Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ… ΣΧΟΛΙΩΝ - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ… ΣΧΟΛΙΩΝ

π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Η συζήτηση για την ανανέωση στην Εκκλησία σε μορφολογικά, εθιμικά, τυπικά, και λατρευτικά πλαίσια ΟΧΙ δογματικά) μπορεί μερικές φορές δυστυχώς να μοιάζει με πεδίο μάχης... με αντίπαλα μέτωπα! Δεν λείπουν τα μεγάλα όπλα με σωρεία πυρομαχικών…! Έτσι φανταζόμαστε.

Σε τέτοιες καταστάσεις είναι σημαντικό να αφουγκραζόμαστε την αληθινή φωνή και να προσέχουμε τις ελπιδοφόρες πρωτοβουλίες, που φυτρώνουν σε απίθανο έδαφος, όπως τα αγριολούλουδα! Υποψιάζομαι και εύχομαι ότι έτσι θα προέλθει διαρκής μακροπρόθεσμη ανανέωση!!

Α. Διαβάζοντας κάποιος, τα σχόλια, στο κείμενο μου για την ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα, την αντίρρηση του κ. Κ. Νούση και την απάντηση μου στην αντίρρηση, δεν μπορεί να μη γεμίσει θλίψη…

«Φόβοι»…. «άγχη» … «προδοσίες» … κάνουν κάποιους αδελφούς μας χριστιανούς να μην «ακούνε» τα κείμενα παραπομπών αλλά να εκφράζουν απλώς «αγωνίες».

Πρώτα απ’ όλα γράφουν ανωνύμως! Έλεος αδελφοί. Αναζητούμε την αλήθεια… με ανωνυμία; Αυτά που έχουν οι έντιμοι και ειλικρινείς άθεοι να μην τα υλοποιούν οι χριστιανοί; Τι συζήτηση χωράει μεταξύ …ανωνύμων; Οι χριστιανοί ήταν πάντοτε επώνυμοι και στο δημόσιο χώρο (στάδια) όπου, φανέρωναν τι πιστεύουν!

Β. Ο πρώτος σχολιαστής γράφει το απίθανο… «Ανεξάρτητα από την ουσία το….» Αδερφέ μου δεν είμαι βουλευτής ούτε δημοσιοσχεσίτης. Δεν αγωνιώ για το ύφος, αλλά για το περιεχόμενο και την ουσία.! Και πιστεύω συμφωνείς ότι εγχείρηση με βρεγμένο βαμβάκι δεν γίνεται! Γίνεται με νυστέρι! Συ προφανώς αξιολογείς ότι το να χαρακτηρίζεις υβριστικά ως οικουμενιστή κάποιον δεν είναι θέμα; Και συγχρόνως «αγωνιάς» αυθαιρετώντας ότι δεν με απασχολεί το δόγμα και το θεωρώ παρωχημένο!! Ποιος τα φαντάζεται αυτά; Λες να είναι δόγμα ο τρόπος ημερολογιακού καθορισμού μιας γιορτής; Δεν βλέπεις την βλασφημία (= γελοιοποίηση) του θέματος από μια τέτοια θέαση; Ο συνεορτασμός με τους Εβραίους από ποιόν προτάθηκε και δεν το καταλάβαμε;

Πώς ρυθμίστηκε ημερολογιακά το Πάσχα;

Με βάση την εαρινή ισημερία. Η Πανσέληνος που έρχεται μετά την εαρινή ισημερία, είναι επίσης απαραίτητη προϋπόθεση. Η Κυριακή που έπεται λοιπόν της πανσελήνου, της μετά την εαρινή ισημερία, είναι η Κυριακή του Πάσχα. Αν συμπίπτει και το Πάσχα των Ιουδαίων εκείνη την ημέρα μετατίθεται το των χριστιανών την επομένη Κυριακή. Όμως η λάθος ισημερία (λόγω ημερολογίου Ιουλιανού) μας εκτροχιάζει και παραβαίνεται η πρόβλεψη (κανόνας δεν υπάρχει) της αγίας Πρώτης Συνόδου και γιορτάζουμε πολλές μέρες μετά την Πανσέληνο λόγω ημερολογίου…

Το εορτάζειν μετά ομοπίστων είναι αυτονόητο, το να συμπίπτει ημερολογιακά σε κάθε ομάδα-δόγμα, ο εορτασμός που θα γίνει ΔΕΝ είναι αίρεση ούτε απαγορευμένο!! Έλεος… Κάθε χρόνο, ΟΛΟΙ οι χριστιανοί συνεορτάζουμε τα Χριστούγεννα (πλην των idiots παλαιοημερολογιτών). Το «συνεορτάζειν» (ημερολογιακά) τα Χριστούγεννα επιτρέπεται,  το Πάσχα δεν επιτρέπεται;;!!

Ας μη παραλογιζόμεθα. Μας ακούν και μας βλέπουν πολλοί και θα τρομάξουν με την … «τετράγωνη» λογική μας!!! Θα σοκαριστούν ακούγοντας μας να συζητάμε… στα σοβαρά ότι «χτυπήθηκε το Πάσχα» (!) με την αλλαγή ώρας εορτασμού (καθιερώθηκε το ρολόι!!) της Αναστάσεως. Αφέλειες μέχρι τον ουρανό!! Όταν το πρωί του Μεγ. Σαββάτου κάνεις τον εσπερινό της Αναστάσεως και την επίσημη πρώτη Θ. Λειτουργία του Μ. Βασιλείου, αρχίζοντας τον εορτασμό της Ανάστασης (παράτυπα και ανοητότατα) δεν υπάρχει πρόβλημα! Θέμα υπάρχει μη φάμε πριν περάσει η δωδεκάτη του μεσονυκτίου, όπως έλεγε μακαρίτης κληρικός!!

Άλλος σχολιαστής αφού αρχίσει με το χωρίο του Χρυσοστόμου «Παράδοσις εστίν μη πλέον ζήτει» (που αφορά  διδασκαλία όχι τεχνικό θέμα… ) καταλήγει με τον ίδιο πατέρα που γράφει: Χρόνων ακρίβειαν και ημερών παρατήρησιν δεν ηξεύρει η του Χριστού Εκκλησία! Άβυσσος άβυσσον επικαλείται.   

Γραφή και Παράδοσις… τα δυο πόδια της Εκκλησίας! ΝΑΙ. Όμως όσον αφορά το περιεχόμενο της πίστεως και την διδασκαλία και διδαχή Της. ΟΧΙ όσον αφορά… τυπικά συνήθειες, ρυθμίσεις, τρόπους εορτασμού, ενδυμασία κληρικών και γενικώς εξωτερικά και εθιμικά θέματα.

Αν κάποιος συγχέει τη Παράδοση με τα εξωτερικά, μπαίνει σε μια θεολογικοδιανοητική σύγχυση και καταντά στην νεοελληνική παροιμία: «Ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στο αλεύρι»!!! Και για να σοβαρευτούμε, ας μελετήσουμε τουλάχιστον το πέμπτο κεφάλαιο της εντυπωσιακής μελέτης του π. Γ. Φλωρόφσκι Αγία Γραφή, Εκκλησία, Παράδοσις, με τίτλο: «Η λειτουργία της παραδόσεως εις την αρχαίαν Εκκλησίαν», όπου ο άγιος Αθανάσιος πλην της ουσιαστικής διακρίσεως να πορευόμαστε «από την μυωπικήν επιμονήν εις το γράμμα, εις την έννοιαν του σκοπού, μας διδάσκει ότι καθ’ όλην την συζήτησιν με τους Αρειανούς ουδέποτε ανεφέρθησαν «παραδόσεις» εις τον πληθυντικόν! Η ενότης και η σταθερότης αυτής της Παραδόσεως [δηλαδή της διδασκαλίας της Πίστεως] ήταν το κύριον και κρίσιμον σημείον του όλου επιχειρήματος» (σελ. 100-114).

Παράδοσις ως διδασκαλία της πίστεως και παράδοσις ως συνήθεια τρόπων καθημερινότητος είναι ΠΑΝΤΕΛΩΣ διαφορετικό θέμα. Μια Εκκλησία που αυτοσυστηνόταν ως semper reformanda (= πάντοτε ανανεούμενη) και έκανε επεξήγηση για τέτοια θέματα λέγοντας non nova, sed noviter (= όχι καινούργια, αλλά με καινούργιο τρόπο), μιας τέτοιας τοποθέτησης Εκκλησία, πώς έφτασε να γίνει έκφραση συντηρητισμού και αρτηριοσκλήρυνσης;; Το μυστήριο της Εκκλησίας φυσικά είναι άγιο και τέλειο, οι εκφραστές όμως κληρικοί και λαϊκοί ατυχώς βασανίζονται και ψυχανεμίζονται μεταξύ συντηρητισμού και φιλελευθερισμού, μεταξύ ευκινησίας και αρτηριοσκλήρυνσης.

Τελειώνοντας δεν πρέπει ποτέ να μας διαφεύγει

α. Ότι τέτοια διλήμματα, συντηρητισμός-φιλελευθερισμός είναι σύγχρονες αυταπάτες αυτοπροσδιορισμού. Την Εκκλησία δεν την εκφράζουν και δεν την ενδιαφέρουν. Η Εκκλησία έχει στόχο τη βοήθεια και σωτηρία των ανθρώπων. Οικονομία (φιλελευθερισμός;) δεν είναι μειοδοτικός διαγωνισμός και συντηρητικότητα (παράδοση;) είναι αρτηριοσκλήρυνση. Αυτά υπάρχουν σε άρρωστα σώματα και η Εκκλησία είναι χώρος και μυστήριο αληθούς υγείας και όχι πλασέμπο προσφορές.

β. Ότι η ελευθερία είναι όρος (όχι τώρα αλλά ανέκαθεν) sine qua non για τη σχέση με τον Χριστό, και

γ. Ότι η Εκκλησία είναι μια αρχαία (προαιώνιο μυστήριο) υπόσταση που πρέπει κάθε εποχή να είναι «ντυμένη» με τα ρούχα της εποχής, για να την αναγνωρίζουν ως «δική» τους αυτοί στους οποίους σε κάθε εποχή απευθύνεται. Κοινώς, να μην είναι αγνώστου ταυτότητος ιπτάμενο αντικείμενο (UFO).

Ταύτα με ευχαριστίες και ευχές.

Εύχεσθε και δι’ εμέ.

π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τι θα λέγατε για μία ένωση, άρον - άρον, με τον Πάπα;

Ανώνυμος είπε...

Σχολιασμός επί… σχολιασμού σχολίων

αφού λοιπόν μας ενδιαφέρει –ξαφνικά!- μόνον η αστρονομική ακεραιότητα, προς τί η βιάση της συγκυρίας με το Πάσχα των Καθολικών του 2025 και τα επιχειρήματα της «ταλαιπωρίας των (ελαχίστων!) μεικτών οικογενειών»;
Γιατί το βασικό επιχείρημα στα χείλη των (επί του θέματος) ανανεωτών είναι η δήθεν ντροπή του χωρίσματος με του Δυτικούς και η...ιστορική ευκαιρία;

Οι ζηλωτές φταίνε μετά που είναι καχύποπτοι;

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, πατερ, αυτήν είναι η κερκόπορτα της ψευτοένωσης...Εάν είχαν καλές προθέσεις θα τις εδειχναν, βήμα δεν κανουν για την Ουνία...και σε πολλά άλλα. Ηξερε τι έλεγε ο άγιος Ποποβιτς και φυσικά τον εμπιστευόμαστε, ναι, ο Οικουμενισμός είναι ύπουλος και πονηρός κσι χωραει πολλές αλλαγές- ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕΣΑ-γι αυτό και παναίρεση! Και χρειαζεται προσευχή για να διακρίνουμε το ευαγγελικό από το αιρετικο...
Πιστός προσευχόμενος

Ανώνυμος είπε...

« Γραφή και Παράδοσις… τα δυο πόδια της Εκκλησίας! ΝΑΙ. Όμως όσον αφορά το περιεχόμενο της πίστεως και την διδασκαλία και διδαχή Της. ΟΧΙ όσον αφορά… τυπικά συνήθειες, ρυθμίσεις, τρόπους εορτασμού, ενδυμασία κληρικών και γενικώς εξωτερικά και εθιμικά θέματα.»

Σεβαστέ π.Θεοδόσιε, Χριστός Ἀνέστη.
Συμφωνῶ ἀπόλυτα μέ τήν παραπάνω διατύπωση πού κάνατε περί Γραφῆς καί Παράδοσης καί χαίρομαι πού τό ἐπισημαίνετε.
Ἐπιτρέψτε μου ὅμως νά μεταφέρω ἀποσπασματικά ἀπό τήν κατωτέρω διεύθυνση :
https://www.pemptousia.gr/2019/12/ekklisiastiki-paradosi-to-periechomeno-tis-ieras-paradosis-ke-i-agiografiki-themeliosi-tis/
τοῦ θεολόγου κ. Βασιλείου Γκρίλλα σχετικά περί Παράδοσης.

«Η Ιερή Παράδοση περιλαμβάνει την διδασκαλία όλης της Αγίας Γραφής, αλλά και όλων όσων αποτελούν ζώσα πραγματικότητα της Εκκλησίας χωρίς να καταγράφονται στην Αγία Γραφή. Η θέση της έβδομης Οικουμενικής Συνόδου ότι Ορθόδοξη Εκκλησία στο σύνολό της, αποτελεί αυτά που είδαν οι Προφήτες, αυτά που δίδαξαν οι Απόστολοι, αυτά που παρέλαβε η Εκκλησία, αυτά που δογμάτισαν οι Διδάσκαλοι και αυτά που οικουμενικά συμφωνήθηκαν, είναι αναντίρρητη. Βεβαιότητα της Εκκλησίας είναι ότι ο Χριστός αυτή την Παράδοση βράβευσε και βραβεύει. Γι’ αυτό και επ’ αυτής της βάσεως μέχρι σήμερα στην Εκκλησία έτσι φρονούμε, έτσι λαλούμε και έτσι κηρύσσομαι υπό την βεβαιότητα ότι αυτή είναι η πίστη των Αποστόλων, ότι αυτή είναι η πίστη των Πατέρων, ότι αυτή είναι η πίστη των Ορθοδόξων και ότι αυτή η πίστη στήριξε την Οικουμένη. [1].
....
Παραπομπές:
[1] Συνοδικό τῆς Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου:
«Οἱ Προφῆται ὡς εἶδον, οἱ Ἀπόστολοι ὡς ἐδίδαξαν, ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν, οἱ Διδάσκαλοι ὡς ἐδογμάτισαν, ἡ Οἰκουμένη ὡς συμπεφώνηκεν, ἡ χάρις ὡς ἔλαμψεν, ἡ ἀλήθεια ὡς ἀποδέδεικται, τὸ ψεῦδος ὡς ἀπελήλαται, ἡ σοφία ὡς ἐπαρρησιάσατο, ὁ Χριστὸς ὡς ἑβράβευσεν.
Οὕτω φρονοῦμεν, οὕτω λαλοῦμεν, οὕτω κηρύσσομεν Χριστόν τὸν ἀληθινὸν Θεὸν ἡμῶν, καὶ τοὺς Αὐτοῦ Ἁγίους ἐν λόγοις τιμῶντες, ἐν συγγραφαῖς, ἐν νοήμασιν, ἐν θυσίαις, ἐν Ναοῖς, ἐν Εἰκονίσμασι, τὸν μὲν ὡς Θεὸν καὶ Δεσπότην προσκυνοῦντες καὶ σέβοντες, τοὺς δὲ διά τὸν κοινὸν Δεσπότην ὡς Αὐτοῦ γνησίους θεράποντας τιμῶντες καὶ τὴν κατὰ σχέσιν προσκύνησιν ἀπονέμονες.
Αὕτη ἡ πίστις τῶν Ἀποστόλων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Πατέρων, αὕτη ἡ πίστις τῶν Ὀρθοδόξων, αὕτη ἡ πίστις τὴν Οἰκουμένην ἐστήριξεν.»

Ἀπό τά ἀνωτέρω συνάγεται τό συμπέρασμα πώς Παράδοση εἶναι καί ἀναφέρεται σέ ὄτι καταγράφηκε στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ὑπό τήν καθοδήγηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος διά τῶν θεοφόρων Πατέρων καί τῶν Οἱκουμενικῶν Συνόδων, «ἔδοξε γὰρ τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι καὶ ἡμῖν» ( Πραξ. ιε΄28), ἑνῶ πρίν δέν ἦταν καταγεγραμμένο στήν Ἁγία Γραφή.
Ἔτσι ὁριοθετήθηκε ἡ Ὀρθόδοξη Πίστη καί διδασκαλία ἔχοντας τούς Ἱερούς Κανόνες, ὡς νοητή πυξίδα, ὅπου «πρός τόν ἀκύμαντον παραπέμπουν τῆς ἄνω βασιλείας λιμένα.».

Σεβαστέ π. Θεοδόσιε,
κάτω ἀπό αὐτή τήν προοπτική, πῶς ἀναφέρεστε καί ἐπικαλεῖστε «ανανέωση στην Εκκλησία σε μορφολογικά, εθιμικά, τυπικά, και λατρευτικά πλαίσια ΟΧΙ δογματικά», προκειμένου εἰσαχθεῖ νέος τρόπος ὑπολογισμοῦ τῆς ἡμερομηνίας τοῦ Πάσχα, τή στιγμή πού ἡ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας διά τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων ἔχει ἀποσαφηνήσει σχετικά μέ τό συγκεκριμένο θέμα;
Τί κι ἄν δέν εἶναι δογματικό θέμα;
Τί κι ἄν ἀστρονομικά καί ἐπιστημονικά δέν ἀκολουθοῦμε μέ ἀκριβή τρόπο τίς ἡμερομηνίες;
Πάνω σέ αὐτό ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ἀποφαίνεται: «Εἰ γὰρ καὶ ἐσφάλλετο ἡ Ἐκκλησία, οὐ τοσοῦτον κατόρθωμα ἀπὸ τῆς τῶν χρόνων ἀκριβείας ἦν, ὅσον ἔγκλημα ἀπὸ τῆς διαιρέσεως καὶ τοῦ σχίσματος τούτου.» ( PG 48.870).
Καί διαχρονικά μᾶς προειδοποιεῖ:«Οὐδέν χεῖρον φιλονεικίας καί μάχης καί τοῦ τήν Ἐκκλησίαν διασπᾶν, καί τόν χιτῶνα, ὅν οὐκ ἐτόλμησαν οἱ λῃσταί διαρρῆξαι, τοῦτον εἰς πολλά κατατεμεῖν μέρη. Οὐκ ἀρκοῦσιν αἱ λοιπαί αἱρέσεις, ἀλλά καί ἡμεῖς ἑαυτούς κατατέμωμεν;» (Κατά Ἰουδαίων γ΄ λόγος, PG 48, 863).
Ποιός ἀναλαμβάνει τήν εὐθύνη ἑνός νέου σχίσματος στήν Ἐκκλησία;
Καί ὅλα αὐτά γιά νά συμπίπτει ὁ ἑορτασμός μέ τούς ἐτερόδοξους Ρωμαιοκαθολικούς κάτι πού φυσικά οὐδέποτε διανοήθηκαν νά λάβουν ὑπόψη τους οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ὅταν ἀποφάσιζαν γιά τήν ἡμερομηνία ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα.
Μέ σεβασμό,
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

Αλλοι αξιοποιούν το χρόνο τους για να εγκαινιάζουν ναούς καί να προσελκύουν στην Ορθόδοξη Πίστη ειδωλολάτρες καί αθέους (βλέπε επόμενη ανάρτηση με τα εγκαίνια νέου ναού στην Μητρόπολη Κινσάσας), καί άλλοι σπαταλούν τον χρόνο τους, για να μάς πείσουν να συνεορτάζουμε το Πάσχα με τούς ρωμαιοκαθολικούς αλλάζοντας ημερομηνία (δηλαδή να υποχωρήσουμε πάλι εμείς).
Οπως φαίνεται το Σύνδρομο "Φερράρας - Φλωρεντίας" (όπου υπογράψαμε ένωση υποταγής στον Πάπα) έχει επηρεάσει μερικούς κληρικούς καί ίσως θα επιθυμούσαν να επαναληφθεί.
Αλλο αξιοσημείωτο είναι, ότι τα άρθρα που γράφονται καί καλούν σε συμβιβασμό
απευθύνονται μόνον στους Ορθοδόξους.
Εχει γράψει ο αρθρογράφος άρθρα προς ρωμαιοκαθολικούς, να τους καλέσει να διορθώσουν μερικές πλάνες για να γίνει η συμπλησίαση πιό εύκολη ;

Ἰ. Ἀ. Ἠ. είπε...

Δηλαδή το πρόβλημα των μικτών οικογενειών είναι η διαφορετική ημέρα εορτασμού του Πάσχα και όχι η διαφορετική πίστη των συζύγων;
Τί μαθαίνει κανείς...

Ανώνυμος είπε...

Στην Ελλάδα κάντε ότι σας αρέσει. Εμείς στον Ορθόδοξο Ναό μας συνεορτάζουμε από ετών ημερολογιακά το Πάσχα με τους Καθολικούς χριστιανούς. Καθένας στον ναό του με τους ιερείς τους.

Ανώνυμος είπε...

Αν το κάνετε αυτό, να ξέρετε ότι παραβαίνετε Ιερό Κανόνα Οικουμενικής Συνόδου.
Θα έπρεπε αυτό να σάς ενδιαφέρει.

Ανώνυμος είπε...

Τελικά ενα ειναι το σίγουρο, οι Οικουμενιστές οργιάζουν , ειχαμε τους ακαδημαικους, τωρα μπηκαν στον χορό και οι παπάδες...Ντροπή σας!...,Τα ελεγε ομως ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός! Δημοσθένης Νικ.

Ανώνυμος είπε...

Ο Θεός να σας ελεήσει , τι ειναι αυτα; Αυτό ειναι η αίρεση.Η Ρ/κθλκ "εκκλησια" είναι αμετανόητη!! Μονο αν μετανοήσουν, που δεν προκειται να γινει αυτό!

Ανώνυμος είπε...

«Αυτό ειναι η αίρεση.Η Ρ/κθλκ "εκκλησια"» , λέει ένας από τους αδελφούς που σαν κι εμένα γράφει σχόλιο προς εσωτερική κατανάλωση και για να ομολογήσει χωρίς κόστος την πίστη του. Αυτό βέβαια το λέει στην Ελλάδα. Εάν ζούσε όπως ζω και εγώ στο εξωτερικό, και έλεγε σε έναν Ρωμαιοκαθολικό, ότι είναι ορθόδοξος και ότι αυτή είναι η εκκλησία, θα μου έλεγε. Καλά δεν γνωρίζεις; Ότι εσείς οι ορθόδοξοι είστε μία αίρεση της Εκκλησίας της Ρώμης. Ο φίλος λοιπόν, ας μη τα γράφει εκ του ασφαλούς. Με οποιαδήποτε θεολογική, δογματική και οποιαδήποτε άλλη κατάρτιση έχει. Αλλά ας έρθει να δημοσιεύσει άρθρα του σε θρησκευτικά ή και σε δημόσια έντυπα και να υπερασπιστεί αυτές τις απόψεις του, ότι δηλαδή, οι ρωμαιοκαθολικοί δεν είναι εκκλησία. Θα γελάσουν και οι κότες. Λοιπόν. Είναι αιρετικοί για μας τους ορθόδοξους αλλά παράλληλα είναι και εκκλησία.
Αυτό το ερώτημα το είχε θέσει κάποτε και ο αγράμματος και άγευστος της Θεολογίας αφού το πτυχίο του το πήρε με τον γνωστό τρόπο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών ο γνωστός αντάρτης του Ζέρβα ο Σεραφείμ. Ρωτούσε λοιπόν τότε για να το παίξει φωστήρας της Ορθοδοξίας, προσπαθώντας να επιβίωση να επιδώσει κάτω από τις συνθήκες με τις οποίες είχε αναρριχηθεί στον θρόνο. Αν οι καθολικοί είναι εκκλησία. Τόσο πολύ πήραν στα σοβαρά οι επίσκοποι που γνώριζαν θεολογικά γράμματα το όλο θέμα. Που ούτε απάντησαν. Ούτε έδωσαν σημασία στο ερώτημα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Τα πάντα για την εσωτερική κατανάλωση και για το εγώ μας.

Ανώνυμος είπε...


Αν διαβάσουν Εκκλησιαστική ιστορία όσοι γελάνε, θα δούν ποιοί Χριστιανοί έχουν μείνει σταθεροί στην Πίστη επί 2000 χρόνια, καί ποιοί έχουν προσθέσει ξένα στοιχεία καί νοθείες, καί θα τούς κοπεί το γέλιο.
Οσο για τον μακαριστό Σεραφείμ, δέν γνωρίζω αν εγνώριζε Θεολογία. Γνωρίζω όμως ότι η Εκκλησία Αγιοκατέταξε ολιγογράμματους ανθρώπους όπως οι Οσιοι Πορφύριος, Ιάκωβος, Παίσιος, Εφραίμ Κατουνακιώτης, Ιωσήφ Ησυχαστής, Ευμένιος ο Νέος (εορτάζεται αύριο η μνήμη του), Νικηφόρος ο Λεπρός, οι οποίοι έφθασαν σε κατάσταση Θεοπτίας.
Καί βέβαια η Εκκλησία ανεκήρυξε Αγιο καί Μέγα τον Αντώνιο, που ήταν τελείως αγράμματος.

Ανώνυμος είπε...

Και επειδη , φιλε 12: 14, θα γελασουν με μας, εμεις πρεπει να ενδώσουμε στις αιρετικές τους απόψεις...Αυτό δεν μου λεει τίποτα, εχουμε τους Πατέρες και τις Σύνοδους και αυτες μας καθοδηγούν! Και μονάχα εκει στηριζόμαστε!