Ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν
« Ἤγγικεν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. δ´17)
Οἱ Ἰουδαῖοι τῆς ἐποχῆς τοῦ Κυρίου, ἀδελφοί, ποθοῦσαν νά ἀπολαύσουν βασιλεία ἐπίγεια, ἰσχυρή καί ἔνδοξη. Μελετοῦσαν τήν ἱστορία τοῦ ἔθνους τους στά ἱερά βιβλία τους, ἀναπολοῦσαν τήν ἐποχή τῶν μεγάλων καί ἔνδοξων βασιλέων, τά ἡρωϊκά κατορθώματα τοῦ Δαβίδ, τήν ἄφθαστη δόξα τοῦ Σολομῶντος καί νοσταλγοῦσαν τά ἀρχαῖα ἐκεῖνα μεγαλεῖα. Καί αὐτά τά λαχταροῦσαν ὄχι μόνο τά πλήθη τοῦ λαοῦ, ἀλλά καί οἱ Μαθητές τοῦ Κυρίου. Καί νά πού ὁ Κύριος ἀρχίζει τό δημόσιο ἔργο του μέ τήν ὑπόσχεση ἵδρυσης βασιλείας. Ἐπλησίασεν ὁ καιρός κατά τόν ὁποῖο θά ἐγκαθιδρυθεῖ πάνω στή γῆ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Νά δοῦμε λοιπόν ποιά εἶναι αὐτή ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν καθώς καί μερικά ἀπό τά χαρακτηριστικά της.
******
«Ἤγγικεν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν »
Ὁ
Ἅγιος Θεός ἀπό τά χρόνια τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶχε προαναγγείλει τήν ἵδρυση
μοναδικῆς καί ἐξαιρετικῆς βασιλείας, παγκόσμιας, ἀκατάλυτης καί αἰώνιας. «Ἀναστήσει
ὁ Θεός τοῦ οὐρανοῦ βασιλείαν» λέγει ὁ
Προφήτης Δανιήλ (β´44), ἡ ὁποία ποτέ δέν θά καταστραφεῖ, οὔτε θά τήν
διαδεχθεῖ ἄλλη βασιλεία. Ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ θά συντρίψει, θά θρυμματίσει καί
θά λιχνίσει ὅλες τίς βασιλεῖες τοῦ κόσμου, ἐνῶ ἡ ἴδια θά ὑψωθεῖ, θά κυριαρχήσει
παντοῦ καί θά ὑπάρχει πάντοτε στούς ἀτελεύτητους αἰῶνες. Αὐτῆς λοιπόν τῆς
πρωτοφανοῦς βασιλείας τήν ἔλευση ἀναγγέλλει τώρα ὁ Κύριος, λέγοντας ὅτι «ἤγγικεν
ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Αὐτή ἡ πανένδοξη βασιλεία δέν εἶναι, ἀδελφοί μου, ἄλλη
ἀπό τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Γιά
νά κατανοήσουμε τή μεγάλη αὐτή ἀλήθεια πρέπει νά σκεφθοῦμε ὅτι ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο
γένος ἕνεκα τῆς ἁμαρτίας ὑποδουλώθηκε στόν διάβολο καί βρισκόταν κάτω ἀπό τήν
ἐξουσία του. Ὅμως ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ἔγινε ἄνθρωπος καί σταυρώθηκε καί
ἀναστήθηκε, ἵνα «καταργήσῃ τόν τό κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου» (Ἑβρ. β´14-15). Ὁ
Κύριος μέ τόν σταυρικό θάνατό του μᾶς ἀπελευθέρωσε ἀπό τήν δουλεία τοῦ πονηροῦ.
Μᾶς ἔσωσε ἀπό τόν αἰώνιο πνευματικό θάνατο. Ὅσοι πλέον πιστεύουν στόν ἐνανθρωπήσαντα
Υἱό τοῦ Θεοῦ, τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό καί συμμορφώνονται πρός ὅσα Αὐτός ἔχει
διδάξει, ἐλευθερώνονται ἀπό τήν δουλεία τῆς ἁμαρτίας καί τοῦ σατανᾶ καί
γίνονται πολίτες τῆς βασιλείας τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ
Αὐτή λοιπόν «ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν», ἡ Ἁγία τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία συνεστήθη
κατά τήν ἠμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ὅταν τό πανάγιο Πνεῦμα ἐν εἴδει πυρίνων γλωσσῶν
κατῆλθε ἀπό τούς οὐρανούς καί μέ τή ζωοποιό χάρη του ἀνακαίνισε τούς Ἁγίους Ἀποστόλους,
οἱ ὁποῖοι ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου» (Πράξ. β´4). Καί αὐτοί ὡς
θεμέλιοι λίθοι τῆς θείας οἰκοδομῆς τῆς Ἐκκλησίας, διαχειριστές τῆς θείας ἐξουσίας
τήν ὁποία τούς ἔδωκεν ὀ Ἀρχηγός τῆς Ἐκκλησίας Κύριος Ἰησοῦς, κηρύτττουν ἀλάθητα
τό λόγο τοῦ Θεοῦ καλοῦν τά ἔθνη καί τούς λαούς νά πιστεύσουν στόν Κύριο Ἰησοῦ.
Βαπτίζουν, συγχωροῦν ἀμαρτίες, τελοῦν κατά τήν ἐντολή τοῦ Κυρίου τό Μυστήριο τῆς
Θείας Εὐχαριστίας. Ἱερουργοῦν ὄλα τά ἱερά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Χειροτονοῦν
κληρικούς καί ὀργανώνουν τή διοίκηση τῆς Ἐκκλησίας.
Αὐτή
λοιπόν εἶναι ἠ βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ἡ «Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική» Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία. Βασιλιάς της ὁ Χριστός. πολίτες της οἱ πιστοί ὄλων τῶν αἰώνων. Νόμοι
της τό θέλημα καί οἱ ἐντολές τοῦ Θεοῦ.
Γι᾽
αὐτό καί ὅταν ὁ Πιλᾶτος ἐρώτησε τόν Κύριο, ἄν εἶναι βασιλιάς, τοῦ ἀπάντησε. «Σύ
λέγεις ὅτι βασιλεύς εἰμι ἐγώ» Τό εἶπες ὅτι
πράγματι εἶμαι βασιλιάς. Πλήν ὅμως « ἡ βασιλεία ἡ ἐμή οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου
τούτου» (Ἰω. ιη´36-37). Εἶμαι βασιλιάς, ἀλλ᾽ὄχι σάν τούς ἀνθρώπους βασιλιάδες. Ἡ
δική μου βασιλεία δέν προέρχεται ἀπό τόν κόσμο αὐτό, οὔτε στηρίζεται στούς ἀνθρώπους
καί στή δύναμή τους. Εἶναι βασιλεία οὐράνια, πού κυριαρχεῖ στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων.
Μή
νομίσουμε δέ ὅτι μέ τό νά λέγεται «βασιλεία τῶν οὐρανῶν» ἡ ἐκκλησία εἶναι ξένη
καί ἄσχετη μέ τή γῆ. Καί δέν μπορεῖ νά εἶναι ἄσχετη, διότι οἱ ὑπήκοοί της δέν εἶναι
μόνο οἱ ψυχές τῶν εὐσεβῶν χριστιανῶν πού βρίσκονται στούς οὐρανούς καί ἀποτελοῦν
τήν θριαμβεύουσα Ἐκκλησία, ἀλλά καί αὐτοί πού ζοῦν στή γῆ, οἱ βαπτισμένοι
χριστιανοί, πού ἀποτελοῦν τήν ἐπί γῆς στρατευομένη Ἐκκλησία. Οὔτε ἀναφέρεται
μόνο σέ μελλοντικούς κόσμους εὐδαιμονίας, ἀλλά προνοεῖ καί νομοθετεῖ καί
διαμορφώνει ἄριστες συνθῆκες καί γιά τήν ἐπί τῆς γῆς διαβίωση τῶν ἀνθρώπων. Ἀλλά
καί δέν ἀποκοιμίζει τούς ἀνθρώπους μέ ὑποσχέσεις καί ἐπαγγελίες μελλόντων ἀγαθῶν,
ἀδιαφορώντας γιά τόν τρόπο ζωῆς τους. Ἀντίθετα ἐξαρτᾶ τό μέλλον ἀπό τό παρόν
καί καλεῖ σέ σύντονη δράση, σέ προσπάθεια ἰσόβια σέ ἔργα ἀγάπης καί ἀρετῆς.
*******
Ποιά
εἶναι ὅμως τά χαρακτηριστικά τῆς βασιλείας αὐτῆς;
Πρῶτον
εἶναι βασιλεία δικαιοσύνης. Βασικός
καί θεμελιώδης νόμος της, ὁ ὁποῖος ἔχει ὁρισθεῖ ἀπό τόν ἴδιο τόν Κύριο γιά νά
ρυθμίζει τή συμπεριφορά τῶν ὑπηκόων της, τῶν
μελῶν της εἶναι τό «καθώς θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι καί ἡμεῖς
ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως» (Λουκ. στ´31).
Εἶναι
ἀκόμη ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ βασιλεία ἀγάπης.
Ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος ὅρισε ὡς διακριτικό γνώρισμα τῶν πιστῶν τήν ἀγάπη. Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι
θά μάθουν ὅτι εἶστε πραγματικοί μαθητές μου, ἐάν ἔχετε ἀγάπη μεταξύ σας (Ἰω.
ιγ´35).
Ἡ
Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι καί κάτι ἀκόμη. Εἶναι βασιλεία ἐξυγείανσης καί ἀνόρθωσης. Προσκαλεῖ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι
βρίσκονται στό σκοτάδι τῆς ἄγνοιας καί τῆς ἀπιστίας καί τῆς ζωῆς τῆς ἁμαρτίας,
γιά νά τούς ὁδηγήσει στό φῶς τῆς ἀληθινῆς θεογνωσίας.
Ἀπό
τά ὅσα εἴπαμε μέχρι τώρα γίνεται φανερό ὄτι ἠ Ἐκκλησία εἶναι καί βασιλεία χαρᾶς καί εἰρήνης. Αὐτή τή
χαρά τήν ὑπόσχεται ὁ Κύριος ὅταν καλεῖ κοντά του τά θύματα τῆς ἁμαρτίας. Τούς δίνει τήν ὑπόσχεται
ὅτι θά τούς ἀνακουφίσει καί θά τούς ἀναπαύσει. Ποιός ἁμαρτωλός, ἀλήθεια, πού
μετανόησε καί κατέφυγε στή ζωοποιό χάρη τῶν Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας, δέν ἀπόλαυσε
τήν εἰρήνη τῆς ψυχῆς του καί τή βαθιά καί ἀνέκφραστη χαρά, πού εἶναι καρπός τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος; Ποιός κουρασμένος καί
ταλαιπωρημένος ἀπό τά βάσανα τῆς ζωῆς, ὅταν προσέπεσε στόν Χριστό, τόν στοργικό
προστάτη τῶν ἀνθρώπων πού θλίβονται, δέν
ἔνοιωσε πώς ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι «δικαιοσύνη καί χαρά καί εἰρήνη
ἐν πνεύματι ἁγίῳ»;
*****
« Ἤγγικεν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν »
Ἀπό
τά ὅσα εἴπαμε, ἀδελφοί, φαίνεται ὅτι τό
κήρυγμα τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς Ἐκκλησίας, ἔχει ἄμεση
σχέση μέ τήν παρούσα ζωή. Δέν ἀναφέρεται μέ μονομέρεια στά σχετικά μέ τήν
μέλλουσα αἰώνια ζωή, ἀλλά ὑποδεικνύει ἀλάνθαστες καί ἄριστες λύσεις ὅλων τῶν
βασικῶν ἀτομικῶν, οἰκογενειακῶν καί κοινωνικῶν προβλημάτων.
Εἶναι εὐτυχεῖς καί μακάριοι ὅσοι ἀνήκουν στούς τίμιους πολίτες τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί μέ τόν ἔνθεο ζῆλο τους καί τήν ἀκούραστη δράση τους γιά τήν ἐπέκταση τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ συντελοῦν ὥστε καί ἄλλοι νά γίνοντται μέλη συνειδητά καί ἄξια τῆς ἐπίγειας βασιλείας τῶν οὐρανῶν, ὥστε ὅλοι νά ἀναδειχθοῦμε πολίτες τῆς ἀτελεύτης καί αἰώνιας βασιλείας στόν οὐρανό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου