Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

«ΤΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ» - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

«ΤΙ  ΕΚΚΛΗΣΙΑ  ΘΕΛΟΥΜΕ»

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

     Πάμε, δηλαδή, σε π. Θεοδόσιο Μαρτζούχο. Το διάβασα όχι λιγότερο από τρεις φορές. Καημός εφημεριακής καρδιάς που δε θέλει να μένουν τα πράγματα κρυμμένα κάτω από το χαλί. Αλήθειες καθημερινής εφημεριακής εμπειρίας και προβληματισμού ανήσυχης καρδίας. Μου θύμισε τον «καημό-θυμό» του Μ. Βασιλείου στο «Κατά Μεθυόντων». Που όλη τη Μεγάλη Σαρακοστή τους δίδασκε και τους καθοδηγούσε στα πρέποντα, και τους είδε την Κυριακή του Πάσχα να κυλιούνται στους δρόμους τύφλα στο μεθύσι.

     Ήθελα να ξεχωρίσω μερικά και να τα προβάλω ως κεντρικά και σπουδαία, μα είδα ότι έχανε το γραπτό, γιατί όλα διαβάζονται-εισπράττονται-κατανοούνται μόνο ως ένα αξεχώριστο ζωντανό σώμα.

     Ωστόσο θα τολμήσω να ξεχωρίσω ως ένα από τα πιο ωραία, Άλφα και Ωμέγα,  βάση και προυπόθεση για όλα, αυτό του εκατοντάχρονου παπά που επαναλμβάνει το Γραφικό-Λόγο του Χριστού. «Ὅπως ἴδωσι υμών τα καλά έργα καί δοξάσωσι τόν Πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς»-Μτ.5,16. Αλλά και παραπέμπει στο του Κλεμανσώ. «Η πνευματική και κοινωνική επανάσταση θα γινόταν, αν οι χριστιανοί αποφάσιζαν αληθινά να ζήσουν το Χριστανισμό τους».

    Τώρα, ασφαλώς. «Δεν επιλύονται τα πάντα με αποφάσεις που λαμβάνονται σε μια σύνοδο ή με μια υποχρεωτική εγκύκλιο ! Όλα χρειάζονται, χρόνο, υπομονή, διάλογο, ανοχή, φιλανθρωπία και μια οξυδερκή “υπακοή” στις καταστάσεις». Ιδιαίτερα τα χρόνια αυτά που ως επισημαίνει «ο Charls Pégny. «Ο σύγχρονος κόσμος χαρακτηρίζεται  από τρομακτική σπανιότητα και ένδεια του ιερού» ! Και ταιριάζει εδώ ως εν πολλοίς και χριστιανική ορθόδοξη εκκλησιαστική λειτουργική πραγματικότητα το του μακαριστού Πρεβέζης Μελέτιου Καλαμαρά. «Ευλογούμε αρειανούς. Οπαδούς του Αρείου δηλαδή, που δεν δεχόντουσαν την Θεότητα του Χριστού. Και σήμερα το ίδιο είναι το διακυβευόμενο». Και όλα βέβαια τα συμβατικά παρακάτω. Παρά ταύτα δεν παύουμε να είμαστε χρεωμένοι με αυτό που λέει το αρχαίο γραπτό. «Η Εκκλησία είναι το έλεος του Θεού που κατεβαίνει στην ανθρωπότητα».

    Βάζω στο πλάι τα άριστα αναφερόμενα στη Θεία Ευχαριστία, συνακόλουθα και την αδελφική Ενορία, με την έννοια ότι αυτά δεν είναι άσχετα με το αχανές της ενορίας ιδιαίτερα στις πολυάνθρωπες πόλεις. Που απαρτίζεται βέβαια και από ορθόδοξους πιστούς που έχουν «εγκιβωτιστεί» στην ίδια πολυκατοικία, τους χωρίζει ένας μονότουβλος τοίχος, αλλά δεν γνωρίζουν ο ένας τον άλλο !

     Και κλείνω με. «Μόνο η αγάπη οικοδομεί· η γνώση -ακόμη και η θεολογική και εκκλησιαστική γνώση- συχνά μόνο διογκώνει και διχάζει. Αν αναρωτηθούμε γιατί είμαστε τόσο πρόθυμοι να γνωρίζουμε (και σήμερα, τόσο ενθουσιασμένοι με την προοπτική της τεχνητής νοημοσύνης!) και τόσο λίγο ενδιαφερόμαστε για την αγάπη, η απάντηση είναι απλή: Η γνώση μεταφράζεται σε εξουσία, η αγάπη σε διακονία!» (Κήρυγμα π. Raniero Cantalamessa, Κήρηγμα 17.3.2023). Και βέβαια η διακονία της αγάπης είναι Σταυρός, που δεν αποφασίζει κανείς εύκολα να τον σηκώσει.

    Ωστόσο πάτερ μου, ναι, η μεγαλύτερη και καλύτερη συμφωνία είναι. «Εν τούτοις, ο Θεός εργάζεται …». Δεν κοιμάται. Πολύ περισσότερο, δεν πέθανε ! Λοιπόν.  «Του Κυρίου δεηθώμεν» !

******   ***   ******

    Και δυο λόγια σχετικά με το σχόλιο για την πίστη. Ότι, δηλαδή, ο αείμνηστος Καθηγητής Νίκος Νησιώτης έλεγε χαρακτηριστικά. «Την πίστη κανείς δεν την έχει στο τσεπάκι του» ! Παραπλήσιο με το υπερβολικό ίσως, αλλά αληθινό. «Μια πίστη που δεν αμφιβάλλει είναι πεθαμένη πίστη». Και οι μαθητές που άκουγαν το Χριστό ουσιαστικά να τους λέει πως είναι πολύ λειψοί στην πίστη-ούτε «ως κόκκον σινάπεως»-παρακαλούσαν και του έλεγαν. «Κύριε πρόσθες ημίν πίστιν». Και δεν είναι μόνο ο Ιουδας που τρία χρόνια πλάι του πίστευε μόνο στο χρήμα και τα περαιτέρω… Κι ο Πέτρος έχασε την πίστη, όταν τον αρνήθηκε τρεις φορές μπρος σε μια παιδούλα. Αλλά παραπέρα ποιος είχε πίστη πιο στέρεη από του αρνητή Πέτρου, και του πολεμίου του αρχικά Παύλου. Και είναι λίγο ωραίο εδώ που διαβάζω ότι ο Όσιος Παϊσιος συμβούλευε συχνά να λέτε και να επαναλαμβάνετε. «Κύριε πρόσθες ημίν πίστιν»;

    Γιατί η πίστη ίναι μια ατμόσφαιρα άμεσης ζωντανής σχέσης του προσώπου του ανθρώπου με το πρόσωπο του Θεού-Χριστού. Μια αίσθηση ότι είναι συναχώς πλάι μου, και μαζί πάμε, όπου πάμε ! Του μιλάω και ανταποκρίνεται, τα λέμε σαν παιδί με πατέρα. Αλλά στην ατμόσφαιρα αυτή φυσούν, και κάποτε λυσομανούν ανέμοι ! Και λες και επανλαμβάνεις ικετευτικά. «Κύριε μη μ’ αφήνεις» !  Αυτά είναι «τα απλά πράγματα». Και εδώ δεν είναι να πει κανείς ως πιο ανθρώπινη πίστη αυτή, του δύστυχου πατέρα του δαιμονισμένου. «Πιστευω Κύριε, βοήθει μοι τη απιστία»-Μρκ.9,24.

     Γιατί. «Η πίστη δεν είναι ποτέ απλή διανοητική προσχώρηση, ούτε καθαρή και απλή υποταγή, αλλά πιστότητα του προσώπου στο Πρόσωπο». Και το επίσης πολύ ωραίο από το μεγάλο Δανό χριστιανό φιλόσοφο. «Ο Θεός δεν είναι μια ιδέα που την αποδείχνουμε, είναι ον σχέση με το οποίο ζούμε … Η αναζήτηση αποδείξεων είναι βλασφημία, και το να κάνουμε το Χριστιανισμό αληθοφανή είναι η καταστροφή του Χριστιανισμού»-Kierkegaard.

  Αθανάσιος Κοτταδάκης

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ιω. 11,42 " ἐγὼ δὲ ᾔδειν ὅτι πάντοτέ μου ἀκούεις· ἀλλὰ διὰ τὸν ὄχλον τὸν περιεστῶτα εἶπον..."

Κύριε Κοτταδακη, η πίστη που δεν αμφιβάλει είναι το πάν, ο σκοπός της ζωής μας κι όλα τάλλα καλύτερα να μη τα γράφατε κι εσείς κι ο οποιοσδήποτε άλλος.

Δημητρίου Γιάννης

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Πολύ ρηματικός ήσαστε, αλλά στα χωρία δε γίνεται βολικό κόψε ράψε. Το όλο χωρίο 11,42 είναι. "Ο δε Ιησούς ήρε τους οφθαλμούς άνω και είπε. Πάτερ ευχαριστώ σοι ότι ήκουσάς μου. Εγώ δε ήδειν ότι πάντοτε μου ακούεις. Αλλά δια τον όχλον τον περιεστώτα είπον ίνα πιστεύσωσιν ότι συ με απέστειλας". Ήγουν, ο διάλογος είναι ανάμεσα στον Πατέρα και τον Υιό, εδώ "πάντοτε" όλα σε "πλήρωμα", μόνο εδώ ! Ως άλλωστε φαίνεται αν πάει κανείς ως δέκα στίχους πιο πίσω. Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Δυσνόητα τα όσα γράφετε...

Γνωρίζει ο Κύριος, είναι βεβαιόπιστος/σίγουρος/δεν αμφιβάλλει πως ο Πατήρ θα τον ακούσει και θα γίνει το θαύμα.
Κι εμείς καλούμαστε να είμαστε βεβαιόπιστοι ωσάν τον Κύριο!!! Πώς αλλιώς αφού ο σκοπός είναι να πούμε κι εμείς το " ζη δε εν εμοί Χριστός".
Πού σκαλώσατε;;

Δημητρίου Γιάννης

π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος είπε...

Πιστεύω ,Κύριε, βοήθεια μου τη απιστία….
Κάποιοι τρομάζουν με τις λέξεις…!! Όταν οι απόστολοι ζητούν να τους προσθέσει πιστιν λέτε να λένε ψευτοταπεινολογιες…?
Αν η πίστη κάποιου είναι ακλόνητη ας πει στο βουνό να μεταστή εις θαλασσαν…Αυτός που έλεγε στον παράλυτο …στο όνομα Ιησού έγειραι και περιπατει…άκουσε το …ολιγόπιστε εις τι εδιστασας…;. Βούλιαξε στα κύματα και ορκιζόταν τρεις φορές ότι δεν τον ξέρει…Η πίστη είναι περιπέτεια και όχι κορδακισμοι…κλάμα (εξελθών εκλαυσε πικρώς.) και πόνος…όχι ανέξοδες αυταπάτες…
Μια πίστη που δεν αμφιβάλει είναι πεθαμένη πίστη γιατί έχει χάσει την πάλλουσα ζωντάνια και έχει γίνει νεκρή σιδερωμένη στην φορμόλη ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ….Μη φοβάστε τις αμφιβολίες σας….από τις αυταπάτες κινδυνεύουμε όλοι .
Η αλαζονική βεβαιότητα που στηρίζεται στο δόγμα δεν έχει να κάνει με την προσωπική πίστη….
Εύχεσθε και για μένα τον ολιγοπιστο.
π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Ανώνυμος είπε...

Και όμως ο Κύριος μας προτρέπει να έχουμε πίστη που να μην αμφιβάλλει. Αυτό δεν αλλάζει.
Η εν Χριστώ ζωή οδηγεί στην πίστη που δεν αμφιβάλλει...τα περί νεκρής σιδερωμένης στην φορμόλη ΙΔΕΟΛΟΓΙΑς μου είναι ακατανόητα!

Μάλλον μιλάτε για κάτι άλλο κι όχι γι'αυτό που λέει ο Κύριος..

Δημητρίου Γιάννης

Ανώνυμος είπε...

«Μια πίστη που δεν αμφιβάλει είναι πεθαμένη πίστη γιατί έχει χάσει την πάλλουσα ζωντάνια και έχει γίνει νεκρή σιδερωμένη στην φορμόλη ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ….Μη φοβάστε τις αμφιβολίες σας….από τις αυταπάτες κινδυνεύουμε όλοι .»

Συγχωρέστε με π. Θεοδόσιε, ἀλλά πῶς εἶναι δυνατόν ἡ ἀμφιβολία νά φέρνει «πάλλουσα ζωντάνια» καί νά ὁδηγεῖ στήν πίστη ἑνῶ παράλληλα ἡ πίστη ἀπό μόνη της (χωρίς τήν ἀμφιβολία) νά γίνεται «νεκρή σιδερωμένη στην φορμόλη ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ» καί νά γεννᾶ αὐταπάτες;
Αὐτές οἱ σκέψεις δέν ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τό «πρόσθες ἡμῖν πίστιν» πού δέν προϋποθέτει «ἀμφιβολία» ἀλλά λίγη πίστη;
Θεωρῶ πώς εἶναι ἄλλο πρᾶγμα ἡ ἀμφιβολία καί ἄλλο ἡ ὀλιγοπιστία πού ὑποδηλώνει δισταγμό, δειλία, «ὀλιγόπιστε! εἰς τί ἐδίστασας;» (Ματθ. ιδ΄31).
Ἄλλωστε ἡ ἀμφιβολία ἀποζητάει πειστήρια, θαύματα, θεοσημεία κλπ. γιά νά φέρει πίστη.
Ἀλλά καί πάλι εἶναι ...ἀμφίβολο ἄν θά φέρει πίστη.
Ἡ πίστη δέν εἶναι ἀνθρώπινο κεκτημένο ἀλλά δῶρο καί «πᾶν δώρημα τέλειον ἄνωθέν ἐστι καταβαῖνον ἀπὸ τοῦ πατρὸς τῶν φώτων».
Γιά τό λόγο αὐτό καί ἡ ἐπίκληση: «Καὶ εἶπον οἱ ἀπόστολοι τῷ Κυρίῳ· πρόσθες ἡμῖν πίστιν.» (Λουκ. ιζ΄5).
Ποῦ «κολλάει» ἐδῶ ἡ ἀμφιβολία ὡς προσδίδουσα «πάλλουσα ζωντάνια» στήν πίστη;
Μᾶλλον κωλύει ἤ καί κωλυσιεργεῖ τήν ἐνίσχυση καί ἐνδυνάμωση τῆς πίστης.
Μέ σεβασμό.
Θεόδωρος Σ.

ΥΓ
Ἐπιτρέψτε μου νά παραθέσω ποίημα τοῦ μεγάλου μας ποιητή, πεζογράφου καί δημοσιογράφου Γεωργίου Δροσίνη σχετικό μέ τήν Πίστη.

Ἡ Πίστη
Δέν ἔχεις Πίστη, ὅταν τά στάχυα σου
προσμένεις νά γενοῦν σιτάρι,
κι ἀπ’ τ’ ἄκαρπο δεντρί πού κέντρωσες,
προσμένεις καρπερό βλαστάρι.

Πίστη ἔχεις, ὅταν ἀπ’ τό χέρσωμα
κι ἀπ’ τ’ ἀστραποκαμένα ξύλα
προσμένεις τούς καρπούς ὁλόδροσους
καί καταπράσινα τά φύλλα.

Δέν ἔχεις Πίστη, ὅταν τ’ ἀπόβραδο
προσμένεις νά προβάλουν τ’ ἀστρα,
καί μέ τοῦ πετεινοῦ τό λάλημα
νά φέξει ἡ αὐγή ροδογελάστρα.

Πίστη ἔχεις, ὅταν -ὅσο ἀλόγιστο
καί πλάνο ὁ νοῦς σου κι ἄν τό ξέρει-
προσμένεις ἥλιο τά μεσάνυχτα
κι ἀστροφεγγιά τό μεσημέρι.

Δέν ἔχεις Πίστη, ὅταν, πιστεύοντας,
ρωτᾶς τήν κρίση καί τή γνώση,
δέν ἔχεις Πίστη, ὅταν τήν πίστη σου
στό λογικό ἔχεις θεμελιώσει.

Πίστη ἔχεις, ὅταν κάθε σου ὄνειρο
τό ἀνάφτεις στόν βωμό της τάμα,
κι ἄν κάποιο τάμα σου εἶναι ἀδύνατο,
προσμένεις νά γενεῖ τό θαῦμα.

Γεώργιος Δροσίνης

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κ. Κοτταδάκη από τα γραφόμενά σας συνάγεται το συμπέρασμα ότι δεν ξέρετε να διαβάζετε τα γραπτά των άλλων.
Εγώ είπα το "Πώς αλλιώς αφού ο σκοπός είναι να πούμε κι εμείς το "ζη δε εν εμοί Χριστός". " όπως και το
"Η εν Χριστώ ζωή οδηγεί στην πίστη που δεν αμφιβάλλει"
κι εσείς αφού απο το πρώτο σας σχόλιο με εψέξατε για βερμπαλισμό τώρα μας λέτε ότι πήραμε ελαφρά τα πράματα κι άλλα τέτοια τινά.
Είναι ο σκοπός του χριστιανού να έχει πίστιν Θεού που είναι ακλόνητη και δεν αμφιβάλλει;
ναι ή ου;;;!
Ο ίδιος ο Κύριος μας το ζητάει αυτό; ;
Ναι ή ου;;
Αν ναι τότε τι παιδεύετε εαυτούς και αλλήλους ;;


Δημητρίου Γιάννης

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Στα αυταπόδεικτα δε χωρεί ναι ή όχι. Πάμε, λοιπόν, από την αρχή πάλι. «Ο ίδιος ο Κύριος μας», λέει στους μαθητές πως δεν έχουν ούτε την ελάχιστη πίστη-«Ως κόκκον σινάπεως». Αν την είχαν, βουνά θα μετακινούσαν. Εκείνοι τον παρακαλούν να τους δώσει όση τους λείπει-«Κύριε πρόσθες ημίν πίστιν». Τα δυο γεγονότα που ανέφερα, δείχνουν πως δεν την είχαν. Το τρίτο, στον κήπο των Ελαιών, όπου προσεύχεται αγωνιακά κι ο ιδρώτας του είναι αίμα, το επικυρώνει. «Πέτρο, Ιάκωβο, Ιωάννη, τους ξεχωριστούς τρεις φορές πάει και βρίσκει να κοιμούνται. Με δίκαιο παράπονο τους ξυπνά και λέει. «Άγωμεν, ιδού ήγγικεν ο παραδιδούς με».
Μετά την Πεντηκοστή και το δώρο του Αγίου Πνεύματος, είναι αλλιώς όλα ! Ενδεικτικά. 1. «Πέτρος και Ιωάννης ανέβαινον εις το ιερόν». Και, στον παράλυτο ζήτουλα που συναντούν ο πρώτος λέει. «Εν τω ονόματι Ιησού Χριστού του Ναζωραίου έγειρε και περιπάτει». 2. «Εγένετο δε Πέτρον … κατελθείν εις Λύδδαν … εύρε δε εκεί … Αινέαν … εξ ετών οκτώ κατακείμενον επί κραβάτω, ος ην παραλελυμένος … «Αινέα ιάται σε ο Χριστός, ανάστηθι … και ευθέως ανέστη». 3. Στη Λύδδα είναι και η φιλάνθρωπη Ταβιθά, που έχει πεθάνει. «Ο Πέτρος θεις τα γόνατα προσηύξατο, και επιστρέψας προς το σώμα είπε. «Ταβιθά ανάστηθι … δους δε αυτή την χείρα, ανέστησεν αυτήν, και φωνήσας τους αγίους και τας χήρας παρέστησεν αυτήν ζώσαν».
Απλά, καθαρά, ίσια. Η βέβαιη και ακλόνητη πίστη και τα απ’ αυτήν θαυμαστά και θαύματα είναι του Χριστού δώρα, και χαράς τον που ευλογείται.
Αθανάσιος Κοτταδάκης

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Ανάρτηση, απάντηση, διαγραφή τρίτη και φαρμακερή.

Αναρωτιέμαι αλήθεια, αγαπητέ κ. Κωστόπουλε, τι διαγράφετε, το 2ο κεφάλαιο της προς Εφεσίους Επιστολής, ότι η νέα ζωή των πιστών στην Εκκλησία είναι δώρο Χριστού του Θεού; «Τη γαρ χάριτι εστέ σεσωσμένοι δια της πίστεως, και τούτο ουκ εξ υμών, Θεού το δώρον, ουκ εξ έργων, ίνα μη τις καυχήσηται»-«Πραγματικά, με τη χάρη του σωθήκαμε δια της πίστεως. Και αυτό δεν είναι δικό μας κατόρθωμα, αλλά δώρο του Θεού. Δε σωθήκατε με τα δικά σας έργα, κι έτσι κανείς δεν μπορεί να καυχηθεί γι αυτό»-2,8-9. Και πιο μπροστά. «Ο δε Θεός πλούσιος ων εν ελέει, δια την πολλήν αγάπην αυτού ην ηγάπησεν ημάς, και όντας νεκρούς εν τοις παραπτώμασιν συνεζωοποίησε τω Χριστώ»-«Ο Θεός όμως μας αγάπησε, γιατί είναι πλούσιος σε έλεος κι έχει απέραντη αγάπη. Κι ενώ ήμασταν πνευματικά νεκροί εξ αιτίας των παραπτωμάτων μας, μας ξανάδωσε ζωή μαζί με το Χριστό. Με τη χάρη του Θεού έχετε σωθεί»-2,4-5. Ή το Β΄ Κορινθίους 4,7. «Έχομεν δε τον θησαυρόν τούτον εν οστρακίνοις σκεύεσιν, ίνα η υπερβολή της δυνάμεως η του Θεού και μη εξ ήμών»-«Αλλά εμείς που έχουμε αυτό το θησαυρό-πίστη-είμαστε σαν τα πήλινα δοχεία-εύθραυστοι. Έτσι γίνεται φανερό πως η υπερβολική αξία του θησαυρού αυτού προέρχεται από το Θεό, όχι από μας». Γιατί στην Εκκλησία. «Τα πάντα και εν πάσι Χριστός»-«Του Χριστού είναι όλα και ο Χριστός τα διέπει όλα»-Κολ.3,11. Και βέβαια, παρών άμεσα, ζωντανά-Θ. Ευχαριστία !
Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Ωραία, κ. Κοτταδάκη, τώρα αν μπορείτε θα ήθελα να μας εξηγήσετε πώς αυτό που τώρα μας λέτε πως είναι αυταπόδεικτο όταν το έλεγα εγώ το θεωρούσατε βερμπαλισμό δηλαδή φλυαρίες και λόγια χωρίς νόημα!


Δημητρίου Γιάννης

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Εφεσιους 2,8-9. Αθαν. Κοττ.

Ανώνυμος είπε...

Ωραία, την άλλη φορά, λοιπόν, να είστε πιο προσεκτικός με τους χαρακτηρισμούς σας γιατί εκτίθεστε

Δημητρίου Γιάννης

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Δεν ξέρω αν εσείς, ξέρω όμως πως όχι λίγοι καταλαβαίνουν ότι δεν λέμε το ίδιο πράγμα. Άλλο η πίστη θείο χάρισμα, θησαυρός ανεκτίμητος, και άλλο ατομικό κατόρθωμα. Ξαναδιαβάστε Εφεσίους 2,8-9, και μείνετε «εν σιγή» ένα δυο λεπτά μπρος στο, «ίνα μη τις καυχήσηται» !
Πάμε, πάλι στο σταθερό, ακλόνητο, αταλάντευτο της πίστης που κάποιοι θαρρούν «πως την έχουν στο τσεπάκι». Η βασική επισήμανση είναι. α. «Έχομεν δε τον θησαυρόν τούτον εν οστρακίνοις σκεύεσιν»-«Αλλά εμείς που έχουμε αυτό το θησαυρό-την πίστη-είμαστε σαν τα πήλινα δοχεία», ήτοι εύθραυστοι. β. «Ίνα η υπερβολή της δυνάμεως η του Θεού και μη εξ ημών»-«Έτσι γίνεται φανερό πως η υπερβολική αξία του θησαυρού αυτού προέρχεται από το Θεό, όχι από εμάς»-2Κορ.4,7. γ. Το πιο σπουδαίο, το «sine qua non»-«χωρίς το οποίο τίποτε. «Κρατώμεν της ομολογίας»-«Ας κρατήσουμε, λοιπόν, σταθερά την πίστη που ομολογούμε»-Εβρ.4,14.
Που θα πει ότι μπορεί και να μην την «κρατώμεν» ! Ενδεικτικά. «Δήμας γαρ με εγκατέλιπεν, αγαπήσας τον νυν αιώνα … Αλέξανδρος ο Χαλκεύς πολλά μοι κακά ενεδείξατο»-2Τμ.4,10κε. Μετά, αλυσίδα αιρετικών, αιρέσεων. Άλμα σε στην εποχή μας. Ιερέας φίρμα πνευματική, τα χτυπάει κάτω. Παλιά, πολύ παλιά, ψηλός λεβεντονιός Αρχιμανδρίτης, υπέροχος σε όλα, κοιμόταν στο νάρθηκα σε κουρελού κάτω, να προκάμει το χρέος, και ήρθε και «αγάπησε το νυν αιώνα». Και το αντίθετο για κλείσιμο άλλο. Θυμάμαι που οι αείμνηστοι θεολόγοι Παναγιωτόπουλος και Μπάστας είχαν πει-Ειδικός Κύκλος Τρίτη βράδυ-ότι. Ο μακαριστός πατήρ Ευσέβιος Ματθόπουλος, ο άγιος εκείνος άνδρας που όργωσε σε γραμμή, «όλα για τη δόξα του Χριστού» τη χώρα, προχωρημένα γηρατειά, ζητούσε από συνεργάτες του να κάνουν θερμή προσευχή, μη και τα παρατήσει όλα ! «Ήξερε-θα έλεγε ο π. Θεοδόσιος- ότι η πίστη είναι περιπέτεια, όχι κορδακισμοί».
«Ικανόν εστί».
Αθανάσιος Κοτταδάκης