π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Αν αυτό ισχύει γενικά, πολύ περισσότερο ισχύει για
μια προσωπικότητα όπως ο άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος. Απόλυτος στην αφοσίωση του
θελήματος του Θεού. Απόλυτος στην προσωπική του αφιέρωση στον Χριστό.
Φιλάνθρωπος στην ανθρώπινη αδυναμία, όταν αυτή αναγνωρίζει το λάθος και δεν
εγείρει αξιώσεις θρασύτητος για επιλογή και καταξίωση του λάθους... Σε αυτή την
περίπτωση ο Χρυσόστομος γίνεται... "κουφός"! Δεν ακούει κανέναν και
τίποτε. Το θέλημα του Θεού τού είναι απολύτως σεβαστό και αποδεκτό ό,τι και αν
κοστίζει. Φυσικά πρέπει και ό,τι και αν μας
κοστίζει! Άλλη στάση δεν υπάρχει. «Οφείλεις να είσαι ή ψυχρός ή θερμός».
Το διδακτικό του κύρος και το φως που εκπέμπει έκαναν και κάνουν "ορατό" το πρόσωπο του Χριστού. Φυσικά στα προσωπικά μέτρα του καθενός, και βέβαια έκαναν και κάνουν στους καλοπροαίρετους και τον Ιωάννη αποδεκτό από όλους. Ο Αυτοκράτορας τον εκλέγει Πατριάρχη στην Κωνσταντινούπολη. Μέχρι τότε ζούσε στην Αντιόχεια, γιός ενός Ρωμαίου στρατιωτικού και μια γυναίκας από την Συρία.
Ξέρει που πάει. Γνωρίζει την εκκοσμίκευση της
Εκκλησίας στην πρωτεύουσα. Δεν την αποδέχεται γιατί πιστεύει σαφώς ότι ο ανθρωποκεντρισμός καταστρέφει την πίστη και
διαλύει την Εκκλησία! Την Εκκλησία που είναι semper reformanda (πάντοτε αναμορφούμενη) για την υποδοχή και θεραπεία των ανθρώπων και όχι
για συσχηματισμό με το κοινονικώς επικρατούν λάθος. Φτάνει στην
Κωνσταντινούπολη με την απόφαση... τομών... αλλαγών... μεταρρυθμίσεων.
Αν και οι μεταρρυθμίσεις που επέφερε ο
αρχιεπίσκοπος Ιωάννης Χρυσόστομος τον 4ο αιώνα με τη βοήθεια της τρομερής
ρητορικής του δεινότητας στη διδασκαλία, προκάλεσαν την οργή πολλών, επέτρεψαν όμως
επίσης στην Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης να επιστρέψει στις βασικές αξίες του
χριστιανισμού! Ας φανταστούμε εδώ τις πρώτες μέρες αυτού του διδασκάλου της
Εκκλησίας (που γιορτάζεται στις 13 Νοεμβρίου) ως πατριάρχου... Κωνσταντινούπολης
το 397. Όταν ο Ιωάννης και η συνοδεία του φτάνουν στο επισκοπικό παλάτι, ο νέος
πατριάρχης «γουρλώνει τα μάτια του» από έκπληξη. Για μια στιγμή, νομίζει ότι
βρίσκεται μπροστά στο αυτοκρατορικό παλάτι! Κάθε διάδρομος λάμπει από χρυσό και
ασήμι, ενώ τα πόδια του πατούν σε ένα τέλεια γυαλισμένο δάπεδο και τα μεγάλα
αγάλματα από λευκό μάρμαρο τον παρακολουθούν με το κενό βλέμμα τους.
«Αυτό δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με τα
διαμερίσματά σας», του λένε με υπερηφάνεια. «Είναι ακόμα πιο υπέροχα από την Εκκλησία
του παλατιού».
Ο Ιωάννης δεν απαντά, παρότι εξοργισμένος από τα
λόγια που του λένε. Αποφασίζει να σιωπήσει και να παρατηρεί. Κατά τη διάρκεια
της υπόλοιπης ημέρας, του δείχνουν τους χώρους, περνώντας από τεράστιες
αίθουσες δεξιώσεων όπου θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν πενήντα άτομα και να τους ταΐσουν
με το παράλογα μαζεμένο αχρησιμοποίητο χρυσάφι, που καλύπτει όλους τους τοίχους!
Στη συνέχεια, του παρουσιάζουν τους βοηθούς του, διακόνους και κληρικούς, ο
ένας πιο πολυτελώς ντυμένος από τον άλλο.
Το βράδυ, διοργανώνεται μια δεξίωση για να
γιορτάσουν την ενθρόνισή του. Αλλά όταν βλέπει τους υπηρέτες του Θεού να
ρίχνονται πάνω στο κρέας και το κρασί, ο Ιωάννης νιώθει ναυτία. Χωρίς να πει
λέξη, αποσύρεται στα διαμερίσματά του. Αλλά και εκεί, το σκαλιστό ξύλινο
κρεβάτι και τα μεταξωτά σεντόνια τον αηδιάζουν. Βγάζοντας τα σανδάλια του, ο
νέος πατριάρχης γονατίζει μπροστά στο
παράθυρο για να δει τον έναστρο ουρανό, τη μόνη λαμπρότητα που μπορεί να τον
ηρεμήσει.
«Κύριε, συγχώρεσε τα πρόβατά μου που παρασύρονται
από τους πειρασμούς αυτού του κόσμου. Αφού με έκανες ποιμένα τους, φώτισε με
στην πορεία μου, ώστε να μπορέσω να τα επαναφέρω σε Σένα».
Επαναλαμβάνει το αίτημά του ξανά και ξανά, μέχρι
που μερικά χτυπήματα στην πόρτα του τον αποσπούν από την προσευχή του. Οι
πρώτες ακτίνες του ήλιου δεν θα αργήσουν να εμφανιστούν. Ένας υπηρέτης του
φέρνει ένα υπέροχο χιτώνα και κοσμήματα, αλλά ο Ιωάννης τα αρνείται.
«Κανένα ρούχο δεν θα μπορούσε να κρύψει τις αμαρτίες μου στα μάτια του
Θεού», δηλώνει. «Και αν η ψυχή μου είναι άξια και αγνή,
ούτε όλα τα πλούτη του αυτοκράτορα δεν θα εξισωθούν με τη λαμπρότητά της.
Πούλησέ τα καλύτερα και δώσε τα χρήματα στους φτωχούς».
Ο αρχιεπίσκοπος δεν σταματά μπροστά στο έκπληκτο
βλέμμα του υπηρέτη και βιάζεται να πάει στην Εκκλησία. Μετά τη Λειτουργία,
αποπέμπει τους επισκόπους που περιμένουν ακρόαση και καλεί τους διαχειριστές
και τους συμβούλους. Διατάζει να αφαιρεθούν και να πωληθούν όλα τα αντικείμενα
αξίας του παλατιού, από τα χάλκινα αγγεία μέχρι το ξυλόγλυπτο κρεβάτι του. Τα
χρήματα θα δοθούν στους φτωχούς και στα νοσοκομεία.
«Πώς μπορώ να τρώω και να ζω σαν τέσσερις βασιλιάδες, ενώ μερικά από τα
πρόβατά μου κοιμούνται στο δρόμο, κατάχαμα, και έχουν μόνο μουχλιασμένο ψωμί
για να χορτάσουν;»
– Μα, κύριε, μερικοί από αυτούς τους θησαυρούς μάς
έχουν δοθεί από τον ίδιο τον αυτοκράτορα... διαμαρτύρονται.
– Τα αγαθά της Εκκλησίας υπάρχουν για να υπηρετούν
τους φτωχότερους και όχι το αντίστροφο. Το σύνολο αυτών των αγαθών δεν αξίζει
ούτε μία ψυχή. Όπως ο αυτοκράτορας έχει καθήκον να φροντίζει τον λαό του, έτσι
και εγώ έχω καθήκον να φροντίζω τις ψυχές που μου έχουν ανατεθεί, απαντά.
Δεν θα υπάρχει πλέον συσσώρευση θησαυρών. Δεν θα
υπάρχουν πλέον γεύματα, εκτός από τις ημέρες των μεγάλων εορτών. Οι
περιπλανώμενοι μοναχοί που ήλπιζαν σε εύνοια τριγυρίζοντας γύρω από το
επισκοπικό παλάτι θα γυρίσουν στα μοναστήρια τους. Οι ακροάσεις με τους
επισκόπους θα περιοριστούν σε επείγοντα ουσιαστικά θέματα. Έτσι αποφάσισε ο
Ιωάννης Χρυσόστομος.
Βλέποντας τα αγανακτισμένα και έκπληκτα βλέμματα
των γύρω του, ο Ιωάννης γνωρίζει καλά ότι αυτή η επίθεση κατά της αμαρτίας δεν
θα αρέσει σε όλους και ότι ο αγώνας θα είναι σκληρός. Αλλά αυτή είναι η
αποστολή που του έχει αναθέσει ο Θεός. Και τι υπάρχει να φοβηθεί, αν ο Θεός
είναι στο πλευρό του;
Δεν είναι μόνο οι υπηρέτες της Εκκλησίας που
πρέπει να τεθούν σε τάξη. Πρέπει να αποκαλυφθούν και να εκδιωχθούν οι απατεώνες
που τολμούν να χρησιμοποιούν το ιερό όνομα του Θεού για να γεμίσουν τις τσέπες
τους. Τέλος, πρέπει να υπενθυμιστεί στους ισχυρούς της Κωνσταντινούπολης η
ευθύνη τους απέναντι στους αδύναμους. Ούτε η ίδια η αυτοκράτειρα δεν θα
γλιτώσει από αυτή την υπενθύμιση του πατριάρχη.
Εξοργισμένη από τις μεταρρυθμίσεις του Ιωάννη
Χρυσοστόμου, η πολιτική εξουσία της Κωνσταντινούπολης καθαιρεί και εξορίζει τον
άγιο Πατριάρχη, ο οποίος υπέκυψε στις κακουχίες στο δρόμο για την εξορία το
407.
Με τις πρεσβείες του, να ευχηθούμε, ο Θεός να μας
δώσει τον δυναμισμό της ελευθερίας από την φιλαυτία, που ο Ιωάννης είχε, και
την υγιά αγωνία να πορευθούμε εμείς οι σημερινοί κληρικοί με συνέπεια φωτιστική
και για τους αδελφούς μας, την οδό της τήρησης του θελήματος του Θεού. ΑΜΗΝ


21 σχόλια:
Υποθέτω ότι σε λίγο που ενθρονίζεται νέος Μητροπολίτης θα λείψουν και στην πράξη οι ... "εθνικιστές των συνόρων". ΄Ετσι δεν είναι π. Θεοδόσιε;
Ευχαριστούμε π. Θεοδόσιε. Προσωπικά δεν τα ήξερα όλα αυτά. Πάντα τονίζεται η διαφωνία του μόνο με την αυτοκρατειρα.
Σημαντικό άρθρο με το οποίο μπορείς να συγκρίνεις την εποχή του ιερού Χρυσοστόμου με την σημερινή εποχή των επισκόπων έτσι όπως την ζουν και την βιώνουν σήμερα
Η ζωή αυτών των Πατέρων δεν μας διδάσκει τίποτε τα ακούμε όλα και μόνο τα ακούμε χωρίς καμία προσπάθεια για μίμηση
Μπήκα μια φορά στο λεγόμενο ‘’μητροπολιτικό μέγαρο’’. Εκεί είδα τον πλούτο, τα εφήμερα αλλά και το κιτσαριό. Έκτοτε δεν ξαναπάτησα το πόδι μου, σκέφτηκα πόσοι δεν έχουν πού να κοιμηθούν; Πόσες απλές οικογένειες ζουν στα όρια της φτώχειας και στο ‘’μητροπολιτικό μέγαρο’’ να υπάρχει τόσο χλιδή και τόσο κιτσαριό. Δίκιο είχε ο Άγιος Χρυσόστομος που όλα αυτά τα κατήργησε. Αναχώρησαν οι μητροπολίτες από τα χωριά τους φτωχαδάκια του Θεού, μεγαλοπιάστηκαν και έφυγαν από την πιάτσα και το παίζουν μεγάλοι και τρανοί με τις αυτοκινητάρες, με τους τεμενάδες των υποτακτικών και με τα ‘’μητροπολιτικά μέγαρα’’ που περισσεύει ο πλούτος. Αυτά θα μείνουν τίποτε δεν θα τους συνοδεύσει στη μετά θάνατον ζωή από όλες αυτές τις τρυφές τις οποίες απολαμβάνουν εδώ. Προσωπικά τους λυπάμαι.
Ένας Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος που θα μεταρρυθμίσει και θα αφαιρέσει όσα έχουν παρείσφρηση στον εκκλησιαστικό οργανισμό πρέπει επειγόντος να βρεθεί και σήμερα. Αμήν.
Αδερφέ μου ανώνυμε του πρώτου σχολίου….τα σύνορα τα φυλάει ο στρατός που είναι υπηρεσία του κράτους με σύμφωνη γνώμη και συμμετοχη( στρατιωτική θητεία) όλων των ελλήνων…δεν το ξέρετε ? Δεν χρειαζόμαστε οργανώσεις…μαβί…μαύρες…ή όποιας αποχρώσεως για….βοήθεια….
Οι παπάδες και οι δεσποτάδες , και στα σύνορα , ΑΛΛΗ υποχρέωση έχουν….!! Αυτή που τους ανέθεσε Εκείνος που εκτός της εντολής για μαθητεία σωτηρίας εις πάντα τα έθνη…λέει στους χριστιανούς…τί να αποδίδουν σε ποιόν…!!! Και για να ρθουμε στο τώρα …η άλλη πλευρά είναι χριστιανοί ορθόδοξοι…εκτός και αν είστε από εκείνους που στενοχωρήθηκαν γιατί δεν έγινε….ελληνας (…στην Αλβανία…!!!) αρχιεπίσκοπος….
Τον πατριάρχη τον έκανε μιλέτ μπασή- αρχηγό του γένους, ο σουλτάνος για δικά του οφέλη ,και τους δεσποτάδες υπόλογους και δικαστές των ποιμνίων τους , για ναχει το κεφάλι του ήσυχο…θέλετε να επιστρέψουμε σε κάτι ανάλογο…..φαντασιακά ? Δόξα τω Θεώ, υπάρχει συντεταγμένη πολιτεία…δικαστήρια και νομικές αρχές με προσδιορισμένες αρμοδιότητες. Επιστροφή σε φαντασιακα ιδανικά παρελθόντα εν τη πράξει, δόξα τω Θεώ, δεν γίνεται να υπάρξουν , όσο και αν σας στενοχωρεί….!!! Η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού….εστω και αν κάποιοι αγωνίζονται να την κάνουν….Μεραρχια λέγοντας στεντορείως τον εθνικό ύμνο το βράδυ της Αναστάσεως αλλά και μέσα στους ναούς και κάνοντας διακόσμηση (των ναών…ιλεως Κύριε..) με ελληνικές σημαίες , σαν να μη φτάνει ο Σταυρός και οι εικόνες…!! Συγνώμη ,αδερφέ μου, αλλά πρέπει επειγόντως ,και κατά πρώτον θεολογικά ,να…προσγειωθούμε….π.Θεοδοσιος Μαρτζούχος
Ο π. Θεοδόσιος δεν έγραψε όσα έγραψε για τη χριστιανικότατη ζωή της άκρας λιτότητας, απλότητας, κλπ. Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου για να βγάλουν μερικοί ανώνυμοι-απρόσωποι τα μάλλον και αντιεκκλησιαστικά απωθημένα τους. Αλλά ! Για να αναρωτηθούμε όλοι, με πρώτους τους ηγούμενους της Εκκλησίας, να μετρήσουμε, και όχι μόνο βέβαια, πόσο απέχουμε από αυτήν ! Που, δεν είναι άλλη από εκείνην του Αρχηγού της πίστεως και θεμελιωτή Ιησού Χριστού οποίος, δεν είχε ούτε «πού την κεφαλήν κλίναι» ! Του, Απ. Παύλου που όριζε και ακολουθούσε δι εαυτόν και τους συνεργάτες του. «Έχοντες δε τροφάς και σκεπάσματα τούτοις αρκεσθησόμεθα» ! Αλλά και ζητούσε από όλους, πιο πολύ από όλα να αποφεύγουν «την πλεονεξίαν ήτις εστίν ειδωλολοτρία» ! Μάλιστα. Σε τόσο πρωτοφανώς προκλητική επιλογή τε και διάδοση ιδιαίτερα σήμερα. Αθανάσιος Κοτταδάκης
Ευχαριστώ τον π. Θεοδοσιο για τα όσα μας πρόσφερε με αυτό το ευλογημένο του άρθρο.
Ν. Θ.
Οι αλήθειες κάποιους τους πονούν και ο πατήρ Θεοδόσιος μας παρουσιάζει αλήθειες που έχουν κάνει να πονέσουν κάποιοι άνθρωποι. Ο πόνος αυτός οδηγεί στη μετάνοια και στην επίγνωση της αλήθειας.
Κάποιες ψυχές ξυπνάνε, μαθαίνουν, αλλάζουν πορεία.
Εύστοχος, επίκαιρος, σπουδαίος στο να γράφει ο π. Θεοδόσιος.
Να τον έχει ο Θεός καλά, να μας μαθαίνει όλο και περισσότερα για το καλό.
Η απάντηση του π. Θεοδοσίου και η τοποθέτηση του κ. Κοτταδάκη μας επαναφέρουν στο άρθρο και όχι σε παρελκόμενα που καθένας θέλει να γράψει παρεμβαίνοντας.
Ομολογώ πως δεν γνώριζα το γεγονός!
Με προβλημάτισε η τελευταία ενότητα περί φιλαυτίας του Ιερού Χρυσοστόμου.
Ο Φιλάδελφος αγαπά και τον πλησίον και τον εαυτόν του, ενώ ο φίλαυτος μόνον τον εαυτό του.
Παρ'ολα αυτά γνωρίζω από τον άγιο, που είπε ότι τα παθήματα ειναι ανώτερα από τα κατορθώματα( Γράμματα από την εξορία).
Για μένα θεωρώ αδικία έναν τέτοιο λόγο,για ένα τέτοιο ιεράρχη, ο οποίος ήταν τολμηρός και είχε και ανδρεία.
Και εδώ ο ιερός Χρυσόστομος τηρούσε τις σπουδαιότερες εντολές, την δικαιοσύνη, την ευσπλαχνία και την πιστότητα.
Και όπως ο απ.Παυλος συνιστά να επιδιώκουμε την δικαιοσύνη,την ευσέβεια,την πίστη,την αγάπη,την υπομονή κ την πραότητα και αυτόν θεωρεί ως " ωραίο αγώνα της πίστεως".Τιμ Α' 6,11-12)
Όσο για τις ελλ. σημαίες, σε καιρούς που φημολογείται ότι θα αφαιρέσουν τον σταυρό από την σημαία μας, είναι ηλίου φαεινοτερον , για ποιο λόγο πρέπει να λέμε τον Εθνικό ύμνο...
Αυτά τα ψέματα για απόσυρση του σταυρού από την σημαία πού τα ακούς;;
Όσο για τις σημαίες η Εκκλησία δεν είναι εθνική αλλά υπερεθνική και έχουν βαπτιστεί αρκετοί οι οποίοι δεν είναι έλληνες αλλά ζουν ή κατοικούν στην ελλάδα τι δουλειά έχει μέσα στην εκκλησία η σημαία η ελληνική; Το πολίτευμα μας είναι ο Χριστός
Πού την κεφαλήν κλίνη με υπογεγραμμένη είναι υποτακτική. Ελ.
5.42
Ο Σταυρος συμβολίζει την επικρατούσα θρησκεία.
Αυτά τα έλεγε περί Σταυρού απο τότε ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.
Μετέπειτα και άλλοι αριστεροί και δεξιοί.
Μια πρόχειρη ματιά θα σας πείσει.
Καλημέρα αδέρφια….πολλων χρόνων χρησιμοθηρικές κακοποιήσεις της Εκκλησίας από το κράτος έκαναν-κατάντησαν και τους χριστιανούς να «πιστεύουν» σε επικρατούσα θρησκεία και να θεωρούν ότι οι παπάδες πρέπει να ειδοποιούν την αστυνομία , όταν έρχονται χιλιαστές στο χωριό ! Να θεωρούν ήρωες τους ταλαίπωρους κληρικούς της Τουρκοκρατίας και των Βαλκανικών πολέμων, μη κατανοούντες τον πειρασμό των συνθηκών , αλλα να καθιερώνονται στη συνειδησή τους . Να θεωρούν στοιχείο κατήχησης την …εθνική προσφορά της Εκκλησίας και τον Σταυρό παραταξιακό φετίχ…» Ο Σταυρός δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι σύμβολο ταυτότητος , αλλά φανέρωση τρόπου ζωής και διαμαρτυρίας απέναντι στο θάνατο και την βία» .
Ο Εθνικός ύμνος είναι κρατική έκφραση των πιστευματων της πολιτείας ( άλλωστε αυτή τον διάλεξε…δεν είναι δημοτικό άσμα)για έκφραση των όσων η πολιτεία δέχεται… Η εκκλησία έχει δικό της ΑΛΛΟ πιστεύω. Πολίτευμά της είναι ο τρόπος ζωής που υποδεικνύει ο Χριστός και συνταγμά της το Ευαγγέλιο. Σκοπός της είναι να κάνει μέλη της…παν γένος ανθρώπων…όχι να υπηρετήσει εθνικιστικές σκοπιμότητες…
Οι έλληνες που ήθελαν να δουν τον Χριστο( Ιω, 12, 20)….πιστέψτε με δεν ήταν Πελοποννήσιοι …ούτε Μακεδονες( ποτέ φυσικά Σκοπιανοί) αλλά ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΕΣ με ειλικρινή διάθεση και αναζητήσεις ( εκ των αναβαινόντων ίνα προσκυνησωσιν εν τη εορτή..). Ας τελειώσουμε καμμιά φορά με τις εθνικιστικές αυταπάτες….δε ν βοηθούν…μας πάνε πίσω..
Οι Χριστιανοί είχαν και έχουν μια σημαία , που είναι ο Σταυρός του Χριστού πάνω στον οποίον είναι γραμμένο:
ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΕ Ο,ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΕ Ο,ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΜΦΙΒΟΛΟ
ΑΓΑΠΗ ΣΕ ΟΛΑ.
Σε όποιον έχει αντίρρηση δεν έχω τίποτε να πω….
Εύχεσθε. Σωθειημεν οι ΠΑΝΤΕΣ τω αιματι του Αμνού του τυθέντος υπέρ των ανθρώπων ΠΑΝΤΩΝ
π.Θεοδοσιος Μαρτζούχος
Η ζωή των χριστιανών είναι μία εθελοθρησκεία, η οποία είναι η αρχαιότερη χριστιανική αίρεση, όπως ακριβώς περιγράφεται στην προς Κολοσσαείς (β:16-23), ο καθένας πιστεύει αυτό που νομίζει, αυτό που έχει στο μυαλό του, και όχι αυτό που λέει η Εκκλησία, έτσι λατρεύω έναν Θεό όπως μου αρέσει και όπως εγώ τον έχω δημιουργήσει μέσα από τους λογισμούς μου, ικανοποιώντας το Θρησκευτικό μου συναίσθημα, χωρίς να έχω πραγματική κοινωνία με τον αληθινό Θεό. Το διαπιστώνουμε συχνά όταν σε συζητήσεις λέμε, ναι μεν αλλά εγώ πιστεύω ότι…. άρα ο καθένας από μας έχει τα δικά του πιστεύω, και όχι τα πιστεύω της Εκκλησίας, οπότε π. Θεοδόσιε θέλει τη δουλειά πολύ για να γίνει η Εκκλησία κομμάτι της ζωής μας και να υπακούσουμε σε Αυτή. Βλέπετε…. οι περισσότεροι από μας κάνουμε ας πούμε… υπακοή στον πνευματικό και ας είναι αντίθετος με τις αποφάσεις της Εκκλησίας γιατί και ο Πνευματικός έχει μία εθελοθρησκεία, αυτήν την εθελοθρησκεία την έχουμε όλοι, άρα η Εκκλησία πορεύεται με την εθελοθρησκεία των κληρικών και των λαϊκών. Ένα το χελιδόνι (π. Θεοδόσιος και άλλοι φωτισμένοι κληρικολαϊκοί) κι η άνοιξη ακριβή για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή. ..
Λέει ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς
”Ο Χριστός δεν βιάζεται…
Αργά βαδίζει ο Χριστός…
Βαδίζει αργά, γιατί το πλήρωμα του είναι μακριά.
Το πλήρωμα Του εκτείνεται στα πέρατα της ιστορίας
και η θέση Του είναι στα έσχατα…”
Λέγει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας,
«Ημείς νικώμεν νικώντων των άλλων».
Και σχολιάζει ο μακαριστός π. Βασίλειος Γοντικάκης: ”δεν θέλω να υποτάξω τον άλλο, αλλά να ζήσω μια τέτοια ζωή που να χαρεί τη ζωή του ο άλλος, ο άλλος είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου. Ο Υιός και Λόγος του Θεού γίνεται άνθρωπος όχι για να τιμωρήσει τους αιτίους, αλλά για να υποστεί τα πάντα ίνα τους πάντας σώσει. Πάντα υπομείνας άπαντας έσωσε.”
Με ευχαριστίες για τα άρθρα σας που μας ωφελούν και μας δείχνουν δρόμο.
π. Νεόφυτος
Υποψιάζομαι, ότι με το σχόλιο 9 - 44, δέν θα συμφωνούσαν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ο Επίσκοπος Σαλώνων Ησαίας, ο Αθανάσιος Διάκος, ο Γερμανός Καραβαγγέλης, καί πολλοί ακόμη επώνυμοι καί ανώνυμοι Κληρικοί, που αγωνίστηκαν όχι μόνον υπέρ Πίστεως, αλλά καί υπέρ πατρίδος.
Δεν ευσταθούν 3.16 τα όσα μας λες γιατί μας οδηγούν σε εθνοφυλετισμό που εξελίχθηκε σε μία τραγωδία για την ορθόδοξη Εκκλησία, που προσέβαλε βίαια την έννοια της Καθολικότητας όπως η τελευταία περιγράφεται στα δογματικά εγχειρίδια. Έναντι της ορθόδοξης Εκκλησιολογίας και του Οικουμενικού πνεύματος έρχεται ο εθνοφυλετισμός να υπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες, τροφοδοτώντας στο έπακρο το ρατσισμό, το σοβινισμό και τη μισαλλοδοξία Το «φυλετικό» κριτήριο όπως αποφάσισε ρητά η Μεγάλη Σύνοδος (1872) αντιβαίνει στο πολίτευμα της Εκκλησίας, επειδή δογματικά και διοικητικά προσβάλλει την ενότητα της τοπικής Εκκλησίας. Δεδομένου ότι η τοπική Εκκλησία προσδιορίζεται με εδαφικά-γεωγραφικά κριτήρια, το «φυλετικό» κριτήριο δεν ευνοεί την παρουσία της διαφορετικότητας, ως εκκλησιαστικού πλούτου, αλλά ως στοιχείου διχασμού, αντίθετου, επίσης, στο εκκλησιαστικό γεγονός και στη μετοχή του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας υπό του ενός Επισκόπου της κάθε Επαρχίας. Τα πρόσωπα που γράφεις είναι οι εξαιρέσεις και δεν γνωρίζω αν ζούσαν σήμερα τι θα έκαναν.
Ο Αθανάσιος Διάκος τα είχε πετάξει τα ράσα όταν πήγε να πολεμήσει υπέρ της πατρίδος. Ας διαβάσει ο φίλος κάτι για τη ζωή του για να μην τα πω εγώ τώρα και σκανδαλιστή
Έτσι, αποδόμηση στην αποδόμηση να δούμε στο τέλος τι θα μείνει όρθιο. Τη διχόνοια που υπηρετείτε δεν τη βλέπετε; Σας νοιάζει μόνο να απαντήσετε κάτι δήθεν έξυπνο χωρίς ούτε καν να έχετε ακούσει και σκεφτεί τι υποστηρίζει η άλλη πλευρά.
Δηλαδή αγαπητέ 4 - 44, όταν ένας λαός είναι σκλαβωμένος επί 400 χρόνια σέ αλλόφυλους καί αλλόθρησκους, δέν πρέπει να επιθυμεί να αποτινάξει τον ζυγό φοβούμενος μήπως τον πούν εθνοφυλετιστή ;
Ο Κύριος μάς έπλασε ελεύθερους καί όποιος αγαπά την πατρίδα του καί θέλει να ζεί ελεύθερος δέν σημαίνει ότι είναι εθνοφυλετιστής ή χάνει την Οικουμενικότητα.
Οι Ελληνες πολέμησαν για τήν ελευθερία τους από τους αρχαίους χρόνους, πρίν ακόμη γίνουν Χριστιανοί καί ο Πολιτισμός καί η Φιλοσοφία έγιναν Οικουμενικές αξίες.
Οπως οι άλλοι αγαπούν την πατρίδα τους, το ίδιο οφείλουμε νά κάνουμε κι εμείς.
Μέ τήν δική σου λογική, οι Ουκρανοί είναι εθνοφυλετιστές επειδή αμύνονται απέναντι στούς Ρώσους.
Για τόν φίλο 6 - 36 θα προσθέσω καί το όνομα του Παπαφλέσα, ο οποίος δέν πέταξε τα ράσα καί έγινε καί Υπουργός.
Δημοσίευση σχολίου