Πέμπτη 1 Αυγούστου 2024

Η Εκκλησία ως «μυστηριακό σκεύος» και ο επίσκοπος ως πρωταγωνιστής

 Η Εκκλησία ως «μυστηριακό σκεύος» και ο επίσκοπος ως πρωταγωνιστής

Ο σκοπός της Εκκλησίας δεν είναι να δημιουργήσει άτομα που κάνουν κάτι, αλλά που είναι κάτι. Αυτό ανακάλυψε ο συγγραφέας και ακαδημαϊκός Stephen R. Lloyd-Moffett όταν μελέτησε πώς ένας επίσκοπος και τα πνευματικά του παιδιά οι μοναχοί μεταμόρφωσαν μια πόλη που είχε ταλαιπωρηθεί από σκάνδαλα, σε μια από τις πιο πνευματικά ζωντανές περιοχές της σύγχρονης Ελλάδας. Το βιβλίο Beauty for Ashes, του St. R. Lloyd-Moffet, εκδόθηκε από το St Vladimirs Seminary (SVS) Press, και αφηγείται τη συναρπαστική ιστορία του επισκόπου Πρέβεζας (και Νικόπολης) Μελέτιου και πώς χρησιμοποίησε τη δύναμη και τη δύναμη του δικού του ενάρετου παραδείγματος, καθώς και του κλήρου και των μοναχών του, για να επηρεάσει τους κατοίκους της πόλης μέσα στην επισκοπή του.

Το βιβλίο καλύπτει την πολιτική ιστορία και τον θρησκευτικό χαρακτήρα της περιοχής της Νικόπολης, από την εποχή του Αποστόλου Παύλου το 63 μ.Χ. έως την άφιξη του Επισκόπου Μελετίου το 1980. Με μεγάλη ευαισθησία, ο
Lloyd-Moffett ασχολείται με το ζήτημα της σεξουαλικής ασυδοσίας εντός της εκκλησίας, την αποκατάσταση της πνευματικής υγείας της τοπικής εκκλησίας και την ανανέωση της εμπιστοσύνης μεταξύ των εκκλησιαστικών ηγετών και των λαϊκών. Προσφέρει επίσης μια σύντομη βιογραφία του Μελέτιου, του εκκλησιαστικού ηγέτη που υλοποίησε αυτά και εφάρμοσε την αρχαία πίστη σε ένα σύγχρονο πλαίσιο για να εμπνεύσει την πνευματική και θρησκευτική αλλαγή.


Ο Μελέτιος είχε αρχικά σχεδιάσει να γίνει μοναχός ενός μοναστηριού στο Άγιο Όρος μαζί με αρκετά από τα πνευματικά του παιδιά. Αντ’ αυτού, το 1980, ανυψώνεται στον επισκοπικό θρόνο Πρέβεζας. Από την χειροτονητήρια του ομιλία, ο Μελέτιος ξεκαθαρίζει ότι ο ρόλος του επισκόπου δεν πρέπει να φέρνει προσωπική δόξα, αλλά συνυπηρέτηση με τον Χριστό:

Η κύρια αποστολή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού ήταν να προσφέρει την ψυχή του, ολόκληρο τον εαυτό του, ως λύτρο για λογαριασμό του κόσμου. Και με αυτόν τον τρόπο της “μυσταγωγίας”, ο Κύριος δίδαξε τους μαθητές του λέγοντας: “Προσέξτε αγαπητοί φίλοι. Τίποτα δεν σας χωρίζει από εμένα. Γιατί αν υποφέρω, είναι για χάρη του κόσμου. Γι’ αυτό, αν είστε φίλοι μου, μιμηθείτε με …”. Ο επίσκοπος κάθεται στη θέση του Χριστού. Ο θρόνος και η δόξα του Χριστού είναι ο Σταυρός. Η χαρά και η αγαλλίασή του είναι ο διωγμός και η μομφή από τους ανθρώπους αυτού του κόσμου, οι οποίοι ζουν μακριά από τον Θεό.

Ο Lloyd-Moffett διαπίστωσε ότι ήταν τόση η δύναμη της αρετής στον ίδιο τον Μελέτιο, που έγινε σαν μαγνήτης για τον λαό της Πρέβεζας. “Η ικανότητά του [του Μελετίου] να είναι απλός αλλά και πολυμαθής, αυστηρός με τον εαυτό του αλλά και συμπονετικός με τους άλλους, απολίτικος αλλά και πολιτικά οξυδερκής -αυτές είναι σπάνιες ιδιότητες που σπάνια και δύσκολα μπορούν να συγκεντρωθούν σε ένα μόνο άτομο”, γράφει. “Αλλά όπως σημειώνει ο ίδιος, οι ιδιαιτερότητες κάθε πνευματικής “προσωπικότητας” δεν είναι τόσο σημαντικές όσο ο συνεχής αγώνας για την αρετή, την αυταπάρνηση, την ταπεινότητα και την αγάπη. Αυτός ο αγώνας είναι αυτό που πρέπει να μιμηθούμε – και είναι μεταδοτικός”.

Ο συγγραφέας διαπίστωσε επίσης ότι ο Μελέτιος δεν είχε συγκεκριμένο πρόγραμμα για την ανανέωση της επισκοπής του. Συχνά έλεγε ότι δεν ήξερε πόσο καιρό θα ήταν επίσκοπος, ότι μπορούσε να χάσει τη θέση του ανά πάσα στιγμή και ότι η δύναμη μετάνοιας για αλλαγή και θεραπεία προέρχεται από “μια συνάντηση με τη γνήσια αγιότητα”. Γράφει ο Lloydd-Moffett:

Πίσω από όλα τα προγράμματα, υποστηρίζει ο Μελέτιος, κρύβεται η ανθρώπινη αλαζονεία, η επιθυμία να παριστάνει τον Θεό. Οι καλές προθέσεις δεν αρκούν αν αυτές οι προθέσεις συνδέονται με προσωπική ατζέντα. Η πρόκληση είναι να εξαλείψει κανείς τη θέλησή του, με την  έννοια να ευθυγραμμίσει τη θέλησή του με το θέλημα του Θεού. Ο σκοπός των ηγετών της Εκκλησίας θα πρέπει να είναι να ενεργούν ως αγωγός ή δοχείο του θείου ελέους, όχι ως βραχίονας μάρκετινγκ του Θεού. . . . Ωστόσο, αυτή η ελπίδα προϋποθέτει την κατανόηση της Εκκλησίας ως μυστικού σκεύους της χάρης και του θελήματος του Θεού. Δεν είναι η Εκκλησία ένας θεσμός που διοικούμε, αλλά ένα μυστήριο στο οποίο κατοικούμε. Μόνο τότε θα ενεργοποιηθούμε από και με την άφθαρτη Ζωή του Ιησού Χριστού.

Όταν ο Μελέτιος έγινε επίσκοπος, η επισκοπή του είχε συνηθίσει τον προκάτοχό του να ευνοεί τα δεξιά πολιτικά κόμματα. Αυτό αποξένωσε τους αριστερούς που θεωρούσαν τα εκκλησιαστικά σκάνδαλα της Πρέβεζας ως απόδειξη ότι η Εκκλησία δεν είχε πραγματική θέση στη σύγχρονη Ελλάδα. Στη δική μας εποχή του υπερπολιτικού κομματισμού, είναι διδακτικό να σημειώσουμε ότι ο Μελέτιος φρόντισε να μην ευνοήσει ποτέ κάποιο συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα, ούτε επέτρεψε στους κληρικούς του να διεκδικήσουν πολιτικές θέσεις. Είπε ο Μελέτιος: 

«Αποφεύγουμε να ανακατευόμαστε με την πολιτική. Η “πολιτική” για κάθε άτομο είναι η προτίμηση ορισμένων απόψεων σχετικά με τη διακυβέρνηση του κόσμου. Προκαλεί κέρδη και πάθη. Διεγείρει τον ανταγωνισμό και τον φανατισμό. Ο κληρικός που αναμειγνύεται στην πολιτική παύει να έχει τη σωστή κοινωνία με την απέναντι πλευρά. Και έτσι κάνει κακό στο Ευαγγέλιο. Το καθήκον του είναι να αγαπάει. Και σαν πατέρας πρέπει να συμβουλεύει όλους τους ηγέτες χωρίς προκατάληψη. Και επίσης πρέπει να συμβουλεύει ακόμη και τους ηγέτες που έχουν αντιεκκλησιαστική στάση».

Ο Lloydd-Moffett υπεισέρχεται σε τεράστιες λεπτομέρειες για να περιγράψει όχι μόνο τον Μελέτιο αλλά και τους μοναχούς του και το πώς προχώρησαν στην ίδρυση ενός ορθόδοξου μοναστηριού στα περίχωρα μιας πόλης. Περιγράφει επίσης ως έργο “Άλφα και Ωμέγα” την ανάπτυξη της ποιότητας του κλήρου, πράγμα το οποίο αποτελούσε βασική προτεραιότητα για τον Μελέτιο στο στόχο του για την ανανέωση της Εκκλησίας. Τελικά, ο ίδιος ο Μελέτιος είναι αυτός που στέκεται ως ο κύριος πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας, όπως συγκινητικά περιγράφει τον εαυτό του εδώ:


Ποτέ δεν υπηρέτησα τα δικά μου συμφέροντα πάνω από εκείνα της Εκκλησίας. Καυχιέμαι ότι σ’ αυτόν τον κόσμο δεν έχω τίποτε άλλο εκτός από το ράσο μου (μοναχικό μανδύα), που έχει ελάχιστη αξία, και μερικά βιβλία. Ο πιο πολύτιμος θησαυρός μου είναι η καθαρή μου συνείδηση και η ελευθερία μου. Καυχιέμαι ότι είμαι απολύτως ελεύθερος από κοσμικές προσκολλήσεις. Ο στόχος μου και ο σκοπός μου είναι να είμαι και να παραμένω πάντα τέτοιος: απολύτως ελεύθερος από τους ανθρώπους – απολύτως και ολοκληρωτικά υπηρέτης του Χριστού.

Παρουσίαση: Ομορφιά από τις στάχτες


Saint Vladimir Seminary SVS Press 

Το βιβλίο του St. Moffett, μεταφρασμένο στα Ελληνικά, έχει ήδη κάνει τρεις εκδόσεις και μπορεί να το προμηθευτεί κανείς από τις εκδόσεις ΙΩΝΑΣ (ionaspub@outlook.com) και τα κατά τόπους βιβλιοπωλεία.  

Πηγή: Ενοριακό info


 

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ο Μελέτιος ηταν Μέγας. Ευτυχως τα πνευματικα του παιδιά δεν εχουν την μανια να τον αγιοκατατάξουν κατά τη μοδα της εποχής μας.... Ας τον μιμηθουν οι επισκοποι του μαρκετιγκ του Θεού.......

Ανώνυμος είπε...

"ελεύθερος από κοσμικές προσκολλήσεις" όπως λέει ο μακαριστός. Ηταν ελεύθερος από τούς ανθρώπους και μάλιστα από τούς κοσμικούς άρχοντες... μικρή ευχή, ας είναι παράδειγμα για το "παιδία παίζει"σημερινούς Μητροπολίτες..

Ανώνυμος είπε...

Η ΜΌΝΗ ΠΕΡΙΟΥΣΊΑ ΤΟΥ ΉΤΑΝ ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΚΌ ΡΆΣΟ ΤΟΥ!!!
ΑΠΟΡΏ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΊΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΊ ΤΟ ΜΠΑΣΤΟΎΝΙ ΚΡΑΤΟΥΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΉ ΣΚΟΎΠΑ ΚΑΊ ΑΝ ΉΤΑΝ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΜΑΖΈΨΟΥΝ ΚΑΊ ΤΑ ΚΌΚΚΙΝΑ ΚΈΡΜΑΤΑ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΝΑΟΎΣ ΚΑΊ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ!
Ο ΆΓΙΟΣ ΜΕΛΈΤΙΟΣ ΑΓΡΥΠΝΟΎΣΕ ΠΡΟΣΕΥΧΌΜΕΝΟΣ ΚΑΊ ΆΛΛΟΙ ΞΕΝΥΧΤΟΎΝ,ΣΚΑΡΦΙΖΟΜΕΝΟΙ ΤΡΌΠΟΥΣ ΕΊΣΠΡΑΞΗΣ!!
ΆΛΛΟΣ ΜΕ ΣΥΝΑΥΛΊΕΣ, ΆΛΛΟΣ ΜΕ ΛΕΊΨΑΝΑ, ΆΛΛΟΣ ΜΕ ΔΙΣΚΟΦΟΡΙΕΣ, ΕΚΔΡΟΜΈΣ ΚΑΊ ΑΛΛΆ ΠΟΥ ΈΠΟΝΤΑΙ...

Ανώνυμος είπε...



το έργο του Επισκόπου φαίνεται από κατά πόσο αυξάνεται το εκκλησίασμα στις ενορἰες της επισκοπής του

συνταξιούχος ιερέας

Ανώνυμος είπε...

Για τους σημερινούς ιεράρχες, το παρακάτω μοιάζει παραμύθι, καθώς η Δεσποτοκρατία καλά κρατεί και πλέον οι πιστοί όπου βλέπουν δεσπότη στην ενορία του , καταφεύγουν σε άλλη ενορία...

Διαβάστε εδώ :
Ο Πατριάρχης που έγινε βουρδουνάρης(δηλαδή να περιποιείται και να φροντίζει τα μουλάρια της Μονής).

Ο άγιος Νήφων έγινε δυό φορές Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1486-1489 & 1497-1498), ενώ προηγουμένως είχε εκλεγεί αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης.

Εγκατέλειψε τότε ο άγιος Νήφων τη Ρουμανία και πήγε, χωρίς κανείς να το γνωρίζει, στο Άγιον Όρος και μάλιστα στη Μονή Διονυσίου, όπου είχε καρεί παλαιότερα μοναχός. Με πολλή ταπείνωση εμφανίστηκε ως δόκιμος και ζήτησε να τον προσλάβουν ως αρχάριο μοναχό. Μάλιστα είπε πως ονομαζόταν Νικόλαος.
Ο Νικόλαος επιτελούσε τα καθήκοντα αυτά με τέλειο τρόπο, ζούσε ταπεινά, με την προσευχή και τη θεωρία του Θεού. Ενώ όμως εκείνος υπηρετούσε στη Μονή στα διακονήματα του αρχαρίου, ήλθαν από την Κωνσταντινούπολη απεσταλμένοι του βασιλιά και τον ζητούσαν, για να τον ανεβάσουν πάλι στον Οικουμενικό θρόνο, αλλά επειδή δεν μπόρεσαν να τον βρουν, αναχώρησαν.

Ωστόσο, εκείνη την εποχή, πολλοί κουρσάροι λυμαίνονταν τα Μοναστήρια και κατέσφαζαν τους μοναχούς. Γι’ αυτό και οι πατέρες είχαν βίγλες, στις οποίες παρέμεναν τις νύκτες με βάρδιες, για να φυλάνε τη Μονή. Έβαλαν λοιπόν να φυλάξει βίγλα και τον Νικόλαο, τον νεοφερμένο μοναχό. Εκεί ο άγιος Νήφων, μέσα στην ησυχία της νύκτας, επιδόθηκε στην προσευχή και στη Θεωρία του Θεού.

Τότε κάποιοι μοναχοί ενάρετοι, που αγρυπνούσαν κι αυτοί στην προσευχή, είδαν πάνω στη κορυφή της βίγλας μια φλόγα φωτιάς να ανεβαίνει προς τον ουρανό. Αλλά και ο αδελφός που ήταν μαζί με τον Άγιο στη βίγλα, ξύπνησε και είδε τον Νικόλαο μέσα σε πύρινη φλόγα, μέσα σ’ ένα εξαίσιο φως, και κατατρόμαξε. Έντρομος τότε σύρθηκε προς το Μοναστήρι και διηγήθηκε σε όλους το φοβερό θέαμα. Το ίδιο έκαναν και οι μοναχοί που αγρυπνούσαν, ανέφεραν και αυτοί τα ίδια στον Προεστώτα της Μονής,

Συνάχθηκε τότε όλη η Αδελφότητα και έκανε δέηση στον Άγιο Θεό να τους φανερώσει ποιος είναι αυτός ο άνθρωπος που είχε τέτοια σημεία αγιότητας. Και ο Κύριος εισάκουσε τη δέηση τους και τους το φανέρωσε με τον εξής τρόπο:

Ο Ηγούμενος της Μονής είδε όραμα ότι βρέθηκε μέσα στο Ναό και εκεί του παρουσιάστηκε ο Τίμιος Πρόδρομος και του είπε αυστηρά:

-Μέχρι πότε θα έχετε τον Οικουμενικό Πατριάρχη βουρδουνάρη; Σύναξε όλη την Αδελφότητα και πηγαίνετε να προϋπαντήσετε τον πατριάρχη Νήφωνα. Πηγαίνετε να του αποδώσετε την τιμή που αξίζει στην αρχιερωσύνη του, προτού να ζημιωθείτε εσείς με τη συμπεριφορά που κρατάτε απέναντι του.

Έντρομος ο Ηγούμενος τον ρώτησε ποιόν εννοεί και ο Τίμιος Πρόδρομος του απάντησε:

-Τον Νικόλαο, τον δόκιμο, εννοώ. Φθάνει πια η τόση ταπείνωσή του, με την οποία και οι Άγγελοι κατεπλάγησαν!

Ξύπνησε τότε ο Ηγούμενος και έμεινε εκστατικός από την αποκάλυψη που του έκαμε ο Τίμιος Πρόδρομος. Χτύπησε βιαστικά το σήμαντρο και συνάχθηκαν όλοι οι αδελφοί. Συντετριμμένος τους διηγήθηκε το όραμα που είδε και οι αδελφοί αντιλήφθηκαν και θαύμασαν το μέγεθος της ταπεινώσεως που είχε τόσο καιρό καταθέσει ο Πατριάρχης στο «βουρδουναριό» και σε όλες τις ταπεινές εργασίες της Μονής.

Αμέσως λοιπόν, χωρίς να χάσουν καιρό, βγήκαν έξω όλοι οι πατέρες μαζί με τον Ηγούμενο, κρατώντας στα χέρια τους αναμμένες λαμπάδες και θυμιατά, για να προϋπαντήσουν τον Πατριάρχη που ερχόταν από τη βοσκή με τα μουλάρια φορτωμένα καυσόξυλα.

Όταν τους είδε ο πατριάρχης Νήφων με τα θυμιατά και τις λαμπάδες να τον περιμένουν σε παράταξη, έπεσε κάτω από την πολλή του ταπείνωση και έβρεχε με δάκρυα το έδαφος. Τότε ο Ηγούμενος του έβαλε μετάνοια, τον προσκύνησε, ασπάσθηκε τα άγια του χέρια, και του είπε:

-Φθάνει πια, Οικουμενικέ Πατριάρχη και φωστήρα των ψυχών μας, η τόση σου υπομονή. Φθάνει πια η τόση ταπείνωση σου, που εμείς οι ευτελείς, χωρίς να ξέρουμε σου επιβάλαμε. Συγχώρεσέ μας.

Και όλοι οι αδελφοί έπεσαν στα πόδια του και του ζητούσαν συγνώμη, και μάλιστα εκείνοι που εν αγνοία τους τον είχαν λυπήσει περισσότερο.

.

Ανώνυμος είπε...

Οπως οι Διονυσιάτες μοναχοί δέν γνώριζαν την Πνευματική εργασία, πού έκανε ο δόκιμος Νικόλαος (δηλαδή ο Πατριάρχης), έτσι καί εμείς σήμερα δέν γνωρίζουμε την Πνευματική εργασία, που κάνει το βράδυ στο κελλί του ο Μητροπολίτης, τόν οποίο βλέπουμε χρυσοστολισμένο την ημέρα στον ναό.
Ας μήν βιαζόμαστε λοιπόν νά βγάλουμε συμπεράσματα, για νά μήν απατηθούμε όπως οι Διονυσιάτες.

Θεοδόσιος Μαρτζουχος είπε...

Καλημέρα σε όλους. Σχολιάζω την επισήμανση του πρώτου σχολιαστή.
Ο μακάριος πατέρας μας Μελέτιος σε ηλικία 34 χρόνων έγραψε το 1972 κατ’ ανάθεσιν ένα εγχειρίδιο για τους ιεροσπουδαστες με το ουσιαστικό θέμα της Αγιολογιας και με τίτλο ΑΓΙΟΛΟΓΙΑ . Οι εκδόσεις μας ΙΩΝΆΣ το ανατυπώσαν το 2018 αξιολογώντας την σπουδαιότητα του θέματος και την ευρυνοια της παρουσίασης. Εκεί λοιπόν διευκρινίζεται σαφώς ότι άλλο πράγμα είναι η σωτηρία και άλλο η αγιότητα. Κάθε σε σωσμένος δεν είναι Άγιος επειδή βρίσκεται στον Παράδεισο…ούτε ο ληστής….που τώρα κάποιοι φτιάχνουν μοναστήρια και ναούς εις τιμήν του…. !!!! Στο δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου και στην παράγραφο 8 σελ.70 ερωτά : Έχει κάθε άνθρωπος που εκοιμηθη εν Κυριω παρρησία να πρεσβεύει υπέρ αυτών που τον επικαλούνται ? Για να καταλήξει το κεφάλαιο με την αποφαντική υγιά θεολογία : Οι όντως άγιοι δεν χρειάζονται ούτε ανακήρυξη ούτε αναγνώριση. Οι χριστιανοί όμως χρειάζονται σαφή κριτήρια και πρότυπα υγιή για την ενδυνάμωση της δικής τους πορείας προς την ομοίωση με τον Χριστο, τον μόνον όντως Άγιο.
Καταλαβαίνετε μετά ταύτα ότι για μας είναι ΑΔΙΑΝΟΗΤΗ σκέψη πρότασης για αγιοποιησή του..ότι και αν λέει η καρδιά μας , πράγμα που αφορά εμάς και εκείνον τον μακάριο.
Ο πληθωρισμος σημαίνει και συνεπάγεται μείωση ποιότητας και αξίας αλλοίωση κριτηρίων και πολλά αλλά….και δυστυχώς έχουμε πληθωριστικές …αγιοποιήσεις και το χειρότερο,,,,χαιρόμαστε αυταπατώμενοι.
Ο Χριστός να σώσει την Εκκλησία Του
Σωθείημεν οι πάντες ελέει και εν τω Αίματι του υπέρ ημων και των αγίων σφαγεντος Αιώνιου Θύματος.
π.Θεοδοσιος Μαρτζούχος