Ούτω, το άμεσον και κύριον χάρισμα του δοξασθέντος Χριστού εις τον κόσμον είναι η αποστολή του Αγίου Πνεύματος προς τους αποστόλους κατά την ημέραν της Πεντηκοστής δια την σύστασιν της Εκκλησίας, διότι, κατά τον Ιερόν Χρυσόστομον, «Ει μη Πνεύμα παρήν, ουκ αν συνέστη η Εκκλησία, ειδέ συνίσταται η Εκκλησία, εύδηλον ότι το Πνεύμα πάρεστιν» (Ομιλία α’, Εις την Αγίαν Πεντηκοστήν, 4. PG 50, 459). Πάντα τα άλλα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος αναφέρονται εις την συγκρότησιν και την λειτουργίαν της Εκκλησίας δια την εκπλήρωσιν της πνευματικής αποστολής εις τον κόσμον, διο και ο ιερός υμνογράφος τονίζει ότι «πάντα χορηγεί το Πνεύμα το Άγιον. Βρύει προφητείας, ιερέας τελειοί, αγραμμάτους σοφίαν εδίδαξεν, αλιείς θεολόγους ανέδειξεν, όλον συγκροτεί τον θεσμόν της Εκκλησίας» (Στιχηρόν Εσπερινού Πεντηκοστής).
Πάντα όμως όσα ενεργεί το Άγιον Πνεύμα εν τη Εκκλησία έχουν ως πηγήν το λυτρωτικόν έργον του Χριστού κατά τον επίγειον βίον Αυτού και ως αναφοράν την εν Χριστώ δοξασθείσαν «απαρχήν» της Εκκλησίας, ήτοι την ανθρωπότητα Αυτού, εις την οποίαν εγκεντρίζονται δια της ενεργείας του Αγίου Πνεύματος και πάντα τα μέλη της εν τω κόσμω Εκκλησίας, διότι, ως τονίζει ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, «πάντες γαρ ήμεν εν Χριστώ και το κοινόν της ανθρωπότητος εις αυτόν αναβιοί πρόσωπον, επεί και έσχατος Αδάμ δια τούτο κατωνόμασται...» (Υπόμν., Εις Ιω., Ι. PG 73, 161).
Πάσαι λοιπόν αι ενέργειαι του Αγίου Πνεύματος εις τήν Εκκλησίαν γίνονται εν Χριστώ, ως πάσαι αι ενέργειαι του Χριστού εις τήν Εκκλησίαν γίνονται δια του Αγίου Πνεύματος. Ούτως, ο Ιερός Χρυσόστομος θέτει το κρίσιμον ερώτημα δια το έργον του Αγίου Πνεύματος εν τη Εκκλησία και δίδει την απάντησιν: «Τι γαρ ειπέ μοι, των συνεχόντων την σωτηρίαν την ημετέραν ουχί δια του Πνεύματος ωκονόμηται;
Δια τούτου δουλείας απαλλαττόμεθα, εις ελευθερίαν καλούμεθα, εις υιοθεσίαν αγόμεθα και άνωθεν ως ειπείν αναπλαττόμεθα... Δια του Πνεύματος του Αγίου ιερέων βλέπομεν χορούς, διδασκάλων έχομεν τάγματα... Και τα λοιπά πάντα, όσα την Εκκλησίαν του Θεού κοσμείν είωθεν, εντεύθεν έχει την χορηγίαν...» (Ομιλία Β’, Εις την Αγίαν Πεντηκοστήν, 1. PG 50, 463-464).
Εν τούτοις, πάσαι αι χορηγίαι του Αγίου Πνεύματος τόσον εις την μυστηριακήν ζωήν της Εκκλησίας, όσον και εις τα καθ ἕκαστον μέλη η τάγματα του εκκλησιαστικού σώματος έχουν την αναφοράν αυτών εις τον Χριστόν, διο και ο Μ. Αθανάσιος συνοψίζει την κοινήν εμπειρίαν πάντων των μελών του εκκλησιαστικού σώματος εις μίαν περιεκτικήν φράσιν, ότι δηλαδή δια πασών των δωρεών του Αγίου Πνεύματος «το Πνεύμα ποτιζόμενοι, τον Χριστόν πίνομεν» (Επιστ. προς Σεραπίωνα, περί του Αγίου Πνεύματος PG 26, 573-576).
Και ημείς λοιπόν σήμερον, Πεντηκοστήν εορτάζοντες, ας ποτισθώμεν δια της Χάριτος του Αγίου Πνεύματος δια να γευώμεθα τας δωρεάς της εν Χριστώ καινής ζωής.
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου