Τρίτη 14 Μαΐου 2019

Τίνος είναι η Iερωσύνη;


Τίνος είναι η Iερωσύνη;

Ατυχώς, είναι ορατό και δια «γυμνού οφθαλμού» ότι, παρά τις θριαμβολογίες, η Εκκλησία μας (στην κοινωνική της εικόνα και υπόληψη) είναι πλέον πολύ κουρασμένη και πολύ πίσω από την εποχή της.
Έχοντας διαταχθεί να είναι αλάτι και φως (Ματθ. 5, 13-14), καταλήγει τελικώς να ‘ναι φορμόλη και συντήρηση. Η παρέμβασή της στα θέματα και τις αγωνίες του σύγχρονου ανθρώπου έχει παλιώσει, οι ναοί είναι άδειοι (εκτός και αν ευτυχούμε από τις virtual εικόνες των ημερών της Μ. Εβδομάδος.), η γραφειοκρατία αυξάνει, πνίγοντας την εν Χριστώ ελευθερία και γεμίζοντας την ατμόσφαιρα ανασφάλεια, κι εμείς μείναμε με τελετές λειψάνων και εικονοπροσκυνήσεις και πομπώδη άμφια!!
Βρήκαμε στο διαδίκτυο τον λόγο του επισκόπου του Λος Άντζελες στην χειροτονία επτά ιερέων και ακούγοντάς τον και βλέποντας και το Μυστήριο, μάς συνέβη το Ευαγγελικό «να εκπλαγούμε από την χαρά».
Λόγος θεολογικά μεστός, άμεσος και ανθρώπινος και τυπικό και ατμόσφαιρα αποστολική. «Μην αφήσεις "ανεπιμέλητο" το χάρισμα που έχεις και που σου δόθηκε όταν έβαλαν τα χέρια τους στο κεφάλι σου και σε χειροτόνησαν οι πρεσβύτεροι» (Α΄ Τιμ. 4, 14-15). Υλοποίηση της αποστολικής υπενθύμισης κατά κυριολεξίαν. Όλοι οι επίσκοποι (που παρευρίσκονταν) και ΟΛΟΙ οι ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΙ ακούμπησαν τα χέρια τους στα κεφάλια των χειροτονουμένων. Και στο τέλος, όλοι οι επίσκοποι γονάτισαν μπροστά στους χειροτονηθέντες, οι οποίοι τους ευλόγησαν και οι επίσκοποι τούς φίλησαν τα χέρια !!!
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι η Ιερωσύνη είναι του Χριστού και της Εκκλησίας Του και δεν είναι... βασιλική ευαρέσκεια προς... «ημετέρους». Για να μη θυμηθούμε τα κηρύγματα στον δικό μας χώρο σε ανάλογες αφορμές: περί ιερού ράσου και καμυλαυκίου (!), προσφοράς των ιερέων στο έθνος και... την Μακεδονία ( !!), που κατακλύζουν τέτοια μυστήρια.
Απολαύστε τον λόγο του επισκόπου του Λος Άντζελες στην χειροτονία ιερέων και δοξάστε τον Κύριο της Εκκλησίας, του Οποίου το Πνεύμα «ὅπου θέλει πνεῖ» και απαλλαγείτε από εγωκεντρικές χαζοαυταπάτες μοναδικότητας, «μελετώντας» τον λόγο του Χριστού στην παραβολή των εργατών του Αμπελώνος (Ματθ. 20, 1-16) επιμένοντας στην κατάληξή του (στίχος 16).

«Οι ιερείς είναι καρπός της οικογένειας του Θεού»[1]

Είναι μεγάλη η χαρά μας για την Αρχιεπισκοπή του Λος Άντζελες, γιατί σήμερα είδαμε την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος στη ζωή της Τοπικής μας Εκκλησίας, καθώς συγχρόνως αναμένουμε, αυτό το Σαββατοκύριακο, την γιορτή της έλευσης του Αγίου Πνεύματος στους Αποστόλους κατά την αγία Πεντηκοστή.
Λοιπόν, αγαπητοί μου αδελφοί, από σήμερα, ο Θεός και όλοι εμείς, θα σας θεωρούμε ιερείς Του. Τα λόγια του Χριστού, που ακούστηκαν σήμερα το πρωί στο Ευαγγέλιο, είναι για εσάς προσωπικά. Ο Χριστός προσεύχεται στον Πατέρα Του για εσάς. Ο καθένας από εμάς τους ιερείς, έχει νοιώσει την ιδιαίτερη δύναμη αυτών των λόγων Του: «Με την αλήθεια σου ξεχώρισέ τους από τον κόσμο· ο δικός σου ο λόγος είναι αλήθεια. Όπως εσύ έστειλες εμένα στον κόσμο, έτσι κι εγώ έστειλα στον κόσμο αυτούς· και για χάρη τους αφιερώνω τον εαυτό μου σ’ εσένα, ώστε κι αυτοί, με τη βοήθεια της αλήθειας, να είναι αφιερωμένοι σ’ εσένα» (Ιω. 17, 17-19).
Αγαπητοί μου αδερφοί, σήμερα λάβατε τον δικό Του καθαγιασμό. Ο Χριστός σας στέλνει στον κόσμο να συνεχίσετε την αποστολή Του· και αφιέρωσε τον εαυτό Του για εσάς και για μένα και για όλους τους ιερείς. Αλλά τι μπορεί αυτό να σημαίνει; Ότι πρέπει πάντα να έχουμε το βλέμμα μας στον Ιησού, στη ζωή Του, στα λόγια Του, στα έργα Του και στα πάθη Του. Κατ’ αυτό τον τρόπο μας δίνει το πρότυπο της ιεροσύνης μας. Επομένως, θεωρήστε τον Ιησού ως πρότυπό σας, ως φίλο σας. Αν σε κάθε στιγμή της ζωής σας υπάρχει η παρουσία του Ιησού τότε, όταν θα Τον κοιτάτε, θα βλέπετε ποιοι είστε τώρα! Όταν κοιτάμε τον Ιησού, βλέπουμε έναν ιερέα που αγαπάει τον Θεό και τους ανθρώπους Του περισσότερο από τη ζωή του. Ο Ιησούς ήξερε τι ζητούσε από αυτόν ο Θεός. Ήξερε τι θα έπρεπε να υποφέρει για την αγάπη και υπέφερε ούτως ή άλλως. Ο πιο σημαντικός λόγος του Ιησού για έναν ιερέα είναι εκείνος στη Γεθσημανή την Μ. Πέμπτη: «ας μη γίνει το δικό μου θέλημα, αλλά το δικό σου» (Ματθ. 26, 39).
Το να είσαι ιερέας σημαίνει να υπάρχεις για τον Ιησού και τους άλλους κάνοντας το θέλημα του Θεού και όχι το δικό σου. Φυσικά, η χειροτονία δεν αλλάζει το γεγονός ότι είστε κανονικοί άνθρωποι. Από σήμερα θα εξακολουθήσετε να είστε αμαρτωλοί, που αγωνίζονται να γίνουν άγιοι. Όπως ήσασταν και χθες· όπως είναι όλοι οι γύρω σας· και όλοι αυτοί που καλείστε να υπηρετήσετε. Παρά τις αδυναμίες σας, ο Ιησούς σάς εμπιστεύεται σήμερα την μεγάλη ευθύνη να γίνεται στους ανθρώπους το εμφανές σημάδι της παρουσίας Του και της δύναμής Του στον κόσμο. Δηλαδή θα είστε ό,τι ο Ιησούς για τον λαό Του. Θα γονατίζουν μπροστά σας και θα κάνουν ταπεινές εξομολογήσεις, θα ζητούν να τους συγχωρέσετε και την ευλογία σας.
Ακούω τα λόγια ενός πρόσφατου Αγίου: «Δεν μπορώ να κοιτάξω κανέναν χωρίς να θέλω να δώσω άφεση»!! Αυτό είναι το πνεύμα και η καρδιά του Ιησού και πρέπει να κάνετε αυτό το πνεύμα και την καρδιά δικό σας. Πρόκειται να γίνεται οι πνευματικοί πατέρες του Λαού του Θεού και γι’ αυτό να είστε πάντα φιλεύσπλαχνοι, όπως και ο Πατέρας μας είναι Ελεήμων. Ο ιερέας πρέπει να έχει ανοιχτή καρδιά και να ακούει τις ψυχές των ανθρώπων. Πρέπει να ανακαλύψει προς τα πού οδεύουν οι άνθρωποι και από πού έρχονται. Επίσης, γνωρίζουμε ότι ο καθένας έχει άλλη αφετηρία. Ποτέ δύο ψυχές δεν είναι ίδιες. Ο καθένας αποτελεί μια διαφορετική διαδρομή προς τον Θεό. Επομένως, αδελφοί μου, έχουμε το πανέμορφο προνόμιο να τους βοηθούμε να βρουν τον Θεό· να βρουν τον δρόμο τους προς τον Θεό. Και όταν προσφέρετε την Θεία Ευχαριστία και έχετε στα χέρια σας τον Άρτο και τον Οίνο στρέφοντας το βλέμμα σας στον Ουρανό λέγοντας τις καθαγιαστικές ευχές, να θυμάστε ότι φέρνετε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, την ζωντανή Του παρουσία, στις ζωές των ανθρώπων.
Έτσι, αγαπητοί μου αδελφοί, σήμερα ο Κύριος, στέλνοντάς σας στον κόσμο, σας καλεί λέγοντάς σας: «Πορευθείτε με χαρά και αυτοπεποίθηση». Αφιερώστε τον εαυτό σας στους ανθρώπους κηρύττοντας, διδάσκοντας και παρηγορώντας. Αφιερώστε τις θυσίες και τις δυσκολίες που θα συναντήσετε σε αυτούς. Αγιάστε κάθε ψυχή φέρνοντάς την στον Ιησού. Προσεύχομαι ώστε να γίνετε άγιοι ιερείς που πάντοτε θα προσπαθείτε να μοιράσετε γύρω σας τη χαρά του Θεού αυξάνοντας την αγιοσύνη και την αγάπη σας.
Αγαπητοί μου αδελφοί, ας συνεχίσουμε να προσευχόμαστε για τους νέους μας ιερείς. Οι άγιοι ιερείς είναι οι καρποί της οικογένειας του Θεού.

[1] Κήρυγμα του Αρχιεπισκόπου Λος Άντζελες με θέμα «Χειροτονία στην Ιερωσύνη για την Αρχιεπισκοπή του Λος Άντζελες» (Ordination to the Priesthood for the Archdiocese of Los Angeles) στον Καθεδρικό Ναό της Παναγίας των Αγγέλων (Our Lady of the Angels), Σάββατο 3 Ιουνίου 2017.


18 σχόλια:

Αριμαθαίος είπε...

Μεγαλείο θεολογικής σκέψης. Επιστροφή στην πραγματικότητα της ιεροσύνης. Πόσο την έχουν παραχαράξει αρχιερείς και ιερείς σήμερα. Σπουδαίες και οι εισαγωγικές επισημάνσεις. Αλήθειες που δεν θέλουν να δουν κατάματα οι ιεράρχες μας. Μπορεί οι άνθρωποι να έχουν άγνοια μένοντας στο τελετουργικό το τυπικό και όχι στην ουσία. Οι ιερείς σήμερα είναι για λιτανείες, μαζώξεις και φαντασμαγορικές φορεσιές. Ελπίδα μας και προσευχή η επιστροφή στις πηγές στην Παράδοση.

Ανώνυμος είπε...

Ο σημερινός άνθρωπος ακούει.. θαυμάζει… μα αμέσως ξεχνά. Οι γνώσεις πολλές η πράξη στην Εκκλησία ανύπαρκτη. Έχει μπει για τα καλά η κοσμική σκέψη σε συνδυασμό με τους βυζαντινισμούς. Θα καταντήσει η Εκκλησία με την στροφή που έχει κάνει χειρότερη από τους αιρετικούς Παπικούς οι οποίοι κάπου προσπαθούν να σταματήσουν τον εκτροχιασμό τώρα ενώ εμείς πάμε από το κακό στο χειρότερο από κοσμικότητα.

π. Geras Imos είπε...

Θα συγκρίνουμε την κάθοδο του Αγ. Πνεύματος στον χειροτονούμενο με τις ανύπαρκτες χειροτονίες των Λατίνων; Θα συγκρίνουμε το ασκητικό πνεύμα της Εκκλησίας με την επιδειξιομανία της Δύσης; Μην συγκρίνουμε ανόμοια...

Υ.Γ.: Σοβαρή παράλειψη του άρθρου που δεν λέει ότι ο "Αρχιεπίσκοπος" του L. A. είναι αιρετικός....

Ανώνυμος είπε...

Επί αυτών τί έχουν να μας πουν οι σεπτοί Ιεράρχες και το τίμιον Πρεσβυτέριον της ημετέρας Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος;

Ανώνυμος είπε...

Κήρυγμα με ουσία για χειροτονία χωρίς βερμπαλισμούς και κολακείες.

Ανώνυμος είπε...

Διάκονε π. Γεράσιμε. Πέραν του ποιος εκφώνησε τον λόγο ποια η θέση σας στα όσα λέει. Αυτό έχει ενδιαφέρον και όχι η ανούσια επισήμανσή σας περί του αν είναι αιρετικός. Επί της ουσίας η οποία εμένα με προβλημάτισε θα επιθυμούσα να διαβάσω τις απόψεις σας. Το να καταδικάζεις ή να απορρίπτεις είναι εύκολο.

Υ.Γ. Μήπως είναι σοβαρή παράληψη των διαφόρων ορθοδόξων ομιλητών και συγγραφέων κάθε φορά που χρησιμοποιούν απόψεις του Ωριγένη να αναφέρουν ότι είναι αιρετικός και καταδικάσθηκαν οι ιδέες του από την Ε΄ Οικουμενική Σύνοδο το 553 μ.Χ.

Ανώνυμος είπε...

Η παραλλαγή του κατεστημένου αποχρωματισμού της αλήθειας και του νοήματος της ιεροσύνης έχουν παραχαράξει την θεολογία της Εκκλησίας από αθεολόγιτους ανθρώπους οι οποίοι έζησαν μέσα στο ιερό ως ιερόπαιδες και εξελίχθηκαν σε ηγέτες(;) κρατώντας τους μανδύες των αρχιερέων και αποβλέποντας να ανέλθουν εξουσιαστικά επί του θρόνου τόσο του κυρίως ναού όσο και αυτού του αγίου βήματος. Από καρατερίστες εγκολπιοφόρους και γενικά ρασοφόρους δεν προσμένω και δεν προσδοκώ τίποτα. Το μόνο που με θλίβει ότι δεν βλέπω κάποιο αναγεννητικό κίνημα επιστροφής εις τας πηγάς της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Ελάχιστος

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο στον π. Γεράσιμο! Να συνεχίσει έτσι να χτυπάει τον οικουμενισμό!

ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ

Ανώνυμος είπε...

Μακαρι τα φανταχτερα λογια που λενε οι παπικοι να τα πιστευαν κιολας, και να τα εκαναν πραγματικοτητα. Τα φοβερα σκανδαλα που ξεσπουν στην εκκλησια τους καθε τοσο, και κανουν τον γυρο της υφηλιου, δειχνουν το αντιθετο.

Ανώνυμος είπε...

Σας μάραναν το αν τα κηρύγματα είναι των καθολικών. Αν δεν κάνω λάθος οι θεολογικές σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης ως καθηγητές έχουν μετεκπαιδευθέντες στα παπικά ή προτεσταντικά πανεπιστήμια.
Ω! της ορθοδόξου υποκρισίας των πολλών πτυχιούχων θεολόγων. Προτιμώ τους παλαιοημερολογίτες που για επισκόπους διαλέγουν ανθρώπους πλήρης Πνεύματος Αγίου χωρίς πανεπιστημιακή μόρφωση οι περισσότεροι αλλά διαθέτουν ασκητική μόρφωση.

Ανώνυμος είπε...

Εχεις δίκιο, 5 - 44.
Γι αυτό και οι Γέροντες Ασκητές, Αγιορείτες καί μή, εχουν Πνευματικότητα ανωτερη από των θεολόγων και των Πανεπιστημιακών Καθηγητών.
Η δική τους πνευματικότητα είναι καρπός της ασκήσεως και της προσευχής, πού προσελκύει την Χάριν του Αγίου Πνεύματος, ενώ των άλλων, συνήθως είναι καρπός της μορφώσεως και των μεταπτυχιακών σπουδών σε προτεσταντικά και παπικά πανεπιστήμια.

Ανώνυμος είπε...

Ο καλος ποιμην,επιμελειται εκτος των καθορισμενων καθηκοντων του και για τις ψυχεςαλλα και οπως διδαχτηκαμε πατερικως,απο ζηλο για τη σωτηρια τους,καλειται να φροντιΖει και να επιστρεψει απο την πλανη τους χριστιανους και οχι μονον απο την αμαρτια.... ....
ΟΖηλος δε ,αυτος της ευσεβειας τους καθιστα πνευματικους Πατερες αξιους κατα μιμησιν Κυριου.
Χωρις την αληθεια ,τη Ζωη και τα Μυστηρια,πως να οδηγηθουμε στην αγιοτητα,
Θεικη συγγενεια ,ανωτερα,καθε αλλης !!!

Η Εκκλησια διδασκει τα τραυματα μα....και τις απωλειες.
Μετανοια να εχουμε!
Χριστως Ανεστη!

Ανώνυμος είπε...

Ο καλος ποιμην,επιμελειται εκτος των καθορισμενων καθηκοντων του και για τις ψυχεςαλλα και οπως διδαχτηκαμε πατερικως,απο ζηλο για τη σωτηρια τους,καλειται να φροντιΖει και να επιστρεψει απο την πλανη τους χριστιανους και οχι μονον απο την αμαρτια.... ....
ΟΖηλος δε ,αυτος της ευσεβειας τους καθιστα πνευματικους Πατερες αξιους κατα μιμησιν Κυριου.
Χωρις την αληθεια ,τη Ζωη και τα Μυστηρια,πως να οδηγηθουμε στην αγιοτητα,
Θεικη συγγενεια ,ανωτερα,καθε αλλης !!!

Η Εκκλησια διδασκει τα τραυματα μα....και τις απωλειες.
Μετανοια να εχουμε!
Χριστως Ανεστη!

π. Geras Imos είπε...

Ο τίτλος του κειμένου είναι πολύ ορθός. Τα όσα λέει όμως ο Λατίνος "Αρχιεπίσκοπος" είναι κατάλοιπα της θεολογικής σκέψης της Δύσης που είναι ο ανθρωποκεντρισμός. Όλα εμπνέονται και καταλήγουν στον άνθρωπο και είναι φυσικό αφού κεφαλή της ""Εκκλησίας"" τους είναι ένας αλάθητος άνθρωπος. Αυτά τα ακούμε τελευταία και σε δικές μας χειροτονίες, εντός Εκκλησίας, όπου κοντά σε αυτούς του επισκόπους που μας έδειξαν τον σωστό δρόμο από την αρχή, παρακολουθούμε το θλιβερό παράδειγμα κατά το οποίο αντί να δίνονται συμβουλές προς τον χειροτονηθέντα να ζει και να αναπνέει για να υπηρετεί τον Χριστό, ακούμε και διαβάζουμε μόνο περί αφιερώσεως στον Επίσκοπο, προστασίας των δικαίων της τοπικής Εκκλησίας, της Μονής, του έθνους κτλ. Πράγματα δηλαδή δευτερεύοντα και τριτεύοντα.
Δεν έχω δικές μου θέσεις περί Ιερωσύνης, με καλύπτουν ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο μακαριστός Μητροπολίτης Τρίκκης Διονύσιος με το σπουδαίο βιβλίο του "Ο πιστός οικονόμος", ο βίος του παπα Νικόλα του Πλανά που μνημόνευε ονόματα με τις ώρες κάτι που στη σύγχρονη εποχή κατήντησε κουραστικό... Οι άγιοι έμειναν στη συνείδηση της Εκκλησίας ως άγιοι διότι ζούσαν για τον Χριστό, διότι πρώτα υπηρετούσαν την ιερωσύνη και μετά έχτιζαν και γκρεμιζαν. Πρώτα κοιτούσαν να ευαρεστήσουν τον Χριστό και μετά τους ανθρώπους. Όπως μου ευχήθηκε και ένας μεγαλωμένος ιερέας: να ευαρεστήσεις τον Θεό διότι ο Θεός θα μας κρίνει... Οι άνθρωποι του Θεού θα ευαρεστηθούν από τον ιερέα που αγωνίζεται... Σήμερα βάλαμε την αγάπη του κόσμου πάνω από την αγάπη του Χριστού και χάσαμε τον προορισμό μας και μας νοιάζει μόνο να φαινόμαστε ωραίοι, με ωραίες και πανάκριβες στολές και με αγαπολογίες του Facebook. Σε λίγο θα έχουμε και influencers παπάδες, ο Θεός να μας ελεεί...
Έχουμε θησαυρό αγίων να μας διδάξουν για την ιερωσύνη (και μεταφρασμένους), δεν περιμένουμε ούτε από τους αιρετικούς ούτε από τους Σχισματικούς που είναι εκτός Εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Aνώνυμε 5:44 μ.μ. πού το ξέρεις ότι στο σχίσμα του παλαιοημερολογιτισμού "διαλέγουν ανθρώπους πλήρης Πνεύματος Αγίου";
Ξέρεις πόσο κακό είναι το σχίσμα;

Ελληνορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχει σημασία το ποιος τα γράφει αλλά αν αυτά που γράφει είναι σωστά. Κατά την δική μου κρίση έχει δίκιο. Περισσότερο δίκιο έχει ο εισηγητής του κηρύγματος αυτού με τις επισημάνσεις τις οποίας κάνει συγκριτικά με την εκκοσμίκευση της σημερινής διοικούσας Εκκλησίας. Ας δώσει ο Θεός να επανέλθει στην ουσία και όχι στο φαίνεστε των τελετών τα οποία όμως είναι Μυστήρια της Εκκλησίας. Αλήθεια είναι δυνατό να μπαίνουν κάμερες στο ιερό βήμα και να τραβούν στιγμές ιερές και συγκλονιστικές ή να παίζουν οι φωτογραφίες με τα κινητά των κληρικών στις χειροτονίες.

Ανώνυμος είπε...

Αν δεν διάβαζα τα σχόλια δεν θα καταλάβαινα ότι ο ομιλητής ήταν άλλου δόγματος διότι τα λέει ορθοδοξότατα. Ας προβληματιστούν οι έχοντες και κατέχοντες.

Ανώνυμος είπε...

Και ο Σοφός Σολομών π. Γερασιμε πλανηθηκε στο τέλος της ζωής του αλλά τα αναγνώσματα του τα έχουμε στην πρώτη γραμμή. Δεν είναι κακό να πάρουμε κάτι ωφέλιμο ακόμα και από κάποιον αιρετικό. Βλέπε Μ. Βασίλειο για τα ελληνικά γράμματα....