Ο όρος Νεοβαρλααμίτες κυκλοφορεί ευρέως τελευταία, αλλά δεν θεωρώ ότι
έχει σαφή περιεχόμενο. Ας θεωρήσουμε λοιπόν ότι αναφέρεται σε ορθόδοξους χριστιανούς
λατινικής νοοτροπίας και δογματικών πεποιθήσεων, όπως είναι η πίστη στην κτιστή
χάρη, στη λογική κυρίως προσέγγιση του θείου, στην απόρριψη ή υποτίμηση του
μοναχισμού κλπ. Αναρωτιέσαι λοιπόν τι σχέση έχουν όλα αυτά με όσους χριστιανούς
έχουν ενστάσεις ή και φοβικότητα ακόμη απέναντι στις νέες ταυτότητες, ώστε να
χαρακτηρίζονται νεοβααρλαμίτες (παρενθετικώς η τελευταία παρατήρηση,μετά από
ανάγνωση άρθρου συναδέλφου σχετικά με τις ηλεκτρονικές ταυτότητες: https://www.messinialive.gr/arnites-ton-neon-ilektronikon-taftotiton-neo-varlaamites)!
Ας επιστρέψουμε τώρα στην πραγματικότητα. Πόσοι σήμερα ορθόδοξοι μεγαλοθεολόγοι (ακόμη ή κυρίως πανεπιστημιακοί…) δεν βαρλααμίζουν; Γιατί όχι και κληρικοί, ιδίως μεγαλοσχήμονες; Αυτοί που θεωρούν μηδαμινές τις διαφορές μας με τους Ρωμαιοκαθολικούς; Πού γελάνε κρυφά με την ασκητική ζωή και τη δυνατότητα θέας του ακτίστου φωτός; Θα έλεγα και με την ύπαρξή του ακόμη;
Που πιστεύουν σε έναν κοινωνικό χριστιανισμό τον οποίο πάνω κάτω εξισώνουν με τις αριστερές πολιτικές και φιλοσοφίες; Μάλιστα, αυτοί είναι οι όντως νεοβαρλααμιτες,που ενώ έχουν διδαχθεί σχετικά, απορρίπτουν και εμπαίζουν υποκριτικά την ορθόδοξη χριστιανική παράδοση.Ο απλός λαός βαρλααμίζει ως προς την έλλειψη αληθινής βίωσης της
άκτιστης πραγματικότητας και επιθυμίας να τη γνωρίσει λόγω έλλειψης κατήχησης,
οπότε και το αμάρτημά του είναι συγκριτικά υποδεέστερο. Εξίσου νεοβαρλααμιστές
μπορούν να χαρακτηρισθούν και όσοι υποψιασμένοι και ψαγμένοι ορθόδοξοι δεν
πιστεύουν πραγματικά στη δυνατότητα βίωσης της πνευματικής ζωής κατά τον
ορθόδοξο τρόπο – θέα και ένωση,δηλαδή,με τον Τριαδικό Θεό.
Θυμάμαι αμυδρά τότε που παρουσίαζα τη μεταπτυχιακή μου διατριβή για τον
όσιο Πορφύριο, παριστάμενος μεγαλοθεολόγος των νοτίων πανεπιστημίων της
επικράτειας και ασχολούμενος ειδικότερα με τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, πως
έκανε ένα ειρωνικό σχόλιο σχετικά με κάποια “έλλαμψη’’ που αναφέρει ο άγιος.
Ήταν προφανές πως ο άνθρωπος αυτός πόρρω απέχει της ορθόδοξης πίστης και
θαύμασα το γεγονός: δεν είναι αυτός ένας σύγχρονος νεοβαρλααμίτης; Και το πιο
θαυμαστό είναι ότι σύμπασα η ορθόδοξη παράδοση, από τη θεολογία έως την
υμνολογία και όλες τις εκφάνσεις της, ερείδεται επί της βασικής διακρίσεως
κτιστού και ακτίστου. Επομένως, οι άνθρωποι αυτοί εγκαλούνται και για την
ελλιπή και προβληματική σχετική επιστημοσύνη τους. Τι να πεις; Ένα ακόμη σημείο
των εσχάτων και αυτό...
5 σχόλια:
Συγχαρητήρια στον κ. Νούση για την απάντηση που δίνει στο άρθρο τού άλλου ιστολογίου, το οποίο κατά τη γνώμη μου είναι καθαρά παρελκυστικό.
Δηλαδή προσπαθεί να αναγάγει το θέμα των ταυτοτήτων σε θέμα σχέσεσων κτιστού - Ακτίστου, ενώ το θέμα όπως το θέτει η Αποκάλυψη, (την οποία δέν αναφέρει καθόλου) είναι θέμα αποδοχής ή όχι αντιχρίστου σφραγίσματος, εφ' όσον αυτό υπάρχει στην ηλεκτρονική ταυτότητα.
Αρα λοιπόν οι ανησυχούντες δέν είναι "νεοβαρλααμιτες", αλλά πιστοί, που δέν θέλουν να συνδέσουν τον εαυτό τους με αντίχριστα σύμβολα, εφ' όσον αυτά υπάρχουν στην ταυτότητα.
(Επί πλέον είναι χαρακτηριστικό σε τέτοιου είδους άρθρα, ότι δέν γίνεται καμμία αναφορά στο σύστημα αποθήκευσης προσωπικών δεδομένων, που προβλέπεται να υπάρξει μελλοντικά στις ταυτότητες. Το θέμα αυτό αποσιωπάται τεχνηέντως.)
Ο αρθρογράφος - αν κατάλαβα λάθος ας με διορθώσει - δεν ταυτίζεται με τους αρνητές των ταυτοτήτων. Στηλιτεύει απλώς την προσπάθεια να μετατραπεί η αντιπαράθεση για τις νέες ηλεκτρονικές ταυτότητες σε μια φαρσοκωμωδια: και οι δύο πλευρές ως τώρα τα καταφέρνουν περίφημα!
Ο Θεός να βάλει το χέρι του...
Είμαι αντίθετος στις ταυτότητες
Σας ζητώ συγγνώμη.
Δεν το κατάλαβα από το κείμενό σας.
Είχα διαβάσει κάποιο άλλο άρθρο σας, για την ανυπακοή στη Σύνοδο. Γι' αυτό το υπέθεσα.
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/09/blog-post_79.html
Ευτυχώς που γράφονται και τέτοια κείμενα.
Έχω την αίσθηση, ότι θα δούμε πολλους παρακμιακους θεολογικους ακροβατισμους, πάνω στο ζήτημα των νέων ηλεκτρονικών ταυτοτήτων.
Έτσι αποτελεί αναγκαιότητα να επισημαινονται οι θεολογικες αυτές αυθαιρεσίες.
Γι αυτό σωστά ο αρθρογράφος αναιρεί τον θεολόγο Ι. Μπουγά.
Δημοσίευση σχολίου