Κι
αὐτό μέχρι τήν ὥρα πού περνᾶ ἀπό τόπο τῆς ἐξορίας τους ὁ φιλάνθρωπος Κύριος.
Τότε ὅλα ἀλλάζουν. Οἱ κραυγή «Ἰησοῦ ἐπιστάτα, ἐλέησον ἡμᾶς» πού σχίζει τόν ἀέρα
καί τίς καρδιές παίρνει ἄμεση τήν ἀπάντηση. Πηγαίνετε στούς ἱερεῖς καί δείξετέ
τους τά σώματά σας, γιά νά βεβαιώσουν τήν θεραπεία σας. Καί οἱ δέκα λεπροί ὑπακούοντας
ἀνεπιφύλακτα τρέχουν νά ἐκπληρώσουν τήν ἐντολή. Κι ἔτσι μᾶς δίνουν τήν εὐκαιρία
μά μελετήσουμε τό θέμα ὑπακοή. Νά δοῦμε
τί εἶναι ἡ ὑπακοή, τί προσφέρει καί πῶς πρέπει νά ἐκδηλώνεται στή ζωή μας.
******
« Καί ἐγένετο ἐν τῷ ὑπάγειν αὐτούς ἐκαθαρίσθησαν »
Ἡ ὑπακοή στόν Θεό, δέν εἶναι μιά ἁπλή ἀρετή. Εἶναι περιεκτική πολλῶν καί μεγάλων ἀρετῶν. Πρῶτα ἀπ᾽ ὅλα εἶναι πίστη ἀκλόνητη. Πίστη καί ἐμπιστοσύνη ἀπόλυτη στά λόγια τοῦ Θεοῦ. Στήν κατανόηση αὐτῆς τῆς ἀλήθειας μᾶς βοηθεῖ ἡ συμπεριφορά τῶν δέκα λεπρῶν. Ζήτησαν τήν θεραπεία τους ἀπό τόν Κύριο καί Ἐκεῖνος δέν τούς λέγει, ὅπως σέ ἄλλες περιπτώσεις, γίνετε καλά.
Ἀλλά τούς στέλλει στούς ἱερεῖς πού εἶναι οἱ ἁρμόδιοι ἀπό τόν Νόμο, νά ἐπιβεβαιώσουν τήν θεραπεία. Κι ἐκεῖνοι πειθαρχοῦν χωρίς ἀκόμη νά δοῦν καλυτέρευση στό σῶμα τους. Καί θεραπεύονται, πρίν προλάβουν νά φθάσουν στούς ἱερεῖς. Θεραπεύονται στό δρόμο τῆς ὑπακοῆς. Ἡ ὑπακοή τους στόν Κύριο καί ἡ ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη στήν δύναμη καί τήν ἀγάπη Του ἔγινε ὁ δρόμος τῆς σωτηρίας τους.Ὑπακοή λοιπόν σημαίνει πλήρη καί
τέλεια συμμόρφωση πρός τούς λόγους τοῦ Κυρίου. Πλήρη ἐφαρμογή τοῦ θείου
θελήματος. Ἐμπιστοσύνη καί παράθεση τῆς ζωῆς μας στόν Κύριο τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς
γῆς. Βεβαιότητα ὅτι αὐτό, πού μᾶς ζητεῖ ὁ Θεός εἶναι ὄχι μόνο αὐτό πού πρέπει
νά γίνει ἀλλά καί τό μόνο ἐνδεδειγμένο.
Ἡ ὑπακοή εἶναι ἐκτός τῶν ἄλλων καί βαθιά
ταπεινοφροσύνη. Τό νά κάνει κανείς ὄχι ὅ,τι θέλει καί ἀπαιτεῖ ὁ ἑαυτός
του, ἀλλά ὅ,τι λέγει καί θέλει ὁ Θεός, φανερώνει ὅτι μέσα του ὑπάρχει ταπείνωση.
Δείχνει ἔμπρακτα ὅτι δέν ἔχει τήν ἐντύπωση πώς τά ξέρει ὅλα. Οὔτε ἔχει τήν ἰδέα,
ὅτι εἶναι αὐτάρκης καί αὐθύπαρκτος. Ἀντίθετα ἀναγνωρίζει ὅτι ἀπό κάπου ἐξαρτᾶται.
Παραδέχεται τό κῦρος τῶν λόγων καί τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου. Πράττει ὄχι αὐτό,
πού ἐπιθυμεῖ ἡ καρδιά του καί τοῦ λέγει ὅτι εἶναι σωστό ὁ νοῦς του, ἀλλά αὐτό
πού προστάζει ὁ Θεός. Καί ἐδῶ ἀκριβῶς βρίσκεται
τό μεγαλεῖο καί ἡ ἀξία τῆς ὑπακοῆς. Ἡ ὑπακοή εἶναι συντριβή τοῦ ἐγωϊσμοῦ.
Εἶναι νίκη καί θρίαμβος κατά τοῦ ἑαυτοῦ μας, πού νομίζει ὅτι τά ξέρει ὅλα καί
θέλει νά γίνεται τό δικό του θέλημα. Ἡ ὑπακοή εἶναι ἔμπρακτη αὐταπάρνηση. Εἶναι
κυριολεκτικά αὐτοθυσία.
*****
Πιό συγκεκριμένα ἡ ὑπακοή στό
θέλημα τοῦ Θεοῦ μᾶς χαρίζει ζωή. Ἡ ἔλλειψη
ὑπακοῆς στήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ ὁδήγησε τούς πρωτοπλάστους στόν θάνατο. Τούς ἐξόρισε
ἀπό τόν Παράδεισο, ἔκλεισε τούς διαύλους ἐπικοινωνίας μέ τόν Θεό καί ἔφερε τήν
ἔχθρα ἀνάμεσα στό ἄνθρωπο καί τόν Δημιουργό του. Ἡ πρώτη Εὔα μέ τήν ἀνυπακοή
της ἄνοιξε τήν πόρτα θάνατο. Ἡ νέα Εὔα, ἡ Παρθένος τῆς Ναζαρέτ μέ τήν ὑπακοή
της στό θέλημα τοῦ Θεοῦ «τό μεσότοιχον τῆς ἔχθρας καθελοῦσα εἰρήνην ἀντεισῆξε
καί τό βασίλειον ἠνέῳξε». Ὁ νέος Ἀδάμ, ὁ
Κύριος Ἰησοῦς μέ τήν μέχρι σταυρικοῦ θανάτου ὑπακοή του στό θέλημα τοῦ οὐράνιου
Πατέρα του (Φιλιπ. β´8), ὁδήγησε ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος στήν ἀνάσταση. Ἦλθε
στόν κόσμο ὄχι ἁπλῶς γιά νά δώσει στά λογικά του πρόβατα ζωή ἀλλά περίσσεια ζωῆς
(Ἰω.ι´10).
Ἡ ὑπακοή στό νόμο τοῦ Θεοῦ
χαρίζει στόν ἄνθρωπο ἐσωτερική ἐλευθερία.
Νομίζουμε, ἀδελφοί μου, ὅτι ἡ δυνατότητα νά διαλέγουμε ὅ,τι θέλουμε
θεμελιώνει τήν ἐλευθερία μας. Ἡ δυνατότητα ὅμως τῆς κατά τήν κρίση μας ἐπιλογῆς
χαρίζει μόνο μιά ψευδαίσθηση ἐλευθερίας. Οὐσιαστικά μπορεῖ νά μᾶς κλείνει στό
κάτεργο τοῦ ἐγωϊσμοῦ καί τῆς αὐθαιρεσίας. Ἡ τέλεια ὑπακοή στό θέλημα καί τίς
ἐντολές τοῦ Θεοῦ μᾶς ὁδηγεῖ στό ξέφωτο τῆς ἀληθινῆς ἐλευθερίας. Μόνο ἄν ὑποταχθοῦμε
στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, μποροῦμε νά εἴμαστε πραγματικά καί ἐσωτερικά ἐλεύθεροι.
Ἡ ὑπακοή στό Θεό φέρνει τήν
ταπείνωση στήν ψυχή καί ἡ ταπείνωση φέρνει τή χάρη, ἀφοῦ «ὁ Θεός ταπεινοῖς
δίδωσι χάριν» (Ἰακ. δ´6). Ὥστε λοιπόν ὅπου
ὑπακοή, ἐκεῖ ταπείνωση. Ὅπου ταπείνωση ἐκεῖ χάρη. Ὅπου χάρη, ἐκεῖ ὁ Θεός. Ὅπου
ὁ Θεός, ἐκεῖ ἡ λύτρωση καί ἡ σωτηρία. Ὁ ὕψιστος σκοπός τῆς ζωῆς μας ἐπιτυγχάνεται,
ὅταν νεκρώσουμε τά θελήματά μας καί ζήσουμε κατά τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
*****
Ἀλήθεια
πῶς πρέπει νά ἐκδηλώνεται ἡ ὑπακοή στή ζωή μας; Ἀδελφοί, τότε ἔχουμε πραγματικά
ὑπακοή, ὅταν ὑπακοῦμε σέ ὅλα. Πιό ἁπλά
δέν ἔχει ὑπακοή ἐκεῖνος, πού διατηρεῖ ἐπιφυλάξεις μέσα του καί δέν παραδίνει ὁλοκληρωτικά
τόν ἑαυτό του στόν Θεό. Οὔτε ἐκεῖνος πού ὑπακούει σέ ὁρισμένες μόνο ἐντολές καί
δέν ὑπολογίζει τίς ἄλλες. Ὁ ἄνθρωπος πού κάμνει διακρίσεις στίς ἐντολές τοῦ
Θεοῦ καί λέγει ὅτι ἄλλες εἶναι μικρές καί ἄλλες μεγάλες, ἄλλες σπουδαῖες καί ἄλλες
ἀσήμαντες δέν εἶναι «τέκνον ὑπακοῆς». Αὐτός γίνεται «κριτής τοῦ νόμου» τοῦ Θεοῦ
καί ὄχι ὑπάκουος τηρητής.
Ὑπακοή σέ ὅλα σημαίνει ὅτι ἐφαρμόζω
ὅλα ὅσα μοῦ λέγει ὁ Θεός, ἔστω καί ἄν κάτι μοῦ φαίνεται παράλογο.
Ἡ
ὑπακοή μας ὅμως πρέπει νά γίνεται μέ
χαρά. Ὑπακοή μέ γογγυσμό καί μεμψιμοιρία δέν εἶναι ὑπακοή. Ὁ θεῖος Παῦλος
μᾶς συμβουλεύει ὅλα ὅσα λέγει ὁ Θεός νά τά πράττουμε χωρίς γογγυσμούς ὅτι τάχα
ὁ Θεός μᾶς ἐπιβάλλει φορτία βαριά καί δυσβάστακτα. Ὁπωσδήποτε δέν εἶναι
πάντοτε εὔκολο νά ἀποδεχθοῦμε ὁλοπρόθυμα τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Πηγαίνουμε στόν
Πνευματικό μας, ἀκοῦμε τό κήρυγμα, διαβάζουμε τό λόγο τοῦ Θεοῦ καί μᾶς
φαίνονται μερικές ἐντολές δύσκολες. Τότε ὅμως ἀκριβῶς ἔχει ἀξία ἡ ὑπακοή μας, ὅταν
μᾶς φαίνεται ὑπέρλογη, ὅταν αὐτή μᾶς κοστίζει. Τότε θά ἔχουμε καί τήν εὐλογία
τοῦ Θεοῦ, τότε θά ἀκολουθεῖ καί τό θαῦμα. Ὅπως ἔγινε τότε μέ τούς λεπρούς.
********
« Καί ἐγένετο ἐν τῷ ὑπάγειν αὐτούς ἐκαθαρίσθησαν »
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
ὁ Θεός σέ κάθε ἐποχή, σέ κάθε τόπο, σέ
κάθε σύνολο ἀνθρώπων, σέ κάθε οἰκογένεια ἔχει ἐκείνους πού κάνουν τό θέλημα
Του καί τά θελήματά Του. Κάθε
μέρα, μέ κάθε καιρό καί μέ κάθε τρόπο, πλαταίνουν τήν καρδιά τους, γιά νά
χωρέσει ἡ ἐντολή Του, τό θέλημά Του καί ἀνοίγουν δρόμο γιά νά περάσει καί στίς
ψυχές τῶν ἄλλων. Εἶναι οἱ ἐπίγειοι ἄγγελοί Του. Στή χορεία τους ὑπάρχει τόπος
γιά τόν καθένα μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου