Ο γάμος μέσα στην ιστορία της Εκκλησίας δεν είχε την ακολουθία που έχει σήμερα. Μέχρι τον 7ο αι. δεν ετελείτο καμία ιδιαίτερη ακολουθία για να δέσουν την ζωή τους ένας άνδρας και μία γυναίκα. Ωστόσο από τα πρώτα χρόνια ξέρουμε ότι ένας άνδρας και μια γυναίκα που αποτελούν μέλη του ευχαριστιακού σώματος και θέλουν να ζήσουν μαζί, πρέπει να το πουν στον επίσκοπο. Έχουμε την μαρτυρία του αγίου Ιγνατίου τον 2ο αι., που ζητάει να μην γίνεται η σύνδεση δύο ανθρώπων χωρίς την γνώμη του επισκόπου και το δικαιολογεί: για να είναι ο γάμος σύμφωνος με το θέλημα του Κυρίου και όχι κατά την επιθυμία. Κατά τα άλλα ο γάμος ήταν ένα κοινωνικό γεγονός που ετελείτο και εδηλωνόταν στις πολιτικές αρχές, σύμφωνα με όσα προέβλεπε το υφιστάμενο δίκαιο. Γύρω στον 7ο αι. παρουσιάζεται η ακολουθία του γάμου, για να ολοκληρωθεί και να διαμορφωθεί στην ακολουθία που σήμερα γνωρίζουμε γύρω στον 11ο αι. Η ακολουθία του γάμου παρουσιάζεται όταν πλέον τελειώνουν οι χριστολογικές αιρέσεις. Από την σκοπιά της Εκκλησίας ο άνδρας και η γυναίκα παντρεύονται για έναν και μοναδικό λόγο, για την άσκηση προς την εσχάτη Βασιλεία του Θεού.
Σε ένα ζευγάρι άνδρα και γυναίκας ενεργείται ως διαρκής άσκηση ο διάλογος Χριστού και Εκκλησίας- αυτό άλλωστε υπογραμμίζει και ο απ. Παύλος όταν αναφέρει αυτή την σχέση "εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν".(Εφεσ.6,32). Δεν παντρεύονται για να ικανοποιήσουν απλώς και μόνο την επιθυμία τους. Σε μερικά κείμενα παρουσιάζεται και ένας άλλος λόγος, πολύ σημαντικός. Από την ένωση ενός άνδρα και μιας γυναίκας προσδοκάται να γεννηθούν άγιοι, ώστε να συνεχιστεί η ζωή της αγιότητας της Εκκλησίας. Αυτό το συναντάμε και στην Π. Διαθήκη, όπου βλέπουμε ότι αντιλαμβάνονταν και ζούσαν τον γάμο στην προοπτική της γέννησης του Μεσσία, και η ατεκνία σήμαινε ότι το ζευγάρι δεν μπορούσε πλέον να συμβάλλει στην έλευση του Μεσσία, σταματούσε γι' αυτό η διαδοχή για την έλευση του Μεσσία. Στον χριστιανικό γάμο αυτό μετατίθεται στην αγιότητα. Εάν δεν παντρευτώ και δεν κάνω παιδιά, σταματάω την διαδοχή για να έλθει ο εκλεκτός του Θεού, ο προφήτης του Θεού, ο άγιος του Θεού, αυτός που θα σώσει το υπόλοιπο τμήμα του λαού. Και ο κόσμος έχει ανάγκη δικαίων και αγίων που με την παρουσία τους σώζουν τους υπόλοιπους.
.......Μπορεί ένας καλόγερος να σώζει όλο το κοινωνικό σύνολο. Για να γεννηθεί αυτός ο άνθρωπος πρέπει ένας άνδρας και μια γυναίκα να αγαπηθούν, ας είναι και η πιο φθαρτή αγάπη, η πιο πτωτική αγάπη. Κι απ' τη δική τους γέννα να έρθει μια άλλη γέννα και μια άλλη, ώσπου να γεννηθεί ο άγιος που θα σώσει την πόλη του, την πατρίδα του και τον κόσμο ολόκληρο. Αυτή είναι η προοπτική του γάμου μέσα στην Εκκλησία.
Δ. Μαυρόπουλος
Σε ένα ζευγάρι άνδρα και γυναίκας ενεργείται ως διαρκής άσκηση ο διάλογος Χριστού και Εκκλησίας- αυτό άλλωστε υπογραμμίζει και ο απ. Παύλος όταν αναφέρει αυτή την σχέση "εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν".(Εφεσ.6,32). Δεν παντρεύονται για να ικανοποιήσουν απλώς και μόνο την επιθυμία τους. Σε μερικά κείμενα παρουσιάζεται και ένας άλλος λόγος, πολύ σημαντικός. Από την ένωση ενός άνδρα και μιας γυναίκας προσδοκάται να γεννηθούν άγιοι, ώστε να συνεχιστεί η ζωή της αγιότητας της Εκκλησίας. Αυτό το συναντάμε και στην Π. Διαθήκη, όπου βλέπουμε ότι αντιλαμβάνονταν και ζούσαν τον γάμο στην προοπτική της γέννησης του Μεσσία, και η ατεκνία σήμαινε ότι το ζευγάρι δεν μπορούσε πλέον να συμβάλλει στην έλευση του Μεσσία, σταματούσε γι' αυτό η διαδοχή για την έλευση του Μεσσία. Στον χριστιανικό γάμο αυτό μετατίθεται στην αγιότητα. Εάν δεν παντρευτώ και δεν κάνω παιδιά, σταματάω την διαδοχή για να έλθει ο εκλεκτός του Θεού, ο προφήτης του Θεού, ο άγιος του Θεού, αυτός που θα σώσει το υπόλοιπο τμήμα του λαού. Και ο κόσμος έχει ανάγκη δικαίων και αγίων που με την παρουσία τους σώζουν τους υπόλοιπους.
.......Μπορεί ένας καλόγερος να σώζει όλο το κοινωνικό σύνολο. Για να γεννηθεί αυτός ο άνθρωπος πρέπει ένας άνδρας και μια γυναίκα να αγαπηθούν, ας είναι και η πιο φθαρτή αγάπη, η πιο πτωτική αγάπη. Κι απ' τη δική τους γέννα να έρθει μια άλλη γέννα και μια άλλη, ώσπου να γεννηθεί ο άγιος που θα σώσει την πόλη του, την πατρίδα του και τον κόσμο ολόκληρο. Αυτή είναι η προοπτική του γάμου μέσα στην Εκκλησία.
Δ. Μαυρόπουλος
Υάκινθος
8 σχόλια:
Ωραίες επισημάνσεις. Δυστυχώς επικρατεί από πολλούς πνευματικούς και λαϊκούς άλλη νοοτροπία-θεολογία, που είναι δυτικής προελεύσεως, ασχέτως αν όλοι αυτοί καταδικάζουν τον παπισμό-προτεσταντισμό ως αιρέσεις.
Πιστεύουν δηλ. ότι ο γάμος είναι αναγκαίο κακό για την διαιώνιση του ανθρώπου-γονέων (=σκοπός μόνον η τεκνογονία και τίποτε άλλο, διότι θεωρούν το σώμα και φυσικά τις λειτουργίες του ακάθαρτον κ.λ.π. Λάθος θεολογικόν). Δεν μπορώ να καταλάβω ειλικρινώς πώς διαβάζουν καί ερμηνεύουν την Α Κορινθίους 7,1-7 και τα ερμηνευτικά σχόλια του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου πάνω σ΄αυτούς τους στίχους.
Η τεκνογονία (θεολογικώς) αποτελεί καρπό της αγάπης των γονέων, που πορεύονται χέρι-χέρι προς τη Βασιλεία του Θεού. Πρέπει να χαιρόμαστε με την αγάπη των γονέων και όχι να τους θεωρούμε ακαθάρτους και να τους στερούμε την θεία Κοινωνία.
Με αγάπη Χριστού
Νικόλαος Μεσσαλάς
Τον γάμο της Κανά τον ευλόγεισαι ο Κύριος?
ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΙΟΣ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ?
ΠΑΙΔΙΑ?
ΟΥΡΑΝΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑ?
ΑΠΟΦΥΓΗ ΠΟΡΝΕΙΑΣ?
ΤΙ ΑΠΟ ΟΛΑ?
ΟΛΑ?
ΚΑΝΕΝΑ?
H πορνεία στην εκκλησιαστική γλώσσα δεν συνδέεται με την στενή σεξουαλική της έννοια, αλλά δηλώνει αναλογικά την προδοσία του Θεού εκ μέρους του ανθρώπου, που όμως ο Θεός παραμένει σταθερός στην αγάπη του για τον άνθρωπο. Στους προφήτες κατ'εξοχήν δηλώνεται με την εικόνα αυτή η προδοσία και η άρνηση εκ μέρους του "εκλεκτού" λαού, της Διαθήκης.
Κάθε τί που ο άνθρωπος ζει εκτός εκκλησίας προσλαμβάνεται για να θεραπευθή και να αποκτήσει εσχατολογική προοπτική, δηλ. θεωρείται σωτηριολογικά- θεολογικά- εσχατολογικά.
Και στον γάμο της Κανά και στο αποστολικό ανάγνωσμα του γάμου αυτό φαίνεται καθαρά.
Υάκινθος
Συμφωνώ Υάκινθε. Γι΄ αυτό και η εικόνα, το πρότυπο του ζευγαριού είναι (όπως μας διδάσκει ο Απόστολος Παύλος) η σχέση του Χριστού με την Εκκλησία, οπότε εκεί υπάρχει αγάπη, πίστη, ταπείνωση, υπακοή, τρυφερότητα, έρωτας (κένωση, αυτοπαραίτηση από κάθε τι δικό μου), σάρκα μία καί όχι δύο κ.ά.
Ο γάμος πάντως είναι μαρτύριο, είναι σταυρός (όχι για τις προκλήσεις, τα παιδιά, τις αρρώστιες, τα οικονομικά, τους περιορισμούς, τα ... ) αν θέλουμε να τον ζήσουμε ορθόδοξα, διότι η αγάπη ειναι σταυρός και θυσία.
Με αγάπη Χριστού
Νικόλαος Μεσσαλάς
Καλό το κείμενο. Μου έδωσε ερεθίσματα για να ψάξω ορισμένα θέματα. Μου δίνει την ευκαιρία να το εκτυπώσω για συζήτηση σε κύκλο φίλων. Μου καλύπτει κενά αλλά μου άνοιξε την όρεξη και για έρευνα.
Αγαπητέ κ. Μεσσαλά χαίρομαι διότι είσθε από τους λίγους που εκφράζουν την άποψή τους με ονοματεπώνυμο. Αυτό βοηθά και μένα περισσότερο διότι όταν κάποιος υπογράφει απαντά υπεύθυνα. Για τις παρεμβάσεις σας ευχαριστώ.
Ευχαριστούμε θερμά για την ενημέρωση.
Όλα στη θεωρία είναι καλά και άγια.
Στην π ρ ά ξ η και σε μικροσκοπική ανάλυση επιπέδου σχέσεων, μόνο ο Κύριος γνωρίζει τι χαμός γίνεται...
Δημοσίευση σχολίου