Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010

Ερωτήματα εκ Δυσμών

Ερωτήματα εκ Δυσμών
.
Επιστολή
Πάπα Γρηγορίου του Μεγάλου  
προς τον  
Πατριάρχη Κων/λεως Ιωάννη Δ΄ Νηστευτή

  “ Ενώ ομολόγησες ότι ήσουν ανάξιος να γίνεις επίσκοπος, τελικά έφθασες στο σημείο να επιθυμείς διακαώς να αποκαλήσαι ο μόνος επίσκοπος.
     Επιχείρησες να πάρεις την τιμή από όλους, την οποία επιθυμείς να σφετεριστείς παράνομα για τον εαυτό σου...
   Τι θα πεις στο Χριστό, που είναι η κεφαλή της οικουμενικής Εκκλησίας, στην εξέταση της κρίσεως, που έχεις επιχειρήσει να βάλεις όλα τα μέλη του κάτω απ'την δικαιοδοσία σου με το όνομα οικουμενικός;
    Τι θα πεις, αδελφέ, σ'αυτήν την τη φοβερή εξέταση της μελλούσης κρίσεως, αν έχεις επιθυμήσει να αποκαλήσαι σε αυτόν τον κόσμο όχι μόνο πατέρας αλλά γενικός πατέρας;
   Γιατί τί είναι οι αδελφοί σου οι επίσκοποι της οικουμενικής Εκκλησίας, παρά αστέρια του ουρανού, των οποίων η ζωή και ο λόγος λάμπουν ανάμεσα στις αμαρτίες και τα παραπτώματα των ανθρώπων σαν ανάμεσα στις σκιές της νύχτας; Και όταν εσύ θέλεις να βάλης τον εαυτό σου πάνω απ'αυτούς με τον αλαζονικό τίτλο και να υποτιμήσης τα δικά τους ονόματα σε σχέση με το δικό σου, τι άλλο λες παρά εγώ θα ανέβω στους ουρανούς, θα εξυψώσω το θρόνο μου πάνω απ'τα αστέρια του ουρανού; Και δεν είναι οι επίσκοποι όλοι μαζί σύννεφα, που και φέρνουν βροχή με τους λόγους του κυρήγματος και λάμπουν στο φως των καλών έργων; Και όταν εσύ, αδελφέ, τους περιφρονείς και ευχαριστήσαι να τους βάζεις κάτω από εσένα, τι άλλο λες παρά αυτό που λέγεται απ'τον αρχέγονο εχθρό θα ανέβω πάνω απ'τα ύψη των νεφών; Όταν αντικρύζω όλα αυτά με δάκρυα και τρέμω για τις κρυφές κρίσεις του Θεού, οι φόβοι μου αυξάνονται και η καρδιά μου δεν μπορεί να συγκρατήση τους στεναγμούς της που αυτός ο αγιώτατος άνθρωπος, ο κύριος Ιωάννης, τέτοιας εγκρατείας και ταπεινώσεως, έχει με τον εκμαυλισμό γλωσσών κολάκων φθάσει σε τέτοιο βαθμό επάρσεως, που επιχειρεί, επιθυμώντας αυτό το αμαρτωλό όνομα να γίνη σαν αυτόν που θέλοντας αλαζονικά να γίνη σαν το Θεό, έχασε ακόμη και τη χάρη του καθ'ομοίωσιν που του είχε δοθεί, και επειδή επεζήτησε ψεύτικη δόξα με αυτόν τον τρόπο παραχάραξε την αληθινή μακαριότητα. Ασφαλώς ο Πέτρος, ο πρώτος των αποστόλων, αυτός ο ίδιος ένα μέλος της αγίας και οικουμενικής Εκκλησίας, ο Παύλος , ο Ανδρέας, ο Ιωάννης, τι ήταν παρά προεστοί συγκεκριμένων εκκλησιαστικών κοινοτήτων; Και όμως ήταν όλοι μέλη κάτω από μία κεφαλή. Και για να συνοψίσω όλα αυτά σε ένα περιληπτικό σχήμα, οι άγιοι πριν απ'τον νόμο, οι άγιοι υπό τον νόμο και οι άγιοι της χάριτος, όλοι αποτελούντες το σώμα του Κυρίου, καθιερώθηκαν ως μέλη της Εκκλησίας και κανείς από αυτούς δεν επεθύμησε να αποκληθή οικουμενικός. Τώρα προσπάθησε να δης, η αγιότητά σου, σε ποιο βαθμό έχεις φουσκώσει θέλοντας να αποκαλήσαι με αυτό το όνομα, με το οποίο κανείς δεν αποτόλμησε να αποκληθή που ήταν πραγματικά άγιος...” *

   *Gregory the Great, Epistle XVIII, Book V, The Nicene and the Post Nicene Fathers, Vol. XII, Will. B. Eerdmans Publ. Company, Grand Rapids, Michigan
  Σημείωση: Κρατήθηκε η ορθογραφία του μεταφραστή.  
Επιλογή: γ.χ.γ

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τα επιστολικά κείμενα των αγίων Πατέρων έχουν πάντα πολλούς αποδέκτες.

Ανώνυμος είπε...

Θα μπορούσε να γίνει και αντιστροφή. Πέρα από το «οικουμενικός» που είναι ακόμη και σήμερα «πρώτος μεταξύ ίσων» ο εκάστοτε Κων/πολεως με το «πρωτείο» το οποίο δείχνει την αλαζονεία των Παπών. Οπότε τα ίδια ερωτήματα να τεθούν και εξ Ανατολών για το «πρωτείο».
Πέρα τούτου η επιστολή είναι αξιόλογη. Ας διαπιστώσει ο καθένας την έλλειψη του αγώνα για ταπείνωση και αγιότητα.

Ανώνυμος είπε...

Παλαιά η συνήθεια των αδελφικών μαχαιρωμάτων. Η επιστολή αυτή είναι λογοτεχνικό μνημείο. Οι παλαιοί Πατέρες γνώριζαν να γράφουν με ζωντάνια έστω και τις κατηγορίες, σήμερα επικρατεί ο ξύλινος εκκλησιαστικός λόγος. Όταν διαβάζεις παρόμοιες επιστολές του Μ. Βασιλείου ή του ιερού Χρυσοστόμου έχεις να πάρεις. Σήμερα στις αντεγκλήσεις των ανωτέρων ή των κατωτέρων εκκλησιαστικών δεν βρίσκεις πάντα την ποιότητα που θα έπρεπε.

Ανώνυμος είπε...

Χριστέ μου εσύ επί της γης δεν διεκδίκησες καμία εξουσία. Το λέντιο ζώστηκες τα πόδια των μαθητών έπλυνες. Γιατί οι διάδοχοι των Αποστόλων διαρκώς αναζητούν την καταξίωση στην εξουσία;
Ποθώ την Εκκλησία των Κατακομβών!
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον π.Νεόφυτο,είμαι Ιερομόναχος,Αρχιμανδρίτης, ποιόν οφελούν όλες αυτές οι βαρύγδουπες προσαγορεύσεις των ανωτέρων και ανωτάτων κληρικών της Εκκλησίας μας; Πως εισχώρησαν όλα αυτά στην παράδοσή μας; ο κόσμος γελάει και οι άγιοι κλαίνε με τα χάλια μας, αν δεν υπήρχαν αυτά σίγουρα δεν θα είχαμε σχίσματα και έριδες.

Ανώνυμος είπε...

Kαλό βράδυ!Το βασικό πρόβλημα βρίσκεται στα αξιώματα η στην Αλήθεια της Πίστεως;Διότι η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν είναι ατομοκρατική,δεν είναι εξουσιαστική-κυριαρχική δύναμις αλλά κοινώτης και εν Χριστώ κοινωνία προσώπων.Αλλά ''η Πίστις στην αλήθεια του Θεού είναι γνώρισμα ανθρώπων που έχουν καλή διάθεση''μας λέγει ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ο ΚΑΒΑΣΙΛΑΣ...διότι ο Θεός έδωσε τον νόμο του στον άνθρωπο από αγάπη ...αλλά και η αγάπη είναι αρετή της θελήσεως.Δεν υπάρχει καλή διάθεση ..ούτε και θέληση για Αλήθεια..πην