ΔΟΚΗΣΙΣΟΦΙΑΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
ΚΕΙΜΕΝΑ Β΄
«ΥΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ
ΔΡΥΝ» ΣΥΝ «ΜΟΣΧΑ, ΤΡΙΤΗ ΡΩΜΗ»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Α. Νέες «απλές ερωτήσεις»
Πρωτοπρεσβύτερου Αναστάσιου Γκοτσόπουλου, δέκα πλην τέσσερις, αυτή τη φορά, όχι
«αθώες». Εμφανώς «υπό την βασιλικήν δρυν» Μ. Πέτρου και τη φαντασίωση «Μόσχα,
Τρίτη Ρώμη». Προσδοκία αυτοδικαίωσης με την ψευδαίσθηση ότι-θα το πω «Πειραιώτικα»-«θα κολλήσει στον τοίχο» τον και
«εγκρατή(sic) περί το Κανονικό Δίκαιο Οικουμενικό
Πατριάρχη»-Βαρθολομαίος ! Αλίμονο δα ! Εδώ τον κόλλησε στον τοίχο στα των
επαφών με τη Δύση … στα της Συνόδου της Κρήτης … και θα του ξέφευγε σ’ αυτό;
Κρίση πανικού, ή κατά πως θα
’λεγε ο εκλεκτός συνάδελφος θεολόγος Θανάσης Παπαθανασίου: «Σαν τους
ιεροεξεταστές που παθαίνουν στερητικό σύνδρομο, αν δεν εντοπίσουν αιρετικούς», ευρύτερα, αν δεν εντοπίσουν το λάθος
στους άλλους, και δεδομένο το ορθό μόνο εις εαυτούς»;
Β. Και ταύτα πάνω που
σχεδίαζα τιμητική αναφορά στον Ιστολόγο
για την ανάρτηση της ενδιαφέρουσας συνέντευξης και ουσιαστικής του
Πανεπιστημιακού Καθηγητή Πέτρου Βασιλειάδη από την «Καθημερινή». «Η Εκκλησία
δεν ζει για τον εαυτό της» ! Ενδεικτικά : «Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της
Κρήτης διατράνωσε ότι … Η πραγματική Εκκλησία είναι αυτή που βρίσκεται
διαρκώς σε ιεραποστολή» ! «Η κυριακάτικη λειτουργία χωρίς τη λεγόμενη μετά-λειτουργία-διευκρίνηση,
«τη λειτουργία της αγάπης στον όποιο άλλο»-είναι
λειψή».
Αρκετά να προκαλέσουν ίλιγγο στους «καταμαχητές» του δον-κιχωτικού
σκιάχτρου του … «οικουμενισμού» !
Διό την αποσύρω μη και πετάξει στο καλάθι αοριστίας του «ορισμένοι», ή
«πατριαρχικοί» κι αυτόν ως Βλάσιο Φειδά και άλλους, και παλιά τον Καθηγητή της
Δογματικής στη Θεολογική Αθηνών Επίσκοπο Αβύδου Κύριλλο Κατερέλλο για το αυτό.
Γ. Έξι «απλές ερωτήσεις», όχι
«αθώες» εμφανώς, από υμάς αγαπητέ πάτερ, δύο μόνο από εμέ. Η Πρώτη. «Αλήθεια,
γιατί να σας απαντήσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης; Είναι δικός σας «οικέτης», ή
της μόνης κεφαλής της Εκκλησίας, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού; Ενώπιον
Αυτού μόνου δεν «στήκει ή πίπτει»; Το
πιο σπουδαίο. «Σταθήσεται δε, δυνατεί
γαρ ο Κύριος στήσαι αυτόν» ! «Συ τις ει ο κρίνων αλλότριον οικέτην;»-Ρωμ.14,4.
Και η δεύτερη. Μήπως έχει
απαντήσει, όχι βέβαια μόνο σε σας, στο Πατριαρχικό γραπτό «Ομιλούν τα κείμενα»;
Δεν το προσέξατε ή είναι από κείνα που για λόγους όχι δυσδιάκριτους
προσπερνάτε; Γιατί εγώ διαβάζω τα εξής κρυστάλλινα και καθαρά : «Τό Πατριαρχεῖον Μόσχας οὐδέποτε ἐτήρησε
τούς ὅρους τῆς Πατριαρχικῆς καί Συνοδικῆς «Πράξεως»-Διονυσίου Δ΄ 1686-τόσον ὡς πρός τόν τρόπον ἐκλογῆς τοῦ
Μητροπολίτου Κιέβου (ἀπό τόν κλῆρον καί τόν λαόν τῆς περιοχῆς του), ὅσον καί ὡς πρός τήν μνημόνευσιν «ἐν
πρώτοις», τοῦ ὀνόματος τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Πατριάρχου ἀπό τόν ἑκάστοτε Μητροπολίτην Κιέβου κατά τήν Θείαν
Λειτουργίαν-το καίριο. «Εν πρώτοις μνήσθητι Κύριε του Οικουμενικού Πατριάρχου
και πατρός ημών τάδε». Διά τοῦ τρόπου αὐτοῦ, καί κυρίως τῆς πραξικοπηματικῆς καταργήσεως τοῦ μνημοσύνου
τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου ἀπό τόν ἑκάστοτε Κιέβου, ἡ de jure ἐξάρτησις τῆς
Μητροπόλεως Κιέβου (καί τῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας) ἀπό τό Οἰκουμενικόν
Πατριαρχεῖον κατέστη αὐθαιρέτως προσάρτησις
καί συγχώνευσις τῆς Οὐκρανίας με τό Πατριαρχεῖον Μόσχας …»
Επί πλέον. «Τό ἐξ ἀρχῆς ἀνυπόστατον οὐ βεβαιοῦται
τῇ χρονίᾳ παραδρομῇ», κατά γενικόν ἀξίωμα τοῦ ρωμαϊκοῦ δικαίου, ἀναγνωριζόμενον
καί ἀπό τούς ἱερούς κανόνας», Δηλαδή, το δικό μου, είναι πάντα δικό μου.
Δεν παύει να είναι δικό μου, αν ανέθεσα σε άλλον τη διαχείρισή του με
ορισμένους όρους για κάποιο χρόνο.
Σαφέστατη απάντηση, για το Κανονικό Δικαίωμα του Οικουμενικού
Πατριαρχείου να ανακηρύξει Αυτοκέφαλη μια εντός των ορίων του Εκκλησία ! Για τα
350 χρόνια, πιο κάτω.
Με άλλα λόγια, τι κάνετε
εδώ. Καταπίνετε όλα αυτά συν το
τελικό, «αὐθαιρέτως προσάρτησις
καί συγχώνευσις τῆς Οὐκρανίας με τό Πατριαρχεῖον Μόσχας», και μας λέτε, λες και έχουμε άχυρο στο μυαλό ότι: «Συνεπώς ο Οικουμενικός Πατριάρχης
Βαρθολομαίος … με το να αναγνωρίζει την καθαίρεση και τον αφορισμό του
Φιλαρέτου από την Ι. Σύνοδο του Πατριαρχείου της Μόσχας παραδέχεται ρητώς και χωρίς την παραμικρή επιφύλαξη ότι η Μητρόπολη
του Κιέβου και κατ’ επέκταση η Εκκλησία της Ουκρανίας από το 17ο αι.
και εξής υπάγεται κανονικώς στην
Εκκλησία της Ρωσίας …». Για φαντάσου !
Βέβαια, αφού αυτό κάνετε με
τον Πατριάρχη, είναι αστείο να επαναλάβω ότι το ίδιο κάνατε και με τη δική μου
ανάρτηση. Κατάπιατε τα, «τρόπω συγκαταβατικώ», «οικονομικώς» … «έως
ημέρας επισκέψεως θείας». Και δηλώσατε περιχαρής πως αυτό που λέτε εσείς,
είπα κι εγώ ! Άφεριμ για αμφότερα!
Αυτό, λοιπόν, που
καταλαβαίνω, ίσως όχι μόνο εγώ, για τα του Φιλάρετου, είναι ότι το Οικουμενικό
Πατριαρχείο απαντά: «Εκεί που φέρατε τα
πράγματα, «ετσιθελικά»-πιο ωμά και
Πειραιώτικα, «με το νταηλίκι σας»-αυτή
τη στιγμή κρίνω ότι, η μόνη ειρηνική διέξοδος είναι, «κατ΄ άκραν οικονομίαν»,
να γίνει δεκτό κι αυτό» ! Εκτός κι αν όφειλε ο Πατριάρχης να ζητήσει άδεια
από υμάς, ως μέντορα και πιο ειδικό στο Κανονικό Δίκαιο, πώς θα χειριστεί το
από τη θέση ευθύνης του προκύπτον «κατ’ οικονομίαν» χάρισμα ή λειτούργημα !
Δ. Αλλά ! «Άφες άρτι». Επανέρχομαι
στην αναζήτηση της αλήθειας στο περιβόητο πια Ουκρανικό Αυτοκέφαλο. Παραμερίζω
τους ανωτέρω έγκριτους Έλληνες Πανεπιστημιακούς, που ρίξατε στο καλάθι της
αοριστίας … και φέρω εις το μέσον τρίτον, μάλιστα, με αφετηρία και απόκλιση ρωσόφιλη ! Τον Άγγλο πρώην Αγγλικανό, νυν
Ορθόδοξο από πολλών ετών, Επίσκοπο Διοκλείας Κάλλιστο Ware, Καθηγητή
της Ορθόδοξης Θεολογίας και στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Από το βιβλίο του.
«Η Ορθόδοξη Εκκλησία»-κεφάλαιο, «Μόσχα, Η Τρίτη Ρώμη», σελ.168 κε-αντλώ και
καταγράφω ευρύτερα κατανοητά ιστορικά δεδομένα και δρώμενα της κρίσιμης
χρονικής περιόδου και εξής, και αφήνω κάθε απροκατάληπτο να κρίνει ποιος και τι ενεργεί, «υπό την
βασιλικήν δρυν» Μ. Πέτρου και την περιπαθή φαντασίωση, «Μόσχα, Τρίτη Ρώμη» !
Αντιγράφω. «Μετά την πτώση
της Κωνσταντινούπολης το 1453, μόνο ένα έθνος ήταν σε θέση να αναλάβει
τον ηγετικό ρόλο μέσα στην Ανατολική Χριστιανοσύνη … μόνη η Μοσχοβία. Οι Μοσχοβίτες δεν
θεωρούσαν απλή σύμπτωση το γεγονός πως ακριβώς τη στιγμή που η Βυζαντινή
Αυτοκρατορία εξέπνεε, οι ίδιοι
αποτίναζαν τα τελευταία λίγα ίχνη της Ταταρικής κυριαρχίας: Φαίνεται σαν να τους χάριζε ο Θεός την
ελευθερία, επειδή τους είχε διαλέξει ως
διαδόχους του Βυζαντίου». Σχολιάζω. Λιτό,
και σαφές, και μακάβριο ή τουλάχιστον τραγικό ! « Ήμαρτον Κύριε» !
«Η Εκκλησία της Μοσχοβίας επίσης-συνεχίζει-παράλληλα με τη χώρα,
κέρδισε την ανεξαρτησία της, περισσότερο από τύχη, παρά από μελετημένο σχέδιο.
Μέχρι τότε ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως τοποθετούσε τον επικεφαλής της
Ρωσικής Εκκλησίας, τον Μητροπολίτη. Στη Σύνοδο της
Φλωρεντίας-1438/39-Μητροπολίτης Μόσχας ήταν κάποιος Έλληνας με το όνομα
Ισίδωρος … θερμός υποστηρικτής της ένωσης με τη Ρώμη. Αυτός επιστρέφοντας στη
Μόσχα άρχισε να εφαρμόζει τις (ενωτικές) αποφάσεις της Φλωρεντίας, τις οποίες όμως οι Μοσχοβίτες δεν
υποστήριξαν: Ο Μέγας Δούκας τον φυλάκισε, αλλά σε λίγο τον άφησε και
κατέφυγε στην Ιταλία. Οι Ρώσοι όμως δεν
μπορούσαν να ζητήσουν από τον Πατριάρχη νέο Μητροπολίτη, επειδή μέχρι το 1453 η
επίσημη Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως συνέχισε να δέχεται την ένωση της
Φλωρεντίας».
Διευκρινίζω. Όντως, η αγωνία
του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Παλαιολόγου για τη σωτηρία της Πόλης, και η ελπίδα
συν προσδοκία βοήθειας από τη Δύση τον ώθησε σε φιλενωτική πολιτική «άχρι καιρού» ! Αποκορύφωμα ήταν η
ενωτική Λειτουργία της 12.12.1452, πέντε μήνες πριν την άλωση στην Αγία Σοφία,
με προεξάρχοντα ως εκπρόσωπο του Πάπα τον ανωτέρω Ισίδωρο, Καρδινάλιο πια. Τα
τελευταία κρίσιμα χρόνια αμετακίνητα
αντίθετος στις αποφάσεις της Φλωρεντίας είχε μείνει ο Εφέσου Μάρκος
Ευγενικός-«το λοιπόν, ουδέν εποιήσαμεν», λέγεται ότι είπε ο Πάπας, όταν έμαθε
ότι ο Εφέσου δεν υπέγραψε. Αυτόν ακολούθησε
πυρφόρος λίγο πριν το 1453 ο αρχικά
φιλενωτικός-φίλος και ακόλουθος του Βησσαρίωνα-λόγιος μοναχός Γεώργιος
Σχολάριος. Διό και ως ανθενωτικός επιλέχτηκε από τον Πορθητή πρώτος μετά την άλωση
Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης με το όνομα Γεννάδιος.
«Στο μεταξύ-συνεχίζω από Κάλλιστο Ware-«στη Μόσχα το 1448 εξέλεξαν Μητροπολίτη χωρίς αναφορά στην Κωνσταντινούπολη, με την οποία όμως αποκατέστησαν σχέσεις μετά το
1453, αλλά συνέχισαν να
εκλέγουν Μητροπολίτη ως ανωτέρω, έτσι η
Εκκλησία της Μόσχας έγινε αυτοκέφαλη». Έτσι τόσο απλά ! Παράλληλα έστησαν
«θεολογικά» τη φαντασίωση «Μόσχα, Τρίτη Ρώμη». «Η πρώτη Ρώμη (σύμφωνα με το
σκεπτικό που χρησιμοποιούσαν) είχε πέσει στα χέρια των βαρβάρων και κατόπιν
υπέπεσε στην αίρεση. Η δεύτερη Ρώμη, η Κωνσταντινούπολη, με τη σειρά της
υπέπεσε στην αίρεση, στη Σύνοδο της Φλωρεντίας, και τιμωρήθηκε με την πτώση της στα χέρια των Τούρκων. Η Μόσχα,
λοιπόν, διαδέχτηκε την Κωνσταντινούπολη ως η Τρίτη και τελευταία Ρώμη, ως το
κέντρο της Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης» !!
Τα έντονα τυπογραφικά δικά μου, και οι υπογραμμίσεις με νόημα και νεύμα
για προεκτάσεις από απροκατάληπτους, συν την προσθήκη ότι, παρά ταύτα, τουτέστιν
παρά τα αυθαίρετα και
«ετσιθελικά», η Κωνσταντινούπολη με τον Πατριάρχη Ιερεμία Β’ τον Τρανό ανήγαγε το Μητροπολίτη Μόσχας σε
Πατριάρχη-1589-και από τότε η Εκκλησία της Ρωσίας κατέλαβε την 5η θέση μετά τα τέσσερα πρεσβυγενή Πατριαρχεία.
Ακουμπάμε ήδη το σημείο αιχμής, την απόφαση του Οικουμενικού
Πατριάρχη Διονυσίου Δ’ για προσωρινή και
υπό όρους διαχείριση της εκλογής Μητροπολίτη Κιέβου από τον Πατριάρχη της
Μόσχας. Εδώ από τη λιτή μέχρι
τηλεγραφική καταγραφή Κάλλιστου Ware, γίνεται σαφές και
κατανοητό τι ακριβώς έχει συμβεί, ήτοι
πόσο δίκιο έχει το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως ενήργησε. «Η Μητρόπολη Κιέβου όμως-γράφει- συνέχισε να βρίσκεται υπό τη δικαιοδοσία
της Κωνσταντινούπολης μέχρι το 1686, κατόπιν πέρασε στη δικαιοδοσία της
Μόσχας, αν και αυτό συνέβη χωρίς την ευλογία του Οικουμενικού Πατριάρχη».
Βάζουμε τα πράγματα στη
σειρά. Από τη μια έχουμε ένα Οικουμενικό Πατριαρχείο υπόδουλο στον αλλόθρησκο
Οθωμανικό ολοκληρωτισμό, και έναν
Οικουμενικό Πατριάρχη-Διονύσιος Δ΄-στο
τέταρτο από τα πέντε ανεβοκατεβάσματά του στο Θρόνο. Καθένας
καταλαβαίνει τι έχουμε ! Και από την άλλη έναν Τσάρο- Μέγας Πέτρος-
βασιλεύσαντα από 1682 μέχρι 1725, σαράντα τρία χρόνια στη Ρωσία απολυταρχικά !
Έναν εξουθενωμένο από τον Οθωμανικό ολοκληρωτισμό Οικουμενικό Πατριάρχη-τέταρτο
ανεβοκατέβασμα-ο οποίος βέβαια δεν
εξαπολύει αφορισμό, ως θα έκανε ο Πάπας Γρηγόριος Ζ΄ ο Ιλδεβράνδης, γιατί επί
πλέον δε συνηθίζεται στην Ορθοδοξία αυτό, αλλά
τολμά να παραδίδει «τη Μητρόπολη
Κιέβου που συνέχισε να βρίσκεται ως τότε υπό τη δικαιοδοσία της
Κωνσταντινούπολης μέχρι το 1686,
«επιτροπικώς τω Μοσχοβίας δια την
κατέχουσαν τυραννίδα-γράφε
Μέγας Πέτρος-έως ημέρας επισκέψεως
θείας» ! Και από την άλλη έναν απολυταρχικό χριστιανό ορθόδοξο
Μονάρχη-Μέγας Πέτρος-που ασφαλώς δεν είναι Ερρίκος Δ’ της Γερμανίας. Δε φοράει
μαύρο ράσο μετανοίας και δεν πάει ξυπόλητος στην Πόλη, το λιγότερο να ζητήσει
εξηγήσεις για το, «δια την κατέχουσαν
τυραννίδα», και το πιο πολύ την
άρση του «επιτροπικώς … έως ημέρας επισκέψεως θείας». Απλούστατα
δεν τον πιάνει για τίποτα, και αποφασίζει με το «έτσι θέλω»-Λουδοβίκος 14ος της Ανατολής, “L’ Etat c’est moi”-χωρίς δεύτερη
κουβέντα να περάσει Μητρόπολη Κιέβου συν Εκκλησία της Ουκρανίας- «στη δικαιοδοσία της Μόσχας». Αλλά προσοχή,
το ξεκαθαρίζει κρυστάλλινα Κάλλιστος Ware, «αν και αυτό συνέβη χωρίς την ευλογία
του Οικουμενικού Πατριάρχη».
Και, όχι μόνο, αλλά από δω κι εμπρός ο Μ. Πέτρος αξιοποιεί και την από
καιρό έτοιμη φαντασίωση, «Μόσχα, Τρίτη Ρώμη» για να κρατάει με τη χώρα και την
Εκκλησία της, μακριά από τα Ανατολικά Ορθόδοξα και … Βυζαντινά, και συνάμα να
φέρνει αμφότερα-Ρωσία και Εκκλησία
της-πλησίστια στα Δυτικά πρότυπα, Ρωμαιοκαθολικά και Προτεσταντικά-«Η συνοδική
περίοδος 1700-1919.-σελ.188κε. Αλλά και: «Η θρησκευτική μεταρρύθμιση του
Μεγάλου Πέτρου απέβλεψε στο συστηματικό εκδυτικισμό της Ρωσικής Εκκλησίας-τόσο
των δομών, όσο και του πνευματικού βίου. Με την επίδραση του Φεοφάν Προκόποβιτς
πολλές πτυχές του εκκλησιαστικού και πνευματικού βίου της Ρωσίας διαμορφώθηκαν
ακριβώς σύμφωνα με το πνεύμα και τα κριτήρια του προτεσταντικού πιετισμού. Ενώ
ταυτόχρονα το θεολογικό του «σύστημα» και η συγγραφική παραγωγή επέβαλαν στην
ακαδημαϊκή σπουδή της θεολογίας στη Ρωσία, κατά την έκφραση του π. Γεωργίου Φλορόφσκι «την κυριαρχία ενός λατινο-προτεσταντικού
σχολαστικισμού»-Χ. Γιανναράς, «Η Ελευθερία του Ήθους», σελ.155.
Τώρα, αν τα τοιαύτα
πέρασαν σαν χρήσιμο εργαλείο στη διάθεση των πολιτικών και «εκκλησιαστικών»
επιδιώξεων του άθεου εβδομηντάχρονου Σοβιετικού ολοκληρωτισμού και της
σημερινής Δημοκρατικής ως θέλει να λέγεται μεταλλαγής αυτού, δε θα είναι δύσκολο
να εξηγήσει και να προεκτείνει κανείς στα σημερινά-κάτι έχει να πει εδώ η
περίπτωση του «στρατευμένου» Μητροπολίτη Νικόδημου, που άφησε την τελευταία του
πνοή στο Βατικανό, συν η πνευματική σχέση του με το νυν Πατριάρχη Μόσχας
Κύριλλο.
Εδώ έχει θέση και η αναφορά
στα 350 από το 1686 ως σήμερα χρόνια που θυμήθηκε το Οικουμενικό Πατριαρχείο να
ανακηρύξει αυτοκέφαλη την Εκκλησία της Ουκρανίας. Πλάι στο προαναφερθέν αξίωμα:
«Τό ἐξ ἀρχῆς ἀνυπόστατον οὐ βεβαιοῦται
τῇ χρονίᾳ παραδρομῇ», κατά γενικόν ἀξίωμα τοῦ ρωμαϊκοῦ δικαίου, ἀναγνωριζόμενον
καί ἀπό τούς ἱερούς κανόνας», σημειώστε και ότι, τα χρόνια αυτά, το Οικουμενικό Πατριαρχείο σταυρένεται αιμάτινα ! Ενδεικτικά. «Ο
Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρις 1638 εθανατώθη εν ακατίω, Κύριλλος Κονταρής 1639
εξωρίσθη εις Καρθαγένην και εκεί εφονεύθη, Παρθένιος Β’ 1651 και Παρθένιος Γ΄
1657 εφονεύθησαν, Νεόφυτος Ε’ 1707 ερρίφθη εις κάτεργον, Ιερεμίας Γ΄ 1723
ερρίφθη εις φυλακάς, Μελέτιος Β΄ 1769 ερρίφθη εις τας φυλακάς, και έπειτα
εξωρίσθη εις Μυτιλήνην, Γρηγόριος Ε’ 1821 απηγχονίσθη…»-Βασιλείου Στεφανίδη,
«Εκκλησιαστική Ιστορία σελ. 635.
*****
Κατά ταύτα καλό είναι να
καταλάβουν ορισμένοι κληρικοί ότι μια αυτοσυγκράτηση τουλάχιστον δεν βλάπτει,
ενώ το ταπεινό φρόνημα από τη διαρκή υπόμνηση του μαύρου ράσου, κρατάει πρώτη
θέση, και γραμμή στην Ορθόδοξη Ανατολή ! «Οι καιροί ου μενετοί», και με τη
διχαστική οιστρηλασία και την αιρεσιομανία που ως αυτόκλητοι «Ηρακλείς» της
Ορθοδοξίας εντείνουν τελευταία, δε θα αργήσει να μας βρει και να μας χτυπήσει
κατάστηθα η αιώνια επισήμανση του Αποστόλου Παύλου : «Ει δε αλλήλους δάκνετε και κατεσθίετε,
βλέπετε μη υπ’ αλλήλων αναλωθείτε»-Γαλ.5.15.
Οι εν δυνάμει και οι όντως Άγιοι της Ορθοδοξίας ας κάνουν εδώ πιο έντονη
προσευχή !
Με «την αγάπην την πρώτην, ην
ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης
30 σχόλια:
Δυναμίτης το κείμενο του κ. Κοτταδάκη. Με ιστορικές αποδείξεις λέει την ιστορική και εκκλησιαστική πραγματικότητα την οποία προσπαθούν μα παραχαράξουν πολλοί φορείς της ‘’αλήθειας’’ τους τελευταίους μήνες. Το άρθρο αυτό αποκαλύπτει όσα οι άλλοι τεχνηέντως κρύβουν αλλά και η παράθεση του κειμένου του Κάλλιστου Ware μαρτυρά και επικροτεί τα όσα γράφει ο κ. Κοτταδάκης.
Υπέροχο!
Τί νόημα έχει, να επαναλαμβάνωνται συνεχώς τα ίδια επιχειρήματα (ο Πατριάρχης Διονύσιος εκθρονίστηκε πέντε φορές, ο Μεγας Πέτρος ήταν αυταρχικός, το Πατριαρχείο δεν μπορούσε να αντιδράση επί 350 χρόνια (!), οι Βυζαντινοι υπεγραψαν Ενωση με τους Παπικούς πριν την Αλωση, έγινε παπική λειτουργία στην Αγία Σοφία, ο Καλλιστος Ware γράφει για την Τρίτη Ρώμη, κλπ. κλπ.)
Σήμερα τα γεγονότα είναι καυτά. ΔΕΚΑΤΡΕΙΣ Πατριάρχες και Αρχιεπίσκοποι ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ να αναγνωρίσουν τους Ουκρανούς.
Επ' αυτού υπάρχει απάντηση ?
Γιατί αυτό το σφυροκόπημα στις ιδεοληψίες της εικονικής πραγματικότητας του π. Αναστασίου και της συνοδείας του;
Σεβαστείτε σας παρακαλώ έστω και για λίγο αυτούς παθαίνουν στερητικό σύνδρομο, αν δεν εντοπίσουν αιρετικούς σε κάθε ενέργεια των πατριαρχικών. Χρόνια τώρα ζουν με φαντασιώσεις και φαντάσματα αιρετικών, οικουμενιστών, μεταπατερικών κλπ κλπ. Νομίζουν ότι αυτοί θα σώσουν την Ορθοδοξία. Αφήστε τους σας παρακαλώ να το πιστεύουν.
Κάλλιστος Ware (Μητροπολίτης του Οικουμενικού Θρόνου) έφη: «Πρώτον, είναι εξαιρετικά σοβαρή η κατάσταση στην Ουκρανία και είμαι πολύ στεναχωρημένος για τις εξελίξεις. Προσωπικά, αυτή τη στιγμή, δεν βλέπω, ποια θα μπορούσε να είναι η λύση. Δεύτερον, παρόλο που είμαι Μητροπολίτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δεν είμαι καθόλου ικανοποιημένος με τη θέση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Με όλο τον προσήκοντα σεβασμό στον Πατριάρχη μου, είμαι υποχρεωμένος να πω ότι συμφωνώ με την άποψη την οποία εξέφρασε το Πατριαρχείο της Μόσχας ότι η Ουκρανία ανήκει στη Ρωσική Εκκλησία».
Σε άλλο σημείο ο Σεβασμιώτατος τόνισε: «Τέλος πάντων, η Μητρόπολη του Κιέβου, βάσει της συμφωνίας του 1676, περιήλθε από το ωμοφόριο του Οικουμενικού Πατριαρχείου υπό εκείνο του Πατριαρχείου της Μόσχας. Επομένως, γιά 330 χρόνια η Ουκρανία αποτελούσε μέρος της Ρωσικής Εκκλησίας».
«Τώρα, και αυτό δεν θα είναι μια διαδεδομένη άποψη στην Κωνσταντινούπολη, γνωρίζω ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει πάρει μια διαφορετική άποψη, αλλά βεβαίως, πιστεύω ότι δεν ήταν μια σοφή κίνηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου να δηλώσει μονομερώς ότι ακυρώθηκε η συμφωνία του 1676. Εξάλλου, κατά τον Αριστοτέλη, ‘’ούτε ο Θεός είναι σε θέση να αλλάξει το παρελθόν’’» πρόσθεσε ο διαπρεπής Θεολόγος.
Σε άλλο σημείο ο Μητροπολίτης Διοκλείας υπογράμμισε ότι «αυτό είναι ιστορικό γεγονός ότι η Ουκρανία ανήκε και εξακολουθεί να ανήκει στη Ρωσική Εκκλησία. Αρά, πιστεύω ότι ήταν λάθος από μέρους του Οικουμενικού Πατριάρχη να εκχωρήσει αυτοκεφαλία στους δύο σχισματικούς Επισκόπους τον Φιλάρετο και τον Μακάριο»
(https://www.romfea.gr/sinenteyxeis/25730-diokleias-kallistos-ware-den-sumfono-me-to-fanari-alla-oute-me-tin-mosxa-)
Υπάρχει απάντηση φίλε 5.07. για ψάξε να δεις πότε οι άλλες ορθόδοξες εκκλησίες αναγνώρισαν κάποια άλλη. Περίμενε και θα δεις ότι θα αρχίσουν οι αναγνωρίσεις με τελευταία την Ρωσία. Διάβασα ότι μερικοί δεσποτάδες της Ελλάδας λειτούργησαν με τους Ουκρανούς του Επιφάνιου στην Ουκρανία και στην Ελλάδα. Δεν είδα αντίδραση της Ρωσίας να λέει ότι είναι στην μαύρη λίστα και δεν θέλουν να έχουν επαφή μαζί τους. Ούτε και η Εκκλησία της Ελλάδας τους έκανε ντα ή μια επίπληξη. Άραγε φίλε υποτονικά οι αναγνωρίσεις άρχισαν και θα κορυφωθούνε.
Επίσης, ο Κάλλιστος Ware (Μητροπολίτης του Οικουμενικού Θρόνου) έφη: "Η σημερινή κατάσταση στην Ουκρανία, κατά τη γνώμη μου, είναι πραγματικά πολύ σοβαρή και επηρεάζει όχι μόνο τους ορθοδοξους πιστούς στην Ουκρανία. Η κατάσταση αυτή αφορά το σύνολο της Ορθοδόξου Εκκλησίας".
Επίσης ο λόγιος Μητροπολίτης δήλωσε ότι "καμία Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υποστήριξε την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου".
Σε άλλο σημείο αναφέρθηκε στην διακοπή κοινωνίας του Πατριαρχείου Μόσχας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τονίζοντας ότι "εμείς, απο την δική μας πλευρά, δεν διακόψαμε την ευχαριστιακή κοινωνία με κανέναν, αλλά η κατάσταση παραμένει πολύ σοβαρή. Ως εκ τούτου, κατά τη γνώμη μου - όχι του Πατριαρχείου - με βαθύ σεβασμό για τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο διαφωνώ με την απόφασή του".
"Για μένα είναι σαφές ότι περισσότερο από τριακόσια χρόνια, η Ουκρανία ήταν μέρος της Ρωσικής Εκκλησίας - είναι ένα ιστορικό γεγονός και δεν μπορούμε να αλλάξουμε το παρελθόν. Aνησυχώ για τη χρήση βίας και είμαι βαθιά πεπεισμένος ότι δεν μπορούμε να βρούμε μια λύση μέσω της βίας και της καταπίεσης" - ανέφερε σε άλλο σημείο ο Μητροπολίτης Κάλλιστος.
Ο Σεβασμιώτατος προτείνει η κατάσταση να διορθωθεί μέσω του αμοιβαίου διαλόγου, τονίζοντας ότι πρέπει να υπάρξει μια Πανορθόδοξη Συνάξη για το θέμα».
(https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/27911-mitropolitis-kallistos-sebomai-ton-patriarxi-bartholomaio-alla-diafono-me-tis-apofaseis-tou)
π. ΑΚΓ
Το ερώτημα είναι γιατί δεν θέλουν να αναγνωρίσουν! Το ότι είναι 13 που δεν θέλουν να αναγνωρίσουν δεν λέει τίποτα απο μόνο του....τι προτείνουν! Γιατί η Μόσχα και οι περί αυτήν δεν συμφώνησαν να έλθει στην πανορθόδοξη σύνοδο το θέμα της αυτοκεφαλιας; Εξ άλλου πάντοτε τέτοια θέματα είναι ακανθώδη και καθόλου εύκολα.
Ιφ
Δίνει ρέστα με τη παρέμβασή του αυτή ο Κοτταδάκης. Από την αρχή ως το τέλος ρεσιτάλ αποδείξεων. Ας σταματήσουνε τα ευφυολογήματα και τα στιγμιαία πυροτεχνήματα τα πέντε-έξι πρόσωπα το ένα ανύπαρκτο θέμα προσπαθούν να τον στήσουν. Ο γκαιμπελίσμος τους δεν περνά. Τα ψέματά τους δεν πιάνουν
Οι ειρωνικές αναφορές και τα σκωπτικά σχόλια για το πρόσωπο του συνομιλητή καταδεικνύουν στην καλύτερη των περιπτώσεων την πενία αντεπιχειρημάτων στην επί της ουσίας συζήτηση για τα θέματα που έχουν τεθεί.
Η συστηματική δε προσφυγή στην ειρωνεία ως μέθοδο θεολογικού “αντιλόγου” αποτελεί ένα από τα στοιχεία του argumenti ad hominem, σύμφωνα με το οποίο για να απαξιωθούν οι απόψεις του άλλου γίνεται προσπάθεια εξουθενώσεως του προσώπου του και όχι της επιχειρηματολογίας του. Τέτοια όμως συμπεριφορά (συστηματικής ειρωνείας και προσβολής του προσώπου του συνομιλητή) καταδεικνύουν έλλειψη εκκλησιαστικού ήθους και δεν μπορούν να γίνονται αποδεκτές ακόμα και όταν επαινούνται από τον … Πρώτο.
Συνεπώς, αναγνωρίζοντας την αδυναμία μου σε αυτό το επίπεδο “θεολογικού διαλόγου”, αδυνατώ να απαντήσω στον κ. Κοτταδάκη.
Δημοσίευσα μόνο δύο κείμενα του επισκόπου Διοκλείας Καλλίστου (Ware) προς πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών για τις απόψεις του Μητροπολίτου του Οικουμενικού Θρόνου επί του Ουκρανικού Ζητήματος.
Εύχεσθε!
π. ΑΚΓ
Κανένας δεν μπορεί να σας φτάσει στην ειρωνεία π. Αναστάσιε.
Ο σεβαστός π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος έως τώρα είχε μάθει να παίζει στο γήπεδο μόνος του. Τώρα που βρέθηκε με ικανότατο αντίπαλο, την κάνει με ελαφρά πηδηματάκια, και βγαίνει από τον αγωνιστικό χώρο, γιατί δεν έχει μάθει να χάνει αλλά ούτε να δίνει μάχη.
Ke Κοτταδακη άξιος ο μισθός σας
Για να καταλάβω:
Σε τι απαντάει ο Κοτταδάκης;
Μήπως απάντησε στις ερωτήσεις του π. Αναστασίου;
Μόνο τον περιπαίζει. Αυτό είναι αναίρεση των απόψεων του π. Αναστασίου;
Εκτός από εξυπναδίστικα λόγια υπάρχει απάντηση;
Γράφει ολόκληρα κείμενο τι έγραψε ο Κάλλιστος Γουέαρ. Αποσιωπά όμως όσα δημοσίευσε ο π. Αναστάσιος στα σχόλια συγκεκριμένα για το αυτοκέφαλο του Βαρθολομαίου. Τι λέτε γιαυτά κ. Κοτταδάκη;
Πάντως, οφείλω να πω συγχαρητήρια στον π. Αναστάσιο. Οι αντιφρονούντες τον βρίζετε ότι γράφει ανοησίες, αλλά φαίνεται σας τσιγουρίζουν αυτά που γράφει και συνέχεια ασχολείστε μαζί του γράφοντας πραγματείες.
Έτσι κ. Κοτταδάκη;
Αφήστε τα τερτίπια π. Αναστάσιε και απαντήστε.
Επιτέλους βρέθηκε και κάποιος να τον βάλει στην θέση του τν π. Α.Κ.Γ. αυτό που δεν τόλμησαν αρχιερείς και Σύνοδος τα κατάφερε ο κ. Κοτταδάκης. Συγχαρητήρια κ. Κοτταδάκη. Από εδώ και πέρα να γνωρίζουν οι φίλοι των αποτειχισμένων ότι υπάρχουν και αξιόπιστες απαντήσεις.
Όταν στην Εκκλησία ανακύπτει πρόβλημα οξύ και διχογνωμία έντονη, την λύση δίνει ο Θεός μέσω Πανορθόδοξης Συνόδου. Ούτε μόνος ο Οικουμενικός ούτε μόνος ο Μόσχας. Τι σαφέστερον και ορθοδοξοτερον αυτού;
Ίσως θα έπρεπε να μάθει π.Καλλιστος ότι στο αντιαιρετικό περιοδικό της Ι.Μ.Πατρων έχει δημοσιευθεί εργασία όπου κατηγορεί το Οικουμενικό πατριαρχείο πως δια του Οικουμενισμού έχει εισέλθει στον τεκτονισμό και τον μασονισμο.
Ο π. ΑΚΓ γράφει επί πολλά έτη κατά του Πατριαρχείου για πολλά θέματα και πολλές φορές για το καθένα. Εφόσον κατέθεσε τις απόψεις του-ελπιζω και αρμοδιως- γιατί δεν αφήνει τα υπόλοιπα στην κρίση της Εκκλησίας και του Θεού, που υποτίθεται ότι υπηρετείς Δεν εμπιστεύεται κανέναν;
Ιφ
Α. Δεν έχω γράψει ούτε μιλήσει ποτέ σε «παπαδικό» στυλ ή ύφος. Η καταγραφές, «Πρωτοπρεσβύτερου», στην πρώτη γραμμή, και «αγαπητέ πάτερ» πιο κάτω, μαρτυρούν ότι και στα 85 μου έχω συνείδηση σε ποιον απευθύνομαι. Ενώ η δική σας καταγραφή, «ο εγκρατής περί το Κανονικό Δίκαιο Οικουμενικός Πατριάρχης», μήπως όζει ειρωνικό ύφος, απέναντι μάλιστα σε ποιον;
Β. Ο Διοκλείας Κάλλιστος Ware έγραψε ότι «η Μητρόπολη Κιέβου όμως συνέχισε να βρίσκεται υπό τη δικαιοδοσία της Κωνσταντινούπολης μέχρι 1686, κατόπιν πέρασε στη δικαιοδοσία της Μόσχας, αν και αυτό συνέβη χωρίς την ευλογία του Οικουμενικού Πατριαρχείου». Ήγουν πώς; Το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξηγεί και επιμένει «αυθαιρέτως» κλπ, ως αποδεικνύεται και ιστορικά. Προσωπικά θα επαναλάβω αυτό που έγραψα «Πειραιώτικα», κοινώς λαϊκά, «με το νταηλίκι» του Μ. Πέτρου» ! Θα παραπέμψω σ’ αυτά παρέθεσα από Χ. Γιανναρά για το τι άλλο έκανε, ενώ θα επαναλάβω το του κορυφαίου π. Γεωργίου Φλορόφσκυ ότι, «στην κυριαρχία ενός λατινο-προτεσταντικού σχολαστικισμού» λόγω Μ. Πέτρου το πράγμα κατέληξε ! Σήμερα, λέει αυτά που λέει. Σεβαστό δικαίωμά αυτού να τα λέει, και παντός άλλου να τα ερμηνεύσει όπως κρίνει.
Γ. Τέλος εις αμφοτέρους- Πρωτοπρεσβύτερο Αναστάσιο Γκοτσόπουλο, και Άγιο Διοκλείας-θα αφιερώσω με ενδεικτικές υπογραμμίσεις μου την εόρτια καταληκτική αντιφώνηση Χ. Γιανναρά προς Οικουμενικό Πατριάρχη με την ευχή να καταλάβουν τι ουσιαστικά διακυβεύεται. «Ειδικά σήμερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο-γράφει- αξιώνεται από τον Θεό να ζει το μεγαλείο της άκρας ταπείνωσης, λοιδορούμενο, θλιβόμενο, κακουχούμενο, όχι από εναντίους και αντιπάλους, αλλά από τα “κύκλω της τραπέζης του έκγονά του”. Ζούμε τη δοκιμασία, τα “έκγονα” της πρωτοκάθεδρης εκκλησιαστικής πατρότητας να διολισθαίνουν στην ευτέλεια των θρησκευτικών αποκυημάτων του εθνικισμού. Το Πατριαρχείο, για άλλη μία φορά, σηκώνει τον σταυρό προπηλακισμών και απειλών της επηρμένης οφρύος των αριθμητικά ισχυρών, βεβαιώνοντας την αρχοντιά του λειτουργήματός του».
Αθανάσιος Κοτταδάκης
11.53 απολυτα συμφωνω,νομιζω θα συμφωνουσαν κ οι αγιοι Πατερες.Αλλα ποια πλευρα θα κερδισει νομιζετε?
Για θεστε το ερωτημα στον Μοσχας.θα ηθελε Πανορθοδοξη?
Τι μελεταμε? Μηπως εθεσε κ ο Μοσχας το ενδοξο στο τραπεζι του οικουμενισμου,που κατα τον θειο Γρηγοριο Παλαμα αν αυτο συμβει θεωρειται ποτε αληθες κ ποτε μη?
Οποιος λεγει οτι Τον εχει γνωρισει,πρεπει να εχει Υπακοη στον λογο Του.
Εφοσον ο σχισματικος στερειται χαριτος,δεν ειναι δυνατον απρουποθετως να διατηρει την ιδιοτητα μελους της εκκλησιας...
Αγαπη εστι τον πεπτωκοτα διαναστηναι! Δεν ειναι εκκλησιες ουτε οι αιρεσεις ουτε τα σχισματα αυτα ,,,ωστε να ενσωματωθουν στη ΜΙΑ,αγια,Καθολικη κ Αποστολικη Εκκλησια....
Αυτη η μορφη ''συνοδικοτητας'' θα φθασει στην αγκαλη Του Πα πα.
Η αιρεσεις διαλυουν το ενιαιο φρονημ,,,,τα σχισματα δημιουργουν διασπαση.
Θυμηθηκα την διαλυση μιας εταιριας...κοβεται σε κομματια κ πωλειται για παλιοσιδερα...
Να μη ξεχνω ποτε το πεπλανημενο ''αρχη κ κεφαλη κ εξουσιαστης ολων των αρχιερεων ειναι ο Πα πας,,,,,γιτι ειναι διαδοχος του Πετρου''...
Η προσπαθεια των ολων ειναι το μνημοσυνο Του!
Ο καθενας ας εχει οποια γνωμη θελει ,το ζητουμενο ειναι η Πιστις.
Και οπως ελεγε ο αββας Ισαακ ο Συρος,,,,''εν διανοια βελτιουμεθα κ εν διανοια αχρειουμεθα''...
Κατα τα αλλα οποιος πιστευει,ο μ ο λ ο γ ε ι ! [Γιαυτους που θεωρουν αμυντορες τους ''φανατικους '' ορθοδοξους].
Βγηκαν ξαφνικα απο τις σταχτες των οικουμενικων συνοδων οχι για να μετανοησουν κ να ενσωματωθουν στην Ορθοδοξια,αλλα για να διασφαλισουν την αναζωπυρωση τους δια της αποκοιμησεως πως ειναι εκκλησιες κ να οδηγηθουν στην ψευδενωση.
Εντολη γαρ Κυριου μη σιωπαν εν καιρω κινδυνευουσης πιστεως.
Έ όχι κ. Κοτταδάκη!
Μπορείτε να διαβάζετε τα κείμενά μου και να φαντάζεστε ό,τι θέλετε.
Δεν σημαίνει όμως ότι η φαντασία σας αυτή έχει κάποια σχέση με τη δική μου πραγματικότητα!
Κατηγορηματικά δηλώνω ότι μόνο αρρωστημένα πνευματικά μάτια μπορούν να διαβάσουν τη φράση μου «εγκρατής περί το Κανονικό Δίκαιο Οικουμενικός Πατριάρχης» ως ειρωνεία. Και φυσικά δεν έχει καμία σχέση με αυτό που εγώ εννοώ.
Κατηγορηματικά δηλώνω ότι με κανένα τρόπο ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΙΡΩΝΕΙΑ. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι διδάκτωρ του Κανονικού Δικαίου και έχει πολλές σχετικές μελέτες σε έγκριτα περιοδικά.
Η επίκληση εκ μέρους της ηλικίας σας (85 ετών) με αναγκάζει να μην προχωρήσω.
Σας αρέσει πάντως αντί να απαντάτε σε αυτά που γράφω, να αναιρείτε αυτά που θα θέλατε εσείς να γράφω. Έτσι το έργο σας είναι πολύ πιο εύκολο και δεν απαιτεί κόπο… Η δε επιτυχία του εξασφαλισμένη!
Μάλιστα η καλή χρήση της ελληνικής γλώσσας εκ μέρους σας (δεν σας ειρωνεύομαι!- θα πρέπει να αποδεικνύουμε συνεχώς ότι δεν είμαστε ελέφαντες…) δίνει τη δυνατότητα στους ομοφρόνους σας να ενθουσιάζονται…
Ειδικά το εκ του Χρ. Γιανναρά επιχείρημα είναι αδιαφιλονίκητο (εδώ ειρωνεύομαι, πραγματικά…). Αφού το είπε ο Μέγας και Οικουμενικός Διδάσκαλος Χρ. Γιανναρά έτσι είναι (και εδώ ειρωνεύομαι).
Έχετε απόλυτο δίκιο…Μόνο που έχει πει και άλλα ο Γιανναράς...
Περεταίρω ανταλλαγή απόψεων με τον π. Α.Κ.Γ νομίζω κ. Αθ.Κ. ότι είναι χάσιμο πολύτιμου χρόνου από σας. Αφήστε τον να ζει στον κόσμο του.
Εγώ πιστεύω το αντίθετο :
Περισσότερο ανταλλαγή απόψεων με τον Θ. Κοτταδάκη, νομίζω π. Αναστάσιε ότι είναι χάσιμο πολύτιμου χρόνου από σας.
Αναγνώστης
Θα συμφωνήσω με τον Αναγνώστη, διότι ότι γράφει ο πατήρ, είναι χάσιμο χρόνου από τον ίδιο, και από μας που από περιέργεια διαβάζουμε, τα χωρίς ουσία αλλά με αρκετή εμπάθεια άρθρα του.
Το να γράφει ο π. Αναστάσιος συμφωνώ ότι είναι χάσιμο χρόνου γιατί μας λέει μια από τα ίδια. Το καλύτερο να ασχοληθεί με τα εφημεριακά του καθήκοντα. Όχι απλά να υπογράφει εφημέριος αλλά και να γίνει. Μην σπαταλά τον χρόνο του για ζητήματα που δεν του πέφτει λόγος.
Έχει δίκιο ο κ. Κοτταδακης. Και σε παλαιότερη ενασχόληση του ο π.ΑΚΓ έχει γράψει ειρωνικά περί του οικ. Πατριάρχου...εσύ πάτερ μπορείς να ισχυρίζεται ότι θέλεις,αλά δεν απευθύνεσαι σε ηλίθιους.
Ιφ
Ιφ
Αφού ο π. Αναστάσιος δεν απευθύνεται σε ηλίθιους τότε μην τον διαβάζεις.
Δεν είναι για σένα τα κείμενά του
Θα απαντήσει κάποιος στο κρίσιμο ερώτημα: Ποια είναι τελικά η Ορθόδοξη λύση στο Ουκρανικό; Ταπεινή μου γνώμη είναι πως θά είναι αυτή και μόνον αυτή την οποία θα δώσει μέλλουσα Πανορθόδοξη Σύνοδος. Τι έχει κάποιος ν' αντιλέξει σ' αυτό το τόσο σαφές;
Η άποψή μου είναι ότι επί του εκκλησιαστικού ζητήματος της Ουκρανίας κ. Γκουρβέλο η μόνη αρμόδια Εκκλησία για την επίλυσή του είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην οποία υπαγόταν και ουδέποτε έδωσε κυρίαρχα δικαιώματα στο Πατριαρχείο Ρωσίας.
Αλλά υπάρχει ελπίδα να υπάρξει Πανορθόδοξη Σύνοδος; Εδώ δεν καταφέρνουν να συναντηθούν οι προκαθήμενοι για άλλα φλέγοντα θέματα και ζητήματα.
Η αλήθεια είναι ότι τα συμφέροντα τα πολιτικά κα τα εθνικά κυριαρχούν στις κατά τόπους Εκκλησίες.
Άρα κ. Γκουρβέλο το ερώτημα σας είναι ρητορικό για να πάρει αρνητική απάντηση γιατί σήμερα δεν κυριαρχεί ή θεολογία και το Κανονικό Δίκαιο αλλά τα κατά τόπους συμφέροντα.
Αγαπητέ 9.50, το έτος 1686, με Πατριαρχική πράξη του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου, η Εκκλησία της Ουκρανίας παραχωρήθηκε οριστικά στο Πατριαρχείο Μόσχας. Αυτό είναι φυσικό και σύμφωνο με την ιεροκανονικη τάξη: Θα ήταν λογικό, έδαφος του κυρίαρχου Ρωσικού κράτους να υπάγεται σε άλλη εκκλησιαστική δικαιοδοσία καί όχι στο Ρωσικό Πατριαρχείο; Σύμφωνα με το εκκλησιαστικό μας δίκαιο, τα εκκλησιαστικά πράγματα συμμεταβαλλονται, δηλ.ακολουθούν και προσαρμόζονται στα πολιτικά.
κ. Γκουρβέλο,
Νομίζω ότι ακόμα πιο σπουδαίο, συντριπτικό επιχείρημα είναι ότι έτσι ερμήνευσε την Πατριαρχική Πράξη του 1686 η ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ επι 332 ΧΡΟΝΙΑ, χωρίς καμία επιφύλαξη ή ένσταση, από οποιονδήποτε!
Ακόμα και το Οικουμενικό Πατριαρχείο έτσι την ερμήνευσε επί αιώνες!
Οι ίδιες οι επίσημες εκδόσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου (από το 1700-2018) γράφουν ότι η Ουκρανία υπάγεται στην Εκκλησία της Ρωσίας.
Δημιουργήθηκε πλέον εκκλησιαστικό έθιμο που έχει ισχύ κανονικής διατάξεως.
Δημοσίευση σχολίου