Ὅταν στήν Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία μας εἰκονίζουμε τόν Κύριο, τήν Παναγία, τούς Ἁγίους καί διάφορα
γεγονότα ἀπό τήν ζωή τους (ὅπως Γέννηση, Σταύρωση, Ἀνάσταση, Ἀνάληψη,
Πεντηκοστή, Ὑπαπαντή, Εἰσόδια, Εὐαγγελισμός, Κοίμηση Θεοτόκου, κ.ἄ.), τούς ἁγιογραφοῦμε
μέ κυρίως θεολογική προοπτική, δίνοντας τήν διάσταση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ
χωρίς βέβαια καί νά ἀφιστάμεθα ἀπό τό ἱστορικό πλαίσιο (γιά αὐτό τόν λόγο εἶναι
καί πολύ σπουδαία τέχνη).
Στήν δυτική ἀναγεννησιακή εἰκονογραφία (κυρίως
μέ τήν σύνοδο τοῦ Τριδέντου 1545, ὅπου εἰσάγωνται καί τά ἀγάλματα) ἡ ἁγιογραφία
γίνεται πλέον ζωγραφική μέ προοπτική ὄχι θεολογική ἀλλά φυσιοκρατική, ἀνθρώπινη
καί κατανοητή ἀπό τήν λογική.
Στήν συνέχεια
σοῦ παραθέτω δύο εἰκόνες τῆς Γεννήσεως καί τῆς Σταυρώσεως τοῦ Κυρίου μας στίς
δύο τεχνοτροπίες:
Στήν ὀρθόδοξη
ἁγιογραφία τῆς γεννήσεως (Μ. Δαφνίου 11ος) ὁ Χριστός βρίσκεται σέ μνῆμα, γιά νά
δοθεῖ ἔτσι ὁ σκοπός τῆς ἐνσαρκώσεως (γιά νά περιοριστῶ μόνο σ’ αὐτό), ἐνῶ στήν
δυτικότροπη (Μποττιτσέλλι 1500) ὁ Χριστός σέ φάτνη.
Στήν ὀρθόδοξη εἰκόνα τῆς Σταυρώσεως, ὁ Κύριος εἶναι ἀκέραιος, σέ
στάση ἀφύσικη, γλυκός, ζωντανός (ἐνῶ εἶναι νεκρός) καί ὁ ἁγιογράφος (Θεοφάνης ὁ
Κρής 16ος) μᾶς Τόν παρουσιάζει νικητή τοῦ θανάτου.
Στήν
δυτικότροπη, ὁ Κύρος εἶναι πτῶμα πραγματικό, σέ φυσική στάση (σάν νά ἔχει μιά
φωτογραφία) καί ὁ ἁγιογράφος (Grunevaldt 1515) ἐκφράζει τό δόγμα τοῦ παπισμοῦ
περί τῆς ἱκανοποιήσεως τῆς θείας
δικαιοσύνης.
Ἔτσι, ξεκίνησε νά ζωγραφεῖται καί ἡ Ἁγία Τριάδα, μέ τόν Πατέρα ὡς τόν
Παλαιό τῶν ἡμερῶν, τόν Υἱόν ὡς ἡμίγυμνο ἄνθρωπο καί τό Ἅγιο Πνεῦμα ὡς περιστέρι
πού βρίσκεται μεταξύ τῶν κεφαλῶν τοῦ
Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ, ἐκφράζοντας ἔτσι ὅτι τό Ἁγιον Πνεῦμα εἶναι τό Πνεῦμα τοῦ
Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ δηλ. τό filioque. Δυστυχῶς, ἡ ζωγραφική αὐτή τῆς Ἁγίας Τριάδος (ἀλλά
καί γενικώτερα ἡ δυτική τεχνοτροπία) ἐπηρέασε
καί κάποιους δικούς μας ἁγιογράφους πού Τήν εἰκονίζουν καί μέ ὀρθόδοξη
τεχνοτροπία!
Τήν εἰκόνα τῆς Ἁγίας
Τριάδος ὁ ὀρθόδοξος ἁγιογράφος τήν εἰκόνιζε μέ ἕνα συμβολισμό (τήν φιλοξενία τοῦ
Ἀβραάμ), διότι εἶναι τό μυστήριο τῶν μυστηρίων καί ἔτσι μόνο συμβολικά εἰκονίζεται. Ἡ πρώτη δέ ἁγιογραφία τῆς Ἁγίας Τριάδος
(καθόσον γνωρίζω) βρίσκεται στήν κόγχη παρεκκλησίου στήν ἱ. Μονή ὁσίου
Χριστοδούλου στήν Πάτμο τοῦ 12ου
αἰ. ὡς φιλοξενία τοῦ Ἀβραάμ., δηλ. ὁ εἰκονισμός ἀρχίζει νά ἐμφανίζεται 3
ἤ 4 αἰῶνες μετά τήν Ζ Οἰκουμενική Σύνοδο (787)
Κατά τήν ἑρμηνεία
τῶν Πατέρων ὁ Παλαιός τῶν Ἡμερῶν εἶναι ὁ Κύριος, ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Πατρός (ἅγιος
Ἰωάννης Δαμασκηνός).
Ὁ Κύριος σέ
σχετική ἐρώτηση τοῦ ἀπ. Φιλίππου ἀπάντησε:
«ὁ ἑωρακώς ἐμέ ἑώρακε τόν Πατέρα καί πῶς σύ (Φίλιππε) λέγεις δεῖξον ἡμῖν
τόν Πατέρα;» (Ἰωαν. 14, 8-9), ἐπίσης
λίγο πιό πρίν ὁ Κύριος ἀπευθύνεται στούς Φαρισαίους καί τούς λέγει: «οὔτε τήν
φωνήν αὐτοῦ (τοῦ Πατρός) ἀκηκόατε πώποτε οὔτε εἶδος αὐτοῦ (τοῦ Πατρός) ἑωράκατε»
(Ἰω. 5,37) καί «οὐχ ὅτι τόν Πατέρα τις ἑώρακεν,
εἰ μή ὁ ὤν παρά τοῦ Πατρός, οὗτος (ὁ Υἱός) ἑώρακε τόν Πατέρα» (Ἰω. 6,46).
Στήν Π.Δ. ὁ
Θεός, ὅταν προκαλεῖται (παρακαλεῖται) ἀπό τούς Προφῆτες νά τούς παρουσιάσει τό
Πρόσωπό Του, ἐμφανίζεται μόνο μέσα ἀπό
σύμβολα.
Ἐπίσης, ὁ
Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ἡ ἀπαράλλακτη εἰκόνα τοῦ Θεοῦ Πατρός (Ἀποστολος
Παῦλο).
Γιά τόν λόγο αὐτό
καί στόν τροῦλο τῶν ὀρθοδόξων ναῶν εἰκονίζεται ὁ Κύριος ὡς Παντοκράτωρ.
Αὐτά ἐν
συντομία, ἀγαπητέ μου Ἀναστάσιε, χωρίς νά διεκδικῶ τό ἀλάθητο, ἁπλά ἐκφράζω
τούς προβληματισμούς μου.
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ
π. Νικόλαος
Απάντηση σε σχόλια για την εικόνα της Αγίας Τριάδος
20 σχόλια:
Στο όραμα του ο προφήτης Δανιήλ τι είδε π. Νικόλαε;
Στο Δανιήλ ζ/7: 9 γράφει: «Εθεώρουν έως ότου οι θρόνοι ετέθησαν, και παλαιός ημερών εκάθητο, και το ένδυμα αυτού λευκόν ωσεί χιών, και η θρίξ της κεφαλής αυτού ωσεί έριον καθαρόν, ο θρόνος αυτού φλόξ πυρός, οι τροχοί αυτού πυρ φλέγον•»
Μας έχει μπερδέψει ο Αντρέι Ρουμπλιόφ και οι νεωτεριστές. Την Αγία Τριάδα παντού την έβλεπα με τα τρία πρόσωπα. Τα νεότερα χρόνια την φτιάχνουν σαν φιλοξενία. Στην φιλοξενία του Αβραάμ αν δεν κάνω λάθος στο τέλος οι δύο άγγελοι φεύγουν για να μεταφέρουν μήνυμα. Που είναι ο συμβολισμός αν είναι ο Θεός και δύο άγγελοι να τον συνοδεύουν;
Διάβασα το εξής για την εικόνα της Πάτμου: ‘Ο Καθηγητής καί ᾿Ακαδημαϊκός ᾿Αν. ᾿Ορλάνδος, περιγράφων σχετικήν τοιχογραφίαν τοῦ παρεκκλησίου τῆς Παναγίας τῆς ῾Ι. Μονῆς ῾Αγίου ᾿Ιωάννου τοῦ Θεολόγου Πάτμου, σημειώνει: “῎Αξιον παρατηρήσεως εἶναι, ὅτι ὁ μέσος ἄγγελος οὐ μόνον εἰς μέγεθος ὑπερέχει τῶν δύο ἄλλων ἀλλά καί μόνον αὐτός κρατεῖ εἰλητόν. Τοῦτο ὅμως ἀποτελεῖ χαρακτηριστικόν στοιχεῖον τῆς εἰκονογραφίας τοῦ Χριστοῦ, ἤδη ἀπό τῶν πρώτων χριστιανικῶν χρόνων, δι᾿ ὅ καί ὑπετέθη — ὅταν μάλιστα φέρει οὗτος περί τήν κεφαλήν καί ἔνσταυρον φωτοστέφανον — ὅτι συμβολίζει τόν Χριστόν ἤ κατ᾿ ἄλλους παλαιοτέρους τόν Θεόν Πατέρα”.’
Ας παραδεχθούμε ότι η εικόνα της Αγίας Τριάδας εις την Ορθόδοξη Εκκλησία έχει δύο τύπους. Ο ένας είναι η παράσταση των τριών αγγέλων. Ο δεύτερος τύπος είναι η παράσταση των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας, του Πατέρα ως γέρονος, του Υιού που εικονίζεται δεξιά Του και του Αγίου Πνεύματος εν είδει περιστεράς. Για αυτή την δεύτερη εικόνα αναφέρουν ότι εμφανίσθηκε στους έσχατους βυζαντινούς και στους μεταβυζαντινούς χρόνου. Και οι δύο εικόνες κάνουν την ίδια αναφορά.
Μια χαρά τα γράφει ο π. Νικόλαος.
Η εικόνες είναι θεολογία.
Οι καλλιτέχνες να ζωγραφίζουν όπου θέλουν εκτός ναών.
Οι αγιογράφοι πρέπει να γνωρίζουν αγία γραφή, πατερική θεολογία και υμνολογία.
Επιτέλους να σταματήσουν οι πειραματισμοί. Είμαστε Ορθόδοξοι δεν έχουμε καμιά σχέση με τους παπικούς και την τέχνη τους.
Ναι μεν αλλά.
Σωστά τα γράφει ο πατέρας Νικόλαος, όμως δύσκολο να αλλάξεις τις συνήθειες. Από μικρός την εικόνα με τα Τρία Πρόσωπα έβλεπα στον ναό μας. Μου αρέσει γιατί μιλάει περισσότερο στην ψυχή μου. Την νιώθω ως παρηγοριά.
Υπάρχουν πολλές υποφερτές πανέμορφες δυτικές εικόνες που είναι περισσότερο ζωντανές από τις βυζαντινές. Οι επιλογές των παρουσιαζομένων δεν είναι ότι το καλύτερο. Θα μπορούσα να παραθέσω και εγώ βυζαντινές που όχι μόνο δεν βλέπονται αλλά και τρομάζουν.
Κοιταξτε,μπορει να κανω λαθος και εγω.Για το οραμα του Δανιηλ,το βρηκα και στο της Παρακλητικης,ωδη δ' ηχος πλ.α` Κανων Μεσονυκτικου:''Μυειται της Μιας Κυριοτητος,το τριφαες Δανιηλ,Χριστον Κριτην θεασαμενος ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΙΟΝΤΑ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟ ΠΡΟΦΑΙΝΟΝ ΤΗΝ ΟΡΑΣΙΝ.
Αλλα την εικονα την εχω δει και εγω με την μορφη την βυζαντινη που εδειξε στις πιο κατω αναρτησεις ο κυριος Αναστασιος. Εχω κατεβασει ολη την ''Παρακλητικη'' και το βρηκα και εκει.Ας μας πει καποιος την αληθεια,αυτη ψαχνουμε αλλωστε και δεν εχει σημασια ποιος την λεγει.π
Οι παλαιοημερολογίτες που είναι ψαγμένοι στα θέματα τα δογματικά καλύτερα από μας που όλο στις εκπτώσεις είμαστε έφτασαν σε σχίσμα για την εικόνα της Αγίας Τριάδος. Αυτοί με Αγιοπατερικά κείμενα και με Ιερούς Κανόνες έχουν αποδείξει ότι η εικόνα με τα Τρία Πρόσωπα είναι η Ορθόδοξη και το εξηγούν πληρέστατα. Ως εκ τούτου η Ορθόδοξη εικόνα είναι αυτή.
Τα αυτονόητα λέει ο π. Νικόλαος. Σωστές και ορθόδοξες οι απόψεις του.
Άξιος ο π. Νικόλαος. Καταπληκτικός.
Και στην Αγία Τριάδα Πατρών στην λιτάνευση της εικόνα την Αγία Τριάδα με τα Τρία Πρόσωπα περιφέρουν.
Γνωρίζω ότι για την απεικόνιση των ιερών εικόνων οι παλαιοημερολογίτες δημιούργησαν σχίσμα. Και οι δύο εικόνες υπάρχουν στους ναούς μας. Δεν χρειάζεται καμιά να απορριφθεί. Και οι δύο είναι ισάξιες.
Θά ἤθελα νά ἀπαντήσω τά παρακάτω στά ἀνώνυμα σχόλια πού γράφτηκαν:
1. Πάντοτε πρέπει νά ἔχουμε κατά νοῦν, ὅτι ἡ ὀρθόδοξη εἰκονογραφία εἶναι τέχνη, εἶναι τά «τά βιβλία τῶν ἀγραμμάτων» (ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός) καί συνεπῶς πρέπει νά «διαβάζουμε» σ’ αὐτές τήν ὀρθόδοξη θεολογία καί πίστη καί ὄχι τί θέλει ὁ καθένας. Ὁ Χριστός μας ἤ ἡ Παναγία μας σέ ὅλες τίς ὀρθόδοξες ἁγιογραφίες, ἔχουν τά ἴδια χαρακτηριστικά, ἐνῶ στήν δυτική φυσιοκρατική ζωγραφική, ὁ κάθε ἁγιογράφος χρησιμοποιεῖ συγκεκριμένα ὑπαρκτά πρόσωπα ἤ καί ἐρωμένες του ὡς πορτραίτα γιά νά Τούς εἰκονίσει.
2. Ὁ προφήτης Δανιήλ εἶδε τόν Χριστόν ὡς τόν Παλαιόν τῶν Ἡμερῶν, διότι στήν Π.Δ. ὅπου παρουσιάζεται ὁ Θεός, Αὐτός πάντα εἶναι ὁ Χριστός.
3. Ἀγαπητέ μου π. (12 Ιουνίου 2014 - 3:41 μ.μ.) ὁ Τριαδικός ὗμνος πού ἀναφέρεις ἀκριβῶς ὁμιλεῖ καί ἐξηγεῖ ὅτι ὁ προφήτης Δανιήλ εἶδε τόν Χριστόν ὡς κριτήν ἐρχόμενον πρός τόν Πατέρα καί τό Ἅγιον Πνεῦμα, Πού φανερώνει τό ὅραμα αὐτό : «Μυεῖται τῆς Μιᾶς Κυριότητος, τό τριφαές Δανιήλ Χριστόν Κριτήν θεασάμενος πρός τόν Πατέρα ἰόντα καί Πνεῦμα τό προφαῖνον τήν ὅρασιν».
4. Συμφωνῶ μέ τήν ἑρμηνεία τοῦ καθηγητῆ Ἀναστ. Ὀρλάνδου, ἄν καί δέν εἶναι θεολόγος ἀλλά ἀρχιτέκτονας.
5. «Και οι δύο εικόνες κάνουν την ίδια αναφορά» (ἀγαπητέ μου 11 Ιουνίου 2014 - 10:48 μ.μ), μέ τήν διαφορά ὅτι ἡ δυτικότροπη δέν στηρίζεται στήν ὀρθόδοξη θεολογία, ἀλλά στήν λογική κατανόηση (!) τῆς Ἁγίας Τριάδος ἀπό τόν ἁγιογράφο.
6. Οἱ παλαιοημερολογῖτες δέν μπορεῖ νά ἀποτελοῦν κριτήριο ὀρθοδόξου πίστεως, διότι, ὅπου ὑπάρχει σχῖσμα, δέν ὑπάρχει Ἅγιον Πνεῦμα καί διότι σέ ἄλλα θέματα (π.χ. γάμου) ἔχουν δυτική νοοτροπία.
7. Τίς δυτικότροπες εἰκόνες δέν ἐπιτρέπεται νά τίς πετάξουμε, διότι τόσα χρόνια ἔχουν λειτουργηθεῖ, μποροῦμε ὅμως νά τίς τοποθετήσουμε στόν γυναικονίτη.
8. Ὅσο πιό πολύ κανείς μελετᾶ καί ἐμβαθύνει στίς ὀρθόδοξες εἰκόνες, τόσο πιό πολύ καταλαβαίνει ὅτι εἶναι ὡραῖες, ὄμορφες καί μέ πολύ βαθύ περιεχόμενο. Ὅταν ἤμουν μαθητής εἶχα καί ἐγώ τήν ἴδια σκέψη μαζί σου (ἀγαπητέ μου 12 Ιουνίου 2014 - 2:02 μ.μ.), ἀλλά ὅσο περισσότερο διάβαζα καί μελετοῦσα, τόσο πιό πολύ τίς ἀγαποῦσα καί μέ γέμιζαν καί γιά τόν λόγο αὐτό πάντα μοῦ ἄρεσε νά παραδίδω τό μάθημα στό Σχολεῖο ἑρμηνεύοντας τίς εἰκόνες.
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ
π. Νικόλαος
Αγαπητέ Νικόλαε,
οι περισσότεροι Πατέρες αναφερόμενοι στο όραμα του Προφήτη Δανιήλ βλέπουν τον Θεό Πατέρα ως «παλαιό τῶν ἡμερῶν».Οποιοσδήποτε μπορείνα το διαπιστώσει.
Γ.Ε.
<>ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΟΔΩΝ.ΤΟΜΟΣ Γ'ΣΕΛ.211.Καλείστε να μελετήσετε και τον Δογματικόν 'Ορον της Αγίας Ζ'Οικουμενικής Συνόδου,της κατ'εξοχήν αρμοδίας,για να δείτε ότι μέσα στα Πρόσωπα που εικονίζουν οι Ορθόδοξοι,δέν είναι του Θεού Πατρός.Η θεωρία περί εικόνος τριών προσώπων είναι :λανθασμένη,αυθαίρετος και βλάσφημος.Το <>δεν ήταν η Υπόστασις-Πρόσωπον του Αγίου Πνεύματος,αλλά ΕΝΕΡΓΕΙΑ.Ξαναφέρνουν τις καταδικασμένες αιρέσεις.[Ακίνδυνος]Ούτε η μορφή γέροντος ανήκει στον Θεόν Πατέρα.Δέν είναι η Υπόστασίς του,αφού ο Τριαδικός Θεός αποκαλύφθηκε μόνον στις ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ,ποτέ στην Ουσία,ποτέ στις Υποστάσεις Των.Μόναδική Υπόστασις-Πρόσωπον,στην λεγομένη από τους αιρετικούς εικόνα αγίας τριάδος,είναι ΜΟΝΟΝ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ.Ούτε το περιστέρι είναι πρόσωπον αλλά ουτε και ο γέροντας.<>'Αγιος Θεόδωρος Στουδίτης.Επίσης,ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΤΑΥΤΙΣΙΣ ΟΥΣΙΑΣ ,ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΑΣΕΩΣ,ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΘΕΙ...'Οσον αφορά τα περί παλαιοημερολογιτών,π.Νικόλαε,ένα σας λέω.Νεοημερολογιτισμός =οικουμενισμός.Κατεδικάσθη και αναθεματίσθη από τις Πανορθόδοξες Συνόδους του 16ου αιώνος...Η απάτη περί ανοιξιάτικης ισημερίας κατά την 'Α Οικουμενική στις 21 Μαρτίου,δεν περνάει.Τα όρια του Πάσχα:22 Μαρτίου έως 25 Απριλίου,με ανοιξιάτικη ισημερία στις 8 ΜΑΡΤΙΟΥ...Στουρα'ί'της Χαρίλαος.Θεολόγος.
http://aktines.blogspot.gr/2017/01/blog-post_57.html
-Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης λέγει στο Ιερό Πηδάλιον : «καί ὁ ἄναρχος Πατήρ πρέπει νά ζωγραφίζεται καθώς ἐφάνη εἰς τόν προφήτην Δανιήλ ὡς Παλαιός Ἡμερῶν... δέν ζωγραφοῦμεν Αὐτόν κατά τήν Θείαν φύσιν. Ἐπειδή ἀδύνατον φησιν, εἶναιἱστορῆσαι καί ζωγραφῆσαι φύσιν Θεοῦ... ζωγραφοῦμεν Αὐτόν ὡς ἐφάνη εἰς τόν Προφήτην».(Πηδάλιον, ἔκδοσις Ἀστήρ, σελίς 320).
-Ο Άγιος Επιφάνιος λέγει : «Καί ὡς ὁ Δανιήλ, εἶδεν τόν Παλαιόν τῶν ἡμερῶν, τοῦτο ὀπτασία τοῦ ΠΑΤΡΟΣ». (Αγίου Επιφανίου).
-Ο Ιερός Χρυσόστομος λέγει για το εν λόγω όραμα του Προφήτου Δανιήλ : «Πατέρα καί Υἱόν οὗτος καί πρῶτος καί μόνος ὁρᾶ, ὡς ἐν ὂψει»(Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, P.G. 56, 233).
-Ο Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων λέγει για το ίδιο όραμα : « Έρχεται προς τον Πατέρα κατά την Γραφήντην αγίως αναγνωσθείσαν, ο Υιός του ανθρώπου επί των νεφελών του ουρανού, ποταμού πυρός έλκοντος,…Και ο μεν Πατήρ καθέζεται, έχων το ένδυμα αυτού λευκόν ωσεί χιών, και την τρίχα της κεφαλής ως έριον καθαρόν» (Κυρίλλου τα σωζόμενα, Τόμος 2 σελ.177 έκδοσις Ιεροσολύμων 1868, Migne 33 σελ. 900, Ε.Π.Ε Τόμος 2 σελ. 150).
-Η υμνολογία της Εκκλησίας λέγει : «Μυείται της μιας Κυριότητος Δανιήλ, Χριστόν κριτήν θεασάμενος προς τον Πατέρα ιόντα και Πνεύματο προφαίνον την όρασιν» (Τριαδικός Κανόνας Μεσονυκτικού, ήχος πλάγιος ά).
Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΟΙ ΤΗΣ
http://aktines.blogspot.gr/2017/01/blog-post_57.html
Δημοσίευση σχολίου