Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Εκκλησία και εθνοκεντρισμός - Παν.Νικολόπουλος

Απαραίτητο στοιχείο μιας ριζικά διαφορετικής νοοτροπίας που θα διαχέει το σώμα της Εκκλησίας, δεν μπορεί παρά να είναι ο παραμερισμός του εθνοκεντρισμού που σήμερα κατακλύζει το λόγο και την πράξη των περισσότερων εκκλησιαστικών παραγόντων.  Η κριτική που ασκείται στον εθνοκεντρισμό της Εκκλησίας επ' ουδενί έχει το νόημα ότι οι πιστοί αδιαφορούν για τα εθνικά ζητήματα, την εθνική ταυτότητα και την πορεία του έθνους. Κάθε πολίτης, κληρικός ή λαϊκός, και ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος, δικαιούται και υποχρεούται να έχει την έγνοια αυτή. Με τη διαφορά ότι την έγνοια αυτή δεν την έχουμε ως Εκκλησία, ούτε ως πιστοί χριστιανοί ή ως ιεράρχες, αλλά την έχουμε ως Έλληνες πολίτες και την εκδηλώνουμε μέσω ποικίλων συνταγματικά ή μη καθορισμένων πολιτικών και κοινωνικών φορέων, μεταξύ των οποίων ΔΕΝ περιλαμβάνεται η Εκκλησία. Η Εκκλησία διεδραμάτισε  εθναρχικό ρόλο σε εξαιρετικές περιστάσεις, κατά τις οποίες ήταν αδύνατη η λειτουργία πολιτικών ή κοινωνικών φορέων. Ακόμα κι αν αδιαμφισβήτητα διαπιστώνεται αδράνεια ή και συνειδητά επιβλαβής χειρισμός εθνικών θεμάτων, αρμόδια για την υπεράσπιση των εθνικών δικαίων θα αναδειχθούν τα πολιτικά πρόσωπα και φορείς με πατριωτικό φρόνημα και γύρω από αυτούς θα συσπειρωθούν πιστοί και άπιστοι, που ασπάζονται τις ίδιες αντιλήψεις, και δεν θα προσπαθήσει να υποκαταστήσει το ρόλο τους η Εκκλησία, επειδή ακριβώς η αποστολή της συνίσταται στην ένταξη κάθε ανθρώπου στο σώμα του Χριστού και τελικά στη σωτηρία του και όχι, πάντως, στη σωτηρία οποιουδήποτε έθνους. Η προσέγγιση που εδώ υποστηρίζεται κινείται στον αντίποδα της συνήθους τακτικής των περισσοτέρων ιεραρχών και ιεροκηρύκων, στους λόγους των οποίων ακούγονται συχνότερα οι λέξεις "έθνος", "πατρίδα", "Ελλάδα", "ελληνορθοδοξία" παρά το όνομα του Χριστού.   
Παν. Νικολόπουλος
 (Από το βιβλίο του: Ιδιωτικοποίηση της θρησκείας και εκκοσμίκευση της Εκκλησίας, εκδ."Καστανιώτη",σελ.20-22). 
Υάκινθος

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Θεολογικά και εκκλησιολογικά σωστές οι απόψεις. Στην πράξει εδώ στην Ελλάδα τα πράγματα διαφοροποιούνται. Η Εκκλησία επιμένει να είναι Εθναρχούσα.

Ανώνυμος είπε...

Ελληνική Εκκλησία, Βουλγαρική Εκκλησία, σερβική Εκκλησία, Ρουμανική Εκκλησία, Σκοπιανή Εκκλησία, Ρωσική εκκλησία και πάει λέγοντας. Τελικά το Κράτος είναι πάνω από την Εκκλησία;

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Κύταξε κύριε!

Αυτοί που ήθελαν την Εκκλησία να γίνει αριστερό κόμμα και να μας κάνουν όλους οπαδούς της Ψαρουδακοκρατίας τώρα ενοχλούνται για την εθνοπρεπή στάση των ιεραρχών μας.

Ανώνυμος είπε...

o κ.Τελεβάντος έχει αποφοιτήσει απο το νηπιαγωγείο; Χρειάζεται ιδιαίτερη σοφία για να κατανοήσει κάποιος τα αυτονόητα;
ο αιρεικός

Ανώνυμος είπε...

Την Εκκλησία την αποτελούν άνθρωποι. Τα μέλη της Εκκλησίας ταυτόχρονα είναι και μέλη Κράτους ή Έθνους. Πως μπορούν να μην ενδιαφερθούν για την πορεία του κράτους. Αφού έχουν το δικαίωμα το Συνταγματικό να εκλέγουν και να εκλέγονται έχουν λόγο. Νομίζω ότι είναι λάθος να μπαίνουν τα μέλη της εκκλησίας κληρικοί ή λαϊκοί στο περιθώριο.

Ανώνυμος είπε...

Γιατί είναι εθνοκεντρισμός το ενδιαφέρον για την πατρίδα; Ο Χριστός αγαπούσε τα Ιεροσύλημα και θλιβόταν για την κατάντια τους. Την αγάπη στην πατρίδα μας την διδάσκει όλη η εκκλησιαστική ιστορία.

Ανώνυμος είπε...

EINAI THEMA TO OPOIO GIA XRONIA THA TO SYZITOYN OI XRISTIANOI XORIS NA MPOROYN NA BROYN LYSI. GIA MAS EDO STIN ALLODAPI OI EKKLHSIA EXEI DYO YPOSTASEIS ETHNIKH KAI THRISKEYTIKI.

Ανώνυμος είπε...

Στους κανόνες υπάρχει πάντα η εξαίρεση. Όλοι οι κληρικοί αντί για τον σταυρό στην καρδιά φέρουν τον Δικέφαλο (εκκλησία και πατρίδα) γι’ αυτό μαζί με το πετραχήλι κρατούν και το καριοφίλι.
Όλα τα άλλα είναι φιλολογίες

Ανώνυμος είπε...

Aυτά που λέει ο 4:46, μόνο το μυαλό του μπορεί να τα κατεβάσει.Πουθενά στην Εκκλησιαστική Γραμματολογία δεν συναναντάται τέτοια χονδροειδής ερμηνεία. Ούτε καν για αιρετικός δεν μπορεί να κατηγορηθεί με τέτοιες ελαφρότητες.
Ο αιρετικός

Ανώνυμος είπε...

Ἔξω οἱ αἱρετικοί!
Πρόσεχε ποιοί γράφουν ἐδῶ, ἀγαπητέ ὑπεύθυνε.