Σάββατο 17 Ιουνίου 2023

Γιά μιά χριστιανική πολιτική (Πέρ’ ἀπό τή θεοκρατία καί τήν πολιτειοκρατία) - Παναγιώτης Ν. Γκουρβέλος

Γιά μιά χριστιανική πολιτική
(Πέρ’ ἀπό τή θεοκρατία καί τήν πολιτειοκρατία)


«Ἡ Ἐκκλησία δέν πρέπει νά τάσσεται ὑπέρ κανενός πολιτικοῦ κόμματος, ὅμως ἐμεῖς οἱ χριστιανοί σαφέστατα πρέπει νά ψηφίζουμε πολιτικούς πού ἐμπνέονται καί συγκινοῦνται ἀπό τά τά ἅγια ἰδανικά μας: τήν Ὀρθόδοξη Πίστη, τήν Πατρίδα, τήν Οἰκογένεια καί φυσικά τήν Κοινωνική Δικαιοσύνη»: τήν ἁπλῆ καί ξεκάθαρη αὐτή θέση ὑποστηρίζω στό μικρό κείμενο πού ἀκολουθεῖ.

Ἡ Ὀρθόδοξη Ρωμαίϊκη (Βυζαντινή) πολιτική ἀρχή τῆς συναλληλίας ἤ συνεργασίας μεταξύ Ἐκκλησιαστικῆς καί Πολιτικῆς ἐξουσίας -ἤ ὀρθότερα διακονίας (=ὑπηρεσίας ὑπέρ τοῦ λαοῦ)- διαχωρίζει καισαρικά τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας τόσο ἀπό τόν παποκαισαρισμό ἤ θεοκρατία, τήν ὁποία ἐφάρμοζε κατά τόν Μεσαίωνα ἡ Δυτική (Ρωμαιοκαθολική) Ἐκκλησία καί μέχρι καί σήμερα ἐφαρμόζει ὁ Ἰσλαμισμός, ὅσο καί ἀπό τήν πολιτειοκρατία ἤ καισαροπαπισμό, τήν ὁποία υἱοθέτησαν στούς Νεώτερους χρόνους οἱ Διαμαρτυρόμενοι (Προτεστάντες). Μέ λόγια ἁπλά, θεοκρατία εἶναι τό πολίτευμα ἐκεῖνο κατά τό ὁποῖο ταυτίζονται, ἀσκούμενες ἀπό τὀ ἴδιο πρόσωπο, ἡ ἐκκλησιαστική μέ τήν πολιτική ἐξουσία καἰ ὅπου ἡ Ἠθική τῆς ἐπικρατούσης Θρησκείας ἐπιβάλλεται ὡς ὑποχρεωτικός νόμος ἀπό τήν Πολιτική και ἐν ταὐτῷ Θρησκευτική ἐξουσία. Στόν ἀντίποδα αὐτοῦ, τό  Προτεσταντικό μοντέλο τῆς πολιτειοκρατίας ἐνστερνίζεται τόν πλήρη διαχωρισμό τῆς Ἐκκλησίας ἀπό τό Κράτος, πράγμα πού σημαίνει τήν ὁλοκληρωτική ἀδιαφορία τῆς Ἐκκλησίας γιά τά πολιτικά τεκταινόμενα. 

Νομίζω πώς γιά τόν ὅποιο καλοπροαίρετο χριστιανό καί ἐν ταὐτῷ Ἕλληνα πολίτη, τά δύο αὐτά πολιτεύματα, θεοκρατίας καί πολιτειοκρατίας εἶναι ἐξ ἴσου ἀπαράδεκτα καί ἀπόβλητα, καθώς καί τά δύο ὑπονομεύουν καί καταλύουν τό Χριστιανικό πολίτευμα τῆς συναλληλίας ἤ συνεργασίας μεταξύ Ἐκκλησίας καί Πολιτείας. Ἀπό ἄποψη δηλαδή χριστιανική, ἀπορριπτέα εἶναι καί τά δυό ἄκρα: τόσο τῆς θεοκρατίας, πού ὑποτάσσει τήν Πολιτική ἐξουσία στήν Ἐκκλησιαστική, ὅσο καί τό ἀντίθετό του, τῆς πολιτειοκρατίας, σύμφωνα μέ τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὑποχείρια τοῦ Κράτους.

Κατά τούς νεώτερους χρόνους, ὑπό τήν ἐπίδραση τῶν ἰδεῶν τοῦ Διαφωτισμοῦ, τό μοντέλο τῆς θεοκρατίας, στήν Χριστιανική Δύση, ἐγκαταλείφθηκε -καί σωστά! Στήν Προτεσταντική ὅμως Βόρεια Εὐρώπη, ἐξακολουθεῖ καί σήμερα νά ὑφίσταται τό πολίτευμα τῆς πολιτειοκρατίας, πού σημαίνει τήν ὁλοκληρωτική ἐπιβολή τῆς Κρατικῆς ἐξουσίας ἐπί τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν πιστῶν, κατά τό ἀξίωμα τῶν Διαμαρτυρομένων: «eius regio, eius religio (=ὅποιου ἄρχοντα, ἡγεμόνα εἶναι ἡ περιοχή, τό κράτος, τοῦ ἴδιου εἶναι, δηλ. αὐτός καθορίζει καί τήν θρησκεία)»! Εἶναι ὅμως σωστό αὐτό; Δέν πρέπει ἡ Ἐκκλησία καί οἱ χριστιανοί, ὄχι νά ἀσκεῖ πολιτική ἐξουσία -πρός Θεοῦ!, ἀλλά νά ἔχει λόγο γιά τά πολιτικά μας πράγματα;

Κατά τήν ταπεινή μου γνώμη, ἡ Ἐκκλησία, δηλαδή ὅλοι ἐμεῖς οἱ βαπτισμένοι χριστιανοί ἀσφαλῶς και πρέπει νά ἔχουμε λόγο γιά τά μείζονα πολιτικά ζητήματα. Διότι, ἐν ἐναντίᾳ περιπτώσει, καταντᾶμε ἰδιῶτες, κατά πώς μέ περιφρόνηση τούς ἀποκαλοῦσαν οἱ ἀρχαῖοί μας πρόγονοι, δηλαδή ἀνόητοι, βλάκες (=idiots), ὅπως λένε οἱ Βρεττανοί!

Ἡ Ἐκκλησία μας, ἐμεῖς οἱ πιστοί δηλαδή, κλῆρος καί λαός μαζί,  ὑπεραμύνεται τῶν ἱερῶν ἰδανικῶν μας: τῆς Ὀρθόδοξης Πίστης, τῆς  Πατρίδας, τῆς Οἰκογένειας καί φυσικά τῆς Κοινωνικῆς Δικαιοσύνης καί, κατ’ ἀντίστοφο λόγο, ἀντιμαχόμαστε ὅ,τι τά ἐπιβουλεύεται: ὑπερασπίζοντας τήν ἀξία τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, ἀντιτασσόμαστε μέ πάθος -ναί μέ πάθος!- στό ἔγκλημα τῶν ἐκτρώσεων, τό ὁποῖο δυστυχῶς ἔχει θεσμοθετηθεῖ ἀπό τήν Πολιτεία, μένοντας πιστοί στή διαυγέστατη χριστιανική διδασκαλία περί δημιουργίας ἀπό τόν Θεό δύο φύλων, τοῦ ἄντρα καί τῆς γυναίκας, ἀντιμαχόμαστε τήν καθιέρωση τοῦ παρά φύσιν καί παρά τό Θεῖο θέλημα μιαροῦ γάμου τῶν ὁμοφυλοφίλων, καθώς καί τήν υἱοθεσία παιδιῶν ἀπό ἀφύσικα ὁμοφυλόφιλα ζευγάρια. Ἀκόμη, ἀπορρίπτοντας μέ βδελυγμία τόν μισάνθρωπο καί αἱμοβόρο καπιταλισμό (κεφαλαιοκρατία), ἀντιστρατευόμαστε τά ἐπιβληθέντα πρός πλήρη ἐξουθένωσή μας -ἐδῶ καί δεκατρία ὁλόκληρα χρόνια!- οἰκονομικά μνημόνια.

Ἀγαπώντας κατά φυσικό λόγο τήν Πατρίδα μας, ἀντιτασσόμαστε μέ παρρησία στήν κατάπτυστη συμφωνία τῶν Πρεσπῶν, πού έκχωρεῖ στούς Βουλγάρους τῶν Σκοπίων τό ἱερό ὄνομα τῆς Μακεδονίας μας, ὅπως ἀντιτασσόμαστε καί στήν πιθανή μελλοντική παράδοση ἐδάφους τῆς Πατρίδας μας στούς Τούρκους ἐχθρούς μας. Τασσόμενοι ὑπέρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου, ὅπως ἐγκαρδίως δέεται ἡ Ἐκκλησία μας καί κατά συνέπειαν καταδικάζοντας ἀπερίφραστα τήν Ρωσσική στρατιωτική εἰσβολή στήν Οὐκρανία, δέν παύουμε νά ἀγαπᾶμε τούς ὁμόδοξους Ρώσσους ἀδελφούς μας. Ὑπερασπιζόμενοι τήν ἐλευθερία («τό αὐτεξούσιον») τοῦ κατ’ εἰκόνα Θεοῦ κτισθέντος ἱεροῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, ἀντιταχθήκαμε στά τυραννικά καί ἀπάνθρωπα μέτρα πού μᾶς ἐπιβλήθησαν ἐν ὀνόματι τῆς ἐπιδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ.

Τέλος, ἔχοντας πλήρη ἐπίγνωση πώς διαμέσου τοῦ Ὀρθόδοξου μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν, τά παιδιά μας μυοῦνται στήν Πίστη, στή λατρεία καί στό ἦθος τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας, καταπολεμοῦμε μέ νύχια καί μέ δόντια τήν φασιστική ἐπιβολή τῶν ἀλλοιωμένων καί ἀντορθόδοξων, ἄοσμων καί ἄχρωμων Θρησκευτικῶν, τῶν ἐπιβληθέντων κατά παραγγελίαν τῆς Πανθρησκείας, τοὐτέστιν κατά παραγγελίαν τοῦ θρησκευτικοῦ συγκρητισμοῦ καί τῆς Παγκοσμιοποίησης. Συμπερασματικά, ὅλοι ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί ὀφείλουμε νά ἀντιστεκόμαστε γενναῖα στά κελεύσματα τῆς φρικτῆς καί ἀντίχριστης Νέας Τάξης Πραγμάτων, πού κάποιοι ἰσχυροί στήν πατρίδα μας ἀλλά καί παγκοσμίως θέλουν στανικά νά μᾶς ἐπιβάλουν.

Στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων, ἀναφέρεται ὅτι οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι συμβούλευσαν καί προέτρεψαν, ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι, τούς χριστιανούς τῆς πρώτης Ἐκκλησίας τῶν Ἱεροσολύμων νά ἐκλέξουν τούς ἑπτά διακόνους γιά τήν διακονία τῶν τραπεζῶν, δηλαδή τῶν ὑλικῶν ἀναγκῶν τῶν χριστιανῶν, μέ κριτήρια τό νά ἔχουν καλή μαρτυρία ἀπό ὅλους, νά εἶναι ἔμπλεοι ἀπό τό Πνεῦμα τό Ἅγιο καί νά ἔχουν σοφία (Πραξ. 6,3).

Ἐν ὄψει λοιπόν καί τῶν ἐκλογῶν τῆς 25ης Ἰουνίου, ἐμεῖς οἱ χριστιανοί (κλῆρος+λαός) ἔχουμε ὑποχρέωση ἱερή νά ψηφίσουμε καί να στείλουμε στή Βουλή τῶν Ἑλλήνων ἄντρες καί γυναῖκες, πού θά ἐμφοροῦνται ἀπό τά ἅγια ἰδανικά μας καί οἱ ὁποῖοι θά δεσμευτοῦν πώς ἐπ΄οὐδενί λόγῳ δέν θά ψηφίσουν ἀντίχριστους καί ἀνήθικους καί ἄδικους νόμους. Ἀμήν!

Παναγιώτης Ν. Γκουρβέλος
Καθηγητής Θεολόγος

Πάτρα 15 Ἰουνίου 2023

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ποτέ η εκκλησία δεν ταυτίστηκε με την πολιτική, ούτε σήμερα...
Τι τάχα μας πειράζει επειδή από κάποια κόμματα εκφράζονται απόψεις Ευαγγελικές;
Τι το καλύτερο από αυτό ... άλλωστε σχεδόν όλοι οι πολιτικοί όλων των κομμάτων ,εν όψει εκλογών τρέχουν από λιτανεία σε λιτανεία καί από εσπερινό σε εσπερινό και μετά τίς εκλογές "μήν είδατε τον Παναή..."
Μακάρι οι πολιτικοί να είχαν φόβο Θεού , αλλά και ο κλήρος και ο λαός... τότε θα είχαμε καλύτερη κοινωνία...

Ανώνυμος είπε...

Μήπως το σωστό είναι cujus regio ejus religio;

Ανώνυμος είπε...

Κατ' αρχήν γιατί δεν μας λες σαφώς ότι κατέρχεσαι με την ΝΙΚΗ. Και επίσης λες χιλιοειπωμενα πράγματα που σηκώνουν πολλή κουβέντα και που η ΝΙΚΗ στο πρόγραμμα και στις πρόσφατες τοποθετήσεις του αρχηγού της κινούνται σε άλλη κατεύθυνση. Πες όμως και για το πόσο δημοκρατικός είναι ο τρόπος διαχείρισης της λίστας;
Ιφ

jean alatzo είπε...

Ποτέ η εκκλησία δεν ταυτίστηκε με την πολιτική, ούτε σήμερα...γράφει ο Α 7.24 Ατυχώς η Ελλαδική Εκκλησία εξ αρχής έγινε όργανο των Βαυαρών,πολλές φορές ταυτίστηκε με πολιτικούς και πολιτικές.Χαρακτηριστικές περιπτώσεις, ανάθεμα Βενιζέλου παρωθούμενη από το Λαϊκό κόμμα, ,σύμπλευση με Λαϊκό κόμμα στην εφαρμογή του νέου ημερολογίου, συντάχθηκε με όλες τις δικτατορίες -Πάγκαλου,Κονδύλη κλπ,τυφλή υποταγή στην απαράδεκτη αλλαγή του καταστατικού χάρτη επί Μεταξά,επί χούντας αντικανονικές ανατροπές του καταστατικού χάρτη έστω κι΄αν οι εκλεγέντες επίσκοποι ήσαν άξιοι,εκδιώκοντας και αντιστασιακούς φυλακισθέντες στα ναζιστικά στρατόπεδα,χώρια μετά την μεταπολίτευση......Αν δεν ξεκαθαρίσει το περιουσιακό της,την οικον.αυτοτέλεια της ,την νομική της αυτοτέλεια από Βουλή,Πρόεδρο Δημοκρατίας,Κυβέρνηση, θα χαϊδεύει πολιτικές πλάτες και θα γυρεύει κομματικές εξυπηρετήσεις.

ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ ΗΛΙΑΣ είπε...

Στὸ προηγούμενο ἄρθρο τοῦ κ. Γκουρβέλου ἤμουν ἐπιεικῆς. Ἀλλὰ θὰ ζητήσω a priori συγγνώμη ποὺ σὲ αὐτὸ θὰ γίνω αὐστηρὸς ἀπὸ τὴν ἀρχή. Γιατί, οἱ συλλογισμοί του, μοῦ θυμίσαν τὸ γραπτὸ τῶν πανελληνίων ποὺ προχθὲς διόρθωσα. Στὴν ἐρώτηση τί εἶναι ὁ κρατικὸς προϋπολογισμός, ἡ ἀπάντηση ἦταν: Κρατικὸς προϋπολογισμὸς εἶναι ὅταν τὸ κράτος θέλει νὰ προϋπολογίσει κάποια πράγματα/θέματα ὥστε ὅλα νὰ κυλλοῦν* εὐνουχικά*. (Τὰ ἀστεράκια δηλώνουν ὅτι ἔτσι ἀκριβῶς γράφτηκαν οἱ λέξεις στὸ γραπτό). Ἀκριβῶς τὸν ἴδιο τρόπο συλλογισμὸ ἀκολουθεῖ καὶ ὁ κ. Γκουρβέλος. Καὶ ἐξηγοῦμαι.

Γράφει: «τό Προτεσταντικό μοντέλο τῆς πολιτειοκρατίας ἐνστερνίζεται τόν πλήρη διαχωρισμό τῆς Ἐκκλησίας ἀπό τό Κράτος, πράγμα πού σημαίνει τήν ὁλοκληρωτική ἀδιαφορία τῆς Ἐκκλησίας γιά τά πολιτικά τεκταινόμενα»... «τῆς πολιτειοκρατίας, σύμφωνα μέ τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὑποχείρια τοῦ Κράτους».
Πρῶτα, μία φιλολογικὴ παρατήρηση. Ἡ λέξη τεκταινόμενο ΔΕΝ εἶναι συνώνυμο τῶν γεγονότων, τῶν καταστάστεων κ.τ.λ. ἀλλὰ ἀναφέρεται καὶ χρησιμοποιεῖται μόνο γιὰ νὰ περιγράψει ΑΡΝΗΤΙΚΑ γεγονότα. Οὔτε ἐν γένει γεγονότα οὔτε περισσότερο θετικά.

Πᾶμε τώρα στὴν κοινωνιολογικὴ ἀνάλυση. Δὲν ξέρω οὔτε μὲ νοιάζει πῶς τὸ ἐννοοῦν καὶ ὰν τὸ ἐννοοῦν στὴν Θεολογία ἀλλιῶς, ἀλλὰ ἐπειδὴ μιλᾶμε γιὰ πολιτική, ἁρμόδιες εἶναι ἄλλες ἐπιστῆμες. Ὅταν λοιπὸν λέμε στὴν ἐπιστήμη τῆς Κοινωνιολογίας καὶ τῆς Πολιτικῆς Ἐπιστήμης λέμε διαχωρισμὸ Κράτους-Ἐκκλησία ἐπ' οὐδενὶ ΔΕΝ ἐννοοῦμε οὔτε ὑπονοοῦμε ὅτι ἡ Ἐκκλησία θὰ γίνει ὑποχείριο τοῦ Κράτους. Ἐξάλλου οἱ λέξεις διαχωρισμὸς καὶ ὑποχείριο, γιὰ νὰ ἐπανέλθω στὰ φιλολογικά, εἶναι διακριτές. Διαχωρισμὸς σημαίνει ὅτι δὲν ἀνακατεύεται ὁ ἕνας στὰ θέματα τοῦ ἄλλου καὶ ἀντίθετα, ὅτι ἔχουν διακριτοὺς καὶ ξεχωριστοὺς ῥόλους, ἢ ἁπλῶς ἔχουν χωρίσει τὰ τσανάκια τους. Ἀντίθετα ἡ λέξη ὑποχείριο σημαίνει ὅτι ὁ ἕνας ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸν ἄλλο. Ἄρα δὲν μποροῦμε νὰ χρησιμοποιοῦμε τὶς δύο αὐτὲς λέξεις γιὰ νὰ ἐξηγήσουμε τὸ ἴδιο πράγμα. Ἢ ὑπάρχει διαχωρισμὸς ἄρα διακριτοὶ ῥόλοι ἢ ὑπάρχει ἐξάρτηση. Ἀλλὰ ἐὰν ὑπάρχει ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ τότε οὔτε ἐπιστημονικὰ κοινωνιολογικὰ οὔτε φιλολογικὰ μποροῦμε νὰ μιλήσουμε γιὰ ὑποχείριο. Γιὰ νὰ τὸ ξαναγράψω, διαχωρισμὸς σημαίνει διακριτοὶ ῥόλοι, ἄρα ὁποιαδήποτε ἄλλη παρερμηνεία δὲν εἶναι ἐπιστημονικὴ ἢ λόγική. Εἶναι ἐπιστημονικὸ καὶ λογικὸ σφάλμα. Ἐξάλλου συνεργασία αὐτὸ σημαίνει διακριτοὶ ῥόλοι. Ὅπως ἐν παραδείγματι στὰ σχολεῖα μας, ὑπάρχει καλὴ καὶ ἐξαίρετη συνεργασία, ὅταν τὸ κάθε μέλος τοῦ Συλλόγου ξέρει ποιοὶ εἶναι οἱ ῥόλοι του καὶ δὲν ἀνακατεύεται στοὺς ῥόλους καὶ στὶς ἁρμοδιότητες ἑτέρου μέλους. Ὁ καθένας σὲ αὐτὸ ποὺ ἔχει ταχθεῖ ποὺ λέγανε καὶ οἱ ἀρχαῖοι ἡμῶν πρωτόγονοι.

Θὰ μποροῦσα νὰ συνεχίσω νὰ ἀποδομήσω καὶ τὰ ὑπόλοιπα, ἀλλὰ πρὸς τὸ παρὸν δὲν ἔχει νόημα.

Βουτσινᾶς Ἠλίας.

Κοινωνιολόγος-Φιλόλογος.




Ανώνυμος είπε...

Το δημοσίευμα τα λέει και τα αποκαλύπτει όλα. Το ψέμα δεν έχει μακριά πόδια.
Τέρμα οι εμπαιγμοί από τους προβατόσχημους χριστιανούς.

https://apotixisi.blogspot.com/2023/06/o_18.html#more

Ανώνυμος είπε...

Τα ράσα κάνουν… τη Νίκη: Απίστευτες εικόνες από τη συγκέντρωση
https://www.in.gr/2023/06/23/itrash/ta-rasa-kanoun-ti-niki-apisteytes-eikones-apo-ti-sygkentrosi/

Ανώνυμος είπε...

Από πότε ένα χριστιανικό πολιτικό κόμμα στηρίζεται πάνω στα ψέματα με δηλώσεις του τις οποίες οι αρμόδιοι διαψεύδουν

https://panagiotisandriopoulos.blogspot.com/2023/06/blog-post_28.html

ας το γνωρίζουν το ψέμα έχει κοντά ποδάρια. Σε λίγο θα ξεγυμνωθούνε.

Ανώνυμος είπε...

Με τα αποτελέσματα των εκλογών ακούσθηκαν δυο Νενικήκαμεν! Το ένα από τον κ. Κασιδιάρη για τους ‘’Σπαρτιάτες’’ και το άλλο ως τώρα από τον εκτός Εκκλησία Αρχιμ. Μάξιμο Καραβά για την ‘’Νίκη’’
http://aktines.blogspot.com/2023/07/blog-post_9.html
το πρώτο είναι ελάσσονος σημασίας για το χριστεπώνυμο πλήρωμα. Το δεύτερο μείζονος αφού το ανακράζει ένας αποτειχισμένος πρώην κληρικός. Δεν μου πάει καλά… τι άλλο θα μάθουμε από εδώ και πέρα για τους υποστηρικτές της ‘’Νίκης’’;
Ποια η άποψή σας κ. Γκουρβέλε και του πολιτικά συντρόφου σας π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου;
Σπύρος Σταθακόπουλος