ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ
ΑΝΘΡΩΠΟΝ
Τοῦ ἀρχιμ. (†) π. Ἠλία Μαστρογιαννόπουλου *
Τοῦ ἀρχιμ. (†) π. Ἠλία Μαστρογιαννόπουλου
Πολλά ἔχουν νά εἴπουν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι εἰς τόν σύγχρονον ἄνθρωπον. Τοσούτῳ µᾶλλον καθ’ ὅσον αἱ νεώτεραι ἐπιστῆµαι καί συγκεκριµένως ἡ Ἀνθρωπολογία, ἡ Βιολογία, ἡ Ψυχολογία καί ἡ Κοινωνιολογία, αἱ ὁποῖαι ἀπεπειράθησαν νά µελετήσουν καί ἑρµηνεύσουν τόν ἄνθρωπον, δέν κατώρθωσαν νά συλλάβουν τήν οὐσίαν του. Ἔµειναν ἁπλῶς εἰς τήν περιφέρειαν, ἐξήτασαν ἐπί µέρους πλευράς καί ἐτόνισαν µᾶλλον τήν ζωϊκήν του προέλευσιν καί ποιότητα, παρεγνώρισαν δέ τήν ἠθικήν του δύναµιν, τήν τάσιν πρός τό ὑπερβατικόν καί τό αἰώνιον1.
Ἐµπρός εἰς τό τεράστιον αὐτό
κενόν φαίνεται ἡ οὐσιαστική συµβολή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν. Ἀναχωροῦν ἀπό ἕναν
βαθύν θαυµασµόν καί ἀπό µίαν ἀπέραντον ἀγάπην πρός τόν ἄνθρωπον. Κάθε σχετική
λέξις των εἶναι γεµάτη νόηµα καί οὐσίαν. Ἄς ἀκούσωµεν τόν Χρυσόστοµον: «Ἄνθρωπός
ἐστι, τό περισπούδαστον τοῦ Θεοῦ ζῶον. κἄν δοῦλος ᾖ, οὐκ ἔστι µοι εὐκαταφρόνητος...
κἄν εἷς ᾖ, ἄνθρωπός ἐστι, δι’ ὅν οὐρανός ἐτανύσθη, καί ἥλιος φαίνει, καί σελήνη
τρέχει, καί ἀήρ ἐξεχέθη καί πηγαί βρύουσι, καί θάλαττα ἡπλώθη, καί προφῆται ἐπέµφθησαν,
καί νόµος ἐδόθη. καί τί δεῖ πάντα λέγειν; δι’ ὅν ὁ µονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος
ἐγένετο. Ὁ Δεσπότης μου ἐσφάγη, καί τό αἷµα αὐτοῦ ἐξέχεεν ὑπέρ ἀνθρώπου»2.
Ἡ ἰδία ἀγάπη πρός τόν ἄνθρωπον,
γεµάτη φῶς καί χάριν, ξεχειλίζει καί ἀπό τό στόµα τοῦ Μ. Βασιλείου. Δι’ ἡµᾶς, ἀναφωνεῖ
ὁ ἐµπνευσµένος ἐπίσκοπος τῆς Καισαρείας, δι’ ἡµᾶς ἡ κτίσις, αἱ τέχναι, τά ἀγαθά
τῆς δηµιουργίας. «Δι’ ἡµᾶς ὄµβροι. δι’ ἡµᾶς ἥλιος... δι’ ἡµᾶς ποταµοί ρέουσι.
δι’ ἡµᾶς βρύουσιν αἱ πηγαί. ἡ θάλασσα ἡµῖν ἀνεῖται πρός ἐµπορίαν. οἱ ἐκ
µετάλλων πλοῦτοι, αἱ πανταχόθεν ἀπολαύσεις, πάσης τῆς κτίσεως δωροφορούσης ἡµῖν,
διά τήν πλουσίαν καί ἄφθονον εἰς ἡµᾶς χάριν τοῦ εὐεργέτου»3.
Δέν εἶναι ψυχροί ὁρισµοί αὐτοί, εἶναι
φιλοσοφία, πού γίνεται ποίησις. Ἀλλά καί δέν εἶναι λόγια τῆς στιγµῆς. Εἶναι
πεποίθησις, ἡ ὁποία βασίζεται εἰς τήν ἀνυπολόγιστον ἀξίαν τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ὁποία
στηρίζεται εἰς τήν βαθυστόχαστον φράσιν τῆς Γενέσεως ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἐπλάσθη κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁµοίωσιν Θεοῦ.
Σύµφωνα µέ αὐτήν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι πιστεύουν ἀκραδάντως ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἀποτελεῖ
οὐσιωδῶς ὄν πνευµατικόν, ἡ δέ ἀληθής
φύσις του ἠµπορεῖ νά κατανοηθῇ µόνον θεολογικῶς4.
Ἐάν διά τοῦ «κατ’ εἰκόνα» ἔχει ἐνσφραγισθῆ
µέσα µας τό «θεοειδές», τό «καθ’ ὁµοίωσιν» φανερώνει τό δυναµικόν τῆς ψυχῆς,
τήν δυνατότητα πρός τελείωσιν. «Τό µέν γάρ, κατ’ εἰκόνα, φύσει δέδοται ἡµῖν
–συνεχίζει ὁ οὐρανοφάντωρ–. τό δέ, καθ’ ὁµοίωσιν, ἐκ προαιρέσεως, καί οἴκοθεν
κατορθοῦµεν ὕστερον... διά τῆς ἄριστης πολιτείας... καί τῶν περί τά καλά πόνων»6.
Ἐξαιρετικά σπουδαῖα εἶναι καί τά ὅσα
λέγουν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι περί τῆς νοητικῆς
καί λογικῆς δυνάµεως τοῦ ἀνθρώπου, χάρις εἰς τήν ὁποίαν οὗτος ὑπερέχει τῶν ἄλλων
δηµιουργηµάτων, γίνεται δηµιουργός πολιτισµοῦ, γνωρίζει τάς ἠθικάς ἀξίας,
συλλαµβάνει τάς ἰδέας τῆς ἀληθείας, τῆς ὡραιότητος καί τῆς δικαιοσύνης.
Οὐσιῶδες ἐπίσης χαρακτηριστικόν τῆς
θείας εἰκόνος τοῦ ἀνθρώπου εἶναι τό αὐτεξούσιον.
Τοῦτο στηρίζεται ἐπί τοῦ λογικοῦ, καί δέν ἐδόθη ὡλοκληρωµένον, ἀλλά δυνάµενον
ν’ ἀναπτυχθῇ δι’ ἀσκήσεως. Καί εἰς τό σηµεῖον αὐτό διαλάµπει ἡ βαθεῖα
ψυχολογική σοφία τῶν µεγάλων πατέρων. Εἶναι ζήτηµα ἐάν ὑπῆρξαν ἄλλοι τόσον
διαπρύσιοι κήρυκες τῆς λογικῆς καί τῆς ἐλευθερίας. Οἱ θιασῶται τοῦ ὀρθολογισµοῦ
καί τοῦ φιλελευθερισµοῦ εἶναι σκιαί ἐµπρός εἰς τόν ρωµαλέον στοχασµόν των.
Ἐπίσης πολύ ὡραῖα τονίζουν καί
τήν τάσιν πρός πνευµατικήν ἀνάπτυξιν καί
ἠθικόν ἐξαγνισµόν. «Τῶν τε γάρ καλῶν ἐσµεν ἐπιθυµητικοί φυσικῶς, εἰ καί ὅτι
µάλιστα ἄλλῳ ἄλλο φαίνεται καλόν. καί στοργήν πρός τό οἰκεῖον καί συγγενές ἔχοµεν
ἀδιδάκτως, καί τοῖς εὐεργέταις ἑκουσίως πᾶσαν ἔννοιαν ἐκπληροῦµεν»7.
Καί αὐτή ἡ κλίσις πρός τό ἀγαθόν εἶναι ἕνα ἐπί πλέον διακριτικόν ἀπό τά ζῶα, τό
ὁποῖον ἀναβιβάζει τόν ἄνθρωπον πρός τό θεῖον. Εἶναι κάτι πού δέν ἠµπορεῖ νά τό ἑρµηνεύσῃ
ἡ ἐπιστήµη µέ τά φυσικά της µέσα.
Ἕνα ἄλλο χαρακτηριστικόν τοῦ ἀνθρώπου, τό ὁποῖον
τόν καθιστᾷ ὅμοιον προς τόν Θεόν, κατά τόν Μ. Βασίλειον, εἶναι «τό ἥμερον καί
κοινωνικόν». «Οὐδέν γάρ οὕτως ἴδιον τῆς φύσεως ἡμῶν, ὡς τό κοινωνεῖν ἀλλήλοις
καί χρήζειν ἀλλήλων καί ἀγαπᾶν τό ὁμόφυλον»8. Ἔτσι εἶδε τόν ἄνθρωπον
ὁ οὐρανοφάντωρ πολλούς αἰῶνας πρίν ἱδρυθεῖ ἡ ἐπιστήμη τῆς κοινωνιολογίας.
Ἄλλα σπουδαῖα γνωρίσματα τοῦ ἀνθρώπου
κατά τούς Τρεῖς Πατέρας εἶναι τό ὅτι ἔχει τήν ἱκανότητα νά γνωρίζῃ τόν
Δημιουργόν του καί νά ἐπικοινωνῇ μετ’ αὐτοῦ. «Μοῖράν τινα τῆς ἰδίας χάριτος ἐναπέθετο
τῷ ἀνθρώπῳ, ἵνα τῷ ὁμοίῳ ἐπιγιγνώσκῃ τό ὅμοιον»9. Ἐπίσης τό ὅτι ὑψώνεται
ὑπεράνω τῶν ἐνστίκτων του καί γίνεται «ἄρχων παθῶν»· τό ὅτι ὑψώνεται εἰς τήν
σφαῖραν τοῦ ὑπερφυσικοῦ διά τῆς διανοίας καί τῆς ἠθικῆς του βουλήσεως. Ὅπως εἶπεν
ὁ ποιητής καί θεολόγος Γρηγόριος, «ψυχή δ’ ἔστιν ἄημα (=πνοή) Θεοῦ καί
κρείσσονα μοίρην αἰέν ἄγαν ποθέει τῶν ὑπερουρανίων»10. Ἐπίσης τήν εἰκόνα
τοῦ Θεοῦ εὑρίσκουν οἱ Πατέρες καί εἰς τήν ἔννοιαν τῆς ἀγάπης, τήν ὁποίαν θεωροῦν
ἔμφυτον: «Ἐντολήν τοίνυν λαβόντες ἀγαπᾶν τόν Θεόν, τήν ἀγαπητικήν δύναμιν εὐθύς
τῇ πρώτῃ κατασκευῇ συγκαταβληθεῖσαν κεκτήμεθα· καί ἡ ἀπόδειξις οὐκ ἔξωθεν, ἀλλ’
αὐτός ἄν τις παρ’ ἑαυτοῦ καί ἐν ἑαυτῷ καταμάθοι»11.
Ὡς βαθεῖς µελετηταί οἱ Πατέρες
δέν καταλήγουν εἰς εὔκολα ἤ τυποποιηµένα συµπεράσµατα. Ὁµολογοῦν ὅτι ὁ ἄνθρωπος
εἶναι κατά βάθος «ἀκατάληπτος». Καταλήγουν δηλαδή ἐκεῖ ὅπου κατέληξε καί ἡ
νεωτέρα ἐπιστήµη, ἡ ὁποία διά τοῦ Alexis Carrel ἐχαρακτήρισε τόν ἄνθρωπον ὡς «ὄν
ἄγνωστον»12. Τό σπουδαῖον καί βασικόν, ἐπί τοῦ ὁποίου ἐπέστησαν κατά
τρόπον µοναδικόν τήν προσοχήν µας, εἶναι ὅτι ὁ ἄνθρωπος ὡς εἰκών Θεοῦ δέν εἶναι δυνατόν νά κατανοηθῇ ἐπ’ οὐδενί λόγῳ
ἀνεξαρτήτως τοῦ Θεοῦ, τοῦ Δηµιουργοῦ του.
Τοιουτοτρόπως ἐθεµελίωσαν καί κατοχύρωσαν τήν πνευµατικήν φύσιν τοῦ ἀνθρώπου,
χάρις εἰς τήν ὁποίαν ἠµπορεῖ οὗτος νά ὑπερπηδᾷ τά αἰσθητά, νά ὑπερνικᾷ τούς
νόµους τῆς ὕλης καί νά ἐπικοινωνῇ µέ τό θεῖον. Ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι ἁπλῶς
λογικός, ἀλλά καί ἠθικός, εἶναι µία αὐτοσυνείδητος καί αὐτοκυβέρνητος ἠθική
προσωπικότης, κεκτηµένη θεῖα δῶρα καί τείνουσα πρός τά ἄνω. Ὅπως διεκήρυξεν ὁ
µεγαλοφωνότατος κήρυξ τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ Χρυσόστοµος, «ἄνθρωπος γάρ ἐστιν, οὐχ ὅστις
ἁπλῶς χεῖρας καί πόδας ἔχει ἀνθρώπου, οὐδ’ ὅστις ἐστί λογικός µόνον, ἀλλ’ ὅστις
εὐσέβειαν καί ἀρετήν µετά παρρησίας ἀσκεῖ»13. Μέ τόν τρόπον αὐτόν ὁ ἄνθρωπος
τείνει πρός τόν µεγαλειώδη προορισµόν του, τήν θέωσιν, τήν ὁµοίωσιν Θεοῦ, διά τῆς
ἐν Χριστῷ λυτρώσεως καί τοῦ ἠθικοῦ του ἀγῶνος.
* * *
Ἡ ἀνθρωπολογία τῶν Πατέρων
παρουσιάζει ἐναργῶς καί τό µεγαλεῖον καί τήν ἀθλιότητα τοῦ ἀνθρώπου. Δέν ὑπερτονίζει
«τήν δόξαν καί τήν τιµήν του», ἀλλά κατανοεῖ καί τήν σκοτεινήν πλευράν του. Δέν
µυωπάζει ἐµπρός εἰς τήν τραγικήν πραγµατικότητα τῆς ἁµαρτίας, οὔτε παραβλέπει ὅτι
ἐξ αἰτίας αὐτῆς ἔχει ἀρρωστήσει ἡ ἀνθρωπίνη φύσις. Ἡ περί ἀνθρωπίνης
καταστάσεως διάγνωσίς των εἶναι σοβαρά καί ἀνησυχητική, κατά τόν Φλωρόφσκη14.
Ἀλλά δέν σταµατοῦν ἕως ἐδῶ. Φρονοῦν
ὅτι δέν ἀρκεῖ ἡ ἀνατοµία τῆς ψυχῆς. Πιστεύουν ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι δυνατόν
νά κατανοηθῇ ἀσχέτως πρός τήν θείαν προέλευσίν του καί πρός τόν ὑπερφυσικόν
σκοπόν, τόν ὁποῖον ἔχει κληθῆ νά πραγµατοποιήσῃ. Ἡ σχέσις αὐτή Θεοῦ καί ἀνθρώπου,
δέν εἶναι δι’ αὐτούς κάτι τό ἀόριστον καί νεφελῶδες. Εἶναι τό περισσότερον
συγκεκριµένον συµπέρασµα, τό ἐπιτακτικώτερον αἴτηµα. Μόνον ἐν τῷ Θεῷ εὑρίσκεται
τό νόηµα, ἀλλά καί ἡ λύτρωσις τοῦ ἀνθρώπου. Μόνον ὅταν γίνωµεν θεοί, θά γίνωµεν
ἀληθινοί ἄνθρωποι. Ἡ πλήρης ἀνάπτυξις τῆς προσωπικότητος εὑρίσκεται µόνον εἰς
τήν θέωσιν, εἰς τήν παράδοξον αὐτήν «κρᾶσιν» τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεόν15.
...
Ἠγάπησαν ὅ,τι ὡραῖον καί ἀληθές ὑπάρχει
εἰς τόν ἄνθρωπον. Διά τοῦτο καί ἡ διδασκαλία των εἶναι κατ’ ἐξοχήν ἀνθρωπίνη,
µέ τήν ἔννοιαν ὅτι κατανοεῖ καί συµπαθεῖ τόν ἄνθρωπον, ἀλλά καί ἀνθρωπιστική
καί φιλάνθρωπος.
Καί δι’ αὐτόν ἀκριβῶς τόν λόγον ἡ
ἀνθρωπολογία των καί ὁ ἀνθρωπισµός των µᾶς εἶναι ἰδιαιτέρως πολύτιµα. Μόνον µία
τοιαύτη ἀνθρωπολογία µέ στερεάν µεταφυσικήν θεµελίωσιν εἶναι δυνατόν νά µᾶς
προφυλάξῃ ἀπό τάς συγκεκαλυµµένας ἤ καί τάς ὠµάς ἐκτροπάς τῆς ὑλιστικῆς ἀνθρωπολογίας
(τῆς µηχανοκρατικῆς, Νιτσεϊκῆς, Μαρξιστικῆς, ἀθέου ὑπαρξιστικῆς κ.λπ.).
Ἀλλ’ ἐπί πλέον µία τοιαύτη ὀρθόδοξος
ἀνθρωπολογία πιστεύομεν ὅτι ἀποτελεῖ πολύτιμον ὑλικόν πρός καθοδήγησιν τοῦ
συγχρόνου ἀνθρώπου, ἀπαραίτητον δέ φῶς καί ὁδηγόν καί διά τάς λοιπάς ἀνθρωπολογικάς
ἐπιστήµας καί δή τήν κοινωνιολογίαν, τήν παιδαγωγικήν, τήν πρακτικήν θεολογίαν,
καθώς καί διά τήν ἰατρικήν, ἡ ὁποία ὁλονέν προσανατολίζεται πρός
πνευµατικωτέρους ὁρίζοντας. Ἀλλά καί µία σύγχρονος µελέτη τῶν προβληµάτων τῆς οἰκογενείας,
τῆς γυναικός, τοῦ ἐργάτου, τῆς νεότητος κ.λπ. δέν νοµίζοµεν ὅτι εἶναι δυνατόν
νά εὐδοκιµήσῃ χωρίς νά λάβῃ ὑπ’ ὄψιν τά πορίσµατα τῆς ὀρθοδόξου ἀνθρωπολογίας
των Τριῶν Ἱεραρχῶν.
Ἐάν, τέλος, θέλωµεν νά ὁµιλῶµεν
δι’ ἕνα βαθύτερον καί ὀρθότερον προσανατολισµόν τῆς πολιτικῆς ζωῆς, τῆς
κοινωνικῆς προνοίας, ἀκόµη τῆς ψυχαγωγίας, τοῦ ἀθλητισµοῦ καί ἄλλων ζωτικῶν
τοµέων τοῦ συγχρόνου κοινωνικοῦ ὀργανισµοῦ, δέν θά πρέπει νά µένωµεν µακράν ἀπό
τάς σηµειωθείσας βασικάς ἀνθρωπολογικάς ἀρχάς.
3. Εἰς τήν µάρτυρα Ἰουλίτταν, 6, P.G. 31,253.
4. Π. Μπρατσιώτου, Γενέσεως Α΄ 26 ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ Θεολογία. Ὀρθοδοξία, τεῦχος Δ΄, 1953.
5. Μ. Βασ. Περί τῆς τοῦ ἀνθρώπου κατασκευῆς, Λόγος Α΄, P.G. 30, 17.
6. P.G. 30,29 καί 32.
7. Μ. Βασίλειος, Ὅροι κατά πλάτος, P.G. 31,909Β.
8. Ὅροι κατά πλάτος, P.G. 31,917A.
9. Ὁμιλία εἰς τήν ΜΗ΄ ψαλ., P.G. 29,449.
10. P.G. 37,777A.
11. Μ. Βασίλειος, Ὅροι κατά πλάτος, P.G. 31,909.
12. «L’homme, cet inconnu».
13. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Κατήχησις Β΄, P.G. 49, 232.
14. Γ. Φλωρόφσκη, Ἅγιος 'Ἰωάννης ὁ Χρυσόστοµος. «Ἀκτῖνες» 1955, σελ. 5.
15. Γρηγόριος Θεολόγος, βλ. Θεοδώρου Ἀνδρ., Ἡ περί θεώσεως τοῦ ἀνθρώπου διδασκαλία τῶν Ἑλλήνων Πατέρων, Ἀθῆναι 1956.
2 σχόλια:
Θαυμάσια αναφορά μνήμης και τιμής, 1η Φεβρουαρίου 2023, μέρα που τρία χρόνια πριν, κλήθηκε και πέταξε στην Άνω Ιερουσαλήμ, ο π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος, λαμπρός θεολόγος, πιο λαμπρός αφανής εντός του κόσμου τούτου ασκητής εκατό χρόνια ζωής, για το δικό του απαύστως και ακαταπαύστως αιώνιο «Αλληλούια» στον Κύριο ! Εξαίρετη και η επιλογή της δικής του γραφής, της ευσύνοπτης ανάδειξης του τι όντως άνθρωπος εστί κατά τη διδαχή των Τριών Ιεραρχών, Κορυφαίων Πατέρων και Οικουμενικών Διδασκάλων της Εκκλησίας. Αξίζει να προσεχθεί και το ευρύ και το πολύπλευρο αυτής. Αθανάσιος Κοτταδάκης
Το βιβλίο του π. Η. Μ. Οι Πατέρες της Εκκλησίας και ο Άνθρωπος ήταν μια αφετηρία για στροφή στην Πατερική θεολογία για μα μην πω ότι μετά από αυτό το βιβλίο ξεκίνησαν οι Θεολόγοι να ψάχνουν τους Πατέρες. Ήταν μια επαναστατική στροφή σε αυτό που είχαν παραμελήσει. Πρέπει τα πνευματικά παιδιά του π. Η.Μ. να αναδείξουν την προσφορά του. Του το οφείλουν.
Δημοσίευση σχολίου