ΣΥΜΠΟΡΕΥΟΜΕΝΟΙ ΜΕ π. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΣΜΕΜΑΝ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
******
Τρανή απόδειξη γι αυτό, η απουσία επαφής με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Πιο απλά, η αδυναμία να γονιμοποιήσουμε αυτή τη διθυραμβική ρεαλιστικά, να τη μεταστοιχειώσουμε σε ορθόδοξη επικαιρότητα. «Ιστορικά η Ορθοδοξία δεν ήταν μόνο μια Εκκλησία, αλλά και ένας Ορθόδοξος κόσμος … Κάθε αλλαγή περιστάσεων σ’ αυτό τον κόσμο προκαλεί μια αρνητική αντίδραση, μια άρνηση της αλλαγής που την ανάγει σε κακό, σε πειρασμό και σε δαιμονική πίεση. Αυτή η αντίδραση δεν οφείλεται στην αφοσίωση, στην πίστη ή στο δόγμα… είναι μάλλον μια στάση ζωής… Η ορθόδοξη συνείδηση… δεν έχει προσέξει την ιστορία… Η Ορθοδοξία, αντί να κατανοήσει την αλλαγή, ώστε να ασχοληθεί μαζί της, βρέθηκε να έχει συντριβεί απ’ αυτήν. Οι άνθρωποι απέδρασαν-και κατέφυγαν στους Πατέρες, στο Τυπικό… στον Ελληνισμό, στην πνευματικότητα… Το να δραπετεύεις ή να αρνείσαι αποδείχνεται ισχυρότερο από το να αποδέχεσαι…»-σ. 57/58.
*****
Ευανάγνωστα τώρα, καθαρά, ρεαλιστικά … σε θέματα βασικά, «το Ευαγγέλιο είναι αρκετά σαφές: Αυτοί που αγαπούν τον Θεό είναι οι
Άγιοι και οι αμαρτωλοί. Οι «θρησκευόμενοι» άνθρωποι δεν τον αγαπούν, και όποτε
μπορούν τον σταυρώνουν» !- σ.215Ανοιχτά, ειλικρινά, τίμια ομολογεί. «Ο Ορθόδοξος κόσμος με τρομάζει με τον επαρχιωτισμό, τη στενοκεφαλιά, τη νέκρωση της σκέψης και του οράματός του… Η προφητεία πρέπει να αναφέρεται στο Χριστό… όπως Αυτός αποκαλύπτεται… στη γνήσια Ορθόδοξη πίστη. Αυτό φυσικά σημαίνει μια αποκάλυψη της πίστης. Όχι μια επιστροφή στους Πατέρες ή στον Ελληνισμό, αλλά, κατά κάποιο τρόπο, την υπέρβαση όλου του «κελύφους» της παραδόσεως-το άνοιγμα, την επανανακάλυψη της ίδιας της Αλήθειας, της ίδιας της ζωής, όπως αυτή μας έχει δοθεί «εν Χριστώ». Δεν μπορούμε πλέον ν’ αναφερόμαστε στη μεταμόρφωση και στη θέωση με κάποιο αρχαίο Βυζαντινό ή Αγιορείτικο ή όποιο άλλο «κλειδί αποκρυπτογράφησης.»-σ. 264/65
*****
«Το πραγματικά δαιμονικό μυστήριο του πολιτισμού δε βρίσκεται στην αναζήτηση
κάποιου νοήματος, αλλά στο ότι αναζητά
τόσο παθιασμένα ένα νόημα δίχως Θεό. Γιατί ο πολιτισμός είναι μεταφυσικά
τόσο ανόητος; Το όνομα αυτής της ανοησίας είναι υπερηφάνεια: «Έσεσθε ως θεοί».
Η πτώση του Αδάμ και της Εύας συνεχίζεται, ενεργεί διαρκώς, και τόπος της
συνεχιζόμενης αυτής Πτώσης… είναι ο πολιτισμός-το ερπετό του πειρασμού».-σ.275.
Ιδού όμως ποιος έσπρωξε τον πολιτισμό-το σημερινό τρόπο ζωής των ανθρώπων- σ’
αυτή την τραγική και αδιέξοδη νέα πτώση. «Έχω την αίσθηση πως στην Ορθοδοξία
(δηλαδή στο Χριστιανισμό) συνυπάρχουν δυο
θρησκείες αντίθετες μεταξύ τους κατά πολλούς τρόπους. Η θρησκεία του
Χριστού-που εκπληρώνεται στην Εκκλησία και η θρησκεία της Εκκλησίας ή απλώς η
θρησκεία. Στην πρώτη, τα πάντα κατανοούνται και μετρούνται με μέτρο το Χριστό.
Στη δεύτερη, είναι σαν να λέμε πως ο
Χριστός δημιουργείται, ορίζεται, θεωρείται, ακούγεται, στο βαθμό που ο Ίδιος
έχει υποταγεί σ’ ένα «θρησκευτικό αίσθημα», στην «εκκλησιαστικότητα» !-σ.
276.Κι ακόμα πιο ειδικά. «Το δράμα της Ορθοδοξίας είναι πως δεν είχε μια Αναγέννηση, αμαρτωλή μεν, ωστόσο απελευθερωτική από την ιερότητα. Έτσι ζούμε σε ανύπαρκτους κόσμους: Στο Βυζάντιο, στους Ρως, οπουδήποτε αλλού, αλλά όχι στην εποχή μας.»-σ. 340. «Όχι στην εποχή μας» !
******
«Ένας Καθηγητής μου… είχε γράψει κάποτε.
‘Πού είναι ο Χριστός, που είναι οι Απόστολοι, πού είναι η Εκκλησία; Όλα έχουν
σκοτεινιάσει κάτω από την τεράστια σκιά του Γέροντα’. Ο π. Ιωάννης Μέγεντορφ
μου είχε πει… ότι δεν μπορεί να καταλάβει, γιατί οι άνθρωποι έχουν καταληφθεί
από μια μανία για τους Πατέρες… Φοβούμαι
πως… ελκύονται όχι από τη σκέψη των Πατέρων, όχι από το περιεχόμενο των γραπτών
τους, αλλά από το στυλ τους. Αυτό πλησιάζει αρκετά την Ορθόδοξη κατανόηση
των Λειτουργικών Ακολουθιών: Να τις αγαπάς δίχως να τις καταλαβαίνεις. Και στο
βαθμό που δεν είναι κατανοητές, να μη βγάζεις κανένα συμπέρασμα. Καθόμαστε στο
κέλυφός μας γοητευμένοι από μια μελωδία, και δεν προσέχουμε ότι η Εκκλησία
πάσχει, και ήδη, εδώ και πολύ καιρό, έχει εγκαταλείψει το πεδίο της μάχης.»-σ.
423.Αθανάσιος Κοτταδάκης

7 σχόλια:
Ευχαριστούμε τον κ. Κοτταδάκη για την μεταφορά των θέσεων του π. Αλ. Σμέμαν από το βαρυσήμαντο έργο του «Ημερολόγιο» σ. 423. σχετικά με τους Γέροντες «Ένας Καθηγητής μου… είχε γράψει κάποτε. ‘Πού είναι ο Χριστός, που είναι οι Απόστολοι, πού είναι η Εκκλησία; Όλα έχουν σκοτεινιάσει κάτω από την τεράστια σκιά του Γέροντα’.
Εδώ υπάρχει τριπλή συμφονία του Καθηγητή του Σμέμαν, του Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα και βεβαίως του π. Σμέμαν.
π. Νεόφυτος
Που είναι ιερατικές μορφές και θεολόγοι ως ο π. Αλέξανδρος.
Σήμερα φτωχύναμε ως Εκκλησία.
Οι φελλοί επιπλέουν.
Εξαιρετικά και μοναδικά τα αποσπάσματα που παρουσιάστηκαν.
ΥΓ. Κάποτε…. ο τίτλος πρωτοπρεσβύτερος είχε αξία σήμερα…..
Άγνωστος είναι σήμερα στου νεότερους σημερινούς θεολόγους και μάλιστα τούς κληρικούς μας ο π. Α. Σ. μπορεί και να μην έχουν στη βιβλιοθήκη τους κάποιο από τα βιβλία του ή να έχουν διαβάσει κάτι από το αυτόν Αυτά που τους ενδιαφέρουν είναι τα λάιφ στάιλ των διαφόρων δεσποτάδων και αρχιμανδριτών. Τουτέστιν -που έλεγε και ο Γιάννης Βογιατζής σε μια ταινία- τους αρέσουν το ρομάντζο και η βεντέτα μέχρι εκεί είναι το επίπεδό τους.
Αφυπνιστικά αποσπάσματα από το ημερολόγιο ενός μεγάλου θεολόγου του 20ου αιώνα.
Αχ, αυτό το βιβλίο είναι εκπληκτικό!! Παρότι πρόκειται για καταγραφές ημερολογίου της δεκαετίας του '70, μέσα βλέπεις πράγματα σημερινά. Διαβάζεται απνευστι!
Τρείς Καθηγητές (Σμέμαν, Ζηζιούλας, Κοτταδάκης) συμφωνούν ότι κάτι δέν πηγαίνει καλά στην Ορθοδοξία.
Αλλος καταγγέλει "τους ανθρώπους που κατέφυγαν στους Πατέρες, στο Τυπικό, στον Ελληνισμό, στην πνευματικότητα", άλλος καταγγέλει τον "Γεροντισμό", άλλος καταγγέλει "το σπουδαιοφανές νεφέλωμα της περί Ορθοδοξίας διθυραμβικής".
Θαυμάζει κανείς, πόση διαφορά υπάρχει με τήν αντίληψη των συγχρόνων τους Αγίων, οι οποίοι έβλεπαν την Ορθοδοξία καί την Εκκλησία ως πάλλευκη νύμφη που δέν έχει σπίλο ή ρυτίδα, αλλά κατηγορούσαν τούς εαυτούς τους ως αμαρτωλούς καί ανάξιους καί επιζητούσαν συνεχώς την μετάνοια τους με άσκηση καί δάκρυα.
Η χορήγηση από το Αγιον Πνεύμα ποικίλων Χαρισμάτων στούς δεύτερους δείχνει ότι ο Θεός αναπαύεται στήν άποψη των Αγίων, όχι στήν άποψη των Καθηγητών.
Οι εραστές του πάσης μορφής διχασμού, αυτά καταλαβαίνουν ή κάνουν πως καταλαβαίνουν, κι αυτά γράφουν. Δεν αφήνουν λεπτό να περάσει που ως κυνηγοί αιρετικών κεφαλών να μην αυτό-δικαιωθούν, ή αυτό-ικανοποιηθούν ! Και οι μεν «σύγχρονοι άγιοι» καλά κάνουν και δακρύζουν, αυτό μπορούν, κι αυτό κάνουν. Ο πρώτος όμως και κορυφαίος τους, Άγιος Παϊσιος και δε διχάζει και λέει τα πράγματα αλλιώς.
4. Η υπέρβαση και η σύνθεση.
4α. «Ὅλοι χρειάζονται εἰς τήν Ἐκκλησίαν. Ὅλοι οἱ Πατέρες προσέφεραν τάς ὑπηρεσίας των εἰς Αὐτήν. Καί οἱ ἤπιοι χαρακτῆρες καί οἱ αὐστηροί. Ὅπως διά τό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἀπαραίτητα καί τά γλυκά καί τά ξινά, καί τά πικρά ἀκόμη ραδίκια (τό καθένα ἔχει τίς δικές του οὐσίες καί βιταμίνες), ἔτσι καί διά τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὅλοι εἶναι ἀπαραίτητοι.
4β. «Ὁ ἕνας συμπληρώνει τόν πνευματικόν χαρακτῆρα τοῦ ἄλλου καί ὅλοι εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νά ἀνεχώμεθα ὄχι μόνον τόν πνευματικόν του χαρακτῆρα, ἀλλά ἀκόμη καί τίς ἀδυναμίες, πού ἔχει σάν ἄνθρωπος».
Και. «Εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ἀδελφοί, πού παραμένουν μέν πιστά τέκνα Αὐτῆς-της Εκκλησίας, δέν ἔχουν ὅμως συμφωνίαν πνευματικήν ἀναμεταξύ τους. Ἀσχολοῦνται μέ τήν κριτικήν ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου καί ὄχι διά τό γενικώτερον καλόν τοῦ ἀγῶνος. Παρακολουθεῖ δέ ὁ ἕνας τόν ἄλλον (περισσότερον ἀπό τόν ἑαυτόν του) εἰς τό τί θά εἰπῇ ἢ τί θά γράψῃ, διά νά τόν κτυπήσῃ"-Αθανάσιος Κοτταδάκης
Αυτά για την ώρα προς σχολιαστή 18.7. ώρα 3.04 μ.μ.
Δημοσίευση σχολίου