Αγαπητέ Αναστάσιε,
Νομίζω ότι επιβάλλεται να θυμηθούμε τις απόψεις «εκκλησιαστικού αναστήματος εκτάκτου ακτινοβολίας. Του μακαριστού Αρχιμανδρίτου Επιφανίου Θεοδωροπούλου, σοφού διδασκάλου και χαρισματικού πνευματικού πατρός, (του) ως αστέρος διάττοντος λαμπρύναντος τον εκκλησιαστικόν ορίζοντα του παρελθόντος εικοστού αιώνος»! (Βαρθολομαίος, Οικουμενικός Πατριάρχης)
Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
Από τινων ετών κατώδυνον το Πλήρωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, το συνειδητώ πιστεύον πλήρωμα , παρίσταται θεατής επικινδύνων προς την Πίστην ακροβασιών του Πρώτου της Ορθοδοξίας Επισκόπου. Ούτως, ίνα παραλίπωμεν άλλου είδους ακροβασίας, η προς τον Πάπαν και τον Παπισμόν συμπεριφορά Υμών και τινών Υμετέρων αντιπροσώπων, ρίπτει εις άφατον θλίψιν, αλλά και φοβεράν ψυχικήν δοκιμασίαν, τα αληθώς ορθοδοξούντα τέκνα της Εκκλησίας. Αλληλογραφείτε μετά του Πάπα εν πάση εκκλησιαστική τάξει, ως εάν έζωμεν εις τον Ε' μ.Χ. αιώνα. Υποβάλλεσθε εις τας ταλαιπωρίας μακρινών ταξιδιών προς συνάντησιν αυτού. Ανταλλάσετε μετ' αυτού τρυφεράς περιπτύξεις και αδελφικούς ασπασμούς. Καλείτε αυτόν «Πρώτον Επίσκοπον της Χριστιανοσύνης» και υμάς Αυτόν δεύτερον. Διακηρύσσετε urbi et orbi ότι «ουδεμία διαφορά χωρίζει τας δύο Εκκλησίας». Συμπροσεύχεσθε μετ' αντιπροσώπων αυτού και φέρεσθε προς αυτούς σχεδόν όπως και προς τους Ορθοδόξους Επισκόπους. Αίρετε εκ μέσου αιωνοβίους αφορισμούς, οίτινες, έστω και αν επιβλήθεισαν υπό το κράτος των εντυπώσεων εκ στιγμιαίων γεγονότων πρωτοφανούς οξύτητας και ως αντίδρασις εις τα γεγονότα εκείνα, ουχ ήττον δε εξέφραζον ει μη το καθολικόν φρόνημα της αμωμήτου και θεοφόρου Ορθοδοξίας και δεν απετέλουν ειμή απλήν εφαρμογήν, καθυστερημένη μάλιστα, των διατάξεων του Κανονικού της Εκκλησίας Δικαίου, επιβαλλουσών την αποπομπήν εκ της θεοτεύκτου Μάνδρας των «ανιάτως και προς θάνατον νοσούντων» προβάτων, των αιρετικών δηλαδή και φθορέων της Πίστεως.
Παναγιώτατε,
Τι εκ των δύο συνέβη; Ο Πάπας προσεχώρησε εις την Ορθοδοξίαν ή Υμείς εις τον Παπισμόν; Εάν το πρώτον, αναγγείλατε τούτο, ίνα πάντες φαιδρώς πανηγυρίσωμεν μετ' αλλήλων και χορεύσωμεν. Εάν το δεύτερον, ομιλήσατε μετ' ειλικρινείας και ευθύτητος, ίνα βεβαιωθώμεν ότι, μετά της παλαιάς, απώλετο και η νέα Ρώμη και κατεπόθη υπό της αιρέσεως. Εάν δε ουδέν εκ τούτων συνέβη, αλλά και Υμείς και ο Πάπας εμένετε εν τοις οικείοις έκαστος όροις, τότε πως ερμηνεύονται αι προεκτεθείσαι ενέργειαι Υμών; Πώς είναι δυνατόν ο αιρετικός Πάπας να είναι ο Πρώτος Επίσκοπος της Χριστιανοσύνης και Υμείς ο δεύτερος; Πότε η Εκκλησία ημών συνηρίθμησεν ομού μετά των Ορθοδόξων Επισκόπων τους Επισκόπους των αιρετικών; Δογματικής και κανονικής ακριβείας γλώσσαν ομιλείτε ή ευελίκτου διπλωματικής υποκρισίας; Επίσκοπος είσθε ή διπλωμάτης; Πώς δ' ακόμη είναι δυνατόν να αίρωνται αι κανονικαί της Εκκλησίας ποιναί, όταν το αντικείμενον αυτών (η αίρεσις) ου μόνον εξακολουθή να υπάρχει, αλλά και αισίως αύξεται και μεγενθύνεται και γαυριά; Και εάν δεν υπήρχον αφορισμοί κατά των παπικών διά τας υπ' αυτών αποτολμηθείσας αλλοιώσεις εν τη Πίστει, θα έδει ούτοι να εκφωνηθώσι σήμερον από κοινής των Ορθοδόξων Εκκλησιών ψήφου, υπεικουσών εις ρητάς και σαφείς των Ιερών Κανόνων επιταγάς. Πώς λοιπόν και διατί, υπάρχοντες, αίρωνται;
Παναγιώτατε,
Άδεται ότι ενεργείτε ως ενεργείτε, ίνα, προσεταιριζόμενος το πανίσχυρον κοσμικώς Βατικανόν, αντιτάξητε την εκ της συμμαχίας αυτού αίγλην και δύναμην προς τους τουρκικούς βρυχηθμούς και δυνηθήτε ούτω να στηρίξετε τον δεινώς απειλούμενον και κλονιζόμενον Θρόνον της πάλαι ποτέ βασιλευούσης. Εάν ταύτα έχωνται αληθείας, και πλανάσθε και ματαιοπονείτε. Έχομεν την συμμαχίαν του Θεού, Παναγιώτατε, ή ου; Εάν ναι, τότε «εις διώξεται χιλίους και δύο μετακινήσουσι μυριάδας», τότε καν κύματι διεγείρηται, καν πελάγη, καν τουρκικών θηρίων θυμός, αράχνης δι' ημάς έσονται ευτελέστερα, τότε «εξανθήσει και υλοχαρήσει και αγαλλιάσεται τα έρημα του Ιορδάνου» και «αλείται ως έλαφος χωλός, τρανή σε έσται γλώσσα μογιλάλων», τότε... ώ τότε, «γνώτε έθνη και ηττάσθε ότι μεθ' ημών ο Θεός»!... Εάν όχι τότε προς τι «πεποίθαμεν επ' άρχοντας, επί υιούς ανθρώπων οις ουκ εστι σωτηρία»; Τότε, Παναγιώτατε, εφαρμόζονται πλέον εφ' ημών οι λόγοι του προφήτου: «Ουαί οι καταβαίνοντες εις Αίγυπτον επί βοήθειαν, οι εφ' ίππος πεποιθότες και εφ' άρμασιν, έστι γαρ πολλά, και εφ' ίππος πλήθος σφόδρα, και ουκ ήσαν πεποιθότες επί τον Άγιον του Ισραήλ και τον Κύριον ουκ εζήτησαν. Και αυτός σοφώς ήγεν επ' αυτούς κακά και ο λόγος αυτού ου μη αθετηθή και επαναστήσεται επ΄οίκους ανθρώπων πονηρών και επί την ελπίδαν αυτών την ματαίαν, Αιγύπτιον άνθρωπον και ου Θεόν, ίππων σάρκας και ουκ εστι βοήθεια. Ο δε Κύριος επάξει την χείραν αυτού επ' αυτούς και κοπιάσουσιν οι βοηθούντες και άμα πάντες απολούνται»(Ησ. λα,1-3).
Παναγιώτατε,
Μυριάκις προτιμότερον να εκριζωθή ο ιστορικός της Κωνσταντινουπόλεως Θρόνος και να μεταφυτευθή εις έρημον τινα νησίδα του πελάγους, ακόμη δε και να καταποντισθή εις τα βάθη του Βοσπόρου, ή να επιχειρηθή έστω και η ελαχίστη παρέκλισις από της χρυσής των πατέρων γραμμής, ομοφώνως βοώντων: «Ου χωρεί συγκατάβασις εις τα της Πίστεως». Αι επτά λυχνίαι της αποκαλύψεως, διά τας αμαρτίας ημών, εσβέσθησαν προ πολλού. Αι επτά Εκκλησίαι αποστολικαί, Εκκλησίαι σχούσαι την υψίστην τιμήν να λάβωσιν, ειδικώς αύται, γράμματα εξ ουρανού μέσω του θεοπνεύστου της Πάτμου Οραματιστού, εξέλιπον εκ της επιφανείας της Γης και εκεί, ένθα άλλοτε ετελείτο η φρικωδεστάτη Θυσία και ο Τριαδικός ανεμέλπετο Ύμνος, σήμερον ίσως κρώζουσι νυκτικόρακες ή «ορχούνται ονοκένταυροι». Και όμως η Νύμφη του Κυρίου δεν απέθανεν. Η Εκκλησία του Χριστού δεν εξηφανίσθη. Συνεχίζει, τετραυματισμένη και καθημαγμένη ως ο Ιδρυτής αυτής, αλλ' αείζωος και ακατάβλητος, την δια μέσω των αιώνων πορείαν αυτής, φωτίζουσα, θάλπουσα, ζωογονούσα, σώζουσα. Δεν θα αποθάνη λοιπόν αύτη και άν μετακινηθή και άν αποθάνη ο Οικουμενικός Θρόνος. Ουδείς Ορθόδοξος εύχεται την μετακίνησην ή τον θάνατον του Οικουμενικού Θρόνου. Μη γένοιτο! Αλλά και ουδείς θα θυσιάση χάριν αυτού ιώτα έν ή μία κεραίαν εκ της Ορθοδόξου Πίστεως. Αγωνίσασθε υπέρ αυτού πάση δυνάμει. οχι απλώς έχετε δικαίωμα, αλλά οφείλετε να στηρίξητε αυτόν, το καθ' Υμάς. Θυσιάσατε χάριν αυτού οτιδήποτε: χρήματα, κτήματα, τιμάς, δόξας, πολύτιμα κειμήλια, Διακόνους, Πρεσβυτέρους, Επισκόπους, ακόμη και τον Πατριάρχη Αθηναγόραν! Έν μόνον κρατήσατε, έν φυλάξατε, ενός φείσασθε, έν μη θυσιάσητε: την Ορθόδοξον Πίστιν! Ο Οικουμενικός Θρόνος έχει αξίαν και χρησιμότητα μόνον και μόνον όταν εκπέμπη παντού απανταχού της γης το γλυκύ και ανέσπερον της Ορθοδοξίας Φως. Οι φάροι είναι χρήσιμοι εάν και εφόσον φωτίζωσι τους ναυτιλλομένους, ίνα αποφεύγωσι τους σκόπελους. Όταν το φως αυτών σβεσθή, τότε δεν είναι μόνον άχρηστοι αλλά και επιβλαβείς, διότι μεταβάλλονατι και αυτοί εις σκόπελους.
Παναγιώτατε,
Προχωρήσατε ήδη πολύ. Οι πόδες Υμών ψαύουσι πλέον τα ρείθρα του Ρουβικώνος. Η υπομονή χιλιάδων ευσεβών ψυχών, κληρικών και λαϊκών, συνεχώς εξαντλείται. Διά την αγάπην του Κυρίου οπισθοχωρήσατε! Μη θέλετε να δημιουργήσετε εν τη Εκκλησία σχίσματα και διαιρέσεις. Πειράσθε να ενώσητε τα διεστώτα και το μόνον όπερ κατορθώσητε, θα είναι να διασπάσητε τα ηνωμένα και να δημιουργήσητε ρήγματα εις εδάφη έως σήμερον στερεά και συμπαγή. Σύνετε και συνέλθετε! Αλλά φευ! Διηνύσατε πολύν οδόν. Ήδη «προς εσπέραν εστι και κέκλικεν η ημέρα...». Πως θα ίδητε τας χαινούσας αβύσσους, αφ' ων θα διέλθη μετ' όλίγον η ατραπός ήν οδεύετε; Είθε, είθε ο πάλαι ποτέ «στήσας τον ήλιον κατά Γαβαών και την σελήνην κατά φάραγγαν Αιλών», να δευτερώση το θαύμα και να παρατείνη άπαξ έτι το μήκος της ημέρας, να ενισχύση έτι πλέον το φώς αυτής και να διανοίξη τους οφθαλμούς Υμών, ίνα ίδητε, κατανοήσητε, επιστρέψητε. Αμήν.
Δημοσιεύθηκε στο περ. «ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΑΙ», φ. Δεκεμβρίου 1965
(αναδημοσίευση στο «Τα δύο άκρα», εν Αθήναις 1986, σ. 14-17)
Νομίζω ότι επιβάλλεται να θυμηθούμε τις απόψεις «εκκλησιαστικού αναστήματος εκτάκτου ακτινοβολίας. Του μακαριστού Αρχιμανδρίτου Επιφανίου Θεοδωροπούλου, σοφού διδασκάλου και χαρισματικού πνευματικού πατρός, (του) ως αστέρος διάττοντος λαμπρύναντος τον εκκλησιαστικόν ορίζοντα του παρελθόντος εικοστού αιώνος»! (Βαρθολομαίος, Οικουμενικός Πατριάρχης)
π. ΑΚΓ
Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ
Ανοικτή επιστολή
Παναγιώτατε,Ανοικτή επιστολή
Από τινων ετών κατώδυνον το Πλήρωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, το συνειδητώ πιστεύον πλήρωμα , παρίσταται θεατής επικινδύνων προς την Πίστην ακροβασιών του Πρώτου της Ορθοδοξίας Επισκόπου. Ούτως, ίνα παραλίπωμεν άλλου είδους ακροβασίας, η προς τον Πάπαν και τον Παπισμόν συμπεριφορά Υμών και τινών Υμετέρων αντιπροσώπων, ρίπτει εις άφατον θλίψιν, αλλά και φοβεράν ψυχικήν δοκιμασίαν, τα αληθώς ορθοδοξούντα τέκνα της Εκκλησίας. Αλληλογραφείτε μετά του Πάπα εν πάση εκκλησιαστική τάξει, ως εάν έζωμεν εις τον Ε' μ.Χ. αιώνα. Υποβάλλεσθε εις τας ταλαιπωρίας μακρινών ταξιδιών προς συνάντησιν αυτού. Ανταλλάσετε μετ' αυτού τρυφεράς περιπτύξεις και αδελφικούς ασπασμούς. Καλείτε αυτόν «Πρώτον Επίσκοπον της Χριστιανοσύνης» και υμάς Αυτόν δεύτερον. Διακηρύσσετε urbi et orbi ότι «ουδεμία διαφορά χωρίζει τας δύο Εκκλησίας». Συμπροσεύχεσθε μετ' αντιπροσώπων αυτού και φέρεσθε προς αυτούς σχεδόν όπως και προς τους Ορθοδόξους Επισκόπους. Αίρετε εκ μέσου αιωνοβίους αφορισμούς, οίτινες, έστω και αν επιβλήθεισαν υπό το κράτος των εντυπώσεων εκ στιγμιαίων γεγονότων πρωτοφανούς οξύτητας και ως αντίδρασις εις τα γεγονότα εκείνα, ουχ ήττον δε εξέφραζον ει μη το καθολικόν φρόνημα της αμωμήτου και θεοφόρου Ορθοδοξίας και δεν απετέλουν ειμή απλήν εφαρμογήν, καθυστερημένη μάλιστα, των διατάξεων του Κανονικού της Εκκλησίας Δικαίου, επιβαλλουσών την αποπομπήν εκ της θεοτεύκτου Μάνδρας των «ανιάτως και προς θάνατον νοσούντων» προβάτων, των αιρετικών δηλαδή και φθορέων της Πίστεως.
Παναγιώτατε,
Τι εκ των δύο συνέβη; Ο Πάπας προσεχώρησε εις την Ορθοδοξίαν ή Υμείς εις τον Παπισμόν; Εάν το πρώτον, αναγγείλατε τούτο, ίνα πάντες φαιδρώς πανηγυρίσωμεν μετ' αλλήλων και χορεύσωμεν. Εάν το δεύτερον, ομιλήσατε μετ' ειλικρινείας και ευθύτητος, ίνα βεβαιωθώμεν ότι, μετά της παλαιάς, απώλετο και η νέα Ρώμη και κατεπόθη υπό της αιρέσεως. Εάν δε ουδέν εκ τούτων συνέβη, αλλά και Υμείς και ο Πάπας εμένετε εν τοις οικείοις έκαστος όροις, τότε πως ερμηνεύονται αι προεκτεθείσαι ενέργειαι Υμών; Πώς είναι δυνατόν ο αιρετικός Πάπας να είναι ο Πρώτος Επίσκοπος της Χριστιανοσύνης και Υμείς ο δεύτερος; Πότε η Εκκλησία ημών συνηρίθμησεν ομού μετά των Ορθοδόξων Επισκόπων τους Επισκόπους των αιρετικών; Δογματικής και κανονικής ακριβείας γλώσσαν ομιλείτε ή ευελίκτου διπλωματικής υποκρισίας; Επίσκοπος είσθε ή διπλωμάτης; Πώς δ' ακόμη είναι δυνατόν να αίρωνται αι κανονικαί της Εκκλησίας ποιναί, όταν το αντικείμενον αυτών (η αίρεσις) ου μόνον εξακολουθή να υπάρχει, αλλά και αισίως αύξεται και μεγενθύνεται και γαυριά; Και εάν δεν υπήρχον αφορισμοί κατά των παπικών διά τας υπ' αυτών αποτολμηθείσας αλλοιώσεις εν τη Πίστει, θα έδει ούτοι να εκφωνηθώσι σήμερον από κοινής των Ορθοδόξων Εκκλησιών ψήφου, υπεικουσών εις ρητάς και σαφείς των Ιερών Κανόνων επιταγάς. Πώς λοιπόν και διατί, υπάρχοντες, αίρωνται;
Παναγιώτατε,
Άδεται ότι ενεργείτε ως ενεργείτε, ίνα, προσεταιριζόμενος το πανίσχυρον κοσμικώς Βατικανόν, αντιτάξητε την εκ της συμμαχίας αυτού αίγλην και δύναμην προς τους τουρκικούς βρυχηθμούς και δυνηθήτε ούτω να στηρίξετε τον δεινώς απειλούμενον και κλονιζόμενον Θρόνον της πάλαι ποτέ βασιλευούσης. Εάν ταύτα έχωνται αληθείας, και πλανάσθε και ματαιοπονείτε. Έχομεν την συμμαχίαν του Θεού, Παναγιώτατε, ή ου; Εάν ναι, τότε «εις διώξεται χιλίους και δύο μετακινήσουσι μυριάδας», τότε καν κύματι διεγείρηται, καν πελάγη, καν τουρκικών θηρίων θυμός, αράχνης δι' ημάς έσονται ευτελέστερα, τότε «εξανθήσει και υλοχαρήσει και αγαλλιάσεται τα έρημα του Ιορδάνου» και «αλείται ως έλαφος χωλός, τρανή σε έσται γλώσσα μογιλάλων», τότε... ώ τότε, «γνώτε έθνη και ηττάσθε ότι μεθ' ημών ο Θεός»!... Εάν όχι τότε προς τι «πεποίθαμεν επ' άρχοντας, επί υιούς ανθρώπων οις ουκ εστι σωτηρία»; Τότε, Παναγιώτατε, εφαρμόζονται πλέον εφ' ημών οι λόγοι του προφήτου: «Ουαί οι καταβαίνοντες εις Αίγυπτον επί βοήθειαν, οι εφ' ίππος πεποιθότες και εφ' άρμασιν, έστι γαρ πολλά, και εφ' ίππος πλήθος σφόδρα, και ουκ ήσαν πεποιθότες επί τον Άγιον του Ισραήλ και τον Κύριον ουκ εζήτησαν. Και αυτός σοφώς ήγεν επ' αυτούς κακά και ο λόγος αυτού ου μη αθετηθή και επαναστήσεται επ΄οίκους ανθρώπων πονηρών και επί την ελπίδαν αυτών την ματαίαν, Αιγύπτιον άνθρωπον και ου Θεόν, ίππων σάρκας και ουκ εστι βοήθεια. Ο δε Κύριος επάξει την χείραν αυτού επ' αυτούς και κοπιάσουσιν οι βοηθούντες και άμα πάντες απολούνται»(Ησ. λα,1-3).
Παναγιώτατε,
Μυριάκις προτιμότερον να εκριζωθή ο ιστορικός της Κωνσταντινουπόλεως Θρόνος και να μεταφυτευθή εις έρημον τινα νησίδα του πελάγους, ακόμη δε και να καταποντισθή εις τα βάθη του Βοσπόρου, ή να επιχειρηθή έστω και η ελαχίστη παρέκλισις από της χρυσής των πατέρων γραμμής, ομοφώνως βοώντων: «Ου χωρεί συγκατάβασις εις τα της Πίστεως». Αι επτά λυχνίαι της αποκαλύψεως, διά τας αμαρτίας ημών, εσβέσθησαν προ πολλού. Αι επτά Εκκλησίαι αποστολικαί, Εκκλησίαι σχούσαι την υψίστην τιμήν να λάβωσιν, ειδικώς αύται, γράμματα εξ ουρανού μέσω του θεοπνεύστου της Πάτμου Οραματιστού, εξέλιπον εκ της επιφανείας της Γης και εκεί, ένθα άλλοτε ετελείτο η φρικωδεστάτη Θυσία και ο Τριαδικός ανεμέλπετο Ύμνος, σήμερον ίσως κρώζουσι νυκτικόρακες ή «ορχούνται ονοκένταυροι». Και όμως η Νύμφη του Κυρίου δεν απέθανεν. Η Εκκλησία του Χριστού δεν εξηφανίσθη. Συνεχίζει, τετραυματισμένη και καθημαγμένη ως ο Ιδρυτής αυτής, αλλ' αείζωος και ακατάβλητος, την δια μέσω των αιώνων πορείαν αυτής, φωτίζουσα, θάλπουσα, ζωογονούσα, σώζουσα. Δεν θα αποθάνη λοιπόν αύτη και άν μετακινηθή και άν αποθάνη ο Οικουμενικός Θρόνος. Ουδείς Ορθόδοξος εύχεται την μετακίνησην ή τον θάνατον του Οικουμενικού Θρόνου. Μη γένοιτο! Αλλά και ουδείς θα θυσιάση χάριν αυτού ιώτα έν ή μία κεραίαν εκ της Ορθοδόξου Πίστεως. Αγωνίσασθε υπέρ αυτού πάση δυνάμει. οχι απλώς έχετε δικαίωμα, αλλά οφείλετε να στηρίξητε αυτόν, το καθ' Υμάς. Θυσιάσατε χάριν αυτού οτιδήποτε: χρήματα, κτήματα, τιμάς, δόξας, πολύτιμα κειμήλια, Διακόνους, Πρεσβυτέρους, Επισκόπους, ακόμη και τον Πατριάρχη Αθηναγόραν! Έν μόνον κρατήσατε, έν φυλάξατε, ενός φείσασθε, έν μη θυσιάσητε: την Ορθόδοξον Πίστιν! Ο Οικουμενικός Θρόνος έχει αξίαν και χρησιμότητα μόνον και μόνον όταν εκπέμπη παντού απανταχού της γης το γλυκύ και ανέσπερον της Ορθοδοξίας Φως. Οι φάροι είναι χρήσιμοι εάν και εφόσον φωτίζωσι τους ναυτιλλομένους, ίνα αποφεύγωσι τους σκόπελους. Όταν το φως αυτών σβεσθή, τότε δεν είναι μόνον άχρηστοι αλλά και επιβλαβείς, διότι μεταβάλλονατι και αυτοί εις σκόπελους.
Παναγιώτατε,
Προχωρήσατε ήδη πολύ. Οι πόδες Υμών ψαύουσι πλέον τα ρείθρα του Ρουβικώνος. Η υπομονή χιλιάδων ευσεβών ψυχών, κληρικών και λαϊκών, συνεχώς εξαντλείται. Διά την αγάπην του Κυρίου οπισθοχωρήσατε! Μη θέλετε να δημιουργήσετε εν τη Εκκλησία σχίσματα και διαιρέσεις. Πειράσθε να ενώσητε τα διεστώτα και το μόνον όπερ κατορθώσητε, θα είναι να διασπάσητε τα ηνωμένα και να δημιουργήσητε ρήγματα εις εδάφη έως σήμερον στερεά και συμπαγή. Σύνετε και συνέλθετε! Αλλά φευ! Διηνύσατε πολύν οδόν. Ήδη «προς εσπέραν εστι και κέκλικεν η ημέρα...». Πως θα ίδητε τας χαινούσας αβύσσους, αφ' ων θα διέλθη μετ' όλίγον η ατραπός ήν οδεύετε; Είθε, είθε ο πάλαι ποτέ «στήσας τον ήλιον κατά Γαβαών και την σελήνην κατά φάραγγαν Αιλών», να δευτερώση το θαύμα και να παρατείνη άπαξ έτι το μήκος της ημέρας, να ενισχύση έτι πλέον το φώς αυτής και να διανοίξη τους οφθαλμούς Υμών, ίνα ίδητε, κατανοήσητε, επιστρέψητε. Αμήν.
Μετά βαθυτάτου σεβασμού
Επιφάνιος Ι. Θεοδωρόπουλος
Αρχιμανδρίτης
Επιφάνιος Ι. Θεοδωρόπουλος
Αρχιμανδρίτης
Δημοσιεύθηκε στο περ. «ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΑΙ», φ. Δεκεμβρίου 1965
(αναδημοσίευση στο «Τα δύο άκρα», εν Αθήναις 1986, σ. 14-17)
π. Α.Κ.Γ
19 σχόλια:
Μια στο καρφί και μια στο πέταλο είσαι. Τι να πω! άγνωστες οι βουλές ….
Συγχαρητήρια δια την ανάρτησιν ! Ευχαριστούμεν !
Είδες Αναστάσιε?
Στην έκανε ο φίλος σου...
Γιαυτό σου λέω μην βάζεις συνέχεια αναρτήσεις με τον Πατριάρχη!!!
Είπαμε...Εντάξει το ξέρουμε είσαι φιλοπατριαρχικός, αλλά με μέτρο βρε παιδάκι μου.
Με τιμή...
Σαλός.
Τώρα να πω την αλήθεια δεν φταίει ο Αναστάσιος ούτε ο έτερος Αναστάσιος(π.ΑΚΓ)!
Ο Πατριάρχης πήγαινε γυρεύοντας...
Τι την ήθελε την αναφορά στον π. Επιφάνιο;;;
Κάνει τζίζ...
Σοφά λόγια σπουδαίου συγρόνου Πατέρα της Εκκλησίας.
Ένα υποθετικό ερώτημα: Αν ο π. Επιφάνιος ήταν στην θέση του οποιαδήποτε Πατριάρχου θα έκανε αυτά τα οποία γράφει;
Καλό είναι να γράφονται για να συγκρατούν κάποιους που μπορεί να πάρουν και λίγο περισσότερο θάρρος για την επίτευξη του σκοπού της ενότητας της Εκκλησίας.
Ας σταματήσουν οι συμβουλές και ας υποδειχθούν θέσεις στην σύγχρονη πραγματικότητα.
Συμφωνω απολυτως με αυτα που γραφει ο π.Επιφανιος---Σε λιγο θα κανουμε λειτουργια μαζι με τους καθολικους-θα αλλαξουμε και την γλωσσα την λειτουργικη,θα φτιαξουμε και ρασα αναπαυτικοτερα,θα ξυρισουν και τα γενια ....και το αποτελεσμα αδελφοι μου ποιο θα ειναι?να φυγουμε να παμε με το παλαιο...δυστυχως.Ωσ εκ τουτου καλα εκανε και ελεγξε ο πατηρ επιφανιος τον πατριαρχη διοτι προκειται για θεματα πιστεως---Ευχομαι το Αγιον πνευμα να φωτισει ολους αυτους τους ιερεις που φαινεται πως ειναι μορφωμενοι ανθρωποι,να δουν τι παιζεται πισω απο ολα αυτα και να διαφυλαξουν τα ιερα και τα οσια πασει θυσια διοτι θα δωσουν λογο στον θεο...να ταπεινωσουν λιγο το φρονημα και να σκεφτουν ακομη περισσοτερο το ποιμνιο...Διοτι αν γινουν αυτα θα δουν οτι ο κοσμος θα φυγει απο αυτες τις εκκλησιες του τυπου...προτεσταντικες κ.λ.π και θα φτασει η εποχη που θα κανουν τη λειτουργια χωρις ποιμνιο---Θελουμε μια εκκλησια ενωμενη και αγαπημενη αλλα και μια εκκλησια οπως την ξεραμε και παραλαβαμε απο τους προγωνους μας...ο παπισμος ειναι αιρεση και δεν μπορουμε να συλλειτουργουμε με αυτους.Και η Ελλαδα τι κανει? Γιατι δεν πηγαινει καποια αντιπροσωπια Μητροπολιτων να μιλησει στον πατριαρχη...θα σηκωθουν οι προγωνοι μας απο τον ταφο τους...και ξερεις τι θα πουν? ''Αισχος ορε Ελληνες !!!400 χρονια σκλαβιας δεν σας εφτασαν για να καταλαβαιτε πως η θρησκεια μας ειναι πανω απο ολα? Εμεις ειμασταν παλικαρια...ειμασταν γεναιες ψυχες...αγωνιστηκαμε πανω στα βουνα για να εισαστε εσεις ελευθεροι και πιστοι στην θρησκεια μας και τωρα τα πουλατε ολα αυτα? κριμα!κριμα!....πατηρ Επιφανιε σε ευχαριστουμε γιατι εισαι γεναια ψυχη!!!ο θεος να σου το ανταποδωσει.
άντε πάλι τα ίδια!
Παιδιά όχι πάλι τα ίδια...
Αμάν πια.
Γιατί αυτή η αγανάκτηση. Αυτά τα ίδια δεν είναι κάτι από την ρουτίνα αλλά κάτι το ουσιώδες για την Πίστη μας. Δεν θα κουραστώ ποτέ να διαβάζω ότι αφορά την πίστη στον Χριστό και την συμμετοχή μου στην εκκλησία Του.
πως ειναι δυνατον να συνλειτουργεις με τον παπα που εγκρινει τον γαμο των ομοφυλοφυλων και να διωχνεις τους εσφυγμενητες απο το μοναστηρι επειδη δεν τον μνημονευουν.....
Πότε την είδες την συλλειτουργία; άντε για συμπροσευχή ας το πούμε όχι όμως και υπερβολές. Όσο για τους Εσφιγμενίτες αφού δεν έχουν κοινωνία με τον επίσκοπό τους που είναι ο Κωνσταντινουπόλεως δεν έχουν θέση μέσα στο μοναστήρι. Να πάνε όπου θέλουν και να μνημονεύουν όποιον θέλουν άλλα όχι να κάνουν κατάληψη σε μοναστήρι και να μην μνημονεύουν τον επίσκοπο.
Αυτά ήταν για το 1965 σήμερα ο μακαριστός Γέροντας ίσος ήταν πιο διαλλακτικός. Άλλη η τότε εποχή και τα τότε γεγονότα άλλα τα σημερινά. Δεν έχουν καμιά σχέση με τις συνετές πρωτοβουλίες της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου σήμερα. Καλό είναι να τα διαβάζει κάποιος αλλά να μην μας επηρεάζουν. Το ζητούμενο είναι και πρέπει να είναι η ενότητα και των ορθοδόξων αλλά και η επιστροφή των πλανεμένων χριστιανών. Εμπρός όλοι μαζί για την πολυπόθητη ΕΝΟΤΗΤΑ.
Ζήτω η ενότητα.
Ζήτω οι ενωτικοί.
Ζήτω ο διάλογος.
Ζήτω ο Πατριάρχης μας και ο Πάπας.
Ζήτω το ΠΣΕ.
Τόσα « Ζήτω » είχα να τα ακούσω από την περίοδο της επταετίας των συνταγματαρχών. Πως σου ήλθε στο νου τώρα το ζήτω! Μπα σε καλό σου….
Εγώ αυτά είχα να τα ακούσω από την επανάσταση του 21!!!!
εστω λοιπόν: Ζήτω ο πατριάρχης μας, ζήτω ο διαχριστιανικός διάλογος, ζήτω η ενότητα!
Εμεις πρεπει να μεινουμε πιστοι στην θρησκεια μας...και ο πατριαρχης ας κανει ο,τι νομιζει...
Αναστάσιε, στο περιθώριο τής εκδήλωσης των Θεολόγων ο «Εκκλησιολόγος» εντόπισε από φίλο τής εφημερίδος και δημοσιεύει το Σάββατο μία φωτογραφία από το παρελθόν, που έχει σίγουρα μεγάλη συναισθηματική και ιστορική αξία. Στην φωτογραφία, που μας ταξιδεύει στην δεκαετία τού 1950, εικονίζονται νέοι φοιτητές από τον Σύλλογο τής Θεολογικής Σχολής. Μεταξύ άλλων διακρίνονται άνω δεξιά ο Συντονιστής των Αρσακείων Σχολείων Πατρών και Πρόεδρος τής Διακιδείου Σχολής Λαού κ. Ιωάννης Φ. Αθανασόπουλος. Ακριβώς δίπλα του ο πατέρας τού ομιλητού, μετέπειτα Πρωτοπρεσβύτερος π. Νικόλαος Φίλιας, επί πολλά έτη εφημέριος τού Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Πευκακίων Αθηνών. Ενώ κάτω στο κέντρο ο τότε φοιτητής και μετέπειτα Αρχιμανδρίτης π. Επιφάνιος (κατά κόσμον Ετεοκλής) Θεοδωρόπουλος
Αντι να κανει αγωνα για να διατηριθει η θρησκεια μας...θελει την ενωση των θρησκειων...θελει να ενωθουμε με τους αβαπτιστους και να συμπροσευχομεθα μαζι τους και ενοω με τους καθολικους και να γινει ενα μειγμα γιατι?φοβαται τους Τουρκους? και πως θα εδινε την ομολογια της πιστης μας...επρεπε να κανει αγωνα ομολογιας πιστης και ας τον εβαζαν φυλακη και ας τον εκαναν ο,τι ηθελαν...θα ηταν και μια ευκαιρια να Αγιασει και θα εδινε και το παραδειγμα θυσιας για τον κυριο.Και θα τον αγαπουσαν ολοι..οταν ξεσηκωθηκε να μιλησει για τις ταυτοτητες ο μακαριστος χρυστοδουλος κατεβηκε ολο το Αγιον ορος να τον δυναμωσει και μαζευτηκε τοσος κοσμος.ομως ειτε εγινε ειτε δεν εγινε τιποτα αυτο ηταν μια ομολογια πιστης για τον θεο!Τι παιχνιδια παιζονται δεν ξερω ...ο Πατριαρχης μας γεννηθηκε στην Τουρκια.θελει να τα εχει καλα με τους Τουρκους.Προσευχομαι να μην γινει αυτη η ενωση με τους καθολικους....Αυτοι να ερθουν ,να μετανοησουν,να βαπριστουν,να κοινωνησουν και τοτε ας γινει η ενωση.Αλλα επειδη ειναι αυτοι και περισσοτεροι απο εμας σου λεγει η μασωνια να ενωθειται....Δεν σημαινει οτι δεν αγαπαμε τους καθολικους...αλλα η αγαπη του πλησιον εχει ορια ...λεγει ο Αγιος Νικοδημος ο αγιοριτης...ποια ορια?τα ορια οτι για θεματα πιστης και τιμης οποιος και να εισαι δεν σε ακουω!!!Οταν ο πατερας σου σε αναγκαζει να πορνευσεις δεν θα τον ακουσεις...οταν ο συζυγος σου σε αναγκασει να γινεις ευαγγελιστης επειδη εγινε στην πορεια και εκεινος φυσικα δεν θα τον ακουσεις...ποσοι Αγιοι μας ειχαν γονεις ειδολολατρες και οι ιδιοι γονεις τους τους παρεδιδαν για βασανιστηρια μονο και μονο να αλλαξουν την πιστη τους....και οι ιδιοι αγιασαν και ουτε τα παθη τους εκοψαν και εφυγαν για την αλλη ζωη δινοντας μονον το αιματους για τον χριστο.Εδω τι κανουμε ...κανουμε προσπαθεια να κοψουμε τα παθη μας αλλα οταν προκειται να θυσιαστουμε για αυτη την πιστη φοβομαστε την ζωη μας...και ο κυριος το ειπε αυτο....''οποιος φοβαται την ζωη του θα την χασει''...
Δημοσίευση σχολίου