Κυριακὴ ΙΓ΄ Ματθαίου (Ματθ. 21,33-42)
Εὐθύνη γιά τήν Ἄμπελο
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
«Λέγουσιν αὐτῷ· Κακοὺς κακῶς
ἀπολέσει αὐτούς, καὶ τὸν ἀμπελῶνα ἐκδώσεται ἄλλοις γεωργοῖς, οἵτινες ἀποδώσουσιν
αὐτῷ τοὺς καρποὺς ἐν τοῖς καιροῖς αὐτῶν» (Ματθ. 21, 41)
Ἀκούσατε, ἀγαπητοί μου, τὸ ἱερὸ
καὶ ἅγιο εὐαγγέλιο.
Τὸ Εὐαγγέλιο δὲν εἶνε ἕνα ἐπιστημονικὸ
βιβλίο, μία ἄλγεβρα· δὲν εἶνε φιλοσοφικὸ βιβλίο, μὲ δύσκολους ὅρους,
συλλογισμοὺς καὶ γριφώδη αἰνίγματα. Ὁ κόσμος τὸ μισὸ χρόνο, ἀπ᾽ ὅσο δαπανᾷ γιὰ
νὰ διαβάζῃ διάφορα βιβλία, ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἄχρηστα, ἐὰν τὸν διέθετε γιὰ
νὰ μελετήσῃ τὸ Εὐαγγέλιο, θὰ ἦταν πολὺ καλύτερος. Τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε βιβλίο ἁπλό·
μπορεῖ νὰ τὸ καταλάβῃ καὶ ὁ ἀγράμματος.
Ἀλλὰ ἐδῶ εἶνε τὸ σπουδαῖο. Αὐτὸ τὸ ἁπλὸ
βιβλίο ἔχει τέτοιο βάθος καὶ πλάτος, ὥστε καὶ ὁ πιὸ σοφὸς ἐπιστήμονας, ἑκατὸ
χρόνια νὰ τὸ μελετᾷ, δὲν θὰ τὸ ἐξαντλήσῃ. Ὅλοι θαυμάζουν τὸ Εὐαγγέλιο· εἶνε τὸ
αἰώνιο βιβλίο τῆς ἀνθρωπότητος. Σωστὰ εἶπαν, ὅτι τὸ Εὐαγγέλιο μοιάζει μὲ τὴν ἀπέραντη
θάλασσα πού, ἐνῷ στὴν ἀκρογιαλιά της παίζουν καὶ κολυμποῦν μικρὰ παιδιά, στὰ
μεγάλα βάθη καὶ πλάτη της κινοῦνται πλοῖα μεγάλα, ὑπερωκεάνια καὶ φάλαινες.
Μετὰ τὰ γενικὰ αὐτὰ ἂς ἔλθουμε τώρα στὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο (βλ. Ματθ. 21,33-42), ποὺ εἶνε μιὰ εἰκόνα ἀπὸ τὸ φυσικὸ κόσμο, ἀπὸ τὴ γεωργικὴ ζωή.
* * *
Ἕνας νοικοκύρης, λέει, πῆρε ἕνα
χωράφι χέρσο, ἔβαλε φωτιὰ κ᾽ ἔκαψε τ᾽ ἀγκάθια, μάζεψε στὴν ἄκρη τὰ λιθάρια ἀπὸ
τὸ χῶμα, κι ἀφοῦ τὸ ξεχέρσωσε τὸ φύτεψε ἀμπέλι. Ἔσκαψε πατητήρι, νὰ συλλέγῃ
τὸ μοῦστο ἀπὸ τὰ σταφύλια. Ὕψωσε γύρω – γύρω φράχτη κ᾽ ἔχτισε πύργο γιὰ φρουρὰ
ἀπὸ κλέφτες.
Ἐξωπλισμένο καλά, τὸ παρέδωσε σὲ γεωργοὺς
νὰ τὸ καλλιεργοῦν καὶ ἔφυγε. Ἀλλὰ δὲν λησμόνησε τὸ ἀμπέλι του. Ὅταν πλησίασε ὁ
καιρὸς τοῦ τρυγητοῦ, ἔστειλε ὑπηρέτες νὰ τοῦ φέρουν τοὺς καρπούς. Οἱ γεωργοὶ ὅμως
δὲν τοὺς δέχτηκαν καθόλου καλά· ἄλλον τὸν ἔδειραν, ἄλλον τὸν σκότωσαν, ἄλλον τὸν
λιθοβόλησαν. Ὁ νοικοκύρης ἔστειλε πάλι ἄλλους ὑπηρέτες, πιὸ πολλούς, μὰ καὶ σ᾽
αὐτοὺς τὰ ἴδια ἔκαναν. Τέλος τοὺς ἔστειλε τὸν ἴδιο τὸ γυιό του. Θὰ ντραποῦν,
σκέφτηκε, τὸ γυιό μου. Ἀλλὰ οἱ κακοὶ γεωργοὶ σκέφτηκαν ἀλλιῶς. Μόλις εἶδαν τὸ
γυιὸ τοῦ ἀφέντη, εἶπαν μεταξύ τους· Αὐτὸς εἶνε ὁ διάδοχος, ὁ φυσικὸς
κληρονόμος· ἐλᾶτε νὰ τὸν βγάλουμε ἀπ᾽ τὴ μέσῃ, νὰ μείνῃ σ᾽ ἐμᾶς ἡ κληρονομιά
του. Καὶ λυσσασμένοι ἔπιασαν τὸ γυιό, τὸν ἔβγαλαν ἔξω ἀπὸ τ᾽ ἀμπέλι κ᾽ ἐκεῖ τὸν
φόνευσαν.
Αὐτὴ εἶνε ἡ παραβολή. Κάτω ἀπὸ αὐτὰ ποὺ
λέει ἐννοεῖ κάτι ἄλλο. Τὸ κλειδὶ τῆς ἑρμηνείας ποιό εἶνε; Εἶνε αὐτὸ ποὺ
βλέπουμε στὴ θεία λειτουργία ὅταν λειτουργῇ ἐπίσκοπος. Τότε, πρὶν ν᾽ ἀναγνωσθῇ ὁ
ἀπόστολος, στὸν τρισάγιο ὕμνο, ὁ ἀρχιερεὺς βγαίνει στὴν ὡραία πύλη, ὑψώνει τὰ
βλέμματά του ἐπάνω καὶ κρατώντας τὰ δικηροτρίκηρα λέει· «Κύριε Κύριε, “ἐπίβλεψον
ἐξ οὐρανοῦ καὶ ἴδε καὶ ἐπίσκεψαι τὴν ἄμπελον ταύτην καὶ κατάρτισαι αὐτήν, ἣν ἐφύτευσεν
ἡ δεξιά σου”» (Ψαλμ. 79,15-16). Μὲ ἁπλούστερα λόγια· ῾Ρῖξε, Κύριε, ἀπὸ τὸν οὐρανὸ
μιὰ ματιὰ καὶ ἰδὲς τοῦτο τὸ ἀμπέλι, καλλιέργησε καὶ περιποιήσου το· δικό σου εἶνε,
τὸ δεξί σου χέρι τὸ φύτεψε.
Φαίνονται παράδοξα τὰ λόγια αὐτά. Ποιό
εἶνε τὸ ἀμπέλι; Εἶνε ἡ Ἐκκλησία, οἱ Χριστιανοί, ἐσεῖς ὅλοι, ἄντρες γυναῖκες καὶ
παιδιά, ὅσοι ἔχουν βαπτισθῆ εἰς τὸ ὄνομα τῆς ἁγίας Τριάδος. Κάθε Χριστιανός,
σύμφωνα μὲ τὴν ἀλληγορικὴ γλῶσσα τοῦ εὐαγγελίου, εἶνε ἕνα κλῆμα, μιὰ ῥίζα. Καὶ
ὅπως ὅλο τὸ κτῆμα – ἀμπέλι ἔχει πολλὲς ῥίζες, ἔτσι ἡ ἄμπελος τῆς Ἐκκλησίας ἔχει
πολλὰ κλήματα, παλιὰ – γέρικα ἀλλὰ καὶ νεαρὰ ποὺ ἀνανεώνουν τὴ φυτεία.
Τὸ ἀμπέλι θέλει φροντίδα, περιποίησι·
σκάψιμο, πότισμα, θειάφισμα, κλάδεμα. Τὸ κλάδεμα ἀπαιτεῖ πεῖρα, γι᾽ αὐτὸ λένε· Ἔχεις
ἀμπέλι; πάρε νιὸ νὰ τὸ σκάψῃ ἀλλὰ γέρο νὰ τὸ κλαδέψῃ. Τὸ ἀμπέλι ἀκόμα
χρειάζεται φράχτη καὶ φύλακα, δραγάτη. Ἔτσι καὶ ἡ χριστιανικὴ κοινωνία, ἡ Ἐκκλησία,
ὁ λαὸς τοῦ Θεοῦ· ἔχει ἀνάγκη ἀπ᾽ ὅλα αὐτά, καὶ πρὸ παντὸς ἀπὸ ἔμπειρο
καλλιεργητή, κατάλληλο γεωργό.
Ποιοί εἶνε οἱ γεωργοὶ στὸ λαὸ τῆς Ἐκκλησίας;
Ἐργάτες, ποὺ πρέπει μέρα – νύχτα νὰ περιποιοῦνται τὰ κλήματα τῆς ἀμπέλου τοῦ
Θεοῦ, εἶνε πρῶτα – πρῶτα οἱ κληρικοί· οἱ ἐπίσκοποι, ἱερεῖς, διάκονοι.
Εἶνε ἀκόμα οἱ ἐκπαιδευτικοὶ καὶ
παιδαγωγοί· οἱ διδάσκαλοι καὶ καθηγηταί, ποὺ καλλιεργοῦν τὴ νεολαία μας
πνευματικά, διανοητικά, ἀλλὰ καὶ θρησκευτικὰ καὶ πατριωτικά.
Παραπάνω ὅμως κι ἀπ᾽ τὸν παπᾶ καὶ τὸ
δάσκαλο, γεωργοὶ στὰ νεαρὰ κλήματα, στὰ παιδιά μας, εἶνε οἱ γονεῖς, ὁ πατέρας
καὶ πρὸ παντὸς ἡ μάνα· γιατὶ μιὰ καλὴ μάνα ἀξίζει παραπάνω ἀπὸ ἑκατὸ δασκάλους.
Γεωργοὶ εἶνε ἀκόμα καὶ οἱ ἀνώτεροι
κρατικοὶ ὑπάλληλοι, (ὁ ἀξιωματικός, ὁ ἀστυνόμος, ὁ δικαστής, ὁ ὑπάλληλος
κ.λπ.) ὅσοι εἶνε ἐντεταλμένοι σὲ εἰδικοὺς τομεῖς τῆς κοινωνίας, νὰ ὑπηρετοῦν
καὶ καλλιεργοῦν καὶ πνευματικὰ τὴν ἄμπελο τοῦ Κυρίου.
Ὅλοι αὐτοὶ (ἐκκλησιαστικοὶ καὶ
κρατικοί) πρέπει ὄχι μόνο νὰ ἐργάζωνται, ἀλλὰ καί –μία λέξι·– νὰ συνεργάζωνται!
Κάτι ποὺ δυστυχῶς δὲν συμβαίνει πάντοτε. Διότι, ἅμα δὲν ὑπάρχῃ συνεργασία,
τότε τὸ ἀποτέλεσμα εἶνε λειψό, καμμιὰ φορὰ καὶ ἀντίθετο ἀπὸ τὸ ἐπιδιωκόμενο.
Ὅταν π.χ. ὁ παπᾶς καὶ ὁ δάσκαλος κάνουν ὅ,τι μποροῦν, ἀλλὰ μέσα στὸ σπίτι ἡ
μάνα μὲ τὴ διαγωγή της ἀνατρέπῃ τὰ πάντα, ποιό τὸ ὄφελος; ὁ ἕνας νὰ χτίζῃ κι ὁ
ἄλλος νὰ γκρεμίζῃ, ὁ ἕνας νὰ φυτεύῃ κι ὁ ἄλλος νὰ ξερριζώνῃ; Χρειάζεται
συντονισμός, συνεργασία ὅλων τῶν παραγόντων, ὥστε νὰ προκύψῃ καλὸ ἀποτέλεσμα.
Δυστυχῶς ὅμως συμβαίνει καὶ τὸ ἀκόμη
χειρότερο· ὄχι συνεργασία ἀλλ᾽ οὔτε κἂν ἐργασία γίνεται ὅπως πρέπει μέσα στὸν
ἀμπελῶνα τοῦ Κυρίου. Ὅταν ὁ ἐπίσκοπος σκανδαλίζῃ, ὁ ἱερεὺς χάνῃ τὸ φόβο τοῦ
Θεοῦ, ὁ δάσκαλος ἀμελῇ, ἡ μάνα κι ὁ πατέρας αἰσχρολογοῦν κι ἀσχημονοῦν μπρὸς
στὰ παιδιά, οἱ γέροι μὲ τ᾽ ἄσπρα μαλλιὰ μένουν κολλημένοι στὰ πάθη, ὅταν οἱ
φρουροὶ τῆς νομιμότητος παρανομοῦν, τότε ἡ ἄμπελος τοῦ Κυρίου μοιάζει ἀμπέλι
ξέφραγο.
Τότε ὅμως, γιὰ τὴ ζημιὰ αὐτὴ τῆς ἀμπέλου
τοῦ Κυρίου ἐξ ὑπαιτιότητος τῶν ἐντεταλμένων, ἀκούγεται αὐστηρὰ ἡ ἀπόφασι τοῦ
Θεοῦ. Τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο δὲν ἔχει μόνο τὴν τιμὴ καὶ ἐμπιστοσύνη στοὺς
γεωργούς, ποὺ τοὺς ἀνετέθη νὰ φροντίσουν τὴν ἱερὰ ἄμπελο· ἔχει καὶ τὴν ἀπειλὴ
καὶ τιμωρία τους, ἡ ὁποία καὶ ἐκπληρώθηκε κατὰ γράμμα. Ὁ Κύριος, ἀφοῦ εἶπε
τὴν παραβολή, στὸ τέλος ῥώτησε τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ πρεσβυτέρους τῶν Ἰουδαίων ποὺ
τὸν ἄκουγαν· –Δὲ μοῦ λέτε, ὅταν θά ᾽ρθῃ ὁ ἰδιοκτήτης τοῦ ἀμπελῶνος, τί θὰ κάνῃ
στοὺς κακοὺς αὐτοὺς ἐργάτες, ποὺ οὔτε οἱ ἴδιοι φρόντισαν ἀλλὰ καὶ τοὺς ἀπεσταλμένους
του ἐφόνευσαν; Κ᾽ ἐκεῖνοι, χωρὶς νὰ καταλαβαίνουν ὅτι αὐτοὺς ἀκριβῶς ἐννοοῦσε,
ἀπήντησαν· –«Κακοὺς κακῶς ἀπολέσει αὐτούς, καὶ τὸν ἀμπελῶνα ἐκδώσεται ἄλλοις
γεωργοῖς»· ἀφοῦ ἔδειξαν τέτοια κακὴ συμπεριφορά, κακὴ θά ᾽νε καὶ ἡ ἀμοιβή
τους, δηλαδὴ θὰ τιμωρηθοῦν (Ματθ. 21,41).
Καὶ πράγματι ὁ παλαιὸς Ἰσραήλ, ποὺ ἦταν
τὸ πρῶτο ἀμπέλι τοῦ Θεοῦ, ὁ περιούσιος λαός του, στὸν ὁποῖον ἔδωσε τὸ Δεκάλογο
καὶ ἔστειλε μοναδικὲς φυσιογνωμίες πατριαρχῶν καὶ προφητῶν, ὁ λαὸς τὸν ὁποῖο
προστάτευσε καὶ ἔσωσε μὲ θαύματα, αὐτὸς ὁ λαὸς παρεξέκλινε ἀπὸ τὴν πορεία του, ἀθέτησε
τὸ Νόμο τοῦ Κυρίου καί, ἀντὶ νὰ τοῦ δώσῃ σταφύλια ἐκλεκτά, ἔδωσε ἀγκάθια καὶ
τριβόλια. Τὸ ἀποτέλεσμα εἶνε γνωστό· τιμωρήθηκε παραδειγματικά, σκορπίστηκε
στοὺς τέσσερις ἀνέμους. Σήμερα καὶ στὸ τελευταῖο χωριουδάκι τῆς Πίνδου θὰ δῇς
φτωχοὶ τσοπαναραῖοι νὰ ἔχουν μιὰ ἐκκλησία· οἱ πάμπλουτοι ὅμως Ἑβραῖοι δὲν ἔχουν
ἀξιωθῆ μέχρι σήμερα νὰ ξαναχτίσουν τὸ ναό τους. Γιατί; Τοὺς ἀκολουθεῖ ἐκείνη ἡ
κατάρα, ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ· «Κακοὺς κακῶς ἀπολέσει αὐτούς». Διότι φάνηκαν τόσο
σκληροί, ὥστε νὰ πριονίσουν τὸν Ἠσαΐα, νὰ σκοτώσουν τὸν Ἰερεμία, νὰ σταυρώσουν
τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ.
* * *
Οἱ εὐθῦνες ὅμως ποὺ βάραιναν
τότε τὸν παλαιὸ Ἰσραὴλ βαρύνουν τώρα ἐμᾶς, ἀγαπητοί μου, τὸ νέο Ἰσραὴλ τῆς Ἐκκλησίας,
τὸ δικό μας λαό. Ἐμεῖς εἴμαστε σήμερα ὁ περιούσιος λαὸς τοῦ Θεοῦ. Δὲν τὸ λέμε ἐγωιστικά,
ἀπὸ ὑπερηφάνεια. Καὶ ἂν ἐμεῖς σιωπήσουμε, ἡ Ἱστορία μαρτυρεῖ, ὅτι ἡ Ἑλλάδα ἐξ
ἀρχῆς ὑπηρέτησε τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ καὶ κατέχει κεντρικὴ θέσι μέσα στὸ ἐκλεκτὸ
ἀμπέλι του.
Θυμηθῆτε γιὰ παράδειγμα τὴ Μικρὰ Ἀσία,
μὲ τὶς χιλιάδες ἐκκλησίες, τὰ μοναστήρια καὶ τὶς μητροπόλεις της· ἦταν ἀμπέλι
τοῦ Θεοῦ, μὲ σοφοὺς ἱεράρχες, ἱερεῖς καὶ δασκάλους, μοναχοὺς καὶ γονεῖς,
μητέρες ποὺ μὲ δάκρυα καλλιέργησαν ἕνα σπουδαῖο λαό. Ἦταν ἄμπελος Κυρίου· καὶ ὄχι
μόνο ἡ Μικρὰ Ἀσία ἀλλὰ καὶ κάθε γωνιὰ τῆς Ἑλλάδος.
Τώρα –μὴ λέμε ψέματα, μὴν κρυβώμαστε πίσω
ἀπ᾽ τὸ δάχτυλό μας–· νὰ δοῦμε τὴν πραγματικότητα, γιατὶ μόνο ὅποιοι ἀναγνωρίζουν
τὰ λάθη τους διορθώνονται. Εἶνε λοιπὸν δυστύχημα ὅτι ἡ ἄμπελος τοῦ Κυρίου ἔπεσε
σὲ κακὰ χέρια, σὲ κακοὺς γεωργούς. Ἐμεῖς οἱ δεσποτάδες –βάζω πρῶτα τὸν ἑαυτό
μου– μὲ διάφορα σκάνδαλα, οἱ ἱερεῖς μὲ τὴν ἀμέλειά τους, οἱ ἐκπαιδευτικοὶ μὲ τὴν
ἀπιστία καὶ ἀθεΐα τους, οἱ πλούσιοι μὲ τὴ φιλαργυρία τους, οἱ ὑπάλληλοι μὲ τὴν ἀσυνειδησία
τους, ὅλοι συμβάλαμε νὰ γίνῃ τὸ ἀμπέλι χέρσο, ὅλοι ἁμαρτήσαμε, ὥστε ἡ πατρίδα
μας, ποὺ ἦταν ἄμπελος Θεοῦ, νὰ γίνῃ ἀμπέλι ξέφραγο.
Ξέρετε ὅτι σᾶς λέω τὴν ἀλήθεια. Ὀφείλουμε
νὰ ὁμολογήσουμε, ὅτι ἡ Ἑλλάδα τὰ τελευταῖα χρόνια, λόγῳ ἀναξίας ἡγεσίας,
πολιτικῆς καὶ ἐκκλησιαστικῆς, ἔχει φτάσει στὸ χεῖλος τῆς ἀβύσσου, ἔγινε ἀμπέλι
ὅπου κάθε περαστικὸς μπορεῖ νὰ κάνῃ ὅ,τι θέλει.
Ἀλλὰ ἡ Ἑλλάδα πρέπει νὰ ζήσῃ, νὰ
προχωρήσῃ, νὰ δοξαστῇ. Εἴμαστε ὅλοι ὑπεύθυνοι. Ἂς ἐργαστοῦμε λοιπόν· καὶ τότε ὁ
Θεὸς θὰ εἶνε μαζί μας. Καὶ ἂν ὁ Θεὸς εἶνε μαζί μας, τότε ἄγγελοι θὰ φρουροῦν τὰ
σύνορά μας.
Ἔτσι, ἀδελφοί μου καὶ πατέρες, μικροὶ
καὶ μεγάλοι, ἂς δουλέψουμε, νὰ γίνῃ ἡ μικρή μας πατρίδα ἕνα ἀμπέλι ἐκλεκτό, ὥστε
ὅταν ὁ ἐπίσκοπος λειτουργῇ, νὰ λέῃ πραγματικά· «Κύριε Κύριε, “ἐπίβλεψον ἐξ οὐρανοῦ
καὶ ἴδε καὶ ἐπίσκεψαι τὴν ἄμπελον ταύτην καὶ κατάρτισαι αὐτήν, ἣν ἐφύτευσεν ἡ
δεξιά σου”» (Ψαλμ. 79,15-16).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου