Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος
Η έννοια των «γενεών» αποτελεί εργαλείο
κοινωνιολογικής ανάλυσης που προέκυψε από τον δυτικό κόσμο, και κυρίως από τις
Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι γνωστοί όροι όπως Baby Boomers, Generation X, Millennials, Generation Z και Generation Alpha επιδιώκουν να περιγράψουν τις αλλαγές αξιών, συμπεριφορών και κοινωνικών
προτύπων που συνδέονται με ιστορικά και τεχνολογικά γεγονότα.
Ωστόσο, ο δυτικοκεντρικός χαρακτήρας αυτών των
εννοιών έχει περιορίσει την εφαρμογή τους πέρα από την Ευρώπη και τη Βόρεια
Αμερική. Σε έναν παγκοσμιοποιημένο αλλά πολιτισμικά ανομοιογενή κόσμο, η μελέτη
των γενεών αποκτά διαφορετικά χαρακτηριστικά ανάλογα με την περιοχή και την
πολιτισμική βάση.
Οι Γενιές στη Δύση: Εξατομίκευση και
Μετακοσμικότητα
Στον δυτικό κόσμο, οι κοινωνικές αλλαγές μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οδήγησαν στη σταδιακή απομάκρυνση από τη θρησκευτική αυθεντία. Οι Baby Boomers μεγάλωσαν με την παραδοσιακή χριστιανική ηθική, αλλά αργότερα συνδέθηκαν με την κριτική εναντίον των θεσμών και την ανάδυση των κοινωνικών κινημάτων της δεκαετίας του 1960. Η Generation X υπήρξε πιο επιφυλακτική προς κάθε μορφή εξουσίας, υιοθετώντας συχνά πνευματικότητα ατομικής φύσης παρά θρησκευτική δέσμευση.
Οι Millennials και η Generation Z, επηρεασμένες από την
ψηφιακή εποχή, εμφανίζουν τάσεις μετακοσμικότητας (post-secularism) — δεν απορρίπτουν εντελώς την πίστη, αλλά την προσεγγίζουν ως προσωπική
εμπειρία. Οι έρευνες του Pew Research Center (2019) δείχνουν ότι οι νέοι στη Δύση είναι λιγότερο πιθανό να συμμετέχουν
σε θρησκευτικούς θεσμούς, αλλά δηλώνουν ενδιαφέρον για ζητήματα νόησης,
περιβαλλοντικής δικαιοσύνης και ηθικής διαβίωσης. Η θρησκεία σε αυτό το πλαίσιο
χάνει τη συλλογική της διάσταση, αλλά μετασχηματίζεται σε ηθικό και πολιτισμικό
σημείο αναφοράς.
Οι Γενεές στην Ασία: Παράδοση και Εκσυγχρονισμός
Στην Ασία, η έννοια της γενιάς συνδέεται στενά με
τις ιστορικές φάσεις εκβιομηχάνισης και πολιτικής αλλαγής. Οι κοινωνιολόγοι
στην Κίνα χρησιμοποιούν όρους όπως «Post-80s» και «Post-90s» γενιές, που αντιστοιχούν στις δυτικές κατηγορίες Millennials και Gen Z, αλλά με διαφορετικές
προτεραιότητες. Η Post-80s γενιά, παιδί των μεταρρυθμίσεων του
Ντενγκ Σιαοπίνγκ, εμφάνισε για πρώτη φορά υψηλά επίπεδα ατομισμού και
καταναλωτισμού, όμως εξακολουθεί να λειτουργεί μέσα στο πλαίσιο του
κολλεκτιβιστικού συστήματος. Η σχέση με τη θρησκεία είναι περίπλοκη: το κινεζικό
κράτος προωθεί τον κοσμικό πατριωτισμό, αλλά στις αστικές περιοχές αυξάνεται το
ενδιαφέρον για φιλοσοφικές παραδόσεις όπως ο Ταοϊσμός και ο Βουδδισμός, καθώς
και για παραθρησκευτικές κινήσεις πνευματικής αυτοκαλλιέργειας.
Στην Ινδία, οι γενιές διαμορφώνονται κάτω από τη
σκιά μιας κοινωνίας με έντονη διαστρωμάτωση και ζωντανή θρησκευτική ζωή. Οι
Ινδοί Millennials και Gen Z συνδυάζουν την τεχνολογική εξωστρέφεια με την ισχυρή θρησκευτική
ταυτότητα. Έρευνες δείχνουν ότι ακόμη και οι νέοι στις μεγάλες πόλεις διατηρούν
καθημερινά θρησκευτικά έθιμα, ενώ πολλοί συμμετέχουν ενεργά σε γιορτές και
τελετές. Η θρησκεία, σε αντίθεση με τη Δύση, παραμένει παράγοντας κοινωνικής
συνοχής και πολιτικής κινητοποίησης.
Στον ισλαμικό κόσμο, η έννοια της γενιάς
σχετίζεται περισσότερο με πολιτισμικά και πολιτικά ρεύματα παρά με τεχνολογικές
αλλαγές. Οι νέοι στο Ιράν, την Αίγυπτο ή τη Σαουδική Αραβία κινούνται ανάμεσα
σε δύο κόσμους: τον σύγχρονο ψηφιακό και τον παραδοσιακό θρησκευτικό. Κατά τη
διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης (2011), η «ψηφιακή νεολαία» χρησιμοποίησε τα μέσα
κοινωνικής δικτύωσης για πολιτική έκφραση, ενώ ταυτόχρονα σε μεγάλο βαθμό
παρέμεινε πιστή στο Ισλάμ, το οποίο συνέχισε να καθορίζει τις αξίες και τις μορφές
συλλογικής δράσης.
Οι Γενεές στην Αφρική: Νεότητα, Θρησκεία και
Κοινοτισμός
Η Αφρική αποτελεί ίσως το πιο χαρακτηριστικό
παράδειγμα διαφοροποίησης. Με τον πληθυσμό της να είναι ένας από τους νεότερους
παγκοσμίως, η έννοια της γενιάς αποκτά δημογραφικό και κοινωνικό βάρος.
Οι Afro-Millennials και Afro-Gen Z δεν ορίζονται μόνο από
την ηλικία, αλλά από την εμπειρία των κοινωνικοοικονομικών αντιθέσεων — τη
συνύπαρξη παραδοσιακών πολιτισμών με τον εκσυγχρονισμό των αστικών κέντρων.
Η θρησκεία στην Αφρική παραμένει θεμελιώδης μορφή
ταυτότητας. Σε πολλές χώρες, η χριστιανική και η ισλαμική πίστη συνυπάρχουν με
τοπικά συστήματα πνευματικότητας. Οι νέοι συμμετέχουν ενεργά σε εκκλησιαστικές
ή κοινοτικές δραστηριότητες, συχνά σε συνδυασμό με τη χρήση των κοινωνικών
μέσων για συλλογική ενδυνάμωση. Κινήματα νεολαίας όπως το FeesMustFall στη Νότια Αφρική δείχνουν ότι η ταυτότητα
της νέας γενιάς είναι και πολιτική και πνευματική — η πίστη συνδέεται με την
αίσθηση κοινωνικής δικαιοσύνης και συλλογικής αλληλεγγύης.
Συγκριτική Σύνθεση
Η μελέτη των γενεών αποκαλύπτει ότι παρά τις
τεχνολογικές ομοιότητες, οι αξίες και οι πνευματικές κατευθύνσεις
διαφοροποιούνται έντονα ανάλογα με το πολιτισμικό πλαίσιο.
Στη Δύση, παρατηρείται σταδιακή αποθρησκειοποίηση
και ανάδυση πνευματικοτήτων αυτόνομου χαρακτήρα.
Στην Ασία, η παράδοση και η νεωτερικότητα
συνυπάρχουν, δημιουργώντας γενιές που εξισορροπούν την ατομικότητα και τη
συλλογικότητα.
Στην Αφρική, η θρησκεία εξακολουθεί να αποτελεί
κοινωνικό θεμέλιο, όπου η νεολαία αντλεί αξίες ανθεκτικότητας και κοινοτικής
συνοχής.
Η παγκοσμιοποίηση, επομένως, δεν παράγει ενιαίες γενεές· διαμορφώνει ένα μωσαϊκό από διαφορετικές εμπειρίες, όπου η θρησκεία λειτουργεί άλλοτε ως παράγοντας διατήρησης παράδοσης και άλλοτε ως φορέας μετασχηματισμού. Η πρόκληση για την κοινωνιολογία του 21ου αιώνα είναι να κατανοήσει αυτή την ποικιλομορφία χωρίς να υιοθετεί δυτικοκεντρικά πρότυπα, αλλά να αναγνωρίσει τις πολλαπλές όψεις της πίστης και της ταυτότητας μέσα στις γενιές του σύγχρονου κόσμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου