Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου 2023

Τα Χριστούγεννα είναι καλά νέα και όχι καλή συμβουλή ή γιατί ο Χριστός έγινε άνθρωπος - π. Χριστοφόρου Χρόνη

Τα Χριστούγεννα είναι καλά νέα και όχι καλή συμβουλή ή γιατί ο Χριστός έγινε άνθρωπος

Πρωτοπρεσβυτέρου Χριστοφόρου Χρόνη
Εφημερίου Ι. Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου 
(Δρ. Θεολογίας-Μ.Α Φιλοσοφίας)
Διδάσκοντος στο ΕΚΠΑ/Θεολογική Σχολή-Τμ. Θεολογίας
 
1
 
         Ο ευαγγελιστής Ματθαίος δεν ξεκινά την ιστορία του για τη γέννηση του Ιησού λέγοντας: «Μια φορά κι έναν καιρό…». Έτσι ξεκινούν τα παραμύθια, οι θρύλοι και οι φανταστικές ιστορίες. Το «μια φορά κι έναν καιρό…» σηματοδοτεί ότι αυτό μάλλον δεν συνέβη ή ότι δεν ξέρουμε αν συνέβη, αλλά είναι μια όμορφη ιστορία που μας διδάσκει τόσα πολλά. Ο Ματθαίος ξεκινά το ευαγγέλιό του με τη γενεαλογία του Χριστού, για να μας δείξει ότι ο Ιησούς είναι αληθινός και όχι φανταστικό πρόσωπο. Κάτι ανάλογο υποστηρίζει και ο αγαπημένος μαθητής του Χριστού, ο Ιωάννης, στην πρώτη καθολική του επιστολή: «Ὃ ἦν ἀπ' ἀρχῆς, ὃ ἀκηκόαμεν, ὃ ἑωράκαμεν τοῖς ὀφθαλμοῖς ἡμῶν, ὃ ἐθεασάμεθα καὶ αἱ χεῖρες ἡμῶν ἐψηλάφησαν».[1] Η γλώσσα αυτή θυμίζει έντονα γλώσσα δικαστηρίου. Είναι σαν να απευθύνεται ο Ιωάννης σε έναν πρόεδρο δικαστηρίου, αρνητή του ιστορικού Ιησού, και να υποστηρίζει με πάθος την ύπαρξή Του. Πώς είναι δυνατόν (λέει ο Ιωάννης) να μην υπάρχει ο Ιησούς, αφού τον είδαμε, τον ακούσαμε, τον κρατήσαμε, εγώ ο Ιωάννης ακούμπησα το κεφάλι του στο στήθος του στο τελευταίο του δείπνο, ήμουν κάτω από το σταυρό και το αίμα του με «λέρωσε», έγινα κηδεμόνας της μητέρας του;
        Τα βιβλικά χριστουγεννιάτικα κείμενα είναι αφηγήσεις για το τι πραγματικά συνέβη στην ιστορία. Δεν είναι οι μύθοι του Αισώπου, εμπνευσμένα παραδείγματα για το πώς να ζεις καλά. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το Ευαγγέλιο είναι απλώς μια ακόμη ηθική ιστορία, αλλά αυτό είναι τεράστιο λάθος. Δεν υπάρχει «ηθική της ιστορίας» στη γέννηση. Οι βοσκοί, οι γονείς του Ιησού, οι μάγοι—δεν θεωρούνται πρωτίστως ως παραδείγματα για εμάς. Αυτές οι αφηγήσεις του Ευαγγελίου δεν μας λένε τι πρέπει να κάνουμε αλλά τι έχει κάνει ο Θεός για εμάς.
        Η γέννηση του Υιού του Θεού στον κόσμο είναι ένα ευαγγέλιο, μια καλή είδηση, μια ανακοίνωση. Δεν μπορούμε να σωθούμε μόνοι μας. Ο Θεός ήρθε να μας σώσει. Αυτά είναι τα καλά νέα. Τα νέα μας παροτρύνουν να αναγνωρίσουμε κάτι που ήδη έχει συμβεί με τη συμβολή κάποιου άλλου. Η συμβουλή αντίθετα μας παροτρύνει να κάνουμε κάτι να συμβεί, με τη συμβολή μας. Αυτό επιδιώκει ο σημερινός άνθρωπος. Συμβουλές. Μέσω αυτών, επιθυμεί να σώσει τον εαυτό του. Ο Χριστιανισμός δεν συμφωνεί με τους αισιόδοξους στοχαστές που λένε, «μπορούμε να διορθώσουμε τα πράγματα αν προσπαθήσουμε αρκετά, στηριζόμενοι στις δυνάμεις μας». Ούτε συμφωνεί με τους απαισιόδοξους, που βλέπουν μόνο ένα δυστοπικό και ανέλπιδο μέλλον. Το μήνυμα του Χριστιανισμού είναι, «τα πράγματα είναι πραγματικά τόσο άσχημα και δεν μπορούμε να θεραπευθούμε ή να σωθούμε, μόνοι μας. Τα πράγματα είναι πραγματικά τόσο σκοτεινά - ωστόσο, υπάρχει ελπίδα». Το μήνυμα των Χριστουγέννων είναι ότι «σε όσους ζουν στη χώρα του σκότους, ένα φως έχει ανατείλει».[2] Είναι άξιο προσοχής, ότι το κείμενο δεν λέει ότι από τον κόσμο έχει ξεπηδήσει ένα φως, αλλά στον κόσμο ένα φως έχει ανατείλει. Έχει έρθει από έξω. Υπάρχει φως έξω από αυτόν τον κόσμο, και ο Ιησούς έφερε αυτό το φως για να μας σώσει. Στην πραγματικότητα αυτός είναι το Φως.[3] Άρα τα Χριστούγεννα είναι καλά νέα και όχι καλή συμβουλή.
 
2
 
Αν ο Θεός έχει γεννηθεί πραγματικά σε μια φάτνη, τότε έχουμε κάτι που καμία άλλη θρησκεία δεν ισχυρίζεται καν ότι έχει. Έχουμε έναν Θεό που μας καταλαβαίνει πραγματικά, μέσα από την εμπειρία μας. Δεν υπάρχει άλλη θρησκεία που να λέει ότι ο Θεός υπέφερε, ο Θεός αδικήθηκε, ο Θεός εγκαταλείφθηκε, ο Θεός βασανίστηκε, ο Θεός πέθανε, ο Θεός αναστήθηκε. Τα Χριστούγεννα δείχνουν ότι ο Θεός ξέρει τι περνάμε. Όταν του μιλάμε, μας καταλαβαίνει απόλυτα. Αν πιστεύουμε ότι ο Θεός γεννήθηκε σε μια φάτνη, τότε δεν μπορούμε να παραμείνουμε οι ίδιοι.
Μελετώντας το κείμενο της Καινής Διαθήκης μπορούμε να βρούμε αρκετούς λόγους για τους οποίους ο Χριστός έγινε ένας από εμάς. Οι δέκα σημαντικότεροι είναι οι κάτωθι:
1. Ο Χριστός ήρθε για να δώσει τη ζωή του ως λύτρο για να σωθούν πολλοί από το θάνατο και την αμαρτία: «καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν».[4]
2. Ο Χριστός ήρθε για να φέρει φως σε έναν σκοτεινό κόσμο:  «ἐγὼ φῶς εἰς τὸν κόσμον ἐλήλυθα, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς ἐμὲ ἐν τῇ σκοτίᾳ μὴ μείνῃ».[5]
3. Ο Χριστός ήρθε να καλέσει τους αμαρτωλούς σε μετάνοια: «ἀποκριθεὶς ὁ Ἰησοῦς εἶπε πρὸς αὐτούς· Οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ὑγιαίνοντες ἰατροῦ, ἀλλ' οἱ κακῶς ἔχοντες·οὐκ ἐλήλυθα καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν».[6]
4. Ο Χριστός ήρθε για να δώσει αιώνια ζωή σε όποιον Τον πιστεύει: «Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ' ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον».[7]
5. Ο Χριστός ήρθε για να δώσει μαρτυρία για την αλήθεια, για τον εαυτό Του δηλαδή, αφού είναι η αυτοαλήθεια: «ἐγὼ εἰς τοῦτο γεγέννημαι καὶ εἰς τοῦτο ἐλήλυθα εἰς τὸν κόσμον, ἵνα μαρτυρήσω τῇ ἀληθείᾳ»[8] και «Ἐγώ εἰμι ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή».[9]
6. Ο Χριστός ήρθε να σώσει τους αμαρτωλούς: «Πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος, ὅτι Χριστὸς Ἰησοῦς ἦλθεν εἰς τὸν κόσμον ἁμαρτωλοὺς σῶσαι».[10]
7. Ο Χριστός ήρθε να καταστρέψει τα έργα του διαβόλου: «εἰς τοῦτο ἐφανερώθη ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ἵνα λύσῃ τὰ ἔργα τοῦ διαβόλου».[11]
8. Ο Χριστός ήρθε να αποκαλύψει τη δόξα Του: «Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας».[12]
9. Ο Χριστός ήρθε για να κάνει το θέλημα του Πατέρα: «καταβέβηκα ἐκ τοῦ οὐρανοῦ οὐχ ἵνα ποιῶ τὸ θέλημα τὸ ἐμὸν, ἀλλὰ τὸ θέλημα τοῦ πέμψαντός με».[13]
10. Ο Χριστός ήρθε για να συμπληρώσει τον Νόμο και τους προφήτες: «Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι ἀλλὰ πληρῶσαι».[14]
        Αν μπορούσαμε να συμπυκνώσουμε όλες τις αλήθειες των Χριστουγέννων σε μία μόνο πρόταση, αυτή θα ήταν: «Ο Θεός έγινε ένας από εμάς και είναι μαζί μας».

[1] Ά Ιωαν. 1,1.
[2] Ματθ. 4,16 «ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει φῶς εἶδεν μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς».
[3] Ιωαν. 8,12 «Ἐγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου».
[4] Μαρκ. 10,45.
[5] Ιωαν. 12,46.
[6] Λκ. 5, 31-32.
[7] Ιωαν. 3,16.
[8] ό.π., 18,37.
[9] ό.π., 14.6.
[10] Ά Τιμ. 1,15.
[11] Ά Ιωαν. 3,8.
[12] Ιωαν. 1,14.
[13] ό.π., 6,38.
[14] Ματθ. 5,17.


Δεν υπάρχουν σχόλια: