Σάββατο 11 Ιουνίου 2016

ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟΙ ή ΠΑΠΕΣ ; - π. Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος


π. Αναστάσιος  Κ. Γκοτσόπουλος
Πρωτοπρεσβύτερος
Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών
τηλ. 6945-377621 - agotsopo@gmail.com
Πάτρα,  10 Ιουνίου 2016

ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟΙ   ή   ΠΑΠΕΣ ;

Τελικά οι Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν Προκαθημένους ή πάπες;  Μήπως κάποιοι με αφορμή την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο θέλουν να παραχωρήσουν στους Προκαθημένους και παπικές αρμοδιότητες;
 Τα ερωτήματα αυτά προέκυψαν από τις αντιδράσεις ορισμένων “υπερασπιστών” της μελλούσης Αγίας και Μεγάλης Συνόδου που ξεσηκώθηκαν με αφορμή τις ομόφωνες συνοδικές αποφάσεις των Ιεραρχιών των Εκκλησιών Σερβίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας και Ελλάδος που αναφέρονται στη στάση που θα τηρήσουν οι Εκκλησίες αυτές στην Πανορθόδοξη Σύνοδο.
Χωρίς να απαντούν στις επί μέρους σοβαρότατες αιτιάσεις των Ι. Συνόδων των Τοπικών Εκκλησιών διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους και μονότονα επαναλαμβάνουν:  Οι Προκαθήμενοι έχουν υπογράψει τα κείμενα και αυτοί έλαβαν απόφαση τόσο για τη σύγκλιση, όσο και για τη διαδικασία και τον κανονισμό λειτουργίας της Συνόδου . συνεπώς, οι Τοπικές Σύνοδοι δεν έχουν κανένα  δικαίωμα να αποφαίνονται επί των αποφάσεων των Προκαθημένων! Στην ίδια λογική στοιχίστηκε ακόμα και η Ιερά Ενδημούσα Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο επίσημο ανακοινωθέν της (6.6.16).
Με συγχωρείτε!  αλλά από πότε οι Προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών έγιναν … πάπες; Από πότε η προσωπική απόφαση-επιλογή ενός Προκαθημένου δεσμεύει τελεσίδικα και υποχρεώνει σε συμμόρφωση τη Σύνοδο της Ιεραρχίας στην οποία αυτός ανήκει;
Ο Προκαθήμενος ή  η Σύνοδος των Ιεραρχών αποτελεί το ανώτατο όργανο διοικήσεως των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση; Η κάθε Εκκλησία αποφαίνεται εν Συνόδω και εκφράζεται διά της Συνόδου  ή τη δεσμεύει η όποια άποψη του Προκαθημένου (δεν προσθέτω το «αποφαινομένου ex cathedra» για να μην πάει ο νους μας αλλού!);
Ασφαλώς οι Προκαθήμενοι υπέγραψαν! Επιστρέφοντας όμως στην Τοπική του Εκκλησία ο κάθε Προκαθήμενος υπέβαλλε ως όφειλε την απόφασή του στη κρίση της Συνόδου του. Και η κάθε Σύνοδος κυριαρχικά και υπεύθυνα αποφάνθηκε και ή συμφώνησε με την υπογραφή του Προκαθημένου ή δεν συμφώνησε και ασφαλώς ανέτρεψε την προσωπική απόφασή του!  Μήπως κάποιοι ζητούν να υπαγορεύσουν τι θα έπρεπε να αποφασίσει η Σύνοδος;
Είναι προς τιμήν των Προκαθημένων των Εκκλησιών Σερβίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας και Ελλάδος, οι οποίοι σεβόμενοι τον συνοδικό θεσμό έθεσαν στην κρίση του Σώματος της Ιεραρχίας την απόφασή τους. Και όχι μόνο αυτό. Αλλά τηρώντας κατά γράμμα και κατά το πνεύμα τον 34ο Αποστολικό Κανόνα συντάχθηκαν και συμφώνησαν και συνυπέγραψαν τις ομόφωνες αποφάσεις των Ιεραρχιών τους: «μηδὲ ἐκεῖνος (ο Πρώτος κάθε Τοπικής Συνόδου) ἄνευ τῆς πάντων γνώμης ποιείτω τι. Οὕτω γὰρ ὁμόνοια ἔσται, καὶ δοξασθήσεται ὁ Θεός, διὰ Κυρίου, ἐν ἁγίῳ Πνεύματι· ὁ Πατήρ, καὶ ὁ Υἱός, καὶ τὸ ἅγιον Πνεῦμα». Αυτό σημαίνει σεβασμός στο συνοδικό θεσμό. Αυτό σημαίνει σεβασμός στην ενότητα της Εκκλησίας!
Δυστυχώς ορισμένοι έχοντας συνηθίσει από τον τρόπο που λειτουργούν οι Σύνοδοι κάποιων Πατριαρχείων (εν βορρά και νότω και εώα … ονόματα δε λέμε, οικογένειες δε θίγουμε…) δεν μπορούν να “χωνέψουν” ότι υπάρχουν Τοπικές Εκκλησίες στις οποίες λειτουργεί το Συνοδικό σύστημα. Ασφαλώς με προβλήματα και δυσκολίες, αλλά λειτουργεί . δεν διατάζει – παπικώ τω τρόπω – ο Προκαθήμενος και οι λοιποί Συνοδικοί υπακούουν εκόντες-άκοντες… 
Το επικίνδυνο για την ίδια την Ορθοδοξία είναι ότι αυτό το μοτίβο λειτουργίας της «Συνόδου» ορισμένων Πατριαρχείων θέλουν κάποιοι να το επιβάλλουν σε όλες τις Εκκλησίες  και  μέσω της Πανορθοδόξου Συνόδου προσπαθούν να εξυψώσουν τους Προκαθημένους από «primus inter pares» σε «primus sine paribus» (Προύσης Ελπιδοφόρος) και μάλιστα με παπική αρμοδιότητα! Έτσι είναι πιο εύκολο να αναγνωριστεί ο Πρώτος των Πρώτων και αυτός πάλι «sine paribus». Το ζήτημα αυτό είναι καθοριστικό και άπτεται της ίδιας της ουσίας της Ορθόδοξης εκκλησιολογίας.
Είναι προφανές ότι η εικόνα που δίνει η Ορθόδοξη Εκκλησία εν όψει της Πανορθοδόξου Συνόδου δεν είναι και η καλύτερη. Ορισμένοι εκ των υπευθύνων για την κατάσταση αυτή  μη θέλοντας να αναγνωρίσουν τo σοβαρότατο μερίδιο ευθύνης που έχουν για το κατάντημα αυτό προσπαθούν να ενοχοποιήσουν το συνοδικό σύστημα λειτουργίας των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών. Το πρόβλημα όμως το δημιούργησε κυρίως ο μέχρι τώρα αντιπαραδοσιακός τρόπος προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και κυρίως ο Κανονισμός Λειτουργίας της, ο οποίος στο όνομα της Πανορθοδόξου Συνόδου περιφρονεί το συνοδικό θεσμό στις κατά τόπους Εκκλησίες. Δεν είναι δυνατόν σε τόσο σοβαρά θέματα (πχ εγκρίσεως των προσυνοδικών κειμένων) να αποφασίζει τελεσίδικα και δεσμευτικά για τις Εκκλησίες ένας εκπρόσωπος ερήμην των Ιεραρχιών των Τοπικών Εκκλησιών. Δεν είναι δυνατόν για τον Κανονισμό Λειτουργίας της Πανορθοδόξου Συνόδου να μην έχουν το τελικό λόγο οι Ιεραρχίες των Εκκλησιών. Ασφαλώς υπήρχε μία τυπική (γραφειοκρατική) εξουσιοδότηση, η οποία, όπως απεδείχθη εκ των πραγμάτων, δεν είναι δυνατόν να υποκαταστήσει την ουσιαστική λειτουργία του συνοδικού συστήματος της κάθε επί μέρους Εκκλησίας αλλά και της ανά την οικουμένη Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας.
Λύση στο διαφαινόμενο αδιέξοδο μπορεί να υπάρξει μόνο με την εν μετανοία σε πανορθόδοξο επίπεδο αναθεώρηση της μέχρι τώρα τακτικής. Την ύστατη αυτή στιγμή ο ουσιαστικός σεβασμός του συνοδικού θεσμού με τον σεβασμό των Συνοδικών αποφάσεων, οι οποίες ψηφίστηκαν ομοφώνως από τις Ιεραρχίες των Τοπικών Εκκλησιών, ας είναι η αρχή.

Πάτρα   10.6.16
Πρωτοπρεσβύτερος 
Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
Εφημέριος  Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών  


17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κοιτάξτε λίγο και τον εαυτό σας.
Τόσο παλαιότερα όσο και τώρα ως προϊστάμενος. Οι συνεργάτες σας γνωρίζουν πάντα τις ενέργειές σας; Το καλύτερο σύστημα είναι το συνοδικό. Εσείς το τηρήσατε πάντα με τους επιτρόπους σας. Επίτροποι που είναι της επιλογής σας. Αρά δικοί σας.
Το να κρίνει ως πάπα κάποιος τον άλλο είναι εύκολο. Η αλλαγή θα γίνει από μας.
Όσο για τους προκαθήμενους δεν πηγαίνουν για λόγους παπικούς. Θέλουν αυτοί με την Συνοδό τους να είναι πρώτοι. Εδώ φαγώθηκαν για τα δίπτυχα. Τρώγονται όπως και οι παπάδες για την σειρά που θα πάρουν στα συλλείτουργα. Αυτό τους νοιάζει και σας νοιάζει.

Ανώνυμος είπε...

Επιθυμώ να με πληροφορήσει ο σεβαστός π. Αναστάσιος.
1. Διάβασα «Ιεράς Συνόδου που πραγματοποιήθηκε στην Τιφλίδα σήμερα Παρασκευή υπό την προεδρία του Πατριάρχου Γεωργίας Ηλία Β΄.» η Ι. Σ. ποιοι την αποτελούν. Όταν λέει Ι. Σ. μήπως εννοεί την Ιεραρχία της Γεωργίας;
2. «Απόφαση. Στο πλαίσιο της εβδόμης έκτακτης συνεδριάσεως, η οποία παραμένει ανοιχτή από τις 25 Μαΐου ε.έ., συνήλθε σήμερα, Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2014, η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας,» τα ίδια θέλω να μάθω και για την Αντιόχεια.
3. Για την Σερβία δεν έχω καταλάβει αποφάσισε να μην πάρε μέρος. Διάβασα όμως ότι σήμερα πήγε στην Κρήτη «Με τη συμμετοχή και των Πατριαρχείων Σερβίας και της Εκκλησίας της Τσεχίας ενισχύθηκε από το πρωί του Σαββάτου η επιτροπή προετοιμασίας του μηνύματος που θα εκδώσει η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος. Αργά το βράδυ της Παρασκευής στο Κολυμπάρι των Χανίων έφτασε ο μητροπολίτης Μαυροβουνίου κ. Αμφιλόχιος του Πατριαρχείου Σερβίας και ένας αρχιμανδρίτης από την Εκκλησία της Τσεχίας» δεν πάνε αλλά στέλνουν εκπρόσωπο για την επιτροπή Μηνύματος;
Με έχουν θολώσει όλα αυτά.

Ανώνυμος είπε...

Όταν υπέγραφαν οι εκπρόσωποι τους, γιατί δεν έκαναν έλεγχο οι κατά τόπους σύνοδοι; Τώρα στο παραπέντε θυμήθηκαν …. Ούτε τις κουμπάρες να έπαιζαν. Και τα μικρότερα παιδιά έχουν περισσότερη υπευθυνότητα.
Πάτερ η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι κατακερματισμένη.
Αυτό πλέον αποδείχθηκε.

Ανώνυμος είπε...

Οι Σέρβοι συνεχώς κάνουν παρέα με τους παπικούς. Γιαυτό δεν καταδίκασαν τον γνωστό σας πρώην επίσκοπο Αρτέμιο π. Αναστάσιε; Τώρα στην Σύνοδο των Ορθοδόξων δεν πάνε;
Οι Βούλγαροι είχαν κάνει σχίσμα στην Εκκλησία. Ο Βαρθολομαίος τα συμβίβασε. Ποτήρι που ραγίζει δεν κολλάει λέει η λαϊκή σοφία. Για τον φόβο των ιουδαίων δεν πάνε πουθενά.
Η Γεωργία φερέφωνο της αγίας Ρωσίας υπάρχει στην μέση και η Ουκρανία. Οι Γεωργιανοί έχουν την δική τους εκκλησία με αρχηγό τον Μόσχας.
Η Ελλάδα αφού γλειφόταν ο Ιερώνυμος κοντά στον Βαρθολομαίο τώρα τον πείραξε το Γραφείο του Κωνσταντινουπόλεως στην Αθήνα και οι νέες χώρες.
Αφήστε τους Κανόνες η πολιτική ρύθμιζε τα εκκλησιαστικά από τον Μέγα Κωνσταντίνο τους Τσάρους τους Σουλτάνου και αυτό το βιολί συνεχίζετε…

«ο ουσιαστικός σεβασμός του συνοδικού θεσμού με τον σεβασμό των Συνοδικών αποφάσεων, οι οποίες ψηφίστηκαν ομοφώνως από τις Ιεραρχίες των Τοπικών Εκκλησιών, ας είναι η αρχή.» Για να γίνει αυτό θα ανατείλει ο ήλιος από την δύση.

Σ. Κ. είπε...

ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟΙ ή ΠΑΠΕΣ ;
Τροποποιώ τον τίτλο με ρητορική ερώτηση
Προϊστάμενοι ναών ή πάπες;

Ανώνυμος είπε...

«Απολυτοποιείται ο συντηρητισμός εν ονόματι της Εκκλησίας και της ιεράς παραδόσεώς της. Αποστεώνεται η πνευματική ζωή και καταπνίγεται τελικά η ελευθερία του ανθρώπου μέσα στην ίδια την Εκκλησία του Χριστού! Και συμβαίνει προσπάθειες, που μπορεί να γίνονται από και με φόβο Θεού και πίστη στα ιερά και παραδεδομένα, αλλά εν ελευθερία εν Χριστώ, να καταδικάζονται ή να παρεμβάλλονται εμπόδια, γιατί θεωρούνται ύποπτος φιλελευθερισμός ή και ελευθεριασμός, συνοδευόμενος από χίλια-δύο υπονοούμενα για την προσωπική ηθική υπόσταση αυτού που είχε την τόλμη να πει: Εν ονόματι του Χριστού και της Εκκλησίας του, ζητούμε ελεύθερη, ζωντανή, σφριγηλή Εκκλησία, ελευθέρων, ζωντανών Χριστιανών!”» (http://anastasiosk.blogspot.com.cy/2009/04/blog-post_6164.html).
Δεν τα είπε κάποιος οικουμενιστής Ιεράρχης αλλά ένας ασκητής ιερομόναχος ο π. Ευσέβιος Βίττης.

Ανώνυμος είπε...

Ο άγιος Πειραιώς κ. κ. Σεραφείμ συγχαίρει τους Προκαθήμενους που θα απουσιάσουν. Δεν την έστειλε τη επιστολή σε όλους τους Αρχιερείς των κατά τόπους Εκκλησιών όπως θα άρμοζε, ούτε τους παρακάλεσε να την κοινοποιήσουν. Μάλλον τους θεωρεί ως πάπες στην εξουσία
Γιατί ακόμα δεν σέβεται την άποψη της Ιεραρχίας της Ελλάδας που αποφάσισε να πάει στην Κρήτη. Το παίζει ως Πάπας και αυτός επειδή φοράει κορόνα βασιλική και σάκο αυτοκρατορικό.

Ανώνυμος είπε...

ο ουσιαστικός σεβασμός του συνοδικού θεσμού με τον σεβασμό των Συνοδικών αποφάσεων... ΜΑ ΠΑΤΕΡ ΑΝΑΣΤΑΣΙΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Ο ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΣΤΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ; ΡΙΞΤΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΕ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΑ ΚΑΙ ΦΙΕΣΤΕΣ. Ο ΚΑΘΕ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΕ ΠΑΠΑΣ ΔΕΣΠΟΤΟΦΕΡΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ. ΚΑΙ ΜΑΣ ΦΤΑΙΕΙ Η ΠΑΠΟΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΩΝ. ΤΑΥΤΑ ΕΔΕΙ ΠΟΙΗΣΑΙ ΚΑΚΕΙΝΑ ΜΗ ΑΦΙΕΝΑΙ. ΚΑΙ ΣΥ ΚΑΛΑ ΤΑ ΛΕΣ ΠΑΤΕΡ ΑΝΑΣΤΑΣΙΕ ΑΛΛΑ ΤΟ ΚΑΡΦΟΣ ΕΚ ΤΩΝ ΟΦΘΑΛΜΩΝ ΜΑΣ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΤΕ ΘΑ ΤΟ ΒΓΑΛΟΥΜΕ; ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΕΣΠΟΤΑΔΕΣ ΝΑ ΑΛΩΝΙΖΟΥΝ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΝΕ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ Ο,ΤΙ ΘΕΛΟΥΝ; (Π.Χ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΛΠ).

Ανώνυμος είπε...

Διάβασες παπά μου, πριν γράψεις αυτά που έγραψες, τι γράφει ο πολυαγαπημένος σου "Πειραιώς" στην έγγραφη παραίτησή του από την Αγία και Μεγάλη Ιερά Σύνοδο;

Αντιγράφω:
"Ἐάν πράγματι έπεδιώκετο ἡ Πανορθόδοξος αὐτή Σύνοδος νά εἶναι Ἁγία καί Μεγάλη καί νά ἀποτελεῖ Ἱεράσυνέχεια τῶν Ἁγίων Οἰκουμενικῶν Συνόδων στόν 21ο αἰώνα καί ἐπέκεινα, διακηρύσσουσα ὅτι «ἔδοξε τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι καί ἡμῖν», ὤφειλε στοιχοῦσα στό πνεῦμα καί τό γράμμα τῶν Ἁγίων καί Θεοφόρων Πατέρων νά ἀποφασίσῃ τά ἀκόλουθα :
α)...
β)...


Το να απαιτεί κάποιος, με αυτόν τον εκβιαστικό τρόπο, να αποφασίσει εκ των προτέρων η Πανορθόδοξος αὐτή Σύνοδος αυτά που θέλει αυτός, είναι ή δεν είναι Παπικό πνεύμα;

κ. Σκανής

Ανώνυμος είπε...

Γράφει ομοϊδεάτης σας «Έκτακτη σύγκληση της Ιεράς Συνόδου του Εκκλησίας της Ρωσίας θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016. Η Σύνοδος θα εξετάσει την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί γύρω από τη Μεγάλη Σύνοδο». Στην Ρωσική Εκκλησία υπάρχουν περί τους 750 δεσποτάδες. Η Σύνοδος με ποιο τρόπο βγαίνει; Την διορίζει ο Μόσχας; Πάνε εκ περιτροπής; Τους νέους δεσποτάδες τους εκλέγει ο Πατριάρχης ή η Σύνοδος ή η Ιεραρχία;
Ως γνώστης των εκκλησιαστικών θεμάτων επιθυμώ να δω το Σύστημα το οποίο ως πρότυπο μη παπικού ηγεμονισμού μας περιγράψαμε μετά επαίνων.

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους μια φωνή κληρικού που τολμά να πει αλήθειες. Το σύστημα διοικήσεως της Εκκλησίας είναι παπικό. Πρέπει να γίνουν αλλαγές εκδημοκρατισμού στην Εκκλησία.
Οι αλλαγές πρέπει να αρχίσουν από την βάση
Οι Απόστολοι ανέθεσαν στους πιστούς για την εκλογή των διακόνων «προσκαλεσάμενοι δὲ οἱ δώδεκα τὸ πλῆθος τῶν μαθητῶν εἶπαν· Οὐκ ἀρεστόν ἐστιν ἡμᾶς καταλείψαντας τὸν λόγον τοῦ θεοῦ διακονεῖν τραπέζαις· ἐπισκέψασθε δέ, ἀδελφοί, ἄνδρας ἐξ ὑμῶν μαρτυρουμένους ἑπτὰ πλήρεις πνεύματος καὶ σοφίας, οὓς καταστήσομεν ἐπὶ τῆς χρείας ταύτης· ἡμεῖς δὲ τῇ προσευχῇ καὶ τῇ διακονίᾳ τοῦ λόγου προσκαρτερήσομεν. καὶ ἤρεσεν ὁ λόγος ἐνώπιον παντὸς τοῦ πλήθους, καὶ ἐξελέξαντο Στέφανον»
Να σταματήσουν την επιλογή των ιερέων οι Μητροπολίτες αυτό είναι παπικό ιδίωμα. Σήμερα μάλιστα με την ιδιόρρυθμη μισθοδοσία υπάρχουν διακρίσεις. Τους ιερείς να τους εκλέγει η κάθε εκκλησιαστική κοινότητα και να παραμένουν ισόβια σε αυτή.
Έτσι θα σταματήσουν οι μεταθέσεις από τους Μητροπολίτες σε καλές ενορίες. Σήμερα με το έτσι θέλω χωρίς τις προδιαγραφές του Νόμου περί προκηρύξεως θέσεως οι Μητροπολίτες μεταθέτουν.
Με το ίδιο σύστημα εκλογής να βγαίνουν και οι Επίτροποι. ΟΙ κάθε ενορία να τοποθετώ –χωρίς επέμβαση Μητροπολίτη- ψάλτες, νεωκόρο κλπ.
Με το ίδιο σύστημα να βγαίνουν στην τοπική Εκκλησία και οι Μητροπολίτες, το Μητροπολιτικό Συμβούλιο, οι διάφορες επιτροπές νεότητας, αιρέσεων, γενικού φιλόπτωχου κλπ.
Ας γίνουν αυτά ως αρχή και μετά θα έλθει η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ στην ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ που σήμερα την διοικεί παντού το παπικό σύστημα.
Ως αρχή σας προτρέπω να γίνει δημοψήφισμα στους ναούς αν θέλουν τους τοποθετημένους εφημερίους από τον Μητροπολίτη-Πάπα και σιγά σιγά όλα θα πάρουν τον δρόμο τον Ευαγγελικό.
Αν αυτά γίνουν στην Βάση τότε θα αλλάξουν όλα τα Συστήματα απολυταρχισμού των σήμερα διοικούντων στην Εκκλησία. Έτσι θα πάμε και σε Συνόδους που θα κυριαρχεί η φωνή των πιστών και όχι της ολιγαρχίας των κληρικών. Σωστές οι σκέψεις σας « δεν μπορούν να “χωνέψουν” ότι υπάρχουν Τοπικές Εκκλησίες στις οποίες λειτουργεί το Συνοδικό σύστημα. Ασφαλώς με προβλήματα και δυσκολίες, αλλά λειτουργεί . δεν διατάζει – παπικώ τω τρόπω – ο Προκαθήμενος» ή ο Μητροπολίτης ή οι διορισμένοι αξιωματούχοι.

Ανώνυμος είπε...

Το ελάττωμα των Χριστιανών και των Ελλήνων η άνετη κριτική στους άλλους. Μια κριτική που δεν πονά.
Πρέπει να ξεκινήσει ο καθένας από μας από τα του οίκου του, από τον εαυτό μας, και όχι από τον γείτονα.
Πρώτα ο εαυτός μας «ὑποκριτά, ἔκβαλε πρῶτον ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ σοῦ τὴν δοκόν, καὶ τότε διαβλέψεις ἐκβαλεῖν τὸ κάρφος ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ τοῦ ἀδελφοῦ ...» το να κρίνει κάποιος τον άμεσο προϊστάμενο (Μητροπολίτη-Ιερά Σύνοδο) έχει κόστος.
Μιλάμε γενικά «Τελικά οι Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν Προκαθημένους ή πάπες;» και όλα καλά. Η συνείδηση παύει να τσιγκλάει, και νομίζω ότι έκανα το καθήκον μου.
Αγωνιστές από τα μετόπισθεν δεν υπάρχουν. Εκεί υπάρχουν οι δειλοί που το παίζουν ανδρείοι.
Στο δε ερώτημα: «Με συγχωρείτε! αλλά από πότε οι Προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών έγιναν … πάπες;» πάντα έτσι ήταν. Τώρα το συνειδητοποιήσατε πάτερ «Ποιμένες πολλοί διέφθειραν τον αμπελώνα μου..»

ΥΓ. Όταν ο Πάπας ήλθε στην Λέσβο με τον Ιερώνυμο και τον Βαρθολομαίο, υπήρξε κάποια κατατοπιστική αρθρογραφία σας και καταδίκη του γεγονότος;

Ανώνυμος είπε...

Το παρασκήνιο θα βασιλεύσει και οι Προκαθήμενοι θα καθοδηγήσουν τους επισκόπους τους, όπως ο Ποιμένας τα πρόβατα.
Η Σερβία κάνει νερά. Κρίμα που την επαίνεσες π. Αναστάση.

Ο Προκαθήμενος της Σερβικής Εκκλησίας, στην επιστολή του στον Οικουμενικό Πατριάρχη που είναι γραμμένη στα ελληνικά, μεταξύ άλλων να αναφέρει ότι «η Εκκλησία της Σερβίας θα συμβάλλει προς την θετικήν πλευράν εις τον έργον της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου εν τη Κρήτη».
Χθες ο Μητροπολίτης Μαυροβουνίου Αμφιλόχιος συμμετείχε, κατά πληροφορίες, στις εργασίες της κοινής επιτροπής Μηνύματος της Συνόδου που συνεδριάζει στην Κρήτη.

Στην επιστολή που φέρει ημερομηνία 11 Ιουνίου ο Πατριάρχης Σερβίας Ειρηναίος γράφει στον Οικουμενικό Πατριάρχη.
«Εἰς τὴν Πατριαρχίαν τῆς Ὑμετέρας Παναγιότητος ἐκδηλοῦται ἐντόνως τὸ αἴσθημα εὐθύνης ἔναντι τῆς ἑνότητος τῆς Ἐκκλησίας», «Ἡ πεποίθησις τῆς ἡμῶν Μετριότητος εἶναι ὅτι ἡ Ἐκκλησία τῆς Σερβίας θὰ συμβάλει πρὸς τὴν θετικὴν πλευρὰν εἰς τὸν ἔργον τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου ἐν τῇ Κρήτῃ».

Ανώνυμος είπε...

Και ο Γόρτυνος με την σημερινή του εγκύκλιο στους ναούς μιλάει ως Πάπας που όλα τα γνωρίζει και αυτός μπορεί να διακρίνει τους κινδύνους. Δίκιο έχει ο π. Α.Γ. γέμισε από Πάπες η Εκκλησία η Ορθόδοξη και ιδικά της Ελλάδας που γνωρίζω.

Ανώνυμος είπε...

Το ταπεινό φρόνημα και η αγάπη προς όλους τους αδελφούς, είναι σημεία που δείχνουν την παρουσία του αγίου Πνεύματος. Η μισαλλοδοξία, ο φανατισμός, η εμμονή στο γράμμα του νόμου που διώχνει το Πνεύμα είναι τα σημεία που δείχνουν ότι δεν «ορθοτομούμε το Λόγο της Αλήθειας». Πρόσεχε πάτερ δεν οικοδομής εις Χριστό αλλά αποδομεί ανθρώπους από την Εκκλησία.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ αδελφέ π. Αναστάσιε
Είναι λυπηρό να συντρίβονται οι άνθρωποι από «εκκλησιαστικούς» ανθρώπους που τη διακονία τους θεωρούν εξουσία. Συμβαίνει όχι μόνο από προκαθήμενους που βλέπουν τον εαυτόν τους ως τον Πάπα, αλλά και από κληρικούς και μοναχούς που το «παίζουν» Πατέρες της ενορίας, της Μονής, ή των πνευματικών τέκνων. Διαστρεβλώνουν το Ευαγγελικό μήνυμα όσοι κυβερνούν, σε μικρούς ή μεγάλους χώρους, με κριτήρια κοσμικά και όχι πνευματικά. Γιατί η εξουσία έχει βάση την αυτάρκεια, τον εγωισμό, την επιβολή, το δαιμονικό πνεύμα. Η διακονία στηρίζεται στην ταπείνωση, που είναι το πνεύμα του Θεανθρώπου. Αυτή μόνο οι άγιοι μπορούν να την χειριστούν και όχι εμείς που άλλα ίσος λέμε από αυτά που κάνουμε.
Κάποια στιγμή μπορεί να βρεθούμε στον πειρασμό της εξουσίας ή στον πειρασμό της καταδυναστείας από την εξουσία. Τον πρώτο πειρασμό ο Χριστός τον νίκησε με το να μην τον αποδεχτεί, αλλά να αντισταθεί με δυναμισμό στο διάβολο λέγοντάς του «ύπαγε οπίσω μου σατανά» και να διακονήσει με τη θυσία Του αντί να εξουσιάσει τον κόσμο ζητώντας τη θυσία του. Στο δεύτερο πειρασμό ο Χριστός δεν αντιστάθηκε με κοσμικά μέσα, όπως του ζήτησαν οι Ιουδαίοι να κάνει με το να γίνει βασιλιάς τους για να διώξει τους Ρωμαίους. Η δύναμή Του βρισκόταν στο Σταυρό Του, γι’ αυτό και στην Ανάστασή Του.
Να γιατί ο Απόστολος Πέτρος γράφει στους χριστιανούς: «Ο Χριστός πέθανε για μας, αφήνοντάς σας το υπόδειγμα για να βαδίσετε στ’ αχνάρια Του» (Α΄ Πέτρ. 2,21).
Αδελφέ μου
Ο Κύριος μας είπε «ο αναμάρτητος υμών πρώτος βαλέτω λίθον»

Ιερομόναχος Τιμόθεος Προδρομίτης

Ανώνυμος είπε...

Είσθε εκτός τόπου και χρόνου.