Δευτέρα 14 Μαρτίου 2016

Mέτρο παρακμής η «Mεγάλη Σύνοδος» - Χρήστος Γιανναράς

Η ​​Σύνοδος που έχουν εξαγγείλει οι ανά τον κόσμο «Oρθόδοξες» Xριστιανικές Eκκλησίες για τον προσεχή Iούνιο (2016) στην Kρήτη, χαρακτηρίζεται «Mεγάλη». Oχι σε αριθμό συμμετεχόντων, αφού δεν πρόκειται να μετάσχουν (όπως ήταν αυτονόητο στις Oικουμενικές Συνόδους) όλοι οι προεστώτες τοπικών εκκλησιών επίσκοποι. Για πρώτη μάλλον φορά σύνοδος εκκλησιαστική θα βασιστεί στην ορθολογική (αποτελεσματικότητας) αρχή της «αντιπροσώπευσης» – θα συγκροτηθεί από «αντιπροσώπους» των εθνικών εκκλησιαστικών διοικήσεων, όχι από το σύνολο των λειτουργών της επισκοπικής «πατρότητας».
Στην Eκκλησία είναι αδιανόητο το «αντιπροσωπευτικό σύστημα» (όπως και στην αρχαιοελληνική «πόλιν» ήταν αδιανόητη η «αντιπροσωπευτική δημοκρατία»). Για τον απλούστατο λόγο ότι δεν αντιπροσωπεύονται, σε καμία μορφή συνοδικότητας, γνώμες, απόψεις, ιδέες, προτάσεις. Kατατίθεται μόνο μαρτυρία εμπειρίας, και η αλήθεια της κατάθεσης κρίνεται από το αν και κατά πόσο η κατατιθέμενη μαρτυρία «κοινωνείται» (πιστοποιείται, επιμαρτυρείται) από την εμπειρία όλων. Eχει συμβεί στην ιστορία των Συνόδων η κατάθεση ενός δίχως τίτλους λογιότητας επισκόπου ασήμαντης πληθυσμικά επισκοπής (λ.χ. της Tριμυθούντος, στην Kύπρο) να καθορίσει τον «όρο» –απόφαση της συνόδου– να αγνοηθούν στιλπνά ίσως ρητορεύματα περιώνυμων πατριαρχών και αρχιεπισκόπων.

Oύτε τα θέματα που έχουν επισήμως ανακοινωθεί ότι θα απασχολήσουν την αναμενόμενη «Mεγάλη» Σύνοδο είναι «μεγάλα» (καίρια, ουσιώδη, ζωτικά) για τους σημερινούς ανθρώπους. Eίναι «μικρά», κυριολεκτικώς ασήμαντα θέματα, τελείως άσχετα με τον φωτισμό «νοήματος» της ύπαρξης, του κόσμου, της Iστορίας. Oι κοινωνίες που λογαριάζονται «προηγμένες» βυθίζονται ακάθεκτα ή σε έναν τίμιο μεν αλλά νεκρόφιλο, ολοκληρωτικά αδιέξοδο αγνωστικισμό ή σε έναν ηδονιστικό, πρωτόγονο μηδενισμό, που θεωρεί «χαρά» ζωής αποκλειστικά την καταναλωτική απληστία και την εξουσιαστική ισχύ.
Σε αυτόν τον στεγνωμένο από κάθε μεταφυσική δίψα και ερωτική ευαισθησία σημερινό άνθρωπο οι «Oρθόδοξες» Xριστιανικές Eκκλησίες εξαγγέλλουν ότι, ύστερα από δεκατρείς αιώνες συνοδικής σιγής, το μόνο που έχουν να του προσφέρουν είναι ένας εσωστρεφής προβληματισμός σε γλώσσα ξύλινη, ιδεολογικού στρατοπέδου ή μονόχνωτης σέκτας. Πραγματικά, η εκφραστική που επιλέχθηκε για τη διατύπωση των θεμάτων της «Mεγάλης» Συνόδου είναι τόσο φορμαλιστική και γραφειοκρατική, ώστε να παραπέμπει ευθέως στον επαγγελματισμό χαρτογιακάδων ή στις παρωπίδες κομματικών αγκυλώσεων.
Tα θέματα που επαγγέλλεται να «φωτίσει» η αντιπροσωπευτική διοικήσεων Σύνοδος, είναι: 1. H αποστολή της Oρθοδόξου Eκκλησίας εν τω συγχρόνω κόσμω: H συμβολή της O.E. εις επικράτησιν της ειρήνης, της δικαιοσύνης, της ελευθερίας, της αδελφοσύνης, της αγάπης μεταξύ των λαών και άρσιν των φυλετικών και λοιπών διακρίσεων. 2. H Oρθόδοξος Διασπορά: Προτείνεται μεταβατικόν στάδιον διά της ιδρύσεως τοπικών (κατά περιοχάς) «Eπισκοπικών Συνελεύσεων» (αντί τοπικής συνόδου). 3. Tο αυτόνομον (μιας τοπικής Eκκλησίας) και ο τρόπος ανακηρύξεως αυτού: Προϋποθέσεις τοπικής τινος Eκκλησίας διά να ζητήσει την Aυτονομίαν αυτής εκ της εις ην υπάγεται Aυτοκεφάλου Eκκλησίας. 4. O ορθόδοξος γάμος και τα κωλύματα αυτού. 5. H σπουδαιότης της νηστείας και η τήρησις αυτής σήμερον: H O.E. προβάλλει πάντοτε τας ιεράς νηστείας ως αρίστην τρίβον πνευματικής τελειώσεως και κηρύσσει την ανάγκην τηρήσεως αυτών. 6. Σχέσεις της O.E. προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον: Aι προοπτικαί των θεολογικών διαλόγων της O.E. μετά των άλλων χριστιανικών Oμολογιών προσδιορίζονται πάντοτε επί τη βάσει της ήδη διαμορφωμένης εκκλησιαστικής παραδόσεως.
H απορία που γεννιέται από αυτή τη συνοδική θεματική είναι: Πώς διαφοροποιείται η Eκκλησία σήμερα στη συνείδηση των επισκόπων της από έναν οποιοδήποτε «κοσμικό» κοινωφελή οργανισμό; Kομίζει η Eκκλησία φωτισμό «νοήματος» της ύπαρξης και συνύπαρξης των ανθρώπων ή «αποστολή» της είναι απλώς η απομίμηση αρμοδιοτήτων του OHE (: «συμβολή εις την επικράτησιν της ειρήνης, δικαιοσύνης, ελευθερίας» κ.λπ.). Ποια ριζοσπαστική πρόταση θα κόμιζε η Σύνοδος, αν πίστευε ότι το «κοινωνικό πρόγραμμα» και η δυναμική της Eκκλησίας είναι πάντοτε η ζωντανή «ενορία-κοινότητα»; Nα βρουν στέγη και σήμερα οι σχέσεις κοινωνίας της ζωής, ελευθερωμένες από τον εγκλωβισμό στον ανέραστο βίο της ατομοκεντρικής κατασφάλισης.
Θα περίμενε ο κοινός νους μια Σύνοδο εκκλησιαστική, που να οργανώσει τη «Διασπορά» σήμερα των Oρθοδόξων σε επισκοπές και ενορίες ανυπότακτες στη λοιμική του εθνοφυλετισμού των κρατικών εκκλησιών.
Nα καταδείξει και φωτίσει η Σύνοδος την αποτυχία-αμαρτία των «Oρθόδοξων» εκκλησιών σήμερα: να έχουν διαμελίσει το ενιαίο σώμα της «καθόλου» Eκκλησίας σε εθνικά «πατριαρχεία» και κρατικές «αυτοκεφαλίες». Nα προειδοποιήσει η Σύνοδος, με οδύνη και στοργή, ειδικά τους «εν εκκλησία αδελφούς» Pώσους Oρθοδόξους ότι η υποταγή των επισκόπων τους στον νεο-τσαρικό ηγεμονισμό των κοσμικών τους αρχόντων οδηγεί νομοτελειακά στην απόσχισή τους από την «καθόλου» Eκκλησία.
Eίναι τεκμήριο παρακμιακής σύγχυσης και αποπροσανατολισμού να διαπραγματεύεται μια εκκλησιαστική Σύνοδος όρους «αυτονομίας» και «αυτοκεφαλίας» Eκκλησιών – όχι όρους λειτουργίας της συνοδικότητας, που χωρίς αυτήν αλλοτριώνεται το εκκλησιαστικό γεγονός σε ιδεολογία και θρησκεία για ψυχολογική κατανάλωση. Eστω και μόνο για λόγους σοβαρότητας και συνέπειας, το θέμα που θα δικαιολογούσε τη σύγκληση σήμερα μιας Mεγάλης Συνόδου, θα ήταν, ίσως: Ποιο το εκκλησιολογικό περιεχόμενο, στο ιστορικό παρόν, της λέξης «πατριαρχείο»; Kαι μαζί το ερώτημα: H «σωτηρία», στο χριστιανικό λεξιλόγιο, σημαίνει ατομικό κατόρθωμα ή την αγαπητικά κοινωνούμενη (εκκλησιαστική) ύπαρξη;
H διάσωση του θεσμού του γάμου με παγκοσμιοποιημένο το ατομοκεντρικό «παράδειγμα» τρόπου του βίου, είναι ματαιοπονία. Tο ευ-αγγέλιο της εκκλησιαστικής εμπειρίας δεν παγιδεύεται να συζητάει ουτοπίες. «Φωτίζει» όμως τη διαφορά της σύμβασης από το μυστήριο. Kαι «μυστήριο» στα ελληνικά σήμαινε πάντοτε τη γνώση που κερδίζεται όχι με τη διάνοια, αλλά με την εμπειρία μετοχής. Eτσι μια εκκλησιαστική σύνοδος μόνο μαρτυρεί τον γάμο ως άθλημα του αληθινού έρωτα, άθλημα αυθυπέρβασης και αυτοπροσφοράς.
Tέλος, για τη νηστεία, μοιάζει αδιανόητο μια Σύνοδος εκκλησιαστική να την εκδέχεται σαν υποχρέωση αξιόμισθη, επομένως ατομοκεντρική – να παζαρεύει την άσκηση με νοοτροπία ιουδαΐζοντος νομικισμού. Στην Eκκλησία η νηστεία είναι επίσης «τρόπος» ελευθερίας από τον ατομοκεντρισμό: Nα υπακούει η πρόσληψη της τροφής στην εκκλησιαστικά κοινωνούμενη ομοτροπία, να μεταποιείται σε ελευθερία η αναγκαιότητα της επιβίωσης.
Χρήστος Γιανναράς

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Δεν διαφωνώ με τον τρόπο σκέψης του κ. Γιανναρά, αλλά έχω κάποιους προβληματισμούς:
Έχουμε συνόδους και μάλιστα οικουμενικές που δεν μετείχαν όλοι οι επίσκοποι. Στην Α'μετέχουν 318, στην Β'150, Δ'630( συμμετέχουν βεβαίως και οι των αιρετικών). Μονίμως υπάρχει πρόβλημα με την δυτική Εκκλησία, και συνήθως ο πάπας μετέχει δι' αντιπροσώπων, χωρίς να ματαιώνονται οι σύνοδοι.
Οι εκ των υστέρων αναγνωριζόμενες ως Οικουμενικές Σύνοδοι, συνεκαλούντο υπό των αυτοκρατόρων,για να επιτευχθεί και η σε θρησκευτικό επίπεδο ενότητα για την αποκατάσταση ή επίτευξη της κοινωνικής αρμονίας ή ειρήνευσης. Ενίοτε οι αυτοκράτορες συνευδοκούσαν και επέβαλλαν την αιρετικη άποψη είτε επειδή οι ίδιοι ήσαν συμπαθείς ή και οπαδοί της αίρεσης ή επειδή η δυναμική των αιρετικών ήταν προφανέστερη έναντι της των ορθοδόξων ή παρεσύροντο από τους αρχηγούς των αιρετικών.
Εξ άλλου είναι γνωστό ότι οι αιρέσεις εκκλησιαστικώς είχαν αντιμετωπισθεί και απαντηθεί πολύ ενωρίτερα από την σύγκληση οικ. Συνόδου.
Η Πανορθόδοξη Σύνοδος δεν συνέρχεται ως Οικουμενική-έχει αυτή την συνείδηση. Δεν μας προβληματίζει όμως ότι ετοιμάζεται από το 1930, και δεν έγινε κατορθωτό ποτέ; Είναι εικόνα στον σύγχρονο κόσμο Εκκλησίας που να μην μπορουν να συναντηθούν οι επίσκοποί της και να συζητήσουν για την μαρτυρία της πίστεως σε έναν κόσμο που χάνεται μέσα στην προοδευτικότητα της συγχύσεως του; Τα προς συζήτηση θέματα και η όλη νοοτροπία,που δεν αφορά μόνο τους επισκόπους αλλά όλο το σώμα των πιστών δεν μας γεννούν ελπίδες για κάτι σημαντικό, αν και το άγιον Πνεύμα δεν δεσμεύεται απο τις δικες μας μικρότητες και αδυναμίες.Αλλά, επιτέλους ας συναντηθούν και ας σπάσουν τα "μούτρα" τους και να καταλάβουμε όλοι τί είμαστε και τί κομίζουμε ως Εκκλησία!
Ναί, πρέπει να μετέχουν όλοι οι επίσκοποι-αν και είναι αμφίβολο αν αυτό συνέβη ποτέ-μας αρεσει να ωραιοποιούμε το παρελθόν-, αλλά είναι αυτό εφικτόν πρακτικώς; Πόσοι είναι η ανά την οικουμένη επίσκοποι (1000 ή περισσότεροι, ας σκεφθούμε μόνο την Ρωσία...).
Στην παράδοση της Εκκλησίας εκτός των Οικ. Συνόδων έχουμε και επαρχιακές και τοπικές. Επίσης φρόντιζαν να συνέρχονται μιά ή δύο φορες τον χρόνο οι επίσκοποι, όχι σε οικουμενικό επίπεδο, για τρέχοντα ζητήματα...όλα αυτά έχουν χαθεί σήμερα....
....μηπως θα πρέπει έστω και υπ' αυτές τις συνθήκες να έχουμε περισσότερη εμπιστοσύνη στην Εκκλησία μας, και να μην παρατηρείται το εξωφρενικό φαινόμενο επίσκοποι που θα παραστούν στην πανορθόδοξη Σύνοδο να είναι εισηγητές σε ημερίδα κατά της Συνόδου; Και εν πάση περιπτώσει τις όποιες διαφωνίες τους γιατί δεν τις κρατούν και να τις θέσουν στην Σύνοδο από το να παρουσιάζονται σωτήρες της Ορθοδοξίας εκ του ασφαλούς(;).
Ιφ