Κυριακή Ε´Νηστειῶν
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
«Τό ὁλοκαύτωμα τῆς Θείας Ἀγάπης»
«Πόσῳ μᾶλλον τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ καθαριεῖ τήν συνείδησιν ὑμῶν ἀπό νεκρῶν
ἔργων»
(Α´Κορ. η´13)
Τά πυκνά νοήματα τῆς
πρός Ἑβραίους ἐπιστολῆς τά ἀντικρύσαμε καί στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα.
Τέσσαρες μόνο στίχοι ἀπό τό ἔνατο κεφάλαιο, ἀλλά πόσο δύσκολοι; Καμμιά
μετάφραση δέν μπορεῖ νά ἀποδώσει τά νοήματά τους. Ἀκόμη καί μιά ἐκτενής καί ἀναλυτική
ἑρμηνεία τους δέν μπορεῖ νά διευκρινήσει πλήρως τό ἱερό κείμενο. Ἕνα
κείμενο τό ὁποῖο μέ μεγάλη εὐκολία εἰσδύει στόν πυρήνα τῆς λατρευτικῆς ζωῆς
τοῦ Ἰσραήλ, πού εἶναι ἡ ἑορτή τοῦ Ἐξιλασμοῦ καί
ἑρμηνεύοντας μυστικές εἰκόνες καί αἰνιγματικούς συμβολισμούς, φανερώνει
τίς ἀπεριόριστες διαστάσεις τῆς Θυσίας τοῦ Ἀρχιερέως μας Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἡ ἑορτή, λοιπόν, τοῦ ἐξιλασμοῦ, τό
βαθύτερο νόημά της καί ἡ σχέση της μέ τή Θυσία τοῦ Κυρίου μας, θά εἶναι τό θέμα πού θά μᾶς ἀπασχολήσει σήμερα.
****
« Πόσῳ μᾶλλον τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ καθαριεῖ τήν συνείδησιν ὑμῶν ἀπό νεκρῶν
ἔργων »
Ἡ ἑορτή τοῦ ἐξιλασμοῦ
ἀποτελοῦσε τήν μυστικώτερη ἑορτή τοῦ ἑβραϊκοῦ λαοῦ. Μιά ἑορτή πένθιμη. Ἑορτή
μετανοίας καί ἐξαγνισμοῦ. Τό τελετουργικό της περιγράφεται στό 16ο
κεφάλαιο τοῦ βιβλίου τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης πού φέρει τόν τίτλο Λευϊτικό.
Σύμφωνα λοιπόν μέ αὐτό τό τελετουργικό ἔπρεπε ὁ Ἀρχιερεύς πρῶτα νά θυσιάσει ἕνα
μοσχάρι γιά τίς δικές του ἁμαρτίες καί μέ τό αἷμα του νά ραντίσει ἑπτά φορές τό
«ἱλαστήριον», τό σκέπασμα δηλαδή τῆς Κιβωτοῦ τῆς Διαθήκης, τό ὁποῖο βρισκόταν
στό ἐσωτερικό τμῆμα τῆς Σκηνῆς τοῦ Μαρτυρίου, πού ὀνομαζόταν «Ἅγια τῶν Ἁγίων».
Κατόπιν ἐπανελάμβανε τήν ἴδια διαδικασία, θυσιάζοντας ἕνα τράγο γιά τίς ἁμαρτίες
τοῦ λαοῦ. Στή συνέχεια ἐξωμολογεῖτο τίς ἁμαρτίες τοῦ λαοῦ, ἀκουμπώντας τά χέρια
του σέ ἕνα ἄλλο τράγο, τόν λεγόμενο «ἀποδιοπομπαῖον
τράγον». Τόν τράγο αὐτό κατόπιν τόν ἔδιωχναν σέ ἀπρόσιτο καί ἐρημικό
τόπο. Τέλος ἀκολουθοῦσε ἡ θυσία ἑνός κριαριοῦ, πού καιγόταν ἐξ ὁλοκλήρου πάνω
στό θυσιαστήριο καί γι' αὐτό λεγόταν ὁλοκαύτωμα.
Αὐτή ἦταν σέ γενικές γραμμές ἡ ἑορτή τοῦ Ἐξιλασμοῦ.
Ὁ
σκοπός της ὅπως φανερώνει ἡ ἴδια ἡ ὀνομασία της, ἦταν ὁ ἐξιλασμός, ἡ δικαίωση
δηλαδή τοῦ λαοῦ ἀπό τίς ἐνοχές τῶν παραβάσεων τοῦ Νόμου καί ὁ καθαρισμός του ἀπό
τούς μολυσμούς τῆς ἁμαρτίας. Βέβαια γιά τό Μωσαϊκό Νόμο οἱ μολυσμοί τῆς ἁμαρτίας
ἦταν κυρίως ἐξωτερικοί. Θεωροῦνταν π.χ. μολυσμένοι καί ἀκάθαρτοι, ὅσοι τυχόν ἄγγιζαν
ἕνα ζῶο, ἀπό αὐτά πού ἐθεωροῦντο ἀκάθαρτα, ἤ ὅσοι ἄγγιζαν ἕνα νεκρό ζῶο, ἤ ἕναν
νεκρόν ἄνθρωπο, ἤ τά ροῦχα ἑνός νεκροῦ ἀνθρώπου καί ἄλλα παρόμοια.
Ἡ
θυσία λοιπόν τοῦ Ἐξιλασμοῦ προστάτευε τούς παραβάτες τῶν ἐντολῶν ἀπό σωματικές
πρόσκαιρες τιμωρίες, πού κανονικά ὤφειλαν νά ὑποστοῦν. Δέν μποροῦσε ἡ θυσία ὅμως
αὐτή νά ἐξαλείψει τήν ἐνοχή τῆς ἁμαρτίας ἀπό τήν ψυχή, ἦταν ἀνίσχυρη νά καθαρίσει
τήν ψυχή. Προσέφερε μόνο μία "σαρκός καθαρότητα", ἕνα σωματικό ἁγνισμό,
ὥστε νά μποροῦν νά προσέρχονται ἐνώπιον
τοῦ Θεοῦ γιά νά τόν λατρεύσουν, χωρίς τόν φόβο νά ὑποστοῦν κάποια τιμωρία.
****
Παρ'
ὅλα αὐτά ὅμως ἡ θυσία τοῦ Ἐξιλασμοῦ, εἶχε καί κάποιο ἀκόμη, μυστικό, ἀλλά πάρα
πολύ σημαντικό νόημα: ὅτι καλλιεργοῦσε τή συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητας τοῦ
λαοῦ, ἦταν μιά "ἀνάμνησις ἁμαρτιῶν κατ' ἐνιαυτόν" (Ἑβρ. ι΄ε), μιά ἐτήσια
ἐνθύμηση τῶν ἁμαρτιῶν πού βάραιναν τίς ψυχές ἐκείνων τῶν ἀνθρώπων πού
παρέβαιναν τόν Μωσαϊκό Νόμο.
Οἱ Ἑβραῖοι λοιπόν παίρνοντας
μέρος στή θυσία τοῦ Ἐξιλασμοῦ, συνειδητοποιοῦσαν ἤ μᾶλλον μποροῦσαν καί ὄφειλαν
νά συνηδειτοποιήσουν, ὅτι εἶναι ἀμαρτωλοί καί ἔνοχοι. Αὐτόν δέ ἀκριβῶς τόν
σκοπό ἐξυπηρετοῦσαν καί οἱ διατάξεις τοῦ Νόμου, πού θεωροῦσαν ἁμαρτωλό καί ἔνοχο
ἀκόμη καί τό ἄγγιγμα τῶν ρούχων ἑνός νεκροῦ! Σκοπός τῆς ἑορτῆς ἦταν νά
μπορέσουν νά καταλάβουν οἱ Ἑβραῖοι πόσο μεγάλο καί φρικτό κακό εἶναι ἡ ἁμαρτία,
ἀφοῦ καί ἡ ἁπλή ἐπαφή μέ τά ἀποτελέσματά της μετέδιδε μολυσμό, ὁ ὁποῖος γιά νά
καθαριστεῖ, ἔπρεπε νά προσφερθεῖ ἡ θυσία τοῦ Ἐξιλασμοῦ.
Ἡ
θυσία ὅμως αὐτή τήν ἴδια τήν ἁμαρτία δέν μποροῦσε οὔτε στό ἐλάχιστο νά συγχωρήσει.
Διότι εἶναι ἀδύνατο "αἷμα ταύρων καί τράγων ἀφαιρεῖν ἀμαρτίας" (Ἑβρ.
ι΄4). Ὄχι ἕνας, ἀλλά ὅλοι οἱ τράγοι τῆς γῆς κι ἄν θυσιάζονταν, οὔτε μιά ἁμαρτία
δέν μποροῦσαν νά καθαρίσουν.
Τό
ἀποτέλεσμα λοιπόν ἦταν ὅτι ἡ ἴδια ἡ ἑορτή τοῦ Ἐξιλασμοῦ, καλλιεργώντας βαθειά
τή συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητος τοῦ λαοῦ, προέβαλλε ἔντονα τήν ἐπιτακτική ἀνάγκη
τῆς μιᾶς καί μεγάλης ἐκείνης θυσίας, ἡ ὁποία θά μποροῦσε νά ἐξαλείψει τήν ἁμαρτία.
Καί κατ' αὐτό τόν τρόπο ἡ θυσία τοῦ Ἐξιλασμοῦ ὄχι μόνο προεικόνιζε, ἀλλά καί ὁδηγοῦσε
στή θυσία τοῦ Κυρίου. Προετοίμαζε δηλαδή τούς ἀνθρώπους νά τήν δεχθοῦν, ἀνάβοντας
μέσα στίς ψυχές τους τόν πόθο γιά τήν ἀληθινή λύτρωση.
****
Ἔτσι,
ἀπό τό αἷμα, πού προσφερόταν στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, φθάσαμε τώρα στό Αἷμα τοῦ Ἁγίου
τῶν Ἁγίων! Στήν μία καί μοναδική καί ἀτίμητη
θυσία τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Τήν θυσία, πού ἡ δύναμή της εἶναι ἄπειρη
καί μπορεῖ νά ἐξαλείφει ὄχι μόνο τήν ἐπιφάνεια τοῦ κακοῦ, ἀλλά καί τό βάθος
του, τήν αἰτία του. Δηλαδή τήν ἁμαρτία. Καί ἔχει τή δυνατότητα αὐτή ἡ Θυσία τοῦ
Κυρίου, διότι ὑπῆρξε ἑκούσια θυσία ἀνθρώπου ἀναμάρτητου, ἀλλά καί γιά τό λόγο
ὅτι αὐτός ὁ Ἀναμάρτητος ἄνθρωπος εἶναι ταυτόχρονα καί Θεός! Ἦταν τέλειος Θεός
καί τέλειος ἄνθρωπος, Θεάνθρωπος.
Ἡ
δέ θυσία, Του κατά τήν ὁποία, ὁ ἴδιος ὡς
μέγας καί αἰώνιος Ἀρχιερεύς "κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ, θυσίασε τόν Ἑαυτό του γιά μᾶς, ὑπῆρξε θυσία αἰώνια.
Διότι δι' αὐτῆς ὁ Κύριός μας μπῆκε μιά φορά γιά πάντα στά Οὐράνια Ἅγια τῶν Ἁγίων
καί πέτυχε γιά χάρη μας λύτρωση αἰώνια καί παντοτινή.
Λύτρωση,
ὄχι πλέον ἀπό τούς μολυσμούς τοῦ Μωσαϊκοῦ Νόμου, ἀλλά ἀπό τά νεκρά ἔργα τῆς ἁμαρτίας,
πού μολύνουν τή συνείδηση καί καθιστοῦν ἀκάθαρτη τήν ψυχή. Λύτρωση ἀπό τόν ἐγωϊσμό,
τήν ὑπερηφάνεια, τήν ματαιοδοξία, τή ζήλεια, τόν φθόνο, τό μίσος, τήν
μνησικακία, τίς σαρκικότητες, τίς ἀκάθαρτες σκέψεις, τήν ἔνοχη περιέργεια, τήν
φιλαργυρία, τό θυμό καί ὅλα αὐτά τά τέρατα, πού φωλιάζουν στά βάθη τῆς ψυχῆς
μας.
Ἡ
λύτρωση δέ αὐτή πού μᾶς χαρίζει ὁ Κύριος εἶναι αἰώνια! Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ λύτρωση προσφέρεται καί
σέ μᾶς, ὅπως καί στούς πιστούς ὅλων τῶν αἰώνων. Μᾶς προσφέρεται μέ τήν
προϋπόθεση: ὅτι μετέχουμε στήν ἅγια Θυσία Του, προσερχόμενοι μέ θερμή μετάνοια
καί εἰλικρίνεια στό ἱερό Μυστήριο τῆς Ἐξομολογήσεως καί κοινωνοῦμε, μέ τήν ἄδεια
τοῦ πνευματικοῦ καί «μετά φόβου Θεοῦ, πίστεως καί ἀγάπης», τό Ἅγιο Σῶμα τοῦ
Κυρίου καί τό Τίμιο Αἷμα Του στό μεγάλο καί φοβερό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας.
****
« Πόσῳ μᾶλλον τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ καθαριεῖ τήν συνείδησιν ὑμῶν ἀπό νεκρῶν
ἔργων »
Ὤ, ἀδελφοί! Ἀγαπημένοι τοῦ Κυρίου καί
λυτρωμένοι μέ τό Αἷμα τῆς Θυσίας Του! Πλησιάζει Μεγάλη Ἑβδομάδα.
Ξαναζωντανεύει μπροστά μας ἡ μεγάλη καί αἰώνια Θυσία τοῦ Χριστοῦ μας. Ἐκεῖνος
πρόσφερε τόν Ἑαυτό Του ὁλοκαύτωμα στό θυσιαστήριο τῆς ἄπειρης, τῆς θεϊκῆς
Του ἀγάπης γιά μᾶς! Ἐμεῖς;
Εὐχθεῖτε μας, Μακαριώτατε Πάτερ
καί Δέσποτα, νά ἀνταποκριθοῦμε κι ἐμεῖς στήν ἀγάπη Του! Νά προσφέρουμε τή ζωή
μας ὁλόκληρη - ὁλοκαύτωμα καί ἐμεῖς –
στό ἴδιο Θυσιαστήριο. Τό Θυσιαστήριο τῆς ἀγάπης. Τῆς τέλειας καί παντοτινῆς ἀφοσίωσής
μας πρός Ἐκεῖνον πού εἶναι ὁ Ἀρχιερεύς «τῶν μελλόντων ἀγαθῶν» καί Κύριος τοῦ
σύμπαντος κόσμου, καί τούς ἀδελφούς Του, πού εἶναι καί δικοί μας ἀδελφοί. Καί
τότε ὁ Οὐρανός θά ἀνοίξει γιά νά μᾶς δεχθεῖ αἰώνια στήν ἀτελείωτη χαρά καί δόξα
του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου