Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

Αθανάσιος Διάκος, Παπαφλέσσας καί τά ὅπλα - ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

 

Αθανάσιος Διάκος,  Παπαφλέσσας  καί τά ὅπλα

    ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Αὐτοί οἱ δύο (καί ὄχι μόνο)  Ἱερεῖς πῆραν τά ὅπλα καί πολέμησαν ὑπέρ πίστεως καί πατρίδος. Ἐκκλησιαστικῶς, ἔπραξαν καλῶς;

   Ὁ  Ὅσιος  Λουκᾶς ὁ Συμφερουπόλεως χρειάσθηκε ὡς γιατρός, νά ἀφοσιωθεῖ, γιά κάποιο διάστημα (γύρω στό 1930) στή  χειρουργική τῶν πυογόνων λοιμώξεων, ἀφήνοντας  προσωρινά τήν Ἱερωσύνη. Ὅμως, στό  διάστημα αὐτό  ἔκανε μία μεγάλη ἀνακάλυψη στήν Ἰατρική ἐπιστήμη. Τό ὄνομά του  συζητεῖτο  (ἐπί Στάλιν!) σ' ὅλη  τήν Σοβιετική Ἕνωση, ραδιόφωνα, ἐφημερίδες, περιοδικά ἐγκωμίαζαν τόν Ἱερέα Λουκᾶ! Οἱ χριστιανοί καμάρωναν!

Ἐμφανίσθηκε, λοιπόν, ὁ Χριστός στόν Ὅσιο Λουκᾶ, καί  τοῦ εἶπε: «Γι'αὐτό πού Μοῦ ἔκανες, ἀφήνοντας στήν ἄκρη τήν Ἱερωσύνη, σέ συγχωρῶ, γιατί  πρός χάρη σου, οἱ χριστιανοί Μου ἀναθάρρησαν!».  Ἦταν  ἁμάρτημα αὐτή ἡ προσωρινή ἐγκατάλειψη τῆς Ἱερωσύνης, ἔστω καί ἄν ἦταν γιά ἕναν τόσο καλό σκοπό!

Οἱ Παπαφλέσσας Ἀθανάσιος Διάκος  καί λοιποί δέν ἄφησαν πρός στιγμή τήν Ἱερωσύνη,   ἀλλά  πέταξαν τά ράσα,  πῆραν τά ὅπλα, συμμετεῖχαν στήν ἐπανάσταση τοῦ εἰκοσιένα,  χύνοντας ἀνθρώπινο αἷμα.  Καί χύνοντας ἀνθρώπινο αἷμα  δέν μποροῦσαν πιά νά ἐπανέλθουν στήν Ἱερωσύνη, ἄρα ἔπαψαν νά εἶναι Ἱερεῖς. Ἄς μήν ξεχνᾶμε ὅτι ὁ  Δαβίδ ἤθελε νά φτιάξει Ναό, ἀλλά ὁ Θεός δέν τόν ἄφησε  (Γ΄Βασιλ. 8:19), γιατί ἔκανε πολέμους, χύνοντας ἀνθρώπινο αἷμα! (Α΄Παραλ.22:8). 

Ὅσοι, λοιπόν, θυσίασαν  τήν Ἱερωσύνη,   πού δέν θυσιάζεται μέ τίποτε  (εἶναι σάν νά θυσιάζεις τό Χριστό!)  παίρνοντας τά ὅπλα,  δέν εἶναι ἄξιοι τιμής ἀπό τήν Ἐκκλησία.  Εἶναι ἁπλά ἄξιοι συγχωρήσεως, ἄξιοι  ἐλέους, γιατί ἔχυσαν τό αἷμα τους γιά τήν πατρίδα.  Ὁ ἀοίδιμος Ἀρχιεπίσκοπος καί Πρόεδρος τῆς  Κύπρου,  Μακάριος, κατά τόν Ὅσιο Ἰάκωβο τόν Τσαλίκη, σώθηκε, ἐπειδή, μεταξύ τῶν ἄλλων ἦταν πρόθυμος νά θυσιασθεῖ γιά  τήν πατρίδα του. Τό ἴδιο μποροῦμε νά εἰποῦμε κι ἐμεῖς, καί τό εὐχόμαστε, γιά τούς Ἱερεῖς τοῦ εἰκοσιένα, πού πέταξαν τά ράσα καί πῆραν τά   ὅπλα.  

  Ὁ   Ἀθανάσιος Διάκος σουβλίσθηκε ζωντανός, ἀρνούμενος νά γίνεις τοῦρκος, μουσουλμᾶνος. Καί μέ βάση αὐτό, μερικοί θέτουν θέμα ἁγιοποιήσεώς του, νά  ἀνακηρυχθεῖ  δηλαδή  ἅγιος Μάρτυρας Χριστοῦ.

 Ὅμως, Μάρτυρας Χριστοῦ σημαίνει αὐτός πού μαρτυρεῖ, πού δίδει   μαρτυρία Χριστοῦ,   τῆς ἀγάπης  Του καί τῆς  ἀνεξικακίας Του. «Ἀδέρφια  μου», ἀποκαλοῦσε ὁ Ἅγιος Χαράλαμπος τούς δημίους του καί μάλιστα  τή στιγμή πού τόν βασάνιζαν! Κι οἱ δήμιοι, Βάπτος καί Πορφύριος, βλέποντας τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ στό πρόσωπο τοῦ Ἁγίου, πίστεψαν στό Χριστό, καί  μαρτύρησαν γιά τό Χριστό!

  Ἡ ἰδιαιτερότητα,   δηλαδή, μέ τούς Ἁγίους Μάρτυρες δέν εἶναι ὅτι ἁπλά  ὑπέμεναν  βασανιστήρια  (κι ἄπιστοι ὑπέμεναν βασανιστήρια),  ἀλλά   ὅτι τά ὑπέμεναν ἀγαπώντας τούς ἐχθρούς τους,  δείχνοντας ἐμπράκτως τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἀνεξικακία Του. Ἀντίστροφα, ὁ Ἀθανάσιος Διάκος μαρτύρησε σκοτώνοντας τούς ἐχθρούς του!

Ὡς χριστιανοί, προπαντός ὡς κληρικοί δίνουμε μαρτυρία Χριστοῦ σ'αὐτόν τόν κόσμο, ὥστε νά δοξάζεται ὁ Χριστός ἤ μήπως  γινόμαστε αἰτία νά βλασφημεῖται τ' Ὄνομά Του,   διώχνοντας ἔτσι τόν κόσμο ἀπό  κοντά Του;!  

24 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα δεν εξαντλείται με προσωπικές υποσημειώσεις....

Ανώνυμος είπε...

Η εκκλησία ευλόγησε τα όπλα....η τελευταία παράγραφος τού άρθρου,σαν νά λέει ότι η επανάσταση έγινε είς μάτην, αφού ώς χριστιανοί έπρεπε να υπομένουμε τούς Τούρκους συγχωρουντες αυτούς. Άλλο όμως η συγχώρεση καί άλλο η προστασία τής τιμής καί τής ελευθερίας μας...

Ανώνυμος είπε...

Αν διαβάσει κάθε Έλληνας την ζωή των δύο αυτών ηρώων της επαναστάσεως του 21 θα διαπιστώσει ότι ήταν υπερπατριώτες που τα έδωσαν όλα για την πατρίδα. Είναι όμως γνωστό ότι ο Παπαφλέσσας πέταξε τα ράσα λόγω ‘’σχέσεων’’ που στερούν την ιεροσύνη για τον Διάκο περισσότερη γνωστή η πορεία του. Άρα ως κληρικοί απέτυχαν ως πατριώτες πέτυχαν. Τα υπόλοιπα είναι περιττά. Οι αλήθειες όσο πικρές και να είναι κάποτε έστω και τώρα πρέπει να λέγονται. Η ιστορία να παύσει να είναι στα μέτρα των συμφερόντων.
Κυριάκος Νικολαΐδης

Ανώνυμος είπε...

Τιμούμε το ηρωικό τους φρόνημα.Το γιατί καί τό πώς "πέταξαν"τα ράσα ας το κρίνει ο θεός.Αιωνία η μνήμη τους

Ανώνυμος είπε...

Χρόνια υπάρχει κάποιο κίνημα για την αγιοκατάταξη του Αθανάσιου Διάκου. Δεν γνωρίζω για σήμερα όμως προ ετών το λογότυπο της Μητροπολεως Φθιώτιδος είχε τον Αθανάσιο Διάκο ως σήμα της. Σωστές οι επισημάνσεις του π Βασιλείου. Ας μην μπλέκουμε την εθνικοφροσύνη με την αγιότητα.
Τιμή και δόξα στους ΗΡΩΕΣ που έχυσαν το αίμα για την Πατρίδα.

Ανώνυμος είπε...

Επίκαιρο αμφιλεγόμενο θέμα.

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει και μία άλλη παράμετρος, που δεν αναφέρεται στο άρθρο.
Οι Κληρικοί του '21, που πολέμησαν για την πατρίδα, έβλεπαν το ποίμνιο τους να ταλαιπωρείται σε αφάνταστο βαθμό.
Οι άνδρες είχαν μεταχείριση σκλάβων, οι γυναίκες κινδύνευαν να καταλήξουν σε χαρέμια, τα αγόρια συχνά αρπάζονταν και μετατρέπονταν σε Γενίτσαρους, οι φόροι ήσαν αβάστακτοι, η παιδεία ελάχιστη, η ελευθερία ανύπαρκτη.
Οταν οι ποιμένες έβλεπαν το ποίμνιο σε τέτοια κατάσταση,δεν μπορούσαν παρά να αναζητούν διέξοδο, και η Επανάσταση ήταν ένα αμυδρό φώς που τελικά εφώτισε όλη τη χώρα.
Σήμερα βλέπουμε τα γεγονότα από απόσταση και από άλλες συνθήκες, και μπορούμε εύκολα να διατυπώνουμε απόψεις.
Αν ο σημερινός Κληρικός ζούσε με την ενορία του σε τέτοια κατάσταση, τί θα έκανε ?

Ανώνυμος είπε...

Το όλον θέμα δεν είναι η αγωνιστικότητα υπερ του ελληνισμός και της απελευθέρωσης. Το θέμα είναι ότι πέταξαν τα ράσα αποσχηματίσθηκαν κάνοντας ζωή η οποία δεν συμφωνούσε με το χριστιανικό ήθος. Υπάρχουν και σήμερα κληρικοί που για διαφόρους λόγους πετούν τα ράσα δεν θα λάβουν και την αγιοσύνη για αυτή την πράξη όσοι καλοί και ηθικοί α είναι. Ας μην μπερδεύουμε τα πράγματα. Εμείς οι Έλληνες το έχουμε αυτό ο κλήρος να είναι και ο εθνικός φρουρός. Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλόγησε τον αγώνα αλλά δεν πέταξε τα ράσα ούτε πήρε καριοφίλι να σκοτώσει τους εχθρούς.

Ανώνυμος είπε...


ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΕΛΕΓΑΝ Ἤ ΠΑΠΑΣ ΠΑΠΑΣ
Ή ΖΕΥΓΑΣ, ΖΕΥΓΑΣ

Ανώνυμος είπε...

Σωστή η αξιολόγηση του π. Βασ. Κ΄ποτε έστω και από δω και πέρα πρέπει με νηφαλιότητα να βλέπουμε τα ιστορικά γεγονότα. Οι μεγαλοστομίες από τους με και τους δε δεν βοηθούν να δούμε την πραγματικότητα και να πορευθούμε σε ένα καλύτερο μέλλον.

Ανώνυμος είπε...

«Αὐτοί οἱ δύο (καί ὄχι μόνο) Ἱερεῖς πῆραν τά ὅπλα καί πολέμησαν ὑπέρ πίστεως καί πατρίδος. Ἐκκλησιαστικῶς, ἔπραξαν καλῶς;»

Στό παραπάνω ἐρώτημα τήν ἀπάντηση μᾶς τήν δίνουν οἱ Ἱεροί Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ὁ ΚΖ΄ Κανών τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ὁρίζει γιά τήν ἄσκηση βίας ἐκ μέρους τῶν ἱερωμένων:
«Ἐπίσκοπον ἤ Πρεσβύτερον ἤ Διάκονον, τύπτοντα πιστούς ἁμαρτάνονας, ἤ ἀπίστους ἀδικήσαντας, καί διά τῶν τοιούτων φοβεῖν ἐθέλοντα, καθαιρεῖσθαι προστάσσομεν. Οὐδαμοῦ γάρ ὁ Κύριος τοῦτο ἡμᾶς ἐδίδαξε. τοὐναντίον δέ, αὐτός τυπτόμενος, οὐκ ἀντέτυπτε· λοιδορούμενος, οὐκ ἀντελοιδόροι· πάσχων, οὐκ ἠπείλει.»

Ὁ δέ ΞΣΤ΄ Κανών ὁρίζει γιά τήν πρόκληση θανάτου:
«Εἴ τις κληρικός ἐν μάχη τινά κρούσας, καί ἀπό τοῦ ἑνός κρούσματος ἀποκτείνας, καθαιρείσθω διά τήν προπέτειαν αὐτοῦ. Ἐάν δέ λαϊκός ἦ, ἀφοριζέσθω»

Ὁπότε σύμφωνα μέ τούς Ἱερούς Κανόνες δέν ἔπραξαν καλῶς, ἐφόσον ἡ ἱερατική τους ἰδιότητα εἶναι ἀσυμβίβαστη μέ ὁποιαδήποτε μορφή βίας.
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

Αυτονόητα τα όσα λέει ο π. Βασίλειος.Δεν τιμάει η εκκλησία ώς αγίους τούς κληρικούς αυτούς...

Ανώνυμος είπε...

Το ερώτημα είναι εάν η Ελληνική επανάσταση είχε εθνικό μόνο χαρακτήρα.
Γιατί το σύνθημα των αγωνιστών " Ελευθερία η θάνατος" είχε πίσω ως βάση το..." Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος!"
Αυτό δεν έχουν καταλάβει κάποιοι.
Ο Ιωάννης Καποδίστριας έλεγε πως Ο Θεός είναι μετά της Ελλάδος και Υπέρ της Ελλάδος και αυτή σωθησεται.
Ο δε Ιωάννης Μακρυγιάννης είπε πως οι Έλληνες δεν ήταν δυνατόν να αντέξουν άλλο αυτή την δοκιμασία χρόνων,αφού πια είχαν φθάσει στο σημείο να μην ορίζουν ούτε τιμή,ούτε ζωή,ούτε οικογένεια,ούτε πατρίδα γι'αυτό σήκωσαν τα άρματα,εναντίον,
Της τυραννίας....(....)

Το ιστορικό λοιπόν παρελθόν,είναι άγιο!

Ο δε αποθνησκων εις το πεδίον της μάχης απέθανε πρώτον υπέρ πίστεως και πατρίδος!

Η καταγωγή μας έχει αποδειχθει ιστορικώς,γλωσσικως,και πνευματικώς,ακόμα δε και επιστημονικώς dna(...) Για το ποιοι ήσαν οι πρόγονοι μας!
Το τέλος της εθνικής κυριαρχίας μαζί με την παρακμή του λαού,θα σημάνει και το τέλος όλων αυτών των ιστορικών και θρησκευτικών Ορθ.παρακαταθηκων,προς επικρατήση άλλων δυνάμεων ,οι οποίες θέλουν να ξεριζώσουν τα πάντα κυρίως,πως δεν είμαστε υιοί της Του Θεού υιοθεσίας,μέλη Του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και Λόγου Του Θεού,αλλα είμεθα κάτι άλλο, είμαστε ξένοι πλέον και θα γίνουμε ξένοι με άλλα επιστημονικά dna.
Δεν ήθελα να γράψω! Η ελληνορθόδοξη συνείδηση με έσπρωξε!

Ανώνυμος είπε...

@10:22
Κάτι τέτοια για DNA έλεγαν στη γλώσσα της εποχής και οι Ναζί, Πηνελόπη μου! Πρόσεχε τι διαβάζεις!!!
W

Ανώνυμος είπε...

Σωστός.... δυστυχώς σήμερα ακούγονται αλλότριες φωνές ντόπιων...

Ανώνυμος είπε...

Τιμή καί Δόξα στούς Ήρωες.

Ανώνυμος είπε...

"....χύνοντας ανθρώπινο αίμα δεν μπορούσαν πια να επανέλθουν στην Ιερωσύνη, αρα έπαψαν να είναι Ιερείς".
Εξ όσων γνωρίζω (αν δέν κάνω λάθος) αφ' ενός μέν η Ιερωσύνη θεωρείται ανεξάλειπτος, αφ' ετέρου δέ άλλο πράγμα είναι ο καθαιρετέος Κληρικός και άλλο πράγμα είναι ο καθηρημένος.
Για να καθαιρεθή ο Κληρικός πρέπει να εκδοθή τελεσίδικη Απόφαση από Δευτεροβάθμιο Εκκλησιαστικό Δικαστήριο, και τότε θεωρείται καθηρημένος. Μέχρι τότε είναι καθαιρετέος αλλά η Ιερωσύνη είναι ακόμη ενεργή.
Εγινε τέτοιο Δικαστήριο για τον Παπαφλέσσα, τον Αθανάσιο Διάκο και τους λοιπούς Κληρικούς της Επανάστασης και έλαβε απόφαση Καθαιρέσεως ?
Οποιος γνωρίζει κάτι περισσότερο ας το γράψη.

Ανώνυμος είπε...

10.56
Πρόσεχε και εσύ τι ακούς!
Γιατί για το dna επιστήμονες μίλησαν!

Ανώνυμος είπε...




Απάντηση στον 17 Μαρτίου 2021 - 10:55 π.μ.
Συμφωνείτε και σεις ο παπάς να πετάει τα ράσα και να πιάνει τα όπλα;

Ανώνυμος είπε...

Στην περίπτωση αυτή ο Αθανάσιος και ο Γρηγόριος πέταξαν τα ράσα όχι για τον αγώνα αλλά για άλλους λόγους.
Ο Άγιος Νικόδημος εις το Πηδάλιον γράφει : Αλλά και ξς' Κανών των αγίων Αποστόλων ορίζει: «Ει τις κληρικός εν μάχη τινά κρούσας και από του ενός κρούσματος αποκτείνας, καθαιρείσθω δια την προπέτειαν αυτού» νομίζω ότι και μόνο αυτό προσφέρει την απάντηση για πολλά λάθη σημερινών κληρικών μπουρλοτιέρηδων.

Ανώνυμος είπε...

Ζήτω το 1821.

Ανώνυμος είπε...

Ασχέτως αν "πέταξαν" τα ράσα.... εμείς έχουμε το θάρρος και το ηρωικό τους φρόνημα; Είτε είμαστε κληρικοί ή λαϊκοί θα τρέχαμε μπροστά στην μάχη καί νά πέσουμε μαρτυρικά όπως οι ανωτέρω;

Ανώνυμος είπε...

Καμιά φορά και ο σκοπός μπορεί να αγιάζει τα μέσα....αν φανταστούμε τι ζούσαν οι Έλληνες τετρακόσια καί πλέον χρόνια σκλαβιάς.....

Ανώνυμος είπε...

Στη χορεία των αγίων μαρτύρων υπάρχει ένα πλήθος πρώην διωκτών της πίστης οι οποίοι κατά τη διάρκεια του μαρτυρίου των αγίων είδαν κάποιο σημείο με αποτέλεσμα να ομολογήσουν και αυτοί την πίστη τους στον Χριστό και ένεκα τούτου να μαρτυρήσουν.Καποιοι απ' αυτούς μάλιστα μαρτύρησαν αυτοστιγμεί,όπως ο μάγος Αθανάσιος στο μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου.Γιατί λοιπόν είμαστε τόσο συγκαταβατικοί στο να δεχτούμε πρώην δήμιους και βασανιστές ως μάρτυρες ενώ τον Αθανάσιο Διάκο τον αφήνουμε στην άκρη; Πώς δεχόμαστε ως αγίους μάρτυρες ανθρώπους που οδήγησαν στο θάνατο άλλους μάρτυρες, πριν φυσικά μετανοήσουν,ενώ του Διάκου τού καταλογίζουμε ως αμαρτία μεγάλη το ότι άφησε την ιεροσύνη του για να πολεμήσει ; Στο τέλος τέλος γιατί αποδεχόμαστε ένα πλήθος νεομαρτύρων συγχρόνων του Διάκου που πριν μαρτυρήσουν πρόδωσαν το άγιο βάφτισμα τους με το να αρνηθούν την πίστη τους είτε από συμφέρον είτε από φόβο;Δηλαδή στους πρώην βασανιστές μάρτυρες και στους πρώην αρνησίχριστους νεομάρτυρες το αίμα του μαρτυρίου καθάρισε τις κηλίδες της αμαρτίας τους ενώ στον Διάκο όχι; Όσον αφορά ένα σημείο του κειμένου του γέροντα που αναφέρεται στη συμπεριφορά του ήρωα προς τους βασανιστές του να θυμήσω ότι σε κάποιους βίους μαρτύρων βλέπουμε ότι οι τελευταίοι λοιδορούν τους διώκτες τους και καταφέρονται ενάντια στην πίστη τους χωρίς φυσικά να σημαίνει ότι τους μισούν.Θελω να πω πως δεν μπορούμε να ξέρουμε την συμπεριφορά των τόσων εκατομμυρίων μαρτύρων προς τους βασανιστές τους για να την έχουμε ως κριτήριο αγιότητας .Τελειώνοντας να πω ότι η εκκλησία μας τιμά ως Άγιο έναν μάρτυρα που έχει πολλά σημεία κοινά με τον Διάκο με μόνη διαφορά ότι αυτός δεν ήταν ιερωμένος και αναφέρομαι στον Άγιο Θεόδωρο Γαβρά που μετά από μάχη οι μουσουλμάνοι του ζήτησαν να αλλαξοπιστήσει,αρνήθηκε και μαρτύρησε.Πιστευω πως η εκκλησία θα πρέπει να επανεξετάσει την περίπτωση του Διάκου και να προβεί στην αγιοκατάταξη.Αλλωστε ο αγιασμένος γέροντας Σάββας Αχιλλέως τον είχε χαρακτηρίσει μάρτυρα του Χριστού και είχε αναφερθεί έμμεσα στην αγιοκατάταξη του .