Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2023

Λόγος περί αγιοκατατάξεων - Κ. Νούσης

Λόγος περί αγιοκατατάξεων

Η χαρά όλων μας είναι μεγάλη για τις πρόσφατες αγιοκατατάξεις εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ωστόσο θα πρέπει να εκφρασθούν και κάποιες ενστάσεις, οι οποίες φυσικά δεν αφορούν τους Αγίους που έχουν ήδη καταγραφεί στο ορθόδοξο αγιολόγιο. Δεν θα φτάσουμε εξάπαντος στα άκρα των ζηλωτικών φωνών, που προσπαθούν να εξισώσουν την πρόσφατη “βροχή” αγιοκατατάξεων με την τακτική της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Εκεί το πράγμα έχει χάσει προ πολλού κάθε έννοια αξιοπιστίας και με τον τρόπο των διαδικασιών και με τα πρόσωπα που “διατάσσουν” τις όποιες αγιοποιήσεις – εκεί τωόντι πρόκειται για τέτοιες και όχι για αγιοκατατάξεις.

Επιστρέφουμε στα καθ’ ημάς. Από το 2013, αν δεν απατώμαι, που πρώτος αγιοκατετάγη ο όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, βλέπουμε μια “βιασύνη” και μια “πληθωρική” προσπάθεια πλήρωσης του ορθόδοξου αγιολογίου, συνήθως με αγίους των ημερών μας. Είναι γεγονός πως για περιπτώσεις Αγίων, όπως οι όσιοι Παΐσιος, Πορφύριος και Ιάκωβος, για τους οποίους η εκκλησιαστική συνείδηση “πίεζε” εντονότατα προς την αναγνώρισή τους, δεν έχουμε να προσάψουμε κάτι αρνητικό στην ταχύτατη προς τούτο ενέργεια του Πατριαρχείου.

Από την άλλη όμως, βλέπουμε και περιπτώσεις που θα μπορούσαν να “περιμένουν” για πολλούς λόγους, όπως   ας πούμε της ύπαρξης κάποιων αμφισβητήσεων – όχι κατ΄ανάγκην εύστοχων και καλοπροαίρετων – για παράδειγμα η περίπτωση της οσίας Γαβριηλίας Παπαγιάννη. Επίσης είναι αξιοπερίεργο που παλαιότεροι άγιοι και μεγάλες πνευματικές μορφές μπαίνουν στην αναμονή, αν θα μπορούσαμε να το πούμε έτσι. Ενδεικτικά αναφέρομαι στον όσιο Φιλόθεο Ζερβάκο, στον π. Τύχωνα τον αγιορείτη και τον πασίγνωστο Χατζηγεώργη. Μεγάλη μορφή κατά τη γνώμη μου και ο μακαριστός αρχιμανδρίτης θεολόγος Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος.

Το πράγμα σηκώνει και άλλη ένσταση. Γιατί μονάχα ρασοφόροι; Λαϊκούς αγίους δεν αναδεικνύει το Άγιο Πνεύμα; Ποιο ακριβώς μήνυμα περνάει η Εκκλησία προβάλλοντας μονάχα ιερωμένους και μονάζοντες αγίους; Ότι οι λαϊκοί χριστιανοί και οι έγγαμοι είναι “κατώτερου επιπέδου”; Μέσα σε όλα αυτά προστίθεται και κάτι ακόμα: είναι τελικά τόσο εύκολο πράγμα η αγιότητα; Δεν χάνεται κάπου η αίσθηση της αξίας και του βαθμού δυσκολίας του αγιαστικού αγώνα των πιστών, βλέποντας την αθρόα καταγραφή χριστιανών στο αγιολόγιο και μάλιστα πολλών εξ αυτών ζώντων προ ολίγων ετών ανάμεσά μας; Δεν λέω, είμαστε στην εποχή του διαδικτύου και η ταχύτητα μάς έχει παρασύρει όλους και σε μερικά πράγματα αυτό είναι καλό. Ας μην αγνοούμε όμως και την παράδοση της Εκκλησίας μας, που μέχρι πρότινος έδινε “γύρω στον αιώνα” μέσο όρο για την επίσημη αγιοκατάταξη κάποιου.

Εκείνο που προσωπικά με ενοχλεί περισσότερο είναι η υποψία πως κάποια πρόσωπα θα στερηθούν ίσως της επίσημης αγιοκατάταξης για λόγους “θρησκευτικής πολιτικής”. Αυτό το ζούμε ήδη σε μάρτυρες, όπως ο Αθανάσιος Διάκος. Θα κλείσω με κάτι ακόμα που προβληματίζει κάπως τον γράφοντα: κάποιες οσιακές μορφές δεν “προωθούνται” λόγω της αδράνειας των τοπικών επισκόπων. Ούτε αυτό είναι ωραίο. Από την άλλη, ξέρουμε ότι ο Θεός όταν θελήσει να αναδείξει κάποιον άγιο, θα βάλει και τις πέτρες να το φωνάξουν. Και το σημαντικότερο όλων είναι η διαχρονική “ποίησις” αγίων εν Πνεύματι Αγίω μέσα στην Εκκλησία, έστω και αν δεν τους γνωρίσουμε ποτέ στον παρόντα αιώνα...

Κ. Νούσης

Λάρισα, 17/11/2023

23 σχόλια:

Γιάννης Ιωαννίδης είπε...

Όπου πλεόνασε η αμαρτία, η χάρη πλημμύρισε.
Τον 20ο αιώνα αναδείχθηκε πλήθος αγίων μορφών, ιδίως δε ιερέων που υπηρέτησαν τον ανθρώπινο πόνο ως εφημέριοι σε νοσοκομεία.
Τα θαύματά τους, ακόμη και ενόσω ήσαν εν ζωή, κυριολεκτικώς κατέκλυσαν το σύμπαν, κάτι αληθινά πρωτοφανές!!
Ορθώς το Πατριαρχείο προέβη στις αθρόες αυτές αγιοκατατάξεις, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των νέων αγίων είναι υπερθαυματουργοί!
Άλλωστε αθρόες αγιοκατατάξεις είχαμε πάντα στην Εκκλησία. Βλέπε π.χ τις ημέρες που εορτάζονται δισμύριοι ή δέκα χιλιάδες ή και περισσότεροι μάρτυρες. Ορθώς η Εκκλησία τους τιμά, αν και κατ'ουσίαν είναι άγνωστοι, ο δε βίος και πολιτεία τους επίσης δεν είναι γνωστός.
Μακάρι όλοι οι επερχόμενοι αιώνες να έχουν τον ίδιο πλούτο αγίων μορφών, καθώς όχι μόνον δεν είναι κακό να αναδεικνύονται και να αναγνωρίζονται πολλοί άγιοι, αλλά κατά βάση αυτός είναι ο προορισμός του κάθε χριστιανού, κατά την γνωστή σχετική εντολή του Θεού.

Ανώνυμος είπε...

Αν τα θαύματα που θα ακολουθούν αυτούς που πιστεύουν στον Θεό είναι πιστοποιημένα από τον Κύριο,
"σημεια δε τοις πιστευσασιν ταυτα παρακολουθησει εν τω ονοματι μου δαιμονια εκβαλουσιν γλωσσαις λαλησουσιν καιναις
18 οφεις αρουσιν καν θανασιμον τι πιωσιν ου μη αυτους βλαψει επι αρρωστους χειρας επιθησουσιν και καλως εξουσιν " Μάρκον 16 17-18

τότε τα θαύματα πριν την αγιοκατάταξη οποιουδήποτε θα πρέπει να είναι ολοφάνερα τοις πάσι ...
Συνέβη κάτι τέτοιο με τους αγιοκατατεχθέντες αγίους τα τελευταία χρόνια;;

Είχαμε "παρά Θεού επίδειξι σημείων υπερφυών τε και θαυμάτων" και δε το μάθαμε εμείς οι ταπεινοί επαρχιώτες;
Αν δεν υπάρχουν "σημεία υπερφυή τε και θαύματα" απορώ που γίνονται αγιοκατατάξεις!

Δημητρίου Γιάννης

Ανώνυμος είπε...

Πόσο δίκιο έχετε! Η βιασύνη προκαλεί υποψίες

Ιωνάς είπε...

Χαρά θα πρέπει να γεμίζουμε όλοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, όταν ένας αδελφός μας αγιοκατατάσσεται!
Γιατί η Χάρις εν τη ενότητι της πίστεως αγκαλιάζει το πλήρωμα της Εκκλησίας!
Όσο υπάρχει Θεία Λειτουργία υπάρχει και αγιασμός!
Όσο πληθύνεται το κακό και γενικεύεται η αποστασία τόσο ευδοκιμεί η αγιότης, κατά το
" ο ρυπαρός ρυπαρευθήτω έτι και ο άγιος αγιασθήτω έτι".
Θαρσείτω ο λαός του Θεού,γενήθητε αναπολόγητοι οι αποστατούντες από το άγιο
πρόσταγμα!
Αυτό είναι το μήνυμα του Ουρανού.
Δεν αγιοποιείται κανείς, αλλά αγιοκατατάσσεται ο ήδη στη γρηγορούσα συνείδηση της Εκκλησίας Άγιος!
Ας πανηγυρίσουμε αδελφοί μου, μην δώσουμε τη βούλησή μας σε λογισμούς μεμψιμοιρίας!
Χαίρετε πάντοτε!

Ανώνυμος είπε...

Επίσης πέρα από τον Άγιο Καλλίνικο Εδέσσης δεν αναδεικνύονται όντως άγιοι ιεράρχες παλαιότεροι και νεότεροι ...Ο μαρτυρικός Νικόλαος Χαλκίδος, ο Χίου Χρυσόστομος Γιαλούρης και ο Κώου Ιεζεκιήλ Τσουκαλάς που τα λείψανα τους ευωδιαζουν και ποιούν σημεία, ο πολύς Θεσσαλονίκης Παντελεήμων Παπαγεωργίου, ο χαριτωμένος Άρτης Ιγνάτιος Τσίγκρης, ο αγωνιστής Σεβαστιανός της Κόνιτσας, οι μαρτυρικοί και αγιασμενοι Αλεξανδρουπόλεως Κωνστάντιος Χρόνης, Λαρίσης Θεολόγος και Παραμυθιάς Παύλος Καρβέλης, ο επίσης θαυμαστός μητροπολίτης Θηβών Νικόδημος Γραικός, γέροντας του νυν Αρχιεπισκόπου και άλλοι που αυτή τη στιγμή ξεχνάω θα ήταν ευχής έργον με το πέρασμα των χρόνων να αναγνωριστεί η αγιότητα τους και να αποτελέσουν τον οδοδείκτης των σημερινών και αυριανών ποιμένων .

Ανώνυμος είπε...

Να υπενθυμίσω για άλλες όσιες μορφές.
Ευσέβιος Βίττης
Ευσέβιος Γιαννακάκης
Ευσέβιος Ματθόπουλος

N. K. είπε...

Αν αρχίσει πάντως η εκκλησία να αγιοκατατασσει και οργανωσιακος, θα αρχίσει να δημιουργείται θέμα..

Επαμεινώνδας Μανδηλάς είπε...

Δίχως το μέγεθος της αγιότητας και το ''νέφος'' των Αγίων ο Χριστιανισμός θα ήταν
μία ακόμη θρησκεία,...ευτυχώς, όμως...
Συγχαρητήρια για το άρθρο!

Ανώνυμος είπε...

Η περίπτωσή σου ΝΚ είναι αυτό που στον στρατό λέμε πάρε το αυγό και κούρευτο.
Τρέξε σε πνευματικό να γαληνέψει η ψυχή σου.

Ανώνυμος είπε...

Είσαι προκλητικός κ. πτυχιούχε θεολόγε να γνωρίζεις ότι σύντομα θα προσκυνήσεις ως άγιο κάποιον οργανωτικό Θεολόγο. Ο φάκελος έχει καταρτιστεί και θα πάει στο Φανάρι. μετά…
Περαστικά σου.

Ανώνυμος είπε...

Σας διαβάζω κ. Κωστόπουλε διότι ο ιστοχώρος σας είναι πολυσυλλεκτικός και όχι δογματικός. Αυτό κάνει την ύψιστη διαφορά από άλλα μπλοκ που προωθούν μόνο τις ιδέες του διαχειριστή-ων. Συνεχίστε αυτή την οδό που για μένα είναι η μέση και βασιλική για την οποίο ομιλούν οι Άγιοι Πατέρες. Σε σχόλιο ο συντάκτης του παρόντος σας καθύβρισε μειώνοντας σας. Αλλά όπως διαπιστώνω η φιλοξενία δεν σταμάτησε. Μακάρι να σας έμοιαζαν και άλλοι γιατί η ενημέρωσή μας θα ήταν σφαιρική και όχι μονόπλευρη.
Σας Συγχαίρω
Χ.Π.Β

N. K. είπε...

Τι υψηλό επίπεδο σχολιασμού... Εύγε!

N. K. είπε...

Μπορείτε κ. Ανώνυμε να μας πείτε για ποιον οργανωσιακο άγιο μιλάτε; ή το κρατάτε κρυφό μήπως το μάθει το φανάρι και.... το μετανιώσει!?

Ανώνυμος είπε...

Αν είναι όντως άγιοι γτ να μν το κάνει;

Ανώνυμος είπε...

Θα σας αναφέρω έναν οργανωσιακό από τους πολλούς που το Φανάρι αναγνώρισε τώρα τελευταία. Ο Άγιος Αμφιλόχιος της Πάτμου ο Μακρής. Ήταν της οργάνωσης της Ζωής συνεργάτης. Στα χρίνια της ιταλικής κατοχής της Δωδεκανίσου έμενε στην Ζωή. Διάβασε το βιβλίο του Μητροπολίτη Βερατίου (Αλβανίας) Ιγνάτιου Τριάντη ‘’Ο γέροντας της Πάτμου Αμφιλόχιος Μακρής (1889-1970)’’ Εκδόσεις: Ιερά Κοινοβιακή Μονή "Ευαγγελισμός Μητρός Ηγαπημένου".
Ότι και να πεις να γνωρίζεις ότι οι γενιά εκείνη είχε επιδράσεις και συνεργασία με τις οργανώσεις. Κατά τα άλλα περαστικά σου. Για τον ποιόν λέει ο σχολιογράφος δεν γνωρίζω.

N. K. είπε...

@ 5.45
Περαστικά σε σένα αγαπητέ.
Μου φαίνεται το θες και συ ένα αρθρακι κατά οργανώσεων. Μην ανησυχείς! Σου ρχεται...

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα των χριστιανικών οργανώσεων είναι μια μασημένη καραμέλα. Δεν νομίζω να έχεις να προσθέσεις κάτι. Τόσα χρόνια έγραψαν αρκετοί χωρίς αποτελέσματα. Άστο και να ασχοληθείς με κάτι που μπορεί να είναι ωφέλιμο. Χάσιμο χρόνου θα είναι και μια αντιπαράθεση που δεν θα οδηγήσει πουθενά. Έγραψε ο Μουστάκης, ο Γιανναράς και τι έκαναν; Τίποτα

Ανώνυμος είπε...

Φοβάμαι πως το μένος εναντίον των οργανώσεων οδηγήσει κάποιους στο να γίνουν Αγιομάχοι ...τότε θα ομοιάζουν με την ταλαίπωρη μοναχή Μαγδαληνή που μάχονταν τον Άγιο Νεκτάριο ...

jean alatzo είπε...

Ακόμα η ρετσινιά οργανωσιακοί ή παρεκκλησιαστικοί και μη οργανωσιακοί.Μιά μελέτη της Ελληνικής εκκλησ.ιστορίας θα έδειχνε ποιοί έστησαν τα κατηχητικά, τις χριστ.ομάδες, τους κύκλους μελέτης Αγ.Γραφής κλπ .Γιατί οι οργανωσιακοί στελέχωναν στο παρελθόν τις θέσεις ιεροκηρύκων στην επαρχία και οι λίγοι θεολόγοι κληρικοί τρυγίριζαν την Αττική και τα πέριξ,ποιοί ξεκίνησαν τα σύγχρονα βιβλία βυζαντινής μουσικής. Μου θυμίζει την φαγωμάρα βασιλικών -αντιβασιλικών.

Επαμεινώνδας Μανδηλάς είπε...

Σαφέστατα και οι Άγιοι καρποφορούν σε όλους τους χώρους των εκκλησιαστικών κοινοτήτων: ενορίες, θρησκευτικές οργανώσεις, ...αρκεί οι εν λόγω πιστεύουσες κοινότητες να αναγνωρίζουν τη θεσμική Εκκλησία και τις συνοδικές της αποφάσεις...Ο Αλβανίας Αναστάσιος είναι μία χαρακτηριστική και αγία μορφή, παιδί της Αδελφότητας της Ζωής...Αφήνουμε, φυσικά, τους ανώνυμους πιστούς, που με αγαθότητα και ιεραποστολικό ζήλο αφιέρωσαν ολόκληρη τη ζωή τους στο πνευματικό / κατηχητικό έργο...Η Αγιότητα, λοιπόν, καρποφορεί σε όλους τους εκκλησιαστικούς χώρους και δεν περιορίζεται από οργανωτικά θεσμικά σχήματα...Το Αγιο Πνεύμα όπου θέλει πνει!...

Επαμεινώνδας Μανδηλάς είπε...

Μα φυσικά και θα τους αναγνωρίσει, εφόσον, βέβαια, υφίστανται και όλες οι προ'υ'ποθέσεις της αγιότητας. Ας μην σχολιάζουμε τα αυτονόητα!...

N. K. είπε...

@ αλατζο
Και συ αγαπητέ κρυφοργανωσιακος; δεν το περίμενα...

Ανώνυμος είπε...

Να συμβουλεύεται λοιπόν από δω και πέρα τον κ.Νούση η Εκκλησία προτού κατατάξει κάποιον στο Αγιολόγιό της!
Σαν δεν ντρεπόμαστε λίγο....