Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου
Λόγος
Κήρυξ τῆς ἐλεημοσύνης
« Τῆς ἐνθέου γέγονας, ἐλεημοσύνης εἰσηγητής·… Χρυσολόγε»
(Κανών τοῦ
ἁγίου ὠδή θ΄)
Ὅποιος
μελετᾶ τή ζωή καί τό ἔργο τοῦ τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου, Μακαριώτατε, ἅγιοι Ἀρχιερεῖς,
σεβαστοί πατέρες, ἐντιμότατοι ἄρχοντες, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, νομίζει πώς
βρίσκεται μπροστά σ’ ἕνα ἀπέραντο ὠκεανό. Ἔχει τή αἴσθηση ὅτι ἀτενίζει τά ἄδυτα
τοῦ σύμπαντος. Τό ἔργο του εἶναι τόσο πολυδιάστατο, ὥστε πολύ δύσκολα μπορεῖ νά
ἐρευνηθεῖ.
Ἰωάννης
Χρυσόστομος σημαίνει σοφία, βίος κατά πάντα ἅγιος, ἀγάπη, φιλανθρωπία, κοινωνική
προσφορά, ἄριστη ποιμαντική, ἀξεπέραστη ρητορική ἱκανότητα, ἀσκητικό ἦθος,
δράση, ἀγώνας, ἱεραποστολή, ὀρθόδοξη καί μοναδική ἑρμηνεία τῶν Γραφῶν.
Ὁ
Χρυσόστομος κατά τόν ἱερό ὑμνογράφο εἶναι, σύν τοῖς ἄλλοις, «τῆς ἐνθέου ἐλεημοσύνης
εἰσηγητής». Εἶναι «ὁ πρωτουργός», αὐτός πού ἄσκησε μέ ζῆλο τά ἔργα τῆς ἔνθεης ἀρετῆς τῆς ἐλεημοσύνης. Τά ἐλάχιστα ψήγματα
τῆς θεοφώτιτης περί ἐλεημοσύνης διδασκαλίας
του πού θά ἐκτεθοῦν στή συνέχεια καταδεικνύουν τήν ἀξία τῆς συγκεκριμένης ἀρετῆς, τήν ἀναγκαιότητά
της καί τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο πρέπει νά ἀσκεῖται.
*****
« Τῆς ἐνθέου γέγονας, ἐλεημοσύνης εἰσηγητής·… Χρυσολόγε»
Τόσο
συχνά μιλοῦσε γιά τήν ἐλεημοσύνη ὁ ἱερός Χρυσόστομος, ὥστε κάποτε οἱ ἀκροατές
του διαμαρτυρήθηκαν, διότι εἶχαν βαρεθεῖ νά ἀκοῦνε συνέχεια γι’αὐτήν καί τοῦ εἶπαν· «Πάλι γιά τήν ἐλεημοσύνη θά μᾶς
μιλήσεις; Φτάνει πιά, εἶναι ἀρκετά αὐτά πού μᾶς ἔχεις πεῖ. Πότε ἐπί τέλους θά σταματήσεις
νά μιλᾶς γιά τό θέμα αὐτό;». Καί ὁ ἅγιος τούς ἔδωκε μιά πολύ εὔστοχη ἀπάντηση:
«Τότε θά σταματήσω νά ὁμιλῶ περί ἐλεημοσύνης, ὅταν δέν θά ὑπάρχει οὔτε ἕνας
φτωχός». Καί συνεχίζει: Ἤθελα νά παύσω
νά ὁμιλῶ συνεχῶς γι᾽ αὐτά, ἀλλά σεῖς μέ τόν τρόπο ζωῆς σας δέν μέ ἀφήνετε νά τό
κάνω, γιατί συνεχῶς μοῦ δίνετε ἀφορμές. Καί σᾶς ἐρωτῶ: «Τίς χρεία τῶν σηρικῶν ἱματίων»[1];
Ποιά ἀνάγκη ὑπάρχει νά φορᾶμε μεταξωτά ἐνδύματα; Μέχρι πότε θά ἀσχολούμαστε μέ
αὐτές τίς γελοιότητες;
Ἀλήθεια, ἄν ζοῦσε σήμερα κι ἔβλεπε
τόν τρόπο τῆς ζωῆς μας ἀκόμη καί μέσα στή δίνη τῆς οἰκονομικῆς κρίσης, τί θά ἔλεγε;
Πῶς θά αἰσθανόταν;
Θέλοντας νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τό ὑλιστικό
πνεῦμα πού ψύχει τήν ἀγάπη καί κάμνει τόν ἄνθρωπο νά ἀδιαφορεῖ γιά τίς ἀνάγκες
τοῦ πλησίον ὁ ἱερός Πατήρ μᾶς ὑπενθυμίζει ὅτι εἶναι «μέγα ἀγαθόν καί τοῦ Θεοῦ
δῶρον» ἡ ἐλεημοσύνη. «Καί αὐτῷ τῷ Θεῷ, κατά δύναμιν, ἡμᾶς ἐξομοιοῖ
κατορθούμενον». Ἡ ἐλεημοσύνη μᾶς ἐξομοιώνει, ὅσο εἶναι δυνατό στήν ἀνθρώπινη
φύση, μέ τόν Θεό, ὅταν τήν ἀσκοῦμε. Γι’αὐτό καί μᾶς ὑπενθυμίζει τόν λόγο τῶν
Παροιμιῶν «μέγα ἄνθρωπος καί τίμιον ἀνήρ ἐλεήμων» (Παρ. κ΄6). Εῑναι μεγάλο τό
δημιούργημα, πού ὀνομάζεται ἄνθρωπος, διότι πλάστηκε ἀπό τόν Θεό κατ’εἰκόνα
καί καθ’ὁμοίωσή Του· πολύτιμος ὅμως εἶναι ὁ ἄνθρωπος, πού εὐσπλαγχνίζεται καί ἐλεεῖ.
Συνεχίζοντας τό ἐγκώμιο τῆς ἐλεημοσύνης
γράφει: ἡ ἐλεημοσύνη εἶναι σπουδαιότερο πράγμα καί ἀπό τό νά ἀνασταίνει
κανείς νεκρούς. Διότι εἶναι πολύ πιό σπουδαῖο νά δώσεις τροφή στόν πεινασμένο
Χριστό ἀπό τό νά ἀναστήσεις νεκρούς στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ. Στήν πρώτη περίπτωση
ἐσύ εὐεργετεῖς τόν Χριστό, στή δεύτερη ὁ Χριστός ἐσένα. Καί ἀμείβεται κανείς ὅταν
εὐεργετεῖ καί ὄχι ὅταν τόν εὐεργετοῦν.
Γιά τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο πρέπει νά γίνεται ἡ ἐλεημοσύνη ὁ ἅγιος Πατήρ λέγει τά ἑξῆς: «Ἐλεημοσύνη εἶναι
ὅταν τήν κάνεις μέ προθυμία, ὅταν
τήν κάνεις μέ γενναιοδωρία, ὅταν δέν νομίζεις πώς δίνεις, ἀλλά πώς παίρνεις, ὅταν
τήν κάνεις σάν νά σέ εὐεργετοῦν, σάν νά κερδίζεις, σάν νά μή χάνεις. Γιατί ἄν
νομίζεις πώς χάνεις, αὐτό δέν εἶναι ἐλεημοσύνη. Ἐκεῖνος πού ἐλεεῖ ἄλλον πρέπει
νά χαίρεται, ὄχι νά δυσανασχετεῖ. Διότι, θά ἦταν παράλογο ἄν, ἐνῶ ἀνακουφίζεις
τή λύπη τοῦ ἄλλου μέ τήν προσφορά σου, νά λυπᾶσαι ἐσύ; Ἄν λυπᾶσαι ένῶ προσφέρεις,
τότε ἡ ἐνέργειά σου αὐτή δέν μπορεῖ νά λογαριαστεῖ ὡς ἐλεημοσύνη. Διότι, ἄν
στενοχωρεῖσαι πού ἀνακούφισες τή στενοχώρια τοῦ ἄλλου, δίνεις δεῖγμα μεγάλης
σκληρότητας καί ἀπανθρωπιᾶς. Εἶναι προτιμότερο νά μή τόν ἀνακουφίζεις, παρά νά
τόν ἀνακουφίζεις μέ δυσθυμία. Γιατί τέλος πάντων στενοχωρεῖσαι, ἄνθρωπε; Μήπως
λιγοστέψει τό χρυσάφι σου; Ἐπί τέλους, ἄν ἔχεις αὐτή τή γνώμη μή δίνεις. Ἄν δέν
πιστεύεις πώς σοῦ γίνονται πολλαπλάσια στόν οὐρανό μήν προσφέρεις.
Στούς χρισταινούς πού λένε; «ἐμεῖς
δέν ἔχουμε χρήματα πῶς μποροῦμε νά κάνουμε ἐλεημοσύνη; ὁ ἐλεήμων Πατήρ ἀπαντᾶ:
«Ἐλεημοσύνη δέν γίνεται μόνο μέ χρήματα, ἀλλά καί μέ ἄλλα ἔργα. Μποροῦμε νά
προστατέψουμε κάποιον καί νά τόν βοηθήσουμε. Πολλές φορές ἡ προστασία μέ ἔργα,
βοήθησε περισσότερο ἀπό τά χρήματα. Καί συνεχίζει: «Ἐμπρός λοιπόν, ἀδελφέ μου,
νά γνωρίσεις ὅλα τά εἴδη τῆς ἐλεημοσύνης. Μπορεῖς νά βοηθήσεις μέ χρήματα; Μή
διστάσεις. Μπορεῖς μέ τό νά προσφέρεις προστασία σέ κάποιον; Μή πεῖς, ἀφοῦ δέν
ὑπάρχουν χρήματα, αὐτό δέν εἶναι τίποτε. Καί, ὅμως, αὐτό εἶναι πάρα πολύ σπουδαῖο.
Κάνε το καί νά αἰσθάνεσαι ἀκριβῶς σάν νά ἔχεις δώσει χρήματα. Μπορεῖς μέ
θεραπεία; Καί αὐτό νά τό κάνεις. Γιά παράδειγμα: εἶσαι γιατρός στήν ἐπιστήμη;
φρόντισε τούς ἀσθενεῖς σου μέ ἀγάπη.Καί αὐτό εἶναι σπουδαῖο.
Ἀδελφέ μου, πές δυό λόγια ἀδελφικά
στόν ἄρρωστο. Τοῦ δίνεις θάρρος καί δύναμη. Ἐλπίδα. Συμπορεύσου μέ τόν
κουρασμένο. Πιάσε ἀπό τό χέρι καί ἀνασήκωσε τόν πεσμένο. Χαμογέλασε στόν
λυπημένο. Μίλησε μέ ἐκεῖνον πού πενθεῖ. Δῶσε φῶς στό σκοτάδι τοῦ ἀπελπισμένου, τό
φῶς τῆς πίστης, τό φῶς τῆς ἀγάπης, τό φῶς τῆς ἐλπίδας. Δάνεισέ του τῆς ψυχῆς τά
ἀγαθά καί τοῦ σώματος. Δῶσε, δῶσε ἐλπίδες. Δῶσε του τήν ἐλπίδα τοῦ Χριστοῦ καί
τῆς αἰωνιότητας. Μ᾽ ἕνα χαμόγελο, μέ μιά
ἀδελφική ματιά, μ᾽ἕνα λόγο χιστιανικῆς ἀγάπης.
Μπορεῖς νά βοηθήσεις μέ συμβουλή;
Αὐτό εἶναι πολύ ἀνώτερο ἀπ᾽ ὅλα ἤ καί τόσο μεγαλύτερο, ὅσο μεγαλύτερο εἶναι τό
κέρδος πού ἔχει. Διότι δέν ἀπαλλάσσεις ἀπό πείνα, ἀλλ᾽ ἀπό τόν φοβερό θάνατο. Οἱ
ἅγιοί μας Ἀπόστολοι αὐτό τό εἶδος τῆς ἐλεημοσύνης ἐξήσκησαν. Τά ἔργα τῆς ἀγάπης
καί τή διανομή τῶν χρημάτων τήν ἀνέθεσαν σ᾽ αὐτούς πού τούς συνόδευαν, στούς ἑπτά
διακόνους, ἐνῶ αὐτοί οἱ ἴδιοι κατάγιναν μέ τό κήρυγμα τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ.
Δέν εἶναι μικρή ἐλεημοσύνη, ἀδελφέ
μου, τό νά μπορέσεις ν᾽ ἀπαλλάξεις κάποια ψυχή πού βρίσκεται σέ δύσκολη θέση,
πού κινδυνεύει νά πεθάνει καί κατακαίγεται ὁλόκληρη!
Ὁ ἱερός Πατήρ γιά τήν πνευματική ἐλεημοσύνη
λέγει: «Μέγα ἀγαθόν καί τό ἐλεεῖν τούς πενομένους, ἀλλ᾽ οὐδέν τοιοῦτον οἷον τό
πλάνης ἀπαλλάττειν». Εἶναι μεγάλο ἀγαθό καί σπουδαία ἀρετή τό νά δείχνει κανείς
εὐσπλαγχνία σ’ αὐτούς πού στεροῦνται καί νά τούς βοηθεῖ. Τίποτε ὅμως δέν εἶναι
τόσο σπουδαῖο ὅσο τό νά ἀπαλλάττει κανείς κάποιον ἀπό τήν πλάνη, διότι τίποτε δέν
ἀξίζει τόσον πολύ, ὅσο μία ψυχή, ἀφοῦ οὔτε ὅλος ὁ κόσμος δέν ἰσοφαρίζει μιά
ψυχή. Ὅσα χρήματα καί νά δώσεις, δέν κάνεις τόσον σπουδαῖο ἔργο, ὅσο ἐκεῖνος
πού ἐπιστρέφει μία ψυχή, διότι αὐτός πού τό κάνει αὐτό ὁμοιάζει τόν Παῦλο καί
τόν Πέτρο, ὄχι διότι ὑποφέρει ὅπως αὐτοί πείνα καί τά ἄλλα κακά, ἀλλά μέ τήν
προθυμία πού δείχνει.
****
« Τῆς ἐνθέου γέγονας, ἐλεημοσύνης εἰσηγητής·… Χρυσολόγε»
Μακαριώτατε,
ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ άκολουθώντας τό παράδειγμα τοῦ Ἀρχηγοῦ της, τῶν ἁγίων Ἀποστόλων
καί τῶν Πατέρων ἐργάσθηκε πάντοτε μέ ζῆλο τά ἔργα τῆς ἐλεημοσύνης, καί τῆς ὑλικῆς καί ἰδιαιτέρως τῆς πνευματικῆς. Τά ἐργάζεται
καί σήμερα. Τά φιλόπτωχα ταμεῖα τῶν ἐνοριῶν, τά συσσίτια, ὅταν καί ὅπου
παρίσταται ἀνάγκη, ἡ διανομή τροφίμων σἐ ἀναξιοπαθοῦντες ἀδελφούς τοῦ Χριστοῦ εἶναι
γεγονότα τοῖς πᾶσι βοῶντα.
Σ’ αὐτά δέ τά ἔργα τῆς
φιλανθρώπου ἐλεημοσύνης ἡ Μακαριότης σας προΐσταται ὄχι μόνο ἀόκνως ἀλλά καί μέ
ζῆλον ἔνθεο, παρέχοντας σέ ὅλους ἐμᾶς παράδειγμα πρός μίμηση. Καθένας πού
καταφεύγει κοντά σας, καί στίς πιό δύσκολες ἀκόμη οἰκονομικές συνθῆκες πού δημιούργησεν
ἡ οἰκονομική κρίση, νιώθει τήν πατρική σας ἀγάπη καί τή συμπάθεια στόν πόνο
του.
Υἱικῶς εὐχόμαστε, Μακαριώτατε, τά
ἔτη σας νά εἶναι πολλά καί ὁ βίος σας μέχρι τέλους «πλήρης ἐλεημοσυνῶν καί καλῶν
ἔργων». Καί σεῖς πατρικῶς νά εὔχεσθε ὅλοι ἐμεῖς τά πνευματικά σας παιδιά νά ἐργαζόμαστε
μέ ζῆλο τά ἔργα τῆς ἐλεημοσύνης ὑλικῆς καί πνευματικῆς στό μέτρο τοῦ δυνατοῦ, ὥστε
δι᾽ ὅλων νά δοξάζεται τό ὑπερύμνητο ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ μας.
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό Καθεδρικό
Ἁγίου Ἰωάννου Ἀρχιεπισκοπῆς Λευκωσίας, Δευτέρα 13/11/2017
3 σχόλια:
Χρόνια πολλά να χαρίζει ο Θεός στον Αρχιεπίσκοπο της Κύπρου κ. Χρυσόστομο διότι είναι απαραίτητος και για την Κύπρο και τις εξελίξεις στο Κυπριακό ζήτημα αλλά και για την ορθδοξια με τις σοφές του παρεμβάσεις.
Ομολογώ ότι μπήκα για να το διασκεδάσω. Όταν μιλάνε σε ονομαστήρια δεσποτάδων πολύ περισσότερο σε Αρχιεπισκόπους οι Αρχιμανδρίτες επιστρατεύουν όλα τα κοσμητικά επίθετα σε υπερθετικό βαθμό όχι για τον τιμώμενο άγιο αλλά για τον εγκολπιοφόρο.
Σε αυτή την ομιλία διέκρινα ήθος από τον ομιλητή τν π. Γρηγόριο Μουσουρούλη γιατί μίλησε για τον άγιο με μια μικρή ευχετική αναφορά στο τέλος για τον εορτάζοντα ιεράρχη.
Ας αποτελέσει παράδειγμα η ομιλία αυτή και για άλλους που σε τέτοιες περιπτώσεις ομιλούν. Μπορεί να μη το διασκέδασα όπως περίμενα αλλά ωφελήθηκα από τον λόγο αυτό. Θα συγχαρώ τον π. Γρηγόριο για το κήρυγμα αλλά και τον Κύπρου Χρυσόστομο για τον συνεργάτη του.
Γιώργος Πολυχρονόπουλος
Σωστά τα λέει ο 1.17.
Οικοδομητικός ο λόγος του ομιλητή και όχι οσφυοκαμπτικός ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Δημοσίευση σχολίου