Η παρουσία του όχλου
στα χρόνια του Χριστού και σήμερα, εν μέσω πανδημίας
Μετά το θαύμα της Αναστάσεως του Λαζάρου, ο Ιησούς εισέρχεται θριαμβευτικά στην Ιερουσαλήμ. Οι Ιουδαίοι με ενθουσιασμό Τον υποδέχονται ως λυτρωτή και σωτήρα. Σε λίγες μέρες ο ίδιος ο λαός, ως όχλος πλέον, χωρίς ενθουσιασμό, αλλά με οργή, ζητάει επιτακτικά «άρον άρον σταύρωσον Αυτόν».
Ο λαός γίνεται όχλος, μετατρέποντας τον ενθουσιασμό σε οργή.
Ο όχλος εκθειάζει όποιον νομίζει ότι θα εξυπηρετήσει τα κοσμικά του συμφέροντα.
Ο ίδιος όχλος εχθρεύεται κάποιον, όταν πιστεύει άκριτα τις συκοφαντίες που λέγονται για αυτόν, χωρίς να τον ενδιαφέρει αν αληθεύουν ή όχι οι κατηγορίες.
Ο όχλος θέλει να εξοντώσει όποιον ξεσκεπάζει την υποκρισία και τον φαρισαϊσμό ή ταρακουνά την βόλεψή του σε μια ζωή γεμάτη ψέματα, σε έναν τρόπο ζωής που εφευρίσκει συνεχώς προφάσεις για να δικαιολογεί την απομάκρυνση από το δίκαιο, την αγάπη, τον Θεό.
Μέσα στον όχλο επικρατούν η οργή και το ψεύδος. Η δικαιοσύνη και η αρετή είναι ανύπαρκτες. Κάθε κακό «δικαιολογείται».
Μέσα στον όχλο το άτομο χάνεται, εντάσσεται ανωνύμως σε μια μάζα ατόμων, αποφεύγοντας έτσι την ατομική ευθύνη και «δικαιολογώντας» κάθε του πράξη. Την ατομική του ευθύνη απέφυγε ο άνθρωπος να αναλάβει στον Παράδεισο και έτσι τον έχασε.
Ο Χριστός, όμως, με την θυσία και την ανάστασή Του κατήργησε τα αποτελέσματα των πράξεων του όχλου!
Ο λόγος του Ευαγγελίου και η περιγραφή της πορείας του Χριστού προς την Ιερουσαλήμ και το πάθος Του, παραμένει πάντα επίκαιρος, ώστε να μας καθοδηγεί. Ο Χριστιανός καλείται να καθαρίσει την καρδιά του από τα πάθη και να καλλιεργήσει μέσα του την αγάπη και την δικαιοσύνη.
Η αληθινή αγάπη, αποτέλεσμα της καθαρής καρδιάς, καταργεί τον όχλο· από μάζα ατόμων τον μετατρέπει σε πρόσωπα, που είναι ικανά να δημιουργήσουν μια κοινωνία αγάπης και αλληλεγγύης.
Στη σημερινή εποχή ο όχλος σχηματίζεται και δρα κατά κύριον λόγο διά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με την κακή χρήση του διαδικτύου. Ο όχλος διακατέχεται από δήθεν «ιερή αγανάκτηση», έτοιμος να «σταυρώσει» όποιον του λέει την αλήθεια, παρασυρόμενος από άτομα που παρουσιάζονται ως σωτήρες.
Η τρέχουσα πανδημία ξέσπασε κατά πάσα πιθανότητα σύμφωνα με τις γνώμες των ειδικών, από υπαιτιότητα της ανθρωπότητας, λόγω της αλόγιστης και αλαζονικής χρήσης και επέμβασης στην φύση και της καταστροφής των δασών. Παρ' όλα αυτά, ο άνθρωπος θέλει να αποφύγει τις ευθύνες του. Κατασκευάζει φανταστικούς εχθρούς, κατηγορεί για την πανδημία άλλους λαούς ή συγκεκριμένα πρόσωπα, πως δήθεν κατασκεύασαν τον ιό, ενώ σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, ο συγκεκριμένος ιός αποκλείεται να είναι κατασκευασμένος. Αν μέσα στους εκατομμύρια επιστήμονες βρεθούν ένας ή δύο (ακόμα και άσχετης ειδικότητας με το θέμα), που για δικούς τους λόγους (απόκτηση φήμης, οπαδών και τυχόν κέρδους), συμφωνήσουν με τις απόψεις του όχλου, αυτός θα τους εκθειάσει αποδεχόμενος χωρίς δεύτερη σκέψη την θεωρία τους και αδιαφορώντας για τις συνέπειες.
Στο θέμα της συμμετοχής μας στη Θεία Λειτουργία, στη παρούσα συγκυρία, η αγάπη προς τον πλησίον, η αρετή της υπομονής και η ανάληψη της ατομικής ευθύνης, υπαγορεύουν την αποφυγή λατρείας σε κοινό χώρο προσωρινά, για κάποιο διάστημα. Όσο δεν κάνουμε υπομονή και αντιδρούμε, τόσο κινδυνεύουμε να γίνουμε φορείς και μεταδότες του ιού, με αποτέλεσμα, το διάστημα της «θεραπείας» και των μέτρων να επεκτείνεται. Είναι τέτοια η δράση του ιού, που μας διδάσκει την υπομονή ως μέτρο αντιμετώπισής του.
Δυστυχώς, πολλοί έχοντες το όνομα του «χριστιανού», αντί να αναλάβουν τις ευθύνες τους, μικρές ή μεγάλες, συμπάσχοντες και συνυπομένοντες με τον υπόλοιπο κόσμο, γίνονται φαρισαίοι και υποκριτές, έτοιμοι να λιντσάρουν· γίνονται «σταυροφόροι σταυρωτές», παρουσιάζοντας το άσπρο-μαύρο. Διαρρηγνύουν υποκριτικά τα ιμάτια τους, διότι, για παράδειγμα, τα μεγάφωνα έξω από τους ιερούς ναούς θα είναι κλειστά, σαν να μην έχουν τηλεόραση, ραδιόφωνο ή διαδίκτυο για να ακούσουν τις ακολουθίες. Η χρήση μεγαφώνων, όμως, μπορεί να καλύψει επαρκώς μόνο τον χώρο κοντά στους ιερούς ναούς. Έτσι η μη λειτουργία των μεγαφώνων αποφασίστηκε για να αποφευχθεί ο συνωστισμός έξω από τους ιερούς ναούς· παρ' όλα αυτά ο φαρισαϊκός όχλος, ως υποκριτής, από διάθεση μίσους, χρησιμοποιώντας «ιερούς» λόγους και αιτίες επιτίθεται σε κάθε φωνή λογικής και αγάπης.
Όλοι διψάμε να βρισκόμαστε στους ιερούς ναούς την Μεγάλη Εβδομάδα. Στη συγκεκριμένη, όμως, περίσταση η εμμονή κάποιων να αντιδρούν στα μέτρα που υπαγορεύουν η κοινωνική ευθύνη και η χριστιανική αγάπη, δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ευλογημένη και χριστιανική στάση, αλλά εμπαθής και εφάμαρτη. Οι άνθρωποι αυτοί αδιαφορούν για το κοινό καλό και προσπαθούν να βρουν πεδίο δράσης για να εκφράσουν εμμέσως τα πάθη της οργής και του μίσους τους.
Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, όλοι μαζί να γίνουμε μια αγαπητική κοινωνία προσώπων, ας μετανοήσουμε και ας σπάσουμε το απόστημα της σκληροκαρδίας μας, αν θέλουμε πραγματικά να ελκύσουμε την χάρη του Θεού.
Βρισκόμαστε μέσα στην πιο κατανυκτική περίοδο του έτους, την Μεγάλη Εβδομάδα των παθών του Κυρίου μας. Ζούμε όλοι μοναδικές και πρωτόγνωρες καταστάσεις, βιώνοντας έναν κοινό πειρασμό. Ας γίνει αφορμή να ζήσουμε μια όντως διαφορετική Μεγάλη Εβδομάδα, μένοντας σπίτι, υπομένοντας και προσευχόμενοι συνεχώς παρακαλώντας τον Θεό να λήξει σύντομα ο πειρασμός που επέτρεψε να συμβεί, ένας πειρασμός που μας παιδεύει και μας παιδαγωγεί.
Καλή Ανάσταση!
+αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι. Μ. του Εσφιγμένου
5 σχόλια:
Βλέποντας το άρθρο και το ότι η υπογραφή ήταν ενός Αγιορείτη Ηγούμενου είπα να μην το διαβάσω γιατί πίστεψα ότι θα τασσότανε με τους σκληροπυρηνικούς.
Όταν το διάβασα με αποστόμωσε γιατί μιλάει την γλώσσα του καλού ποιμένα που νοιάζεται για τον άνθρωπο ως ψυχοσωματική οντότητα.
Να τον ακούσουν και εκείνου που μπάζουν κρυφά στις εκκλησίες κόσμο και τον θέτουν σε κίνδυνο.
Η επιστολή - παρέμβαση του π. Αθανάσιου Γιουσμά προς τον Σ.Τσιόδρα
Aγαπητέ κ. Τσιόδρα
Eίμαι ένας Ιερέας από τη Μυτιλήνη με μια διακονία Ιεροσύνης που ξεπερνά τα 40 χρόνια. Πολύτεκνος όπως κι εσείς. Ονομάζομαι Αθανάσιος Γιουσμάς, αν και το όνομά μου σίγουρα δεν σας λέει τίποτε. Πνευματικά μου παιδιά που μένουν στην Αθήνα, μου έχουν διαβεβαιώσει -πέρα των όσων έχω διαβάσει για σας- πως είστε άνθρωπος της Εκκλησίας, μάλιστα ένα, έχει ψάλλει μαζί σας... Με αυτό το θάρρος επικοινωνώ μαζί σας.
Παιδί μου,
η όλη κατάσταση, μας έχει πονέσει πολύ. Όπως και εσάς που είστε στην πρώτη γραμμή. Σε έναν πόλεμο, όμως, αυτός που πολεμά ματώνει (εσείς), αλλά και αυτός που είναι σπίτι κλαίει και αγωνιά (εμείς).
Αυτό που μας έθλιψε περισσότερο είναι η στέρηση μας από το Ναό του Θεού Πατέρα μας, ιδιαίτερα αυτές τις ημέρες της Μ. Βδομάδας... Το καταλαβαίνετε, γιατί άκουσα πως είστε παπαδοπαίδι. Έχω κι εγώ έναν γιο Ιερέα...
Γιατί, αναρωτιέμαι, "δυο μέτρα και δύο σταθμά" στην περίπτωση ΕΣΤΩ της δυνατότητας να προσκυνήσουν τον Νυμφίο ή τον Εσταυρωμένο οι λίγοι πιστοί;
Οι 4 Επίτροποι και το υπόλοιπο προσωπικό των Ναών, δεν θα μπορούσαν να ρυθμίσουν την τάξη και με προσωπική τους ευθύνη και έναντι του νόμου, να επιβάλλουν τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας;
Για μια ή δυο ώρες μετά τις ακολουθίες;
Και γιε μου, σιγά που θα ερχόντουσαν πολλοί, εδώ φοβούνται μην κολλήσουν κορονοϊό από τα στασίδια!
Στις κρεαταγορές, παιδί μου, βρέθηκε λύση, στα σούπερ μάρκετ επίσης. Θα μου πεις, "πάτερ, εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο". Το ξέρω, σε παρακολουθούμε ανελλιπώς.
Είσαι όμως, κι εσύ ένα μέλος και σημαντικό μέλος, μιας Επιτροπής Κρατικής που παίρνει ή δίνει τις αποφάσεις. Ένα αυτό. Και το δεύτερο: ΘΕΛΩ και ως πνευματικός, σας παρακαλώ, κάτι να πείτε και για εμάς τους Χριστιανούς της καρδιάς, που πληγωθήκαμε αυτό το διάστημα όσο ποτέ. Δεν είμαστε όλοι αναρχοαυτόνομοι και αντιδραστικοί...
Η Εκκλησία, αδελφέ μου, και πριν και τώρα -και αύριο σίγουρα (άκουσα αυτό που είπατε για τη γνώμη του συναδέλφου σας περί χειραψιών)- έγινε σάκος του μποξ...
Υποστηρίξτε μας κ. Τσιόρδα, ως Χριστιανός που είστε, υποστηρίξτε την Εκκλησία στην οποία ανήκετε και υπηρετείτε.
Και καταλάβαιτέ μας.
Συγχωρέστε με, αλλά είμαι και είμαστε πολύ πληγωμένοι με την στάση της Διοικούσης Εκκλησίας και της Πολιτείας. Οι ενορίτες μου και τα πνευματικά μου παιδιά περίμεναν να τους δοθεί έστω η ευκαιρία να ασπασθούν ή να υποκλιθούν όσοι Χριστιανοί ήθελαν, μπροστά στον Νυμφίο και στον Εσταυρωμένο Χριστό.
Καλή δύναμη στο έργο σας
ένας Ιερεύς από την Μυτιλήνη
π. Αθανάσιος Γιουσμάς
εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Θεράποντος Μυτιλήνης»
"Ζούμε όλοι μοναδικές και πρωτόγνωρες καταστάσεις, βιώνοντας ένα κοινό πειρασμό".
Δεν βιώνει κανέναν πειρασμό ο Αγιος Καθηγούμενος. Η Αδελφότητα του θα τελεση κανονικά τις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος, θα Κοινωνήση των Αχράντων Μυστηρίων, θα εορτάση την Ανάσταση μετά πάσης λαμπρότητος, και γενικώς θα κάνη ό,τι έκανε και πέρυσι.
Τον πειρασμό τον βιώνει "ο όχλος", όπως λέει, στον οποίο αφού καταλογίσει ανευθυνότητα, υποκρισία, μίσος, διάρρηξη των ιματίων, και άλλα παρόμοια, τού συνιστά υπομονή.
Θα κάνουμε υπομονή, απλώς περιμέναμε διαφορετικό λόγο από έναν Αγιορείτη Ηγούμενο.
Μία απορία μόνο έχω: τα μικρά παιδάκια μας και τα βρέφη έχουν και αυτά επιτίμιο και αν ναι πότε θα τους επιτραπεί να κοινωνήσουν Χριστό; " Ἄφετε τὰ παιδία καὶ μὴ κωλύετε αὐτὰ ἐλθεῖν πρός με..."
Και μία υπεύθυνη δήλωση: ανήκω στον όχλο. Όχι των σταυρωτών, αλλά των πιστών! " ....μὴ καὶ ὑμεῖς πεπλάνησθε; μή τις ἐκ τῶν ἀρχόντων ἐπίστευσεν εἰς αὐτὸν ἢ ἐκ τῶν Φαρισαίων; ἀλλ᾿ ὁ ὄχλος οὗτος ὁ μὴ γινώσκων τὸν νόμον ἐπικατάρατοί εἰσι!... "
Δημοσίευση σχολίου