Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε
στην εφημερίδα ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ (1994)
Η καπηλεία
Μητροπολίτου Αττικής και
Μεγαρίδος Νικοδήμου
Η προσπάθεια να καλυφθεί η
αυθαιρεσία και η αναιδέστατη παρανομία του σημερινού εκκλησιαστικού
κατεστημένου κάτω από τον ιερώτατο μανδύα των Ιερών Κανόνων αποτελεί πράξη
καπηλείας.
Οι ανύποπτοι Έλληνες, τα τίμια
μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας, που ξεφυλλίζουν τις καθημερινές εφημερίδες ή
στήνονται μπροστά στό γυαλί της μαζικής ενημερώσεως, γιά να πάρουν κάποια
είδησι και να ξεδιαλύνουν το μυστήριο της εκκλησιαστικής εμπλοκής,
βομβαρδίζονται με την πληροφορία, πως ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ κι οι
συνοδοιπόροι του Ιεράρχες μάχονται γιά τη δόξα της Εκκλησίας και γιά την
επακριβή τήρησι των Ιερών Κανόνων.
Κράχτες της παραπληροφορήσεως και
μισθωτοί κόλακες είναι αυτοί, που εμφανίζονται στα παράθυρα της τηλεοράσεως.
Άνθρωποι, που εκμεταλλεύονται την περίστασι. Μιά περιορισμένη κλίκα, που με το
σλόγκαν αυτό θηλακώνει προβολή ή χρήμα.
Όλοι αυτοί κόπτονται κυριολεκτικά γιά τους Κανόνες της Εκκλησίας μας. Μιλούν με πάθος. Υποστηρίζουν πως ο Αρχιεπίσκοπος κι οι παρατρεχάμενοι του φλέγονται απ' το πάθος της ακρίβειας και του απόλυτου σεβασμού στην άσκησι της εκκλησιαστικής εξουσίας.
Όμως όλος αυτός ο πληθωρικός
λόγος, που άλλοτε εκφέρεται σαν θριαμβικός παιάνας κι άλλοτε σαν κοπετός, είναι
μιά σκέτη υποκρισία. Δεν έχει καμμιά σχέσι με την πραγματικότητα Δεν εκφράζει
γνήσια αισθήματα σεβασμού πρός τους Ιερούς Κανόνες. Αποτελεί καπηλεία. Επίμονη
κι απεγνωσμένη προσπάθεια συγκαλύψεως της ασυδοσίας και της παρανομίας. Προβολή
μιάς πλασματικής και ωραιοποιημένης εικόνας της διοικήσεως στην κοινή γνώμη.
Παροχή υπνωτικού, γιά να μην εξεγερθεί ο λαός και εκδιώξει τους βεβήλους απ'
τον ιερό περίβολο.
* * *
Ο Αρχιεπίσκοπος και η ομάδα του
όχι μόνο δεν έχουν σεβαστεί τους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας, αλλά τους έχουν
ποδοπατήσει ανερυθρίαστα. Ποτέ δεν τους υπολόγισαν στα είκοσι χρόνια της
Σταλινικής κυριαρχίας τους. Σε καμμιά περίπτωσι δεν προσάρμοσαν τις ενέργειές
τους και τις κινήσεις τους στις προσταγές των Πατέρων μας. Συνωμοτικοί και
θρασείς στους σχεδιασμούς τους και στις επιδιώξεις τους, δεν ευαισθητοποιήθηκαν
ποτέ και δεν ένοιωσαν σε καμμιά περίπτωσι αναστολές και εμπόδια στήν πραγμάτωσι
των σχεδίων τους. Δεν άνοιξαν με παρθένο μάτι το Πηδάλιο γιά να διερευνήσουν αν
υπάρχουν φραγμοί, που οριοθετούν την εξουσία τους και δεν τους επιτρέπουν να
προχωρήσουν ασύδοτα σε ενέργειες ιδιοτελείς ή ανέντιμες.
Απ' το 1974 ίσαμε σήμερα
κινήθηκαν με έπαρση, με τραχύτητα και με δικτατορικό αυταρχισμό. Αγνόησαν την
ιστορία της Εκκλησίας μας και τα καθοριστικά πλαίσια των Κανόνων, που θέσπισαν
οι Πατέρες μας. Έγιναν οι ίδιοι Νόμος. Και το θέλημα τους και οι πονηρές
σκοπιμότητες τους υπέρτατο κριτήριο στις κινήσεις τους.
Μόνο για τα μάτια του κόσμου
επικαλέστηκαν τους Ιερούς Κανόνες. Για να σκεπάσουν τους βόθρους των ενεργειών
τους. Γιά να εμφανίσουν ένα αρχιερατικό μανδύα απαλλαγμένο από τα αίματα της
αδελφοκτονίας των ή από τους ρύπους των ηθικών μολυσμάτων τους.
* * *
Για να μην είμαστε αόριστοι στο
"κατηγορώ" μας, θα αναφέρουμε συγκεκριμένα, (λίγα από τα πολλά)
στοιχεία, που στοιχειοθετούν το έγκλημα παραβιάσεως των Ιερών Κανόνων από την
ομάδα της Σεραφειμικής φατρίας.
1. Η
εισπήδησι του κ. Σεραφείμ, όταν ακόμα ήταν Μητροπολίτης Ιωαννίνων, τον Νοέμβριο
του 1973 στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών και η ορκομωσία του δικτάτορα Γκιζίκη και του
πρωθυπουργού-μαριονέττας Ανδρουτσοπούλου ήταν μιά κατάφωρη καταπάτησι των Ιερών
Κανόνων. Γιατί οι Κανόνες απαγορεύουν στον επίσκοπο να εισβάλει σε ξένη επαρχία
και να κάνει οποιαδήποτε πράξι, δίχως την άδεια του επιχώριου ποιμενάρχη
2. Η
ανάδειξι του κ. Σεραφείμ σε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών έγινε αφού καταπατήθηκαν οι
Ιεροί Κανόνες και εκδόθηκαν οι Συντακτικές Πράξεις 3 και 7, που ακρωτηρίαζαν το
σώμα της Ιεραρχίας. Οι Συντακτικές αυτές πράξεις δημιούργησαν σχίσμα στην
Ελληνική Εκκλησία, αφού καθώριζαν (δίχως να υπάρχει καμμιά διοικητική ή
δικαστική ετυμηγορία του σώματος της Ιεραρχίας) ότι μόνο οι 32 Μητροπολίτες
συγκροτούσαν την Ιεραρχία και οι άλλοι 34 δεν είχαν θέσι στις συνεδριάσεις του
σώματος.
3. Ακόμα
η αναρρίχησί του στον αρχιεπισκοπικό θρόνο εξασφαλίστηκε με. συναλλαγές και με
υποσχέσεις μεταθέσεων Μητροπολιτών. Αυτοί διακονούσαν σε μικρές Μητροπόλεις,
κατά σύμπτωσι της Βορείου Ελλάδος, που κατά την περίοδο εκείνη αντιμετώπιζε
έντονη την τουρκική απειλή. Η συναλλαγή ήταν μιά καραμπινάτη Σιμωνία. Οι
ενδιαφερόμενοι έδωσαν την ψήφο τους στον Σεραφείμ και εισέπραξαν τη μετάθεσι σε
μεγαλύτερη και πλουσιώτερη Μητρόπολη. Όμως οι Κανόνες της Εκκλησίας μιά τέτοια συναλλαγή
την καταδικάζουν. Επιβάλλουν να καθαιρούνται οι κληρικοί, που με- οποιοδήποτε
αντάλλαγμα εξαγοράζουν τα εκκλησιαστικά αξιώματα.
4. Οι
μεταθέσεις δεν προσέκρουσαν μόνο στους Κανόνες, που καταδικάζουν τις
συναλλαγές, αλλά και σε εκείνους, που απαγορεύουν το μεταθετό των επισκόπων. Η
μετάθεσι από επαρχία σε επαρχία είναι πράξι κολάσιμη. Γιατί ο επίσκοπος, όταν
αποδέχεται την εκλογή του και χειροτονείται, αναλαμβάνει την ευθύνη να
διαποιμάνει την επαρχία, που του έλαχε, δια βίου. Σαν νυμφίος, που νυμφεύεται
οριστικά και αμετάκλητα και δεν δικαιούται να αναζητήσει άλλη νύμφη.
5. Οι
εκλογές των νέων Μητροπολιτών πραγματοποιήθηκαν δίχως να ελεγχθεί το ήθος των
υποψηφίων. Δίχως να διερευνηθούν τα στοιχεία εκείνα, που αποτελούν -κατά τους
Ιερούς Κανόνες- κωλύματα χειροτονίας. Άρκεσε το ότι ήταν '''ημέτεροι". Ότι
περιφέρονταν στην αρχιεπισκοπική αυλή και ανέπεμπαν ύμνους κολακείας. Κι ότι
έσκυβαν το κεφάλι και δήλωναν υποταγή.
Δυστυχώς, η παραβίασι αυτών των Κανόνων έχει γίνει καθεστώς. Νέος Κανόνας
ασυδοσίας και προτιμήσεως των φαύλων. Ενώ απαγορεύεται η ανάδειξι σε επίσκοπο η
σε ιερέα ή, ακόμα, και σε διάκονο ατόμου, που στη ζωή του υπέπεσε σε
συγκεκριμένα παραπτώματα κωλυτικά της ιερωσύνης, οι Σεραφειμικοί εκλέκτορες όχι
μόνο δεν διερεύνησαν τους φακέλλους των υποψηφίων, αλλά και προχώρησαν "εν
γνώσει τους" και εψήφισαν πρόσωπα πασίγνωστα για τις ηθικές τους εκτροπές
και γιά τις ανομολόγητες διαστροφές. Κλασικό παράδειγμα οι τελευταίες επιλογές
τους, που τις καταδίκασε ανοιχτά η συνείδησι του πληρώματος της Εκκλησίας και
τη στιγμάτισαν ακόμα και τα μέσα μαζικής ενημερώσεως.
6. Η
Σεραφειμική φατρία παραβίασε, για πολλοστή φορά, τους Ιερούς Κανόνες, όταν
καταδίκασε αναπολόγητους σε δεκαετή αποκλεισμό από τα σώματα διοικήσεως τους
τέσσερες Μητροπολίτες, που είχαν διατελέσει μέλη της Αριστίνδην Ιεράς Συνόδου.
Κανένας Μητροπολίτης δεν καταδικάζεται αναπολόγητος, χωρίς να γίνουν ανακρίσεις
και να τηρηθούν οι απαραίτητες δικονομικές προδιαγραφές. Αυτοί, με μιά πράξι
αστραπή, και δίχως να τους καλέσουν και να τους απαγγείλουν κατηγορία, τους
έκριναν και τους καταδίκασαν.
7. Η
καταπάτησι των Ιερών Κανόνων πήρε τις διαστάσεις λοιμικής νόσου, όταν ο
Σεραφείμ κι οι δορυφόροι του επιχείρησαν να εκδιώξουν απ' τις Μητροπόλεις τους
κι απ' το σώμα της Ιεραρχίας τους δώδεκα Μητροπολίτες. Εκεί έγινε ένας
τραγελαφικός χορός, που καταρράκωσε το κύρος της Ιεραρχίας. Ούτε ανακρίσεις,
ούτε μάρτυρες υπερασπίσεως, ούτε απολογία χρειάστηκαν προκειμένου να γίνει το
έγκλημα. Και σφάγια ακόμα αν ήταν δεν θα τους έκοβαν με τόση ευκολία και σε
τόσο σύντομο χρόνο το κεφάλι. Μέσα σε συνεδρίασι τριών ωρών κατεδίκασαν εννέα
Μητροπολίτες.
8. Η
περιπέτεια των δώδεκα Μητροπολιτών πήρε τις διαστάσεις διωγμού κι ο διωγμός
αυτός σημαδεύτηκε με την αλλεπάλληλη παραβίασι των Ιερών Κανόνων από τους
διώκτες. Επί είκοσι ολόκληρα χρόνια ο Σεραφείμ και η κλίκα του καταδιώκει τους
αθώους αυτούς Μητροπολίτες, αυθαιρετώντας και παρανομώντας και ποδοπατώντας τις
ιερές προσταγές των Κανόνων της Εκκλησίας μας. Κανένας Κανόνας δεν τους
ανέκοψε. Καμμιά ιερή διάταξι δεν στάθηκε εμπόδιο στην μανία της Σεραφειμικής
ομάδας. Χωρίς ανάκριση χωρίς απολογία, χωρίς δίκη, η μιά καταδίκη πάνω στην
άλλη. Και η μιά μαχαιριά πάνω στην προηγούμενη. Ο ιστορικός, που θα καταγράψει
αυτές τις βεβηλώσεις των Ιερών Κανόνων και τις απανωτές καταχρήσεις της
εκκλησιαστικής εξουσίας, θα σταθεί έντρομος μπροστά στο φαινόμενο και θα
νοιώσει την γραφίδα του να τρέμει.
9. Σαν
να μη έφταναν όλες αυτές οι προκλητικές καταπατήσεις των Ιερών Κανόνων,
προστέθηκαν και οι παραβιάσεις των Κανόνων, που θεσπίζουν την έντιμη και συνετή
διαχείρισι του εκκλησιαστικού χρήματος.
Στον τομέα αυτόν, όποιος πλησιάζει και αγγίξει το δάχτυλο, κυριεύεται από
φρίκη. Ακόμα και οι καθημερινές εφημερίδες διαπίστωσαν και δημοσιοποίησαν την
κραιπάλη. Γράφτηκαν απίθανα ρεπορτάζ γιά τη διολίσθησι των δωρεών του
"Άξιον εστι", γιά την ύποπτη διαχείρισι της περιουσίας της Μονής
Πεντέλης και γιά πολλά άλλα οικονομικά σκάνδαλα.
* * *
Μετά από μιά τέτοια φόρτισι
ενοχής, οι άνθρωποι του κ. Σεραφείμ βρίσκουν το κουράγιο και βγαίνουν στις
τηλεοράσεις και στις στήλες των εφημερίδων και ισχυρίζονται ότι μάχονται γιά
την τιμή και γιά την τήρησι των Ιερών Κανόνων. Οι ένοχοι καμώνονται τους αθώους
και τους προασπιστές της Κανονικότητας της Εκκλησίας. Οι βέβηλοι δείχνουν πως
μάχονται γιά την Ιερή μας Παράδοσι Οι προαγωγοί της βρωμερότητας υψώνουν τη
σημαία της καθαρότητας.
Αυτό αποτελεί υποκρισία του
χειρίστου είδους. Ετικέττα ψευδεπίγραφη. Απάτη και εξαπάτηση. Προκλητική
καπηλεία.
Και η καπηλεία δεν συγκροτεί τον
θεσμό της Εκκλησίας. Τον συντρίβει. Τον καταλύει. Μεταποιεί την Ιεραρχία σε
σωματείο προσωπικών συμφερόντων. Και τους Ιεράρχες σε καταχραστές της ιερώτερης
εξουσίας. Σε εκπορθητές του αγιωτάτου οικοδομήματος της Εκκλησίας. Και σε
πλάνους, που αποπροσανατολίζουν και εμπαίζουν τον λαό του Θεού.
1 σχόλιο:
Οι ιεροί κανόνες δυστυχώς χρησιμοποιούνται επιλεκτικά και βέβαια ποτέ όταν αφορούν την διοικούσα εκκλησία. Ο Σεραφείμ φρόντισε να καρατομήσει 12 ιεράρχες (ήδη ένας πό αυτούς έχει αγιοκαταταγεί), για να διατηρήσει για 24 χρόνια τον θρόνο του. Αλλά γιατί αναφέρεσθε μόνο στον Σεραφείμ; Το ίδιο δεν έγινε και στα Ιεροσόλυμα, όπου καταλύθηκε η Αποστολική διαδοχή; Ποιός θυμάται σήμερα εκτός από τον πρώην Καλαβρύτων , τον Πατριάρχη Ειρηναίο; Ενας πολιτικός που αναμείχθηκε ενεργά στην υπόθεση των Ιεροσολύμων το είπε ωμά "Οι θέσεις των ατριαρχών και των Αρχιεπισκόπων είναι πολιτικές θέσεις" Αρα να μην προβληματιζόμαστε για το κατάντημα της Εκκλησίας
Δημοσίευση σχολίου