Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023

Γιατί η Oρθοδοξία κερδίζει πιστούς στις ΗΠΑ - π. Θερμός Βασίλειος

Οδοιπορικό σε έξι πολιτείες

Γιατί η Oρθοδοξία κερδίζει πιστούς στις ΗΠΑ

Oδοιπορικό σε έξι Πολιτείες με καταγραφή μαρτυριών από τους ανθρώπους που μεταστρέφονται στον ορθόδοξο χριστιανισμό

π. Βασίλειος Θερμός

Αλλιώς το νιώθω μέσα μου αυτό που σπαρταράει…

Τώρα έχω στο δισάκι μου τεράστια περιουσία
και περπατώ ξοδεύοντας σε δύσκολη εποχή.

Στου κόσμου τα παράταιρα δε δίνω σημασία…

Και είδα πώς γίνεται απ' τα σκοτάδια φως,
σιγά σιγά και εγώ ν' ανατέλλω μαζί του.

Πριν από 15 χρόνια μεταφράσθηκε στα ελληνικά το χρονικό μιας μαζικής μεταστροφής χιλιάδων Αμερικανών Προτεσταντών στην Ορθοδοξία το 1987. Ο εκδότης μου ζήτησε να γράψω τον πρόλογο και ανταποκρίθηκα, αδυνατώντας φυσικά να φαντασθώ ότι θα ερχόταν η στιγμή να πάρω συνεντεύξεις από κάποιους που αποτελούσαν μέλη της κίνησης εκείνης!

Αλλά και όταν πριν από 2 χρόνια άρχισα να γράφω στα αγγλικά ένα βιβλίο για την ψυχολογία της θρησκευτικής μεταστροφής, δεν μπορούσα να προβλέψω την τροπή που θα έπαιρνε. «Ηθικός αυτουργός» υπήρξε ο φίλος σέρβος επίσκοπος Δυτικής Αμερικής Μάξιμος Βασίλιεβιτς, σπουδαίος θεολόγος και ζωγράφος, ο οποίος μου έκανε την τιμή να περιλάβει και αυτό το βιβλίο μου, μαζί με άλλα, στον εκδοτικό οίκο της επισκοπής του, το Sebastian Press. Κάποια στιγμή έριξε την ιδέα: Γιατί δεν περιλαμβάνεις και έναν αριθμό συνεντεύξεων από μεταστραφέντες (converts);

Δεν αρκέστηκε στην προτροπή αλλά τη βοήθησε έμπρακτα να γίνει πραγματικότητα αυτό το καλοκαίρι. Ανέλαβε το οικονομικό και οργανωτικό βάρος μιας αληθινής περιοδείας η οποία περιελάμβανε 11 πτήσεις! Η διαδρομή εκτεινόταν σε 6 Πολιτείες, μία εκ των οποίων ήταν η Αλάσκα!

Οι εντυπώσεις υπήρξαν τόσο πλούσιες που είναι αδύνατο να χωρέσουν ακόμη και σε σειρά άρθρων. Αποφάσισα να καταγράψω κάποιες, όμως, απλώς για να σχηματίσει κάποια ιδέα η ελληνική κοινωνία η οποία, στη μεγάλη πλειονότητά της, δεν είναι εξοικειωμένη καν με το φαινόμενο της θρησκευτικής μεταστροφής. Πολύ περισσότερο αγνοεί ότι στην Αμερική, όπου η αλλαγή θρησκευτικού περιβάλλοντος είναι μια συνήθης πραγματικότητα, η Ορθόδοξη Εκκλησία δέχεται τα περισσότερα νέα μέλη από όλες τις θρησκείες και τις χριστιανικές ομολογίες! Σε τέτοιο βαθμό που η γνωστή εφημερίδα «Wall Street Journal» αφιέρωσε τον Μάιο ειδικό ρεπορτάζ: https://www.wsj.com/articles/eastern-orthodoxy-gains-new-followers-in-america-b665414b.

Αυτή τη θεμελιώδη κίνηση ζωής θέλησα να διερευνήσω. Σε πρώτο επίπεδο, θέλησα να ανιχνεύσω ποιοι παράγοντες οδηγούν κάποιον να αλλάξει πίστη, ή να αποκτήσει πίστη ενώ δεν είχε. Και γιατί μια τέτοια μεταβολή συνοδεύεται συχνά και από ψυχολογικές αλλαγές; Και πότε άραγε είναι πιο αληθινός ο εαυτός, σε ποια απ' όλες του τις πίστεις;

Σε δεύτερη φάση, το ενδιαφέρον μου τράβηξε η τόσο εκτεταμένη προτίμηση προς την Ορθοδοξία. Γιατί να κερδίζει τόσο έδαφος μια πίστη η οποία στις χώρες όπου παραδοσιακά επικρατεί περιφρονείται από αρκετούς, ή και βάλλεται; Τι το ξεχωριστό διαθέτει η Ορθόδοξη πίστη ώστε να ελκύει επίμονους αναζητητές, σαν και αυτούς που συνάντησα; Και με ποιες προσδοκίες εισέρχεται στην κοινότητα των Ορθοδόξων πιστών ένα μέλος της αμερικανικής κοινωνίας;

Να σημειώσω εδώ ότι το ελληνικό αναγνωστικό κοινό είχε ήδη υπόψη του μεμονωμένες περιπτώσεις χαρισματικών Δυτικών που έγιναν Ορθόδοξοι (π. Αντώνιος Μπλουμ, π. Κάλλιστος Γουέαρ, π. Πλακίδας Ντεζέιγ, Φράνκ Σέφερ, π. Σεραφείμ Ρόουζ, Κλάους Κένεθ, Μάρτζορι Κόρμπμαν κ.ά.) υπό μορφή βιογραφιών ή αυτοβιογραφιών. Σε γενικές γραμμές, όμως, αγνοεί τη μαζικότητα την οποία έχει λάβει το φαινόμενο στις ΗΠΑ τα τελευταία είκοσι χρόνια.

Ετσι λοιπόν, μετά από μια κοπιώδη και συναρπαστική οδοιπορία, επέστρεψα με 96 συνεντεύξεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε πάνω από 100 άτομα διότι μερικές έγιναν με ζευγάρια. Δεν αποκλείεται να αυξηθούν με κάποιες διαδικτυακές ακόμη. Ολοι αυτοί είναι μέλη Ορθοδόξων ενοριών στην Καλιφόρνια, στη Νεβάδα, στη Γιούτα, στη Μοντάνα, στην πολιτεία της Ουάσιγκτον, και στην Αλάσκα. Αλλες ενορίες ήταν ελληνικές, άλλες σερβικές, και άλλες αντιοχειανές.

Ηλικίες; Από 18 έως 80! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι συνομίλησα με ανθρώπους που διαδήλωναν ως νέοι ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ! Αλλά και με κάποιους που ακόμη δεν ολοκλήρωσαν την εφηβεία τους…

Επαγγέλματα; Τα πάντα: μηχανικοί, δάσκαλοι, πληροφορικάριοι, φοιτητές, έμποροι, μουσικοί, μέχρι και ένα μέλος του ανωτάτου δικαστηρίου της πολιτείας του.

Ως προς τα κίνητρά τους αφήνω να μιλήσουν οι ίδιοι:

«Αναζητούσα μια σύνδεση με τον αρχαία Εκκλησία και τον Χριστό και τη βρήκα στην Ορθοδοξία».

«Ενιωσα πολύ μικρή, με την καλή έννοια, μέσα σε ένα μεγάλο που με υπερέβαινε».

«Με τους ύμνους και το λιβάνι αισθάνθηκα ξαφνικά οικεία ατμόσφαιρα».

«Δεν με κάλυπταν οι απαντήσεις που έπαιρνα στα θεολογικά ερωτήματά μου εκεί που βρισκόμουν πριν. Εδώ βρήκα απαντήσεις με συνοχή».

«Είμαι ευγνώμων σε όσους τα προετοίμασαν από παλιά για εμάς».

«Είμαι διανοητικός τύπος και όμως δάκρυσα μέσα στη Λειτουργία».

«Μετά από ψυχεδελικά και σκέψεις αυτοκτονίας η ζωή μου απέκτησε σχήμα και νόημα».

«Αισθάνθηκα ιερότητα, σε βάζει στα παπούτσια όσων έζησαν πριν από σένα».

«Βρήκα οικογένεια που δεν είχα».

«Κουράστηκα με τη νομική και τιμωρητική νοοτροπία των άλλων Χριστιανών, ενώ στην Ορθοδοξία βρήκα ιαματικό χαρακτήρα».

Ανθολογώ λίγες μόνο από τις εμπειρίες μου: Συνάντησα ανθρώπους που οδηγούν δυόμισι ώρες για να πάνε στη Λειτουργία κάθε Κυριακή, κι άλλο τόσο για να επιστρέψουν. Μίλησα με έναν πρώην σέρφερ που τώρα είναι Ορθόδοξος ιερέας. Δύο άτομα ήταν Αφροαμερικανίδες – ναι, οι Ορθόδοξες ενορίες τώρα στην Αμερική έχουν και μαύρους. Ιερούργησα με ψάλτρια μία 11χρονη που έβγαλε μόνη της Ορθρο και Λειτουργία! Πήρα συνέντευξη από κάποια που ως μαθήτρια ήταν αυτόπτης μάρτυρας της σφαγής στο Κολουμπάιν του Κολοράντο το 1999, γεγονός που την ώθησε να πάρει πιο σοβαρά τα υπαρξιακά της ερωτήματα.

Οι πολύτιμες εμπειρίες αυτών των 35 ημερών δεν έχουν τελειωμό. Σκοπός αυτού του άρθρου δεν είναι να μεταδώσει στο εγχώριο αναγνωστικό κοινό κάποια εξωτικά παράδοξα, αλλά να παρακινήσει σε προβληματισμό και κατανόηση ενός φαινομένου το οποίο ενδέχεται να διαθέτει κάποια χρησιμότητα στην αυτοκατανόηση της ελληνικής κοινωνίας.

Ολοι έχουμε σχηματίσει κάποια εικόνα για τη βαθύτατη κρίση της αμερικανικής κοινωνίας μέσα από ειδήσεις και ταινίες. Είναι όμως άλλο πράγμα να τη βλέπεις ολοζώντανη μπροστά σου μέσα από αφηγήσεις πρόσωπο με πρόσωπο. Στο ιστορικό της ζωής τους, το οποίο μου εμπιστεύθηκαν αυτοί οι εκατό άνθρωποι, προβάλλει τρομακτική η αποδιοργάνωση της οικογένειας: παιδιά εκτός γάμου, παιδιά που δεν γνώρισαν καθόλου τον ένα γονέα, δυσλειτουργικές οικογένειες από ανασύσταση χωρισμένων γονέων με τα παιδιά εκάστου, σεξουαλικές και σωματικές κακοποιήσεις, παιδιά τοποθετούμενα από το κράτος για προστασία σε ανάδοχες οικογένειες, κ.ά. Στην ασταθή αυτή εικόνα το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα μάλλον προσθέτει δεινά παρά θεραπεύει: ενδοσχολική βία, ναρκωτικά στην εφηβεία, δογματικός διαποτισμός για ρευστότητα φύλου. Ως ζοφερό επιστέγασμα το Διαδίκτυο ολοκληρώνει την καταστροφή: βία, πορνογραφία, μαγεία και αποκρυφισμός.

Αρκετοί στο ηλικιακό φάσμα 18 με 23 είχαν να αναφέρουν βαθύ ενδοψυχικό σκοτάδι, μίσος για όλο τον κόσμο, σατανιστικό προβληματισμό. (Ενας, μάλιστα, κατέθεσε ότι κατά την Βάπτισή του αισθάνθηκε μια «δύναμη» να φεύγει από μέσα του, αφήνοντάς του εσωτερική ειρήνη). Εν γένει η λέξη «μηδενισμός» ήλθε στα χείλη αρκετών νέων καθώς περιέγραφαν την κατάστασή τους πριν απ' τη μεταστροφή.

Αλλά και άλλοι, με ανεπτυγμένη θρησκευτική ζωή, δεν λυπόντουσαν τους χαρακτηρισμούς: παιδαριώδεις ονόμαζαν ορισμένοι τις διδασκαλίες της προηγούμενης χριστιανικής κοινότητας στην οποία ανήκαν. Μερικοί τόνιζαν ότι δεν αντέχεται στην εποχή μας η θεωρία πως ο Χριστός πέθανε στον Σταυρό για να ικανοποιηθεί η θεία δικαιοσύνη, ούτε μπορούσαν να ανεχθούν μια σειρά ηθικών απαγορεύσεων οι οποίες δεν συνοδεύονταν από κάποιο σκεπτικό που να σέβεται τη νοημοσύνη του συνομιλητή.

Εν ολίγοις, είτε κάποιοι  εγκατέλειπαν την κοινωνική κινούμενη άμμο, είτε γύριζαν την πλάτη σε εκδοχές του Χριστιανισμού ικανοποιητικές για τα μεσαιωνικά χρόνια αλλά με κανένα τρόπο για τον 21ο αιώνα, αυτό στο οποίο σταθερά συμφωνούσαν ήταν ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία βρήκαν μια στέρεη Θεολογία καθώς και μια λατρεία η οποία την υποστηρίζει πειστικά. Ιδιαίτερη σημασία έδιναν στη δυνατότητα να συγκροτηθεί κάποιος μέσα από την πνευματική ζωή: το να είσαι Χριστιανός έχει στόχο την ένωση με τον Χριστό. Ηταν ξεκάθαροι σε αυτό και τους απωθούσε μια αόριστη και αδόμητη χριστιανική συνθηματολογία.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, όπως συμβαίνει γενικά με τη θρησκευτικότητα, άλλων τα κίνητρα ήταν κυρίως διανοητικά και άλλων περισσότερο συναισθηματικά. Κάθε χαρακτήρας κάνει και ένα διαφορετικό «ταξίδι». Ομως η τελική απόφαση εισόδου εκφράζει πάντα μια σύνθεση: μυαλό και καρδιά συνεργάζονται για να κάνουν το αποφασιστικό βήμα.

Είναι όλα τέλεια; Είναι τόσο ιδανικό το φαινόμενο όσο ακούγεται; Προφανώς όχι. Αλλιώς θα θύμιζε τις παλιές ελληνικές ταινίες που τελείωναν πάντα με έναν γάμο. Ενώ με τον γάμο αρχίζουν όλα…

Με κάθε μεταστροφή αρχίζει ένα ταξίδι ζωής, στο οποίο η επιλογή δοκιμάζεται κάθε λεπτό. Σε μεγάλο βαθμό το μέλλον μιας μεταστροφής εξαρτάται από το παρελθόν της, δηλαδή από τα κίνητρά της. Ως γνωστόν, η ίδια πράξη ή απόφαση ενδέχεται να πηγάζει από τελείως διαφορετικά κίνητρα. Και η δική μου έρευνα σε αυτό στοχεύει: στη χαρτογράφηση της μακράς αυτής διαδικασίας.

Εννοείται ότι κάθε μεταστροφή αποτελεί ταυτόχρονα ένα γεγονός και με ψυχολογική και με θεολογική-πνευματική διάσταση. Αλλά το πρωτεύον ζήτημα είναι, θεμελιωδώς, ποια από τις δύο διαστάσεις είναι η κυρίαρχη, ποια δίνει τον τόνο. Με άλλα λόγια, συνιστά η μεταστροφή μια ειλικρινή αλλαγή με στόχο να συναντήσει ο άνθρωπος την αλήθεια του Θεού και να της παραδοθεί; Ή χρησιμοποιεί (χωρίς να το αντιλαμβάνεται, φυσικά) την αλήθεια του Θεού απλώς για να σταθεροποιήσει και να αναδομήσει τον ψυχισμό του;

Κάτι τέτοιο είναι μέσα στο πρόγραμμα, εννοείται. Σχεδόν όλοι οι μεταστραφέντες μου δήλωσαν ότι μετά την είσοδό τους στην Ορθόδοξη Εκκλησία έγιναν πιο ήρεμοι, αλλά και πιο επιεικείς με τους ανθρώπους. Ο ψυχικός τους βίος απέκτησε έρμα και συνοχή. Αλλά αν οι στόχοι τους εξαντλούνται στην αποφυγή του εσωτερικού χάους και την απόκτηση ευεξίας, η μεταστροφή είναι θνησιγενής. Το μυστήριο της συνάντησης με τον αληθινό Θεό εγκλωβίζεται στα όρια του κόσμου τούτου.

Πάντα υπάρχει ο πειρασμός αυτός που μεταστράφηκε, κουρασμένος από την περιβάλλουσα ανερμάτιστη κατάσταση, να θεωρήσει ότι στην Ορθοδοξία κηρύσσεται το τέλος της Ιστορίας, ότι δηλαδή εισήλθε σε έναν χώρο συντηρητικό όπου οι διανοητικές αναζητήσεις επιτέλους καταπαύουν. Μερικοί μάλιστα τείνουν να ταυτισθούν και με συντηρητικές πολιτικές κινήσεις, μη γνωρίζοντας πώς αλλιώς να δώσουν μια κοινωνική μαρτυρία αντίρρησης στην περιρρέουσα κουλτούρα. Αλλά η ζωντάνια της Ορθόδοξης Θεολογίας, όπως είναι εμφανής στο ελληνόφωνο τουλάχιστον πλαίσιο, παρέχει τις προϋποθέσεις ώστε να μη συμβεί κάτι τέτοιο, για όποιους θα ήθελαν να επωφεληθούν.

Θεωρώ παρήγορη την έλλειψη κάποιου συγκεκριμένου ψυχολογικού προφίλ στους αμερικανούς μεταστραφέντες που γνώρισα: κυριολεκτικά κάθε είδους προσωπικότητα εκπροσωπείται στο εν λόγω ρεύμα. Και βρίσκω αισιοδοξία στο γεγονός ότι ισχυρές διάνοιες (που σημαίνει: πνεύματα τα οποία δεν ικανοποιούνται εύκολα) καταλήγουν να προσχωρούν. Εναπόκειται στην ποιμαίνουσα Εκκλησία να αναλάβει ενεργό δράση ώστε να γονιμοποιηθεί περαιτέρω αυτός ο πλούτος.

Και λειτουργεί το φαινόμενο ως πρόκληση για όσους Ελληνες, εκ γενετής Ορθόδοξους, είτε βιώνουν την πίστη τους επιφανειακά και πολιτισμικά, είτε την απέρριψαν πριν ουσιαστικά τη γνωρίσουν…

O π. Βασίλειος Θερμός είναι ψυχίατρος παιδιών και εφήβων, καθηγητής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθήνας

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Με ενδιαφέρον το διάβασα και αναμένω και τις συνέχειες. Καλό είναι να αφουγκραστούμε και εμείς την ζωή των εκεί ομόδοξων αδελφών που ζουν σε κοινωνία διαφορετική από την δικιά μας.

Αναστάσιος είπε...

Στην βιβλιοθήκη μου έψαξα και βρήκα το βιβλίο του Αμερικανού ιερέως Peter Gillquist “Καλώς ήρθατε στο σπίτι σας ..." των εκδόσεων Ακρίτας. Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση η περιπέτεια των 18 πρώην προτεσταντών παστόρων που επιθυμούσαν να ενταχθούν μετά από μελέτη θεολογικών και Πατερικών Ορθοδόξων κειμένων στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Η περιπέτειά τους μεγάλη και πολύχρονη διότι δεν ήταν Έλληνες και φοβόντουσαν να τους βαπτίσουν Ορθοδόξους στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής. Τελικά κατέφυγαν στο Πατριαρχείο Αντιοχείας.

Ο σπουδαίος κληρικός π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος που γνώριζε πολλά και παρακολουθούσε με άγρυπνο ενδιαφέρον τις εξελίξεις των χριστιανικών δογμάτων στην οικουμένη είχε γράψει:
«Προσφάτως οι εκδόσεις “Ακρίτας” κυκλοφόρησαν το βιβλίο του αµερικανού ιερέως Peter Gillquist “Καλώς ήρθατε στο σπίτι σας ..." Το 1996 είχαμε γράψει στο βιβλίο "Ορθόδοξες προσεγγίσεις” τα εξής περί αυτού:
“Ένα ενδιαφέρον βιβλίο που µας ήρθε από την Αµερική, γραµµένο από τον Peter Gillquist έχει τίτλο Coming home (επιστρέφοντας στο σπίτι) και υπότιτλος "Γιατί οι προτεστάντες κληρικοί γίνονται ορθόδοξοι", (Ben Lomond, California U.S.A., 1992).
Ο Εκδότης και οι συντάκτες του Περιοδικού Again (περιοδικό των ευαγγελικών), υπό την πίεση των αναγνωστών τους, πού ζητούσαν εναγωνίως να μάθουν περισσότερα για την ορθόδοξη πίστη, αποφάσισαν να σχεδιάσουν ειδική έκδοση που θα περιέχει τις απαντήσεις µιας αντιπροσωπευτικής οµάδας προτεσταντών “ιερέων", pastors, οι οποίοι τελευταίως έγιναν Ορθόδοξοι, στο ερώτηµα "Γιατί οι προτεσταντικές σχολές βγάζουν ορθοδόξους κληρικούς;".
Η ανταπόκριση ήταν σηµαντική µε ουσιαστικές πληροφορίες από ένα δείγμα διαφορετικών περιπτώσεων, που περιέγραφαν µε λεπτοµέρεια, πως ο Θεός εργάσθηκε εντός τους, για να τους προσελκύσει στην αρχαία ορθόδοξη πίστη.

Λόγω του µεγάλου ενδιαφέροντος πού είχε η έρευνα αποφασίστηκε να εκδοθούν όλες οι απαντήσεις σε ένα βιβλίο µε τον ανωτέρω τίτλο. Δεκαοκτώ (18) συγγραφείς, πρώην προτεστάντες κληρικοί, οµιλούν εκ βαθέων και περιγράφουν την προσωπική τους πορεία προς το σπίτι της ορθοδόξου χριστιανικής πίστεως.Στον πρόλογο του βιβλίου αναφέρονται τα εξής:
Πρώτον, πολλοί προτεστάντες, κληρικοί και λαϊκοί, γνωρίζουν για πρώτη φορά την ορθόδοξη πίστη. Συχνά υπάρχει ο φόβος ότι, εξαιτίας των εθνικών διαφορών που αναντίρρητα υπάρχουν μεταξύ Ανατολής και Δύσεως, η ορθόδοξη χριστιανική -πίστη είναι δυνατόν να τους αφοµοιώσει σε µια πολιτιστική κοινότητα και πρότυπο, µε το οποίο δεν µπορούν να έχουν καµία σχέση. Άλλοι βλέπον την Ορθοδοξία σαν κάτι που διεγείρει πολύ την περιέργεια και ακόµη πού δελεάζει, άλλά πολύ δύσκολο να κατανοηθεί. Σε όλα αυτά οι πλέον αρµόδιοι και κατάλληλοι να όµιλήσουν είναι οι νεοφώτιστοι στην Ορθοδοξία.
Δεύτερον, υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί που ασφαλώς χρειάζονται να επανεκτιµήσουν µε νέο όραµα τον ατίµητο θησαυρό που κατέχουν µε βάση την πανάρχαια πίστη τους. Συχνά, οι νεοπροσερχόµενοι στην Εκκλησία µπορούν να τους μεταδώσουν αυτό όραμα καλύτερα από κάθε άλλον.
Τρίτον, για όσους προσελκύονται από την επιθυµία καλυτέρας γνωριµίας µε κάτι σηµαντικό µέσω µιας προσωπικής εξοµολογήσεως και εµπειρίας, ως πλέον κατάλληλοι είναι αυτοί πού ανταποκρίθηκαν στην έρευνα και οι οποίοι είναι ειλικρινείς, ως προς τούς λόγους που τους οδήγησαν να αλλάξουν την ομολογία τους. Και προσωπικά ο εκδότης συγκινήθηκε από αυτό το ταξίδι της ε:πιστροφης των προτεσταντών κληρικών που διαδηλώνουν την βαθιά και µόνιµη αγάπη τους για τον Χριστό και την Βασιλεία Του”.Αυτά εγράφαµε τότε. Και προσθέτω εδώ, ότι όχι μόνον αυτοί οι 18 πρώην πάστορες, άλλά και άλλοι 40 ακόµη προσήλθαν τότε (1987) στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας των Η.Π.Α.Σχετικώς µε αυτό το θέµα βλέπε και τα βιβλία µου:
Η νοσταλγία της Ορθοδοξίας, 1956 εκδ. “Ζωής”.
Υπάρχει σήµερα νοσταλγία της Ορθοδοξίας, 1972.
Η Δύση ανακαλύπτει την Ανατολή, εκδ. Τήνος 2005.
π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος.»

Το κείμενό του είχα δημοσιεύσει 12 Αυγούστου 2009 στο Ιστολόγιο
Καλώς ήρθατε στο σπίτι σας - π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος
https://anastasiosk.blogspot.com/2009/08/blog-post_12.html

Ανώνυμος είπε...

Εκεί κερδίζει εδώ χάνει.

Ανώνυμος είπε...

Πρέπει να δοξάζουμε τον Θεό, που φωτίζει καλοπροαίρετους ανθρώπους να αναζητήσουν την Ορθοδοξία καί να ενταχθούν σε αυτήν.
Καί μάλιστα αυτό να συμβαίνει, παρά την κυκλοφορούσα οικουμενιστική αντίληψη, ότι "υπάρχουν πολλοί δρόμοι σωτηρίας", ότι υπάρχουν "πολλές εκκλησίες", ότι "όλοι κατέχουν μέρος της αλήθειας", κλπ., κλπ.
Οι ψυχές που δέχονται την κλήση της Χάριτος ξεπερνούν όλα τα εμπόδια, καί προχωρούν χωρίς αμφισβητήσεις στο σωστό δρόμο.
Ειδική μνεία πρέπει να γίνει βέβαια καί για το τεράστιο Πνευματικό έργο του μακαριστού Γέροντος Εφραίμ Φιλοθείτη - Αριζονίτη, που συνέβαλε τα μέγιστα στην εξάπλωση της Ορθοδοξίας στη Βόρειο Αμερική.

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικά ενδιαφέρον!!!
γδμ

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Όταν η Ορθοδοξία φυτεύει σε όλο τον κόσμο απλά, αθόρυβα, ειρηνικά, που πάει να πει αδελφικά, Οάσεις Λειτουργικές, ο Θεός που ασφαλώς δεν κοιμάται, αλλά «έως άρτι εργάζεται»-Ιω.5,17-δεν αφήνει την αναδυόμενη Χάρη Του να διαβεί κενή ! Εξεταστέο όμως θαρρώ πιο πολύ, από ποιο δρόμο ή δίαυλο περνούν κάποιοι αφήνουν την Εκκλησία της κάποιας πληγής και περνούν στη δική της μόνη ανόθευτη «Μια, Αγία Καθολική-«κατά το όλον»- και Αποστολική Εκκλησία». Και ακόμη πιο πολύ τι σόι χριστιανοί ορθόδοξοι βοηθούνται να γίνουν αυτοί !
Όσο για τους «εκ γενετής» Έλληνες χριστιανούς ορθόδοξους «που βιώνουν την πίστη τους επιφανειακά … ή την απέρριψαν πριν ουσιαστικά τη γνωρίσουν» εξεταστέο ποιοι και πώς ενδέχεται να ευθύνονται γι αυτό σε μεγάλο βαθμό !
Κατά τα άλλα συμφωνώ με Αναστάσιο για τα περί πατρός Ηλία από παλιά, και αν νομίζει μπορεί να παραθέσει από το βιβλίο που μου έχει εκδώσει το : «23. Αδελφικά … Ειρηνικά», σ.144 κε. Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστούμε για όσα έγραψε και όσα θα γράψει ο π. Βασίλειος.

Ανώνυμος είπε...

Αγωνιώ να δω αυτοί που ήλθαν στην ορθόδοξη εκκλησία από τον προτεσταντισμό αν βρήκαν αυτό που ποθούσαν ή κάπου πάγωσαν. Περιμένω την συνέχεια διότι και εγώ έχω διαβάσει το βιβλίο που ο π Θερμός μας γράφει και ο κ. Αναστάσιος περιγράφει δια του π. Μαστρογιαννόπουλου.