Η Ονομασία του Κράτους των Σκοπίων.
(«ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ», Αρ.Φύλλου: 546,
13-01-2018)
Γεώργιος Νεκτάριος Λόης, Ph.D.
Πολλά γράφονται και πολλά
λέγονται κάθε φορά που επανέρχεται στο προσκήνιο το ζήτημα της ονομασίας του
κράτους των Σκοπίων. Η παρέμβαση όμως του συγκεκριμένου άρθρου στόχο έχει την
κατάθεση ορισμένων σκέψεων και απόψεων. Από την έναρξη των μεταπτυχιακών μου σπουδών
(1995) θυμάμαι την ενασχόληση με το «Μακεδονικό» ζήτημα και συνάμα με το θέμα
της ονομασίας του Κράτους των Σκοπίων. Ήταν τότε πολύ επίκαιρο όπως είναι άλλωστε
και σήμερα. Τα έτη παρήλθαν και δυστυχώς με λύπη διαπιστώνουμε ότι δεν άλλαξε
τίποτα, εκτός από ένα γεγονός σε σχέση με το χθες (1992). Τότε οι κυβερνώντες
στα Σκόπια δέχονταν την σύνθετη ονομασία, την οποία εμείς απορρίπταμε, ενώ σήμερα
θεωρούμε, οι περισσότεροι δυστυχώς από εμάς, επιτυχία την σύνθετη ονομασία, την
οποία έως την πριν Ζάεφ περίοδο οι Σκοπιανοί απέρριπταν. Χρειαστήκαμε δηλαδή 26
έτη για να συμφωνήσουμε σε αυτό που τότε διαφωνούσαμε; Και τελικά σε τι συμφωνούμε;
Στο ότι συρόμαστε πίσω από τις όποιες εξελίξεις χρησιμοποιώντας διάφορα
προσχήματα;
Οι Σκοπιανοί, φαίνεται ότι με την
πάροδο των χρόνων και με την μετριοπάθεια του νέου πρωθυπουργού Ζάεφ θα
πετύχουν την αναγνώριση του κράτους τους ως ξεχωριστή πολιτεία με σύνθετη ονομασία,
που θα περιέχει όμως τον όρο Μακεδονία. Έναν όρο, ο οποίος είναι αρχαίος Ελληνικός
μαρτυρούμενος επί χιλιετηρίδες προτού να υπάρξει οιοσδήποτε σλάβος στη
Βαλκανική Χερσόνησο. Εύλογα λοιπόν προκύπτει το ερώτημα: εμείς τι θα κερδίσουμε
από αυτήν την συμφωνία; Γιατί πάντοτε και σε κάθε διεθνής συμφωνία κάτι δίνεις
- κάτι παίρνεις, διαφορετικά δεν είναι συμφωνία είναι επιβολή ή προδοσία.
Προσωπικά θεωρώ ως μόνο κέρδος ότι δεν θα αποκαλείται το κράτος τους απλά – μόνο
«Μακεδονία» όπως μέχρι σήμερα (έχει αναγνωριστεί διεθνώς από 130 και πλέον χώρες
ως Μακεδονία) αλλά θα του προσθέσουμε και έναν επιθετικό προσδιορισμό π.χ. «Νέα
Μακεδονία». Κερδίζουμε δηλαδή τον επιθετικό προσδιορισμό που εμείς απορρίπταμε.
Στο ζήτημα τώρα της ονοματοδοσίας
τρία είναι τα ονόματα που συζητούνται: «Δημοκρατία Άνω Μακεδονίας», «Δημοκρατία
Βόρειας Μακεδονίας» και «Δημοκρατία Νέας Μακεδονίας». Αν πρέπει υποχρεωτικά να
επιχειρηματολογήσουμε υπέρ κάποιου αυτό θα είναι το τρίτο. Τα δύο πρώτα δεν
καλύπτουν φυλετικά και γεωγραφικά το σύνολο του κράτους των Σκοπίων και αυτό
διότι εκτός από το σλαβικό στοιχείο υπάρχει και το αλβανικό, το οποίο αποτελεί
την μία από τις δύο βασικές συνιστώσες του. Το αλβανικό στοιχείο αντιπροσωπεύει
το 40% του συνόλου των κατοίκων και το 90% στις επαρχίες του Τετόβου και Δίβρας
στα δυτικά συνορεύοντας με το Κοσσυφοπέδιο. Εδώ οι αλβανοί αποκαλούν την χώρα
Ιλλυρία και όχι «Μακεδονία». Άρα έχουμε Σλαβομακεδόνες από την μία και
Αλβανοϊλλυριούς από την άλλη. Φυσικά υπάρχουν και άλλες σημαντικές μειονότητες
όπως Σέρβοι, Βούλγαροι, Βλάχοι (Ελληνόβλαχοι για μας), Ρομά και Έλληνες. Το
ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι: πως θα εκπροσωπηθούν ονοματολογικά στην νέα
ονομασία οι Αλβανοϊλλύριοι και
οι Σλαβομακεδόνες ώστε να
υπάρχει σταθερότητα στο κράτος και να ενταχθεί τελικά στο ΝΑΤΟ και στην
Ευρωπαϊκή Ένωση;
Η ονομασία που φαίνεται να προκρίνεται
είναι «Νέα Μακεδονία». Αν τελικά καταλήξουν σε αυτήν τότε θα πρέπει οι Πολιτικοί
και Διπλωμάτες μας να καταγράψουν οπωσδήποτε το «Ιστορικό Πλαίσιο» βάσει του
οποίου θα συμφωνήσουμε στην σύνθετη ονομασία, διότι από την ημέρα αναγνώρισης
του κράτους των Σκοπίων θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ιστορικά ότι οι Σκοπιανοί έχουν
μόνο ένα τμήμα της γεωγραφικής Μακεδονίας, ενώ εμείς την «Αρχαία – Ελληνική Μακεδονία».
Έτσι, θα αποφύγουμε μελλοντικά νέα προβλήματα. Αν δεν είναι απόλυτα κατανοητό
το «Ιστορικό Πλαίσιο» βάσει του οποίου θα συμφωνήσουμε στην σύνθετη ονομασία,
κανείς δεν μας εξασφαλίζει ότι σε μικρό χρονικό διάστημα δεν θα έλθει ένας νέος
Γκρούεβσκι, ο οποίος θα θελήσει να αναθεωρήσει τη συμφωνία που θα έχει
υπογραφεί, βασιζόμενος στην αποδοχή από όλους πλέον του όρου «Μακεδονία» και
δεν θα επανέλθει στο παλιό όραμα της «Ενωμένης Μακεδονίας». Κανείς επίσης δεν
μας εγγυάται ότι δεν θα υπάρξει μελλοντικά απόπειρα – και μάλιστα θα είναι και
δικαιολογημένη από την πλευρά των Σκοπίων – να διεκδικήσουν ένα μέρος από την
πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Μακεδονίας.
Από την πλευρά μας η θεωρητική
τεκμηρίωση, το υπόβαθρό στο οποίο πρέπει να στηριχθεί κάθε σύνθετη ονομασία θα
πρέπει να βασίζεται ιστορικά στην περίοδο των Οθωμανών. Την περίοδο αυτή τα
βιλαέτια της Θεσσαλονίκης, του Μοναστηρίου και τμήμα του βιλαετίου του
Κοσσυφοπεδίου όπου εντασσόταν το σαντζάκιο των Σκοπίων αποτελούσαν τη
γεωγραφική Μακεδονία όπως αυτή είχε καθιερωθεί να λέγεται κατά την μακραίωνη
περίοδο των Οθωμανών. Άρα, διατυπώνουμε λόγο εξαρχής για Γεωγραφικό
Προσδιορισμό που εκκινεί ιστορικά από την περίοδο των Οθωμανών. Η γεωγραφική
λοιπόν έννοια πού είχε προσδοθεί στην περιοχή με τον όρο «Μακεδονία» δεν είχε
καμία εθνολογική διάσταση. Η ύπαρξη της εθνολογικής διάστασης, της ξεχωριστής
δηλαδή «μακεδονικής εθνότητας» των Σκοπίων ανακαλύφθηκε στο πλαίσιο της συγκροτήσεως
από τον Τίτο της νέας Ομοσπονδιακής Γιουγκοσλαβίας μετά το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.
Άλλωστε όλες οι πλευρές γνωρίζουν ότι μετά την απελευθέρωση από τους Οθωμανούς
ο Μακεδονικός χώρος, των τριών οθωμανικών βιλαετιών έχει αποδοθεί: α) στην
Ελλάδα, η Αρχαία Ελληνική Μακεδονία ελαττωμένη κατά το 1/10 αυτής ποσοστό
51,57% β) στη Βουλγαρία ένα τμήμα του βορειοανατολικού Μακεδονικού χώρου ποσοστό 10,11% και γ) στο Βασίλειο Σέρβων -
Κροατών και Σλοβένων το βορειοδυτικό τμήμα του Μακεδονικού χώρου - Μακεδονία
του Βαρδάρη - η περιοχή των Σκοπίων, ποσοστό 38,32% (Συνθήκη του Νεϊγύ
1919).
Σύμφωνα λοιπόν με τα ανωτέρω
γίνεται ξεκάθαρο ότι οι Σκοπιανοί δεν έχουν καμία φυλετική και ιστορική σχέση με
τους Έλληνες Μακεδόνες και την Αρχαία Ελληνική Μακεδονία του Μ. Αλεξάνδρου.
Απλά οι προγονοί τους, Σλάβοι στην καταγωγή, έμεναν σε περιοχή όπου γεωγραφικά
οι Οθωμανοί την αποκαλούσαν Μακεδονία, χωρίς όμως αυτή να έχει καμία σχέση με
το Αρχαίο Ελληνικό Μακεδονικό Βασίλειο. Αν το ανωτέρω αναλυθεί διεξοδικά και γραφεί
στην συμφωνία ως το «Ιστορικό Πλαίσιο» τότε μπορούμε να μιλάμε για λύση του
ζητήματος. Όμως για να επιτευχθεί αυτό πρέπει πρώτα οι κυβερνώντες του κράτους
των Σκοπίων να αλλάξουν τις διατάξεις των άρθρων του Συντάγματος περί μεταβολής
συνόρων, οι οποίες
βρίσκονται στο προοίμιο των άρθρων 3 - 68 και 74, αλλά και περί της προστασίας
μειονοτήτων σε γειτονικές χώρες στο άρθρο 49 παράγραφος 1 το οποίο λέγει: «Η
Δημοκρατία, μεριμνά για την κατάσταση και τα δικαιώματα του Μακεδονικού λαού στις
γειτονικές χώρες». Εδώ αναφέρεται ξεκάθαρα σε πολίτες της Αλβανίας, Ελλάδας και
Βουλγαρίας. Επίσης αναμένουμε και την αλλαγή στο Σύνταγμα των Σκοπίων
στο σημείο που ομιλεί για «Μακεδονικό έθνος», καθώς και την εξάλειψη κάθε
αλυτρωτισμού. Ως πρώτο βήμα καλής θέλησης θα πρέπει άμεσα, τώρα, να προχωρήσει
η μετονομασία του αεροδρομίου «Μ. Αλέξανδρος» των Σκοπίων σε «Κίρο Γκλιγκόροφ»,
κάτι που άλλωστε έχει αναφέρει και ο πρωθυπουργός Ζάεφ. Στο σημείο αυτό να
υπενθυμίσουμε ότι ο Γκλιγκόροφ, ο οποίος διετέλεσε πρώτος Πρόεδρος της FYROM, το 1991 ερωτηθείς για το όνομα
Μακεδονία είπε: «Εμείς δεν έχουμε σχέση με τον Αλέξανδρο. Εμείς είμαστε
Σλάβοι». Να θυμηθούμε ότι στην συνέχεια ακολούθησε η δολοφονική απόπειρα
εναντίον του.
Θεωρώ ότι το «παιχνίδι» χάθηκε
για μας από την αρχή, το 1991, λόγω ολιγωρίας. Τότε έπρεπε να διακόπταμε τις
σχέσεις μας με κάθε χώρα που θα αναγνώριζε τα Σκόπια ως «Μακεδονία». Ο φόβος
όμως της απομόνωσης έδειξε μία ανασφάλεια από την πλευρά μας με αποτέλεσμα όλο
και περισσότερες χώρες να αναγνωρίσουν τα Σκόπια και σήμερα που έχουμε υποκύψει
στα Μνημόνια είναι όλα τελείως διαφορετικά.
Ολοκληρώνοντας θα ήταν παράλειψη
να μην αναφέρουμε ένα επίσης σημαντικό πρόβλημα, που ακολουθεί το θέμα της
ονομασίας και είναι το ζήτημα της εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας της περιοχής.
Δυστυχώς βιάστηκαν κάποιοι πολιτικοί και δημοσιογράφοι να χαρακτηρίσουν την
παρέμβαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος (10-1-18) ως «εισπήδηση»
στα πολιτικά θέματα. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για «εισπήδηση» ορισμένων πολιτικών
στα εκκλησιαστικά θέματα, διότι στο ζήτημα της ονομασίας τους κράτους των
Σκοπίων εμπλέκουν και το θέμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας της περιοχής. Ως γνωστόν
η κανονική και αναγνωρισμένη Ορθόδοξη Εκκλησία της FYROM ονομάζεται «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος
και Μητρόπολη Σκοπίων». Η σχισματική Εκκλησία ονομάζεται «Μακεδονική» και δεν
είναι αναγνωρισμένη από καμία Ορθόδοξη Εκκλησία. Με την «εισπήδηση» λοιπόν ορισμένων
πολιτικών στα εκκλησιαστικά θέματα εγκυμονεί ο κίνδυνος μιας πολιτικής
αναγνώρισης της σχισματικής εκκλησίας, χωρίς να έχει ρωτηθεί η επίσημη Εκκλησία
για την κανονικότητά της. Συνεπώς πολύ σωστά η Διαρκής Ιερά Σύνοδος αναφέρει
ότι δεν μπορεί να αποδεχθεί όνομα με τον όρο «Μακεδονία» ή παράγωγό του,
εξηγώντας τις επιπτώσεις σχετικά με την ονομασία της σχισματικής
αυτοαποκαλούμενης εκκλησίας της «Μακεδονίας».
Κλείνοντας να τονίσουμε ότι στο εύθραυστο
μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό πεδίο των Βαλκανίων οι πολιτικές ελληνικές δυνάμεις
οφείλουν να είναι ενωμένες, ώστε να μπορέσουν να διαφυλάξουν και να ενισχύσουν από
κοινού τη θέση της χώρας μας. Μετά την υπογραφή της όποιας συμφωνίας και των
Όρων αυτής, θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα είμαστε σε θέση να μιλάμε για έναν έντιμο
συμβιβασμό με το κράτος των Σκοπίων και όχι για ένα ακόμη ιστορικό λάθος! Η όποια
λοιπόν σύνθετη ονομασία θα πρέπει να συνοδεύεται από πλήρη ανάλυση του
«Ιστορικού Πλαισίου», καθώς και από την απάλειψη των άρθρων, που αναφέραμε
ανωτέρω, και του όρου «Μακεδονικό έθος» από το Σύνταγμα των Σκοπίων.
16 σχόλια:
Ας τα λάβουν υπόψη οι υπεύθυνοι τα όσα σχολιάζει και συμπεραίνει ο κ. Λόης που γνωρίζει άριστα τα ιστορικά γεγονότα του χθες και του σήμερα.
Ο κ. Λόης γνωρίζει πολλά. Έχει ρωτηθεί από τους πολιτικούς και διπλωμάτες μας; Ζήτησαν τη συνδρομή του; Δυστυχώς οι υπεύθυνοι δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται. Συγχαρητήρια για το διαφωτιστικό άρθρο. Με τον τρόπο του τα γράφει και τα εξηγεί συμφωνώ στην σύνθετη ονομασία αρκεί να τηρηθούν οι προϋποθέσεις που αναφέρει.
Καλά μας τα εξηγεί ο κ. Λόης αλλά η ιστορική αλήθεια ποτέ δεν συμβιβάστηκε με τις πολιτικές επιδιώξεις των Ελληνικών κομμάτων που γνωρίζουν να κοιτάζουν μόνο την ψήφο σήμερα χωρίς να αναλογίζονται το αύριο (Ίμβρος, Τένεδος, Βόρειος Ήπειρος) και των διεθνών εφήμερων πολιτικών και οικονομικών επιδιώξεων. Ας μην ξεχνάμε τον βομβαρδισμό της Σερβίας στην εορτή του Πάσχα από τους συμμάχους ΗΠΑ που έχει παντοτινό έρωτα για την Τουρκία παρόλα τα μικροκαυγαδάκια. Ποτέ δεν ήλπισα τίποτα το καλό από τους πολιτικούς της Ελλάδος.
Την Μακεδονία την έχουν ξεπουλήσει με την αδράνεια τόσων ετών. Τώρα απλά θα πέσουν οι υπογραφές. Κανένα όραμα σε αυτή την γενιά και στους πολιτικούς μας. Δεν υπάρχουν ηγέτες που να αγαπούν το ελληνικό όραμα. Τους κέρδισε ο διεθνισμός και οι Ευρώπες. Με τα μνημόνια μας έκαναν έναν ακταρμά.
Δυστυχώς τα υπουργεία δεν έχουν στελεχωθεί με ανθρώπους του κύρους του ήθους και των επιστημονικών γνώσεων όπως Του κ. Λοη.
Τέτοιοι άνθρωποι δεν προωθούνται,δυστυχώς.
Εγώ ήθελα να προτείνω στον κ. Λοη να διοργανώσει στην Πάτρα μια ομιλία σχετικά με το θέμα αυτό.
Σταν. Ν.
Το ζήτημα είναι σύνθετο και πολυπαραγοντικό!
Δεν αρκεί οι όντως τεκμηριωμένες απόψεις ενός ιστορικού ή ενός πολιτικού επιστήμονα ή ενός βαλκανιολογου ή οποιουδήποτε άλλου τεχνοκράτη επιστήμονα. Απαιτείται μια συλλογική ώριμη και ζυγισμένο θέση μιας υπεύθυνης κυβέρνησης που θα διαπραγματευτεί με σύνεση και διορατικότητα, αψηφώντας τις φωνές του λαϊκισμού και της πατριδοκαπηλειας!
Ας μην παρασυρομαστε από ανθρώπους που ζουν από το "μακεδονικό".
Τα πράγματα δεν είναι εύκολα,η διεθνής κοινότητα χάνει την υπομονή της με την εμμονή των 2 κρατών να μην τα βρίσκουν. Στο τέλος θα επιβάλλουν αυταρχικά την γνωστή άποψη τους, η οποία είναι σαφώς χειρότερη απ' αυτή που είναι υπό διαπραγμάτευση τώρα....
Ας ωριμάσουμε κάποια στιγμή επιτελους.!!!
Υπέροχο άρθρο κ. Λόη. Με λίγα λόγια γίνεται κατανοητό το όλο ζήτημα. Φοβάμαι όμως ότι δεν θα υποστηριχτούν οι «Όροι» που πολύ σωστά αναφέρετε. Μας δίνει μια άλλη διάσταση το άρθρο σας και έτσι φαίνεται ότι δεν πρέπει να μας απασχολεί αν δοθεί το όνομα. Αν τελικά η σύνθετη ονομασία συνοδεύεται από τους Όρους που λέει το άρθρο θα είναι μεγάλη επιτυχία για τους έλληνες πολιτικούς που το διαπραγματεύονται. Νομίζω όμως ότι και το όνομα θα δώσουμε και κανέναν Όρο δεν θα αιτηθούμε.
π. Χ.Μ.
Και μία παράκληση. Μετά την όποια συμφωνία θα ήθελα μία ανάλυση από τον κ. Λόη των όρων αυτής. Τότε θα ξέρουμε την αλήθεια.
π. Χ.Μ.
Ο Γιώργος είναι φίλος και άριστος ιστορικός και γνώστης. Η Προσέγγισή του είναι σφαιρική και νηφάλια. Θα μπορούσα να την δεχθώ στο 100% υπό δύο προϋποθέσεις: Ότι έχουμε πατριώτες (και δεν εννοώ ακραίους εθνικιστές, αλλά προσλαμβάνω την βαθύτερη και παραγωγική έννοια του όρου) πολιτικούς και ότι το γειτονικό κρατίδιο παραιτείται από την συνεχή και συστηματική αλυτρωτική προπαγάνδα με την οποία τρέφεται. Δυστυχώς δεν συμβαίνει ούτε το ένα, ούτε το άλλο! Γιώργο αγαπητέ, το σπίτι μου είναι το τελευταίο πριν τα σύνορα με τα Σκόπια στην περιοχή της Αλμωπίας. Όλοι εμείς οι ντόπιοι Μακεδόνες γινόμαστε μάρτυρες τα τελευταία χρόνια της αυξανόμενης προπαγάνδας των Σκοπιανών που εκμεταλλεύονται την άγνοια, την αδιαφορία και την ολιγωρία της Ελληνικής Πολιτείας και Κοινωνίας καθώς και την οικονομική κρίση! Η στιγμή είναι τέτοια που πρέπει να υπάρξει ηχηρή αντίδραση από τον κόσμο. Δυστυχώς για όσους γνωρίζουν η σύνθετη ονομασία Νέα Μακεδονία θα δημιουργήσει μεγαλύτερο πρόβλημα από αυτό που θα λύσει. Μακάρι να βγω ψεύτης!
Διάβασα το άρθρο σας. Πρέπει νομίζω να δημοσιευθεί σε εφημερίδες ευρύτερης κυκλοφορίας. Διαβάζω τα ίδια και τα ίδια από τους επαγγελματίες του είδους. Η δικιά σας παρουσίαση είναι εύστοχη, ιστορικά κατοχυρωμένη και ρεαλιστική. Μήπως θα πρέπει το κείμενό σας αυτό να σταλεί στον κ. Υπουργό επί των Εξωτερικών της Ελληνικής Δημοκρατίας για μια ενημέρωση όχι μόνο από τους τεχνοκράτες διπλωμάτες αλλά και από πολίτες που γνωρίζουν από την ζωή τους το θέμα;
Από αυτά που διάβασα εδώ δεν είναι μόνο το όνομα το οποίο δεν θα πρέπει να περιέχει τον όρο Μακεδονία καθόλου μέσα αλλά και οι συνταγματικές διατάξεις του αλυτρωτισμού τις οποίες θα πρέπει οι Σκοπιανοί να αφαιρέσουν. Το θέμα είναι πολύπλοκο. Πρέπει να λυθεί μεν αλλά να ερευνηθεί σε βάθος διότι στο μέλλον θα την πατήσουμε ξανά την πεπονόφλουδα.
Είναι το καλύτερο άρθρο που έχω διαβάσει το τελευταίο διάστημα. Έχουμε γνωριστεί με τον κ. Λόη εδώ στην Θεσσαλονίκη σε ένα Συνέδριο. Νομίζω όμως ότι οι πολιτικοί μας δεν ενδιαφέρονται και όσα και να γράφουν οι ειδικοί δεν εισακούονται. Δεν σας κάνει εντύπωση γιατί δεν καλούν ειδικούς για το θέμα αλλά το επεξεργάζονται μόνο Πολιτικοί;
Πολύ σημαντικό άρθρο να βρίσκεται απλά σε μία ιστοσελίδα και το facebook. Θα συμφωνήσω σε όσα λέει ο κ. Λόης με μία διαφορά. Δεν πιστεύω ότι οι Σκοπιανοί θα συμφωνήσουν στους Όρους, οπότε εκεί θα πρέπει να δείξουν οι πολιτικοί μας Ανάστημα και να πουν ΟΧΙ!
Σημαντικά είναι και όσα έχουν γραφτεί εδώ. Θα αναφερθώ μόνο στον 12.22 και θα πω να μην παρασύρεται από συναισθηματισμούς. Και εμείς αγωνιούμε για την Μακεδονία και όχι μόνον αυτός επειδή μείνει εκεί!!!
Η υπόθεση του Μακεδονικό χάθηκε από την εποχή του Τίτο. Η Ελλάδα πάντα στο τέλος σκεπτείτε τα εθνικά της ζητήματα όταν οι άλλοι έχουν κερδίσει. Εμείς για την τιμή των όπλων ρίχνουμε ένα μπαρουτοβόλι στου καραγκιόζη τον γάμο. Και τώρα μια από τα ίδια.
Σε όλα όσα γράφει ο κ. Λόης έχει δίκιο όμως οι πολιτικάντηδες δεν ακούν την σκέψη της σωφροσύνης αλλά της πολιτικής απάτης. Αυτούς επιβράβευέ και θα συνεχίσει να επιβραβεύει ο λαουτζίκος της Ελλάδας.
Συμφωνώ με τον 4.11 Αδελφέ μου τα είπες με το όνομά τους. Συγχαρητήρια στον κ. Λόη.
Πολύ καλό και περιεχτικό άρθρο. Συγχαρητήρια.
Δημοσίευση σχολίου