Το φαινόμενο να διαρκεί η μετάληψη των Χριστιανών
20 ή 30 ή 45 λεπτά βλέπω ο ίδιος, και μού επιβεβαιώνουν και άλλοι, ότι
παρατηρείται: α) στις μεγάλες εορτές του έτους (Χριστούγεννα και παραμονή, Μ.
Πέμπτη, Μ. Σάββατο και Ανάσταση, Κοίμηση Θεοτόκου, ενίοτε δε και Θεοφάνεια),
στους περισσότερους ναούς της χώρας, β) κάθε Κυριακή (ιδιαιτέρως σε περίοδο
νηστείας), σε μεγάλες ενορίες πόλεων και κωμοπόλεων, γ) σποραδικά σε
οποιονδήποτε ναό απουσιάζει ένας εκ των συνεφημερίων λόγω ασθενείας ή
εντεταλμένης υπηρεσίας αλλού (στην επαρχία κάποιοι ιερείς πόλεων αποστέλλονται
σε κενές ενορίες χωριών σε σημαντικές εορτές), δ) σε πανηγύρεις ναών. Ίσως να
μού διαφεύγουν και άλλες περιπτώσεις.
Εικάζω ότι το φαινόμενο αυτό προέκυψε σταδιακά εξαιτίας της αυξανόμενης συμμετοχής των πιστών στην Θεία Κοινωνία, διο και μάλλον φαίνεται να βαίνει αυξανόμενο. Στο παρελθόν, όπως γνωρίζουμε, η προσέλευση ήταν αραιή και η Εκκλησία μας έχει δώσει συστηματικό αγώνα για να γίνει συχνότερη. Η ευχάριστη αυτή εξέλιξη είχε, όμως, και κάποια ‘παρενέργεια’.
Θα μπορούσε να ερωτήσει κάποιος γιατί αυτό
αποτελεί ποιμαντικό πρόβλημα που αναζητά λύση. Σε συζητήσεις με ευλαβείς
Χριστιανούς, τόσο δικές μου όσο και άλλων κληρικών, πολύ συχνά γίνεται κανείς
μάρτυρας της δυσφορίας τους για τους εξής λόγους:
α) κάποιοι εκκλησιάζονται με βρέφη ή νήπια,
ορισμένοι δε είναι και πολύτεκνοι, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολο να
‘οικονομήσουν’ τα παιδιά τους για τόσο μεγάλο διάστημα (αναγκαστικά κάποιοι
καταφεύγουν σε καθυστερημένη προσέλευση στη Λειτουργία ώστε να μην επιμηκύνεται
ο συνολικός χρόνος, λύση όχι ενδεδειγμένη προφανώς αφού αφαιρούν χρόνο από τον
εκκλησιασμό),
β) αρκετοί κουράζονται από την αναμονή και
διασπώνται ή συζητούν ενόσω περιμένουν τη σειρά τους,
γ) έφηβοι και νέοι οι οποίοι ενδεχομένως πείσθηκαν
με δυσκολία να εκκλησιασθούν και να κοινωνήσουν γίνονται απρόθυμοι να
επαναλάβουν την εμπειρία,
δ) οι ρυθμοί ζωής διαφέρουν δραματικά από τους της
αγροτικής κοινωνίας, κάτι που σημαίνει ότι αρκετοί πρέπει να αποχωρήσουν
έγκαιρα από το ναό πχ για εργασία ή ταξίδι, ή για να μεταφέρουν τα παιδιά τους
σε δραστηριότητες κτλ,
ε) σε ενορίες οι οποίες εξυπηρετούνται με
ηλικιωμένους κληρικούς, συχνά συνταξιούχους, η κόπωση του ιερέα κατά τη μακρά
μετάδοση δεν είναι άμοιρη κινδύνων…
Ειδικά για τη νύκτα της Αναστάσεως, είναι γεγονός
ότι πολλοί κληρικοί μας καταβάλλουν έντονες προσπάθειες επί σειρά ετών να
πείσουν τους χαλαρά συνδεδεμένους με την Εκκλησία πιστούς να παραμείνουν στην
Αναστάσιμη Λειτουργία μέχρι τέλους. Ο μόχθος αυτός φαίνεται να στέφεται από
επιτυχία αφού κάθε χρόνο παρατηρείται μικρή αλλά σταθερή αύξηση – κινδυνεύει
όμως να υπονομεύεται αν η διάρκεια της Θείας Κοινωνίας καταλήγει να φθάνει τα
30 ή 45 λεπτά (!) σε τόσο προχωρημένη ώρα, κάτι αρκετά σύνηθες. Η πρόχειρη λύση
που συχνά δίνεται επιδεινώνει το πρόβλημα: οι απόπειρες να ψαλή ο Αναστάσιμος
Όρθρος σε ρυθμό ασθμαίνοντα, ώστε να εξοικονομηθή χρόνος, μάλλον προσθέτουν μια
ασέβεια και μια χαμένη ευκαιρία.
Ως εκ τούτου, φρονώ (μαζί με άλλους) ότι θα είναι
σκόπιμο η Εκκλησία μας να αντιμετωπίσει το εν λόγω πρόβλημα. Η παράδοσή της τήν
έχει εφοδιάσει με θεσμούς κατάλληλους - για παράδειγμα, μπορούν ευλαβείς
λαϊκοί, είτε να χειροτονηθούν μόνιμοι διάκονοι είτε να
χειροθετηθούν υποδιάκονοι, με αποκλειστικό έργο την συμπαράσταση
των κληρικών κατά την μετάδοση της Θείας Κοινωνίας, όχι σε κάθε Λειτουργία
φυσικά. Κατ’ εμέ και ο θεσμός των διακονισσών μπορεί να αξιοποιηθή εδώ αλλά, αν
αυτό θεωρείται επί του παρόντος τολμηρό, μπορούμε να αρκεσθούμε σε άνδρες.
Έχω την γνώμη και την ελπίδα ότι μια τέτοια
ρεαλιστική και φιλάδελφη κίνηση της Ιεραρχίας μας
α) θα ξεκουράσει τους φορτωμένους κληρικούς μας,
β) θα μειώσει την αταξία και αδημονία που δυστυχώς
συχνά περιβάλλουν την ώρα της Θείας Κοινωνίας,
γ) θα αποσοβήσει σχόλια και διαμαρτυρίες,
δ) θα αυξήσει την συμμετοχή στο μυστήριο.
π. Βασίλειος Θερμός


18 σχόλια:
Σοβαρό και υπαρκτό το θέμα. Ενθυμούμαι ότι μια Μεγάλη Πέμπτη περίμενα 45 λεπτά Και παρατηρούσα ότι υπήρχε διαγκωνισμός των πιστών και τσακωμός προκειμένου να πάνε να Κοινωνήσουν.. Από εκείνη τη φορά δεν ξαναπήγα ποτέ να κοινωνήσω Μεγάλη Πέμπτη. Το ίδιο συμβαίνει το μεγάλο Σάββατο το βράδυ όπου λένε ότι τελειώνουν νωρίς αλλά μετά δεν τελειώνει με τίποτα η θεία Κοινωνία. Θα πρέπει να αντιμετωπισθεί το θέμα. Διότι έχω ακούσει και κληρικούς ότι κουράζονται με το να κοινωνούν συνεχώς επί ώρα. Έχω δει πολλούς από αυτούς να διακόπτουν τη θεία Κοινωνία για να πάνε μέσα στο ιερό να σκουπίσουν τον ιδρώτα τους και να ξαναβγούν έξω γιατί τους πονάει και το χέρι. Πρέπει και αυτούς τους εφημερίους και μάλιστα κάποιους εφημερίους οι οποίοι είναι μεγάλης ηλικίας και δεν έχουν και διακόνους για να τους βοηθήσουν. Η παρέμβαση αυτή ας φτάσει στα αυτιά των υπευθύνων. Ώστε να δουν τι μπορεί να γίνει με αυτό το ζήτημα το οποίο πιστεύω ότι απασχολεί εμάς τους πιστούς αλλά και τους κληρικούς.
Είναι ένα από τα θέματα του εφημεριακού κλήρου των μεγάλων ενοριών που από δύο ή τρεις κληρικοί μένει ένας το Πάσχα Χριστούγεννα Μ. Πέμπτη και άλλες μεγάλες γιορτές στην εκκλησία παραμένει ένας οι άλλοι με απόσπαση σε άλλους ναούς κλπ.
Διάβασα μετά πολλής προσοχής το σχετικό άρθρο και σκέφθηκα, επί τη ευκαιρία, να διατυπώσω μία σχετική με την Αγία Κοινωνία ερώτηση .
Αρκετές φορές, και μάλιστα και με πολύ λίγους πιστούς, βλέπω να βγαίνουν ιερείς με γεμάτο ως επάνω το Άγιο δισκοπότηρο για να κοινωνήσουν τον κόσμο. Οί περισσότεροι δίνουν μία ελάχιστη ποσότητα Αγίας Κοινωνίας στην άκρη της Αγίας λαβίδος και κοινωνούν, τσιγκούνικα θα έλεγα τον κόσμο, λές και έχουν απέναντί τους τίποτα μωρά πού αν υποθέσουμε θα μπορούσαν να σκορπίσουν την Αγία Κοινωνία.
Περιμένουν λοιπόν στην σειρά 5 – 10 πιστοί, κοινωνούν τσιγκούνικα ( όπως είπαμε) τον κόσμο και με το Άγιο δισκοπότηρο πάλι γεμάτο φεύγουν προς τα ενδότερα του Ναού, «Είδομεν το Φώς το Αληθινόν…»…Άραγε, γιατί το κάνουν αυτό; Ποιός τους δίδαξε έτσι; Γιατί δεν δίνουν Σώμα και Αίμα Χριστού πλουσιοπάροχα όπως κάνουν αρκετοί άλλοι συνάδελφοί τους; Και όχι μόνο αυτό. Αλλά τρέχουν στην Αγία Πρόθεση και τους βλέπεις από μακριά να καταλύουν και να ξανακαταλύουν και να σφουγγίζουν μέχρι σταγόνας την Αγία Κοινωνία στο Άγιο Δισκοπότηρο λές και όλη αυτή η δωρεά του Χριστού εδόθη γι΄αυτούς και μόνο γι΄αυτούς !!!
Η δικαιολογία πού λένε κάποιοι ότι δίνουν ψίχουλα της Αγίας Κοινωνίας για «λόγους ασφαλείας» είναι αντίληψη παιδαριώδης της παλιάς εποχής. Και όχι μόνο αυτό, αλλά υπάρχουν και γνωστοί ιερείς με πολύ σάκχαρο πού το κάνουν αυτό.
Δεν ξέρω πόσο θα τους φθάνει το σάκχαρο ( Θεού επιτρέποντος) αλλά παρά ταύτα με όλο τον σεβασμό άς προβληματιστούν για την εν γένει τακτική τους. «Δώστε λοιπόν Χριστό πλουσιοπάροχα και όχι μόνο στον εαυτό σας! Και τελειώνοντας θα έλεγα και κάτι ακόμη. Μήπως θα έπρεπε ο πολυσέβαστος σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ.κ.Χρυσόστομος να ενημερωθεί περί τούτου και να δώσει σχετικές κατευθύνσεις;
Ευχαριστώ.
Νικηφόρος Γ.
18.7.25
Είναι ένα σοβαρό ζήτημα το οποίο πολλοί από μας τους κληρικούς το συζητούν, υπάρχουν πολλές συνταξιοδοτήσεις και η ανάγκες είναι μεγαλύτερες στις ενορίες με αρκετό ποίμνιο. Ο π. Βασίλειος τα θέτει με πολύ όμορφο τρόπο. Κάνει κάποιες προτάσεις ως μια αρχή γονιμου διαλόγου. Δεν γνωρίζω ποιες από αυτές είναι εφικτές να γίνουν στη σημερινή μας εποχή. Μην ξεχνούμε όμως ότι έχουμε και λίγους άμισθους κληρικούς, γιατί να μην έχουμε και κάποιους διακόνους. Εγώ θα τολμούσα να πω και χωρίς ράσο οι οποίοι θα βοηθούσαν όπως πολλοί βοηθούν μέσα στο ιερό. Έτσι θα δίδεται η ευκαιρία με την συμμαρτυρία του Πνευματικού και την ευλογία του Επισκόπου να βοηθήσουν όπου χρειάζεται και όταν χρειάζεται στη θεία Κοινωνία. Ας γίνει από την Ιερά Σύνοδο μια Επιτροπή από Μητροπολίτες, Κληρικούς, Καθηγητές Πανεπιστημίου και από άλλους ειδικούς ώστε να υπάρξει λύση στο πρόβλημα αυτό.
Γένοιτο
Μικρό το κείμενο μεγάλο το θέμα. Σημαντικές οι προτάσεις, δεν γνωρίζω ποια μπορεί να είναι επίλυση αλλά πρέπει να βρεθεί. Γνωρίζω ως πιστός ότι συνήθως τα προβλήματα παραμένουν από την εκκλησιαστική ηγεσία άλυτα. Κυριαρχεί ο φόβος, τι θα πουν οι από δω και οι από κει.
Ο ΙΣΚΕ που μας εκπροσωπεί γιατί δεν το θέτει υπεύθυνα και αρμόδια στον αρχιεπίσκοπο για διαβούλευση..
παπα Νίκος
Δεν πιστεύω ότι μπορεί υπάρξει πιθανότητα να ασχοληθεί κάποιος Μητροπολίτης με το πρόβλημα αυτό. Στις αρχιερατικές χοροστασίες σε πανηγύρια που πάει κόσμος είναι συνηθισμένο το φαινόμενο ο διάκος να λέει ‘’Μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης προσέλθετε’’ να μην κοινωνούν κανένα και να προχωρά ‘’Σώσον, ο Θεός, τον λαόν σου και ευλόγησον την κληρονομίαν σου’’ και μετά το ‘’Δι᾿ ευχών του αγίου Δεσπότου ημών, Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός, ελέησον ημάς’’ και μετά να Κοινωνούν οι διάκοι εμάς.
Αφού δεν τους επηρεάζει γιατί πάνε για καφέ δεν τους νοιάζει αν καθυστερούνε όσοι Κοινωνούν.
Οι μεγάλες ενορίες έχουν και περισσότερους ιερείς,οι οποίοι θα πρέπει τις μεγάλες κυρίως εορτές να μην μετακινούνται.
Ο σοφός ιεράρχης Νικόδημος Βαλληνδράς στην Πάτρα είχε δεκαπέντε διακόνους,ένα διάκονο σε κάθε μεγάλη ενορία της πόλεως και τον Χειροτονούσε ιερέα όταν εύρισκε αντικαταστάτη του διάκονο. Λύσεις σωστές παραδοσιακες καί όχι "μοντέρνες"!
Έτσι είναι η πραγματικότητα μακάρι να αρχίσει μία συζήτηση και να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα
Θα συμφωνήσω ότι ο π. Βασίλειος τολμά επώνυμα να μεταφέρει αυτά που από φόβο δεν τολμούμε να τα πούμε
Θα μπορούσα να πω ότι είναι ένα μικρό σημαντικό και μνημειώδες κείμενο
Διάβασα τα σχόλια γιατί ήθελα να δω τις αντιδράσεις
Το ότι δεν υπάρχουν αρνητικά σχόλια και επιφυλάξεις στα όσα γράφει ο π. Θερμός δείχνει ότι υπάρχει συνένεση συγκατάθεση ότι θα πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με το ζήτημα αυτό που είναι ένα πρόβλημα και θα πρέπει να σοφό τρόπο να λυθεί
«Ἰδού, βαδίζω πρὸς θείαν κοινωνίαν·
Πλαστουργέ, μὴ φλέξῃς με τῇ μετουσίᾳ·
πῦρ γὰρ ὑπάρχεις τοὺς ἀναξίους φλέγον.
ἀλλ᾿ οὖν κάθαρον ἐκ πάσης με κηλῖδος».
Ἀπό τήν παρακάτω διεύθυνση μεταφέρω ἀποσπασματικά:
https://churchofcyprus.org.cy/mistirio-thias-euxaristias
«.......
Ἡ Μετάληψη εἶναι ἡ τελευταία, ἡ πιὸ σημαντική, ἡ πιὸ οὐσιαστικὴ πράξη συμμετοχῆς τῶν πιστῶν στὸ Μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Τότε ὁλοκληρώνεται τὸ Μυστήριο, ὅταν μεταλαμβάνουμε τοῦ Σώματος καὶ τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ, δηλαδὴ ὅταν μετέχουμε τῆς θεότητας τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Προκειμένου ὅμως νὰ προσέλθουμε στὴ θεία Μετάληψη ἀπαραίτητη εἶναι καὶ ἡ σχετικὴ προετοιμασία, ποὺ πρέπει νὰ εἶναι ἀνάλογη μὲ τὴν ἱερότητα τοῦ Μυστηρίου τῆς θείας Εὐχαριστίας. Ὁ πιστὸς πρέπει νὰ ἔχει σαφὴ αἴσθηση τῆς ἱερότητας τῆς θείας Μεταλήψεως.
.......».
Κάτω ἀπό αὐτή τήν αἴσθηση καί βεβαιότητα πού πρέπει νά κατακλύζει τό εἶναι μας τήν ὥρα πού προσερχόμαστε στή θεία Μετάληψη, θέλω νά πιστεύω πώς οἱ λόγοι πού μᾶς μεταφέρει ὁ σεβαστός π. Βασίλειος, εἶναι παντελῶς ἐκτός τῆς ὀφειλόμενης «μετά φόβου Θεοῦ πίστεως καί ἀγάπης» παρουσίας μας στό Ναό γενικά καί εἰδικά τήν ὥρα τοῦ κοινωνικοῦ.
Ἔχουν δέ τή δυναμική νά ἀντιστρατεύονται τήν ἱεροπρέπεια πού ἀπαιτεῖται τήν συγκεκριμένη στιγμή καί νά ἐπιβεβαιώνουν τή «θέαση» καί τήν ἀντίληψη πού ἔχουμε γιά τό ἱερότατο Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας ὡς μιᾶς τυπικῆς πράξης, σάν κάτι τό συνηθισμένο, ὥς ἔθιμο πολλές φορές (γιά τό καλό) πού πρέπει νά γίνει πάραυτα ἅμα τῆ ἐκφωνήσει τοῦ ἱερέως καί χωρίς καθυστερήσεις ἕνεκα ἄλλων πιό σημαντικῶν λόγων (ἐργασία, ταξίδι, δραστηριότητες, κλπ) οἱ ὁποῖοι καί προβάλονται ἀνερυθρίαστα ἀπό τὀν καθένα μας.
Καί ἡ πληθύς τῶν προσερχομένων στό Μυστήριο ἐντείνει κι ἐπιδεινώνει τό «πρόβλημα» τό ὁποῖο φρονῶ πώς ἐστιάζεται ὄχι τόσο στό πλῆθος τῶν πιστῶν ὅσο στόν τρόπο πού προσερχόμαστε (βιαστικοί κι ἀνυπόμονοι) μέ ἀποτέλεσμα νά χάνουμε μέσα σέ λίγο χρόνο ὅ,τι ποθήσαμε μέ ἄσκηση καί πνευματικό ἀγῶνα.
Ὁ ἱερός Χρυσόστομος μᾶς νουθετεῖ περί τούτου:
«Όταν πρόκειται να προσέλθετε στη θεία αυτή και φρικτή Τράπεζα, να προσέρχεστε με φόβο και τρόμο, με συνείδηση καθαρή, με νηστεία και προσευχή, χωρίς να θορυβείτε και να ποδοπατάτε και να σπρώχνετε τους διπλανούς σας.
Γιατί αυτή η αταξία είναι δείγμα της πιο μεγάλης παραφροσύνης και περιφρονήσεως των αγίων Μυστηρίων.
Γι’ αυτό επιφέρει κόλαση και τιμωρία σε όσους τα κάνουν αυτά. ...
Ας δακρύσουμε και ας πενθήσουμε για τις αμαρτίες που κάναμε…
Και αφού καθαρίσουμε τον εαυτό μας, ας πλησιάσουμε να κοινωνήσουμε με την ησυχία και ευταξία που αρμόζει, γιατί πλησιάζουμε τον Βασιλέα των ουρανών.
.......
Δεν είναι παράλογο εκεί που κάνει παρέλαση ο Διάβολος να υπάρχει τόση ησυχία, και εκεί που ο Χριστός καλεί κοντά Του να υπάρχει τόσος θόρυβος;
Στην αγορά ησυχία και στην εκκλησία κραυγές;
Στο πέλαγος γαλήνη και στο λιμάνι τρικυμία;
Πες μου, άνθρωπε, γιατί κάνεις θόρυβο, γιατί βιάζεσαι;
Σε πιέζει τάχα η ανάγκη για κάποιες δουλειές σου;
Και σου περνά μήπως εκείνη την ώρα η σκέψη ότι έχεις δουλειές;
Έχεις μήπως την αίσθηση ότι είσαι επάνω στη γη;
Όμως το να νομίζεις ότι κατά την ώρα της θείας Κοινωνίας στέκεσαι επάνω στη γη και όχι ότι συμμετέχεις στον χορό των Αγγέλων, είναι δείγμα πέτρινης καρδίας».
Τό «πρόβλημα» ὅπως βλέπουμε εἶναι διαχρονικό.
Γι’αὐτό τή δεδομένη στιγμή τῆς προσέλευσῆς μας ἡ ἐπίκληση τοῦ ἱερέα «Μετά φόβου Θεοῦ, πίστεως καί ἀγάπης προσέλθετε» ἄς λειτουργεῖ ὡς τροχοπέδη σέ κάθε ρυπαρό λογισμό ἀνυπομονησίας καί βιασύνης.
Μέ φόβο Θεοῦ,
Θεόδωρος Σ.
Όταν ερχομαστε σε ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΕΙΑ δεν αφήνουμε κανέναν λογισμό! Απο τους ανωτερω ΕΙΝΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ Κ ΕΓΩ
ευχαριστω
Αδελφέ, Θεόδωρε σε σένα που είσαι τόσο πνευματικός άνθρωπος με υπομονή και με αγάπη ας περιμένεις όσο θέλεις εγώ δεν μπορώ να περιμένω μισή ώρα και παραπάνω προκειμένου να κοινωνήσω. Και μάλιστα όταν έχει τελειώσει η θεία λειτουργία έχουν πει το δι ευχών. Και μας ξεπετάνε εμας λες και η λειτουργία δεν έγινε για αυτούς οι οποίοι θα κοινωνήσουν, αλλά για αυτούς οι οποίοι έχουν φύγει και έχουν πάει απέναντι στις καφετέριες και πίνουν καφέ. Σε παρακαλώ έλα στα συγκαλά σου και προσπάθησε να δεις το πρόβλημα και άφησε τώρα όλα τα όσα λες. Τα οποία δεν ξέρω κατά πόσο ευσταθούν. Τουλάχιστον σε μένα δεν πιάνει. Θα σου έλεγα ότι τα έλεγε ο ι. Χρυσόστομος που στην «αγιά Σοφιά, το μέγα μοναστήρι, με τετρακόσια σήμαντρα κ' εξηνταδυό καμπάνες, κάθε καμπάνα και παπάς, κάθε παπάς και διάκος» σε μια μεγάλη ενορία κοντά μας είναι ένας παππάς 72 χρόνων μόνος του χωρίς διάκο ο άλλος είναι αποσπασμένος κάπου αλλού. Η καρδιά του γνώρισε το τι πέρασε σε μνημόσυνο που πήγα.
Νίκος.
Συμφωνώ ότι πρέπει να συζητηθεί αυτή η κατάσταση, η οποία επικρατεί στους ναούς και όντως δυσαρεστεί πολλούς από τους πιστούς. Υπάρχουν και πολλά άλλα ζητήματα και θέματα τα οποία έπρεπε η διοικούσα Εκκλησία να επιλύσει. Δυστυχώς όμως κωφεύει και αδρανεί. Θα γράψω και εγώ Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος γιατί δεν ασχολείται καθόλου με αυτό το ζήτημα και θέμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό και για τους κληρικούς και για τους πιστούς, δηλαδή για την Εκκλησία; Κάποιοι εκ των Ιεραρχών, οι οποίοι όταν βρίσκουν ευκαιρία, γράφουν και ξαναγράφουν ώστε να δείξουν τις δυνατότητές τους τις θεολογικές τις κοινωνικές ή τις διοικητικές γιατί δεν ασχολούνται με αυτό το ζήτημα;
Εμένα με έχει απασχολήσει, αλλά δυστυχώς είμαι ο τελευταίος τροχός της άμαξας και δεν μπορώ να κάνω κάτι ούτε στο ναό μου, ούτε τολμώ να μιλήσω στον Μητροπολίτη ο οποίος δυστυχώς τα γνωρίζει ΟΛΑ τα ξέρει ΟΛΑ και δεν ακούει κανέναν.
Ενώνω την φωνή μου με τις σκέψεις του π. Βασιλείου
Νίκος Αναγνώστου
Φυσικός, Αθήνα
Περιμένω ημέρες και δεν βλέπω κάποια σοβαρή πρόταση σε όσα εξέθεσε ο π. Βασίλειος Θερμός και μας αφορούν ως πιστοί. Τα σχόλια χωρίς κάτι από κληρικούς. Ούτε είδα ή άκουσα κάτι από τος ασχολούμενους με τα social media Μητροπολίτες. Φτώχια γενική.
εκκλησιαζόμενος
Αν γίνει κάποιοι ατύχημα με τη Θεία Κοινωνία θα αναλάβετε εσείς την ευθύνη;
Δυο απορίες...Είναι θέμα τόλμης ο θεσμός των διακονισσών για τη μετάδοση της θείας κοινωνίας; Και η άλλη, πόσο θεμιτό είναι να υιοθετείται "μια τέτοια ρεαλιστική και φιλάδελφη κίνηση" με πρόσχημα την αύξηση της συμμετοχής στο μυστήριο;
Ελ.
Δημοσίευση σχολίου