Πρώτα η ενότητα στην Ορθοδοξία
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Ο
Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος την 31η του παρελθόντος Μαρτίου, ημέρα
Κυριακή, που εκείνη την ημέρα εόρτασαν το Πάσχα οι Ρωμαιοκαθολικοί και οι
Προτεστάντες, εξέφρασε την ευχή από το
επόμενο έτος 2025 να καθιερωθεί κοινός εορτασμός του Πάσχα και των
Ορθοδόξων Χριστιανών με αυτούς. Το έκαμε
κατά την ομιλία του στον Ι.Ν. Αγίων
Θεοδώρων της Κοινότητας Βλάγκας Κωνσταντινουπόλεως. Η ευχή του προκαλεί εύλογη απορία,
αφού εκφράστηκε σε περίοδο κατά την οποία η Ορθόδοξος Εκκλησία, μετά από
αιώνες, βιώνει βαθύ σχίσμα στους κόλπους Της. Της ευχής για κοινό εορτασμό του Πάσχα με τους ετεροδόξους θα
έπρεπε να προηγείται η προσπάθεια για επαναφορά της ενότητας μεταξύ των
ομοδόξων.
Η ευχή του κ. Βαρθολομαίου για τον κοινό εορτασμό του Πάσχα με τους ετεροδόξους είναι συνέχεια συζητήσεων με τον Πάπα και το Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών. Ντοκουμέντο επί της προθέσεως Βατικανού και Φαναρίου για τον κοινό εορτασμό του Πάσχα είναι το από κοινού γραμμένο άρθρο του υπό το Φανάρι Ελληνορθοδόξου Μητροπολίτου Γαλλίας Δημητρίου με τον υπό το Βατικανό Ρωμαιοκαθολικό Επίσκοπο της Ναντέρ Ματιέ (Ρουζέ), στην ευρείας κυκλοφορίας γαλλική εφημερίδα Le Figaro, στις 22 Απριλίου 2023.
Στο
εν λόγω άρθρο οι δύο εκκλησιαστικοί αξιωματούχοι τόνισαν ως ευκαιρία του κοινού
εορτασμού το επόμενο έτος 2025. Ως λόγους έγραψαν ότι πρώτον είναι η επέτειος
των 1700 ετών από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, κατά την οποία ορίστηκε ο
εορτασμός του Πάσχα, και δεύτερον ότι το 2025 συμπίπτει να είναι κοινός ο
εορτασμός του Πάσχα. Επικαλέστηκαν επίσης τον διάλογο επί του κοινού εορτασμού
του Πάσχα, που έγινε στο Χαλέπι της Συρίας το 2017, υπό την αιγίδα του προτεσταντικού
στην ουσία Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών.
Σημειώνεται ότι στο κείμενο του Χαλεπίου αναγνωρίζεται μεν ότι
μια απόφαση για κοινό εορτασμό του Πάσχα «θα προκαλούσε βεβαίως αναστάτωση
στους χριστιανούς, που έχουν ήδη το προγραμματισμένο ημερολόγιό τους», αλλά
προστίθεται και η άποψη των Προτεσταντών και του Φαναρίου, πως «θα συνιστούσε
ένα εξαιρετικό σημείο ενότητας, ευεργετικό κατ’ αλήθεια για την ειρήνη του
κόσμου όλου». Βαυκαλίζονται βεβαίως όλοι όσοι πιστεύουν ότι η ρύθμιση για κοινό
εορτασμό του Πάσχα των Χριστιανών θα
δώσει ειρήνη σε όλο τον κόσμο…
Είναι
εντυπωσιακό που ο Πατριάρχης κ.
Βαρθολομαίος θέλει να προχωρήσει σε ένα κοσμοϊστορικό γεγονός ( Σημ. οι
Ορθόδοξοι εορτάζουμε το Πάσχα με τον συγκεκριμένο υπολογισμό εδώ και 1700 χρόνια) χωρίς να συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο, χωρίς να το συζητήσει
καν με τους Προκαθημένους των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών. Θα προχωρήσει μόνος; Μπορεί.
Η ενέργειά του θα έχει τη θερμή υποστήριξη του Βατικανού, του υπό την
προτεσταντική καθοδήγηση Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών καθώς και των
κυβερνήσεων των ΗΠΑ και των συμμάχων τους.
Βεβαίως άμεσος είναι ο κίνδυνος το Φανάρι να
απομονωθεί ακόμη περισσότερο μεταξύ των Ορθοδόξων. Ήταν λυπηρή για τον Οικουμενικό Πατριάρχη η ψυχρότης που
επικράτησε και οι απουσίες Προκαθημένων που υπήρξαν κατά την
πρόσφατη παρουσία του στην Σόφια, για τη νεκρώσιμη ακολουθία του αποθανόντος
Πατριάρχου Βουλγαρίας. Η χωρίς τη συναίνεση των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και των
Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών προώθηση
μονομερώς από το Φανάρι του κοινού καθορισμού του Πάσχα με τους ετεροδόξους εγκυμονεί σοβαρό κίνδυνο να βαθύνει το σχίσμα μεταξύ
των Ορθδόξων, που προέκυψε λόγω της
Ουκρανίας.
Στην
Εκκλησία προκαλούνται παρακμιακές καταστάσεις όταν αναμιγνύεται στην πολιτική
και εξυπηρετεί τη γεωπολιτική των ισχυρών του κόσμου τούτου. Οι Ορθόδοξοι
χριστιανοί στην Ουκρανία, στη μεγίστη τους πλειονοψηφία, ανήκουν στην κανονική
Εκκλησία, την έχουσα κοινωνία με όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες και ευρισκόμενη
υπό την κανονική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας. Πριν ξεσπάσει ο
πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας το Φανάρι αναγνώρισε ως αυτοκέφαλη κανονική
Ουκρανική Εκκλησία μια σχισματική ομάδα κληρικών. Η ενέργεια του κ.
Βαρθολομαίου βοήθησε γεωπολιτικά την προπαγάνδα
για την αποξένωση των Ουκρανών από τους
Ρώσους αδελφούς τους και την καλλιέργεια μίσους προς αυτούς. Σημειώνεται ότι η
ενέργεια του Οικ. Πατριάρχου ενισχύθηκε και επικροτήθηκε θερμότατα από τις ΗΠΑ
και τις συμμάχους χώρες τους.
Έκτοτε
υπάρχει σχίσμα στην Ορθοδοξία. Τους σχισματικούς της Ουκρανίας έχουν
αναγνωρίσει πλην του Φαναρίου, μόνο το Ελληνορθόδοξο
Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και οι ελληνικές
Εκκλησίες Κύπρου και Ελλάδος. Το Πατριαρχείο της Μόσχας έχει διακόψει τη
μνημόνευση και την κοινωνία με το Φανάρι και τις άλλες ελληνικές εκκλησίες. Στην
Ουκρανία, μετά την εισβολή της Ρωσίας, όσοι εκ των κληρικών και λαϊκών
παραμένουν στην κανονική Εκκλησία, τη συνδεδεμένη με το Πατριαρχείο της Μόσχας,
υφίστανται απηνείς διωγμούς. Ο προσκείμενος στην κυβέρνηση Ζελένσκι Ουκρανός
θρησκευτικός αναλυτής Ολεξάντρ Κιριλένκο σε άρθρο του, που δημοσιεύθηκε σε
ελληνική ιστοσελίδα στενά συνδεδεμένη με το Φανάρι, παραδέχεται πως το σχέδιο
Νόμου της Ουκρανίας για την απαγόρευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (της συνδεδεμένης
με το Πατριαρχείο της Μόσχας), που εγκρίθηκε από ουκρανική κοινοβουλευτική επιτροπή στις 5 παρελθόντος Μαρτίου «αφήνει
πολλά κενά και απαιτεί συζήτηση από εμπειρογνώμονες για τους μηχανισμούς που
προβλέπονται στο έγγραφο». Και προσθέτει ο Ουκρανός αναλυτής το τερατώδες,
πως οι διωγμοί για λόγους θρησκευτικής συνειδήσεως «είναι καθαρά εσωτερική
ουκρανική υπόθεση»! Η άποψη θυμίζει καθεστώτα και πρακτικές που η ανθρωπότητα
θέλει και πρέπει να ξεχάσει. Για την κατάσταση αυτή και τους διωγμούς των
Ορθοδόξων χριστιανών στην Ουκρανία είναι λυπηρό ότι δεν εξέφρασε ούτε μία λέξη
συμπαθείας ο Οικ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.
Ο
Οικ. Πατριάρχης κατά την τριήμερη επίσκεψή του στο Παρίσι, έγινε δεκτός από τον Πρόεδρο της Γαλλίας
Εμμανουέλ Μακρόν στις 22 Απριλίου 2024, και, κατά την έγκυρη εφημερίδα La Croix, συζήτησαν επί μία και πλέον ώρα το Ουκρανικό, τη θέση των χριστιανών στην
Εγγύς (Σημ. Δηλαδή και στην Τουρκία) και στη Μέση Ανατολή, το οικολογικό
πρόβλημα, τον διαθρησκειακό διάλογο και τη ζωή των κοινοτήτων των Ορθοδόξων
Χριστιανών στη Γαλλία. Η ρωμαιοκαθολικών αρχών εφημερίδα σημειώνει πως ο κ.
Βαρθολομαίος έχει μεν καταδικάσει τον
πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας ως «άδικο», αλλά δεν έχει δικαιοδοσία να
επιβάλει τις απόψεις του επί των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, «σε ένα
παγκόσμιο ορθόδοξο τοπίο πολύ πολωμένο».
Την
ίδια ημέρα (22/4) ο κ. Βαρθολομαίος επισκέφθηκε την έδρα της Συνέλευσης των
(Ρωμαιοκαθολικών) Επισκόπων της Γαλλίας (ΣΕΓ) στο παρεκκλήσιο της οποίας έκαμε κοινή
προσευχή με τα μέλη της και αντάλλαξε σκέψεις μαζί τους για διάφορα θέματα,
μεταξύ των οποίων της Ουκρανίας και του
κοινού εορτασμού του Πάσχα, για τον οποίο έχει συζητήσει και έχει συμφωνήσει με
τον Πάπα…
Συζητήσεις και κοινή προσευχή με τους
Ρωμαιοκαθολικούς, ανταλλαγές απόψεων με τους Προέδρους της Γαλλίας Μακρόν και
της Ουκρανίας Ζελένσκι, αλλά καμία συζήτηση του κ. Βαρθολομαίου με τους
ομοδόξους Προκαθημένους για τα σοβαρά εκκλησιαστικά και κοινωνικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι Ορθόδοξοι
Χριστιανοί. Υπάρχει ένα πάγωμα στις μεταξύ τους σχέσεις και μία εμφανής έλλειψη
κοινής, αδελφικής, πορείας… Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση, σε επίπεδο εκκλησιαστικής
κορυφής, της Ορθόδοξης Εκκλησίας.-
9 σχόλια:
Αυτοί που διαμαρτύρονται είναι ελάχιστοι και προκαλούν φασαρία χωρίς λόγο και αιτία. Καλό θα είναι να σταματήσουν να μιλάνε, διότι ο κόσμος θέλει ενότητα, δεν θέλει διάσπαση. Δεν εννοώ βέβαια ενότητα των 2 εκκλησιών, αλλά εννοώ ενότητα στις εορτές. Δεν μπορούμε το Πάσχα να το γιορτάζουμε χωριστά. Οι χριστιανοί έχουμε γίνει το περίγελος των μουσουλμάνων και των εβραίων. Αυτή η μειονότητα των αρτηριοσκληρωτικών θανατικών καλόν θα κάνει να σταματήσει Να δυναμιτίζει χωρίς καμιά αιτία τον λαό. Βαρεθήκαμε να ζούμε διασπάσεις, βαρεθήκαμε τους εμφύλιους πολέμους τόσο σαν έθνος αλλά και σαν εκκλησία.
Ακόμα και στην Ελλάδα υπάρχουν γάμοι μικτοί δεν σας ενδιαφέρουν οι συνάνθρωποί σας; δεν σας ενδιαφέρουν οι χριστιανικές οικογένειες τις οποίες αποτελούν Ορθόδοξοι και καθολικοί; Σπούδασα στη Ρώμη. Γνώρισα μια καλή κοπέλα, την οποία κι νυμφεύθηκα και έχουμε αποκτήσει οικογένεια. Τα παιδιά μου τα έχω βαπτίσει Ορθόδοξα αυτή όμως παραμένει πιστή σε αυτά που την δίδαξαν οι γονείς της. Τι πρέπει να κάνω; Να γιορτάσουμε χώρια; Το ίδιο απ’ ότι γνωρίζω, συμβαίνει και σε πολλά νησιά τόσο στα Επτάνησα αλλά και στο Αιγαίο. Όλος ο κόσμος στην εποχή μας είναι ένα παγκόσμιο χωριό. Δεν μπορούμε να υπάρχουν πλέον διαχωρισμοί στις γιορτές των χριστιανών. Ναι στον κοινό εορτασμό.
Οι Ρωσοφιλοι της Ελλάδος εθελοτυφλουν στην παραχάραξη της ορθόδοξης πίστης από τους Ρώσους και στην εθελουσία έξοδό τους από τη Μια Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Ακολουθώντας έτσι οι Ρώσοι, μια χιλιετία μετά, τα ολισθηματα των Ρωμαιοκαθολικών.
Ρωμαιοκαθολικοί και Ρώσοι, ταυτισμένοι στη νοοτροπία της κοσμικής ισχύος ως ναρκισσιστικό παραλήρημα αντιεκκλησιαστικης δράσης. Και οι δύο εκούσια αυτόχειρες...
Καλό θα είναι να σταματήσουν να μιλάνε...είναι ελάχιστοι... Να σταματήσουν να μιλάνε... Να σταματήσουν να μιλάνε... Ποιος σας είπε ότι στη δημοκρατία έχουν δικαίωμα να μιλάνε οι ελαχιστοι; Να σταματήσουν προτείνει ο σχολιαστής δημοκρατικω τω τρόπω... βεβαίως βεβαίως!
Ανωνυμε 2.47 μαλλον αστειευσαι ή ψευδεσαι σκοπιμως. Στην Ελλαδα οι Ρ/Κ με αδεια της Ρωμης ακολουθουν τον ορθοδοξο εορτασμο.
Αυτα που λες θα μπορουσαν να εχουν καποια εφαρμογη στην ορθοδοξη διασπορα.
Ούτε αστειεύομαι ούτε ψεύδομαι σκοπίμως 1,46. Εσύ μάλλον σκοπίμως παραποιείς αυτά τα οποία έγραψα. Εγώ μένω στη Ρώμη. Δεν κατοικώ πλέον στην Ελλάδα. Το ότι στην Ελλάδα υπάρχει κοινός εορτασμός είναι μια πραγματικότητα. Μήπως πρέπει λοιπόν αυτή την οικονομία, την οποία δίνει η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στην Ελλάδα να την δώσει και η Ορθόδοξη Εκκλησία για μας τους ορθοδόξους που ζούμε στο εξωτερικό ώστε να μπορούμε να κάνουμε Πάσχα όλοι μαζί. Αυτό λέω και μην παραποιεί και μη διαστρέφεις. Διότι εκείνος, ο οποίος διαστρέφει είναι ο διάβολος και αυτή τη στιγμή εσύ τον ρόλο του διαβόλου παίζεις. Σου μιλάω σκληρά, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Κάντε ότι θέλετε στην Ελλάδα. Γιορτάστε όποτε σας γουστάρει. Ας αφήσετε όμως να γιορτάζουμε εμείς μαζί με τους εδώ χριστιανούς, όπως και οι ρωμαιοκαθολικοί κάνουν στην Ελλάδα. Αμοιβαιότητα αγαπητέ κύριε.
Ακόμη καί άν γίνει αυτό που προτείνεις, αγαπητέ 1 - 08, εσύ καί η σύζυγος σου θα εορτάζετε το Πάσχα σε διαφορετικούς ναούς.
Οπότε ποιό θα είναι το πρακτικό όφελος από αυτήν την αλλαγή ;
Όχι δεν θα είναι σε διαφορετικούς ναούς. θα πάω στην εκκλησία της και θα έλθει στην δικιά μου. Στο σπίτι οικογενειακά θα είναι χαρά για όλους και με τους γνωστούς θα γίνει το ίδιο.
Δεν μπορείς να το καταλάβεις γιαυτό και κάθε διάλογος με σένα θα είναι θα είναι ανώφελος.
Σου φέρνω ένα παράδειγμα με μια οικογένεια στην Ελλάδα που το ένα μέλος είναι παλαιοημερολογίτης και το άλλο σε μας. Τι γιορτή θα γίνει στο σπίτι; Ο ένας τα Χριστούγεννα θα τα έχει κάνει και ο άλλος θα συνεχίζει την νηστεία. Δυο καταστάσεις για τρέλα.
Δεν θα επανέλθω γιατί στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα. Αλλά θα σου πω ότι πίσω έχει η αχλάδα την ουρά γιατί κληρικός πολυγραφότατος και υπερ Ορθόδοξος που διαβάζω τα πύρινα άρθρα του σε αυτό το ιστολόγιο μετά από υπόδειξη του γιού του αντιμετωπίζει πρόβλημα. Ο γιός του ήλθε στην Ιταλία γνώρισε μια Καθολική και τώρα έχουν αρχίσει τα όργανα. Θα γευτεί όλα όσα καταμαρτυρούσε στους άλλους.
Στην Ελλάδα η Καθολική Ιεραρχία της Ελλάδος το έτος 1972, επιθυμούσα να αντιμετωπίσει ποιμαντικά προβλήματα που προέκυψαν από τους πολλούς μικτούς γάμους, κοίταξε το πνευματικό όφελος των οικογενειών και αποφάσισε να συνεορτάζει την Εορτή των εορτών που είναι το Πάσχα.
Έγραφαν οι Καθολικοί Ιεράρχες της Ελλάδας.
Αυτά βλέπει ο Πατριάρχης και σπεύδει να αντιμετωπίσει το ποιμαντικό πρόβλημα που βιώνουμε σε όλο τον κόσμο. Κάποιες Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν κοινό εορτασμό. Αυτό να γίνει γενικό και σε σας στην Ελλάδα δεν σας πέφτει λόγος. είναι δικό μας θέμα και πιέζουμε το Φανάρι να αντιμετωπίσει το πρόβλημά μας.
Μου κάνει εντύπωση που κανείς δε σκέφτηκε να μην παντρευτεί ετεροδοξο... Κάνουμε το δικό μας κι έπειτα απαιτούμε να προσαρμοστούν οι άλλοι στο θέλημα μας... Τι να αγωνιστώ για την πίστη μου;;; Ελάτε τώρα!
Δημοσίευση σχολίου