Τρίτη 12 Απριλίου 2011

Ηθικισμός - π. Γ. Φλωρόφσκυ


Ο "ηθικισμός" είναι πάντα ένα είδος δογματικού μινιμαλισμού ή μάλλον ένας απόλυτος  "α-δογματισμός". Ο "ηθικισμός" αυτός τροφοδοτείται και πηγάζει από μία συγκεκριμένη δογματική αδιαφορία ή μυωπία ή καλλίτερα από την παρά φύση σύγκρουση και αντίθεση της Αληθείας προς την Αγάπη. Η πραγματική και πνευματική Αγάπη- η οποία είναι κάτι περισσότερο από μία απλή εγκαρδιότητα και συναισθηματικότητα- βρίσκεται μόνο στην Αλήθεια... Ο ηθικισμός, είναι ακριβώς ένα είδος δογματικής στάσης, μία ειδική "ομολογία", στην οποία η απουσία ενός θετικού περιεχομένου ισοσταθμίζεται με την αποφασιστικότητα της αποκήρυξης της σημασίας του θετικού αυτού στοιχείου. Ο ηθικιστής δεν στέκεται τόσο πάνω από τις διαιρέσεις όσο αντικρίζει τα πράγματα υπεροπτικά. Έτσι, η στάση αυτή δεν μαρτυρεί ούτε την αδελφική αγάπη ούτε τον απλό σεβασμό προς την πίστη του αδελφού, η οποία, μέσω μιας μινιμαλιστικής παρερμηνείας, υποβαθμίζεται τελικά στο επίπεδο μίας προσωπικής άποψης και ως τέτοια γίνεται ανεκτή και αποδεκτή. Απουσιάζει εδώ η ειλικρίνεια... Ο "ηθικισμός" αποτελεί μία πρόσκληση για την ενότητα στην πτωχεία, στην έλλειψη και στην ανέχεια, δεν αποτελεί δηλ. την ενότητα στην ομόνοια, αλλά μάλλον τη συμφωνία στην αποσιώπηση. Η στάση αυτή είναι, συνεπώς, μία ευθυγράμμιση με τον πιο πτωχό, τον πιο αδύνατο. Ορισμένεα φορές μία τέτοια λύση γίνεται αποδεκτή λόγω της αδιαφορίας: πώς μπορεί κανείς να γνωρίζει την Αλήθεια; Συχνά υπάρχει αμφιβολία για την ίδια την πιθανότητα γενικών γνώσεων στη δογματική, ακόμη και στη μεταφυσική, καθώς τα ίδια τα δόγματα εκλαμβάνονται ως ηθικά ή ηθικοποιητικά σύμβολα και αρχές.. Σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει βέβαια ανάγκη να φτάνει κανείς σε ομοφωνία και ομόνοια σε αυτό το αμφίβολο και δυσεπίλυτο πρόβλημα. Άλλες φορές ο μινιμαλισμός αποτελεί καταφύγιο από τον φόβο, την ολιγοπιστία και την απογοήτευση να φτάσει κανείς στο αναμφίβολο, εκεί όπου έλαβαν χώρα τόσες συζητήσεις και παρεξηγήσεις. Επομένως, ο "ηθικισμός" αποτελεί ένα είδος εγκράτειας όχι τόσο στην ταπεινοφροσύνη και την άσκηση όσο στην αδιαφορία και στην αμφιβολία.
...Ο "ηθικισμός" έχει και μια επιπλέον ατέλεια. Αυτός περιέχει πάρα πολύ καλοσύνη και αισιοδοξία. Έτσι η συμφιλίωση φαίνεται να είναι άμεση, ενδεχόμενη και εύκολη-διότι απουσιάζει η σοβαρότητα και η γενναιότητα στην ίδια την αντίληψη και τη θεώρηση της διαίρεσης. Ο ηθικισμός δεν είναι αρκετά τραγικός, η τραγικότητα εισέρχεται γενικά δύσκολα στα όρια της ηθικής, ενώ ακόμη και η ηθική τραγικότητα αποτελεί μάλλον την καλύτερη μαρτυρία της στενότητας της ηθικής ως τέτοιας..
Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος   Φλωρόφσκυ
(Από το άρθρο:" Η προβληματική της επανένωσης των χριστιανών", περ."ΘΕΟΛΟΓΙΑ',τχ.4,2010). 
ο αιρετικός

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όσο και αν προσπάθησα, παρακάτω από τις πρώτες 20 γραμμές δεν κατάλαβα και πολλά...
Ίσως αν θέλει ο αιρετικός να βοηθήσει λίγο.
Π.χ. τί σημαίνει αυτό το 'Ο "ηθικισμός" αποτελεί μία πρόσκληση για την ενότητα στην πτωχεία,στην έλλειψη, στην ανέχεια ... την συμφωνία στην αποσιώπηση';
Ο ηθικιστής δηλαδή χρησιμοποιεί την πίστη μόνο για την ψυχολογική του ισορροπία, εξαπλουστεύοντας τα ασαφή για αυτόν σημεία;

Ανώνυμος είπε...

εξαιρετικό
γδμ

Ανώνυμος είπε...

Διάβασε 1:35,αυτά που λέει ο Σμέμαν για συναισθηματική προσέγγιση της λατρείας στο κείμενο του ΟΙΝΟΧΌΟΥ, για να δεις πιο απλά και καθαρά, τί σημαίνει ηθικισμός-ευσεβισμός.
Για την Εκκλησία πρωτεύει η Αλήθεια που την εμπειρία της εκφράζει το δόγμα, άρα το δόγμα δεν είναι στοχασμός ή διανοητική σύλληψη, αλλά η εμπειρία και το βίωμα της Αλήθειας η οποία συγκροτεί την ενότητα της Εκκλησίας σε οντολογικό επίπεδο και όχι στο πώς αισθάνεται ο καθένας την Αλήθεια πέρα απο την εμπειρία της Εκκλησίας. Ο ηθικισμός προτάσσει μιαν αγάπη -χάριν της ενότητος-χωρίς οντολογία δηλ. χωρίς την Αλήθεια περι του Χριστού και του ανθρώπου, γι'αυτό -κατά Φλωρόφσκυ-είναι μια συμφωνία-ενότητα στην αποσιώπηση όσων χωρίζουν τα οποία τα αφήνει για το μέλλον, ίσως και μετά θάνατον! Δηλ. προτείνει μια νερόβραστη πίστη, μια εμετική πίστη που κανέναν δεν ικανοποιεί.
υάκινθος