Σιατίστης Παύλος στο ΒΗΜΑ
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ:
«Αν το αναξιόπιστο κράτος κόψει την επιδότηση;»
του Γιώργου Νταλιάρη
Ιδιαίτερα κρίσιμη εβδομάδα αυτή η οποία ξεκίνησε για τα εκκλησιαστικά θέματα.
Το πλαίσιο συμφωνίας Εκκλησίας-Πολιτείας απασχολεί έντονα Ιεράρχες, Κληρικούς
και πιστούς. Οι αντιδράσεις είναι έντονες στους κόλπους των Μητροπολιτών πολλοί
εκ των οποίων αναμένεται να θέσουν τους προβληματισμούς στην Ιεραρχία που έχει
συγκληθεί για την προσεχή Παρασκευή.
Μια φωνή με ιδιαίτερο βάρος είναι
αυτή του Μητροπολίτη Σιατίστης Παύλου, που λίγες ημέρες μετά την αρχική
ανακοίνωση από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και τον Αλέξη Τσίπρα, τοποθετείται
στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ θέτοντας κι αυτός από την πλευρά του μια σειρά
ζητημάτων έτσι όπως αυτά προέκυψαν.
Ο Σεβασμιώτατος τονίζει μεταξύ
άλλων πως το πλαίσιο έτσι όπως έχει αρχικά διαμορφωθεί δεν εξασφαλίζει τους
χιλιάδες Ιερείς και τις οικογένειές τους που εν μία νυκτί θα βρεθούν εκτός
δημοσίου. Οπως επισημαίνει, «το κράτος είναι αναξιόπιστο και κομπλεξικό έναντι
της Εκκλησίας», κι επομένως «πως μπορεί να υπάρξει εμπιστοσύνη».
Ο Μητροπολίτης Παύλος κάνει λόγο
για προεκλογικό τέχνασμα αναφορικά με τις 10.000 προσλήψεις που εξήγγειλε η
κυβέρνηση, μία μόλις ημέρα μετά τις ανακοινώσει στο Μέγαρο Μαξίμου.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του…
– Σεβασμιώατατε, ακούσαμε το
πλαίσιο συμφωνίας ανάμεσα σε Εκκλησία και Κράτος όπως το ανακοίνωσε ο
πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας. Πως κρίνετε αυτά που ειπώθηκαν;
«Τις προηγούμενες ημέρες ήμουν στο Βέλγιο. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος. Εκεί η Πολιτεία πληρώνει τους Ιερείς ενώ παρέχει άδεια εποχικού οχήματος στον Ιεράρχη. Το μάθημα των θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό τόσο στα βελγικά όσο και στα ευρωπαϊκά σχολεία. Το περιεχόμενο το ορίζει μόνο η Εκκλησία. Μπορούμε να έχουμε ένα τέτοιο ουδετερόθρησκο κράτος; Αμφιβάλλω. Στο Βέλγιο μπορεί ο κάθε υπουργός και βουλευτής να έχει τις προσωπικές του απόψεις. Δεν τις περνά στο κράτος, όμως. Στην Ελλάδα, τις ιδεοληψίες προσπαθούν να τις περάσουν στους νόμους. Και το 1952 που έγινε απαλλοτρίωση και το κράτος υποσχέθηκε πέντε πράγματα αλλά τήρησε ένα».
«Τις προηγούμενες ημέρες ήμουν στο Βέλγιο. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος. Εκεί η Πολιτεία πληρώνει τους Ιερείς ενώ παρέχει άδεια εποχικού οχήματος στον Ιεράρχη. Το μάθημα των θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό τόσο στα βελγικά όσο και στα ευρωπαϊκά σχολεία. Το περιεχόμενο το ορίζει μόνο η Εκκλησία. Μπορούμε να έχουμε ένα τέτοιο ουδετερόθρησκο κράτος; Αμφιβάλλω. Στο Βέλγιο μπορεί ο κάθε υπουργός και βουλευτής να έχει τις προσωπικές του απόψεις. Δεν τις περνά στο κράτος, όμως. Στην Ελλάδα, τις ιδεοληψίες προσπαθούν να τις περάσουν στους νόμους. Και το 1952 που έγινε απαλλοτρίωση και το κράτος υποσχέθηκε πέντε πράγματα αλλά τήρησε ένα».
– Επομένως, φοβάστε πως τα
συμφωνηθέντα μπορούν να αλλάξουν ή ακόμη και να ακυρωθούν στο μέλλον;
«Το κράτος είναι αναξιόπιστο και κομπλεξικό έναντι της Εκκλησία;. Πως μπορώ να το εμπιστευτώ; Το ταμείο για το οποίο γίνεται λόγο, συστάθηκε επί κυβέρνησης Σαμαρά. Η παρούσα κυβέρνηση όμως το αγνόησε. Η επόμενη γιατί να μην το αγνοήσει; Αν το κράτος πει ότι δε δίνω την επιδότηση ή τη μειώνω; Πρέπει, επομένως, πρώτα να πείσουν τους πολίτες. Θυμάμαι, παλιότερα όταν ήμουν στο Μαντούδι είχαμε συμφωνήσει με την Πολιτεία για ένα θέμα. Ηρθε ο επόμενος γενικός γραμματέας του υπουργείου και ήθελε να το αλλάξει. Στη σύσκεψη όπου ήμουν παρών, του είπε ότι υπήρχε μια υπόσχεση, και αυτός απάντησε πως την υπόσχεση την είχε δώσει κάποιος άλλος. Οι πολιτικοί ηγέτες κινούνται κομματικά και όχι πολιτικά».
«Το κράτος είναι αναξιόπιστο και κομπλεξικό έναντι της Εκκλησία;. Πως μπορώ να το εμπιστευτώ; Το ταμείο για το οποίο γίνεται λόγο, συστάθηκε επί κυβέρνησης Σαμαρά. Η παρούσα κυβέρνηση όμως το αγνόησε. Η επόμενη γιατί να μην το αγνοήσει; Αν το κράτος πει ότι δε δίνω την επιδότηση ή τη μειώνω; Πρέπει, επομένως, πρώτα να πείσουν τους πολίτες. Θυμάμαι, παλιότερα όταν ήμουν στο Μαντούδι είχαμε συμφωνήσει με την Πολιτεία για ένα θέμα. Ηρθε ο επόμενος γενικός γραμματέας του υπουργείου και ήθελε να το αλλάξει. Στη σύσκεψη όπου ήμουν παρών, του είπε ότι υπήρχε μια υπόσχεση, και αυτός απάντησε πως την υπόσχεση την είχε δώσει κάποιος άλλος. Οι πολιτικοί ηγέτες κινούνται κομματικά και όχι πολιτικά».
– Θεωρείται πως οι σχέσεις
Εκκλησίας-Κράτους πρέπει να αλλάξουν;
«Πρέπει να ρυθμιστούν τα θέματα, ναι. Υπάρχουν τελεσίδικες αποφάσεις δικαστηρίων, και οι κρατικοί υπάλληλοι τις γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια. Αυτά τα χρόνια της κρίσης αν δεν υπήρχε η Εκκλησία, δε θα υπήρχε Ελλάδα. Από νομικής πλευράς, το κράτος αν απολύσει 10.000 Ιερείς, πρέπει να τους αποζημιώσει και μετά να περάσουν στο άλλο καθεστώς.
«Πρέπει να ρυθμιστούν τα θέματα, ναι. Υπάρχουν τελεσίδικες αποφάσεις δικαστηρίων, και οι κρατικοί υπάλληλοι τις γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια. Αυτά τα χρόνια της κρίσης αν δεν υπήρχε η Εκκλησία, δε θα υπήρχε Ελλάδα. Από νομικής πλευράς, το κράτος αν απολύσει 10.000 Ιερείς, πρέπει να τους αποζημιώσει και μετά να περάσουν στο άλλο καθεστώς.
Αν η ιστορία αυτή είχε ξεκινήσει
στην αρχή της κυβερνητικής θητείας θα υπήρχε ο χρόνος για μια ουσιαστική
συζήτηση. Οταν έρχεται στο τέλος, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι
πρόκειται για προεκλογικό τέχνασμα. Η επιπολαιότητα και η βιασύνη δείχνει πως
γίνεται για προεκλογικούς λόγους. Αυτό το δείχνει και η δήλωση του κ.Τζανακόπουλου
για τις 10.000 προσλήψεις. Αυτό είναι αρλούμπα. Αν έχει χρήματα να διορίσει,
γιατί δεν το κάνει τώρα; Αλλά το φανερώνει και το γεγονός πως δε συζήτησε ούτε
με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ούτε με την Εκκλησία της Κρήτης.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου