π.
Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Γάμος είναι να είμαι προετοιμασμένος να αναγνωρίσω
την ετερότητα, την ιερή ετερότητα του άλλου!! Να μπω στη διαδικασία μιας
πραγματικής συνάντησης μαζί του, γεγονός που ξεκλειδώνει τη δυνατότητα της
αγάπης, που είναι εκ φύσεώς της διμερής «σύμβαση», που αναπτύσσεται και
ευημερεί με την πρόοδο του χρόνου! Όσο καλύτερος γίνεται ένας άνθρωπος συν τω
χρόνω, τόσο περισσότερο συνειδητοποιεί πόσο κακό απομένει μέσα του! Όσο
χειροτερεύει, τόσο λιγότερο συναισθάνεται την κακία του! (C.S. Lewis)
Η συμβίωση απαιτεί συμβιβασμό όχι εκπτωτικό αλλά προσγειωτικό σε ρεαλιστικές προσδοκίες. Αυτοσυγκράτηση επιδίωξης για εφικτούς στόχους και όχι ονειροπολήματα ρομαντικοφαντασιακά, που τελικώς διαλύουν τα ουσιαστικά όνειρα! Αυτοπροσφορά ουσιαστικής ειλικρίνειας, που θα φέρει ικανοποίηση από την επίτευξη των στόχων. Όλα τα παραπάνω θα δημιουργήσουν δύναμη χαρακτήρα και αντοχές στις αντιξοότητες – σε τελική ανάλυση: Αγάπη.
Β. Την αγάπη μπορείς να τη ζητιανέψεις, να την
αγοράσεις, να τη δώσεις, να τη βρεις στο δρόμο, αλλά δεν μπορείς να την πάρεις
λάφυρο!! Αθέλητη αγάπη δεν υπάρχει. Δεν φυτρώνει η αγάπη… αυτοφυώς. Πρέπει να
τη σπείρεις, να τη φροντίσεις όταν μεγαλώνει προστατεύοντάς την από κινδύνους
και καταστροφής και διαστροφής. Η αγάπη είναι στην κατηγορία πραγμάτων που
έχουν όρο ύπαρξης… ότι είναι καλύτερο να κάνεις κάτι παρά μόνο να μιλάς για
αυτό. Ουσιαστικά η αγάπη δεν είναι μια διαδικασία πρόσθεσης… αλλά αφαίρεσης. Αφαιρώντας
«εγώ» δημιουργείς μέσα σου περισσότερο χώρο για τον άλλον.
Για τους χριστιανούς, το να λες ότι είμαι
φτιαγμένος «κατ’ εικόνα Θεού» σημαίνει ότι η αγάπη είναι η αιτία της ύπαρξής
σου, αφού ο Θεός είναι Αγάπη. Η αγάπη είναι η πραγματική σου ταυτότητα. Η
ανιδιοτέλεια ο πραγματικός σου εαυτός. Η αγάπη ο χαρακτήρας που πρέπει να
έχεις. Αγάπη τελικά είναι το όνομά σου!! (Th. Merton)
Γ. Στη στρέβλωση των πραγμάτων έχουμε
Κυριαρχία-Κατοχή-Κατανάλωση, δηλαδή τρέφεται καθένας, σαν άλλος δράκουλας, από
το αίμα της σχέσης… Οι χριστιανοί ξέρουν πόσο βαθιά είναι ριζωμένο το βίωμα του
εγωκεντρισμού και πόσο σκληρά απαιτεί, μη ορρωδώντας προ ουδενός. Ξέρουν πόσο
πρόθυμο είναι το πνεύμα και πόσο ασθενής η σάρκα. Και πρέπει να ξέρουν ότι ο
γάμος είναι ο ηρωισμός της καθημερινότητας. Στην καθ’ ημέραν πάλη αποχτιούνται
δυνάμεις ψυχικής αντοχής και αγάπης. Αυτό οι χριστιανοί το κατάλαβαν και το μιμούνται
βλέποντας τον Χριστό. Μπροστά στον Σταυρό-Θυσιαστήριο της Αγίας Τράπεζας και
ενώπιον των αδελφών τους έρχονται να Του πουν ότι θα περπατήσουν κατά… «τις
υποδείξεις» Του. Με θυσιαστική αγάπη και με τη χαρά του τρόπου που περιγράφεται
στις προσευχές του Μυστηρίου του Γάμου, όταν επαναλαμβάνονται τα ονόματα Ισαάκ
και Ρεβέκα, εκείνων των παλαιών. Ισαάκ σημαίνει «χαμόγελο» και Ρεβέκα
«υπομονή», και φυσικά η νοηματική συνεχής αντιμεταχώρηση είναι αυτονόητη
συνθήκη επιτυχίας.
[i] Η γενετήσια
σχέση είναι «πράξη θρησκευτική», και όταν υπάρχει χωρίς τον Θεό είναι παρωδία,
αφού γίνεται αυτοσκοπός ή, στην καλύτερη περίπτωση, μια πράξη κενή. Είτε το σεξ
φτάνει μέχρι τον πυρήνα της ύπαρξής μας και γι’ αυτό πρέπει να αντιμετωπίζεται
με ευλάβεια και προσοχή, ως κάτι που μπορεί να εμπεριέχει το νόημα της ζωής για
μας, είτε είναι αδιάφορα ακίνδυνο, τόσο όπως το να μασάς μια τσίχλα που μπορείς
να τη φτύσεις χωρίς δεύτερη σκέψη.


8 σχόλια:
Τι ωραίο κείμενο!
Ευχαριστούμε πολύ, πατέρα Θεοδόσιε!
(όπως λέει ο Θεός στη Γένεση: δεν είναι καλό να είναι ο άνθρωπος μόνος του)
Άλλο και τούτο πάλι...
Ο τέλειος άνθρωπος, Αδάμ, αν και γεμάτος χαρίσματα και με παρέα τον υπερτέλειο θεό να θέλει παρέα την Εύα!!!!
Μόνος ο Αδάμ;;; Στον παράδεισο της τρυφής;! Τι άλλο θα ακούσουμε!
Κοντολογίς , η παρέα με τον Θεό δεν διώχνει κάθε ίχνος μοναξιάς!!! Θου Κύριε!
Η παρέα με την Εύα συμπλήρωσε το κενό που δεν μπόρεσε να καλύψει η κοινωνία του Αδάμ με τον Θεό...
Έλεος!
Κυριάκος Λιόλιος
Τι να πει κάποιος στο σχόλιο με δύο υπογραφές
Τίποτα … άνευ σημασίας
Αφού υπογράφει ως:
Ιωάννης Δεληγιώργης
Κυριάκος Λιόλιος
Έλεος!!!!!!!
Αξιότιμε , κύριε Λιόλιε, είναι καλό να διαβάζει κανείς τα Γραφικά κείμενα απροκαταλυπτα(θετικά ή αρνητικά) και ακόμα καλύτερα να αναζητά τη σωστή ερμηνεία τους…και μάλιστα για ένα κείμενο όπως η Δημιουργία που έχει υποστεί και υφίσταται ακόμα, πλείστες όσες κακοποιήσεις και στραγγαλισμούς….
Τελικώς …ένας «τέλειος και γεμάτος χαρίσματα» χωματενιος( Αδάμ αυτό σημαίνει..) έκανε την επιλογή που και ‘‘μείς ατυχώς κάνουμε γιατί και ‘‘μείς χωματένιοι είμαστε….Να εύχεσθε ο Θεός να μας δίνει σύνεση γιατί η Δημιουργία «περιγράφει» την θέση-στάση-επιλογή του καθένα μας (άντρα ή γυναίκα εξ ίσου)και όχι ένα μακρινό παππού…..
Έτσι το διατυπώνει η Γένεση φίλε μου! Διαφωνείς; Πες μας εσύ την ορθή απάντηση!
Ιφ
Παρακαλώ διορθώστε το απροκατάληπτα. Εγώ δεν το πρόσεξα. π.Θεοδοσιος
"Κύριε μη μ΄ελεείς" που έλεγε ο ερημίτης....χωρίς να διαβάσει τη Γένεση κεφ 2ο ο Ι.Δ. ή Κ.Λ. σχολιάζει το κείμενο του π.Θ.Μ. Το ίντερνετ γεμάτο πηγές και αναλύσεις, αχ αυτός ο ζηλωτισμός του πληκτρολογίου.
Γραπτό συγκροτημένο και, «ένα κι ένα δυο» ! «Γάμος είναι να είμαι προετοιμασμένος να αναγνωρίσω την ετερότητα, την ιερή ετερότητα του άλλου!! … Αυτοπροσφορά ουσιαστικής ειλικρίνειας … σε τελική ανάλυση: Αγάπη …» (Θαυμάσια γενική αρχή και προϋπόθεση). «Ουσιαστικά … αγάπη … είναι … Αφαιρώντας «εγώ» δημιουργείς μέσα σου περισσότερο χώρο για τον άλλον». (Απλά, συγκεκριμένα, πρακτικά). «Για τους χριστιανούς, το να λες ότι είμαι φτιαγμένος «κατ’ εικόνα Θεού» σημαίνει ότι η αγάπη είναι η αιτία της ύπαρξής σου, αφού ο Θεός είναι Αγάπη». (Η Αλήθεια στην κορύφωση της-«η αιτία της ύπαρξής σου»-με το όνομά της-«ο Θεός είναι Αγάπη». (Δεδομένο από την πλευρά του Θεού. Από την πλευρά του ανθρώπου ενδεχόμενο δυναμκό. Υπό τον απαράβατο όρο του «πρέπει»-«ο χαρακτήρας που πρέπει να έχεις»- ήτοι του «ναι» της δικής μας αποδοχής, όχι ως ευχολογίου ή άλλης γνωστής μεγαλοστομίας, αλλ’ ως ενεργούμενης παρουσίας και πράξης αγαπητικής !
Όσο για το σχολιαστή και τα, «τι άλλο θ’ ακούσουμε», να έχει υπόψη ότι, η δήλωση, «ου καλόν είναι τον άνθρωπον μόνον» είναι του Θεού, που βλέπει τα ζώα ζευγάρια αρσενικά και θηλυκά, όχι όμως τον άνθρωπο. Και συνάγει και δημιουργεί τη γυναίκα, τεράστια σημασία από πού και πώς, την οδηγεί ο ίδιος στον άνδρα ως νυμφαγωγός-κουμπάρος-και ιερουργός ευλογεί το σμίξιμο αυτών των δυο ! Τεράστια επίσης η σημασία, κι ας κάνουν κάποιοι πως δεν καταλαβαίνουν εδώ.
Όσο για την εξαήμερη Δημιουργία του Θεού είναι προσανατολισμένη κυρίως στη γη και τον άνθρωπο και τα κατ’ αυτούς με καίριο συμπέρασμα του ίδιου το εξής. «Και είδεν ο Θεός τα πάντα όσα εποίησε, και ιδού «καλά λίαν». Και, αν συναγάγουμε από την ονοματοδοσία που ανέθεσε στον Αδάμ-Άνθρωπο-ότι εμμέσως πλην σαφώς, ανέθεσε την τιμή και την ευθύνη του «κάλλιστα» σ’ αυτόν ! Και γυρίσουμε σήμερα και ρίξουμε μια ματιά, ιδιαίτερα αυτόν τον καιρό, καθένας και μπορεί και θα πει τι θα συναγάγουμε δυστυχώς ! Και το χειρότερο τελευταία, Ειρήνη της ισορροπίας του τρόμου με το ερώτημα ποιος ο τρελός που θα κάνει τη μοιραία αρχή, ασυγχώρητα,, και όχι μόνο. Αλλά ας ελπίσουμε και ελπίζουμε, ο Θεός θα φυλάξει, ευτυχώς. Άθανάσιος Κοτταδάκης
Δημοσίευση σχολίου