ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ:
ΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ *
Εντιμολογιώτατοι Άρχοντες του Οικουμενικού Πατριαρχείου και λοιποί προσκεκλημένοι,
Επιτρέψτε
μου, πρώτα, να μεταφέρω προς όλους σας την ευλογία, τις πατρικές ευχές και τις
ευχαριστίες της Α. Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ.
Βαρθολομαίου, διότι η αγάπη σας για τον πανίερο θεσμό του Οικουμενικού
Πατριαρχείου σάς έφερε απόψε στην αίθουσα και την εκδήλωση αυτή, για να
τιμήσετε και ενισχύσετε με αυτό τον τρόπο την Μητέρα Εκκλησία και το έργο της.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνει η Α. Θ. Παναγιότης προς τον Εντιμολογιώτατο
Πρόεδρο της Αδελφότητας των Οφφικιάλων κ. Οδυσσέα Σασαγιάννη και τα μέλη του
Διοικητικού Συμβουλίου της, μάλιστα δε προς τον εμπνευστή και ευγενή χορηγό της
εκδηλώσεως αυτής Άρχοντα κ. Γρηγόριο Χατζηελευθεριάδη και τον οικοδεσπότη της
Άρχοντα κ. Γεράσιμο Φωκά. Από την αγάπη και την αφοσίωση όλων σας αντλεί το
Οικουμενικό Πατριαρχείο δυνάμεις, για να εκπληρώσει την ιστορική αποστολή
του. Είστε οι Κυρηναίοι, οι οποίοι ελαφρύνετε τον Σταυρό που σηκώνει στους
ώμους του ο Οικουμενικός Πατριάρχης και ο ιερός θεσμός. Σας ευγνωμονούμε γι’
αυτό και υπολογίζουμε πάντοτε στην αγάπη σας.
Γι’
αυτόν τον μακραίωνα και ιστορικό θεσμό καλούμαι απόψε να μιλήσω στην αγάπη σας
-πράγμα καθόλου εύκολο. Όσο χρόνο και να διαθέσει κάποιος, και τόμους
ολόκληρους αν γράψει, δεν θα μπορέσει να περιγράψει ένα θεσμό δεκαεπτά και
πλέον αιώνων, ένα θεσμό με πλούσιο παρελθόν, που σφράγισε ανεξίτηλα την ίδια
την Ιστορία της πολιτισμένης ανθρωπότητας και που εξακολουθεί να αποτελεί
ελπίδα για το παρόν και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου. Δεν τρέφω, λοιπόν,
την αυταπάτη ότι θα εξαντλήσω το θέμα που σας εξήγγειλα. Θα είμαι ευτυχής, αν
μπορέσω να σας μεταδώσω μόνο τη συγκίνηση που νιώθω και εγώ προσωπικά, όταν
αναλογίζομαι το ύψος της τιμής να διακονεί κάποιος με οποιαδήποτε ιδιότητα ένα
θεσμό που άφησε και αφήνει ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην Ιστορία της ανθρωπότητας,
ένα θεσμό που ακόμη κι αν δεν τον είχαμε δοσμένο από τη Χάρη του Θεού, και
μάλιστα στο Γένος μας, θα έπρεπε να τον εφεύρουμε.
Τι είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο; Το ονομάζουμε
θεσμό, αλλά είναι κάτι περισσότερο: είναι ένα ιστορικό
παράδοξο, ένα μυστήριο
της Ιστορίας.
Πολύ συχνά σκέφτομαι ότι τίποτε δεν εκφράζει τόσο εύγλωττα το παράδοξο αυτό, όσο τα λόγια με τα οποία περιγράφει ο Παύλος στην Β' επιστολή του προς Κορινθίους τη φύση του χαρακτήρα του έργου των Αποστόλων: «ἐν παντὶ συνιστῶντες ἑαυτοὺς ὡς Θεοῦ διάκονοι, ἐν ὑπομονῇ πολλῇ, ἐν θλίψεσιν, ἐν ἀνάγκαις, ἐν στενοχωρίαις, ἐν πληγαῖς, ἐν φυλακαῖς, ἐν ἀκαταστασίαις, ἐν κόποις, ἐν ἀγρυπνίαις, ἐν νηστείαις, ἐν ἁγνότητι, ἐν γνώσει, ἐν μακροθυμίᾳ, ἐν χρηστότητι, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ, ἐν ἀγάπῃ ἀνυποκρίτῳ, ἐν λόγῳ ἀληθείας, ἐν δυνάμει Θεοῦ, διὰ τῶν ὅπλων τῆς δικαιοσύνης τῶν δεξιῶν καὶ ἀριστερῶν, διὰ δόξης καὶ ἀτιμίας, διὰ δυσφημίας καὶ εὐφημίας, ὡς πλάνοι καὶ ἀληθεῖς, ὡς ἀγνοούμενοι καὶ ἐπιγινωσκόμενοι, ὡς ἀποθνήσκοντες καὶ ἰδοὺ ζῶμεν, ὡς παιδευόμενοι καὶ μὴ θανατούμενοι, ὡς λυπούμενοι ἀεὶ δὲ χαίροντες, ὡς πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες, ὡς μηδὲν ἔχοντες καὶ πάντα κατέχοντες» (Β' Κορ. 6, 4-10).
Πολύ συχνά σκέφτομαι ότι τίποτε δεν εκφράζει τόσο εύγλωττα το παράδοξο αυτό, όσο τα λόγια με τα οποία περιγράφει ο Παύλος στην Β' επιστολή του προς Κορινθίους τη φύση του χαρακτήρα του έργου των Αποστόλων: «ἐν παντὶ συνιστῶντες ἑαυτοὺς ὡς Θεοῦ διάκονοι, ἐν ὑπομονῇ πολλῇ, ἐν θλίψεσιν, ἐν ἀνάγκαις, ἐν στενοχωρίαις, ἐν πληγαῖς, ἐν φυλακαῖς, ἐν ἀκαταστασίαις, ἐν κόποις, ἐν ἀγρυπνίαις, ἐν νηστείαις, ἐν ἁγνότητι, ἐν γνώσει, ἐν μακροθυμίᾳ, ἐν χρηστότητι, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ, ἐν ἀγάπῃ ἀνυποκρίτῳ, ἐν λόγῳ ἀληθείας, ἐν δυνάμει Θεοῦ, διὰ τῶν ὅπλων τῆς δικαιοσύνης τῶν δεξιῶν καὶ ἀριστερῶν, διὰ δόξης καὶ ἀτιμίας, διὰ δυσφημίας καὶ εὐφημίας, ὡς πλάνοι καὶ ἀληθεῖς, ὡς ἀγνοούμενοι καὶ ἐπιγινωσκόμενοι, ὡς ἀποθνήσκοντες καὶ ἰδοὺ ζῶμεν, ὡς παιδευόμενοι καὶ μὴ θανατούμενοι, ὡς λυπούμενοι ἀεὶ δὲ χαίροντες, ὡς πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες, ὡς μηδὲν ἔχοντες καὶ πάντα κατέχοντες» (Β' Κορ. 6, 4-10).
Πράγματι, κανένας ιστορικός θεσμός δεν συνδύασε τις
παράδοξες αυτές αντιθέσεις στη ζωή του όσο το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Σας
καλώ να ανατρέξουμε στην ιστορία του και εκεί θα δούμε με τη φαντασία μας:
-
Έναν Πατριάρχη
να εισέρχεται με τον αυτοκράτορα στην Αγία Σοφία για τη θεία Λειτουργία που θα
τελεστεί με τέτοια δόξα και λαμπρότητα ώστε να κάνει τον δέκατο αιώνα τους
ειδωλολάτρες ακόμη Ρώσους να ασπαστούν την Ορθοδοξία, γιατί δεν μπορούσαν να
διακρίνουν αν βρίσκονταν στη γη ή στον ουρανό παρακολουθώντας το μεγαλειώδες
αυτό γεγονός.
-
Αλλά και έναν
Πατριάρχη Νήφωνα Β' (+1505) να χτυπάει την πόρτα της Μονής Διονυσίου του Αγίου
Όρους, για να ζήσει και να αγιάσει ως μοναχός.
-
θα δούμε ένα
Πατριαρχείο να λεηλατείται από τους Σταυροφόρους το 1204 και να αντιστέκεται
στις πιέσεις για υποταγή στον Πάπα, κατά τη διάρκεια της μεταφοράς της έδρας
της Αυτοκρατορίας στη Νίκαια.
-
Ένα Πατριαρχείο
που το 1453 υποχρεώνεται να χάσει μαζί με τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία όλη τη δόξα
του, να δει το ναό της Αγίας Σοφίας να μετατρέπεται σε μουσουλμανικό τέμενος
και να μεταφέρεται η έδρα του στη Μονή του Παντοκράτορος -και, παρά
ταύτα, να αναλαμβάνει την ηγεσία όλης της
Ορθοδοξίας στην Οθωμανική αυτοκρατορία, να εκδίδει Συνοδικές και Πατριαρχικές
Πράξεις που κανονίζουν τη ζωή όλων των Ορθοδόξων στην αυτοκρατορία αυτή (πρβλ.
πρόσφατη λαμπρή επιστημονική έκδοση των παλαιοτέρων από αυτές από τον καθηγητή
και Άρχοντα κ. Δημήτριο Αποστολόπουλο και την κ. Παΐζη- Αποστολοπούλου)· να
είναι υπεύθυνο έναντι της Υψηλής Πύλης για όλους τους χριστιανούς της
αυτοκρατορίας· να πρέπει να προστατέψει τη ζωή εκατομμυρίων χριστιανών αφορίζοντας
δημόσια τους επαναστάτες (και αίροντας κρυφά τον αφορισμό τη νύχτα στον
Πατριαρχικό ναό)· να βλέπει τον Πατριάρχη του (Γρηγόριο Ε') κρεμασμένο στην
είσοδο των Πατριαρχείων και, παρά ταύτα, να συνεχίζει τη ζωή και τη δράση με
την τόλμη του Διονυσίου του Ε' να κλείνει τους ναούς σε όλη την επικράτεια του
κλίματος του κηρύσσοντας την Εκκλησία σε διωγμό και να εξαναγκάζει την Υψηλή
Πύλη να υποχωρήσει και να σεβαστεί τα προνόμια του Πατριαρχείου.
-
Ένα Πατριαρχείο,
το οποίο υφίσταται τις συνέπειες του βαλκανικού εθνικισμού τον δέκατο ένατο
αιώνα και με πρώτη διδάξασα -αλλοίμονο- την Ελλάδα να αναγκάζεται να
απογυμνωθεί των περισσότερων περιοχών του παραχωρώντας Αυτοκεφαλία στις
εθνικές Εκκλησίες των Βαλκανίων μέχρις ότου τον εικοστό αιώνα χάνει και τις
επαρχίες του στην Μικρά Ασία, τον Πόντο και την Καππαδοκία με την ανταλλαγή των
πληθυσμών, για να περιοριστεί στην Κωνσταντινούπολη και τις γύρω Μητροπόλεις
του.
-
Όλα έδειχναν το
τέλος του και μόλις και μετά βίας αποφεύχθηκε στη συνθήκη της Λωζάννης (1923) η
μεταφορά και της έδρας του. Και όμως,
έρχεται η στιγμή που οι νέες ιστορικές περιπέτειες
της Ελλάδος με τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο οδηγούν σε κύματα μεταναστεύσεων από την
Ελλάδα προς την Ευρώπη, την Αμερική, την Αυστραλία και σε όλη σχεδόν την
οικουμένη, και το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποκτά πολυάριθμο ποίμνιο σε όλη τη
Διασπορά, σε αντικατάσταση όσων έχασε.
«Ως ἀποθνήσκοντες
καὶ ἰδοὺ ζῶμεν»!
Επί πλέον δε, και
«Ως
πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες»!
Πώς;
Τι να πρωτομνημονεύσει κανείς, όμως;
-
Τον εκχριστιανισμό
των Σλαύων με την επί Πατριάρχου Φωτίου του Μεγάλου αποστολή των Κυρίλλου και
Μεθοδίου στη Μοραβία και στη συνέχεια των ρωσικών φύλων; Έναν εκχριστιανισμό
που ήταν ταυτόχρονα και εκπολιτισμός, αφού έδινε στους λαούς αυτούς ακόμη και
το αλφάβητο τους, τους έμαθε να προσεύχονται, να λειτουργούν, να ασκητεύουν,
να αγιογραφούν κ.ά. Πόση αγνωμοσύνη χρειάζεται, για να στρέφονται οι λαοί
αυτοί και οι εκκλησιαστικοί ηγέτες τους κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου!
Αλλά, «ούκ οίδασι τί ποιοϋσι».
-
Τη λεγόμενη
βυζαντινή τέχνη που εκπορεύτηκε από την Κωνσταντινούπολη, για να κατακλύσει με
μνημεία αρχιτεκτονικής και ζωγραφικής απαράμιλλης καλλιτεχνικής αξίας τον
Άθω, τον Μυστρά, την Θεσσαλονίκη, την Ήπειρο, την Αχρίδα, την Πάτμο και όλη
την χριστιανική Ανατολή.
-
Την τεράστια
θεολογική και φιλολογική παραγωγή που φθάνει μέχρι και τη συντήρηση και
αντιγραφή χειρογράφων των κλασικών Ελλήνων φιλοσόφων και συγγραφέων. Και τόσα
άλλα.
Όλα αυτά σε εποχές δόξας αλλά και ταπεινώσεων,
ελευθερίας αλλά και υποδουλώσεων, μεγαλείου αλλά και διωγμών. Ιδιαίτερα για το
ελληνικό γένος μας δεν θα ήταν υπερβολή να λεχθεί ότι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο
οφείλει την επιβίωση του στη διάρκεια της Οθωμανικής κυριαρχίας, αλλά και
μετέπειτα, με τους Μητροπολίτες του να ανεγείρουν και να λειτουργούν στις
επαρχίες του σχολεία υψίστης ποιότητας παιδείας, να επιλύουν τις διαφορές και
τις διενέξεις των υποδούλων Ελλήνων, να ενισχύουν το εθνικό φρόνημα -χάρη στο
οποίο τελικά έφθασε το Γένος μας στην απελευθέρωση του-, να ηγούνται των Μακεδονικών
Αγώνων με μορφές, όπως ο Γερμανός Καραβαγγέλης κ.ά.
Ας μη λησμονούνται αυτά από τους
επιγόνους.
Ακόμη και αυτοί οι λαοί που μας πολέμησαν ως έθνος
τον δέκατο ένατο και τον εικοστό αιώνα, πέρα από την προστασία που τους
προσέφερε το Οικουμενικό Πατριαρχείο κατά την Τουρκοκρατία, του οφείλουν τη
διατήρηση της εθνικής ιδιαιτερότητας τους με κλασικό παράδειγμα τη Βουλγαρία,
την οποία το Οικουμενικό Πατριαρχείο απέφυγε να εξελληνίσει, αν και είχε αυτή
τη δυνατότητα, πράγμα για το οποίο το μέμφεται και επικρίνει δριμύτατα ο
ιστορικός μας Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος. Εντούτοις, αυτό ακριβώς μαρτυρεί
κάτι εξόχως σημαντικό: ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αν και πάντοτε
ελληνικό, δεν ενέδωσε ποτέ στον πειρασμό του εθνικισμού. Υπήρξε πάντοτε και
παραμένει υπερεθνικό, δηλαδή όντως οικουμενικό.
Και αυτό μας φέρνει στο σήμερα. Πώς μπορεί να
επιβιώσει και να δράσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο υπό τις παρούσες ιστορικές
συνθήκες;
Πολλοί είναι αυτοί που μέσα στην απαισιοδοξία και
την ολιγοπιστία τους, παραβλέποντας τις αντιθέσεις και παραδοξότητες του ιερού
αυτού θεσμού, στις οποίες αναφέρθηκα, καλή τη πίστει έχουν εκφράσει τη γνώμη
ότι καλό θα ήταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο να μεταφερθεί κάπου στην Ελλάδα,
για να έχει ελευθερία δράσεως και πλήρη άνεση κινήσεων. Ένας μεγάλος σύγχρονος
μας Έλληνας πολιτικός ηγέτης, αποθανών πλέον, με είχε καλέσει, για να μεταφέρω
στον Πατριάρχη την πρόταση μεταφοράς του Πατριαρχείου στην Πάτμο ώστε να
αποφευχθούν στο μέλλον και τυχόν προβλήματα στη Δυτική Θράκη, αλλά και για να
κινείται το Πατριαρχείο χωρίς περιορισμούς. Πήρα την πρωτοβουλία και του
απήντησα ότι, κατά τη γνώμη μου, το Πατριαρχείο δεν θα εδέχετο την πρόταση,
πράγμα το οποίο έγινε με έμφαση, όταν τη μετέφερα στην τότε ηγεσία του
Φαναριού.
Ο κυριότερος λόγος που επιβάλλει το Οικουμενικό
Πατριαρχείο να παραμείνει εκεί που είναι, είναι ακριβώς η ανάγκη να διατηρήσει
τον υπερεθνικό του χαρακτήρα. Το Πατριαρχείο είναι ελληνικό, αφού βρίσκεται σε
χέρια Ρωμιών -και αυτό είναι ανεκτίμητος θησαυρός και ευλογία του Θεού για μας
τους Έλληνες (το εκτιμούμε, άραγε, όσο πρέπει;). Αλλά η φύση της διακονίας του
και ο προορισμός του είναι να διακονεί όλους τους ορθόδοξους ανεξαρτήτως
εθνικότητας, φυλής και γλώσσας, και γι’ αυτό δεν πρέπει να συνδεθεί με χώρους
και περιβάλλοντα στενά εθνικά. Η θεία Πρόνοια το έταξε εκεί που είναι, για να
μην μπορεί κανείς να διαβάλλει και να αμφισβητεί τον υπερεθνικό του χαρακτήρα,
βάσει του οποίου και καλείται να διαδραματίσει αποφασιστικό ρόλο στις ημέρες
μας.
Οι σημερινές ιστορικές συγκυρίες οδηγούν ραγδαία σε
μία τάση συνενώσεων των λαών και των κρατών, πράγμα που θα επηρεάσει
αναπόφευκτα και τη ζωή της Εκκλησίας. Μόνο κοντόφθαλμοι και δέσμιοι φανατικών
ακροτητών αρνούνται να κοιτάξουν κατάματα αυτή την πορεία της Ιστορίας. Και
δεν αναφέρομαι μόνο στις μεγάλες πολιτικές ενώσεις, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση,
που καταργεί κάθε εμπόδιο στην ελεύθερη διακίνηση προσώπων και κεφαλαίων -μια
κατάσταση που οδηγεί αναπόφευκτα στη δημογραφική αλλοίωση των ευρωπαϊκών
εθνών, στην αύξηση των μικτών γάμων, στην εσωτερική μετανάστευση κ.τ.ό. Αναφέρομαι
και, κυρίως, στην πρόοδο και επέκταση της τεχνολογίας, η οποία καθιστά στην
ουσία όλη την οικουμένη μία «γειτονιά» με όσες συνέπειες έχει αυτό για τη
διαμόρφωση του πολιτισμού, της διαδόσεως των θρησκευτικών αντιλήψεων κ.ο.κ.
Σήμερα η Ορθοδοξία καλείται να διαδραματίσει ρόλο παγκοσμίου βεληνεκούς, να
δείξει ότι διαθέτει απάντηση στα υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου, να δώσει
δηλαδή τη μαρτυρία της στο επίπεδο των
ιδεών και των
αξιών. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για να
επιβιώσει σήμερα, πρέπει να αποδείξει ότι δεν είναι απλώς ένας θρησκευτικός
-με τη στενή έννοια- θεσμός, αλλά φορέας ιδεών και αξιών ικανών να διαμορφώνουν
ή, έστω, να επηρεάζουν τον σύγχρονο πολιτισμό, όπως ακριβώς έκανε κατά το
παρελθόν.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο με τη σημερινή ηγεσία του
φαίνεται ότι αντιλαμβάνεται την αποστολή του αυτή και στο σημείο αυτό καλούμεθα
όλοι να το συμπαρασταθούμε και το ενισχύσουμε.
Ενδεικτικά αναφέρω μερικούς από τους τομείς, στους
οποίους επικεντρώνει σήμερα, παρά τις πενιχρές δυνάμεις του, την προσπάθεια το
Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Α) Η διορθόδοξη
ενότητα. Δεν είναι δυνατόν ο κόσμος να διψά για
ενότητα και καταλλαγή και η Ορθοδοξία να είναι διασπασμένη σε επιμέρους
αυτοκέφαλες Εκκλησίες που αντιμάχονται πολλές φορές η μία την άλλη, ποια θα
προβάλλει και θα επιβάλλει τα στενά εθνικά της συμφέροντα σε βάρος της ενότητας
της Ορθοδοξίας. Καθημερινά ακούμε θλιβερές περιπτώσεις συγκρούσεων μεταξύ
αυτοκέφαλων Ορθοδόξων Εκκλησιών. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για το λόγο αυτό,
προωθεί τη σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η
οποία προετοιμάζεται ήδη επί πολλά χρόνια· πρόκειται δε σύντομα ο Οικουμενικός
Πατριάρχης να συγκαλέσει στο Φανάρι Σύναξη των προκαθημένων των ορθοδόξων Εκκλησιών
για τον σκοπό αυτό.
Β) Η ενότητα των
χριστιανών. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο
αντιλαμβάνεται ότι στη σύγχρονη πραγματικότητα, που σας περιέγραψα προ ολίγου,
οι χριστιανοί θα κληθούν να συνυπάρξουν με τη μορφή είτε μικτών γάμων είτε
κοινών πολιτισμικών βιωμάτων και, κατά συνέπεια, πρέπει να λύσουν τις
δογματικές διαφορές τους ειρηνικά, με τη μόνη μέθοδο που υπάρχει: τον
διάλογο. Γι' αυτό, το Οικουμενικό Πατριαρχείο πρωτοστατεί
στη συμμετοχή όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών στους θεολογικούς διάλογους που
διεξάγονται μεταξύ των διηρημένων χριστιανών. Οι διάλογοι αυτοί δεν
συνεπάγονται καθόλου απομάκρυνση από τα θεσπισμένα δόγματα της Ορθοδοξίας,
αλλά, αντίθετα, αποβλέπουν στη διασάφηση και προβολή τους, πράγμα που έχει
συντελέσει στο να γίνει ήδη ευρύτατα γνωστή και σεβαστή η Ορθοδοξία στους
ετερόδοξους. Σήμερα, μάλιστα, που σε περιοχές, όπως η Μέση Ανατολή, οι
χριστιανοί διώκονται ανεξάρτητα από τις δογματικές ταυτότητες τους, η μοίρα των
Χριστιανών είναι πλέον κοινή στο σύγχρονο κόσμο μας.
Γ) Ο διαθρησκειακός
διάλογος. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει ήδη
καθιερώσει διάλογους μεταξύ Χριστιανών, Εβραίων και Μουσουλμάνων με σκοπό όχι
τόσο να λυθούν οι θεολογικές διαφορές μεταξύ των θρησκειών αυτών, όσο να
αποφευχθούν συγκρούσεις μεταξύ τους, πράγμα που, όπως βλέπουμε καθημερινά,
αποτελεί απειλή για την ειρήνη της ανθρωπότητας. «Κάθε πόλεμος στο όνομα της
θρησκείας αποτελεί πόλεμο κατά της θρησκείας», διακήρυξε σε σχετικό συνέδριο
προ ετών ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος -και αυτό αποτελεί το κίνητρο όλων των
διαθρησκειακών διαλόγων που αναλαμβάνει το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Δ) Τα φλέγοντα
υπαρξιακά προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου. Στο
σημείο αυτό και παρά τις πενιχρές δυνάμεις του, το Οικουμενικό Πατριαρχείο
επέδειξε ευαισθησία, η οποία εντυπωσίασε την παγκόσμια κοινωνία, σε ένα από τα
πλέον φλέγοντα προβλήματα των ημερών μας: την
οικολογική κρίση. Πολύ πριν ακόμη
"ξυπνήσουν" οι κυβερνήσεις και οι άλλες χριστιανικές ομολογίες, το
Οικουμενικό Πατριαρχείο ήδη επί Πατριάρχου Δημητρίου (1989) με Πατριαρχικό Μήνυμα
επέστησε την προσοχή της παγκόσμιας κοινότητας στο θέμα αυτό και με σειρά
ενεργειών (διεθνών συμποσίων επιστημόνων και θρησκευτικών ηγετών και άλλων
συνεδρίων, πατριαρχικών εγκυκλίων κ.λπ.), τις οποίες συνέχισε ο Πατριάρχης
Βαρθολομαίος, έφθασε σήμερα να θεωρείται παγκοσμίως πρωτοπόρο στο θέμα της
οικολογίας· ο δε Οικουμενικός Πατριάρχης να επονομάζεται από τα διεθνή μέσα
ενημερώσεως «ο πράσινος Πατριάρχης».
Πώς μια τόσο αρχαία Εκκλησία μπορεί να είναι συγχρόνως
και τόσο σύγχρονη; Πώς ένας τόσο αδύνατος εξωτερικά θεσμός χωρίς καμία
ουσιαστικά κρατική υποστήριξη, μέσα σε περιβάλλον αλλόθρησκο και με ελάχιστα
στελέχη μπορεί να ανοίγεται τόσο πλατιά στον σύγχρονο κόσμο; Είπαμε: το
Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι ένα ιστορικό παράδοξο. Και αυτό μαρτυρεί η όλη
πορεία του διά μέσου των αιώνων. Δεν είναι, βέβαια, πάντοτε απαλλαγμένο από
λάθη και ατέλειες στους χειρισμούς του. Θα μπορούσε να λειτουργεί πιο οργανωμένα
και μεθοδικά. Ωστόσο, παρά τις αδυναμίες του, δεν παύει να αποτελεί ένα φάρο
στη σκοτεινή μας εποχή.
Ποιο είναι, όμως, το μέλλον του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Για όσους αγνοούν την ιστορία του και παραβλέπουν την παραδοξότητα της φύσεως
του, το μέλλον του Οικουμενικού Πατριαρχείου δεν φαίνεται να είναι ευοίωνο.
Τα στελέχη του ελαττώνονται αριθμητικά, άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες με κοσμική
υποστήριξη μεθοδεύουν την υποκατάσταση του στην ηγεσία της Ορθοδοξίας που του
έχουν δώσει οι ιεροί κανόνες της Εκκλησίας, και πολλές φορές η τύχη του -όπως
απέδειξαν τα γεγονότα του 1922, της περιόδου 1950-65 και άλλες περιπτώσεις-
εξαρτάται και επηρεάζεται από τους πολιτικούς χειρισμούς αυτής της χώρας, της
Ελλάδος.
Παραμένει, συνεπώς, το Οικουμενικό Πατριαρχείο ένας
ανθρώπινα ευάλωτος θεσμός. Ένας θεσμός που, όπως σε όλη τη μακραίωνη διαδρομή
του, κρέμεται κυριολεκτικά από το έλεος του Θεού. Αλλά, αν δεν ήταν έτσι, αν
δηλαδή το μέλλον του ήταν ανθρώπινα εξασφαλισμένο -αλλά και ποιου, άραγε, το
μέλλον είναι ανθρώπινα εξασφαλισμένο;- τότε το Πατριαρχείο μας δεν θα ήταν
συνεπές ούτε με την πίστη του ούτε με την ιστορία του. Διότι η πίστη μας, που
επιβεβαιώνει, όπως είπαμε, όλη η ιστορία του Πατριαρχείου μας, δεν είναι άλλη
από αυτό που είπε ο Κύριος στον Απόστολο Παύλο, όταν του ζήτησε να τον
απαλλάξει από «σκόλοπα τή σαρκί» του: «άρκεΐ σοι ή χάρις μου· ή γαρ δύναμίς μου
έν άσθενεία τελειοϋται» (Β' Κορ. 12,9)
Αν ένας θεσμός επιβιώνει ιστορικά μόνον όταν ακούει
τους κραδασμούς της Ιστορίας και ανταποκρίνεται στις υπαρξιακές ανάγκες του
ανθρώπου κάθε εποχής, τότε το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει και σήμερα και
αύριο να επιτελέσει ουσιαστική αποστολή. Όπως ήδη είπα, και αν δεν υπήρχε ο
θεσμός αυτός, θα έπρεπε να είχε εφευρεθεί. Χωρίς το Οικουμενικό Πατριαρχείο η
Ορθοδοξία θα περιπέσει στη δίνη των εθνικισμών, στην καυχησιολογία του
παρελθόντος, στην εσωστρέφεια της αυτάρκειας, στην περιφρόνηση του σύγχρονου
κόσμου. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο απέδειξε ότι μπορεί να μετουσιώνει το
παρελθόν σε παρόν, το παρόν σε μέλλον, το χθες και το σήμερα σε αύριο. Και τούτο,
γιατί πέρα από τη θεσμική του ιδιότητα είναι φορέας μιας ανοικτής νοοτροπίας,
μιας καθολικότητας και μιας ευαισθησίας για τον άνθρωπο κάθε εποχής. Και αυτό αποτελεί
την κατ’ άνθρωπον εγγύηση του μέλλοντος του.
Για να πραγματοποιήσει τη μεγάλη του αυτή αποστολή
και στην εποχή μας, χρειάζεται την αγάπη και την υποστήριξη όλων μας. Το
Πατριαρχείο μας δεν είναι μόνον ο Πατριάρχης, οι μητροπολίτες του και οι
διοικητικές του υπηρεσίες. Είναι όλο το ποίμνιο του, όπου γης, ιδιαίτερα όσοι
το βλέπουν ως μάνα του Γένους μας και θέλουν να είναι πάντα όρθιο και
τιμημένο. Αυτοί είναι κατ' εξοχήν οι Άρχοντες του Πατριαρχείου μας που, όπως
δηλώνει και ο τίτλος τους, υπάρχουν για να συντηρούν και να διαιωνίζουν την
αρχοντιά του· μια αρχοντιά που, όπως κάθε αρχοντιά, δεν βρίσκεται στον πλούτο,
αλλά στο πνεύμα που ξέρει να ακτινοβολεί τόσο σε μέρες δόξας όσο και σε
στιγμές πενίας. Σε σας που το Πατριαρχείο μας ανέδειξε σε Άρχοντες του, σε σας
αναθέτει τη μέριμνα για τη διατήρηση της δικής του αρχοντιάς. Μεγάλη η τιμή,
πιο μεγάλη η ευθύνη. Αλλά τίποτε, μα τίποτε, σας διαβεβαιώνω, εκλεκτοί
προσκεκλημένοι, δεν είναι πιο τιμητικό από το να διακονεί κανείς τη δόξα του
Οικουμενικού Πατριαρχείου μας.
Έχετε όλοι σας την ευλογία του θεού και την ευχή του
Πατριάρχου μας.
Σας
ευχαριστώ.
Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας
Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας
*
Το παραπάνω κείμενο μας το απέστειλε ο φίλος κ. Παναγιώτης Μαρτίνης, Άρχων του
Οικουμενικού Πατριαρχείου. Πρόκειται για ομιλία στα μέλη της Αδελφότητας
Οφφικιάλων του Οικουμενικού Πατριαρχείου "Παναγία η Παμμακάριστος" που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις
16 Δεκεμβρίου 2013.

34 σχόλια:
Εξέχουσα θεολογική μορφή της εποχής μας.
Το Ορθόδοξο Φανάρι θα συνεχίσει να φωτίζει όλη την Οικουμένη. Αυτό διαφύλαξε ανόθευτη την πίστη.
Μυριάκις δόξα σοι εις τον Τρισάγιο Θεό που το Φανάρι καταυγάζει με την ορθή διδασκαλία όλη την Εκκλησία. Είναι όντως Οικουμενικό και μοναδικό.
Το οικουμενικό πατριαρχείο είναι σεβάσμιος θεσμός της Εκκλησίας επί 17 αιώνες. Τον λάμπρυναν μεγάλοι οικουμενικοί διδάσκαλοι που μας παρέδωσαν το δόγμα και την παράδοση της Εκκλησίας. Μέσα σε αυτούς άνετα συγκαταλέγονται ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος που συνεχίζει να καθοδηγεί ως πηδαλιούχος της Εκκλησία και ο Περγάμου Ιωάννης που είναι εκ των μεγαλυτέρων θεολόγων της εποχής μας μαζί με τον Πατριάρχη μας.
Γράφει με σεμνότητα ο Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας «θα δούμε ένα Πατριαρχείο να λεηλατείται από τους Σταυροφόρους το 1204 και να αντιστέκεται στις πιέσεις για υποταγή στον Πάπα» ναι επί αιώνες τώρα κάνει αντίσταση και προσκαλεί τους παπικούς δια του διαλόγου της αγάπης να επιστρέψουν στην μοναδική Αλήθεια την οποία εκφράζει το κέντρο της ορθοδόξου πίστεως το μαρτυρικό Φανάρι.
Υπήρξε πάντοτε και παραμένει υπερεθνικό, δηλαδή όντως οικουμενικό.
Το πατριαρχείο το διοικούν Έλληνες.
Το πολεμούν με λύσσα κακιά οι Έλληνες.
Αυτό είναι το θλιβερό και οξύμωρο.
Η διχόνοια πάντα χωρίζει τον Ελληνισμό και την Εκκλησία.
Είναι μαχαιριές δυνατές τα πικρόχολα σχόλια ανόητων θρησκευτικών κοντόμυαλο ανθρώπων που πολεμούν τον ανεκτίμητο θησαυρό του Οικουμενικού Πατριαρχείο.
Εδώ και δεκαετίες το πολεμά η Μόσχα.
Δυστυχώς υπάρχουν Έλληνες που θα συμμαχούσαν και με τον έξω αποδώ για να δουν το Φανάρι να σβήνει και την Μεγάλη Εκκλησία να εξαφανίζεται από την Κωνσταντινούπολη.
κ. Κωστόπουλε σε παρακαλώ συνέχισε να προβάλεις και να υπερασπίζεσαι το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
κ. Μαρτίνης μην παύσης όσο αναπνέεις να θυμάσαι το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τον φίλο σου από τα μεταπτυχιακά σου χρόνια τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Είμαστε λίγοι αλλά ισχυροί εν Ιησού Χριστώ.
Ἀληθῶς ἡ Μεγάλη Ἐκκλησίας εἶναι «φῶς» καί «λυχνία» ἐπάνω ὄρους κειμένη.
Η ομιλία αυτή ενώ είναι απλή είναι και μεγάλη γιατί δείχνει την πορεία του Πατριαρχείου και κάποιες στιγμές της μεγάλης προσφοράς του τότε και τώρα. Ναι το καμάρι μας ως Ρωμιοί είναι η Οικουμενικότητα του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης.
Πολύ "αυθόρμητα" φαίνονται τα φιλοπατριαρχικά σχόλια...
Μπράβο σου ιστολόγε που δεν είσαι από εκείνα τα τσιράκια που βρίζουν τον Βαρθολομαίο. Το κείμενο αυτό του Ζηζιούλα δεν χωράει αντίλογο από τους δούλους της σκοπιμότητας.
Σεβασμιώτατε Περγάμου το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι ένας Θείος Θεσμός με κεφαλή Τον Δεσπότην Χριστόν μας, και βοηθους Του όλα εκείνα τα τεράστια Πνευματικά αναστήματα, που διατελέσανε Πατριάρχαι και είναι σήμερα Άγιοι Φωστήρες Της Τρισηλίου Θεότητας. Άρα λοιπόν είστε υπό την σκέπην, την προστασίαν, και την ευλογίαν. Επιπλεον τούτη η Άμπελος της Στρατευόμενης Αγίας Εκκλησίας, δεν είναι δική σας, αλλά Του Ιησού Χριστού και εκείνος δύναται και από τις πέτρες να αναστήσει ανθρώπους για να στηρίξει το έργο σας.
Το δικό σας και δικό μας έργο, είναι μόνο να διαφυλάξουμε τα Άγια Προστάγματα Της Αγίας Του Χριστού Εκκλησίας με τη θέληση και το αυτεξούσιό μας.
Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει ο Πανάγαθος Θεός. Όμως εσείς Σεβασμιώτατε βάλατε ματάνοια στον Πάπα, μέγα ατόπημα στα Της Πίστεως
http://logia-tou-aera.blogspot.gr/2013/03/blog-post_9149.html
και λαμβάνετε ζωηρά μέρος σε Οικουμενιστικές Προδοσίες Της Αγίας Πίστεως και των Πιστών που σας ακολουθούν. Το Φανάρι βρίσκεται υπό των Τούρκων διότι κατά την Ιστορία εξέπεσε, δηλαδή έσβησε από αρετή όταν τα Χριστούγεννα του 1452, υπέγραψαν ο Πατριάρχης και ο Πάπας την ψευδένωση των Εκκλησιών. Οργίσθει ο Θεός μας, οργίσθει η Παναγία Του Μητέρα, Οργίσθει όλος ο ουρανός και εγκατέλειψε ο Πανάγαθος Θεός την Αγίαν Του Πόλη. Η Άλωση ήταν μονόδρομος και εξακολουθεί μέχρι σήμερα ο κανόνας της ανυπακοής στα Θεία δόγματα!!
Η λύση είναι να αποκυρήξεται τον Οικουμενισμό και να επαναφέρεται τα Άγια δόγματα και ο Πανάγαθος Θεός θα επαναφέρει την τάξη, και αξία που αρμόζει σε τούτον τον θεσμό. Σταματείστε την θανατική ποινή που επιβάλατε με το εμπάργκο τροφίμων και φαρμάκων στην Γνήσια Ιερά Μονή Εσφιγμένου!! Είναι θανάσιμο έγκλημα που θα το πληρώσετε πολύ ακριβά!! Αποκαταστήσετε /επαναφέρατε τον Πατριάρχη Ιεοροσολύμων Κο Κο Ειρηναίο, τον οποίον παράνομα και πραξικοπηματικά τον ψευδοκαθαιρέσατε!
Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα λυθούν όλα τα θέματα και το εσβεσμένο φανάρι θα αποκτήσει ξανά την πρόταιρη δόξα που του αξίζει και του αρμόζει.
Δεν αποδέχομαι ευχές και ευλογίες από τον Οικουμενιστή Πατριάρχη Κο Βαρθολομαίο, ούτε τις δικές επειδή βάλατε μετάνοια στον Πάπα.
Μαρίνε κάνεις ένα τρομερό λάθος. Οι δύο που γράφεις πως δεν θες τις ευλογίες τους είναι επίσκοποι της Εκκλησίας της Ορθοδόξου. Μπορεί να γράφεις πως έχεις αμφιβολίες στα όσα λένε ή πράττουν αλλά ο σεβασμός στο Αρχιερατικό αξίωμα είναι αναγκαίος.
Ιστορικά και θεολογικά τεκμηριωμένη η ομιλία του Αγίου Περγάμου. Το μέλλον του Πατριαρχείου θα είναι ευλογημένο όπως το παρελθόν του. Για την δράση και την προσφορά του στο σήμερα εγγύηση είναι ο Παναγιώτατος Βαρθολομαίος και οι συνεργάτες Του.
Ο Ζηζιούλας είναι ΘΕΟΛΟΓΟΣ
Προς @6:42 Καλέ μου φίλε, το ότι δεν ζητάω τις ευχές τους απο τα συγκεκριμμένα πρόσωπα δεν σημαίνει ότι δεν σέβομαι το Άρχιερατικό αξίωμα. Η απάντησή μου είναι τεκμηριωμένη. Απάντησε επί της ουσίας. Πρίν απαντήσεις σκέψου και ψάξε πως Η Κα Θεοτόκος πως αποκάλεσε Αρχιερέα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, τον Λατινόφρονα Πατριάρχη Βεκκο ένεκεν των φιλοπακικών του δραστηριοτήτων!! ""Εχθρούς εμού και Του Υιού μου"", ήταν η έκφραση χαρακτηρισμός Της Κας Θεοτόκου όταν ο Βέκκος πήγενε στην Ιερά Μονή Ζωγράφου για να απαιτήσει να συλλειτουργήσουν!! Λοιπόν εγώ δεν σέβομαι το Αρχιερατικό τους αξίωμα ή εκείνοι τα έχουν ισωπεδώσει όλα στα Της Αγίας Πίστεως?? Εμμένω στην άποψή μου, δεν θέλω ούτε τις ευχές τους, ούτε τις ευλογίες τους. Εάν αποκυρήξουν τον Οικουμενισμό και ζητήσουν συγγνώμη από άμβωνος από Θεό και Πιστούς θα πέσω και θα τους φιλήσω τα πόδια!!
Μαρίνε ματαιοπονείς να πείσεις τους προκατειλημμένους φιλοπατριαρχικούς!
@9:57 Όχι καλέ μου φίλε, δεν ματαιοπονω να τους πίσω σε καμμία περίπτωση, αλλά δεν αντέχω να βλέπω την πλάνη να καυχιέται υπέρ της αληθείας.
Για λόγους δικαιοσύνης και μόνο έγραψα αυτά που έγραψα.
Αναστάσιε συνέχισε να μας πληροφορείς και να μας ενημερώνεις για το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Σοφή η συμβουλή του κ. Μαρτίνη για δημοσίευση της ομιλίας αυτής στο blog σου.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι στην καρδιά και στην προσευχή όλων μας.
Μαρίνε μην σε παραπλανούν οι σειρήνες των εκτός Εκκλησίας. Άκουσε την προτροπή «έρχου και ίδε» Δοκίμασε να Τον προσεγγίσεις• όχι ψυχρά, με το κρύο μυαλό, αλλά με όλη την ύπαρξή σου. Αν σταθείς από μακριά, σαν παρατηρητής, δεν πρόκειται ποτέ να απολαύσεις και να γευτείς τη νέα ζωή, που μεταδίδει ο Κύριος εντός της Εκκλησία.
Μη στέκεις μακριά προφασιζόμενος δικαιολογίες, αγγίζοντας διστακτικά με τη σκέψη σου τις χριστιανικές αλήθειες όπως τις σερβίρουν οι λαοπλάνοι. Ο Χριστιανισμός δεν είναι μια διδασκαλία περί ζωής. Είναι ζωή. Εν Χριστώ ζωή. Λυτρωμένη, γεμάτη θεία γεύση και φως.
Μέσα στο «έρχου και ίδε», δεν υπάρχει μόνο μια κλήση για όσους δεν γνωρίζουν καθόλου τον Ιησού. Υπάρχει επίσης μια υπόμνηση• και για όλους εμάς, που δεν τον γνωρίσαμε καλά• και ίσως διατηρούμε στην ψυχή μας δισταγμούς και επιφυλάξεις. Αδελφέ μου η αλήθεια είναι μέσα στην Εκκλησία την οποία δεν την διακονούν άγγελοι αλλά άνθρωποι. Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν λάθη η Εκκλησία ποτέ. Είσαι καλοδιάθετος σε παρακαλώ σκέψου που πρέπει να είσαι. Μην ξεχνάς ότι μόνο μέσα στην Εκκλησία υπάρχει η σωτηρία.
Μαρίνε μακρυά από λυκοποιμένες!
Αναστάσιε σε πάω με χίλια όλο και περισσότερο. Έχεις κάνει «τρελάρες» ιστολόγους και «αποτειχισμένους» αιρετικούς να παραμιλούν. Δώστα όλα. Υπερασπίσου το Φανάρι, το φως της Ορθοδοξίας. Μην ακούς τις κραυγές τους. Προχώρα ακάθεκτα. Μην σε επηρεάζουν.
Με τις επιλογές σου ανακατώνεις την κόλαση των σκληροπυρηνικών που είναι έξω από την Εκκλησία.
Πώς τα καταφέρνεις να δημιουργείς την αρνητική διαφήμιση υπέρ σου;
Μαρτίνης και Αναστάσιος το απόλυτο δίδυμο των φιλοπατριαρχικών στην Πάτρα.
Σε βρίζουν Αναστάσιε άλλοι συνάδελφοί σου γιατί φιλοξενείς αυτό το σπουδαίο άρθρο του μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη.
Οι μικρόψυχοι και στενόμυαλοι δεν μιλάνε για την ταμπακέρα, δηλαδή για το συγκεκριμένο κείμενο αλλά το πάνε σε περσινά ξινά σταφύλια.
Μου θυμίζουν τους ιεχωβίτες που για άλλα τους λες και άλλα σου απαντούν.
Κρίμα και το παίζουν ως χριστιανοί μακριοσταυρίτες
Διάβασα σε δυο τρία μπλοκ διάφορα εναντίον του Ζηζιούλα και εναντίον σου. Είπα να μπω για να δω γενικά τι γράφεις. Αν δεν το έβλεπα με τα μάτια μου δεν θα το πίστευα ότι υπάρχουν πολλά φασιστόμουτρα στον χώρο τον θρησκευτικό. Γιατί δεν τους αρέσει που δημοσιεύεις άρθρα του Περγάμου ή του Βαρθολομαίου; Ακόμη πως τους αρέσει να βρίζουν και να περνούν γενιές 14 τους άλλους. Κρίμα. Στον χώρο μας υπάρχουν πολλοί ψυχοπαθείς. Δεν λέω τόσο για τους υπεύθυνους των ιστολογίων που φέρνουν μερίδιο ευθύνης. Το γράφω για τους σχολιαστές που βρίζουν έτσι όπως όπως θα το έκαναν ούτε οι κουτσομπόλες της περιόδου του 50. Εκφράζω την δυσφορία μου για όλους τους βλαμμένους που θίγουν τη πίστη μας με τον τρόπο εκφράσεως τους.
Πάνος Βγενόπουλος
Καλέ μου φίλε Αριμαθαίε, καταρχήν σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τον κόπο σου να γράψεις για μένα. Ο Πανάγαθος Θεός ας σου ανταποδώσει για την ευγένια της ψυχής σου.
Πέραν αυτού με Την Χάρην Του Χριστού μου, άνάξιος αμαρτωλός τυγχάνω, είμαι μέσα στην Αγία Του Χριστού Εκκλησία, και γεύομαι την Άπειρη Αγάπη και Δωρεά Του Ιησού Χριστού μου!!!
Εύχου να φωτίζει ο Θεός το σκότος της ψυχής μου!
Να κοιτάξετε και τα δικά σας τα χάλια που προβάλλετε τον κακόδοξο Ζηζιούλα και να μην τα ρίχνετε όλα στους ακραίους αποτειχισμένους!
Ο λαός μας λέει : «Την καρυδιά με τα πολλά καρύδια πετροβολούν» .
Και είναι , αλήθεια , μια καρυδιά τεράστια ο Ακαδημαϊκός Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας Καθηγητής Πανεπιστήμιου που ακόμα μας δίνει (και θα μας δίνει για έτη πολλά ακόμα) θεολογικούς καρπούς .
Ωστόσο προειδοποιούμε τους όποιους επίδοξους «πετροβολητές» ότι ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Περγάμου δε θα βρεθεί ΠΟΤΕ μόνος και ανυπεράσπιστος . Εμείς , τα πνευματικά του παιδιά , σύσσωμος ο Κλήρος και ο Λαός που μαθητεύσαμε κοντά του, θα είμαστε πάντα δίπλα Του , έτοιμοι να τον υπερασπιστούμε .
Μια ομάδα μικρών και ασήμαντων λασπολόγων σε κατηγορούν για το ότι τολμάς χωρίς την άδειά τους να φιλοξενείς άρθρα του μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Τους χαλάει την προσπάθεια να παρασύρουν τον κόσμο στις εξωεκκλησιαστικές τους τάσεις. Έτσι οι «αποτειχισμένοι» ο «τρελός» και ο «μεθυσμένος» ως άλλη τρόικα σε λασπολογούν ενορχηστρωμένα. Αποκάλυψαν το πραγματικό τους πρόσωπο. Ζουν μέσα στην λάσπη και στον βούρκο του ψέματος.
Το μόνο που τους αξίζει είναι η περιφρόνηση. Πρέπει όμως και να καταγγελθούν για να μην παρασυρθούν αγνές ψυχές από τα ψέματα τα οποία προβάλουν. Συνέχισε το έργο σου. Είσαι επαναστάτης και αυτό δεν τους αρέσει.
Ότι και να πει ο καθένας μας ο Άγιος Περγάμου κ. Ιωάννης είναι ένας εκ των μεγαλύτερων θεολόγων της εποχής μας. Πάντα έχει να πει κάτι το ουσιώδες το οποίο αγγίζει πάντα πάνω στην Ορθόδοξη Θεολογία και είναι πάντα μέσα στην δογματική και κανονική διδασκαλία της αγίας μας Εκκλησίας
Ευχαριστώ τον κ. Μαρτίνη που μας έδωσε την ευκαιρία να διαβαστεί και αυτή η άποψη του σεβασμιωτάτου υπό όλων μας.
Του αξίζει ο σεβασμό για όσα έχει προσφέρει στην Εκκλησία ως Αρχιερέας και στην Θεολογία ως σπουδαίος συγγραφέας.
Αιρετικός με μανδύα προβάτου;
Δημοσίευση σχολίου