ΚΒ´Κυριακή
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Ὁ πλοῦτος μας
« Ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽αὐτούς
καί ἔλεος» (Γαλ. στ´16)
Μέ τή
σταυρική θυσία τοῦ Κυρίου καταργήθηκαν ὅλα ἐκεῖνα τά στοιχεῖα τῶν θρησκευτικῶν
τύπων, γιά τά ὁποῖα ἐκαυχῶντο οἱ Ἑβραῖοι. Ὁ Ζωοποιός Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἄνοιξε
μιά νέα ἐποχή. Τώρα πλέον δέν μένουμε στήν ἐξωτερική εὐσέβεια τῶν τύπων, ὅπως ἦταν
γιά παράδειγμα ἡ περιτομή, ἀλλά προχωροῦμε στήν οὐσία. Καλούμαστε καί μποροῦμε
νά φτάσουμε σ᾽ αὐτή τήν καινή κτίση, τήν ἀναγέννηση τῆς ψυχῆς. Σέ ὅσους
πιστεύουν καί συμμορφώνονται πρός αὐτά πού διδάσκει ἡ Ἐκκλησία, καί ἀγωνίζονται
μέ τή χάρη τοῦ Ἐσταυρωμένου νά ἀναγεννηθοῦν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος δίνει μιά πολύ ὄμορφη
εὐχή. Τούς εὔχεται νά ἔχουν στή ζωή τους τήν εἰρήνη καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Δῶρα
ἀσύληπτης ἀξίας καί τά δύο. Ἐμεῖς σήμερα θά στρέψουμε τήν προσοχή μας στό
δεύτερο ἀπό τά δῶρα αὐτά πού λέγεται ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Θά ἰδοῦμε πῶς ἐκδηλώνεται στή ζωή τοῦ κόσμου καί τοῦ ἀνθρώπου τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί πῶς θά τό προσελκύσουμε
κι ἐμεῖς στή ζωή μας.
*****
«Ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ
στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽ αὐτούς καί ἔλεος»
Ὁ ἄνθρωπος, ἀδελφοί
μου, εἶναι εἰκόνα ζωντανή τοῦ Παντοκράτορος Κυρίου. Ἡ εἰκόνα ὅμως μέ τή πτώση τῶν
πρωτοπλάστων ἀμαυρώθηκε. Μέσα στόν κῆπο τῆς Ἐδέμ ὁ Ἅγιος Θεός ὡς ἄριστος
παιδαγωγός τιμωρεῖ τήν παράβαση καί τόν παραβάτη. Ὅμως τόν παραβάτη ἄνθρωπο τόν
λυπᾶται, τόν εὐσπλαγχνίζεται καί τρέχει ἀμέσως μετά τήν τιμωρία νά τοῦ χαρίσει
σωσίβιο μέσα στόν ὠκεανό τῶν θλίψεών του τήν ἐλπίδα. Τοῦ προλέγει ὅτι ἕνας ἀπόγονος
τῆς Εὔας, θά συνέτριβε τήν κεφαλή τοῦ ὄφεως, τοῦ διαβόλου, πού τόν εἶχε
παρασύρει στόν ὄλεθρο.
Ἀπό τότε τά ἐλέη
τοῦ Θεοῦ, ἡ ἀγάπη καί ἡ εὐσπλαγχνία Του διαρκῶς ἐκχύνονται στούς ἀνθρώπους ὡς ἄτομα
καί σύνολα καί λαούς. Αὐτό τό ἔλεος καλούμεθα καί ἐμεῖς νά τό σκεπτώμαστε μέρα
καί νύχτα, πολύ περισσότερο ἀπ᾽ ὅτι σκέπτεται τούς θησαυρούς του ὁ πιό
φιλάργυρος ἄνθρωπος τοῦ κόσμου. Πολύ περισσότερο ἀπ᾽ ὅτι σκέπτεται ἡ στοργική
μητέρα τό μονάκριβο παιδί της.
Εἴμαστε ἄνθρωποι
μικροί καί ἀδύνατοι ἀπό κάθε ἄποψη. Ἔχουμε ἀνάγκη στηριγμοῦ καί ἐνίσχυσης. Δέν
μποροῦμε νά κάνουμε οὔτε ἕνα βῆμα χωρίς τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ. Εἶναι ἀδύνατο νά
ζήσουμε χωρίς τό ἔλεός Του. Ὅλη μας ἡ ζωή καί ἡ σωματική καί ἡ ψυχική ἐξαρτᾶται
ἀπό τήν εὐσπλαγχνία τοῦ Θεοῦ.
Θά μπορούσαμε
ἀλήθεια νά ζήσουμε ἐάν δέν ἀνέτελλεν Ἐκεῖνος τόν ἥλιο, ἤ ἐάν μᾶς στεροῦσε τόν ἀέρα πού ἀναπνέουμε; Βλέπετε ἐνῶ ἐμεῖς καῖμε
συνεχῶς τά δάση μέ τά δένδρα πού ἀνανεώνουν τό ὀξυγόνο. Ἐκπέμπουμε ἑκατομμύρια
τόνους διοξειδίου τοῦ ἄνθρακα μέ τά καυσαέριά μας Ἐκεῖνος συνεχίζει νά μᾶς
δίνει τό ἀπαραίτητο γιά τή ζωή μας ὀξυγόνο. Θά μπορούσαμε νά ζήσουμε ἄν ἄφηνε ἐλεύθερη
τή θάλασσα νά παραβεῖ τήν ἐντολή πού τῆς ἔδωσε νά σβήνουν τά κύματά της στήν
παραλία; Τό τί σημαίνει περιορισμός τῆς θάλασσας στά ὅρια πού τῆς ἔθεσεν ὀ
Δημιουργός τό καταλαβαίνουμε ὅταν ξεσπάσει κανένα τσουνάμι. Ποιός μπορεῖ νά ἀντιπαραταχθεῖ
στήν ὁρμή ἑνός τέτοιου φαινομένου; Ἀδελφοί μου ἀγαπητοί! Ἡ πατρική Πρόνοια τοῦ
Θεοῦ, πού δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά ἡ πλούσια ἐκδήλωση τοῦ ἐλέους Του, ἀποτελεῖ
τήν προϋπόθεση τῆς ὕπαρξής μας στόν κόσμο αὐτό.
Τό ἴδιο τώρα ἰσχύει
καί γιά τά πνευματικά θέματά μας; Ὅταν σκεπτόμαστε τά ἐλαττώματα καί τά ἁμαρτήματά
μας· ὅταν διαπιστώνουμε πόσο ἐλεεινοί εἴμαστε· ὅταν βλέπουμε ὅτι ἁμαρτάνουμε
καθημερινά, παρά τίς καλές μας ἀποφάσεις, τότε καταλαβαίνουμε καλύτερα τό πόσο
ἔχουμε ἀνάγκη νά μᾶς λυπηθεῖ καί νά μᾶς ἐλεήσει ὁ Θεός. Τότε ἀντιλαμβανόμαστε
καί κατανοοῦμε τό τί θά γινόμασταν ἐάν ἔπαυε νά μᾶς ἀνέχεται ὁ Θεός, ἐάν ἔκλειναν
τά Ἱερά Ἐξομολογητήρια καί ἔπαυε νά μᾶς εὐσπλαγχνίζεται ὁ Ἐλεήμων καί πλήρης
οἰκτιρμῶν Κύριος καί Θεός μας. Θά ἐνοιώθαμε τότε αἴσθημα ἀνάλογο μέ ἐκεῖνο πού ἔζησεν
ὁ ψαλμωδός τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μέ τούς λόγους: «Ἐνεπάγην εἰς ἰλύν βυθοῦ καί οὐκ
ἔστιν ὑπόστασις» (Ψαλμ. ξη´3). Ἔχω βυθισθεῖ στόν βοῦρκο. Προσπαθῶ νά βρῶ
στέρεο ἔδαφος νά πατήσω καί δέν βρίσκω. Πνίγομαι, βουλιάζω στό χάος, χάνομαι.
Δέν ἔχω ἀπό ποῦ νά πιαστῶ.
*****
Πῶς ὅμως θά
μπορέσουμε νά ἑλκύσουμε τό τόσο ἀπαραίτητο γιά ὅλη μας τή ζωή ἔλεος τοῦ Θεοῦ
μας; Τί χρειάζεται γιά νά εἴμαστε μέσα στό ρεῦμα τοῦ ἐλέους τοῦ Θεοῦ καί νά μή
δοκιμάσουμε ποτέ τήν ἀνυπόφορη κατάσταση πού ἐπικρατεῖ ἔξω ἀπ᾽ αὐτό;
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης
ὁ Χρυσόστομος ἔλεγε ὅτι γιά νά ἀπολαύσουμε
τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ πρέπει προηγουμένως νά γίνουμε ἄξια δοχεῖα τοῦ θείου ἐλέους
(Β´Ὁμιλ. εἰς Β´Κορ.).
Γιά νά
γίνουμε λοιπόν δοχεῖα ἄξια τοῦ ἐλέους τοῦ Θεοῦ χρειάζεται κατά πρῶτο καί κύριο
λόγο νά ἔχουμε ὀρθή πίστη στό θεανδρικό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καί τό ἀπολυτρωτικό
Του ἔργο, ὅπως αὐτό τό ἔργο συνεχίζεται μέσα στούς κόλπους τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας.
Αὐτό σημαίνει ἡ «στοίχηση» πρός τόν «κανόνα» γιά τήν ὁποία μιλάει ὁ σημερινός
Ἀπόστολος. Αὐτός πού πιστεύει σωστά στόν Χριστό καί ὑπολογίζει τή Θυσία Του καί
συμμορφώνεται μέ ὅσα εἶπε καί συνέστησεν Ἐκεῖνος, βρίσκεται μέσα στήν περιοχή ὅπου
ἐκχύνεται τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
Χρειάζονται ὅμως
καί ἄλλες προϋποθέσεις γιά νά ἑλκύσει κανείς τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ πάνω του. Μιά ἀπ᾽
αὐτές εἶναι ὁ φόβος καί ἡ εὐλάβεια πρός τόν Κύριο. «Ὅπως λυπᾶται ὁ πατέρας τά
παιδιά του, ἔτσι εὐσπλαγχνίζεται καί ἐλεεῖ ὁ Θεός ὅσους τόν φοβοῦνται», λέγει ὁ
Ψαλμωδός, (Ψαλμ. ρβ´13). Ὅσοι ὑπολογίζουν τό Νόμο Του καί σέβονται τό Ὄνομά
Του καί δείχνουν ἔμπρακτα τήν εὐλάβειά τους ἀπέναντί Του, θά συμπεριληφθοῦν ὁπωσδήποτε
μεταξύ τῶν ἀνθρώπων πού εἶναι ἄξιοι τοῦ θείου ἐλέους.
Ἄλλη βασική
προϋπόθεση γιά νά μᾶς ἐπισκεφθεῖ τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί νά γλυκάνει τή ζωή μας
εἶναι ἡ ταπεινή ἱκεσία, ἡ καταφυγή σ’ Ἐκεῖνον. Ἡ ἐπίμονη καί θερμή ἐπίκληση καί
ἐκζήτηση τῆς εὐσπλαγχνίας Του. Ἡ ἀπόκτηση δηλαδή τοῦ φρονήματος τοῦ τελώνη τῆς
παραβολῆς. Ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος ἔχοντας συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητάς του ταπεινωμένος ἐπανελάμβανε
τήν παράκληση «ὁ Θεός ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ» (Λουκ. ιη΄13).
Ἕνα ἄλλο οὐσιῶδες
στοιχεῖο, πού ἀπαιτεῖται γιά νά μᾶς ἐλεήσει ὁ Θεός εἶναι ἡ ἀπό μέρους μας
παροχή συγγνώμης καί συγχωρήσεως σέ ὅσους
μᾶς ἔφταιξαν. Αὐτός πού ἐλεεῖ, εὐσπλαγχνίζεται καί συγχωρεῖ τόν συνάνθρωπό
του, θά ἐλεηθεῖ ὁπωσδήποτε ἀπό τόν Θεό μᾶς εἶπεν ὁ Κύριος (Ματθ. στ΄14). Ἐνῶ αὐτός
πού εἶναι σκληρός καί ἀνάλγητος, θά ἀντικρύσει τήν «ἀνέλεον κρίσιν» τοῦ Θεοῦ (Ἰακ.
β΄13).
*****
«Ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ
στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽ αὐτούς καί ἔλεος»
Δέν θά εἴμασταν
ἐκτός πραγματικότητος, ἀδελφοί, ἐάν ὑποστηρίζαμε ὅτι ὁ σκοπός τῆς ζωῆς μας εἶναι
ἡ προσέλκυση τοῦ ἐλέους τοῦ Θεοῦ. Ἀπό αὐτό ἐξαρτᾶται ἡ αἰώνια σωτηρία μας. Τίποτε
ἄλλο δέν μᾶς σώζει. Οὔτε τά πλούτη, οὔτε οἱ γνώσεις, οὔτε τά ἀξιώματα, οὔτε ὁτιδήποτε
ἄλλο ἀπό αὐτά γιά τά ὁποῖα κοπιάζουμε καθημερινά. Τόν Παράδεισο μπορεῖ νά μᾶς
τόν χαρίσει μόνο τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Ἄς φροντίζουμε λοιπόν νά γινόμαστε ἄξιοι
δέκτες αὐτοῦ τοῦ τόσο ἀπαραίτητου στή ζωή μας θείου δώρου καί ἄς τόν παρακαλοῦμε
μέ θέρμη ψυχῆς: «Ἐλέησον ἡμᾶς τούς πταίοντάς σοι πολλά καθ᾽ἑκάστην ὥραν, ὦ Χριστέ
μου». Ἀμήν.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό Καθεδρικό Ναό Ἁγίου Ἰωάννου Λευκωσίας τήν Κυριακή 20.11.2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου