Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

ΕΝΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΑΧΑÏΑΣ


ΕΝΑΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ  ΤΗΣ ΑΧΑÏΑΣ
 
ΑΠΟ ΤΟ  ΠΡΟΤΥΠΟ  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ  ΠΑΤΡΩΝ
      Το σχολικό έτος 2012-2013 υλοποιήθηκε με επιτυχία στο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πατρών πρόγραμμα πολιτιστικών δραστηριοτήτων με αντικείμενο την κατάρτιση τουριστικού οδηγού για τα μοναστήρια της Αχαΐας.  Οι εκπαιδευτικοί που έλαβαν μέρος σ’ αυτό ήταν o π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης, ως γενικός υπεύθυνος και επιμελητής των κειμένων στα ελληνικά, η κ. Μαρία Αθανασοπούλου-Τσιριγκούλη, ως γενική συντονίστρια  και η κ. Ισμήνη Καβαλλάρη, ως επιμελήτρια της απόδοσης των κειμένων στα αγγλικά. Την πολιτιστική ομάδα αποτέλεσαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ Τάξης Οδυσσέας Αβραμόπουλος, Βασίλειος Αθανασόπουλος Ευφροσύνη Αθανασοπούλου, Βασίλειος Αλεξόπουλος, Βασιλική Βέρρα, Γεράσιμος Γερογιάννης,  Ελένη Γεωργίου, Φώτιος Γιαννικόπουλος, Ανδριάννα Δημακοπούλου, Θεώνη Θεοδωροπούλου, Νιόβη Καϊμακά,  Κωνσταντίνα Καμποσιώρα, Γρηγόριος Κουβεριανός, Παναγιώτης Λιόλιος, Αναστάσιος Σωμάκος, Βασιλική Ματσούρη,  Θεόδωρος Μπάτσικας, Ιωάννης Νικολόπουλος, Διονυσία Πελεκούδα-ΟικονόμουΠαναγιώτης Σκαλτσάς, Γεωργία Συμεωνίδη, Παναγιώτης Σαγώνας και Γεωργία Χριστοπούλου.

       Ο κύριος λόγος υλοποίησης του προγράμματος ήταν η επιδίωξη να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές του σχολείου μας και γενικότερα σε όσους θα χρησιμοποιήσουν τον Οδηγό να αποκτήσουν, με την επίσκεψή τους στα Μοναστήρια, μια ολοκληρωμένη εικόνα της παρουσίας και της δραστηριότητας του μοναχισμού στην Αχαΐα. Οι εκπαιδευτικοί στόχοι που τέθηκαν ήταν οι μαθητές, μέσω της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα, να γνωρίσουν ένα σημαντικό μέρος της θρησκευτικής και πολιτιστικής τους κληρονομιάς όπως είναι τα Μοναστήρια της Αχαΐας, να μελετήσουν την ιστορία και την προσφορά τους και να κατανοήσουν τη σημασία τους για τη διαφύλαξη της πνευματικής τους κληρονομιάς. Επίσης να προβληματιστούν και να προτείνουν δράσεις για την προβολή και ανάδειξη της προσφοράς τους, αλλά και να δραστηριοποιηθούν ενεργά στην κατεύθυνση αυτή με σκοπό τη συγγραφή και την έκδοση Τουριστικού Οδηγού στα ελληνικά και τα αγγλικά, κάτι που απουσιάζει μέχρι σήμερα από την ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία, ως απάντηση σε μια ανάγκη της τοπικής κοινωνίας και με τελικό σκοπό τη συμβολή στην τόνωση και προώθηση του θρησκευτικού τουρισμού.     

             Τα αποτελέσματα του προγράμματος αποτυπώθηκαν σε δίγλωσση έντυπη έκδοση με δομή Τουριστικού Οδηγού, η οποία αποτελεί γενναιόδωρη χορηγία του υπεραστικού ΚΤΕΛ Αχαΐας και συνιστά αποτέλεσμα του ενδιαφέροντος του προέδρου του κ. Ανδρέα Μανωλόπουλου. Το εξώφυλλο του Οδηγού κοσμεί έργο του εκλεκτού ζωγράφου κ. Στάθη Ανδρουτσάκη, την έκδοση έφεραν σε πέρας με επιτυχία οι Αφοί Κολλιόπουλοι, ενώ την επιμέλειά της είχαν ο π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης, ο κ. Νικόλαος Βογιατζής και η κ. Ισμήνη Καβαλλάρη.

       Ο Οδηγός έχει τίτλο «Τα Μοναστήρια της Αχαίας. Τουριστικός Οδηγός / Monasteries of Achaia. Tοurist Guide» και εκτείνεται σε πενήντα σελίδες περίπου. Αντί Προλόγου παρατίθεται, αρχικά, σύντομο ενημερωτικό και ευχαριστήριο σημείωμα (σ. 3), ακολουθεί ο Πίνακας των Περιεχομένων (σ. 4), κατόπιν η Εισαγωγή με τίτλο «Ο Μοναχισμός στην Αχαΐα» (σ. 5-6) του π. Ευαγγέλου Πριγκιπάκη σε μετάφραση της κ. Ισμήνης Καβαλλάρη και στη συνέχεια παρουσιάζονται οι τριάντα δύο Μονές σε τρείς ομάδες. Η πρώτη περιλαμβάνει τις δεκατρείς μονές της περιοχής Πατρών (σ. 8-24), οι οποίες παρατίθενται ως εξής : 1. ΜΟΝΗ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ (σ. 7-8), 2. ΜΟΝΗ ΟΜΠΛΟΥ (σ. 9-10), 3. ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΤΡΙΤΑΙΑΣ (σ.11-12), 4. ΜΟΝΗ ΝΟΤΕΝΩΝ (σ. 13-14), 5. ΜΟΝΗ ΧΡΥΣΟΠΟΔΑΡΙΤΙΣΣΗΣ (σ. 14-15), 6. ΜΟΝΗ ΜΑΡΙΤΣΗΣ (σ. 15-17), 7. ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗΣ (σ. 17-18), 8. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΑΛΑ (σ. 18-19), 9. Η ΜΟΝΗ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ ΠΑΤΡΩΝ (σ. 19-20), 10. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΕΙΡΗΝΗΣ ΡΙΓΑΝΟΚΑΜΠΟΥ (σ. 20-21), 11. ΜΟΝΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΜΙΝΤΙΛΟΓΛΙΟΥ (σ. 21-22),  12. ΜΟΝΗ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΠΑΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ (σ. 22-23) και 13. ΜΟΝΗ ΤΑΞΙΑΡΧΗ ΜΙΧΑΗΛ ΑΛΕΠΟΧΩΡΙΟΥ (σ. 23-24).
        Η δεύτερη αναφέρεται στις εννέα μονές της περιοχής της Αιγιάλειας (σ. 25-34), που είναι : 1. Η  ΜΟΝΗ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ (σ. 25-26),   2. Η ΜΟΝΗ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΒΕΡΙΝΟΥ  (σ. 27-28), 3. Η ΜΟΝΗ ΠΕΠΕΛΕΝΙΤΣΗΣ (σ. 28-29),  4. Η ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ (σ. 29-30),  5. Η ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΒΟΥΡΩΝ (σ. 30-31),  6. Η ΜΟΝΗ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΟΥΡΩΝ (σ. 31),  7. Η ΜΟΝΗ ΑΓ. ΤΡΙΑΔΟΣ ΑΚΡΑΤΑΣ (σ. 32),  8. Η ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΤΑΘΕΣΙΩΝ Η΄ ΚΑΤΑΦΥΓΙΩΝ  (σ. 33) και 9. Η ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΖΑΡΟΥΧΛΑΣ (σ. 34). Η τρίτη κάνει λόγο για τις δέκα μονές της περιοχής των Καλαβρύτων (σ. 35- 46), που παρατίθενται ως εξής : 1. ΜΟΝΗ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ (σ. 35-36), 2. ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΛΑΥΡΑΣ (σ. 36-38),  3. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΘΕΟΔΩΡΩΝ ΑΡΟΑΝΙΑΣ (σ. 38-39), 4. ΜΟΝΗ ΜΑΚΕΛΛΑΡΙΑΣ (σ. 39-40),  5. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ (σ. 40-41),  6. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΑΝΕΣΙΟΥ (σ. 41-42),  7. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΛΑΣΙΑΣ (σ. 42-43),  8. ΜΟΝΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΔΑΦΝΗΣ (σ. 43-44),  9. ΜΟΝΗ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΑΡΟΑΝΙΑΣ (σ. 44-45) και   10. ΜΟΝΗ ΑΓ. ΤΡΙΑΔΟΣ ΛΕΙΒΑΡΤΖΙΟΥ (σ. 45-46). Ο Οδηγός ολοκληρώνεται, τέλος, με το Γλωσσάριο (σ. 47-48) που επιμελήθηκε η κ. Μαρία Αθανασοπούλου-Τσιριγκούλη και μετέφρασε στα αγγλικά η κ. Ισμήνη Καβαλλάρη.
       Σημείωση :   Ολόκληρο το κείμενο του Οδηγού σε ηλεκτρονική μορφή υπάρχει αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Πατρών :  http://gym-peir-patras.ach.sch.gr/autosch/joomla15/index.php/2013-05-26-22-12-01/120--i

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλή δουλειά για μαθητές. Και εις ανώτερα!
Μια παρατηρησούλα μόνον. Για την εποχή της ψηφιακής φωτογραφίας -τουλάχιστον με αυτά που είδα στο pdf- οι φωτογραφίες είναι κακές!
w

Ανώνυμος είπε...

Είναι καλή εργασία διότι είναι ευσύνοπτη. Θα μπορούσε να υπάρχει στον Ναό του Αγίου Ανδρέα και της Ευαγγελίστριας για να την παίρνουν οι διερχόμενοι πιστοί επισκέπτες και έτσι να γνωρίζουν τους πνευματικούς θησαυρούς της Αχαΐας. Ο π. Ευάγγελος κάνει αθόρυβα σπουδαία εργασία. Συγχαίρω όλη την ομάδα εργασίας. Ας είναι παράδειγμα και για άλλα σχολεία.

Αληθεύοντες εν αγάπη είπε...

Υπέροχο το τόλμημα και ωφέλιμο. Μεγάλη η ωφέλεια για τα παιδιά και τους αναγνώστες της εργασίας. Να βγει και σε άλλες γλώσσες (Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά) ώστε να γίνει ο συνέκδημος των επισκεπτών στην αχαϊκή γη.

Ανώνυμος είπε...

Για παιδιά είναι το κάτι άλλο αυτή η εργασία. Εκτός από το ότι τα παιδιά γνώρισαν τα θρησκευτικά κέντρα του τόπου τους μας τα έμαθαν και εμάς. Εδώ δίπλα τόσα προσκυνήματα και μου ήταν άγνωστα.