Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2019

Το Καρναβάλι και την πομπή του Σατανά - π. Αθανάσιος Μυτιληναίος


Ἀπόσπασμα ἀπό ὁμιλία τοῦ μακαριστοῦ γέροντος Ἀθανασίου Μυτιληναίου μέ ἀναφορά στό Καρναβάλι ὡς πομπή τοῦ Σατανᾶ πού ἔχουμε ἀποταχθεῖ κατά τό ἅγιό μας Βάπτισμα

Είμεθα εις την πρώτη μυσταγωγική Κατήχηση του αγίου Κυρίλλου. Είδαμε μέχρι τώρα κάποια στοιχεία να μας λέγει για το Βάπτισμα, και ότι εγίνετο μία προκαταρκτική εργασία, προκειμένου μετά να προχωρήσουν εις το Βάπτισμα. Ένα στοιχείο της προκαταρκτικής εργασίας ήταν η απόταξις του Σατανά. Εκείνο το «ἀποτάσσομαι σοι, Σατανά». Αυτό βεβαίως έχει μία περαιτέρω ανάλυση. Και λέγει μετά από το «ἀποτάσσομαι σοι, Σατανά», αποτάσσομαι και όλων των έργων σου. Και έργα του διαβόλου, όπως μας λέγει εδώ ο άγιος Κύριλλος είναι η αμαρτία. Κατόπιν λέγει «ἀποτάσσομαι σοι Σατανά»- το «ἀποτάσσομαι» πάντα υπονοείται· όπως και στο Σύμβολο της Πίστεως, «Πιστεύω» και το «Πιστεύω» προτάσσεται αλλά υπονοείται στο κάθε άρθρο του Συμβόλου της Πίστεως- έτσι και εδώ «καί πάσῃ τῇ πομπῇ σου». Δηλαδή θέλω να φύγω κι από κάθε πομπή σου. Αποτάσσομαι λοιπόν κι από κάθε πομπή σου.
Και τι είναι η «πομπή»;

Λέγαμε την περασμένη φορά ότι είναι η θεατρομανία. Εδώ ας μου επιτραπεί να πω κάτι για το καρναβάλι, ότι και αυτό είναι μία πομπή του ΣατανάΌταν υπάρχει μάλιστα αυτή η μεταμφίεσις και μάλιστα με πρόσωπα τερατώδη, τραγίσια, φοβερά, δαιμονικά. Όλα αυτά είναι πράγματι μια πομπή του Σατανά.
Αν ερωτήσετε, γιατί πολλές φορές οι άνθρωποι μεταμφιέζονται, και παίρνουν με μάσκες το πρόσωπο ενός τραγιού, κατσίκας, με κέρατα κ.λπ. που είναι βεβαίως γνωστότατο, οι ρίζες του καρναβαλιού είναι ειδωλολατρικές, και μάλιστα βακχικής προελεύσεως, δηλαδή στη λατρεία του Διονύσου γινόταν αυτό· ο Διόνυσος δεν είναι θεότης ντόπια, ελληνική, είναι φρυγική και εισήχθη ως λατρεία στην Ελλάδα· κατώτερος θεός, της μέθης, του αφροδισιασμού κ.λπ., γιατί, ίσως δε να μην το ξέρατε αυτό, συναντούμε σε όλες τις παραδόσεις των λαών, όλων των φυλών, όλης της γης, της θεότητας που λατρεύουν, να είναι αυτού του τύπου, μια τραγίσια μορφή με κέρατα. Απλούστατα, διότι ο διάβολος ενεφανίζετο εις τους ανθρώπους με αυτήν την μορφήν. Γι’ αυτό βρίσκομε σε όλες τις παραδόσεις των λαών, τις λατρευτικές τους παραδόσεις, αυτές τις δύσμορφες, τις άσχημες μορφές, γιατί είναι δαιμονικές. Τώρα γιατί παίρνουν αυτήν την μορφήν; Ο Θεός το επιτρέπει αυτό για να γίνεται φανερό ότι τέτοιες θεότητες δεν μπορούσαν να είναι από τον αληθινό Θεό. Γι’ αυτό σας ξαναλέγω, έχομε αυτήν την πανομοιότυπη φόρμα, θα έλεγα καλύτερα, ένα αρχέτυπο· και το αρχέτυπο αυτό είναι σταθερό, και είναι ο διάβολος. Έτσι, σ’ αυτές τις εκδηλώσεις του καρναβαλιού, έχομε τις μεταμφιέσεις, που πολλές μορφές είναι τερατώδεις και μάλιστα με στυλ τραγιού.


Θεοφάνης Κεδράς-Νιάρος


11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ευτυχώς που μας βάλατε και για το καρναβάλι σωστό άρθρο. Δεν ήξερα τί θέση θα παίρνατε ως πατρινός.

Χριστιανός Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Δεν θέλει και πολύ μυαλό για να καταλάβει κανείς ότι το ειδωλολατρικό και ποτισμένο από τα αμαρτωλά πάθη Καρναβάλι και το κατανυκτικό Τριώδιο δεν έχουν σχέση μεταξύ τους αλλά και βρίσκονται σε αντίθεση.

Ανώνυμος είπε...

Τώρα δημοσίευσε σωστό άρθρο για το δαιμονοκίνητο καρνάβαλο ο κ.Κωστόπουλος. Γιατί πιο παλιά μας είχε βάλει επαίσχυντα φιλοκαρναβαλικά κείμενα του κεκοιμημένου Χαλκηδόνος Μελίτωνος και κάποιου "Αλεξανδρέα".
Πρόκειται κατ αρχήν για παρήγορο γεγονός που ελπίζουμε να έχει και συνέχεια...

Ανώνυμος είπε...

Καλά έκανε ο κ. διαχειριστής και μας έβαλε το κατάλληλο άρθρο για το καρναβάλι αυτό τον καιρό. Είναι προσόν να βάζει κανείς τα κατάλληλα άρθρα.

Αντύπας

Ανώνυμος είπε...

Βέβαια και είναι παρήγορο το γεγονός όπως λέει ο 12:56 πμ

Αναστάσιος είπε...

Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύω παρόμοια άρθρα περί καρνάβαλου στην δεκάχρονη παρουσία μου στο διαδίκτυο.
Στην προσωπική μου ζωή έδωσα μάχες με τους αείμνηστους Παναγιώτη Λόη και Μιχαήλ Αγγελίδη ενάντια στις καρναβαλικές εκδηλώσεις.
Όταν ομιλούσα παλαιότερα σε αίθουσες -αλλά και σε ναούς κατόπιν σχετικής αδείας του Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου- συνήθιζα να στηλιτεύω με λόγο θεολογικό τα καρναβάλια.
Και κάτι ακόμα για παλαιότερες αναρτήσεις μου τις οποίες με μελανούς χαρακτηρισμούς απαξιώνει ο σχολιαστής (1 Μαρτίου 2019 - 12:56 π.μ.)
Ως προς την σπουδαία ομιλία του Χαλκηδόνος Μελίτωνα θα επιθυμούσα να την διαβάσει καλύτερα και βαθύτερα ο σχολιαστής. Λέει πολλά και μας αφορούν όλους.
Το ίδιο θα επιθυμούσα και για το βαθυστόχαστο και μεστό πνευματικότητας ποίημα του «Αλεξανδρέα». Που δεν είναι «κάποιος», όπως αναφέρει ο σχολιαστής, αλλά μία καταξιωμένη πολύπλευρη προσωπικότητα, που για το λογοτεχνικό του τάλαντο έχουν γράψει πολλοί πολλά επαινετικά. Είναι τιμή για το ιστολόγιο το ότι κάποιες από τις δημοσιεύσεις του τις έχει εμπιστευθεί στο «Αναστάσιος».

Ανώνυμος είπε...

Μόνο με βιασμό της κοινής λογικής συμβιβάζονται οι αντικαρναβαλικοί αγώνες του αγαπητού ιστολόγου με τη δημοσίευση φιλοκαρναβαλικών κειμένων.

Ανώνυμος είπε...

Καλοί μου άνθρωποι που έλεγε και ο Βέγγος να γράφεις ενάντια στον καρνάβαλο είναι εύκολο. Το να τον αντιμετωπίζεις είναι δύσκολο ή και ακατόρθωτο.
Είμαι Πατρινός και περιμένω την οικογένειά μου για αποκριές. Όμως μάταια αναμένω. Θα αργήσουν… Γιατί παιδιά και εγγόνια είναι στο καρναβάλι των μικρών. Παρακολουθώ από την τηλεόραση επί ώρες νηπιαγωγεία και σχολεία δημοτικού να παρελαύνουν στους κεντρικούς δρόμους της Πάτρας. γελάω που μερικοί ζητούν δηλώσεις είσθε υπέρ ή κατά. Όλοι οι Πατρινοί είναι υπέρ αφού τα παιδιά μας συμμετέχουν σε αυτά τα καρναβάλια. Όλα τα υπόλοιπα τα βλέπω σαν λογάκια που κάνουν για να περάσει η ώρα. Τα παιδιά μου πηγαίνουν στην Εκκλησία, έχουν πνευματικό, μετέχουν στις παρακλήσεις και ομιλίες των εφημερίων των ενοριών τους και με την άδειά τους πηγαίνουν «για τα Παιδιά» στο καρναβάλι.
Τώρα εσείς γράψτε και κτυπήστε τον Κωστόπουλο όσο σας πάει η καρδιά σας. ο Κωστόπουλος λέει ότι θέλει και αυτός αφού δεν δοκιμάζει τις αγωνίες όσων έχουν οικογένειες αφού επέλεξε την αγαθή μερίδα της αγαμίας.
Σας αφήνω τώρα διότι η σύζυγος μου είπε ότι η τηλεόραση διέκοψε την μετάδοση μάλλον τελείωσε ο καρνάβαλος των μικρών και σε καμιά ώρα με τις μεταμφιέσεις τους τέκνα και εγγόνια θα έλθουν για φαγητό.
Σας αγαπώ αλλά σας παρακαλώ να βλέπω και την πραγματικότητα στα γραφόμενα σας και όχι όλο θεωρίες.
Φωνάζει η σύζυγος πάω για τις ετοιμασίες θα έλθουν ορεξάτα τα παιδιά

Ανώνυμος είπε...

Διάβασα σε ένα δημοσιογραφικό τοπικό δίκτυο
«Δώδεκα χιλιάδες χαμόγελα στο Καρναβάλι των Μικρών» στην Πάτρα.
Δεν μπορώ να γράψω άλλα φωνάζει η γυναίκα.
Και του χρόνου τα ίδια θα λέμε..

Ανώνυμος είπε...

Καλή όρεξη αγαπητέ φίλε 1 - 39 και 1 - 43.
Οταν βάπτισες τα παιδιά σου και τα εγγόνια σου, ο παπάς ρώτησε τον νονό τους, "Αποτάσση τω σατανα και πάσι τοις έργοις αυτού, και πάση τη λατρεία αυτού και πάσι τοις αγγέλοις αυτού και πάση τη πομπή αυτού ?"
Και ο νονός απάντησε εκ μέρους τους "Αποτάσσομαι".
Αντε και καλή Τυρινή !

Ανώνυμος είπε...

Διαβάζοντας το σχόλιο κ. 9.59 του κ. 1.39 γράφει ότι με την άδεια του πνευματικού τους οι γονείς «για τα παιδιά» πάνε στο καρναβάλι των μικρών. Μην μας βρίζεις γιατί όταν πάει το σχολείο πως μπορώ να πάω κόντρα στο σύνολο;
Μην μας κτυπάς διότι θα έλθει ο καιρός και για σένα.