Γιατί τόση διαφορά εφέτος στον εορτασμό του Πάσχα;
ΜΕ ΔΥΟ ΑΠΛΑ
ΛΟΓΙΑ
Πολλοί μας ζητούν, το τελευταίο διάστημα, γιατί
εφέτος υπάρχει τόση διαφορά στον εορτασμό του Πάσχα μεταξύ των χριστιανών
Ανατολής και Δύσεως.
Χωρίς να θέλουμε να εμπλακούμε στους λεπτομερείς
υπολογισμούς της αστρονομίας, που είναι για τους ειδικούς, απαντούμε με δυο
λόγια αναφέροντας τις δύο βασικές αιτίες, που δημιουργούν αυτή τη διαφορά :
Ο κανόνας της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου της Νικαίας,
σχετικά με την ημερομηνία του Πάσχα, είναι κοινός για την Ανατολή και τη Δύση.
Διαφέρει ο τρόπος της εφαρμογής του:
Το Πάσχα, σύμφωνα με την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο,
πρέπει να εορτάζεται την Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της Ανοίξεως, δηλαδή
την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία, που είναι η 21η Μαρτίου κάθε έτους.
Η Δύση και ο περισσότερος χριστιανικός κόσμος σε όλη τη γη, εφαρμόζοντας τόσο το πνεύμα όσο και το γράμμα του κανόνα της Νικαίας, γιορτάζουν εφέτος το Πάσχα στις 31 Μαρτίου, διότι η πρώτη πανσέληνος της Ανοίξεως είναι στις 25 Μαρτίου, ημέρα Δευτέρα.
Η Ανατολή,
ακολουθώντας το Ιουλιανό («Παλαιό») Ημερολόγιο για τον εορτασμό του Πάσχα, με
13 μέρες διαφορά από το Γρηγοριανό, θεωρεί την πανσέληνο της 25ης Μαρτίου
ως τελευταία πανσέληνο του Χειμώνα, εφόσον πραγματοποιείται μεταξύ 21ης Μαρτίου
και 3ης Απριλίου, (ημέρας κατά την οποία αρχίζει η Άνοιξη
σύμφωνα με το Ιουλιανό Ημερολόγιο). Πρέπει λοιπόν να βρει την «πρώτη» πανσέληνο
της Ανοίξεως κατά τους δικούς της (λανθασμένους) υπολογισμούς. Η πανσέληνος
αυτή είναι στις 24 Απριλίου, ημέρα Τετάρτη. Κι όμως το Πάσχα δεν θα εορταστεί
στις 28 Απριλίου, (Κυριακή μετά την πανσέληνο), διότι υπεισέρχεται ένας άλλος
λανθασμένος υπολογισμός:
Η Δύση
υπολογίζει την «ηλικία» της Σελήνης με ακρίβεια και παραδέχεται την πανσέληνο
την ημέρα και την ώρα που γίνεται.
Η Ανατολή,
ακολουθώντας, για τον υπολογισμό της Σελήνης τον «κύκλο του Μέτωνος» (αθηναίου
αστρονόμου του 5ου π.Χ. αιώνα), κάνει ένα λάθος περίπου πέντε
ημερών (δηλαδή, είναι σήμερα πανσέληνος, βλέπουμε το φεγγάρι ολοστρόγγυλο, και
μας λέγει ότι η πανσέληνος αυτή θα γίνει μετά πέντε μέρες!). Έτσι αν η
πανσέληνος γίνει τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας, τότε, προσθέτοντας και τις
πέντε ημέρες είμαστε ακόμη πριν από την Κυριακή και το Πάσχα εορτάζεται την
Κυριακή μετά την πανσέληνο. Αν όμως η πανσέληνος γίνει τις τελευταίες ημέρες
της εβδομάδας, (όπως εφέτος, που η πανσέληνος είναι την Τετάρτη 24 Απριλίου) τότε,
σύμφωνα με τους λανθασμένους αυτούς υπολογισμούς, προσθέτοντας πέντε μέρες,
θεωρείται ότι γίνεται μετά την Κυριακή (28 Απριλίου), κι έτσι το Πάσχα
εορτάζεται την Κυριακή που ακολουθεί (5 Μαΐου), όχι με πανσέληνο, αλλά όταν η
σελήνη έχει περάσει πιά στο τελευταίο τέταρτο!
Αυτό συμβαίνει
και κάθε φορά που έχουμε διαφορά μιάς εβδομάδας για τον εορτασμό του Πάσχα.
Η Ανατολή γιορτάζει σωστά το Πάσχα, σύμφωνα με το
γράμμα και το πνεύμα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου της Νικαίας, μόνον όταν
συνεορτάζει με τη Δύση. Αν η Ανατολή έπαυε να υπολογίζει την Πανσέληνο με τον
(λανθασμένο σήμερα) «κύκλο του Μέτωνος» και υιοθετούσε τον σωστό μαθηματιό
υπολογισμό, τότε όλοι οι χριστιανοί θα εορτάζαμε περισσότερες φορές μαζί το
Πάσχα του Κυρίου.
Η ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα δεν είναι
δόγμα πίστεως. Είναι αποτέλεσμα μαθηματικών υπολογισμών που έχουν να κάνουν με
την κίνηση της Σελήνης γύρω από τη Γη και της Γης και γύρω από τον Ήλιο.
Γι’ αυτό και η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα, τόσο
για λόγους πρακτικούς, για να διευκολύνει τους πιστούς της (μικτές οικογένειες,
κρατικές αργίες, σχολεία κλπ.), όσο και οικουμενικούς, από πενήντα και πλέον
χρόνια και εν γνώσει των λανθασμένων υπολογισμών, συνεορτάζει το Πάσχα με την
Ορθόδοξη Εκκλησία.
(από το Γραφείο Τύπου της Ι. Συνόδου
Καθολικής Ιεραρχίας Ελλάδος)
Πηγή: cen.gr
11 σχόλια:
Αυτές οι 13 ημέρες έτσι όπως τις ρύθμισαν οι Δυτικοί καταφέρνουν να φέρνουν τα πάνω κάτω. Ας ελπίσουμε σύντομα η Ορθόδοξη Εκκλησία και η Καθολική Εκκλησία να βρουν. Έτσι ώστε να ρυθμιστεί το θέμα το Πάσχα. Καιρός είναι να ασχοληθούν με άλλα σπουδαιότερα και σημαντικότερα και όχι με 13 ημέρες και με την πορεία της σελήνης λες και είμαστε μουσουλμάνοι.. Επιτέλους ας βάλουν μυαλό οι ηγέτες.
Οι Ρωμαιοκαθολικοί έχουν καταπατήσει Δόγματα σωτηριώδη εκκλησιαστικής αλήθειας.
Οι Ρωμαιοκαθολικοί έχουν καταπατήσει ιερούς κανόνες Οικουμενικών Συνόδων εκκλησιολογικής αλήθειας.
Οι Ρωμαιοκαθολικοί έχουν καταπατήσει το γράμμα και το πνεύμα της χριστιανικής αλήθειας.
Οι Ρωμαιοκαθολικοί έχουν καταπατήσει την εκκλησιαστική ενότητα εδώ και μια χιλιετηρίδα, φεύγοντας μόνοι τους από τη μία, αγία, καθολική και αποστολική εκκλησία.
Ε, όχι τώρα με θρασύτητα και να κοπτονται για τον ακριβή εορτασμό του Πάσχα!!!
Οι Ρωμαιοκαθολικοί όπως πάντα, αφήνουν το Γάμο και πάνε για πουρνάρια...
Μην υποτιμάς τόσο πολύ τους αδελφούς μας τους ρωμαιοκαθολικούς, Χριστιανοί είναι και αυτοί.
Το Πάσχα έπρεπε να το εορτάζουμε μαζί. Έχουν απόλυτο δίκιο.
Όσο για τον γάμο οι παπικοί, αναγνωρίζουν μόνον έναν, δεν επιτρέπουν ποτέ δεύτερο γάμο, άρα εμείς πάμε για πουρνάρια οι Ορθόδοξοι.
Δέν είμαι ειδικός στο θέμα, αλλά νομίζω ότι η Ανακοίνωση κάνει δύο λογικά λάθη.
Πρώτον, η Απόφαση της Α' Οικουμενικής Συνόδου ελήφθη με το Ιουλιανό ημερολόγιο, καί όχι βέβαια με το Γρηγοριανό, πού δεν υπήρχε τότε, καί με τον κύκλο του Μέτωνος, διότι αυτός εχρησιμοποιείτο τότε για τούς υπολογισμούς της σελήνης.
Επομένως, άσχετα άν επινοήθηκαν πιό ακριβή ημερολόγια, η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι αυτή που εφαρμόζει ακριβώς την Απόφαση της Οικουμενικής Συνόδου καί όχι οι Ρωμαιοκαθολικοί.
Δεύτερον, η Ανακοίνωση δέν αναφέρει τίποτε για τον Ορο της Οικουμενικής Συνόδου "μή μετά Ιουδαίων συνεορτάζειν", με αποτέλεσμα μερικές φορές το ρωμαιοκαθολικό πάσχα, όπως το υπολογίζουν οι ρωμαιοκαθολικοί, να συμπίπτει με το Εβραικό (!) ή καί να προηγείται αυτού.
Επομένως, οι Ορθόδοξοι είναι απόλυτα πιστοί στον εορτασμό του Πάσχα, καί δέν οφείλουν να αλλάξουν τίποτε, ενώ οι ρωμαιοκαθολικοί πρέπει να κάνουν αλλαγές, για να συμφωνήσουν με την Οικουμενική Σύνοδο.
Στην Ελλάδα γιορτάζουμε όλοι μαζί την ανάσταση του Κυρίου. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Τα αστρονομικά δεν παίζουν ρόλο στα ζητήματα της πίστεως. Όλοι μαζί οι χριστιανοί πρέπει να εορτάζουμε.
Δεν έχεις δίκιο, αδερφέ.
Τότε, πράγματι, δεν υπήρχαν δύο ημερολόγια αλλά ένα.
Ο ορισμός της ημερομηνίας του Πάσχα, όμως, δεν εξαρτάται από κανένα ημερολόγιο. Ο κανόνας είναι απλός: η πρώτη Κυριακή, μετά την πρώτη πανσέληνο, μετά την εαρινή ισημερία. Αν συμπέσει με το Εβραϊκό Πάσχα, μεταφέρεται την επόμενη Κυριακή.
Και επειδή τότε η πρόβλεψη αυτή δεν ήταν εύκολη, ανατέθηκε στο πατριαρχείο Αλεξανδρείας, που λόγω της γειτνίασης με την εκεί βιβλιοθήκη είχε πρόσβαση στην κοσμική σοφία και τους επιστήμονες της εποχής, να επιμελείται τον υπολογισμό αυτό και να κοινοποιεί την ημερομηνία, για κάθε έτος, στα υπόλοιπα Πατριαρχεία.
Εκείνη την εποχη ο υπολογισμός γινόταν χρησιμοποιώντας το ισχύον ημερολόγιο και τον κύκλο του Μέτωνος, σύμφωνα με την γνώση και την επιστήμη της εποχής.
Σήμερα, το ημερολόγιο έχει αλλάξει λίγο, και ο κύκλος του Μέτωνος δεν ισχύει διότι έχουμε την γνώση για υπολογισμούς πολύ μεγαλύτερης ακρίβειας.
Δεν χρειάζεται, λοιπόν, καμία αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού αλλά να ακολουθήσουμε κι εμείς την σοφία των χριστιανών της Α' Οικουμενικής Συνόδου που για κάποια τέτοια θέματα εμπιστεύονταν την επιστήμη.
Διότι, δυστυχώς, οι Ορθόδοξοι έχουμε μείνει πίσω σε αυτό το θέμα. Αν βγεις έξω τη νύχτα που ο κύκλος του Μέτωνος προβλέπει πανσέληνο, μόνο πανσέληνο δεν θα δεις... Πες μου λοιπόν: Πως εφαρμόζουμε, οι Ορθόδοξοι, τον κανόνα της Α' Οικουμενικής Συνόδου;;;
Εφαρμόζουμε τον Κανόνα της Οικουμενικής Συνόδου, αγαπητέ 9 - 43, διότι υπολογίζουμε το Πάσχα σύμφωνα με τις οδηγίες του.
Αν ο κύκλος του Μέτωνος είναι λάθος, καί η πανσέληνος έχει 5 ημέρες διαφορά, αυτό δέν ενδιαφέρει την Εκκλησία.
Σου υπενθυμίζω ότι η μεγάλη πλειοψηφία των Ορθοδόξων εορτάζει όλο τον χρόνο τους Αγίους με 13 ημέρες καθυστέρηση, λόγω του Ιουλιανού ημερολογίου, χωρίς αυτό να τούς δημιουργεί καμμία τύψη ή ενοχή, ούτε επιθυμία να τό διορθώσουν.
Λάβε υπ' όψιν σου επίσης, ότι τα τελευταία χρόνια με την καθιέρωση της Θερινής Ωρας, η Ανάσταση του Κυρίου θα έπρεπε να γίνεται στις 1 μετά τα μεσάνυχτα, που είναι το αστρονομικώς ορθόν, καί όχι στις 12, διότι με την προσθήκη 1 ώρας, που γίνεται στα τέλη Μαρτίου, η 12η του μεσονύκτιου, που γίνεται η Ανάσταση είναι αστρονομικώς 11 καί όχι 12.
Ούτε αυτό όμως ενοχλεί την Εκκλησία, διότι ακολουθεί την Παράδοση καί τους Ιερούς Κανόνες καί όχι αυστηρά τις αλλαγές της Επιστήμης.
Οσοι παραβαίνουν τους Ιερούς Κανόνες, ας φροντίσουν να διορθωθούν.
Όχι αδελφέ, δεν τα λες καλά.
Ο κανόνας λέει:
η πρώτη Κυριακή, μετά την πρώτη πανσέληνο, μετά την εαρινή ισημερία. Αν συμπέσει με το Εβραϊκό Πάσχα, μεταφέρεται την επόμενη Κυριακή
Δεν λέει για τον κύκλο του Μέτωνος, ούτε για το ημερολόγιο. Αυτά τα έβαλαν μετά οι άνθρωποι, γιατί τόσα ήξεραν τότε.
Για να δεις αν εφαρμόζεις σωστά τον κανόνα, αναρωτήσου:
Πότε είναι η εαρινή ισημερία;
Πότε είναι η πρώτη πανσέληνος, αμέσως μετά;
Ποια είναι η πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο;
Αν εφαρμοζαμε σωστά τον κανόνα, θα έπρεπε κάπου ανάμεσα στην Κυριακή των Βαΐων και το Μεγάλο Σάββατο να έχουμε πανσέληνο!!!
Προκαλώ, όποιον θέλει, να ελέγξει αν κάποιο βράδυ της Μεγάλης εβδομάδας θα έχουμε πανσέληνο...
Την απάντηση την ξέρουμε, βέβαια, και είναι η απόδειξη ότι έχουμε απλά κολλήσει σε μια ιδεοληψία και δεν εφαρμόζουμε σωστά τον κανόνα....
Δέν υπάρχει ιδεοληψία, αγαπητέ φίλε 6 - 07, απλώς οι Δυτικοί καί η Πολιτεία υπολογίζουν την Εαρινή Ισημερία με το Γρηγοριανό ημερολόγιο (δηλαδή 13 ημέρες ενωρίτερα) καί οι Ορθόδοξοι με το Ιουλιανό ημερολόγιο (δηλαδή 13 ημέρες αργότερα).
Γιά να μήν λέμε πολλά λόγια, διάβασε το παρακάτω άρθρο του μακαριστού π. Γεωργίου Μεταλληνού, καί θα αντιληφθείς πώς έχει το θέμα.
https://www.pemptousia.gr/2020/04/i-imerominia-eortasmou-tou-pascha/
Η ισημερία, αγαπητέ, δεν καθορίζεται από το ημερολόγιο. Ούτε είναι δόγμα, ούτε είναι θέμα πίστεως ή ορθής διδασκαλίας.
Ισημερία είναι όταν έχουμε ίση μέρα - ίση νύχτα. Βρες, λοιπόν, πότε έχουμε ίση μέρα - ίση νύχτα και τότε ίσως καταλάβεις τι γίνεται...
Έχει δίκιο ο 6.07.
Αν ο σημερινός ορθόδοξος τρόπος ήταν σωστός, το Πάσχα θα ήταν την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία, όπως ορίστηκε από την Α' Οικουμενική.
Αλλά δεν είναι...
Άρα, κάτι κάνουμε λάθος...
Δημοσίευση σχολίου