ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ
ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
Μαρίνα Πανένδοξε, των
Αθληφόρων το κλέος
συν Παρθένων τάγμασι και χοροίς Μαρτύρων...
* Συγκινητική
υπήρξε η προσέλευση και συμμετοχή μεγάλου αριθμού πιστών που προσήλθαν
τόσο στον Εσπερινό, όσο στην Θεία
Λειτουργία και στην Ιερά Λιτανεία
Κατά την εορτή της Αγίας
Παρθενομάρτυρος Μαρίνης, εορτάζει και ο νεόδμητος ομώνυμος περικαλλής
Ιερός Ναός της πόλεώς μας στην συνοικία Μακρυγιάννη. Ο φετινός εορτασμός
της Αγίας «σημαδεύτηκε» με την απουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου, αφού ως γνωστόν συνοδεύει τον Σταυρό του Αγίου
Ανδρέου στη Ρωσία, όπου έχει μεταφερθεί προς ευλογία και στήριξη
τον εκεί ομόδοξων χριστιανών.
Το 2009, με την τοποθέτηση
του π. Παναγιώτου Θωμά ως εφημέριου του Ναού, ο Γέροντάς του Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης
Καστορίας κ. Σεραφείμ προσέφερε προς ευλογία, αγιασμό και
μόνιμη τοποθέτηση στον Ναό τεμάχιο Ιερού Λειψάνου της Αγίας Μεγαλομάρτυρος
Μαρίνης. Τα Ιερά Λείψανα της Αγίας ευρισκόμενα στο κέντρο του Ναού,
είχαν την ευλογία οι συμμετέχοντες στον διήμερο εορτασμό να τα
προσκυνήσουν και να καταθέσουν τις όποιες ελπίδες των και τα αιτήματά
των.
Την παραμονή της εορτής τελέσθηκε Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ΄ Αρτοκλασίας με προεστό τον Ιεροκήρυκα της Ι.Μ. Πατρών Αρχιμανδρίτης π. Χριστοφόρο Μυτιλήνη, ο οποίος κήρυξε και τον Θείο Λόγο, ενώ συμμετείχε πλειάδα κληρικών.
Η ομιλία του π. Χριστοφόρου περιείχε
δύο ενότητες. Στην πρώτη έγινε αναφορά στον βίο και την πολιτεία
της τιμωμένης Αγίας, με λόγους δε μεστούς αναφέρθηκε στο νόημα και
την σημασία της εορτής. Η δεύτερη αφορούσε την σκέψη των «αρχόντων»
μας για την κατάργηση της Κυριακάτικης αργίας. Τα επιχειρήματα
του π. Χριστοφόρου ήσαν θεολογικά και άρα αφοπλιστικά.
Το βράδυ της παραμονής τελέσθηκε Ιερά Αγρυπνία υπό του Πρωτοπρεσβυτέρου
π. Αντωνίου Ρουμελιώτου εφημέριου Ιερού Ναού Γενέσιο Αγ. Ιωάννου
Προδρόμου Παραλίας. Με την συμμετοχή
του Αρχιμανδρίτου π. Παύλου Αμανατιάδη και άλλων κληρικών, για πρώτη
φορά εψάλη η Ακολουθία των Εγκωμίων της Παρθενομάρτυρος Μαρίνης.
Στο Ιερό Αναλόγιο ήσαν
η γυναικεία χορωδία “ΠΑΝΥΜΝΗΤΟΣ” και ο ιεροψάλτης κ. Σπ.
Κασπίρης.
Ανήμερα της εορτής, τελέσθηκε
Πανηγυρική Θεία Λειτουργία όπου προέστη και ομίλησε ο Αδελφός
της Ιεράς Μονής Ομπλού και προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίας Ειρήνης
Ριγανοκάμπου, Αρχιμανδρίτης π. Ειρηναίος Σωτηρόπουλος. Το
λοιπό ιερατείο που συλλειτούργησε αποτελείτο από τους Πρωτοπρεσβυτέρους
π. Δημήτριο Κοτοπούλη (συνταξιούχος), π. Ανδρέα Γεωργακόπουλο,
τους Πρεσβυτέρους π. Ιωάννη Δροσόπουλο, π. Νικόλαο Βγενόπουλο,
τους εφημέριους του Ναού π. Παναγιώτη Θωμά, π. Γεώργιο Τζεφριό και
τους Διακόνους Σεραφείμ Αργυρόπουλο και Ιωσήφ Μήλια, Αδελφό
της Ιεράς Μονής Ομπλού.
Στην ομιλία του ο π.
Ειρηναίος αφού έκανε μια μικρή περιληπτική αναφορά στον βίο και
τα κατορθώματα της Αγίας ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Μαρίνης εστίασε
στην δοκιμασία που βίωσε στην φυλακή η Αγία όταν παρουσιάστηκε
μπροστά της στην φυλακή ο μισόκαλλος διάβολος με την μορφή δράκου προσπαθώντας
να την τρομάξει, να αναιρέσει την ομολογία της και να αρνηθεί την πίστη
της. Επαναλαμβάνοντας την φράση του απολυτικίου της Αγίας: « …
τον αόρατον εχθρόν κατεπάτησε στερρώς …» εξήρε το θάρρος και την
τόλμη της. Στην συνέχεια αναφερόμενος στον Απόστολο Παύλο και στην προς Εβραίους επιστολή (Εβρ.2,14)
του υπογράμμισε πως ο Ιησούς Χριστός έγινε άνθρωπος για να καταργήσει
με τον θάνατο του αυτόν που εξουσίαζε τον θάνατον, δηλαδή τον διάβολο.
Ο διάβολος στήνει συνεχείς παγίδες για
να θηρεύσει τον άνθρωπο, είναι πανούργος, ψεύτης και δημιουργός της έχθρας
ανάμεσα στους ανθρώπους. Κάνει τον άνθρωπο εχθρό και πολέμιο ακόμα
και του ίδιου του, του εαυτού. Ως ύπαρξη πιστεύει στον Θεό και φρίττει
(Ιακ.2,19) φοβάται την ώρα της τιμωρίας του (Ματθ.8,29) αλλά και τρέμει
την παρουσία των Αγίων. Όσοι τον ακολουθούν είναι δούλοι με την θέληση
τους και όσοι κάνουν τα έργα του γίνονται παιδιά του. Βέβαια εκείνος
μόνο εξαπατά και παρακινεί , ενώ την αμαρτία την διαπράττει ο άνθρωπος.
Σκοτίζει τον λογισμό του και το σώμα πειθαρχεί στις εντολές του διαβόλου.
Δεν ήταν από την αρχή κακός γιατί το κακό
δεν είναι κάτι φυσικό που το έπλασε ο Θεός αλλά με την ελευθερία
της βούλησης του προέκυψε και η πονηρία στην φύση του. Τα ονόματα
του πάμπολλα όπως διάβολος γιατί διαβάλλει (κατηγορεί τον άνθρωπο
στον Θεό, τον Θεό στον άνθρωπο αλλά και τους ανθρώπους μεταξύ τους),
σατάν, εχθρός, γιατί χρησιμοποιεί μεθόδους να πετύχει τον σκοπό του,
πονηρός για την υπερβολή της κακίας του κ.α. Στήνει πολλές παγίδες
για να επιτύχει τον σκοπό του και εκτοξεύει πολλά βέλη εναντίων των
ανθρώπων. Πονηρές επιθυμίες, ακάθαρτους λογισμούς, ολέθρια πάθη,
θυμούς, κακολογίες, φθόνο, οργή, μίσος φιλαργυρία, ραθυμία, εγωισμούς.
Όταν δε αποτυγχάνει να κάμψει το θέλημα του ανθρώπου τότε τον χτυπά
στην περηφάνια και τον πολεμά με τα καλά έργα του κάνοντας τον να έχει
έπαρση. Πιο πολύ κατευθύνει όμως τα πυρά του έναντι των χριστιανών
που αγωνίζονται πνευματικά κι εδώ είναι μεγάλη η ευθύνη όλων μας
να τον αντιμετωπίσουμε με την τόλμη την πίστη και την αποτελεσματικότητα
που έδειξε η Αγία ενδόξος Μεγαλομάρτυς Μαρίνα.
Δυστυχώς όμως ενώ μας αρέσει να διαβάζουμε
τα κατορθώματα των Αγίων και τα αξιοθαύμαστα περιστατικά της πορείας
τους σε αυτόν τον κόσμο και συνηθίζουμε να τα προβάλλουμε ως παραδείγματα
μίμησης στους γύρω μας, όταν έρθει η κρίσιμη στιγμή να εφαρμόσουμε
ότι πραγματικά θαυμάζουμε, αδρανούμε. Όσο είμαστε στο θεωρητικό
επίπεδο μοιάζουν όλα εύκολα καθ’ ότι είναι ανώδυνο και δεν θέλει
κόπο.. Ο ενθουσιασμός μας συνήθως κάπου εκεί εξαντλείται. Δεν έχουμε
τη διάθεση, την τόλμη ή ακόμα πιο ορθά την πίστη στον ενδυναμούντα
στους Αγίους Θεό. Στον Θεό που βεβαιώνει ότι όλα είναι δυνατά γι’ αυτόν
που πιστεύει σε Εκείνον.
Πολλές φορές επικαλούμαστε την δικαιολογία
πως ήταν άλλοι καιροί και οι άγιοι άλλου είδους άνθρωποι, ο δε δρόμος
προς την αγιότητα παραμένει αδιάβατος για πολλούς. Όλα τα παραπάνω
είναι ανυπόστατα και έρχονται οι σύγχρονες «χαριτωμένες» μορφές
της Ορθοδοξίας μας να το επιβεβαιώσουν. Η αλήθεια είναι πως οι καιροί
και οι χρόνοι έχουν δοθεί από τον ίσιο τον Θεό για την εργασία του
καθ΄ ομοίωσιν. Ο δρόμος προς την αγιότητα είναι ανοικτός και ουσιαστικά
απλός. «Αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου … και το πλησίον σου ως σεαυτόν».
Σε αυτές τις δύο εντολές κρέμονται όλος ο νόμος και οι προφήτες κατά
την διαβεβαίωση του ίδιου του Χριστού. Αυτές ορίζουν τον δρόμο προς
την αγιότητα. Αγαπώ τον Θεό και τον συνάνθρωπο σημαίνει πως πράγματα
που το κοσμικό φρόνημα έχει εξοβελίσει από την ζωή του σύγχρονου
ανθρώπου ως άχρηστα, τα επαναφέρουμε. Την δικαιοσύνη την ανεκτικότητα,
την σιωπή, την συγχωρητικότητα, το πνεύμα θυσίας κ.α.
Καταλήγοντας ο π. Ειρηναίος τόνισε
πως είναι καιρός να πάψουμε να εμπαίζουμε τον εαυτό μας κι αναπόφευκτα
τον Θεό πιστεύοντας πως αρκεί να γνωρίζουμε τον λόγο του Θεού χωρίς
να αγωνιζόμαστε να τον εφαρμόσουμε όσο πιο σωστά και πειθαρχημένα
γίνεται «σταυρώνοντας» το θέλημα μας και παρότρυνε το εκκλησίασμα
να πορευτεί στις δυσκολίες της ζωής με αισιοδοξία, πίστη, τόλμη και
ελπίδα που είναι σημεία αναφοράς του σωστού χριστιανού και όχι με
άγχος και απελπισία που ουσιαστικά είναι παράδοση άνευ όρων στην
δίνη του διαβόλου και των δαιμόνων του. Η θέωση θα έρθει αν διασώσουμε
την ανθρωπιά μας αγαπώντας τον φιλάνθρωπο Θεό και αγκαλιάσουμε τον
ελάχιστο αδελφό μας.
Προ της Απολύσεως
της Θείας Λειτουργίας τελέσθηκε Αρτοκλασία από τον Σύλλογο Καθαριστηρίων
Πάτρας «Η ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ», μιας και η Αγία είναι Προστάτης της επαγγελματικής
αυτής τάξεως.
Κατόπιν κατά το Αγιορείτικο Τυπικό ευλογήθηκαν κόλλυβα προς τιμή της Αγίας
Μαρίνης.
Το απόγευμα της κυριωνύμου ημέρας, τελέσθηκε Μεθέορτος Εσπερινός, Ιερά Παράκλησις
προς την Αγία και Λιτάνευσις των Ιερών Λειψάνων και της Ιεράς Εικόνος
στους δρόμους της ενορίας.
Προέστη
των Ιερών Ακολουθιών και ομίλησε ο προϊστάμενος των Μ.Μ.Ε. της τοπικής
μας Εκκλησίας, του Γραφείου Νεότητος της Ι.Μ. Πατρών, Αρχιμανδρίτης
π. Χρύσανθος Στελλάτος.
Συγκινητική υπήρξε η προσέλευση και συμμετοχή
μεγάλου αριθμού πιστών που προσήλθαν τόσο στον Εσπερινό, όσο στην Θεία Λειτουργία και στην Ιερά Λιτανεία.
*
Έψαλαν ο Πρωτοψάλτης του Ναού κ. Ανδρέας Γκάτσος και ο Λαμπαδάριος
κ. Πέτρος Κόρδας, πλαισιούμενοι από άλλους Ιεροψάλτες της Μητροπόλεώς
μας.
Αλέξανδρός Κολλιόπουλος
Εφημερίδα "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
3 σχόλια:
Από τα λίγα περιφερειακά πανηγύρια που συγκεντρώνουν τόσο κόσμο και παπάδες.
Η κοσμοπλημύρα αυτή είναι αποτέλεσμα των ευλαβών κληρικών που ποιμαίνουν τον Ναό. Ο πιστός λαός όταν βλέπει ευλαβείς κληρικούς που έχουν πνεύμα θυσιαστικό τους πλαισιώνει με αγάπη. Μεγάλη εντύπωση μου κάνει και η συμμετοχή δεκάδων κληρικών.
Δόξες μεγάλες βλέπω. Λαϊκό προσκύνημα για την αγία. Μπράβο!!!
Δημοσίευση σχολίου