Ἀγαπη καθαρή και άδολη
«Ἡ ἀγάπη ἀνυπόκριτος· ἀποστυγοῦντες τὸ πονηρόν, κολλώμενοι τῷ ἀγαθῷ» (῾Ρωμ.
12,9)
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου Ν. Καντιώτου
Ὁ καθένας στὸ ἔργο του! φωνάζει σήμερα ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ἀγαπητοί μου,
στὸ ἀνάγνωσμα αὐτῆς τῆς Κυριακῆς (βλ. ῾Ρωμ. 12,6-14).
Στὴν πρὸς ῾Ρωμαίους ἐπιστολή του, ἀμέσως
πρὶν ἀπὸ τὴν σημερινὴ περικοπή, παρωμοίασε τὴν Ἐκκλησία μὲ ἕνα σῶμα. Εἶπε ὅτι, ὅπως
τὸ ἀνθρώπινο σῶμα, ἐνῷ εἶνε ἕνα, ἔχει πολλὰ καὶ διάφορα μέλη (χέρι, πόδι, ὀφθαλμὸ
κ.τ.λ.) καὶ αὐτὰ δὲν κάνουν ὅλα τὴν ἴδια δουλειὰ ἀλλὰ συνεργάζονται κάνοντας
καθένα τὴ δική του λειτουργία, ἔτσι συμβαίνει καὶ στὴν Ἐκκλησία. Ὡς μέλη τοῦ
σώματος τῆς Ἐκκλησίας εἴμαστε πολλοὶ καὶ ὅλοι μαζὶ συναποτελοῦμε τὸ ἐκκλησιαστικὸ
σῶμα. Ὁ ἕνας συνδέεται πολὺ στενὰ μὲ τὸν ἄλλο, ὀργανικά, ὡς μέλη δηλαδὴ τοῦ ἴδιου
ὀργανισμοῦ· εἴμαστε μέλη ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου.
Ὅλοι οἱ πιστοί, κατὰ τὸ μυστήριο τοῦ
βαπτίσματος καὶ τοῦ ἱεροῦ χρίσματος, ἔχουμε προικισθῆ ἀπὸ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο μὲ
χαρίσματα. Καθένας ἔχει τὸ δικό του χάρισμα. Μᾶς τὰ ἔδωσε ὁ Θεός, γιὰ νὰ ὑπηρετοῦμε
τοὺς ἀδελφούς μας, νὰ προσφέρουμε καθένας μία ὑπηρεσία στὸ σύνολο τῆς Ἐκκλησίας.
Ὅπως λοιπὸν στὸν ἀνθρώπινο ὀργανισμὸ δὲν ὑπάρχει μέλος τοῦ σώματος ποὺ νὰ
μένῃ ἀργό, ἀλλὰ ὅλα τὰ μέλη δουλεύουν καὶ τὸ καθένα ἀπὸ αὐτὰ προσφέρει τὴν ἰδιαίτερη
ὑπηρεσία του, μικρὴ ἢ μεγάλη, καὶ γι᾽ αὐτὸ τὸ σῶμα λειτουργεῖ εὔρυθμα καὶ
κανονικά, κατὰ παρόμοιο τρόπο καὶ στὴν Ἐκκλησία καὶ σὲ ὅλη τὴν κοινωνία, δὲν
πρέπει νὰ ὑπάρχῃ Χριστιανὸς ποὺ ἀρνεῖται νὰ συνεισφέρῃ τὴ βοήθειά του, μικρὴ ἢ
μεγάλη, γιὰ τὴ δόξα τῆς Ἐκκλησίας, γιὰ τὴν πρόοδο τῆς κοινωνίας, γιὰ τὴν εὐτυχία
τοῦ συνόλου. Κανείς ἀργός.
Καθένας στὸ ἔργο του. Ὁ δάσκαλος ἂς
διδάσκῃ ἐμπνευσμένα τοὺς μαθητάς του. Ὁ προϊστάμενος νὰ μὴν εἶνε ἀμελὴς καὶ ῥάθυμος,
ἀλλὰ νὰ δείχνῃ προθυμία καὶ σπουδή, καὶ μὲ τὸ παράδειγμά του νὰ φιλοτιμῇ τὸν ὑφιστάμενο
νὰ ἐργασθῇ πιὸ ἐντατικά. Ὁ πλούσιος ἂς βοηθῇ καὶ ἂς ἐλεῇ τὸν φτωχὸ ὄχι μὲ
δυσθυμία, λύπη καὶ τσιγγουνιά, ἀλλὰ μὲ χαρὰ καὶ ἁπλοχεριά. Ὁ ἐργαζόμενος σὲ ὁποιοδήποτε
ἔργο ἂς ἐκτελῇ πιστὰ καὶ πρόθυμα τὴν ἐργασία του, ὄχι μὲ ἀμέλεια καὶ ὀκνηρία.
Ὅλοι στὰ ἔργα μας! Αὐτὸ συμβουλεύει
σήμερα ὁ ἀπόστολος λέγοντας· «Ἔχοντες, ἀδελφοί, χαρίσματα κατὰ τὴν χάριν τὴν
δοθεῖσαν ἡμῖν διάφορα, εἴτε προφητείαν, κατὰ τὴν ἀναλογίαν τῆς πίστεως, εἴτε
διακονίαν, ἐν τῇ διακονίᾳ, εἴτε ὁ διδάσκων, ἐν τῇ διδασκαλίᾳ, εἴτε ὁ παρακαλῶν,
ἐν τῇ παρακλήσει, ὁ μεταδιδούς, ἐν ἁπλότητι, ὁ προϊστάμενος, ἐν σπουδῇ, ὁ ἐλεῶν,
ἐν ἱλαρότητι» (῾Ρωμ. 12,6-8).
Ἔχουμε πολλὰ καὶ ποικίλα χαρίσματα,
διαφορετικὰ ὁ καθένας μας καὶ ἀνάλογα μὲ τὴ χάρι ποὺ μᾶς δόθηκε. Νὰ τὰ ἀσκοῦμε
λοιπὸν ταπεινά, χωρὶς νὰ περιφρονοῦμε τὰ χαρίσματα τῶν ἄλλων, μὲ συνείδησι ὅτι
διακονοῦμε ὁ ἕνας τὸν ἄλλο. Νὰ τὰ ἀσκοῦμε καὶ μὲ χαρά, μένοντας καθένας μας
συνεπὴς καὶ εὐχαριστημένος μὲ τὸ δικό του χάρισμα, χωρὶς νὰ ζηλεύῃ τὸ χάρισμα
τοῦ ἄλλου.
* * *
Ποικίλα εἶνε, ἀγαπητοί μου, τὰ λειτουργήματα ποὺ διεξάγονται μέσα στὸ ἐκκλησιαστικὸ
σῶμα, ὅπως ποικίλα εἶνε καὶ τὰ χαρίσματα τοῦ Θεοῦ. Ἀλλ᾽ ἐὰν εἶνε πολλὰ τὰ
χαρίσματα καὶ πολλὰ τὰ ἔργα μὲ τὰ ὁποῖα ἀσχολούμεθα, μία ὅμως πρέπει νὰ εἶνε ἡ
κινητήριος δύναμις γιὰ ὅλα τὰ ἔργα, ὅπως μία εἶνε ἡ ψυχή, ἡ ὁποία διατάζει καὶ
κινεῖ τὰ διάφορα μέλη τοῦ σώματός μας στὶς λειτουρίες τους. Καὶ ἡ κινητήριος αὐτὴ
δύναμις μέσα στὴν Ἐκκλησία εἶνε ἡ ἀγάπη, ἡ ἀγάπη ἡ καθαρὴ καὶ ἄδολη. Αὐτή, σὰν ἄλλη
ψυχή, πρέπει νὰ μᾶς κινῇ σὲ ὅλα τὰ ἔργα μας. Μὲ τὴν ἀγάπη καὶ τὸ παραμικρότερο ἔργο
ἀποκτᾷ ἀξία μεγάλη, ἀνεκτίμητη· χωρὶς αὐτὴν καὶ τὸ μεγαλύτερο ἀκόμη ἔργο χάνει
τὴν ἀξία του. Γι᾽ αὐτὸ ἐδῶ ὁ ἀπόστολος τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ἀπαρίθμησε τὰ διάφορα ἔργα,
στὰ ὁποῖα ἐργάζονται καὶ πρέπει νὰ ἐργάζωνται οἱ Χριστιανοί, προσέθεσε ἀμέσως τὴν
σπουδαία αὐτὴ συμβουλή του· «ἡ ἀγάπη ἀνυπόκριτος· ἀποστυγοῦντες τὸ πονηρόν,
κολλώμενοι τῷ ἀγαθῷ» (ἔ.ἀ. 12,9). Δηλαδή;
Ἀγάπη ὄχι ὑποκριτικὴ καὶ πλασματική, ἀλλὰ
γνήσια, ἀληθινή. Ν᾽ ἀγαποῦμε ὄχι φαινομενικά, τυπικά, ἐξωτερικά, ἀλλὰ μὲ τὴν
καρδιά, ἀπὸ τὰ βάθη τῆς ψυχῆς. Ἡ ἀγάπη μας νὰ ἔχῃ δύο χαρακτηριστικὰ
γνωρίσματα· πρῶτον νὰ ὠθῆται ἀπὸ κίνητρα ἁγνά, καὶ δεύτερον ν᾽ ἀποβλέπῃ σὲ
σκοπὸ ἄδολο.
«Ἀγάπη ἀνυπόκριτος» σημαίνει πρῶτον, τὰ
κίνητρά σου νὰ εἶνε ἁγνά. Δηλαδή; Εἶσαι ἁπλὸς Χριστιανός; κάνεις μιὰ ἐλεημοσύνη;
Εἶσαι ἐργάτης τοῦ εὐαγγελίου; διδάσκεις σὲ κάποια ἱερὰ σύναξι; κηρύττεις ἀπὸ
τὸν ἄμβωνα; κατηχεῖς μικρὰ παιδιὰ ἢ μεγάλους; Εἶσαι κληρικός, ἱερεὺς –
πνευματικός; ἐξομολογεῖς ψυχές; Καλὸ ἔργο κάνεις· ἀλλὰ ἀπὸ τί κινεῖσαι κατὰ
βάθος; Ἐὰν ὅλα αὐτὰ γίνωνται ὄχι γιὰ νὰ σωθοῦν ψυχές, ὄχι γιὰ νὰ οἰκοδομηθῇ ἡ Ἐκκλησία,
ὄχι γιὰ νὰ δοξασθῇ ὁ Χριστός, ἀλλὰ γιατὶ θέλεις νὰ ἐπιδειχθῇς ἐσύ, ν᾿ ἀποκτήσῃς
φήμη καὶ καλὸ ὄνομα, νὰ δημιουργήσῃς μέσα στοὺς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας μία
φατρία γύρω ἀπὸ τὴν ἀφεντιά σου, νὰ ἐκμεταλλευθῇς τοὺς ἁπλοϊκούς, νὰ θησαυρίσῃς
στὸ μάταιο τοῦτο κόσμο, ἆ, τότε ὅλα αὐτὰ τὰ ἔργα χάνουν τὴν ἠθικὴ ἀξία τους. Δὲν
σὲ κινεῖ ἡ ἀνιδιοτελὴς ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ. Δὲν ἔχεις τὴν «ἀνυπόκριτος» ἀγάπη·
εἶσαι ἕνας ὑποκριτής, ποὺ μὲ τὸ πέπλο τῆς ἀγάπης σκεπάζεις τὰ πλέον ἐγωιστικὰ
καὶ συμφεροντολόγα σχέδιά σου.
«Ἀγάπη ἀνυπόκριτος» σημαίνει δεύτερον, ὁ
σκοπός σου νὰ εἶνε ἄδολος. Δηλαδή; Πλησιάζεις κάποιον, ἄντρα ἢ γυναῖκα, μικρὸ ἢ
μεγάλο, ποὺ βρίσκεται σὲ δυσκολία καὶ ἀνάγκη; Δείχνεις ἐνδιαφέρον; Μιλᾷς μὲ
καλωσύνη, μὲ προσήνεια καὶ καταδεκτικότητα; Ὑπόσχεσαι βοήθεια; Καλὰ εἶνε ὅλα
αὐτά, ἀλλὰ πότε; ἐὰν ὁ σκοπός σου εἶνε ἄδολος. Ἐὰν ὅμως ἔχῃς ἄλλες βλέψεις καὶ
ἡ καλωσύνη σου δὲν προέρχεται ἀπὸ ἀνιδιοτελῆ συμπάθεια πρὸς τὸν ἀδύναμο, ἀλλὰ
γίνεται μὲ σκοπὸ νὰ ἐξυπηρετηθοῦν δικά σου σχέδια, τότε ἡ ἀγάπη σου εἶνε εὐτελής,
κίβδηλη, πρόστυχη. Ἡ ἀγάπη σου αὐτὴ μοιάζει μὲ τὸ δόλωμα ποὺ θυσιάζει ὁ ψαρᾶς
γιὰ νὰ ἑλκύσῃ τὸ ψάρι. Ἔτσι κ᾽ ἐσὺ θυσιάζεις μερικὰ χρήματα, προσφέρεις λίγη
βοήθεια, τρέχεις νὰ ἐξυπηρετήσῃς τὴ χήρα μὲ τὸ ὀρφανό, γιὰ νὰ σὲ δοῦν οἱ ἄλλοι,
νὰ σὲ θαυμάσουν ὡς ἐλεήμονα, νὰ σὲ χειροκροτήσουν ὡς ἀλτρουϊστή. Ὅλα ὅσα κάνεις
γιὰ τὸν πλησίον εἶνε δυστυχῶς ὑποκριτικά. ῾Ρώτησε τὴ συνείδησί σου, καὶ αὐτὴ θὰ
μαρτυρήσῃ, ὅτι ὁ σκοπὸς τῆς καλωσύνης σου δὲν εἶνε ἡ βοήθεια τοῦ ἀδελφοῦ, ἀλλὰ
ἡ ἐξυπηρέτησι δικῶν σου καταχθονίων σχεδίων, ἡ «ἀξιοποίησι», ἡ πιὸ αἰσχρὴ ἐκμετάλλευσι,
ἡ ἐξαργύρωσι τῶν ἀγαθοεργιῶν μὲ κάποιο ἰδιοτελὲς κέρδος. Δίνεις σήμερα, γιὰ νὰ
βρῇς αὔριο τὴν κόρη ποὺ ἐλέησες ἀνεκτικὴ σὲ ἀτιμία. Βοηθᾷς σήμερα τὸν φτωχό, γιὰ
νὰ τὸν ἔχῃς αὔριο ψηφοφόρο σου στὶς ἐκλογὲς ἢ ψευδομάρτυρα στὸ δικαστήριο. Ἐλεεῖς
σήμερα, γιὰ νὰ λῃστέψῃς αὔριο. Ἡ ἀγάπη σου εἶνε ψεύτικη· μοιάζει ἐξωτερικὰ μὲ ἀγάπη,
ἀλλὰ δὲν εἶνε ἀγάπη· εἶνε κίβδηλο νόμισμα, πλαστογραφία τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ
μας.
«Ἡ ἀγάπη ἀνυπόκριτος». Ναί, νὰ εἶσαι
καταδεκτικός, νὰ συντρέχῃς, νὰ βοηθᾷς, νὰ ἐλεῇς, νὰ διδάσκῃς, νὰ ἐξυπηρετῇς,
νὰ κοπιάζῃς, νὰ εἶσαι ἕτοιμος καὶ τὸ αἷμά σου νὰ δώσῃς· ἀλλὰ ὅλα αὐτὰ νὰ
ξεκινοῦν ἀπὸ τὴν ἀγάπη, νὰ γίνωνται μὲ τὴν ἀγάπη, καὶ νὰ τελειώνουν μὲ τὴν ἀγάπη.
Τότε εἶσαι μαθητὴς καὶ μιμητὴς τῆς ἐσταυρωμένης Ἀγάπης· τότε ἔχεις τὴν «ἀνυπόκριτον»
ἀγάπη τοῦ Παύλου, τὴν ἁγνὴ καὶ ἄδολη ἀγάπη, ποὺ δὲν τὴν ἔχει νοθεύσει οὔτε
στὸ ἐλάχιστο ὁ ἐγωισμός, τὸ συμφέρον, τὸ κέρδος, ἡ ἰδιοτέλεια καὶ ὁ δόλος.
* * *
Ἄνοιξε, ἀδελφέ μου, τὴν Καινὴ Διαθήκη σου, μελέτησε προσεκτικὰ τὸ 13ο
κεφάλαιο τῆς Α΄ πρὸς Κορινθίους Ἐπιστολῆς ποὺ μιλάει ὁλόκληρο γιὰ τὴν «ἀνυπόκριτη»
ἀγάπη, καὶ παρακάλεσε τὸν Κύριό μας νὰ σὲ φωτίσῃ νὰ καταλάβῃς τί σημαίνουν τὰ
θεόπνευστα τοῦτα λόγια· «Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον. Καὶ ἐὰν ἔχω
προφητείαν καὶ εἰδῶ τὰ μυστήρια πάντα καὶ πᾶσαν τὴν γνῶσιν, καὶ ἐὰν ἔχω πᾶσαν
τὴν πίστιν, ὥστε ὄρη μεθιστάνειν, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, οὐδέν εἰμι. Καὶ ἐὰν ψωμίσω
(= γιὰ νὰ θρέψω μὲ ψωμὶ ξοδέψω) πάντα τὰ ὑπάρχοντά μου, καὶ ἐὰν παραδῶ τὸ σῶμά
μου ἵνα καυθήσομαι, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, οὐδὲν ὠφελοῦμαι» (Α΄ Κορ. 13,1-3).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου