Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018

Παλαιότερες αποφάσεις και εκκλήσεις των Ουκρανών Ιεραρχών για χορήγηση αυτοκεφάλου


Καθώς λέγεται, μέσα εις το πλαίσιο των συζητήσεων διά το Ουκρανικόν εκκλησιαστικόν θέμα, ότι οι Ουκρανοί ιεράρχαι δεν ζητούν αυτοκέφαλον, παρατίθενται ακολούθως αλλεπάλληλες αποφάσεις και εκκλήσεις των, από τις οποίες φαίνεται ότι επιμόνως άρχισαν να ζητούν και την πλήρη εκκλησιαστικήν των ανεξαρτησίαν μόλις έγινε η χώρα των ανεξάρτητον και κυρίαρχον κράτος. Παρά το γεγονός ότι οι Ουκρανοί Ιεράρχαι έπρεπε να απευθύνουν το αίτημά τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο – μόνο αρμόδιο να χορηγεί το αυτοκέφαλο, αξιοσημείωτο τυγχάνει ότι μεταξύ εκείνων που υπογράφουν υπέρ του αυτοκεφάλου είναι και ο σημερινός Μητροπολίτης Κιέβου Ονούφριος.

Πάντως, εάν η Μόσχα είχε δεχθεί τότε το αίτημα των Ουκρανών και το διεβίβαζε στο Φανάρι, ούτε σχίσμα θα ακολουθούσε ούτε σήμερα θα υπήρχαν προβλήματα και στεναχώριες.

Ακολουθούν οι αποφάσεις (σε μετάφραση και τα αυθεντικά κείμενα)


1ο Κείμενο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

1-3 Νοεμβρίου 1991

ΕΚΚΛΗΣΗ

ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟΤΑΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΩΝ ΤΩΝ ΡΩΣΙΩΝ ΑΛΕΞΙΟ Β´ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Αγιώτατε!
Σεβασμιώτατοι!

Η Κληρολαϊκή Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία συναντήθηκε από 1-3 Νοεμβρίου 1991, στην πόλη του Κιέβου, στο αρχαίο ιερό – στη Λαύρα των Σπηλαίων της Κοιμήσεως της Θεοτόκου εν Κιέβω, υπό την προεδρία του Μακαριωτάτου Φιλαρέτου, Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας, έλαβε απόφαση για την εκκλησιαστική ζωή στην Ουκρανία, σχετικά με τις νέες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, την απόκτηση ενός ανεξάρτητου κράτους από την Ουκρανία.
Τα μέλη της Συνελεύσεως, τα οποία αντιπροσωπεύουν το σύνολο της ουκρανών επισκόπων, κληρικών, λαϊκών, μοναστηριών και θρησκευτικών σχολείων, ομόφωνα αποφάσισαν να απευθύνουν έκκληση προς την Αγιότητά Σας και την ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας με την αίτηση για τη χορήγηση της πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας, δηλαδή αυτοκεφαλίας, της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, για να διευκολυνθεί η αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας από όλες τις Τοπικές Εκκλησίες ως ισότιμες αδελφές-εκκλησίες στην οικογένεια των Ορθοδόξων Εκκλησιών και να προωθήσουν την ίδρυση του Πατριαρχείου Κιέβου από τους Πατριάρχες της Ανατολής και τους αρχηγούς άλλων τοπικών εκκλησιών.
Σύμφωνα με τον ορισμό αυτό, εμείς, ταπεινά, απευθύνουμε έκκληση σε Σας, Αγιώτατε, και σε όλη την ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για αυτό το ζωτικό αίτημα. Πιστεύουμε ότι μια θετική λύση στο πρόβλημα αυτό θα φέρει την επιθυμητή ειρήνη και την ενότητα, την οποία οι πιστοί μας περιμένουν τόσο πολύ, οι οποίοι είχαν υποστεί μια σειρά από διαφορετικές δοκιμές για την ακανθώδη πορεία για την αναβίωσή τους.
Ταυτόχρονα, εφαρμόζουμε με σεβασμό τους ορισμούς της Συνελεύσεως της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, οι οποίοι δικαιολογούν πλήρως το αίτημά μας. Ελπίζουμε ότι η χορήγηση πλήρους ανεξαρτησίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας θα επιτρέψει στην παρούσα φάση, όχι μόνο να ξεπεραστεί η διαίρεση, αλλά και να οδηγήσει με ευημερία τον λαό του Θεού προς σωτηρίαν, να διατηρήσει την ενότητα, την οποία διέταξε ο Κύριος στην ένωση ειρήνης και προσευχόμενη κοινωνία με τη Μητέρα Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία και με όλες τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Με αγάπη εν Κυρίω,

Εκ μέρους των συμμετεχόντων στη Συνέλευση, η Ιεραρχία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας:

ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΑΡΚΩΦ ΚΑΙ ΜΠΟΓΟΝΤΟΥΧΩΦ
ΛΕΟΝΤΙΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΕΡΣΩΝΟΣ ΚΑΙ ΤΑΥΡΙΑΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΙΓΩΦ  ΚΑΙ ΝΕΖΥΝ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΙΝΝΙΤΣΗΣ ΚΑΙ ΜΠΑΡ
ΣΑΒΒΑΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΛΤΑΒΑΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΤΣΟΥΓ
ΙΩΒ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΖΙΤΟΜΙΡ ΚΑΙ ΟΥΒΡΟΥΤΣΚΥ
ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΡΟΒΝΟ ΚΑΙ ΟΣΤΡΟΓ
ΛΑΖΑΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΟΔΥΣΣΟΥ ΚΑΙ ΙΣΜΑΗΛΙΑΣ
ΝΙΚΑΝΩΡ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΟΥΜΟ ΚΑΙ ΑΛΤΣΕΒΣΚ
ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΟΥΓΑΝΣΚ ΚΑΙ ΣΤΑΡΟΜΠΕΛ
ΕΥΦΗΜΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΟΥΚΑΤΣΕΒΟΥ ΚΑΙ ΟΥΖΓΟΡΟΝΤ
ΔΑΝΙΗΛ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΙΡΟΒΟΓΚΡΑΝΤ ΚΑΙ ΝΙΚΟΛΑΕΒ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΟΛΥΝΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΥΤΣΚ
ΝΗΦΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΜΕΛΝΙΤΣΚΥ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑΝΕΤΣ-ΠΟΝΤΟΛΣΚΥ
ΑΝΔΡΕΑΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΒΟΒ ΚΑΙ ΝΤΡΟΓΟΜΠΥΤΣΚΥ
ΓΚΛΕΜΠ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΝΕΠΡΟΠΕΤΡΩΒΣΚ ΚΑΙ ΖΑΠΟΡΟΖΙΕ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΟΝΟΥΦΡΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΟΒΤΣΙ ΚΑΙ ΒΟΥΚΟΥΒΙΝΑΣ
ΣΕΡΓΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΕΡΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΕΤΣ
ΙΛΑΡΙΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΒΑΝΟ-ΦΡΑΝΚΟΦΣΚ ΚΑΙ ΚΟΛΟΜΙΑΣ
ΑΛΥΠΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΤΟΝΕΤΣΚ ΚΑΙ ΣΛΑΒΙΑΝΣΚ
ΙΑΚΩΒΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΤΣΑΓΙΕΦ, ΒΙΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΙΕΒΟΥ

ENGLISH TRANSLATION

1-3 November 1991

APPEAL

OF THE COUNCIL OF THE UKRAINIAN ORTHODOX CHURCH
TO HIS HOLINESS PATRIARCH ALEXEI II OF MOSCOW AND ALL RUSSIA AND THE EPISCOPATE OF THE RUSSIAN ORTHODOX CHURCH

Your Holiness!
Your Eminences!

The Council of the Ukrainian Orthodox Church, which gathered on 1-3 November 1991, in the God-saved city of Kiev, at the ancient shrine – the Holy Dormition Kievan Caves Lavra, under the chairmanship of His Beatitude Filaret, Metropolitan of Kiev and All Ukraine, made a decision reagarding church life in Ukraine, relative to the new socio-political conditions, the newly achieved status of Ukraine as an independent state.
The participants of the Council, representing the entirety of the Ukrainian episcopate, clergy, laity, monasteries and theological educational institutions, unanimously determined to address His Holiness and the Episcopate of the Russian Orthodox Church with a request to grant the Ukrainian Orthodox Church full canonical independence, i.e. autocephaly, to promote the recognition of the Ukrainian Orthodox Church by all Local Churches as equal Sister-Churches in the family of Orthodox Churches and to facilitate the establishment of the Kievan Patriarchate by the Patriarchs of the East and Heads of other Local Churches.
In fulfillment of this definition, we humbly appeal to you, Your Holiness, and to the entire episcopate of the Russian Orthodox Church with this vital request. We believe that the positive solution to this issue will bring the desired pacification and unity that our faithful people are expecting, having suffered many different tests on the thorny path to their revival.
At the same time, we respectfully apply the Resolutions of the Council of the Ukrainian Orthodox Church, according to which our request is fully justified. We express the hope that the full independence of the Ukrainian Orthodox Church will allow it at the present stage not only to overcome the divisions that have arisen, but also to successfully lead the people of God to salvation, preserve the unity commanded by the Lord in a union of peace and prayerful communion with both the Mother Russian Orthodox Church and with all the Local Orthodox Churches.

With love in the Lord,

On behalf of the participants of the Council,
the Episcopate of the Ukrainian Orthodox Church:

FILARET, METROPOLITAN OF KIEV AND ALL UKRAINE
NIKODIM, METROPOLITAN OF KHARKOV AND BOGODUKHOV
LEONTIY, METROPOLITAN OF KHERSON AND TAVRIA
ANTONIY, ARCHBISHOP OF CHERNIGOV AND NEZHIN
FEODOR, ARCHBISHOP OF VINNITSA AND BRATSLAV
SAVVA, ARCHBISHOP OF POLTAVA AND KREMENCHUG
IOV, ARCHBISHOP OF ZHITOMIR AND OVRUCH
IRENEI, ARCHBISHOP OF ROVNO AND OSTROZH
LAZAR, ARCHBISHOP OF ODESSA AND IZMAIL
NIKANOR, BISHOP OF SUMY AND AKHTYRSK
IOANNIKIY, BISHOP OF LUGANSK AND STAROBEL
EFIMIY, BISHOP OF MUCHACHEVE AND UZHGOROD
VASILIY, BISHOP OF KIROVOGRAD AND NIKOLAEV
VARFOLOMEY, BISHOP OF VOLYN AND LUTSK
NIFONT, BISHOP OF KHMELNITSKY AND KAMENETS-PODOLSKY
ANDREY, BISHOP OF LVOV AND DROGOBYCH
GLEB, BISHOP OF DNEPROPETROVSK AND ZAPOROZHE
VASILIY, BISHOP OF SIMFEROPOL AND CRIMEA
ONUFRIY, BISHOP OF CHERNOVTSI AND BUKOVINA
SERGEY, BISHOP OF TERNOPOL AND KREMENETS
ILARION, BISHOP OF IVANO-FRANKOVSK AND KOLOMYIA
ALYPIY, BISHOP OF DONETSK AND SLAVYANSK
YAKOV, BISHOP OF POCHAEV, VICAR BISHOP OF THE DIOCESE OF KIEV

Δείτε το αυθεντικό κείμενο με τις υπογραφές των Ουκρανών Ιεραρχών
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ

2ο Κείμενο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ

TΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΥΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

1-3 Νοεμβρίου 1991

Η Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας υπό την προεδρία του Μακαριωτάτου Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Φιλαρέτου εσέτασε και σηζήτησε πλήρως την ερώτηση της πλήρους ανεξαρτησίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Καθοδηγούμενη από τους ιερούς κανόνες και τις αρχές της χορήγησης του αυτοκεφάλου και θέλοντας να υπάρχει ευλογημένη ειρήνη, η Θεόσταλτη αγάπη του Χριστού και η αδελφική ενότητα με την Μητέρα Εκκλησία, καθώς και με όλες τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες του Θεού, η Συνέλευση, εκτελώντας το θέλημα του Ορθοδόξου λαού της Ουκρανίας, ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ:
1. Να απευθυνθεί στον Αγιώτατο Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών Αλέξιο Β´ και την Ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας με την αίτηση για τη χορήγηση πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας, δηλαδή αυτοκεφαλίας, στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, αφού μόνο το ανώτατο όργανο της Τοπικής Εκκλησίας, η Σύνοδος των Επισκόπων, μπορεί να ανακηρύξει την αυτοκεφαλία.
2. Η βάση για την έφεση αυτήν είναι ότι η Τοπική Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησία (7-8 Ιουνίου 1990) ενέκρινε ψήφισμα, το οποίο αναφέρει: «Η πολυεθνική Εκκλησία μας ευλογεί την εθνική πολιτιστική αναγέννηση των εθνών, τα οποία βρίσκονται σε αυτή, αλλά απορρίπτει σωβινισμό, χωριστικότητα και εθνική διχόνοια. Σε απάντηση στη νόμιμη προσδοκία των Ορθοδόξων στην Ουκρανία, οι ουκρανικές επισκοπές ενώθηκαν στην αυτοκατευθυνόμενη Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτή η Εκκλησία, έχοντας μεγάλη αυτονομία, διατηρεί νόμιμη κανονική σχέση με το Πατριαρχείο Μόσχας, καθώς και με όλες τις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες. Η δημιουργία μιας ανεξάρτητης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ανοίγει την ευκαιρία, αποφεύγοντας το σχίσμα και την απομόνωση από την Οικουμενική Ορθοδοξία, για να βελτιώσει περαιτέρω την ανεξαρτησία της, χωρίς να αμαρτάνει εναντίον των ιερών κανόνων, διατηρώντας παράλληλα την αγάπη και την ειρήνη ανάμεσα στα τέκνα της Εκκλησίας».
Μεταξύ 25 έως 27 Οκτωβρίου 1990, η Αρχιερατική Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, υπό την προεδρία της Αυτού Αγιότητας του Πατριάρχη Αλεξίου Β´, η οποία αποτελείται από 91 αρχιερέα, είχε μελετηθεί προσεκτικά και είχε συζητήσει πλήρως την έφεση των ουκρανών επισκόπων, έδωσε ανεξαρτησία στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και αυτονομία στη διοίκησή της. Με βάση την απόφαση αυτή, ο Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών Αλέξιος Β´ παρέδωσε καταστατικό χάρτη στον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Φιλάρετο, ο οποίος στις 9 Ιουνίου 1990 εξελέγη ομόφωνα από την ουκρανική Ιεραρχία ως Προκαθήμενος της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Η θρησκευτική κατάσταση στην Ουκρανία, η οποία σχηματίζεται υπό τις προϋποθέσεις της δήλωσης της ανεξαρτησίας του ουκρανικού κράτους, απαιτεί νέα κατάσταση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η Συνέλευση θεωρεί ότι αυτή η κατάσταση θα πρέπει να είναι η πλήρης ανεξαρτησία και αυτάρκεια, δηλαδή αυτοκεφαλία, ως περαιτέρω τελειοποίηση της ανεξαρτησίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας στο πνεύμα των ψηφισμάτων των προαναφερθεισών Συνόδων, για να αποφευχθεί η διάσπαση από την Οικουμενική Ορθοδοξία, χωρίς να παραβιάσουμε τους ιερούς κανόνες, στο όνομα της διατηρήσεως της αγάπης και της ειρήνης μεταξύ των Εκκλησιών μας.
3. Συνειδητοποιώντας ότι ο κύριος σκοπός της ανακήρυξης της αυτονομίας είναι το καλό της Εκκλησίας,  δηλαδή η εκπλήρωση της σωτηριώδους αποστολής σε ορισμένες ιστορικές συνθήκες, η Συνέλευση θεωρεί ότι η χορήγηση αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας θα συμβάλει στην ενίσχυση της ενότητας της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία και στην εξάλειψη του αυτοκεφαλικού σχίσματος, το οποίο προέκυψε, στο να αντιταχθούμε την Ουνιτική και Καθολική επέκταση, θα διακονήσει για την συμφιλίωση και θα καταλήξουμε σε συμφωνία μεταξύ των σημερινών αντιτιθέμενων εξομολογήσεων, και στην ένωση όλων των εθνικοτήτων, οι οποίες ζουν στην Ουκρανία, και θα συμβάλει έτσι στην εδραίωση της ενότητας ολόκληρου του ουκρανικού λαού.
4. Επειδή μεταξύ των προϋποθέσεων για ανακήρυξη της αυτοκεφαλίας, η δυνατότητα ανεξάρτητης ύπαρξης ενός μέρους της Εκκλησίας υπολογίζεται χωρίς τη βοήθεια άλλης εκκλησιαστικής αρχής, η Συνέλευση ομοφώνως μαρτυρεί ότι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει τώρα όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την πλήρη ανεξάρτητη ύπαρξή της.
Στην περιοχή της Ουκρανίας, είναι 22 επισκοπές, 23 επίσκοποι, 35 εκατομμύρια Ορθόδοξοι Χριστιανοί, τρεις θεολογικές σχολές και τρία θρησκευτικά σχολεία (το 1992 η Θεολογική Ακαδημία του Κιέβου θα ανοίξει), 32 μοναστήρια, μεταξύ των οποίων δύο Λαύρες: των Σπηλαίων του Κιέβου και του Ποτσάγιεφ, και περίπου πεντέμισι χιλιάδες ενορίες με τάση να αυξηθεί ο αριθμός τους.
5. Όταν συζητούσαμε για το θέμα της χορηγήσεως πλήρους ανεξαρτησίας και αυτάρκειας στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας από την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, η Συνέλευση έλαβε υπόψη τα συμφέροντα του λαού μας και την ανακηρυγμένη κρατική ανεξαρτησία της Ουκρανίας, ως εκ τούτου, μια ανεξάρτητη Εκκλησία σε ένα ανεξάρτητο κράτος είναι δικαιολογημένη από τους κανόνες και ιστορικά αναπόφευκτη.
6. Δεδομένου ότι οι τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες δεν ζουν και ενεργούν χωριστά, αλλά ως μέρος Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, αφού θα της έχει δωθεί πλήρης κανονική ανεξαρτησία από τη Μητέρα Εκκλησία, θα διατηρήσει την ενότητα του πνεύματος εν τω συνδέσμῳ της ειρήνης με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία και όλες τις τοπικές Εκκλησίες, θα διέπεται από τους θείους και ιερούς κανόνες και τα έθιμα της Καθολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, τα οποία κληρονόμησε από τους αγίους πατέρες.
7. Λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε νεοσυσταθείσα τοπική εκκλησία πρέπει να αναγνωρίζεται από όλες τις άλλες τοπικές Εκκλησίες, η Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας απευθύνεται ταυτόχρονα στον Πατριάρχη της Μόσχας και πασών των Ρωσιών Αλέξιο Β´ και στους επισκόπους της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για την αναγνώριση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας από όλες τις τοπικές Εκκλησίες ως ίσες Αδελφές-Εκκλησίες στην οικογένεια των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
8. Λαμβάνοντας υπόψη την χιλιετή ιστορία της Μητροπόλεως Κιέβου, της οποίας η άμεσος διάδοχος είναι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία έχει ποίμνιο 35 εκατομμυρίων, η Συνέλευση ζητεί από την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, μετά την παροχή πλήρους αυτοδιοίκησης στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, να διευκολύνει τη δημιουργία του Πατριαρχείου Κιέβου από τους Πατριάρχες της Ανατολής και τους επικεφαλής των άλλων τοπικών Εκκλησιών.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ

Επισκοπή Κιέβου
1. Προθιερεύς Μπόρις ΤΑΜΠΑΤΣΕΚ
2. Μιχαήλ ΚΑΠΙΤΑΝ
3. Αρχιμανδρίτης Σωφρόνιος
4. Ηγουμένη Μαργαρίτα, καθηγουμένη της Μονής του Ποκρώφσκυ στο Κίεβο
5. Ηγουμένη Αντωνίας, καθηγούμενη της Μονής του Φλορόφσκυ του Κιέβου
6. Ηγουμένη Αύγουστος, καθηγούμενη της Μονής Κρασνογρόσκ
7. Ηγούμενος Δανιήλ, Πρύτανης της Θεολογικής Σχολής του Κιέβου

Επισκοπή Βιννίτσης
1. Αρχιεπίσκοπος Βιννίτσης και Μπαρ ΘΕΟΔΩΣΙΟΣ
2. Προθιερεύς Βασίλειος ΡΥΖΚΟ
3. Μοναχή Ιουστίνη, μοναχή της Μονής Μπράιλοφ
4. Ίγορ ΛΑΜΠΥΤΣΚΥ

Επισκοπή Βολυνίας
1. Επίσκοπος Βολυνίας και Λούτσκ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ
2. Προθιερεύς Πέτρος ΒΛΟΔΕΚ
3. Προθιερεύς Νίκανδρος ΤΣΥΜΠΕΛ
4. Μοναχή Στεφανία, Καθηγουμένη της Μονής Σινατογκόρσκ Ζιμνένσκυ
5. Ευγένιος ΜΠΟΡΟΥΣΕΥΙΤΣ

Επισκοπή Δνειπροπετρόβσκ
1. Μητροπολίτης Ντνιεπροπετρόβσκ και Ζαπορόζιε ΓΚΛΕΜΠ
2. Προθιερεύς Όλεγ ΣΕΜΕΝΤΣΟΥΚ
3. Δημήτριος Αβράμοβιτς ΒΑΣΚΟ

Επισκοπή Ντονέτσκ
1. Επίσκοπος Ντονέτσκ και Σλαβιάνσκ ΑΛΥΠΙΟΣ
2. Προθιερεύς Σέργιος ΚΥΡΙΕΝΚΟ
3. Ιβάν Βασύλοβιτς ΤΟΛΣΤΥΧ

Επισκοπή Ζιτόμυρ
1. Αρχιεπίσκοπος Ζιτόμυρ και Οβρουτς ΙΩΒ
2. Προθιερεύς Σάββας ΙΑΚΙΜΤΣΟΥΚ
3. Αρχιμανδρίτης Αλέξανδρος, καθηγούμενος της Μονής Αγίου Γεωργίου του Γκοροδνύτσκυ
4. Ηγουμένη Γαβριήλα, Ανώτερη Μονή Αγίου Βασιλείου Γυναικών
5. Aleksey Alexandrovich Stretovych

Επισκοπή Ιβανο-Φρανκόφσκ
1. Επίσκοπος Ιβάνο-Φραγκόφσκ και Κολομίας ΙΛΑΡΙΩΝ
2. Προθιερεύς Ορέστης ΛΕΒΥΤΣΚΥ
3. Μιχαήλ Βασύλοβιτς ΜΑΣΥΚ

Επισκοπή Κιροβογκράντ
1. Επίσκοπος Κιροβογκράντ και Νικολάεβ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
2. Προθιερεύς Ανδρέας ΣΤΑΣΥΣΥΝ
3. Βλαδίμηρος Στεπάνοβιτς ΜΙΡΤΣΕΝΚΟ

Επισκοπή Λουγάνσκ
1. Επίσκοπος Λουγάνσκ και Σταρομπέλ ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΣ
2. Προθιερεύς Βασίλειος ΣΟΜΥΚ
3. Ιβάν Τικονόβιτς ΤΣΑΣΟΦΣΚΙ

Επισκοπή ΛΒΟΒ
1. Επίσκοπος Λβοβ και Δρογομπυρσκ ΑΝΔΡΕΑΣ
2. Προθιερεύς Παύλος ΚΟΤΣΚΟΔΑΝ
3. Νικόλαος Ιβάνοβιτς ΠΥΣΙΑΚ

Επισκοπή Μουκάτσεβο
1. Μητροπολίτης Μουκάτσεβο και Ούζγοροδ ΕΥΦΗΜΙΟΣ
2. Προθιερεύς Γεώργιος ΤΣΟΥΛΕΫ
3. Αρχιμανδρίτης Εφραίμ, Καθηγούμενος της Μονής Αγίας Τριάδος
4. Ηγουμένη Ευγενία, Καθηγούμενη της Μονή της Αναλήψεως
5. Ηγουμένη Θεοδωσία, Καθηγούμενη της Μονής των Σεραφείμ
6. Ηγουμένη Βαλεντίνα, Καθηγούμενη της Μονής της Κοίμησης της Θεοτόκου
7. Ηγουμένη Μητροδώρα, Καθηγούμενη της Μονής του Αγίου Μιχαήλ
8. Ηγουμενέια Αικατερίνη, Καθηγούμενη της Μονής της Κοίμησης της Θεοτόκου
9. Ηγουμένη Όλγα, Καθηγούμενη της Μονή της Γεννήσεως τηςΘεοτόκου
10. Ηγουμένη Θεοφανία, Καθηγούμενη της Μονής του Αγίου Νικολάου
11. Μιχαήλ Ιβάνοβιτς ΒΑΣΚΟ

Επισκοπή Οδησσού
1. Αρχιεπίσκοπος Οδησσού και Ισμαηλίου ΛΑΖΑΡΟΣ
2. Πρωθιερεύς Αντωνίνος ΔΙΑΚΟΦΣΚΥ
3. Αρχιμανδρίτης Τύχων, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Οδησσού
4. Αρχιμανδρίτης Βαντίμ, Μοναχός της Μονής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Οδησσό
5. Ηγουμένη Ευφροσύνη, Καθηγούμενη της Μονής της Γενέσεως της Θεοτόκου
6. Μιχαήλ Παβλόβιτς ΜΠΟΥΡΙΑΚ

Επισκοπή Πολτάβας
1. Αρχιεπίσκοπος Πολτάβας και Κρεμεντσούγκ ΣΑΒΒΑΣ
2. Ηγούμενος Λαυρέντιος
3. Μοναχή Αλευτίνα
4. Νικόλαος Ανδρίοβιτς ΜΠΕΛΑΣ

Λάβρα του Ποστάγιεφ
1. Επίσκοπος Ποστάγιεβσκυ ΙΑΚΩΒΟΣ
2. Ηγούμενος Πέτρος, Εκκλησιάρχης της Λαύρας

Επισκοπή Ρόβνο
1. Αρχιεπίσκοπος Ρόβνο και Οστρόγ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ
2. Προθιερεύς Ρωμανός ΜΑΚΣΥΜΤΣΟΥΚ
3. Ιερομόναχος Θεόδωρος, Καθηγούμενος της Μονής της Αγίας Τριάδος στο Μεζιρίτσι
4. Μοναχή Βερόνικα, Καθηγούμενη της Μονής Αγίας Τριάδος στο Δερμάν
5. Αλέξανδρος Λεωνίδοβιτς ΤΑΡΑΣΕΝΚΟ

Επισκοπή Συμφερουπόλεως
1. Επίσκοπος Συμφερουπόλεως και Κριμαίας ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
2. Προθιερεύς Γεωργίος ΠΟΛΙΑΚΟΦ
3. Νικόλαος Aλεξάνδροβιτς ΒΥΔΙΑΣΥΝ
4. Μοναχή Μαγδαληνή, Καθηγούμενη του μοναστηριού «Όλες οι θλιβερές απολαύσεις»

Επισκοπή Σούμυ
1. Επίσκοπος Σούμυ και Οχτύρσκ ΝΙΚΑΝΩΡ
2. Προθιερεύς Θεοδώσιος ΠΑΪΟΒΥΚ
3. Νικόλαος Φεοδώροβιτς ΚΑΠΡΑΝ

Επισκοπή Τερνουπόλεως
1. Επίσκοπος Τερνουπόλεως και Κρεμενέτς ΣΕΡΓΙΟΣ
2. Προθιερεύς Σέργιος ΣΛΟΜΠΟΔΙΑΝΙΟΥΚ
3. Ηγουμένη Χερουβείμ, Καθηγούμενη της Μονής των Θεοφανείων στο Κρεμενέτς
4. Νικόλαος Βασύλοβιτς ΓΑΫΣΑΝ

Επισκοπή Χάρκοβο
1. Μητροπολίτης Χάρκοβο και Μπογκοντουκόβσκ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
2. Αρχιμανδρίτης Βιτάλιος, Καθηγούμενος της Μονής του Ποκρόβσκυ
3. Προθιερεύς Μιχαήλ ΣΚΟΡΥΚ
4. Βλαδίμηρος Ιβάνοβιτς ΖΑΫΚΟ

Επισκοπή Χερσώνος
1. Μητροπολίτης Χερσώνος και Ταυρίας ΛΕΟΝΤΙΟΣ
2. Προθιερεύς Παύλος ΓΑΛΟΥΝΕΝΚΟ
3. Μαρία Στεπαβίνα ΡΙΑΜΠΤΣΕΝΚΟ
4. Προθιερεύς Βιτάλιος ΔΟΡΟΣΚΟ

Επισκοπή Χμελνίτσκυ
1. Επίσκοπος Χμελνίτσκυ και Καμιάνετ-Ποδολσκυ ΝΗΦΩΝ
2. Προθιερεύς Βλαδίμηρος ΡΟΒΙΝΣΚΙ
3. Νικολάι Βασίλιεβιτς ΝΟΓΙΑΝΚΟ

Επισκοπή Τσενιχώβ
1. Αρχιεπίσκοπος Τσερνιώβ και Νίζυν ΑΝΤΩΝΙΟΣ
2. Προθιερεύς Πέτρος ΓΟΔΟΥΝ
3. Αλεξάνδρα Παβλίβνα ΠΟΓΟΥΛΙΑΕΒΑ

Επισκοπή Τσενιβτσί
1. Επίσκοπος Τσερνιβτσί και Βουκοβίνας ΟΝΟΥΦΡΙΟΣ
2. Προθιερεύς Ιβάν ΜΠΙΒΟΛΑΡ
3. Ηγούμενος Βλαδίμηρος, Ηγούμενος της Μονής του Χρεστάτυκ
4. Θεόδωρος Ανατόλιοβιτς ΠΑΡΑΣΟΥΚ

ENGLISH TRANSLATION

RESOLUTIONS

OF THE COUNCIL OF THE UKRAINIAN ORTHODOX CHURCH
ON THE QUESTION OF THE FULL INDEPENDENCE OF UKRAINIAN ORTHODOX CHURCH

1-3 November 1991

The Council of the Ukrainian Orthodox Church, chaired by the Most His Beatitude Metropolitan Filaret of Kiev and All Ukraine examined and comprehensively discussed the question of the complete independence of the Ukrainian Orthodox Church.
Guided by the sacred canons and the principles of the granting of autocephaly and wishing to have blessed peace, the God-pronounced love of Christ and brotherly unity with the Mother Church, as well as with all the local Orthodox Churches, with the cooperation of God, fulfilling the will of the Orthodox people of Ukraine, the Council determines:
1. To address to His Holiness Patriarch of Moscow and All Russia Alexei II and the Episcopate of the Russian Orthodox Church with a request to give the Ukrainian Orthodox Church full canonical independence, i.e. autocephaly, since only the highest organ of the local Church in the person of the Synod of Bishops can declare autocephaly.
2. The reason for such an appeal is as follows: The Local Council of the Russian Orthodox Church, 7-8 June 1990, adopted a resolution stating: “Our multinational Church blesses the national-cultural revival of the peoples that are part of it, but rejects chauvinism, separatism and national hostility. In response to the legitimate aspiration of the Orthodox in Ukraine, Ukrainian dioceses were united into the self-governing Ukrainian Orthodox Church. This Church, with its broad autonomy, retains a legitimate canonical relationship with both the Moscow Patriarchate and all other local Orthodox Churches. The creation of an independent Ukrainian Orthodox Church opens up the opportunity, avoiding the split and isolation from the Universal Orthodoxy, to further improve its self-rule, while not stifling the sacred canons while preserving love and peace among the Church’s children.”
On October 25-27, 1990, the Synod of Bishops of the Russian Orthodox Church, under the chairmanship of His Holiness Patriarch Alexei II, composed of 91 bishops, carefully studied and comprehensively discussed the appeal of the Ukrainian episcopate, gave the Ukrainian Orthodox Church independence and autonomy in its management. On the basis of this decision, His Holiness the Patriarch of Moscow and All Russia, Alexei II presented the blessed certificate to Metropolitan Filaret of Kiev and All Ukraine, who on June 9, 1990 was unanimously elected by the Ukrainian hierarchy, the Primate of the Ukrainian Orthodox Church.
The religious situation in Ukraine, under the conditions of the declaration of independence of the Ukrainian state, requires a new status of the Ukrainian Orthodox Church. The council believes that this status should be complete self-rule and independence, that is, autocephaly as a further improvement of the autonomy of the Ukrainian Orthodox Church in the spirit of the resolutions of the above-mentioned Councils, in order to prevent a split from Ecumenical Orthodoxy, without violating the sacred canons, in the name of preserving love and peace between our Churches.
3. Realizing that the main purpose of the proclamation of autocephaly is for the good of the Church, that is, the fulfillment of its salvific mission in certain historical conditions, the Council believes that the bestowment of autocephaly to the Ukrainian Orthodox Church will contribute to strengthening the unity of Orthodoxy in Ukraine, to facilitate the elimination of the autocephalous split that has arisen, to oppose the Uniate and Catholic expansion, to reconcile and establish an agreement between the current opposing confessions, the unification of citizens of all nationalities living in Ukraine, and thus contribute to the consolidation of strengthening the unity of the entire Ukrainian people.
4. Since the conditions for the granting of autocephaly to the condition of the independent existence of a part of the Church are assimilated without the assistance of another church authority, the Council unanimously testifies that the Ukrainian Orthodox Church now has all the necessary conditions for its full independent existence.
In the territory of Ukraine, it has: 22 dioceses, 23 bishops, 35 million Orthodox Christians, three theological seminaries and three religious schools (in 1992 the Kiev Theological Academy will open), 32 monasteries, including two lavras: the Kievan Caves and Pochaiv, and also about five and a half thousand parishes with the tendency to increase their number.
5. When discussing the issue of the Russian Orthodox Church granting full independence and self-rule to the Ukrainian Orthodox Church, the Council considered the interests of our people and the proclaimed state independence of Ukraine; therefore, an independent Church in an independent state is canonically justified and historically inevitable.
6. Since the local Orthodox Churches do not live and act separately, but as part of a united Holy, Catholic and Apostolic Church, the Ukrainian Orthodox Church, after the granting of its full canonical independence from the Mother Church, will preserve the unity of spirit in a union of peace with the Russian Orthodox Church and all the local Churches, will be governed by the divine and sacred canons and the customs of the Catholic Orthodox Church inherited from the holy fathers.
7. Taking into account that each newly formed local church should be recognized by all other local Churches, the Council of the Ukrainian Orthodox Church simultaneously appeals to His Holiness Patriarch Alexei of Moscow and All Russia and the hierarchy of the Russian Orthodox Church to promote the recognition of the Ukrainian Orthodox Church by all the local Churches as equal sister Churches in the family of Orthodox Churches.
8. Taking into account the thousand-year history of the Metropolis of Kiev, the direct successor of which is the Ukrainian Orthodox Church, which has a 35-million-member flock, the Council asks the Russian Orthodox Church, after giving full self-rule to the Ukrainian Orthodox Church, to facilitate the establishment of the Kiev Patriarchate by the Eastern Patriarchs and heads of other local Churches.

FILARET, METROPOLITAN OF KIEV AND ALL UKRAINE

Diocese of Kiev
1. Protopriest Boris Tabachek
2. Mikhail Kapitan
3. Archimandrite Sofroniy
4. Abbess Margarita, Superior of the Pokrovsky Monastery in Kiev
5. Abbess Antonia, Superior of the Florivsky Monastery of Kiev
6. Abbot Augustine, Superior of Krasnogorsky Women’s Monastery
7. Igumen Daniel, Acting Rector of the Kiev Theological Seminary

Diocese of Vinnytsia
1. Archbishop Feodosiy of Vinnytsia and Bratslavy
2. Protopriest Vasily Ryzhko
3. Nun Iusinia, nun of the Brailov Monastery
4. Igor Lampitsky

Diocese of Volyn
1. Bishop Varfolomey of Volyn and Lutsk
2. Protopriest Petro Vlodek
3. Protopriest Nikandr Tsibel.
4. Nun Stephania, acting Superior of Svyatogorsk Zimnensky Monastery
5. Evhen Borusevich

Diocese of Dnipropetrovsk
1. Bishop Hlib of Dnipropetrovsk and Zaporizhia
2. Protopriest Oleg Semenchuk
3. Dmytro Avramovych Vas’ko

Diocese of Donetsk
1. Bishop Alipiy of Donetsk and Slov’yansk
2. Protopriest Serhiy Kiriyenko
3. Ivan Vasylovych Tolstykh

Diocese of Zhytomyr
1. Archbishop Iov of Zhytomyr i Ovruts'kyi
2. Protopriest Savva Yakimchuk
3. Archimandrite Oleksandr, Superior of St. George’s Horodnytsky Monastery
4. Abbess Gabriella, Superior of the Holy Vasylivsky Women’s Monastery
5. Oleksiy Oleksandrovych Stretovych

Diocese of Ivano-Frankivsk
1. Bishop Ilarion of Ivano-Frankivsk and Kolomyia
2. Protopriest Orest Levytsky
3. Masyk Mykhaylo Vasyl’ovich

Diocese of Kirovograd
1. Bishop Vasyliy of Kirovograd and Mykolaiv
2. Protopriest Andriy Stashyshyn
3. Volodymyr Stepanovych Myrchenko

Diocese of Luhansk
1. Bishop Ioannikiy of Luhansk and Starobel’
2. Protopriest Vasyl’ Soyik
3. Ivan Tykhonovich Chasovskyi

Diocese of Lviv
1. Bishop Andriy of Lviv and Drohobych
2. Protopriest Pavel Kochkodan
3. Mykola Ivanovyich Pysyak

Diocese of Mukachiv
1. Bishop Yevfymiy of Mukachivskyi and Uzhgorod
2. Protopriest Heorhiy Chuley
3. Archimandrite Ephraim, Superior of the Holy Trinity Monastery
4. Abbess Eugenia, Superior of the Holy Ascension Monastery
5. Abbess Feodosia, Superior of the Holy Seraphimsky Monastery
6. Abbess Valentina, Superior of the Holy Dormition Monastery
7. Abbess Mitrodor, Superior of St. Michael’s Monastery
8. Abbess Kateryna, Superior of the Holy Dormition Monastery
9. Abbess Ol’ha, Superior of Holy Nativity of the Theotokos Monastery
10. Abbess Feofaniya, Superior of St. Nicholas’ Monastery
11. Mykhaylo Ivanovych Vas’ko

Diocese of Odessa
1. Archbishop Lazar of Odessa and Izmail
2. Protopriest Antonin Diakovsky
3. Archimandrite Tikhon, Professor of the Odessa Theological Seminary
4. Archimandrite Vadim, monk of the Holy Dormition Monastery, Odessa
5. Abbess Efrosiniya, Superior of the Holy Nativity of the Theotokos Monastery
6. Mykhaylo Pavlovych Buryak

Diocese of Poltava
1. Archbishop Savva of Poltava and Kremenchug
2. Igumen Lavrentiy
3. Nun Alevtina
4. Mykola Andriyovich Belas’

Pochaiv Lavra
1. Bishop Yakiv of Pochaiv
2. Igumen Petro, Ecclesiarch of Pochaiv Lavra

Diocese of Rivne
1. Archbishop Ireney of Rivne and Ostroh
2. Protopriest Roman Maksymchuk
3. Hieromonk Feodor, acting Superior of the Holy Trinity Monastery, Mezhirichi
4. Nun Veronika, acting Superior of the Holy Trinity Monastery, Derman’
5. Oleksandr Leonidovych Tarasenko

Diocese of Simferopol
1. Bishop Vasyliy of Simferopol and Crimea
2. Protopriest Georgiy Polyakov
3. Mykola Oleksandarovych Vidyashin
4. Nun Magdalena, Superior of the “All Sorrows Joy” Monastery

Diocese of Sumy
1. Bishop Nikanor of Sumy and Okhtyrsky
2. Protopriest Bohdan Panovnyk
3. Mykola Fedorovych Kapran

Diocese of Ternopil
1. Bishop Serhiy of Ternopil and Kremenets’
2. Protopriest Serhiy Slobodyanyuk
3. Abbess Cherubim, Superior of the Theophany Monastery, Kremenets’
4. Mykola Vasyl’ovych Haysan

Diocese of Kharkiv
1. Metropolitan Nikodim of Kharkiv and Bohodukhiv
2. Archimandrite Vitaly, acting Superior of Pokrovsky Men’s Monastery
3. Protopriest Mikhail Skorik
4. Volodymyr Ivanovych Zayko

Diocese of Kherson
1. Metropolitan Leontiy of Kherson and Tavria
2. Protopriest Pavel Halunenko
3. Maria Stepanivna Ryabchenko
4. Protopriest Vitaly Doroshko

Diocese of Khmelnitsky
1. Bishop Nifont of Khmelnytsky and Kamianets-Podilsky
2. Protopriest Volodymyr Rovynsky
3. Mykola Vasyl’ovych Noyanko

Diocese of Chernihiv
1. Archbishop Antoniy of Chernihiv and Nizhyn
2. Protopriest Peter Godun
3. Oleksandra Pavlivna Pohulyaeva

Diocese of Chernivtsi
1. Bishop Onufriy of Chernivtsi and Bukovyna
2. Protopriest Ivan Byvolar
3. Igumen Vladimir, Superior of the Khreshchatyk Monastery
4. Fedir Anatolyevich Paraschuk

Δείτε το αυθεντικό κείμενο με τις υπογραφές των Ουκρανών Ιεραρχών 
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ


3o Κείμενο     

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

22 Ιανουαρίου 1992

ΕΚΚΛΗΣΗ

ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΩΝ ΤΩΝ ΡΩΣΙΩΝ ΑΛΕΞΙΟ Β´, ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ


Αγιώτατε,
Αγαπημένοι εν Χριστῷ Σεβασμιώτατοι
αρχιερείς της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας!


Πέρασαν περίπου τρεις μήνες μετά την Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (1-3 Νοεμβρίου 1991), η οποία Σας ζήτησε να χορηγήσετε την πλήρη κανονική ανεξαρτησία της Εκκλησίας μας, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουμε λάβει καμμία απάντηση. Έχουμε την εντύπωση ότι η θετική απόφαση αυτού του θέματος είναι σκόπιμα καθυστερημένη.
Εν τω μεταξύ, το θρησκευτικό κλίμα, το οποίο άρχισε να μαλακώνει μετά την Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας επιδεινώθηκε και πάλι. Ορισμένες δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων από τη Μόσχα, σπέρνουν αναταραχή μεταξύ των μοναχών, των κληρικών και των λαϊκών σε ορισμένες περιοχές και συνεπώς εργάζονται πράγματι εναντίον της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία. Ορισμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης της Μόσχας ξεκίνησαν μια συκοφαντική εκστρατεία κατά του προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, προσπαθώντας, με βρώμικη συκοφαντία, να συγχέουν τα μυαλά και τις καρδιές των ανίδεων ανθρώπων.
Εχθρικές Ορθόδοξες! Εκκλησιαστικές δυνάμεις, οι οποίες σκοντάφτουν κατά το μαρτύριο στις δεκαετίες του 20 και 30, συνεχίζουν να αγωνίζονται με την Ορθοδοξία με νέες μεθόδους: ψέματα, συκοφαντίες, διασπάσεις, υποκινώντας ο ένας τον άλλον, και άλλα διαβολικά μέσα.
Με εμπιστοσύνη στον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, ο οποίος είπε: «οἰκοδομήσω μου τὴν ἐκκλησίαν, καὶ πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς» (Μτ. 16,18), απορρίπτουμε την δυσφήμηση της Εκκλησίας μας, η οποία στις πιο σκληρές συνθήκες της κρατικής αθεΐας, όταν αυτοί, οι οποίοι πιστεύουν ότι είναι οι δίκαιοι, έχουν αφήσει τα πρόβατα και φεύγουν. / Ιω. 10,12-13 /, συνέχισε την σωτηριώδη διακονία της, διατηρώντας την πίστη του λαού στον Θεό και τα ηθικά θεμέλια, υποβάλλοντας σε διαφόρους ταπείνωση για τη σωτηρία των ανθρώπινων ψυχών. Καταδικάζουμε επίσης τις συνεχιζόμενες συκοφαντικές επιθέσεις εναντίον του Προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, του Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Φιλαρέτου, θεωρώντας αυτές ως επιθέσεις κατά της ανεξαρτησίας μας.
Όπως μάθαμε, στην τελευταία συνάντηση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (26-27 Δεκεμβρίου 1991) εκφράστηκε η άποψη ότι η έκκλησή μας στη Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (1991) έγινε υπό την πίεση του κράτους και ότι, κατά τους ισχυρισμούς, οι Ουκρανοί αρχιερείς, οι οποίοι υπέγραψαν τα έγγραφα του Συνελεύσεως, συμφωνούν με τις αποφάσεις που ελήφθησαν.
Από αυτήν την άποψη, δηλώνουμε ταπεινά ότι η επιθυμία μας να αποκτήσουμε πλήρη κανονική ανεξαρτησία, την οποία επιβάλλουν οι νέες ιστορικές συνθήκες, υπαγορεύεται αποκλειστικά για το καλό της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία, και όχι από την πίεση του κράτους. Επιβεβαιώνουμε επίσης την ομοφωνία και την συμφωνία μας σε αυτό το θέμα, διότι πιστεύουμε ότι μόνο η πλήρης κανονική ανεξαρτησία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και η ενότητα των αρχιερέων γύρω από τον Προκαθήμενό τους, μεταξύ τους και με το ποίμνιο μπορεί, με την βοήθεια του Θεού, να διαφυλάξει την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία από την καταστροφή.
Ορισμένοι Ρώσοι αρχιερείς εξέφρασαν την επιθυμία να διενεργήσουν εκκλησιαστικό δημοψήφισμα στην Ουκρανία σχετικά με το θέμα της πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας. Ωστόσο, η ιστορία της αρχαίας Εκκλησίας, καθώς και η ιστορία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αγνοούν εκκλησιαστικά δημοψηφίσματα και οι κανόνες δεν προβλέπουν την επίλυση ορισμένων θεμάτων με δημοψηφίσματα. Επομένως, πιστεύουμε ότι η διεξαγωγή εκκλησιαστικού δημοψηφίσματος στην Ουκρανία είναι λάθος και δεν βοηθάει, διότι θα φέρει την κοσμική αρχή στη ζωή της Εκκλησίας.
Καθοδηγείται από την ανησυχία για την ευημερία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκειμένου να διατηρηθεί η αδελφική ενότητα με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στους κόλπους της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, στο όνομα της αγάπης και της ειρήνης και για να αποφύγει την αντιπαράθεση μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας, απευθύνουμε και πάλι έκκληση προς την Αγιότητά σας και προς τους συναδέλφους Ρώσους αρχιερείς μας για να επιλυθεί θετικά το ζήτημα της πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας το συντομώτερο δυνατόν.
Ταυτόχρονα, παρακαλούμε να μην θεωρείτε την επανειλημμένη μας έκκληση ως ένδειξη αδυναμίας και αβεβαιότητας, αλλά ως αδελφική αγάπη και μαρτυρία του σεβασμού προς τους συναδέλφους μας – τους επισκόπους της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Με αγάπη εν Χριστῷ Ἰησοῦ

ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΑΡΚΩΦ ΚΑΙ ΜΠΟΓΟΝΤΟΥΧΩΦ
ΛΕΟΝΤΙΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΕΡΣΩΝΟΣ ΚΑΙ ΤΑΥΡΙΑΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΙΓΩΦ  ΚΑΙ ΝΕΖΥΝ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΙΝΝΙΤΣΗΣ ΚΑΙ ΜΠΑΡ
ΣΑΒΒΑΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΛΤΑΒΑΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΤΣΟΥΓ
ΙΩΒ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΖΙΤΟΜΙΡ ΚΑΙ ΟΥΒΡΟΥΤΣΚΥ
ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΡΟΒΝΟ ΚΑΙ ΟΣΤΡΟΓ
ΛΑΖΑΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΟΔΥΣΣΟΥ ΚΑΙ ΙΣΜΑΗΛΙΑΣ
ΝΙΚΑΝΩΡ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΟΥΜΟ ΚΑΙ ΑΛΤΣΕΒΣΚ
ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΟΥΓΑΝΣΚ ΚΑΙ ΣΤΑΡΟΜΠΕΛ
ΕΥΦΗΜΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΟΥΚΑΤΣΕΒΟΥ ΚΑΙ ΟΥΖΓΟΡΟΝΤ
ΔΑΝΙΗΛ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΙΡΟΒΟΓΚΡΑΝΤ ΚΑΙ ΝΙΚΟΛΑΕΒ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΟΛΥΝΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΥΤΣΚ
ΝΗΦΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΜΕΛΝΙΤΣΚΥ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑΝΕΤΣ-ΠΟΝΤΟΛΣΚΥ
ΑΝΔΡΕΑΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΒΟΒ ΚΑΙ ΝΤΡΟΓΟΜΠΥΤΣΚΥ
ΓΚΛΕΜΠ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΝΕΠΡΟΠΕΤΡΩΒΣΚ ΚΑΙ ΖΑΠΟΡΟΖΙΕ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΟΝΟΥΦΡΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΟΒΤΣΙ ΚΑΙ ΒΟΥΚΟΥΒΙΝΑΣ
ΣΕΡΓΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΕΡΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΕΤΣ
ΙΛΑΡΙΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΒΑΝΟ-ΦΡΑΝΚΟΦΣΚ ΚΑΙ ΚΟΛΟΜΙΑΣ
ΑΛΥΠΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΤΟΝΕΤΣΚ ΚΑΙ ΣΛΑΒΙΑΝΣΚ
ΙΑΚΩΒΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΤΣΑΓΙΕΦ, ΒΙΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΙΕΒΟΥ

ENGLISH TRANSLATION

22 January 1992

APPEAL

OF THE EPISCOPATE OF THE UKRAINIAN ORTHODOX CHURCH
TO HIS HOLINESS PATRIARCH ALEXEI II OF MOSCOW AND ALL RUSSIA, THE HOLY SYNOD AND ALL HIERARCHS OF THE RUSSIAN ORTHODOX CHURCH

Your Holiness,
beloved in Christ, the Most Reverend
Bishops of the Russian Orthodox Church!

Nearly three months have passed since the Council of the Ukrainian Orthodox Church (1-3 November 1991) appealed to you with a request for the full canonical independence of our Church, but so far, we have not received any response. We have the impression that a positive solution to this issue is deliberately delayed.
And at this time, the religious situation, which began to soften after the Council of the UOC, is aggravated again. Certain forces, including those from Moscow, are sowing turmoil among monastics, clergy and laity in certain areas, and thus are actually working against Orthodoxy in Ukraine. Some Moscow media have launched a slanderous campaign against the Primate of the Ukrainian Orthodox Church, trying, through dirty defamation, to confuse the minds and hearts of unsuspecting people.
Hostile Orthodox! ecclesiastical powers, stumbling on martyrdom in the 20s and 30s, continue to struggle against Orthodoxy with new methods: lies, slander, divisions, inciting hatred against each other, and other devilish means.
Trusting in our Lord Jesus Christ, who said: “The Church was created: and the gates of Hades shall not prevail against Her” (Mt. 16:18), we reject the defamation of our Church, which, under the most severe conditions of state atheism, when the self-righteous have left the flock and fled. (Jn. 10:12-13), continued her saving ministry, preserving in the people faith in God and moral standards, undergoing various humiliations for the salvation of human souls. We also condemn the continued slanderous attacks on the Primate of the Ukrainian Orthodox Church, Metropolitan Filaret of Kiev and All Ukraine, regarding them as attacks against our independence.
As we learned at the last meeting of the Holy Synod of the Russian Orthodox Church (26-27 December 1991), the opinion was expressed that our appeal at the Council of the Ukrainian Orthodox Church (1991) was done under the pressure of the state and that allegedly all the Ukrainian bishops who signed the documents of the Council, agree with the decisions taken.
In this regard, we humbly declare that our desire to obtain full canonical independence, which the new historical conditions have imposed, is dictated exclusively for the good of Orthodoxy in Ukraine, and not by pressure from the state. We also affirm our consensus and unanimity in the matter on the issue, for we believe that only the complete canonical independence of the Ukrainian Orthodox Church, as well as the unity of the episcopate around its Primate, with each other and with the flock, can help God protect the Orthodox Church in Ukraine from ruin.
Some Russian bishops have expressed a desire to conduct a church referendum in Ukraine on the issue of complete canonical independence. However, the history of the ancient Church, as well as the history of the Russian Orthodox Church, does not know the ecclesiastical referendums, and the canons do not foresee the solution of certain issues by referendums. Therefore, we believe that holding a church referendum in Ukraine is wrong and unhelpful, because it will bring a worldly beginning into the life of the Church.
Moved by the concern for the upbringing of the Ukrainian Orthodox Church, striving to preserve brotherly unity with the Russian Orthodox Church in the bosom of the One Holy Catholic and Apostolic Church, seeking to preserve brotherly unity with the Russian Orthodox Church in the bosom of the One Holy Catholic and Apostolic Church, in the name of peace and love and in order to avoid confrontation between Ukraine and Russia, we again appeal to your Holiness and to our brother Russian bishops with a request to resolve positively the question of full canonical independence to the Ukrainian Orthodox Church as soon as possible. At the same time, please do not consider our repeated appeal as a sign of weakness and uncertainty, but as a brotherly love and a witness of respect for our fellow Bishops of the Russian Orthodox Church.

With love in Christ Jesus our Lord,

FILARET, METROPOLITAN OF KIEV AND ALL UKRAINE
NIKODIM, METROPOLITAN OF KHARKOV AND BOGODUKHOV
LEONTIY, METROPOLITAN OF KHERSON AND TAVRIA
ANTONIY, ARCHBISHOP OF CHERNIGOV AND NEZHIN
FEODOR, ARCHBISHOP OF VINNITSA AND BRATSLAV
SAVVA, ARCHBISHOP OF POLTAVA AND KREMENCHUG
IOV, ARCHBISHOP OF ZHITOMIR AND OVRUCH
IRENEI, ARCHBISHOP OF ROVNO AND OSTROZH
LAZAR, ARCHBISHOP OF ODESSA AND IZMAIL
NIKANOR, BISHOP OF SUMY AND AKHTYRSK
IOANNIKIY, BISHOP OF LUGANSK AND STAROBEL
EFIMIY, BISHOP OF MUCHACHEVE AND UZHGOROD
VASILIY, BISHOP OF KIROVOGRAD AND NIKOLAEV
VARFOLOMEY, BISHOP OF VOLYN AND LUTSK
NIFONT, BISHOP OF KHMELNITSKY AND KAMENETS-PODOLSKY
ANDREY, BISHOP OF LVOV AND DROGOBYCH
GLEB, BISHOP OF DNEPROPETROVSK AND ZAPOROZHE
VASILIY, BISHOP OF SIMFEROPOL AND CRIMEA
ONUFRIY, BISHOP OF CHERNOVTSI AND BUKOVINA
SERGEY, BISHOP OF TERNOPOL AND KREMENETS
ILARION, BISHOP OF IVANO-FRANKOVSK AND KOLOMYIA
ALYPIY, BISHOP OF DONETSK AND SLAVYANSK
YAKOV, BISHOP OF POCHAEV, VICAR BISHOP OF THE DIOCESE OF KIEV

Δείτε το αυθεντικό κείμενο με τις υπογραφές των Ουκρανών Ιεραρχών
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ


11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ντροπή σου φίλε Αναστάσιε.
Έστι δεν υπηρετείται η αλήθεια.
Αλλά το ψεύδος.

π. Geras Imos είπε...

Ε τότε γιατί να δεν συνομιλούν απευθείας με τον Μητροπολίτη Ονούφριο και δίνουν την Αυτοκεφαλία στους Σχισματικούς της κρατικής Εκκλησίας; Τώρα έχουμε πλέον Σχίσμα στην Ουκρανία, στα Σκόπια, διακοπή κοινωνίας ανάμεσα σε Αντιόχεια - Ιεροσόλυμα και Κων/πολη - Μόσχα. Και μην ξεχνάμε τους ΓΟΧ... Είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε...

Ανώνυμος είπε...

Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως στο τέλος θα δικαιωθεί όπως και στο ζήτημα της Εσθονίας. Ο Μόσχας πιστεύει στη πολιτική και όχι στην αλήθεια.

Ανώνυμος είπε...

Αναστάσιε, ευχαριστούμε για τα κείμενα.
Νομίζω ότι επιβάλλεται η ενημέρωση από όλες τις πλευρές και ο προβληματισμός και η προσευχή γιατί τα πράγματα είναι τουλάχιστον τραγικά. Γι’ αυτό, ελπίζω πως θα δημοσιεύσεις και άλλα κείμενα από όλες τις πλευρές.
π.χ. έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η επιστολή του Πατριάρχου Σερβίας (είναι γραμμένη σε εξαιρετικά ελληνικά).
Πάντως τα κείμενα που δημοσίευσες έχουν και άλλη ανάγνωση που οδηγεί σε τελείως αντίθετα συμπεράσματα, που υποστηρίζουν πλήρως τη ρωσική επιχειρηματολογία:
1. Όλη η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ουκρανίας (ακόμα και οι σημερινοί σχισματικοί) και οι κληρικοί και οι μοναχοί ομοφώνως αποφαίνονται ότι κανονικώς ανήκουν στην Εκκλησία της Ρωσίας και όχι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο!
2. Όλη η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ουκρανίας (ακόμα και οι σημερινοί σχισματικοί) και οι κληρικοί και οι μοναχοί ομοφώνως αναγνωρίζουν ως «Μητέρα Εκκλησία» τη Ρωσία! Καμία αναφορά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
3. Όλη η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ουκρανίας (ακόμα και οι σημερινοί σχισματικοί) και οι κληρικοί και οι μοναχοί ομοφώνως αναγνωρίζουν ότι μόνο η Ρωσία δικαιούται να χορηγήσει το αυτοκέφαλο και γι’ αυτό από τη Σύνοδο της Ρωσίας το ζητούν. Καμία αναφορά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
4. Με βάση το επιχείρημα ότι αν είχε τότε χορηγηθεί αυτοκέφαλο από τη Ρωσία (δηλ. η Ρωσία το χορηγεί!) δεν θα είχαμε το σχίσμα, κάποιος μπορεί να πει ότι αν χορηγηθεί αυτοκεφαλία στην Εκκλησία στις ΗΠΑ θα λυθεί το τραγελαφικό και τελείως αντικανονικό και αντιεκκλησιολογικό της υπάρξεως τουλάχιστον 8 Ορθοδόξων δικαιοδοσιών στην Αμερική…
π. ΑΚΓ

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή το 1991 οι Ουκρανοί ήθελαν αυτοκέφαλη εκκλησία μέσω Μόσχας.

Αφού δεν έγινε η δουλειά, απευθύνονται τώρα στην Κωνσταντινούπολη, η οποία δέχεται.

Συμπέρασμα: επιλέγουμε το πιο βολικό Πατριαρχείο! Όμορφος κόσμος!

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστούμε τον π. ΑΚΓ για την πλήρη διαφώτιση.

Το δίκαιο το έχει το Πατριαρχείο Μόσχας!

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο για μια ακόμα φορά δημιουργεί προβλήματα στην Εκκλησία.


Ορθόδοξος Βιβλικός

Ανώνυμος είπε...

Τριάντα μολις χρόνια μετά την πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων, η Ουκρανία ζητά την Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της, και όπως φαίνεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα την χορηγήση, για να έχη η χώρα δική της Εκκλησία.
Εκατόν έξη χρόνια μετά την απελευθέρωση της Ηπείρου, της Μακεδονίας, της Θράκης, των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, της Κρήτης, και εβδομήντα ένα χρόνια μετά την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα, η Εκκλησία της Ελλάδος δεν μπορεί να ποιμάνη όλη την Ελληνική Επικράτεια.
Αυτό που θα έχουν οι Ουκρανοί, δέν μπορούν να το έχουν οι Ελληνες.
Δύο μέτρα και δύο σταθμά.

Ανώνυμος είπε...

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν δημιουργεί προβλήματα [2.27] αλλά επιλύει προβλήματα τα οποία δημιούργησε το Πατριαρχείο Μόσχας.
Μην σπεύδεις να αποδόσεις το δίκαιο χωρίς να γνωρίζεις.

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορώ να καταλάβω [3.17] γιατί παραποιείς την αλήθεια.
Τον Μητροπολίτη Ουκρανίας τον τοποθετεί η Σύνοδος της Μόσχας.
Τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών δεν τον εκλέγει η Άγια και Ιερά Σύνοδος της Μητέρας Εκκλησίας του Οικουμενικού πατριαρχείου αλλά η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Το ίδιο κάνει η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδας και για τους Μητροπολίτες των Νέων Χωρών. Πλήρη ελευθερία από την Μητέρα. Γιατί λοιπόν κάνεις ανόμοιες συγκρίσεις.

Ανώνυμος είπε...

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι το μόνο που μπορεί και πρέπει να δώσει την λύση στο εκκλησιαστικό αυτό πρόβλημα. Η Ρωσία καλό θα κάνει να ζητήσει συγνώμη για τη βλακώδη απόφασή της.

Ανώνυμος είπε...

Θα πρέπει το Οικουμενικό Πατριαρχείο να σταματήσει να δημιουργεί από το πουθενά σοβαρά προβλήματα στην Εκκλησία!!! Έλεος πια!!

Αντιοικουμενιστής