Διατί ξένοι διπλωμάτες
‘’εμπλέκονται’’ στο Ουκρανικό Εκκλησιαστικό ζήτημα;
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Η έκφραση επιθυμίας, αλλά και ‘’βεβαιότητας’’ από ξένους διπλωμάτες για την επαύξηση των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, που θα συνηγορήσουν στη μονομερή εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, προκαλεί ερωτηματικά, για τα οποία όμως υπάρχει απάντηση. Γιατί υπάρχει τέτοια έγνοια για ένα καθαρά εκκλησιαστικό θέμα; Αυτό το ζήτημα αφορά την Ορθόδοξη Εκκλησία. Γιατί τόση σπουδή λοιπόν για ένα ζήτημα που αφορά αποκλειστικά την Ορθόδοξη Εκκλησία; Ποια άλλα εκτός από τα πολιτικά ελατήρια μπορούν να επικαλεστούν;
Τους ενδιαφέρει η Ορθόδοξη Εκκλησία; Θα δυσαρεστηθούν από την απομόνωση του Πατριαρχείου Μόσχας; Δεν είναι απότοκος η έγνοια αυτή, της στάσης τους απέναντι στη Ρωσία (φανερής ή κεκαλυμμένης); Αυτό που προβάλλουν για δήθεν προστασία των καταπιεσμένων κατά την άποψή τους στην Ουκρανία ποιους πείθει; Ομιλούν ωσάν και η χώρα που εκπροσωπούν, ήταν και είναι προστάτης των αδυνάτων και των καταπιεσμένων. Προστάτης των συμφερόντων των, συμφωνούμε πως είναι, όχι όμως και των αδυνάτων.
Κανένα ενδιαφέρον δεν έχει επιδειχθεί για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς της Αυτόνομης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, που τόσο καιρό επολεμούντο με βιαιότητες και βανδαλισμούς σε Ιερούς Ναούς, κάτι που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας και που καταγγέλθηκαν στον Ο.Η.Ε. Διαμαρτυρήθηκαν ποτέ για τη βία ενάντια στους Ορθόδοξους Χριστιανούς της Αυτόνομης Ορθόδοξους Εκκλησίας της Ουκρανίας και τις αρπαγές Ιερών Ναών;
Εκδηλώνεται έντονο ενδιαφέρον από ξένους διπλωμάτες για το Ουκρανικό Εκκλησιαστικό ζήτημα, ένα θέμα αποκλειστικά εκκλησιαστικό που καθόλου δεν τους αφορά, ωσάν να πρόκειται για ανακήρυξη ανεξάρτητου κράτους. Πρόκειται για ένα ζήτημα που αφορά την Εκκλησία και καμιά εμπλοκή έστω και μικρή δεν επιτρέπει η φύση του προβλήματος από ξένους διπλωμάτες.
Ποσώς δεν προκαλεί σ’ αυτούς αίσθημα λύπης η προκληθείσα μορφή εκκλησιαστικής διάσπασης. Το υπερβολικό ενδιαφέρον ξένων διπλωματών, αποτελεί έγνοια για το καλό της Εκκλησίας ή αποτελεί υπερβάλλουσα σπουδή για τα συμφέροντα της χώρας τους; Το να δέχονται ‘’συγχαρητήρια’’ Ιεράρχες ή ακόμα και Ηγούμενοι από ξένους διπλωμάτες για τη στάση τους στο Ουκρανικό, δεν αποτελεί θέμα που προβληματίζει;
Παρά τη λύπη του πληρώματος της Εκκλησίας για την κλονισμένη εκκλησιαστική ενότητα, αυτοί ευαρεστούνται στο να ‘’προβλέπουν’’ στη συναίνεση και άλλων Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, προσθέτοντας ‘’ελπίδα’’ στις ‘’προβλέψεις’’ και των διαδικτυακών ιστότοπων που επιμένουν στη μονομέρεια στο ‘’Ουκρανικό’’. Η προσδοκία αυτή ξένων διπλωματών, αναμφισβήτητα έχει ως τελικό αποδέκτη των συνεπειών τη Ρωσία. Καμιά έγνοια δεν επιδεικνύεται για τις απρόβλεπτες συνέπειες στην εκκλησιαστική ενότητα. Δεν μας ξενίζει η περισσή έγνοια τους γι’ αυτό το καθαρά εκκλησιαστικό ζήτημα, η οποία αναμφίβολα ερείδεται σε πολιτικούς λόγους.
5 σχόλια:
Εκκλησία, εκκλησιαστικοί και διπλωματία ήταν πάντα συνέταιροι. Η διοικούσα Εκκλησία πολιτική κάνει και τίποτα άλλο
Γιατί η Ρωσία επιθυμεί να διορίζει τον Μητροπολίτη-Αρχιεπίσκοπο ενός ανεξάρτητου πλέον κράτους; Για να μπορεί μέσα από την εκκλησιαστική ζωή να ελέγχει καταστάσεις. Να είναι ανεξάρτητη Εκκλησία και όχι κάτω από τα διπλωματικά τερτίπια των Ρώσσων.
Τον Κιέβου Ονουφριο δεν τον διορισε η Μοσχα, αλλά η εν Ουκρανία Σύνοδος της Αυτόνομου Εκκλησίας, στην οποία Συνοδο συμμετέχουν μόνο επισκοποι Ουκρανοί πολιτες
Το ζήτημα της Αυτοκεφαλίας δεν είναι μονομερές προνόμιο του Οικουμενικού Θρόνου, χωρίς τη συναίνεση των υπολοίπων Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Στη μελέτη του καθηγητή Β. Φειδά. που τιτλοφορείται «Το ‘’αυτοκέφαλον’’ και το ‘’αυτόνομον’’ εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία» αναφέρεται, ότι «κανονικώς αρμόδιον δια την ανακήρυξιν του ‘’αυτοκεφάλου’’ όργανον είναι η Οικουμενική Σύνοδος και κατ’ ακολουθίαν δια την Ορθόδοξον Εκκλησίαν η Πανορθόδοξος Σύνοδος…», καθώς και το ‘’ομόθυμος σύνοδος ή ομόθυμος συμφωνία πάντων των πατριαρχικών θρόνων αποτελούν το κανονικόν όργανον ανακηρύξεως του αυτοκεφάλου ή του αυτονόμου εκκλησίας τινός, πάσα δε άλλη διαδικασία είναι αντικανονική και όχι μόνο δεν εξυπηρετεί την ενότητα, αλλά τουναντίον δια της καταπατήσεως της κανονικής παραδόσεως διαβιβρώσκει και διασπά την εν τη ορθή πίστει και αγάπη ενότητα της Εκκλησίας’’.
Β.Χ.
Ο Άγιος Μελέτιος ο Πηγάς, Πατριάρχης Αλεξανδρειας’’, για το προκύψαν τότε Ρωσικό θέμα , έστειλε επιστολή στον ΟικουμενικόΠατριάρχη Ιερεμία Β΄, επειδή ανεκήρυξεν αυτοβούλως εις Πατριαρχείον τη Μητρόπλη Μόσχας.
‘’Οίδα’’, έγραφε, ‘’επί τη αναγωγή εις Πατριαρχείον της Μοσκόβου Μητροπόλεως, ου γαρ σε διαλανθάνει ουχ ενός είναι τούτο Πατριάρχου (ει μη τη Παλαιά Ρώμη επανακολουθείν έγνωκεν η Νέα) αλλά Συνόδου και Συνόδου Οικουμενικής (των Ορθοδόξων δηλαδή). Τούτον γαρ τρόπον και τα μέχρι σήμερον Πατριαρχεία κατέστη, δια τούτο έδει σου την ιεράν ψυχήν και των λοιπών αδελφών συμπαραλαβείν την ψήφον. Δει γαρ πάντας ειδέναι (ως κατά την Γ΄ Σύνοδον οι Πατέρες διορίζονται) το πραττόμενον ότι περί κοινού τινός πράγματος εστίν η σκέψις· φανερόν δε ότι θρόνος ουδείς Πατριαρχικός ετέρω υπόκειται, αλλά τη καθολική συνδέεται Εκκλησία’’.
Έτσι έγινε η Σύνοδος του 1593.
Β.Χ.
Δημοσίευση σχολίου