ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Αγίων
Πάντων)
Οι
Άγιοι Πάντες: η ζώσα μαρτυρία του Ιησού Χριστού
Την
πρώτη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας θέσπισαν να
επιτελείται η μνήμη όλων των αγίων, πολλών ανωνύμων και αγνώστων αγίων. Το
αποτέλεσμα αυτής της πλημμυρίδας του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία είναι οι
κληρονόμοι της βασιλείας Του, οι ναοί του Αγίου Πνεύματος, ο αγρός και η
οικοδομή του Θεού. Οι Άγιοι Πάντες είναι καρπός του Αγίου Πνεύματος.
Η
επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος αποτελεί σταθμό στην ιστορία της θείας
οικονομίας, γιατί από τότε η ανθρωπότητα ζει κάτω από το φως του Παρακλήτου.
Στην Παλαιά Διαθήκη το Πνεύμα του Θεού ομιλεί και περιγράφεται ως δύναμη και
ενέργεια του Θεού. Στην Καινή Διαθήκη όμως δίνονται σαφείς μαρτυρίες για τον
προσωπικό χαρακτήρα του Αγίου Πνεύματος και της θεότητός Του, στις οποίες
στηρίχθηκε και θεολόγησε η Β΄
Οικουμενική Σύνοδος το 381 μ. Χ.
Η
Καινή Διαθήκη κυρίως φανερώνει το τι ενεργεί το Άγιο Πνεύμα στη ζωή τη
Εκκλησίας και στους πιστούς. Το Άγιο Πνεύμα είναι η διαρκής παρουσία του Θεού
στην ιστορία, παρηγορεί και κρατά την Εκκλησία ζωντανή, μίλησε με το στόμα των
Προφητών, ενέπνευσε τους Αποστόλους, οδήγησε τους Πατέρες και διδασκάλους να
ερμηνεύσουν αλάνθαστα και απλανώς την
πίστη του Χριστού. Καρπός του Αγίου Πνεύματος είναι οι Άγιοι Πάντες, που σήμερα
πανηγυρικά γιορτάζει η Εκκλησία μας και αποτελεί αφορμή για παρακίνηση των
πιστών σε μίμηση τους.
Στην
ορθόδοξη πνευματικότητα η ζωή των Αγίων που έχει αποθησαυριστεί στα συναξάρια,
παίζει καθοριστικό ρόλο για την πνευματική ζωή των πιστών. Καθημερινά
προβάλλονται οι διάφορες μορφές των Αγίων, των μιμητών του Χριστού και μας
προτρέπει να τους μιμηθούμε στους νικηφόρους πνευματικούς αγώνες τους. Οι Άγιοι
δεν ήταν ημίθεοι, αλλά άνθρωποι όμοιοι με μας και αντιμετώπισαν τις δυσκολίες
και τα προβλήματα της ζωής και πέτυχαν να ομοιωθούν με τον Δημιουργό τους.
Τι
σημαίνει η έννοια μιμητές των αγίων;
Η
μίμηση των αγίων δεν έχει σχέση με την έννοια της αντιγραφής ατομικών προτύπων,
αλλά της μετοχής στο αδιαίρετο σώμα του Χριστού. Μίμηση των Αγίων είναι η
προσέγγισή τους σε πνευματικό επίπεδο. Μ’ αυτή ο πιστός αποβάλλει τη ζωή των
παθών και της αμαρτίας και υποδέχεται την αρετή. Η εμπειρία αυτή είναι
ιδιαίτερα σημαντική για το σύγχρονο άνθρωπο. Η κρίση και η ταραχή τη εποχής μας
δημιουργούν κάποια ιδιάζουσα κατάσταση που απαιτεί αυθεντικά στηρίγματα.
Ο
άνθρωπος ζει σήμερα εντονότερα το πρόβλημα της ελευθερίας. Αυτό κάνει
επιτακτικότερη την αναζήτηση της αλήθειας, αλλά και δυσχερέστερη την ανεύρεσή
της. Γι’ αυτό η αναφορά στους Αγίους είναι ιδιαίτερα επίκαιρη και πολύτιμη.
Αναφερόμενος ο πιστός στους Αγίους και βαδίζοντας στα ίχνη τους εξοικειώνεται
με τη διδασκαλία της Εκκλησίας και αποκτά αυτό που λέμε “ομοήθεια” Χριστού.
Εδώ
συμβαίνει και κάτι άλλο. Συνήθως στις σκέψεις μας είναι τονισμένες οι στιγμές
καταξίωσης των Αγίων και πολλές φορές λησμονούνται οι στιγμές των πειρασμών και της άθλησής τους.
Χαρακτηριστικά της ζωής τους ήταν η ανεπανάληπτη αγάπη τους για τον Ιησού
Χριστό και ο διαρκής πνευματικός αγώνας με λόγο και έργο για την απόκτηση των
δωρεών του αγίου Πνεύματος.
Σκοπός
της χριστιανικής ζωής δεν είναι η μονομερής ηθική άσκηση των αρετών, αλλά η
απόκτηση των δωρεών του Αγίου Πνεύματος. Βέβαια τα δώρα του Αγίου Πνεύματος
προσφέρονται στα μυστήρια της Εκκλησίας, που αποτελούν σταθμό της πνευματικής
ζωής. Η χάρη όμως που προσφέρεται ως δώρο του Αγίου Πνεύματος, δεν στερεί την
προσωπική ελευθερία του πιστού, γιατί δημιουργεί μόνο τις προϋποθέσεις για τη
συμμετοχή στη νίκη του Χριστού.
Ο
αγιασμός και η σωτηρία του ανθρώπου είναι δυνατή μόνο με τη συνεργασία της
χάρης του Θεού και του ανθρώπου. Ο πιστός οφείλει να κάνει αγώνα για να
ισχυροποιήσει τη θέλησή του στην “έξη” δηλαδή συνήθεια του καλού. Γιατί η
χριστιανική πίστη δεν θεωρεί ότι η αρετή εξαρτάται μόνο από τη γνώση του καλού,
αλλά τονίζει την άσκηση της θελήσεως του ανθρώπου στην αρετή.
Καθώς
ο άνθρωπος ανεβαίνει τις πνευματικές βαθμίδες της τελείωσης αισθάνεται το
άκτιστο φως να πλημμυρίζει ολόκληρη την ύπαρξή του. Η ένωση με τον Θεό οδηγεί
στη θέωση τον άνθρωπο, στον αγιασμό. Οι Άγιοι γίνονται οι ζωντανές εικόνες του Θεού που οδηγούν και τους υπόλοιπους
πιστούς στο δρόμο της λύτρωσης.
Η
παρουσία των Αγίων διατηρεί ζωντανή την αλήθεια της Εκκλησίας στην ιστορία.
Κρατά ανοιχτούς τους ορίζοντες που προσφέρονται στον άνθρωπο. Με την κοινωνία
των Αγίων και της Θεοτόκου πραγματοποιείται
η κοινωνία με τον Χριστό.
Σε
κάθε εποχή αναδεικνύονται Άγιοι, οι
φίλοι του Χριστού και με την παρουσία τους βεβαιώνουν για την παρουσία του
Αγίου Πνεύματος στη ζωή της Εκκλησίας. Οι Άγιοι είναι η ελπίδα κάθε εποχής. Και
σήμερα στην ταραγμένη εποχή μας με την κρίση που διέρχεται ο σύγχρονος άνθρωπος
υπάρχουν αγωνιστές, οι εκλεκτοί του Θεού, που είναι το αλάτι που δε αφήνει την
κοινωνία να σαπίσει. Πραγματικά ανάμεσά μας ζουν οι Άγιοι του εικοστού πρώτου
αιώνα, που διακριτικά φανερώνουν με τη ζωή τους τη μεταμορφωτική δύναμη της
πίστης Η Εκκλησία, η νέα εν Χριστώ κοινωνία δίνει την καλύτερη παρουσία στα
πρόσωπα των Αγίων.
Γι’
αυτό όλοι οι πιστοί “συν πάσι τοις αγίοις”, μαζί με όλους τους Αγίους ας
προσευχόμαστε το Άγιο Πνεύμα να χαριτώνει με τα δώρα του και να οδηγεί την
ιστορία των ανθρώπων στον αληθινό προορισμό της.
Καλή
Κυριακή
Πρωτοπρεσβύτερος Γερασιμάγγελος
Στανίτσας
2 σχόλια:
Ωφέλιμος λόγος που τον διαβάζεις και βγαίνεις κερδισμένος.
Όαση πνευματική το μπλοκ ‘’Αναστάσιος΄΄ με πηγή ψυχικής αναψυχής και τα κηρύγματα του π. Γερασιμμάγγελου
Δημοσίευση σχολίου