Κυριακή μετά τά Φῶτα
Λόγος
εἰς τόν Ἀπόστολον
Τά χαρίσματά μας
«Ἀναβάς εἰς ὕψος
ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καί ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις » (Ἐφεσ. δ´8)
«Ἀναβάς
εἰς ὕψος ἠχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καί ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις»
Μέ τήν σημερινή Κυριακή, τήν Κυριακή μετά
τά Φῶτα, κλείνει οὐσιαστικά ἡ χαρμόσυνη περίοδος τῶν μεγάλων ἑορτῶν τῆς
ἐπιφανείας τοῦ Κυρίου. Περίοδος ἡ ὁποία μᾶς ὑπενθύμισε τά μεγάλα καί ἀνεκτίμητα
πνευματικά δῶρα, τά ὁποῖα μᾶς πρόσφερε ὁ σαρκωθείς Κύριος μέ τόν ἐρχομό του
στή γῆ. Γι᾽αὐτά ἀκριβῶς τά δωρήματα μᾶς μίλησε καί τό σημερινό ἀποστολικό
ἀνάγνωσμα. Μᾶς ὑπενθύμισε τόν προφητικό λόγο τοῦ Δαυΐδ, πού λέγει ὅτι ὁ Κύριος
μέ τήν Ἀνάληψή Του ἀνέβηκε ψηλά στούς οὐρανούς. Ἔδεσε αἰχμάλωτους τούς
ἐχθρούς του, τόν διάβολο καί τόν θάνατο καί ἔδωσε χαρίσματα στούς ἀνθρώπους. Ποιά εἶναι αὐτά τά χαρίσματα; Μέ ποιό κριτήριο τά διανέμει ὁ Χριστός; Κινδυνεύουμε
ἀπό τά χαρίσματα τοῦ Θεοῦ; Γιά ποιό
σκοπό τά προσφέρει στόν ἄνθρωπο; Σ᾽ αὐτά τά ἐρωτήματα θά ἀπαντήσουμε στή
συνέχεια.
****
«Ἀναβάς
εἰς ὕψος ἠχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καί ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις»
Στόν πρῶτο στίχο τῆς ἀποστολικῆς
περικοπῆς ὁ θεῖος Παῦλος ἔκαμε λόγο γιά τήν χάρη τοῦ Θεοῦ. Στόν δεύτερο μίλησε
γιά τά «δόματα» δηλαδή τά χαρίσματα τοῦ Θεοῦ. Μέ τή λέξη χάρισμα ἐννοοῦμε τήν ἱκανότητα, φυσική, διανοητική ἤ ψυχική πού χορηγεῖται
ἀπό τόν Χριστό ἀνεξαιρέτως σέ κάθε ἄνθρωπο.
Ὑπάρχουν ἄνθρωποι, πού διαθέτουν
πλούσια σωματικά χαρίσματα. Ἔχουν πολλές σωματικές δυνάμεις. Σῶμα ἀθλητικό.
Ἀντοχή ἐξαιρετική καί ἀσυνήθιστη. Ἄλλοι πάλι διακρίνονται γιά τήν ἐξυπνάδα,
τήν εὐστροφία καί τήν ἀντιληπτική τους ἱκανότητα. Ἄλλοι ἔχουν ἔμφυτη τήν
δύναμη λόγου. Διαθέτουν δεινότητα
συγγραφική μέ ἀποτέλεσμα νά ἀσκοῦν μεγάλη ἐπιρροή πάνω στούς ἀναγνῶστες τους.
Εἶναι καί ἄλλοι μέ τεχνικές γνώσεις καί ἐπιδόσεις ἐξαιρετικές. Εἶναι καί οἱ
ἄνθρωποι μέ τόν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο. Διαθέτουν πλούσια καί δυνατή
πίστη. Εἶναι ἄφθαστοι στό νά παρηγοροῦν ἀνθρώπους πού θλίβονται καί δοκιμάζονται
ποικι-λοτρόπως. Ἄνθρωποι πού ἀναλίσκονται κυριολεκτικά στά ἔργα τῆς ἀγάπης.
Διακονοῦν τούς συνανθρώ-πους τους ἀγόγγυστα. Χωρίς νά ὑπολογίζουν κόπους καί
ξενύχτια καί θυσίες οἰκονομικές. Εἶναι καί ἄλλοι πού τό χαρακτηριστικό τους
γνώρισμα εἶναι ἡ ἐλεημοσύνη. Σκορπίζουν ἁπλόχερα τά ἀγαθά τους μέ καλή καρδιά,
μέ μόνο σκοπό τήν ἀνακούφιση τῶν ἀδελφῶν τους πού βρίσκονται σέ ἀνάγκη. Εἶναι καί ἄλλοι πού διαθέτουν τό
χάρισμα τῆς προσευχῆς.
Πολλά, ἀμέτρητα εἶναι τά χαρίσματα πού
μᾶς δίνει ὁ Χριστός μας. Σέ ἄλλον δίνει περισσότερα καί σέ ἄλλον λιγότερα. Σέ ἄλλον μεγάλα καί σέ
ἄλλον μικρότερα χαρίσματα. Ἀκόμη καί ἕνα μόνο χάρισμα. Τό βέβαιο πάντως εἶναι
ὅτι δίνει σέ ὅλους. Δέν ὑπάρχει κανείς ἀπολύτως ἄνθρωπος χωρίς ἔστω καί ἕνα χάρισμα.
Καί αὐτά ἀκόμη τά χαρίσματα πού
θεωροῦνται μικρά ἔχουν ἀσύληπτες διαστάσεις. Εἶναι ἀσφαλῶς μεγάλο χάρισμα ἡ
ἱερωσύνη. Ἀλλά καί τό χάρισμα τοῦ πιστοῦ πού διακονεῖ μέ ἀγάπη τούς πονεμένους
ἀδελφούς τοῦ Χριστοῦ δέν εἶναι μικρό. Ὅπως δέν εἶναι μικρό καί τό χάρισμα
ἐκείνου πού ἐργάζεται μέ ζῆλο γιά νά ὁδηγήσει τούς ἀπληροφόρητους ἀνθρώπους
στή ζεστή ἀγκαλιά τῆς Ἐκκλησίας.
Ἀφαλῶς εἶναι μεγάλο τό χάρισμα τῶν
θαυμάτων πού ἔχουν ἁγιασμένοι ἄνθρωποι, ἀκόμη καί σήμερα. Πλήν ὅμως καί ἡ
προσευχή, πού κάνει μιά ψυχή κρυμμένη στό μισοσκόταδο τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι
ἐπίσης μεγάλο χάρισμα. Τίποτε δέν
εἶναι μικρό καί ἀμελητέο μέσα στήν Ἐκκλησία. Ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης μᾶς
λέγει ὅτι καί μία ἀκόμη γονυκλιτική μετάνοια πού γίνεται «εἰς τιμήν καί δόξαν
τοῦ Θεοῦ» ἀξίζει πεισσότερο ἀπό ὅλους τούς θησαυρούς τοῦ κόσμου».
****
Ἀντιλαμβανόμαστε λοιπόν ὅτι δέν πρέπει
νά βρίσκει θέση στήν ψυχή μας τό παράπονο ὅτι «σ᾽ἐμένα ὁ Κύριος ἔδωκε ἕνα μόνο
χάρισμα καί αὐτό μικρό καί ἀσήμαντο». Καί δέν ἔχουμε δικαίωμα νά παραπονούμαστε
γιά τόν ἀριθμό ἤ τό μέγεθος τῶν χαρισμάτων πού μᾶς προσφέρει ὁ Χριστός, διότι,
ὅπως λέγει ὁ Ἀπόστολος, ἡ χάρη δόθηκε στόν καθένα μας σύμφωνα μέ τό μέτρο, μέ
τό ὁποῖο ὁ Χριστός τήν δωρίζει. Δέν λέει σύμφωνα μέ τήν πίστη μας ἤ τήν
προθυμία μας ἤ τήν ἀρετή μας, ἀλλά σύμφωνα μέ τό μέτρο τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός
μας μέ τήν πανσοφία καί παγγνωσία Του ἀποφασίζει τί καί πόσο καί πότε θά δώσει στόν καθένα. Στήν ἀπόφασή του αὐτή
ἐνεργεῖ μέ ἀπόλυτη δικαιοσύνη καί ἐλευθερία, ἀνάλογα μέ τίς συνθῆκες καί
τούς σκοπούς πού Ἐκεῖνος γνωρίζει. Ἑπομένως δέν ἐξαρτᾶται ἀπό τήν ἀρετή μας ἤ
τήν προθυμία μας ἡ ἀπόκτηση ἑνός χαρίσματος. Τό χάρισμα δίδεται δωρεάν. Δέν
δίδεται ὡς πληρωμή τῆς ἀρετῆς τοῦ ἀνθρώπου. Ἀπό τήν ἀρετή καί τήν προθυμία
μας, ἀλλά καί πάλι μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ, ἐξαρτᾶται ἡ ἀξιοποίηση τοῦ χαρίσματος.
Πολύ περισσότερο δέν ἔχει καμμιά θέση στήν
ψυχή μας ἡ ζήλεια ἤ ὁ φθόνος ἐναντίον
αὐτῶν πού ἔχουν περισσότερα ἤ μεγαλύτερα χαρίσματα ἀπό ἐμᾶς. Ἀντίθετα μάλιστα.
Ἡ καρδιά μας πρέπει νά εἶναι πλημμυρισμένη ἀπό εὐγνω-μοσύνη καί νά εὐχαριστοῦμε
τόν Κύριό μας γιά τά χαρίσματα ἔστω τά μικρά καί τά λίγα μέ τά ὁποῖα στόλισε
τήν ψυχή μας. Νά τόν εὐχαρι-στοῦμε ἐπίσης καί γιά τά χαρίσματα τά μεγαλύ-τερα καί
περισσότερα ἴσως τῶν ἀδελφῶν μας.
****
Νά εὐχαριστοῦμε λοιπόν τόν Δωρεοδότη
Κύριο γιά τά τάλαντα πού μᾶς χαρίζει. Ταυτόχρονα ὅμως νά προσέχουμε νά μή
ζημιωθοῦμε ἀπό τήν δωρεά αὐτή τοῦ Κυρίου. Διότι ὅσο κι ἄν φαίνεται παράξενο
ὑπάρχει περίπτωση ὁ ἄνθρω-πος νά βλαβεῖ ἀπό τά χαρίσματα τοῦ Θεοῦ. Καί βλάπτεται ὅταν ξεχνᾶ ὅτι τά χαρίσματα
εἶναι δῶρα καί δωρεά τοῦ Χριστοῦ μας. Καί τότε δημιουργοῦμε γιά τόν ἑαυτό μας τήν ψεύτικη ἰδέα, ὅτι διαφέρουμε
ἀπό τούς ἄλλους καί βρισκόμαστε πιό ψηλά ἀπ’ αὐτούς. Καί κατά συνέπεια ὅλοι
πρέπει νά μᾶς ἐπαινοῦν καί νά μᾶς ἐγκωμιάζουν. Αὐτό τόν κίνδυνο τόν ἐπισημαίνει
σέ ἄλλη ἐπιστολή του ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέγοντας: «Ἄνθρωπε, ποιός σέ θεωρεῖ ἀνώτερο καί πιό
ὑπέροχο ἀπό τούς ἄλλους; Ἄνθρωπος ὄχι ὅμως ὁ Θεός. Ποιό χάρισμα ἔχεις τό ὁποῖο
δέν τό ἔλαβες ἀπό τόν Θεόν; Ὅλα ἀπό τόν Θεόν τά ἔχεις. Ἐάν λοιπόν κάτι πού
ἔχεις τό ἔλαβες ἀπό τόν Θεόν, γιατί καυχᾶσαι σάν νά μήν ἔλαβες τίποτε; ( Α΄Κορ.
δ΄7).
Ὁ δεύτερος μεγάλος κίνδυνος, ἀγαπητοί
μου, εἶναι ἡ κακή χρήση τῶν χαρισμάτων τοῦ Θεοῦ. Καί δέν εἶναι δυστυχῶς λίγοι
οἱ ἄνθρωποι πού παθαίνουν αὐτή τή ζημιά. Τά χαρίσματά τους τά χρησιμοποιοῦν γιά
νά βλάψουν τούς ἄλλους. Νά ὁδηγήσουν ψυχές στήν φθορά. Νά τίς μολύνουν μέ κάθε
τρόπο καί κάθε μέσο. Κάτι πού τό ζοῦμε καθημερινά στίς ἡμέρες μας. Εἶναι φοβερό
γιά τόν ἄνθρωπο ἐνῶ μπορεῖ μέ τό χάρισμα τῆς τέχνης ἤ τῆς ἐπιστήμης του νά
χαρίζει ζωή, νά προσφέρει χαρά καί ὑγεία καί εὐτυχία στόν συνάνθρωπο, νά ἀπεργάζεται,
μέσα σέ σκοτεινά ἐργαστήρια, τόν ψυχικό
καί σωματικό ὄλεθρο ἀμέτρητων ἀνθρώπων καί μάλιστα νέων. Κάνουν δηλαδή τό
τελείως ἀντίθετο ἀπό αὐτό πού λέγει ὁ Θεῖος Παῦλος.
****
Τά χαρίσματά του ὁ Θεός τά δίνει γιά ἕνα
συγκεκριμένο σκοπό. Ὁ σκοπός αὐτός εἶναι ὁ καταρτισμός τῶν πιστῶν. Τά
χαρίσματά του τά δίνει ὁ Θεός γιά τήν καλλιέργεια καί τελειοποίηση τῶν χριστιανῶν,
πού κλήση καί ἀποστολή τους ἔχουν νά γίνουν ἅγιοι. Τά δίνει «εἰς οἰκοδομήν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ». Γιά
νά αὐξάνεται τό σύνολο τῶν πιστῶν καί νά συναρμόζεται σωστά μέ τόν θεμέλιο
λίθο καί τήν κεφαλή τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας, τόν Χριστό. Μέ τελικό στόχο νά
φθάσουμε ὅλοι στήν «ἑνότητα τῆς πίστεως». Νά ἑνωθοῦμε στήν ἴδια ὀρθή πίστη
καί στήν βαθιά προσωπική γνωριμία καί κοινωνία μέ τόν «υἱόν τοῦ Θεοῦ». Νά
ὡριμάσουμε πνευματικά πλησιάζοντας ὅλο καί περισσότερο τό «μέτρον ἡλικίας»,
τό ὑπόδειγμα τοῦ ἄριστου μέτρου καί τῆς τελειό-τητας, πού παρουσίασε στόν κόσμο
ὁ Χριστός.
*****
«Ἀναβάς
εἰς ὕψος ἠχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καί ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις»
Ἀδελφοί μου! Εἶναι ἄξιος πολλῆς τιμῆς καί ἀμοιβῆς ὁ
χριστιανός, ὁ ὁποῖος μέ τά χαρίσματα πού τοῦ ἔδωκεν ὁ Θεός, καρποφορεῖ τήν
ἀρετή πρός δόξαν Του. Ὅταν ὅμως ἀμελεῖ καί ἀφήνει τά χαρίσματά του
ἀκαρποφόρητα, ποιά εὐθύνη ἔχει καί πόσης τιμωρίας θά εἶναι ἄξιος. Ὁ Θεός νά μᾶς
φυλάει ἀπό τήν ἀμέλεια αὐτή. Ἀντίθετα ἄς τόν ἱκετεύουμε νά μᾶς δίδει ζῆλο,
ἐπιμέλεια καί αἴσθημα εὐθύνης, ὥστε τά χαρίσματά του νά τά ἀναπτύξουμε καί νά
τά αὐξήσουμε, ὥστε καί μέσῳ ἡμῶν νά δοξάζεται τό ὑπερύμνητο Ὄνομά του.
Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στον
Καθεδρικό Ἱ. Ναός Ἀγίου Ἰωάννου, Ἀρχιεπισκοπῆς Κύπρου 12.01.2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου