π. Αναστάσιος
Κ. Γκοτσόπουλος
Πρωτοπρεσβύτερος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
Πάτρα, 11
Οκτωβρίου 2015
Απλές σκέψεις πόνου και αγωνίας …
Ιέρεια (754) - Νίκαια (787) - Κωνσταντινούπολη
(2016)
Σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει τη μνήμη τής Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου. Κάθε
εορτή Οικουμενικής Συνόδου είναι αφορμή για ουσιαστική εμβάθυνση στα θέματα
πίστεως, διότι οι Σύνοδοι συγκαλούνταν κυρίως και πρωτίστως για την
αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούσαν στην Ορθόδοξη πίστη μας.
Με αφορμή λοιπόν αυτή την εορτή τής Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου ας
προσπαθήσουμε να εξετάσουμε τι είναι Σύνοδος και μάλιστα Οικουμενική; Ποια η
θέση της στην Εκκλησία μας; Όλες οι
σύνοδοι είναι αλάθητοι ή μπορεί και να σφάλλουν σε θέματα πίστεως; Ασφαλώς τα ζητήματα αυτά είναι ιδιαιτέρως
σοβαρά και ευαίσθητα, αν, μάλιστα, τα προσεγγίσουμε σε σχέση με τις σημερινές
εκκλησιαστικές εξελίξεις σε πανορθόδοξο επίπεδο, και δεν είναι δυνατό να εξαντληθούν στα πολύ
περιορισμένα πλαίσια ενός σημειώματος. Ας προσπαθήσουμε όμως με τις πρεσβείες
των Αγίων Πατέρων να τα θίξουμε ακροθιγώς, αφού άλλωστε η Ζ΄ Οικουμενική μάς
δίνει πολλές αφορμές και απαντήσεις.
«Ἐκκλησία συστήματος καί συνόδου ἐστίν ὂνομα», σημειώνει επιγραμματικά
ο Ι. Χρυσόστομος. Σύμφωνα με τη διατύπωση αυτή, η έννοια της Συνόδου δεν
περιορίζεται στο όργανο διοικήσεως της Εκκλησίας, αλλά εκτείνεται σε κάτι πολύ
βαθύτερο . είναι ο τρόπος υπάρξεως της Εκκλησίας.
Για το λόγο αυτό, ακόμα και στην πρώτη Εκκλησία, παρά την προσωπική
παρουσία τής μοναδικής αυθεντίας των Αποστόλων, η Εκκλησία συνήλθε σε
Αποστολική Σύνοδο για να αντιμετωπίσει τα σοβαρότατα προβλήματα που
εμφανίστηκαν στη ζωή της. Και αυτή η πρώτη Σύνοδος με την περίφημη διατύπωσή
της «ἒδοξε τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι καί ἡμῖν», αποτέλεσε την απαρχή του
συνοδικού θεσμού στη ζωή της Εκκλησίας.
Οι Σύνοδοι διακρίνονται σε τοπικές και Οικουμενικές. Τοπικές χαρακτηρίζονται οι Σύνοδοι οι
οποίες εκφράζουν μία τοπική Εκκλησία (π.χ. Πατριαρχείο ή Αυτοκέφαλη Εκκλησία),
ή περισσότερες της μίας τοπικές Εκκλησίες και των οποίων οι αποφάσεις έχουν
εφαρμογή μόνο στα όρια των Εκκλησιών που συμμετέχουν, ενώ Οικουμενικές
χαρακτηρίζονται οι Σύνοδοι στις οποίες συμμετείχε και εκφράστηκε ολόκληρη η
Εκκλησία του Χριστού.
Η Οικουμενική Σύνοδος αποτελεί την κατ’ εξοχήν αλάνθαστη έκφραση της
Εκκλησίας. Για το λόγο αυτό οι αποφάσεις της, δογματικές και κανονικές,
δηλ. σε θέματα πίστεως και εκκλησιαστικής τάξεως, έχουν υποχρεωτική εφαρμογή
σε όλη την Εκκλησία, σε όλους τους πιστούς.
Όποιος, ανεξάρτητα από τη θέση του στην εκκλησιαστική ιεραρχία,
περιφρονεί και δεν αναγνωρίζει απόφαση Οικουμενικής Συνόδου δεν μπορεί να είναι
μέλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας και υφίσταται τις κανονικές και πνευματικές
κυρώσεις που έχουν ορίσει οι Πατέρες.
Στην ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας έχουν αναγνωριστεί Επτά Σύνοδοι ως
Οικουμενικές, ενώ άλλες δύο που συνήλθαν στην Κωνσταντινούπολη, οι επί Μ.
Φωτίου (879-880) και επί Αγ. Γρηγορίου Παλαμά (1351) αναγνωρίζονται μεν από την
εκκλησιαστική συνείδηση ως Η΄ και Θ΄ Οικουμενικές, εκκρεμεί όμως η τυπική
αναγνώρισή τους.
ΝΙΚΑΙΑ -
787 μ.Χ.
Η εορταζομένη σήμερα Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος συνεκλήθη από τον αυτοκράτορα
Κωνσταντίνο Στ΄ και τη μητέρα του Ειρήνη την Αθηναία το 787 στη Νίκαια της Βιθυνίας (απέναντι από την
Κωνσταντινούπολη). Στη Σύνοδο συμμετείχαν αντιπρόσωποι από όλες τις τοπικές
Εκκλησίες που εκπροσωπούσαν ολόκληρη την Εκκλησία του Χριστού. Ο αριθμός των
Πατέρων της Συνόδου ήταν 350 εκ των οποίων 130 ήσαν αρχιμανδρίτες, ηγούμενοι
και μοναχοί, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στη Σύνοδο. Κεντρικό ρόλο στη Σύνοδο
είχε ο πρόεδρός της Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Άγ. Ταράσιος.
Η Σύνοδος στη δογματική της απόφαση,
στον «Όρο», καθόρισε ότι οι
χριστιανοί λατρεύουμε αποκλειστικά και μόνο τον Τριαδικό Θεό, ενώ αποδίδουμε σχετική
τιμητική προσκύνηση στους Αγίους "ὡς αὐτοῦ γνησίους θεράποντας καί
φίλους". Η σχετική τιμητική
προσκύνηση των Αγίων αποδίδεται με την ανέγερση ναών, με ακολουθίες και ύμνους
και με την ιστόρηση εικόνων. Η Σύνοδος δογμάτισε ότι η τιμή προς τις εικόνες
"ἐπί τό πρωτότυπον διαβαίνει καί ὁ προσκυνῶν τήν εἰκόνα προσκυνεῖ ἐν αὐτῇ
τοῦ ἐγγραφομένου τήν ὑπόστασιν". Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η Σύνοδος
στην απεικόνιση, στην ιστόρηση του προσώπου του Κυρίου Ιησού Χριστού
δογματίζοντας ότι αφού ο Κύριος έλαβε σάρκα γενόμενος πραγματικός άνθρωπος
είναι όχι μόνο δυνατή αλλά και επιβεβλημένη η εικονογράφησή του, με την οποία η
Εκκλησία ομολογεί και κηρύττει την ενανθρώπιση του Θεού Λόγου.
Παράλληλα με τον καθορισμό της πίστεως, η Σύνοδος αυτή, όπως και κάθε Σύνοδος,
καταδίκασε τις αιρέσεις και αναθεμάτισε ονομαστικά τους εκφραστές τους, μεταξύ των οποίων και
τους εικονομάχους Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως Αναστάσιο, Κωνσταντίνο και
Νικήτα «ὡς νέῳ Ἀρείῳ, Νεστορίῳ καί Διοσκόρῳ».
ΙΕΡΕΙΑ
- 754 μ.Χ.
Ή Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος ήρθε ως απάντηση της Αλήθειας του Χριστού σε μια
άλλη Σύνοδο που είχε συγκληθεί 33 χρόνια νωρίτερα στα Παλάτια της Ιερείας,
περιοχή στην ασιατική ακτή του Βοσπόρου. Η Σύνοδος εκείνη συνεκλήθη από τον
εικονομάχο αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ε΄ και συμμετείχαν περί τους 350 επισκόπους.
Με τις αποφάσεις της καταδικάστηκε ως ειδωλολατρία η προσκύνηση των εικόνων και
αναθεματίστηκαν οι υπερασπιστές τους, ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Άγ.
Γερμανός και ο μεγάλος θεολόγος των εικόνων Αγ. Ιωάννης Δαμασκηνός! Ας προσέξουμε αυτό το σημείο: Η Σύνοδος
της Ιερείας συνεκλήθη ως Οικουμενική και όμως στην εκκλησιαστική συνείδηση έχει
καταγραφεί ως ψευδοσύνοδος, «ψευδοσύλλογος», ληστρική, δηλ. σύνοδος ληστών!
Η Ζ΄ Οικουμενική την χαρακτηρίζει «Καϊαφαϊκόν συνέδριον» και την αναθεματίζει
με τη χαρακτηριστική φράση «τῷ φρυαξαμένῳ συνεδρίῳ κατά τῶν σεπτῶν εἰκόνων, ἀνάθεμα»!
Παρόμοιες περίπτωση ψευδοσυνόδων-ληστρικών συνόδων που συνεκλήθησαν ως
οικουμενικές και πληρούσαν τις εξωτερικές τυπικές προϋποθέσεις οικουμενικότητας ήταν η σύνοδος
της Εφέσου (449) με την παρουσία εκπροσώπων από όλες τις τοπικές Εκκλησίες
υπό την προεδρία του Αλεξανδρείας Διοσκόρου, καθώς και της
Φερράρας-Φλωρεντίας (1438-1439), η οποία και αυτή συνεκλήθη και είχε τις
εξωτερικές προϋποθέσεις για να ανακηρυχθεί ως Οικουμενική, αλλά εξελίχθηκε σε
ψευδοσύνοδο.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι:
ποιο είναι το ιδιάζον στοιχείο που χαρακτηρίζει μια σύνοδο ως Οικουμενική
και τι τη διαφοροποιεί από τις ψευδοσυνόδους; Σε αυτό το ερώτημα απάντησε η
Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος δια στόματος του Ιωάννου, του διακόνου της Αγ. Σοφίας,
στην λέξη προς λέξη αναίρεση του όρου της ληστρικής εν Ιερεία συνόδου που
διασώζεται στα πρακτικά της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου:
Για την Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο τα κριτήρια αψευδούς Οικουμενικότητας είναι
δυο, και δεν εξαντλούνται στα τυπικά της συγκλήσεως (ποιος συγκαλεί, πόσοι και
ποιοι συμμετέχουν κοκ):
1. Η αποδοχή των αποφάσεων από την εκκλησιαστική συνείδηση, από το Σώμα
του Χριστού, από ολόκληρη την Εκκλησία. Αν τις αποφάσεις μιας Συνόδου δεν
τις αποδεχθεί το πλήρωμα της Εκκλησίας, η Σύνοδος αυτή δεν μπορεί να
αναγνωριστεί ως Οικουμενική, και
2. Η απόλυτη συμφωνία των αποφάσεων με την προγενέστερη πατερική,
συνοδική και εκκλησιαστική παράδοση.
Ο Άγ. Μάξιμος Ομολογητής είναι απολύτως σαφής : «Ἐκείνας οἶδεν ἁγίας καί
ἐγκρίτους συνόδους ὁ εὐσεβής τῆς Ἐκκλησίας κανών, ἃς ὀρθότης δογμάτων ἒκρινε». Μια Σύνοδος που δεν ακολουθεί την έως
τότε εκκλησιαστική παράδοση όπως αυτή έχει εκφραστεί από τους Πατέρες της
Εκκλησίας και τις Συνόδους, αλλά την περιφρονεί και προσπαθεί να την ανατρέψει, είναι
ψευδοσύνοδος, ανεξάρτητα αν σ’ αυτή συμμετέχει μεγάλος αριθμός επισκόπων που
εκπροσωπούν όλα τα πατριαρχεία και τις τοπικές εκκλησίες!
Αντιθέτως, μια Σύνοδος που συγκαλείται ως τοπική, από μια και μόνο τοπική
Εκκλησία, με μικρό αριθμό επισκόπων, αν στις αποφάσεις της ακολουθεί την
εκκλησιαστική παράδοση και εκφράζει την πίστη της Εκκλησίας τότε πληροί τις
προϋποθέσεις της οικουμενικότητας και αναγνωρίζεται ως Οικουμενική (βλ. Β΄
Οικουμενική, 381 μ.Χ.).
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
- 2016 μ.Χ.
Ας έλθουμε όμως και στο σήμερα. Ως γνωστόν, έχει προγραμματιστεί η σύγκληση
της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας», της
Πανορθοδόξου Συνόδου, την Πεντηκοστή του 2016 στην Κωνσταντινούπολη.
Κατ’ αρχήν ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί
δεν μπορούμε παρά να χαρούμε και να δοξάζουμε τον Θεό, όταν η Χάρις Του
επιτρέπει τέτοια σημαντικά γεγονότα στη ζωή της Εκκλησίας μας. Παράλληλα όμως, ως μέλη του Σώματος του Χριστού έχουμε υποχρέωση
και ευθύνη, ο καθένας μας ανάλογα με τη θέση και τις δυνατότητες που
έχει, να ενδιαφερόμαστε και να μην αδιαφορούμε για τα σοβαρά και κρίσιμα αυτά
θέματα. Μάλιστα αυτές τις μέρες που συνεδριάζει στη Γενεύη η Ε΄ Προσυνοδική
Πανορθόδοξη Διάσκεψη, η τελευταία και πλέον καθοριστική πριν από τη Σύνοδο,
οφείλουμε όλοι μας να ευχηθούμε και να προσευχηθούμε ο Θεός να φωτίζει
τα μέλη της, ώστε οι αποφάσεις τους να είναι πραγματικά εν Αγίω Πνεύματι.
Σύμφωνα, όμως, με όσα είπαμε
παραπάνω δεν μπορούμε να αποφανθούμε εκ των προτέρων για τη μέλλουσα Σύνοδο,
αν για την εκκλησιαστική συνείδηση αναδειχθεί πράγματι σε Ιερή Σύνοδο ή - Θεός
φυλάξοι – σε μία ακόμη ψευδοσύνοδο. Ασφαλώς ευχόμαστε και προσευχόμαστε
οι αποφάσεις της Πανορθοδόξου Συνόδου να αρχίζουν με το «ἒδοξε τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι καί ἡμῖν», και να
είναι πράγματι θεοφώτιστες.
Βέβαια, κατά καιρούς έχουν εκφραστεί πολλές επιφυλάξεις, τόσο από
ακαδημαϊκούς θεολόγους, όσο και από πρόσωπα τα οποία η εκκλησιαστική συνείδηση
αναγνωρίζει ως θεοφόρα και χαρισματούχα, για τη σκοπιμότητα, τη διαδικασία και
κυρίως τα αποτελέσματα αυτής της Συνόδου. Ασφαλώς δεν είναι της παρούσης η
αναλυτική αναφορά στα θέματα αυτά. Επισημαίνουμε όμως με φόβο Θεού και
τη δέουσα επιφύλαξη μόνο τρία ζητήματα:
1. Σημαντικό μειονέκτημα, θα τολμούσα να πω σοβαρότατο εκκλησιολογικό
έλλειμμα, της διαδικασίας προετοιμασίας και, συνεπώς, της ιδίας της
Πανορθοδόξου Συνόδου είναι ο αποκλεισμός του λαού του Θεού από όλες τις
διαδικασίες και η πλημμελής, έως ανύπαρκτη, ενημέρωσή του. Οι Ορθόδοξοι
Πατριάρχες συνοδικώς και πανορθοδόξως το 1848 έδωσαν μαθήματα ορθοδόξου
εκκλησιολογίας και απεφάνθησαν ότι «παρ’ ἡμῖν οὔτε Πατριάρχαι οὔτε
Σύνοδοι ἐδυνήθησαν ποτε εἰσαγαγεῖν νέα, διότι ὁ ὑπερασπιστὴς τῆς θρησκείας
ἐστὶν αὐτὸ τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, ἤτοι αὐτὸς ὁ λαός,
ὅστις ἐθέλει τὸ θρήσκευμα αὐτοῦ αἰωνίως ἀμετάβλητον καὶ ὁμοιειδὲς
τῷ τῶν Πατέρων αὐτοῦ»!
Όμως, αντίθετα με την ορθόδοξη εκκλησιολογία, η Πανορθόδοξη Σύνοδος, δυστυχώς, προετοιμάζεται
επί εννιά δεκαετίες, από το 1920, ερήμην του λαού του Θεού. Και όταν
λέμε «λαός του Θεού» εννοούμε ολόκληρο το Σώμα της Εκκλησίας, τους λαϊκούς, τις
μοναστικές αδελφότητες, το Άγιο Όρος, τους κληρικούς (από διακόνους έως
Επισκόπους), τους θεολόγους, τις Θεολογικές Σχολές και όλες τις πνευματικές
δυνάμεις της Εκκλησίας μας. Θα έπρεπε να είχε σημάνει πνευματικός συναγερμός
(θεολογικών συζητήσεων, πνευματικών ζυμώσεων και κυρίως προσευχής) στο πλήρωμα
της Εκκλησίας για τέτοιας εμβελείας εκκλησιαστικό γεγονός! Δυστυχώς όμως
τίποτα τέτοιο δεν συνέβη! Οι αρμόδιοι θέλησαν και, εν πολλοίς το πέτυχαν,
να κρατήσουν τον πιστό λαό εντελώς μακριά, χωρίς να έχει την παραμικρή
συμμετοχή, ούτε καν τη στοιχειώδη ενημέρωση για τις διεργασίες αυτές. Και
δυστυχώς, όχι μόνο οι λαϊκοί, αλλά αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, ακόμα
και οι περισσότεροι Επίσκοποι και Σύνοδοι των Τοπικών Εκκλησιών κρατήθηκαν
εντελώς μακριά από την προετοιμασία ενός τέτοιου σημαντικού γεγονότος. Τη
διεκπεραίωση αυτής της μοναδικής διαδικασίας ανέλαβε μία μικρή ομάδα
προσώπων, που είχαν βέβαια μια συνοδική τυπική εξουσιοδότηση-νομιμοποίηση, αλλά
ουσιαστικά για το έργο αυτό ήσαν αποκομμένοι, από το λοιπό πλήρωμα της
Εκκλησίας. Απλώς, κάπου-κάπου, ανακοινώνονται ειλημμένες αποφάσεις και
τετελεσμένα γεγονότα. Να υπενθυμίσουμε την έμπονη καταγγελία διακεκριμένου
Επισκόπου της Εκκλησίας μας ότι τα κείμενα των προσυνοδικών διασκέψεων «είναι
άγνωστα στους περισσότερους Αρχιερείς και σε μένα, και παραμένουν σε κάποιες
Επιτροπές και Γραφεία, και δεν γνωρίζουμε το περιεχόμενό τους» [1]!
Είναι προφανής η σοβαρότητα της αναφοράς αυτής, που καταδεικνύει το σοβαρότατο
εκκλησιολογικό έλλειμμα της διαδικασίας αυτής και συνεπώς και της ιδίας της
Συνόδου...
2. Επίσης, σημαντικές επιφυλάξεις έχουν τεθεί από πολλούς για τη θεματολογία
της Συνόδου. Σε τέτοιες μεγάλες Συνόδους προτεραιότητα στη θεματολογία
πρέπει να έχουν τα ζητήματα πίστεως και να ακολουθούν τα ζητήματα
εκκλησιαστικής τάξεως. Λέει πολύ χαρακτηριστικά ο Μ. Αθανάσιος : «Χρή γαρ
πρῶτον πᾶσαν περί τῆς πίστεως διαφωνίαν ἐκκόπτεσθαι καί τότε περί τῶν πραγμάτων
ἒρευναν ποιεῖσθαι». Δυστυχώς όμως από την έως τώρα προετοιμασία της Συνόδου απουσιάζουν εντελώς θέματα οριοθετήσεως της
Ορθοδόξου πίστεως έναντι των ποικίλων αιρετικών και πλανεμένων αντιλήψεων και
πρακτικών: Τα καινοφανή παπικά δόγματα πρωτείου και αλαθήτου της Α΄
Βατικανής (1870), η νέα εκκλησιολογία της Β΄ Βατικανής (1965), οι
προτεσταντικές πλάνες, ο υλισμός, ο αθεϊσμός, η θεοσοφία, ο συγκρητισμός κ.α. δεν φαίνεται να απασχολούν
τη Σύνοδο, ωσάν να μην έχουν καμμία επίδραση στη ζωή της Εκκλησίας μας και των
μελών της. Αντίθετα, στην προετοιμασία της Συνόδου πλεονάζουν θέματα
εκκλησιαστικής τάξεως και ζωής, ορισμένα από τα οποία είναι ήσσονος σημασίας ή
έχουν ήδη λυθεί από την παράδοσή μας, για τα οποία όμως, ως μη όφειλε, έχουν
αναλωθεί πολλές ώρες συζητήσεων και διορθόδοξης συνεργασίας. Θα είναι
τουλάχιστον λυπηρό να επαληθευθεί για την επί 90 χρόνια προετοιμαζομένη
Πανορθόδοξο Σύνοδο η θυμόσοφος αρχαία ρήση «ώδινεν όρος και έτεκεν μυν», διότι
τότε η «οδύνη» αυτή μπορεί να εξελιχθεί σε όνειδος για την Ορθόδοξη Εκκλησία
μας. Μη γένοιτο…
Το σοβαρό αυτό κενό στη θεματολογία της Πανορθοδόξου Συνόδου μπορεί να το
καλύψει εν πολλοίς η ομόφωνη συνοδική πρόταση του Πατριαρχείου της Σερβίας
που ζητά την ένταξη στα θέματα της Συνόδου της τυπικής αναγνωρίσεως των Η΄ και
Θ΄ Οικουμενικών Συνόδων, διότι οι
Σύνοδοι αυτές έχουν λάβει σοβαρότατες θεολογικές και δογματικές αποφάσεις.
Τυχόν ρητή και άμεση απόρριψη του
αιτήματος αυτού ή έμμεση απόρριψή του με
την παραπομπή σε "συνοδικές" καλένδες του μέλλοντος (απωτέρου ή
μάλλον απωτάτου) θα κλονίσει τη θεολογική αξιοπιστία και Ορθοδοξία της
Πανορθοδόξου Συνόδου! Αν επιβεβαιωθούν οι φόβοι αυτοί και δεν συζητηθεί το θέμα
αυτό τώρα, με προφανή σκοπό να μη δυσαρεστήσουμε το Βατικανό (!), η Πανορθόδοξη Σύνοδος από Σύνοδος της
Ορθοδοξίας κινδυνεύει να καταντήσει θεραπαινίδα του Βατικανού! Θα είναι φρικτά
τρομερό στα κείμενα της Πανορθοδόξου Συνόδου να γίνει αναφορά στο ΠΣΕ
(Παγκόσμιο Συμβούλιο "Εκκλησιών") - νομιμοποιώντας το ουσιαστικά -
και να μην υπάρξει αναγνώριση των Η΄ και Θ΄ Οικουμενικών Συνόδων... Ο Θεός να μην επιτρέψει κάτι τέτοιο!
3. Υπάρχει η πρόταση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο για την παρουσία στην
Πανορθόδοξη Σύνοδο ως “παρατηρητών” παπικών, προτεσταντών, αντιχαλκηδονίων
μονοφυσιτών, δηλ. καταδικασμένων αιρετικών από την εκκλησιαστική συνείδηση, από
Πατέρες και Οικουμενικές Συνόδους! Ουδέποτε στη δισχιλιόχρονη ζωή της
Εκκλησίας, στις τοπικές ή σε Οικουμενικές Συνόδους, υπήρχαν “παρατηρητές”. Μόνο στις δύο παπικές συνόδους του Βατικανού εμφανίστηκε το καθεστώς των
“παρατηρητών”! Η Πανορθόδοξη όμως Σύνοδος δεν μπορεί να έχει ως πρότυπο τις
παπικές πρακτικές, μεθόδους και μεθοδεύσεις. Επίσης, η Πανορθόδοξη Σύνοδος αποτελεί,
πρέπει να αποτελεί, την ύψιστη φανέρωση και έκφραση της ίδιας της Εκκλησίας,
του Σώματος του Χριστού και δεν μπορεί να εκπέσει σε συνέδριο
ανταλλαγής απόψεων, ούτε σε μια απλή πανηγυρική εκδήλωση-συνάντηση με κριτήρια
και στοχεύσεις "εκ του κόσμου τούτου"...
Στην ιστορία της Εκκλησίας οι αιρετικοί καλούνταν και παρίσταντο στις
Συνόδους όχι ως "παρατηρητές", αλλά για να απολογηθούν ή να εκφράσουν
την μετάνοιά τους, και αν επέμεναν στην πλάνη και στην αίρεση καθαιρούνταν,
αναθεματίζονταν και αμέσως εκδιώκονταν της Συνόδου και δεν
συμμετείχαν στη συνέχεια των εργασιών της.
Η παρουσία στην Πανορθόδοξο Σύνοδο ως "παρατηρητών"
εκπροσώπων αιρετικών Κοινοτήτων και Ομολογιών που έχουν καταδικαστεί από την
πατερική συνείδηση και τις Οικουμενικές Συνόδους νομιμοποιεί την πλάνη και την αίρεση και συνεπώς ακυρώνει την ίδια τη
Σύνοδο: Σύνοδος η οποία δε διαστέλλει «αναμέσον βεβήλου και αγίου» (Όρος
της Ζ΄ Οικουμενικής), την Ορθοδοξία από την αίρεση, την αλήθεια του Χριστού από
τη δαιμονική πλάνη νομιμοποιώντας εκκλησιαστικά την αίρεση δεν μπορεί να είναι
πραγματικά Ορθόδοξη, αλλά κινδυνεύει να εκπέσει σε ψευδοσύνοδο και ληστρική.
Επί πλέον δε, η παρουσία ως "παρατηρητών" εκπροσώπων αιρέσεων θα έχει
σοβαρότατες, καταστροφικές ποιμαντικές προεκτάσεις: 1. θα προκαλέσει σύγχυση
στους πιστούς μας εισάγοντας στη συνείδησή τους τη θεοσοφική προσέγγιση
"μαζί και διαφορετικά" (δηλ. δεν έχει καμία σημασία το περιεχόμενο
της πίστης) και 2. αντί να συντελέσει στην ενότητα της Εκκλησίας μας θα την
κλονίσει δίνοντας σοβαρότατα επιχειρήματα για τη δημιουργία ή την εδραίωση
σχισμάτων! Ας ευχηθούμε και προσευχηθούμε να μην οδηγηθούμε σε ένα τέτοιο
οδυνηρό σημείο, και επιβεβαιωθούν οι χειρότεροι των φόβων ...
Θα ήθελα να τελειώσω τις σύντομες αυτές σκέψεις πόνου και αγωνίας με
σχετική αναφορά του Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου, στην οποία είναι
εμφανέστατη η αγωνία του για την κατάληξη της Πανορθοδόξου Συνόδου. Γράφει ο
Σεβασμιώτατος: «Τό θέμα δέν εἶναι
νά συγκληθῆ ἁπλῶς ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας,
[προσθέτω εγώ: για να ικανοποιηθεί η ρηχή υστεροφημία κάποιων ότι επί ημερών
τους συγκροτήθηκε τέτοια Σύνοδος, ή για να επιτευχθούν εθνοφυλετικές
στοχοθεσίες κάποιων άλλων] ἀλλά νά
παραμείνη στήν ἱστορία ὡς ὄντως Ἁγία καί Μεγάλη καί νά εἶναι διάδοχη τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς
Συνόδου, τῆς Συνόδου τοῦ 879-80 (Η΄ Οἰκουμενική, ἡ ὁποία ἀναγνώρισε τήν Ζ΄
Οἰκουμενική Σύνοδο), τῆς Συνόδου τοῦ 1351 (Θ΄ Οἰκουμενική) καί τῆς
Πανορθοδόξου Συνόδου τοῦ 1848, στίς ὁποῖες πρέπει νά ἀναφερθῆ, ὅπως γίνεται
σέ τέτοιες μεγάλες Συνόδους, γιά νά μήν παρουσιασθῆ ὡς ἀποκεκομμένη ἀπό τίς
προηγούμενες Συνόδους, ἀλλ' ὡς συνέχειά τους. Ἄν δέν γίνη ἀναφορά στίς
προηγούμενες Οἰκουμενικές καί Μεγάλες Συνόδους ἤ ἄν ἀναφερθοῦν μόνον οἱ ἑπτά
(7) Οἰκουμενικές Σύνοδοι καί παραλειφθοῦν οἱ ἑπόμενες, τότε θά ὑπάρξη σοβαρό
θεολογικό καί ἐκκλησιολογικό πρόβλημα. Αὐτή εἶναι ἡ πραγματική πρόκληση ὄχι
ἁπλῶς τῆς ἱστορίας, ἀλλά τῆς πραγματικῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱερᾶς ἱστορίας, ἡ ὁποία
προσδιορίζεται ἀπό μιά θεολογική, ἐκκλησιολογική καί κανονική προοπτική»[2].
Πάτρα, 11
Οκτωβρίου 2015
Εορτή των Πατέρων της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου
π. Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
33 σχόλια:
Έχουν γνώση οι Φύλακες Ιεράρχες και αγρυπνούν π. Αναστάσιε. Μην ανησυχείς για την νέα σύγκληση της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας». Ως εφημέριος, εντέλλεσαι να πειθαρχείς εις όσα ο Επίσκοπός σου έχει ορίσει. Μοναδική αρμοδιότητά σας η ιεροπραξία –πάντα κατόπιν εντολής και ευλογίας- και με την επίκληση του ονόματός του Επισκόπου σου. Αυτός είναι ο μόνος αρμόδιος. Μην αγωνιάς, είσαι ένας απλός μελανοχίτωνας στρατιώτης. Οι Στρατηγοί Αρχιερείς έχουν τον λόγο. Όχι εσύ.
Ενδιαφέροντα στοιχεία
νηφάλια προσέγγιση
ΑΑΚ
Ευκαιρία ζητά αυτός ο παπάς να κριτικάρει την Κωνσταντινούπολη. Μήπως επιθυμεί θέση στον Καλαβρύτων. Ας το πει να την πάρει.
Το ύφος του πρώτου σχολιαστή είναι επιεικώς απαράδεκτο και ανοίκειο ως απευθυνόμενο σε ιερέα. Όσο για την ουσία των σκέψεών του τι να πει κανείς! Καλείται να κάνει ταχύρρυθμα φροντιστήρια στοιχειώδους κανονικού δικαίου και εκκλησιαστικής Ιστορίας.
Όταν βλέπω π. Γκοτσόπουλος λέω : ΟΧΙ δεν το διαβάζω.
Και αφου θεωρησαν περιττο να εχουν τη σωστη γνωση,τους παρεδωσε Ο Θεος στη μωρια τους!
"Έχουν γνώση οι φύλακες"! Το κλασσικό σλόγκαν κάποιων που προσπαθούν να αμβλύνουν τις κατά πάντα δικαιολογημένες αντιδράσεις των πιστών για τη μειοδοσία της πίστεως!
Δεν υπάρχει "μειοδοσία της πίστεως".
Ολοι οι Κληρικοί μας είναι Ορθοδοξότατοι, και η Ορθοδοξία ζεί και βασιλεύει !
Αν μερικοί έχουν τις δικές τους απόψεις και βλέπουν "μειοδοσίες", ας φροντίσουν να διορθώσουν τη σκέψη τους.
12/10 9:14 μη μας το κάνεις αυτό! Δε θα μπορούμε να κοιμηθούμε απ τη στενοχώρια!
Υπό την προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γέροντος Περγάμου κ.κ. Ιωάννη στο Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Σαμπεζύ Γενεύης άρχισαν οι εργασίες της Πέμπτης Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως.
Οι σκέψεις του παπά Αναστάση για την «Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας» απορρίφθηκαν μετά επαίνων από όλους τους Αντιπροσώπους των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Ας ασχοληθεί με τα εφημεριακά του καθήκοντα: γάμους, βαφτίσια, ευχέλαια και τα άλλα ας τα αφήσει στους υπεύθυνους Εκκλησιαστικούς ταγούς.
"Αυτό το υπεύθυνους Εκκλησιαστικούς ταγούς" μου άρεσε....
Ευτυχώς που υπάρχουν κάποιοι να μας διαφωτίζουν και ας λοιδωρούνται...
Και όπως πάντα.... κριτική επί των γραφομένων καμία...
α ξέχασα.... οι Στρατηγοί Αρχιερείς αγρυπνούν...
τώρα ησύχασα και πάω για ύπνο
Στην Ιστορία της Εκκλησίας έχουμε και τις καλούμενες "ληστρικές" συνόδους που συγκροτήθηκαν από κάποιους "υπεύθυνους εκκλησιαστικούς ταγούς".Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνούν κάποιοι!
Στους "Εκκλησιαστικούς ταγούς" εντάσεις τον Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριο και τον Αλεξανδρείας Διόσκορο;
Όταν μου απαντήσεις γι' αυτούς θα σε ρωτήσω και για καμιά τριανταριά άλλους παρομοίους "Εκκλησιαστικούς ταγούς".
Εύγε στον ομολογητή ιερέα για το θάρρος, την παρρησία του και το εμπεριστατωμένο και τεκμηριωμένο σκεπτικό του. Οι αντιφρονούντες προς τον π.Αναστάσιο για μία ακόμη φορά όντες ενδεείς επιχειρημάτων κατέφυγαν σε ευτελή εναντίον του σχόλια τα οποία απλώς καταλαμβάνουν τον πολύτιμο χώρο του ιστολογίου και τα οποία στερούνται οιασδήποτε αξίας και σοβαρότητος.
Λ.Ν.
Ως εκκλησιαστικούς ταγούς μπορεί να εννοήσει όλους τους αντιπροσώπους των ορθοδόξων εκκλησιών που μετέχουν στις εργασίες της 5ης Προσυνοδικής Πανορθόδοξης Διάσκεψης στο Σαμπεζύ της Γενεύης. Ιδιαιτέρως τα μέλη της Ελλαδικής αντιπροσωπίας.
Το ότι υπάρχουν αρνητικά σχόλια είναι και αυτό μια υγιείς αντίδραση στα όσα έμμεσα προσπαθεί να παραποιήσει ο γνωστός Πατρινός κληρικός Αναστάσιος και καμιά τριανταριά άλλους παρομοίους σαν και αυτόν σε όλο τον κόσμο.
Προφανώς ο 1:02 14/10 προέβη και σε στατιστική έρευνα και ανάλυση και "ανακάλυψε" ότι οι υποστηρικτές των απόψεων του πατρός Αναστασίου είναι καμιά 30αριά...
Αναστάσιε, κρίμα! Επαληθεύεται 100% ο άγιος Ναυπάκτου. Τί είπε στην ιεραρχία μας; Υπάρχει θεολογική απαιδεία! Ε, αυτό επιβεβαιώνεται περίτρανα στα σχόλια.
Επιχειρηματολογεί ο π.Αναστάσιος των (όποιων) απόψεών του και δεν βρίσκεται ούτε ένας (1) αντιφρονών να του αντιτάξει θεολογικό λόγο. Κάτι διάβασα "κάτσε στα αυγά σου, έχουν γνώση οι φύλακες...". Βρείτε βρε λεβέντες κάτι σοβαρό να γράψετε. Δεν σας διαβάζει ο Άδωνις και οι συν αυτώ. Ξέρουμε πέντε γράμματα.
Ναι όλο χαρά είσαι Γκοτσόπουλε για την νέα Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης και γιαυτό στάζεις το φαρμάκι σου με τις ενστάσεις σου.
Ποιός είσαι Λ.Ν ανώνυμε κατά Γκοτσόπουλο που θα κρίνεις πως τα σχόλια στερούνται οιασδήποτε αξίας και σοβαρότητος. Κατά το άρθρο και τα σχόλια. Έχασα τον χρόνο μου για να διαβάσω τις υποψίες. Όχι τώρα να αντικρούσω τα πιστεύω ενός παπά που στους ώμους του σηκώνει την Ορθοδοξία!!!
Εσείς ποιος είστε κύριε που θα μου απαγορεύσετε να εκφράζω τις κρίσεις μου για την ποιότητα κάποιων σχολίων;
Λ.Ν.
Σε ιερέα δεν απευθυνόμαστε με το επώνυμό του 8:45 αλλά με το βαπτιστικό του όνομα και την προσφώνηση "πάτερ". Αυτό δεν το γνωρίζεις;
Οι Οικουμενιστές, ως ανήκοντες στην μεγαλυτέρα αίρεση όλων των αιώνων, έχουν απολέσει προ πολλού τη θεογνωσία καθώς έχουν ανατρέψει την Ορθόδοξη Εκκλησιολογία αντικαθιστώντας την με τις δαιμονικές θεωρίες των δύο πνευμόνων, της βαπτισματικής θεολογίας κ.ά.
Οι εκφραστές αυτής της νέας εκκλησιολογίας, Πατριάρχες και μητροπολίτες (πλην ολίγων φαεινών εξαιρέσεων) κατεργάζονται την απώλεια του πιστού λαού του Θεού. Ήδη τα υποχθόνια σχέδιά τους της εφαρμογής της νέας αντιχριστιανικής τους θεολογίας, λαμβάνουν σάρκα και οστά, πιλοτικά, σε αρκετές επαρχίες της δικαιοδοσίας τους.
Αυτοί λοιπόν και τα αρρωστημένα φερέφωνά τους, θύματα της οικουμενιστικής προπαγάνδας, επιτίθενται με μανία εναντίον κάθε γνησίας και παραδοσιακής ορθόδοξης φωνής. Ο σεβαστός πατήρ Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, να μην θλίβεται, ούτε να ανησυχεί για τον πόλεμο που δέχεται. Άλλωστε είναι δοκιμασμένος, μπαρουτοκαπνισμένος εργάτης του Ευαγγελίου. Ο Χριστός τον χαριτώνει και μόνον αυτό έχει αξία. Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που οι επιτιθέμενοι δεν έχουν να απαντήσουν με επιχειρήματα παρά μόνον με ύβρεις. Η Χάρις Του Κυρίου που σας ενισχύει πάτερ Αναστάσιε, ποιεί ασόφους τους αντικείμενους οικουμενιστές. Είναι αχαρίτωτοι και αυτό φανερώνετε όλο και συχνότερα πλέον, σε κάθε ενέργεία τους.
Εύγε π. Αναστάσιε, δοξάζω Τον Θεό για το αγιοπνευματικό σας έργο. Σας ευχαριστούμε.
''Γρηγορείτε, στήκετε εν τη πίστει, ανδρίζεσθε, κραταιούσθε''
Πρώτον. «Γρηγορείτε». Ο Χριστιανός και μάλιστα οι Ιερείς καθώς και οι Επίσκοποι, πρέπει να βρίσκονται σε εγρήγορση, προκειμένου να αντιμετωπίζουν τις επιθέσεις του διαβόλου, αλλά και τις επιθέσεις των εχθρών της πίστεως.
Η εγρήγορση στη γλώσσα της Εκκλησίας ονομάζεται συγχρόνως και νήψη, που σημαίνει ανύστακτη πορεία και ετοιμότητα στις προσβολές των εχθρών.
Δεύτερον. Η σταθερότητα της πίστεως, την οποία συνιστά ο Απόστολος, δεν σημαίνει μόνο κατάφαση της αληθείας του Χριστού, αλλά και απόλυτη συνέπεια και πιστότητα στην αλήθεια αυτή.
Πίστη δεν σημαίνει μόνο μία επιφανειακή γνώση, ούτε ακόμη μία θεωρητική κατάρτιση περί τα θεολογικά, αλλά ζωντανή παρουσία του Χριστού μέσα στο χώρο της καρδιάς του καθενός μας.
Πίστη σημαίνει αναγεννημένη εν Χριστώ ζωή σύμφωνα με τις υποδείξεις των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας μας.
Τρίτον. Ο Απόστολος Παύλος ζητά από τον αναγεννημένο άνθρωπο να διαθέτει γενναιότητα και ανδρεία.
Αυτές τις δυό αρετές περικλείουν οι λέξεις «ανδρίζεσθε και κραταιούσθε». Πρόκειται για πνευματικά χαρίσματα και δώρα του Αγίου Πνεύματος.
Γιατί, με την ανδρεία και τη γενναιότητα ο άνθρωπος πλησιάζει το Χριστό και κατορθώνει να μείνει στο Χριστό, όταν τόσα θέλγητρα προβάλλει ο κόσμος της αμαρτίας μπροστά του.
Και φθάνει κανείς να αποκτήσει αυτά τα δώρα του Αγίου Πνεύματος, αφού απαλλαγεί από κάθε ίχνος αυτοπεποιθήσεως και εμπιστοσύνης στις δικές του δυνάμεις, αφήνοντας ολόκληρο τον εαυτό του στη δύναμη του Χριστού.
Είμαστε κι εμείς στρατιώτες του Χριστού που δίνουμε μάχες όχι «προς αίμα και σάρκα, αλλά προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, προς τα πνευματικά της πονηρίας εν τοις επουρανίοις»
Δεν είμαστε οι συζητητές της πίστεως, αλλά οι αγωνιστές, που κρατάμε ως κόρη οφθαλμού αυτόν το θησαυρό μέσα στο οστράκινο σκεύος, γιατί αν υπάρξει αλλοίωση στην πίστη και στα δόγματα της Εκκλησίας, δεν θα έχουμε και το επιθυμητό αποτέλεσμα, που είναι η θεραπεία μας από τα πάθη, η σωτηρία μας κι η είσοδός μας στη Βασιλεία των Ουρανών.
π. Νικόλαε ευλογείτε!
σας ευχαριστώ για τα καλά (αλλά πολύ υπερβολικά για τα κατ' εμέ) λόγια σας.
Λόγια μεγάλης αξίας, για τα οποία έχετε καταβάλει μεγάλο προσωπικό κόστος.
Εύχεσθε ο Θεός να μας φωτίζει.
Καλή δύναμη, ο Θεός μαζί μας.
π. ΑΚΓ
Στο σχόλιο του π. Νικολάου Μανώλη αναφέρεται ότι "Πατριάρχες και μητροπολίτες κατεργάζονται την απώλεια του πιστού λαού του Θεού."
Δηλαδή, υπάρχουν Πατριάρχες και Μητροπολίτες που επιθυμούν να στείλουν ανθρώπους στην κόλαση, και εργάζονται πρός αυτή την κατεύθυνση !!!!!
Μήπως υπάρχει κάποια υπερβολή σε αυτόν τον λόγο ?
ΠΡΟΣΟΧΗ!
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ και ΚΑΝΕΝΑ "ΥΠΕΡΜΝΗΜΟΝΙΟ (2016-2020) - MEMORANDUM (1η Μαΐου 2016 έως 16 Αυγούστου 2020.)".
Ασφαλώς ορισμένα από αυτά που αναφέρει είναι αληθή, αλλά στο σύνολό του είναι ΨΕΥΔΕΣ και ως τέτοιο πρέπει να το αντιμετωπίζουμε.
π. ΑΚΓ
Γράφει μέσα σε όλα ο σεβαστός π. Νικόλαος Μανώλης:
«Ο σεβαστός πατήρ Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, να μην θλίβεται, ούτε να ανησυχεί για τον πόλεμο που δέχεται.»
Σας έχουν πληροφορήσει λανθασμένα π. Νικόλαε. Ο π. Αναστάσιος είναι στο απυρόβλητο και απολαμβάνει περισσότερα από όσα άλλοι κληρικοί. Γράφει εναντίον της Ιεράς Συνόδου και του Οικουμενικού θρόνου χωρίς καμία συνέπεια. Καθόσον γνωρίζω εσάς ο Μητροπολίτης σας, με απόφαση της Ιεράς Συνόδου, σας μετέθεσε σε άλλη ενορία. Ο π. Αναστάσιος είναι σε μία από τις κεντρικότερες ενορίες της Πάτρας. Ο Μητροπολίτης του όχι μόνο δεν τον μετέθεσε αλλά του πρόσφερε και το οφίκιο του Πρωτοπρεσβυτέρου μάλλον εις ανταμοιβή του ελεγκτικού του κηρύγματος. Του παραχωρεί και κανονικές άδειες για να συμμετέχει σε συνέδρια εντός και εκτός της Ελλάδας. Ως εκ τούτου επειδή έχει τον όνο του δεμένο δεν «ανησυχεί για τον πόλεμο» που κάνει.
Δηλαδή τι θα έπρεπε να κάνει ο μητροπολίτης Πατρών 9:20; Να μεταθέσει το λεβέντη ομολογητή ιερέα σε άλλη ενορία επειδή δεν κρατά το στόμα του κλειστό αλλά ελέγχει κατά ποιμαντικό χρέος τα κακώς κείμενα; Από πότε ποινικοποιείται ο αντιοικουμενιστικός λόγος;
Ο π.Αναστάσιος δέχεται πόλεμο λάσπης από κάποιους σχολιαστές και κάποια ιστολόγια. Δεν το βλέπει ο 9:20; Κάτι τέτοιο είναι φανερό και σε τυφλό!
" Ο π. Αναστάσιος είναι στο απυρόβλητο" μας είπε κάποιος. Στο απυρόβλητο ενίων φιλοπατριαρχικών καλάμων πάντως δεν είναι!
πάτερ Αναστάσιε, δικαιολογήστε παρακαλώ που στηρίζετε την αποψή σας οτι το ΥΠΕΡΜΝΗΜΟΝΙΟ δέν υπάρχει. Με ενδιαφέρει η άποψή σας καθώς γι'αυτό εκτός απο το οτι υπάρχει σε μορφη εγγράφου σε ολόκληρο το διαδίκτυο, έχουν μιλήσει και Αγιορείτες γέροντες γι΄αυτό, καθώς και ιερείς. Αυτοί δεν γνωρίζουν? Επίσης υπάρχουν και ονόματα και υπογραφές. Πώς γίνεται να εκτίθονται ονόματα έτσι?
Παρακαλώ απαντήστε.
Ευχαριστώ.
Τί είναι αυτό το υπερμνημόνιο;
Δημοσίευση σχολίου