Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2023

Ὁ χαμένος... - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ὁ χαμένος...

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
                       
Ὁ Μ. Ἀντώνιος, ἔχοντας καθαρισθεῖ ἀπό τή μαυρίλα τῶν παθῶν, καί φωτισθεῖ μέ τό φῶς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, εἶπε κάτι τό ἀδιανόητο γιά τήν ἐποχή του: «Θά ἔρθει καιρός, πού οἱ ἄνθρωποι θά τρελαθοῦν...! Ἄν δοῦν κάποιον νά εἶναι στά λογικά του, θά τοῦ λένε: «Εἶσαι τρελός..!». (Γεροντικό, ἀββᾶ Ἀντωνίου, κδ’). Καί ἦρθε ἡ ἐποχή· εἶναι ἡ ἐποχή μας· καί εἴμαστε στήν ἀρχή· στό ξεκίνημα.
        Ἡ ἠθική, ἡ σεμνότητα, ἡ ἐγκράτεια κ.λ.π., πράγματα αὐτονόητα γιά τούς πατέρες μας, ἔγιναν πράγματα ἀδιανόητα γιά τή σύγχρονη γενιά. 
Τό ἐπιχείρημα πού προβάλλεται, εἶναι ὅτι ἡ ζωή πάει μπροστά, ἐξελίσσεται, ἀλλάζει, καί δέν μπορεῖ νά μένουμε στά παλιά.
Ἀλλάζουν καί οἱ ἠθικές ἀξίες; 
 Ἄν ναί, τότε στή ζωή δέν  ὑπάρχουν πιά αἰώνιες, σταθερές ἀξίες!
Καί ἔχει νόημα μιά τέτοια ζωή;  
           
Ἄς μήν «παγιδευόμαστε»· δέν ἀλλάζουν οἱ ἀξίες, τά μαυλά  ἀλλάζουν. Δέν ἀλλάζουν  οἱ ἐποχές,  τό σκεπτικό   ἀλλάζει.
Ὅμως, τό θέμα εἶναι, ἄν τό σκεπιτκό ἀλλάζει πρός τό καλύτερο ἤ πρός τό χειρότερο. Λοιπόν; Πότε οἱ ἄνθρωποι ἦταν  ψυχικῶς  καλύτερα;  Παλιά, πού εἶχαν ἄλλα μυαλά, καί  πίστευαν στίς ἀξίες   ἤ σήμερα πού τίς  ποδοπατᾶνε; 
 
Ἕνας ψυχίατρος ἔλεγε: «Στή ζωή μας ὑπάρχει τό  πρέπει· π.χ., πρέπει νά  ζῶ μέ ἐγκράτεια,  πρέπει νά κάνω αὐτό, νά κάνω  τό ἄλλο κ.λ.π. Ὑπάρχει καί τό  θέλω. Θέλω νά κάνω αὐτό πού μοῦ ἀρέσει, νά ἔχω «δεσμό», νά ἔχω «σχέσεις», χωρίς δεσμεύσεις («τό καλύτερο κρεββάτι, εἶναι ἡ ἤρεμη συνείδηση...»). «Καί τό πρέπει καί τό θέλω  εἶναι δυό πα­ράλληλοι δρόμοι, πού ὁδηγοῦν στόν ἴδιο γκρεμό: Σέ ψυχολογικές συγκρούσεις καί ψυ­χολογικά προβλήματα!».
Καί ποιός ἀπό τούς δύο δρόμους  εἶναι προτιμότερος;  Ὁ δρόμος τοῦ «θέλω» ἤ τοῦ «πρέπει»;
Ὁ δεύτερος!
 Δέν λερώνεις, δέν μαγαρίζεις τή ζωή σου.  Τό σπουδαιότερο:  δέν  ὁδηγεῖσαι στήν αἰώνια ἀπώλεια.  
Καί ὁ ψυχίατρος ἔκλεσε τή συζήτηση: «Ὅποιος θέλει νά ἔχει  ψυχική καί σωματική ὑγεία,  ἕνας εἶναι ὁ δρό­μος:  Νά κάνει μέ τήν καρδιά του αὐτό πού πρέπει».
        
   Γιά  τούς χριστιανούς τό «πρέπει» εἶναι ἡ  τήρηση τῶν θείων ἐντολῶν. Ἔχουν πάντα ἀξία,  γιατί  εἶναι ἐκ Θεοῦ, καί γι'αὐτό εἶναι πάντα  φῶς γιά τόν κόσμο. Φαντασθεῖτε τή νύκτα νά πέφτει ὁ «διακόπτης», καί τό σπίτι νά βυθίζεται στό  σκοτάδι.  «Ὅποιος περπατάει στό σκοτάδι, δέν ξέρει ποῦ πηγαίνει» (Ἰω.12:35), λέει μέ νόημα ὁ Χριστός.
   
 Παλιά, πού σπάνιζαν καί τά σταθερά τηλέφωνα, ἕνας  ἀθηναῖος ταξίδευε μέ τό αὐτοκίνητό του, ἀπό Ἀθήνα γιά Θεσσαλονίκη. Κάπου ἐκεῖ στή Λαμία μπερδεύθηκε, ἔχασε τό δρόμο, καί βρέθηκε μέσα στά  βουνά· νύχτωνε!
Εἶδε ἕνα βλάχο  νά κατεβαίνει ἀπό τά βουνά, καί πῆρε ἐλπίδα. Τόν ρώτησε.
 -Μήπως ξέρεις πῶς πᾶνε στή Θεσσαλονίκη;
-Ὄχι, παλικάρι μου, δέν ξέρω!
-Μήπως ξέρεις πῶς πᾶνε στή Λαμία;
- Ὄχι!
- Μήπως ξέρεις πῶς πᾶνε γιά τό Βόλο;
-Ὄχι!
-Μά  ἐσύ  δέν ξέρεις τίποτε...!
-Ναί, ἀλλά ἐσύ εἶσαι ὁ χαμένος...!

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...




H γραφίδα του π. Βασιλείου είναι πάντα αφυπνιστική, δεν ξέρω άλλον να γράφει τόσο απλά και βαθιά, έχει σπάνιο ταλέντο.

Συνταξιούχος θεολογός

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση στον 9 Οκτωβρίου 2023 στις 10:24 π.μ.

Συμφωνώ μαζί σου, αλλά μερικές φορές είναι των άκρων.

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Βασίλειος αγωνιά όπως πάντα για το καταντημά μας.Ο Αχελώος δεν γυρίζει πίσω με τα τσαπιά, αλλά τα αδύνατα παρά ανθρώποις δυνατά παρά τω θεώ...ο θεός να μας φωτίσει γιατί στο τέλος θα τρελαθούμε όλοι ... ας κρατήσουμε το κρασί ανόθευτο , γιατί δυστυχώς εμείς οι χριστιανοί το νοθεύουμε συνεχώς με το νερό τής εκκοσμίκευσης καί της αποστασίας!!!

Ανώνυμος είπε...

Για τον 9 Οκτωβριου 2023 στις 12.10 μ.μ. Μπορεις να μου αναφερεις μια ακραια θεση του πατρος Βασιλειου σε οποιοδηποτε θεολογικο ζητημα΄΄Ευχαριστω.

Ανώνυμος είπε...

Το Ευαγγέλιο δεν έχει ακρότητες...

Ανώνυμος είπε...

Πρός Ανώνυμο 2 - 47
Ακραίες θέσεις μπορεί να χαρακτηριστούν η άποψη ότι οι Χριστιανοί δέν πρέπει να Κοινωνούν συχνά, καί η υπερβολική νηστεία πρό της Θείας Κοινωνίας.
Αυτά έχουν συζητηθεί πολλές φορές στο ιστολόγιο.

Ανώνυμος είπε...

Στον ανώνυμο 10 Οκτωβρίου 2023 στις 9:38 π.μ.

Έχω μελετήσει με προσοχή όσα γράφει ο π. Βασίλειος για το θέμα νηστείας και Θ. Κοινωνίας, και λέει ότι δεν μπορείς να παίρνεις τη Θ. Κοινωνία με την ίδια προετοιμασία που παίρνεις και το αντίδωρο, και αυτό που μου κάνει εντύπωση ότι κανένας δεν τόλμησε να του απαντήσει επώνυμα στα επιχειρήματα.

Ανώνυμος είπε...

Επώνυμα έχει απαντήσει ο Κύριος ("Πίετε εξ αυτού πάντες .....", "Τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν"), οι Χριστιανοί των πρώτων 300 ετών, που Κοινωνούσαν μετά το φαγητό, ο Μέγας Βασίλειος, που οι Χριστιανοί στην Αρχιεπισκοπή του Κοινωνούσαν τέσσερεις φορές την εβδομάδα, ο Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης ("Περί συνεχούς Θείας Μεταλήψεως"), κλπ.
Ας μήν επανερχόμαστε στα ίδια, διότι είναι κουραστικό.

Ανώνυμος είπε...

Στον ανωνυμο 10 Οκτωβριου - 9.38 π.μ Η Θεια Κοινωνια δεν μπαινει σε καλουπια χρονοδιαγραμματος.Για την νηστεια της εχουμε την εξατομικευση.Εκτος στην περιπτωση αυτη να ισχυει η παροιμια [απο ανθρωπο αμαθη δεν κινδυνευουμε,απο ανθρωπο σοφο δεν κινδυνευουμε, κινδυνευουμε απο ανθρωπο ημιμαθη.-]

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΗΜ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ είπε...

Ένα επίκαιρο άρθρο για την εποχη που διανύουμε. Ο π. Βασίλειος κανει μια πολυ όμορφη αναδρομή των χρόνων των πατεραδων μας και των σημερινών. Έχει απόλυτο δίκιο. Οι (αμορφωτες παλιές γενιές) ΕΙΧΑΝ ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΗΘΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΗΡΟΥΣΑΝ γι αυτο ηταν πιο ευτυχισμένοι, πιο χαρουμενοι, χωρίς αγχος και ΦΥΣΙΚΆ ΧΩΡΙΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΉΜΑΤΑ. Υ. Γ. Τότε η ζωη μας ειχε προσμονες, περιμεναμε το πανηγυρι του Αγίου του χωριού, τον γάμο στο χωριο, την Κυριακή να φορέσουμε τα καινουργια μας Κυριακατικα ρουχα (τα φοραγαμε μονο τοτε), το Πασχα, τα Χριστούγεννα και ολες τις γιορτές. Όμορφα, ηρεμα χρονια χωρις αγχος.

Ανώνυμος είπε...

Αφυπνιστικό κείμενο σε μια κοινωνία που κοιμάται χωρίς ελπίδα ανάνηψης.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Αδελφέ μου, 10 Οκτωβρίου 2023 στις 12:27 μ.μ. ο Γέροντας για τα θέματα που θίγεις έχει δώσει απαντήσεις σε παλαιότερα άρθρα του, αλλά συνοπτικά και με στοιχεία στην τελευταία έκδοση του σχετικού βιβλίου του: "Πώς και πότε κοινωνούμε , κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο" εκδόσεις ΘΑΒΩΡ, Έκδοση Δ΄.
Αν ενδιαφέρεσαι για τεκμηριωμένες απαντήσεις, κοίταξε και τα παρακάτω:
https://anastasiosk.blogspot.com (24/6/2023), https://archive.romfea.gr/arthra-apopseis/30119-2015-02-16-10-53-00
https://anastasiosk.blogspot.com/2022/12/blog-post_280.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/03/blog-post_43.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/06/blog-post_87.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2020/04/blog-post_342.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/03/blog-post_95.html
https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/18212-adikia-eis-baros-ioannou-xrusostomou
π. Δημήτριος Σαββόπουλος