Με τις ευχές, τις ευλογίες και την πατρική μέριμνα του σεπτού ποιμενάρχου μας, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου διοργανώθηκε και φέτος από τον δραστήριο Τομέα Επιστημόνων της Χριστιανικής Εστίας Πατρών το 40ο κατά σειρά Παιδαγωγικό Συνέδριο με αντικείμενο το πολύ ενδιαφέρον και σημαντικό θέμα «Δάσκαλος σήμερα». Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε και πάλι στην ευρύχωρη και φιλόξενη μεγάλη αίθουσα τελετών και εκδηλώσεων της Χριστιανικής Εστίας επί της οδού Μιαούλη 57 τα απογεύματα του Σαββάτου 1ης και της Κυριακής 2ας Φεβρουαρίου 2025, σημειώνοντας εξαιρετική επιτυχία, αφού κατάφερε να προσελκύσει περισσότερους από 500 συνέδρους, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, αλλά και γονείς.
Συλλαμβάνοντας πράγματι και για άλλη μια φορά επιτυχώς τα μηνύματα των καιρών αναφορικά με τις πολλαπλές ανάγκες και τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση στη χώρα μας, αλλά και αντιλαμβανόμενος τη σοβαρότητα των ζητημάτων που συνδέονται με τη θέση, το ρόλο και το έργο του εκπαιδευτικού ως δασκάλου στο σημερινό σχολείο, ο Τομέας Επιστημόνων της Χριστιανικής Εστίας ενέταξε στις πλούσιες δραστηριότητές του και την υλοποίηση του εν λόγω πολύ σημαντικού Συνεδρίου στην πόλη μας με το συγκεκριμένο θέμα, τρέφοντας χρηστές ελπίδες και αγαθές προσδοκίες, ότι τα πορίσματά του θα αποβούν χρήσιμα και πολύ ωφέλιμα κυρίως για την ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών και οπωσδήποτε για την ενίσχυση του ρόλου και την αποτύπωση της υγιούς παρουσίας στο σχολείο των γονέων και των οικογενειών των μαθητών και των μαθητριών.
Το
Συνέδριο υλοποιήθηκε, σύμφωνα με το καλαίσθητο έντυπο πρόγραμμά του, σε δύο
συνεδρίες, κατά τις οποίες πραγματοποιήθηκαν συνολικά τέσσερις πολύ
ενδιαφέρουσες εισηγήσεις, με βασικό ζητούμενο την πρόταση διεξόδων, αλλά και την
υπόδειξη κατευθύνσεων ή και την προσφορά απαντήσεων πάνω σε θεμελιώδη θέματα
αναφορικά με το έργο του σημερινού εκπαιδευτικού ως δασκάλου, όπως :
1. το
πώς θα μπορούσε να αναδειχθεί ως
προσωπικότητα πυλώνας ανθεκτικότητας και καθοδηγός στο σημερινό σχολείο,
2.
το ποια είναι, μέσα από μια βιωματική
προσέγγιση, η πραγματική εικόνα του σημερινού σχολείου, ως χώρου δράσης του
εκπαιδευτικού,
3.
το πως θα μπορούσαν να οικοδομηθούν
σταθερές και υγιείς γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα στον εκπαιδευτικό ως δάσκαλο
και τις οικογένειες των διδασκομένων, αλλά και
4.
το πώς θα
μπορούσε ένας εκπαιδευτικός, ανεξάρτητα από την ειδικότητα ή το διδακτικό του αντικείμενο,
ως δάσκαλος εμφορούμενος από τις ορθόδοξες παιδαγωγικές αρχές να διακονήσει στο
σημερινό σχολείο, ώστε αυτό να καταφέρει να λειτουργήσει ως μια κοινωνία
προσώπων.
Βασική επιδίωξη της πραγματοποίησης των
τεσσάρων εισηγήσεων κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου δηλαδή, αποτέλεσε η
ανίχνευση, ο εντοπισμός, ο προσδιορισμός και η συζήτηση πάνω στις ποικίλες δυσκολίες
και τα προβλήματα που συναντούν και αντιμετωπίζουν καθημερινά στα σχολεία τους οι
εκπαιδευτικοί στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε σχέση με τους
μαθητές και τις μαθήτριες, με τους γονείς και τις οικογένειές τους, αλλά και με
τους συναδέλφους τους εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση του σχολείου. Γι’ αυτό
και είχαν παράλληλα ως κύριο στόχο την υποβολή προτάσεων και λύσεων, ώστε να
συνεισφέρουν ουσιαστικά στην υποβοήθηση του διδακτικού και παιδαγωγικού τους έργου,
αλλά και για να συμβάλλουν στην ενίσχυση των αντοχών και στην τόνωση της
ανθεκτικότητάς τους για την επιτέλεση του ευθυνοφόρου έργου της μόρφωσης και της
αγωγής των παιδιών μας, κάτι στο οποίο βοήθησε ιδιαίτερα και ο ευρύς, γόνιμος
και εποικοδομητικός διάλογος που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια των
προγραμματισμένων συζητήσεων μετά από την ολοκλήρωση καθεμιάς από τις εισηγήσεις.
Στην αρχή της πρώτης ημέρας του Συνεδρίου,
το Σάββατο 1 Φεβρουαρίου το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε η «από Θεού» έναρξη με την ακολουθία του Μικρού Αγιασμού, που τέλεσε ο Πανοσ. Αρχιμ. π. Γαβριήλ Κωνσταντινίδης,
και ακολούθησε η εγκατάσταση του Προεδρείου στην έδρα, καθώς και οι κατά το
έθος χαιρετισμοί προς το σώμα των συνέδρων. Ο πρώτος που απηύθυνε εμπνευσμένο
χαιρετισμό ήταν ο εκλεκτός ιεροκήρυξ της Μητροπόλεώς μας και υπεύθυνος του
πνευματικού έργου της Χριστιανικής Εστίας, Πανοσ.
Αρχιμ. π. Χριστοφόρος Μυτιλήνης, ως εκπρόσωπος για την πρώτη ημέρα του, παρά
τη θέλησή του, απουσιάζοντος για ποιμαντικούς λόγους, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου. Στη συνέχεια δόθηκε ο λόγος στον οικοδεσπότη του
Συνεδρίου και πρόεδρο της Χριστιανικής Εστίας κ. Γεώργιο Καραγεωργόπουλο, ο οποίος καλωσόρισε ωραιότατα τους
συνέδρους, εισηγητές και μέλη, περιγράφοντας αδρομερώς και με επιτυχία τους
στόχους του Συνεδρίου.
Με
την ολοκλήρωση των χαιρετισμών και των διαδικαστικών οδηγιών προς τους
συνέδρους για τη γραπτή διατύπωση των ερωτημάτων τους από το προεδρείο, οι
εργασίες του σώματος εισήλθαν στην κατ’ εξοχήν συνεδριακή διαδικασία με την
έναρξη της παρουσίασης των εισηγήσεων. Η πρώτη εισήγηση που πραγματοποιήθηκε
ήταν αυτή της εκλεκτής φιλολόγου και τ. Διευθύντριας Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων
«Η Ελληνική Παιδεία», κ. Αικατερίνης
Λούντου με τον εύστοχο τίτλο : «Ο Δάσκαλος ως πυλώνας ανθεκτικότητας και καθοδηγὸς
στο σημερινό σχολείο», η οποία παρουσιάστηκε ύστερα από την ανάγνωση
του πλούσιου βιογραφικού της από τον υπεύθυνο της Γραμματείας του Συνεδρίου,
φιλόλογο κ. Κωνσταντίνο Νίκα, συνοδευόμενη
από πλούσιο εποπτικό υλικό σε διαφάνειες (ppt). Με την εμπεριστατωμένη και διανθισμένη πλούσια
εμπειρικά εισήγησή της, η εκλεκτή ομιλήτρια εξέθεσε επιτυχώς τα κύρια
προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο εκπαιδευτικός στο διδακτικό και
παιδαγωγικό του έργο, αλλά και πρότεινε μέσα και τρόπους για την καλλιέργεια και
την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς του ως δασκάλου, ενώ παράλληλα τόνισε και τον
ρόλο του ως προτύπου, δηλαδή υποστηρικτή, εμπνευστή και καθοδηγού για τους
μαθητές, υπογραμμίζοντας πολύ εύστοχα πως «Το
να διδάσκεις σημαίνει να αγγίζεις για πάντα μια ψυχή».
Μετά το πέρας της εισηγήσεως, το μέλος του
Προεδρείου, εκλεκτός και πολύ έμπειρος Φιλόλογος και Θεολόγος, κ. Ηλίας Σκόνδρας, επισήμανε
ανακεφαλαιωτικά τα κύρια σημεία της, ώστε να τροφοδοτηθεί περαιτέρω η ευρεία
συζήτηση που επακολούθησε με τις
ερωτήσεις ή τις τοποθετήσεις των συνέδρων, αλλά και τις πολύ κατατοπιστικές και
ωφέλιμες απαντήσεις της κ. εισηγήτριας. Η περάτωση της εκτεταμένης συζήτησης μάλιστα
σήμανε και την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της συνεδρίας, ώστε να επακολουθήσει
το διάλειμμα με προσφορά κεράσματος από τους πολλούς και ευγενείς εθελοντές και
εθελόντριες στους συνέδρους στον χώρο μπροστά από την αίθουσα του συνεδρίου,
αλλά και στους προσκεκλημένους από τις ευγενείς κυρίες επί της υποδοχής στο
ζεστό και φιλόξενο «Αρχονταρίκι».
Η
δεύτερη φάση της συνεδρίας αφιερώθηκε στην δεύτερη κατά σειρά εισήγηση, η οποία
πραγματοποιήθηκε από την φέρελπι εκπαιδευτικό
κ. Μαρία Κοτρώνη – Σανίδα,
καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας στο Πειραματικό Γυμνάσιο Τρικάλων και Δρα
Ψυχογλωσσολογίας και Γλωσσικής Κατάκτησης του Α.Π.Θ., η οποία έφερε τον πολύ
ενδιαφέροντα τίτλο : «Η εικόνα του
σημερινού σχολείου: Μια βιωματική προσέγγιση». Η κ. εισηγήτρια, έπειτα από
την ανάγνωση του πλούσιου βιογραφικού της από τον υπεύθυνο της Γραμματείας του
Συνεδρίου, φιλόλογο κ. Κωνσταντίνο Νίκα,
επιχείρησε επιτυχώς και με την αρωγή πλούσιου εποπτικού υλικού σε διαφάνειες (ppt) μια σκιαγράφηση της ζωής του
εκπαιδευτικού ως «ήρωα» της σχολικής κοινότητας, με επίκεντρο τον ρόλο του τόσο
μέσα στην τάξη, όσο και εκτός αυτής, μέσα από τις πολλαπλές εκπαιδευτικές του
υποχρεώσεις, αλλά και τη συνεργασία του με τους συναδέλφους του. Είναι γεγονός μάλιστα,
ότι με την άρτια οργανωμένη αυτή εισήγηση
της κ. Κοτρώνη τέθηκαν «επὶ τάπητος» όλα τα κύρια προβλήματα που συναντά και
καλείται να αντιμετωπίσει ο κάθε εκπαιδευτικός στο σημερινό σχολείο.
Έτσι,
μετά την ολοκλήρωση της εισηγήσεως, ανέλαβε και πάλι το εκλεκτό μέλος του
Προεδρείου, κ. Ηλίας Σκόνδρας,
Φιλόλογος και Θεολόγος, να επισημάνει ευσύνοπτα και με επαγωγικό τρόπο τα
βασικά της σημεία, τροφοδοτώντας σημαντικά την πλούσια συζήτηση που αναπτύχθηκε,
με την οποία περατώθηκε και η πρώτη συνεδρία.
Η
δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου, την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, ξεκίνησε νωρίς το
απόγευμα με την πολυσήμαντη και λίαν επιτυχή, πρώτη στα χρονικά του Συνεδρίου
στην Πάτρα, συνάντηση με σκοπό την επικοινωνία και την ανταλλαγή απόψεων των εν
ενεργεία εκπαιδευτικών σε ειδική αίθουσα στους χώρους της Χριστιανικής Εστίας.
Η πράγματι ξεχωριστή αυτή συνάντηση - επικοινωνία που είχαν 45 τουλάχιστον εν
ενεργεία εκπαιδευτικοί μεταξύ τους, αλλά και η πλούσια συζήτηση που ακολούθησε
με τον συντονισμό του Προεδρείου του Συνεδρίου και την ουσιαστική συμβολή των Συμβούλων
Εκπαίδευσης κ. Ευρυδίκης Παπάζογλου (Θεολόγων)
και κ. Έλενας Βαρδάλου (Οικονομίας),
αλλά και των τριών εκ των εισηγητών, κ.
Αικατερίνης Λούντου, π. Ευαγγέλου
Πριγκιπάκη και κ. Νικολάου Μάνεση, οδήγησε στην εξαγωγή πολύτιμων συμπερασμάτων,
μοναδικά χρήσιμων για το εκπαιδευτικό έργο των συμμετεχόντων. Σε αυτό βοήθησε
ουσιαστικά ωστόσο και η προεργασία που είχε πραγματοποιηθεί από το Προεδρείο
και την Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου με την προσφορά του πλούσιου
κεράσματος, το οποίο δημιούργησε ωραία και ζεστή ατμόσφαιρα, αλλά και με την προετοιμασία
ενός ερωτηματολογίου, το οποίο αποτέλεσε τη βάση και τον οδηγό για να
αναπτυχθεί πολύ γόνιμος διάλογος, ώστε οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες να
δηλώσουν στο τέλος ικανοποίηση, αλλά και ότι αποκόμισαν σημαντικές και πολύ
χρήσιμες εμπειρίες για την ευόδωση του έργου τους, ενώ εξέφρασαν και την ευχή
να πραγματοποιούνται συχνότερα παρόμοιες συναντήσεις.
Μετά την ολοκλήρωση της επικοινωνίας των
εν ενεργεία εκπαιδευτικών, ξεκίνησε σύμφωνα με το πρόγραμμα η δεύτερη συνεδρία,
με την υποδοχή και την τιμητική παρουσία στο Συνέδριο του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Κερνίτσης κ. Χρυσάνθου, ως εκπροσώπου για
την δεύτερη ημέρα του Σεβασμιωτάτου Μηροπολίτου
μας κ. Χρυσοστόμου. Η συνεδριακή διαδικασία άνοιξε με την πραγματοποίηση της
πρώτης της ημέρας, αλλά τρίτης κατά σειρά, εισηγήσεως από τον κ. Νικόλαο Μάνεση, Δρα Παιδαγωγικής και
μέλος Ε.ΔΙ.Π. του Πανεπιστημίου Πατρών, με τον πολυσήμαντο τίτλο: «Γέφυρες επικοινωνίας δασκάλου-οικογένειας».
Έπειτα από την ανάγνωση του εκτενούς βιογραφικού του από τον υπεύθυνο της
Γραμματείας του Συνεδρίου, φιλόλογο κ.
Κωνσταντίνο Νίκα, ο κ. εισηγητής, κινούμενος με μεγάλη άνεση και ευχέρεια,
αλλά και διαθέτοντας μακροχρόνια εκπαιδευτική εμπειρία, επισήμανε εύστοχα,
υποβοηθούμενος ταυτόχρονα και από πλούσιο εποπτικό υλικό σε διαφάνειες (ppt), την επιτακτική ανάγκη για αγαστή
συνεργασία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών προς όφελος των μαθητών που συμμετέχουν
στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εντόπισε επίσης και υπογράμμισε τα προβλήματα που
συχνά αντιμετωπίζουν οι σημερινοί μαθητές, καθώς και τη δυσαρμονία που
παρατηρείται όχι σπάνια στη συνεργασία των γονέων τους με τους εκπαιδευτικούς,
ενώ τόνισε ιδιαίτερα και τους διακριτούς ρόλους του δασκάλου και της
οικογένειας, θέτοντας καθαρά τα όρια της δικαιοδοσίας τους έναντι των παιδιών.
Μετά
την ολοκλήρωση της πολύ ενδιαφέρουσας εισηγήσεως του κ. Μάνεση, ανέλαβε κατά το
έθος και πάλι το εκλεκτό μέλος του Προεδρείου, κ. Ηλίας Σκόνδρας, Φιλόλογος και Θεολόγος, να απαριθμήσει τα κύρια σημεία
της, ώστε να υποβοηθήσει την πλούσια συζήτηση που έλαβε χώρα, με την οποία και περατώθηκε
η πρώτη φάση της δεύτερης συνεδρίας, αλλά και πραγματοποιήθηκε το
προγραμματισμένο διάλειμμα.
Η
δεύτερη και τελευταία φάση της συνεδρίας περιέλαβε τη δεύτερη, της ημέρας και τέταρτη
κατά σειρά του Συνεδρίου, εισήγηση από τον π.
Ευάγγελο Πριγκιπάκη, Θεολόγο Καθηγητή, Δρα Θεολογίας του ΕΚΠΑ και Δρα
Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με τον τίτλο : «Δάσκαλος στο σημερινό σχολείο: Διάκονος κοινωνίας προσώπων». Ο π.
Ευάγγελος επιδίωξε να δώσει την πνευματική διάσταση της παρουσίας και του έργου
του δασκάλου ως Ορθόδοξου Χριστιανού παιδαγωγού στο σημερινό σχολείο,
αποτυπώνοντας με επιτυχία τη διαρκή μέριμνα του, προκειμένου να συμβάλει στον
αναπροσανατολισμό και στη μετατροπή του σχολείου σε μια υγιή κοινωνία προσώπων.
Έπειτα από την ολοκλήρωση της εισηγήσεως,
το εκλεκτό μέλος του Προεδρείου, κ.
Ηλίας Σκόνδρας, Φιλόλογος και Θεολόγος, συνόψισε και πάλι τα κύρια σημεία
της, υποβοηθώντας τη συζήτηση που ακολούθησε με την οποία περατώθηκε η κατ’
εξοχήν συνεδριακή διαδικασία. Έτσι, μετά το πέρας και της συζήτησης πάνω στην
τελευταία εισήγηση, ο λόγος δόθηκε στον Θεοφιλέστατο
Επίσκοπο Κερνίτσης κ. Χρύσανθο, ο οποίος, ως παλαιός και έμπειρος
εκπαιδευτικός, έκλεισε πανηγυρικά με εμπνευσμένο και μεστό λογίδριο το Συνέδριο
ως εκπρόσωπος του σεπτού ποιμενάρχου μας, Σεβ.
Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου, τονίζοντας την ανάγκη να στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί
από την Πολιτεία, την Εκκλησία και την οικογένεια, ώστε με ψυχική δύναμη να
επιτελούν το σημαντικότατό τους έργο, προτρέποντάς τους μάλιστα να μιλούν στους
μαθητές για τον Θεό, αλλά και να παρακαλούν τον Θεό για τους μαθητές τους.
Θα πρέπει να σημειωθεί τέλος, ότι τις εργασίες του Συνεδρίου, όπως κάθε χρόνο, κάλυψε ευγενώς ο τηλεοπτικός σταθμός της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών «Λύχνος», μέσω του οποίου θα έχουν τη δυνατότητα να το παρακολουθήσουν και όσοι δεν κατάφεραν να το πράξουν διά ζώσης, με την ελπίδα ότι τα συμπεράσματα, στα οποία κατέληξε, αλλά και τα μηνύματα, τα οποία εξέπεμψε θα αξιοποιηθούν κατάλληλα από όλους τους εμπλεκομένους στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε να συμβάλλουν στην στήριξη του δασκάλου και του έργου του στο σημερινό σχολείο.
Ευχαριστώ τον σεβαστό μου π. Ευάγγελο, για την αποστολή του ρεπορτάζ από το Συνέδριο, που
δημοσιεύτηκε στον «Εκκλησιολόγο» με το φωτογραφικό υλικό από τον εκδότη κ.
Αλέκο Κολλιόπουλο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου